Kippen houden: tips graag

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ga op zoek naar een kippenhok. We gaan er 3 houden in eerste instantie (de kuikens zijn er al, maar moeten uiteraard nog even binnen blijven), ik sluit niet uit dat er nog bijkomen... Iemand tips waarop te letten of die adressen heeft (liefst Oost-Vlaanderen of Antwerpen) van aan te raden winkels?

Ikzelf dacht aan een chalet vorm, zodat het kot hoger van de grond staat. Lijkt mij beter qua duurzaamheid ook. De ruimte die we voorzien is ruim genoeg voor 3 kippen (zo'n 15 m² schat ik).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Bij mijn ouders staat het hok ook van de grond, maar er slapen er 2 onder, de haan en een hen. Dit zijn de laatste die zijn bijgekomen, laten uitbroeden door onze legkippen.

Daar lopen de kippen in de bos en staat er draad rond, met aan de onderkant draad met kleine gaten tegen marters en aan de buitenkant van de draad staat schrikdraad tegen de vossen, dit is namelijk heel effectief (en de draad in de grond ingewerkt, voor het doorgraven tegen te gaan).

Het kippenhok zelf wordt elke avond dicht gedaan met de smartphone (ik heb dit gemaakt met een raspberry pi er staat ook een raspi-cam in en als ik wat meer tijd had dan had ik de pan-tilt functie toegevoegd).

Nu is alles wel heel goed afgemaakt bij mijn ouders maar het gevaar is ook al uit de lucht gekomen, namelijk de kiekendief (is een roofvogel). Eigenlijk zouden we nog een net over de bos moeten hangen, maar de oppervlakte is te groot daarvoor ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een goed boek met allerhande informatie en tips over kippen houden: Velt - Kippen in de tuin
Waar kopen? Wij hebben al onze kippen gekocht op de markt in Heist-op-den-Berg, keuze genoeg (zowel "gewone kippen" als specifieke rassen).
Het "gevaar" van kuikens kopen is dat je eindigt met allemaal hanen...

Concreet, voor een kot:
- best de bodemplaat 1 meter van de grond -> geen opstijgend vocht, egels en klein ongedierte kan niet zo hoog geraken
- toegang tot het kot via een loopplank die op minstens 30cm (maar mag ook 50cm) hoogte begint
- kot opdelen in 2 delen: donker nest gedeelte en lichter slaapgedeelte
- zorg dat je het kot kan afsluiten, mocht je ooit last hebben van ongedierte, kan je 's avonds gewoon het kot toedoen, zodat het ongedierte niet tot bij uw kippen geraakt

Wij hebben 9 kippen, waarvan er 7 in het hok slapen en 2 een boom verkiezen, zelfs als het stenen uit de grond vriest :).
De eieren komen allemaal in de legnesten terecht.

Wij hebben de deurtjes van ons kot op werkbare hoogte geplaatst, ik moet mij niet bukken om eieren te pakken.
2 deuren op hoogte: (deur1 is het slaapdeel - links :: deur2 zijn de legnesten - rechts)
Afbeelding
Afbeelding
Opendeur van het slaapdeel:
Afbeelding
Opendeur van het legnestdeel:
Afbeelding
Afsluitbaar kot:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nog vergeten te melden: ingang van het kot naar het oosten gericht, zodat de regen (voornamelijk westen) niet in het kot regent.
Bescherm het kot ook tegen de warmte: wij hebben een ruimte (lucht) tussen het metalen dak en de bovenkant van het kot. Lucht isoleert in de winter en zorgt dat de bovenplaat niet verhit in de zomer. Ook staat er aan de zuidkant een struik, zodat de instraling van de hete zon in de zomer beperkt is.
(op de foto is de struik met witte bloempjes de zuidkant)
Aan de noordkant zit een plexiplaat, om licht in het slaapdeel te krijgen, "opstaan met de kippen" dan moeten ze wel licht hebben om te weten of ze al moeten opstaan of niet :)

In de legnesten ligt er stro (kan je zelfs in de Colruyt kopen).
In de rest van het kot ligt er takkensnippers die we gratis in het containerpark kunnen gaan halen, 50liter ofzoiets ligt er verspreid.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb zelf zes kippen en mijn vriendin zeven.

Mijn kot komt uit de Gamma, bouwpakket incl dak met roofing. Haar kot komt uit de Gamma maar dan allemaal zelfbouw. Foto's in bijlage van haar kot.

Waar heb ik op gelet:

- kot moet hoog van de grond staan, zo hou je veel andere beestjes weg
- spleten tussen ribbelplanken met siliconen dichtwerken, je wil geen tocht
- je moet van buiten direct aan de legnesten kunnen
- voor de stront heb ik een metalen bodemplaat genomen uit ikea wat kwam uit één of ander ikea rek wat gedumpt werd voor 2 euro, hierop heb ik een dunnel plank gemonteerd met zo'n vinyl bovenlaag, en aan één kant van het kot zit een plankje wat open kan zodat heel de plank er in één maal uit kan
- dak moet ook open kunnen

Wat ben ik vergeten:

- de waterdichte betonplaten voor het dak van het kot + legnesten komen na verloop van tijd los
- het oploopplankje zakte na verloop van tijd voor, hebben we nu twee tuinpalen voor gebruikt en de ribbelplankjes op geklopt

Dus voor het dak zijn we nog op zoek naar een betere oplossing.
Bijlagen
kippenhok02.jpg
kippenhok01.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ons kot is volledig in betonplex, op de bovenkant na.
De bovenkant is in vezelplaat, met een metalen dakplaat erop.
Als je beide deuren opent, kan je alle stront etc er gemakkelijk uit halen (in een kruiwagen schrapen).

Uit 1 betonplex, kan je al een mooi kot maken: 250 x 125
125 is de breedte van het kot, 250 zaag je in 4 stukken, telkens 60x125.
- 60x125 = bodem
- 60x125 = voorkant -> hier zaag je ook de toegangsdeuren uit
- 60x125 = achterkant -> hier zaag je de "inkom" voor de kippen uit
- 60x60 = zijkant1
- 60x60 = tussenschot tussen legnest en slaapnest
extra nodig:
- scharnieren
- metalen dakplaat
- plexiplaatje voor zijkant2
- palen om het kot op hoogte te brengen
- balken om kot op te laten steunen en om vast te maken aan de palen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Hier nog een foto van hoe de plaat naar buiten kan, die op de ikea metalen grillplaat rust naar buiten kan.
Suggesties voor een beter dak wat niet kan rotten altijd welkom, de betonplaat komt namelijk los en zijn nu al meerdere dunnere plaatjes die aan de randeren afbladeren
Bijlagen
mestplaat.jpg
dak.jpg
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heist_175 schreef:Ons kot is volledig in betonplex, op de bovenkant na.
De bovenkant is in vezelplaat, met een metalen dakplaat erop.
Die vezelplaat rot niet? Dus gewoon een metalen dak op die vezelplaat kloppen? Of met boutjes er in ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

AnD schreef: Het kippenhok zelf wordt elke avond dicht gedaan met de smartphone (ik heb dit gemaakt met een raspberry pi er staat ook een raspi-cam in en als ik wat meer tijd had dan had ik de pan-tilt functie toegevoegd).
Hoe doe je dit ? Ik heb zelf nog enkele raspberries ... ik vermoed dat je een motorsturing hebt
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ons kot staat er nu 5 jaar, en alles werkt nog naar behoren, er is geen houtrot ofzoiets.
De palen zijn compleet overkill, 9cm vierkant :). Minder zou ook goed zijn.
Ik wilde vooral 1 keer iets bouwen, dat er dan jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren zou kunnen staan, zonder onderhoud of herstelling.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:Die vezelplaat rot niet? Dus gewoon een metalen dak op die vezelplaat kloppen? Of met boutjes er in ?
Je ziet op de foto dat het dak afwatert, het is een dakplaat met ribbels. Op de hoge ribbel (ongetwijfeld is daar een mooier woord voor) heb ik dakplaatvijzen met teflon gebruikt:
Afbeelding
Afbeelding
Het gat dat je dus in de dakplaat maakt, is heel klein en wordt volledig afgedekt door de platgevezen teflon.

Dit is dus fout: omdat het water naar het gat kan lopen
Afbeelding

De dakplaat is niet rechtstreeks in de vezelplaat vastgezet. Ik heb bovenaan de palen ook steunbalken voor het dak.
De dakplaat is vastgevezen in die steunbalken die dwars tussen de palen lopen. De vezelplaat ligt er op het hoogste punt meer dan 10cm onder, op het laagste punt 5-6cm.
Aan de 2 zijkanten zie je een houten plankje, dat is om dat gat tussen dakplaat en vezelplaat toe te maken.
De steunbalken kan je ook zien op bv de "opendeur legnest foto"
Afbeelding
Afbeelding
Als ik vanavond thuis ben, wil ik wel detail foto's maken van de binnenkant/constructie, anno 2015 :).

Ik heb er ook wel lang over gedaan om het kot zo te maken. Ik heb tientallen schetsen gemaakt (leve VISIO) en met mensen die al kippen hielden gepraat over voor- en nadelen.
Mijn ouders hadden ook kippen, dus fouten in design van onze hokken thuis, heb ik ook kunnen vermijden. Leg bv nooit roofing of shillings, dat vergaat/verduurt na 5-10jaar in de zon.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik ben zelf niet zo'n handige harry om alles van 0 zelf te doen. Een bouwpakket is dus wel een minimum vereiste... ;) Ik kwam deze website tegen van een handelaar in Nevele. Ik dacht vooral aan chalet 11 of 12: http://legkippen.be/nl/kippenhok-schuil ... ant-nevele . Die lijkt mij zeker groot genoeg (ook voor in de toekomst mochten er nog bijkomen) alsook duurzaam en in een bouwpakket ;)

In feite moet ik een bouwpakket hebben daar ik max. 80 cm heb om door het huis te dragen hier :)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Mijn kippen komen van die handelaar uit Nevele.
Mijn vriendin heeft er ook enkele van daar, en enkele van de Bokmolenhoeve in Lokeren, en nog enkele uit de kippenactie in Nevele (3 euro voor een legkip).

In Nevele kan je wel exact zeggen welke kip je wil uitkiezen, terwijl in Lokeren dat iets moeilijker gaat, is daar een enorme stal met weinig licht. Tenzij je raskippen wil. In Nevele zitten ze in een soort serre en uitkiezen is erg makkelijk.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De kuikens hebben we al, mijn vrouw broedt er jaarlijks uit op school ;)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nog iets belangrijk: zorg dat het water wegkan uit de kippenren. In mijn geval geen probleem, maar bij mijn vriendin is dat wel een probleem en is dat in de winter één groot modderbad omdat er geen drainage is.

Vroeg of laat is toch al het gras weg in de ren, hou daar rekening mee. Zorg ook voor een pad van houten tegels of een ander oplossing zodat je van buiten de ren tot bij het hok kan, of je hebt telkens vuile schoenen.

Ik heb van die tuintegels van +- 1m2 genomen en in twee gezaagd en rondom het kot gelegd.
Als je dit nadien doet is het veel meer werk, zeker als de ondergrond oneffen is geworden door kippen die kuilen scharrelen ....
Bijlagen
planken.jpg
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

En hoe zorgen jullie ervoor dat vossen en andere dieren niet in de ren kunnen? Zit de draad aan de onderkant ingegraven ofzo? Hier in de buurt worden alle kippen blijkbaar opgevreten, we weten niet door wat voor beest, maar het lijkt alsof het onder de draad graaft om zo in de ren te geraken...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Er zijn meerdere systemen, ik heb een spot op de ren hangen met een PIR.
Er zijn ook systemen met PIR's die een hoogrequent geluid maken.

En dan zijn er ook systemen die je kot automatisch dicht doen.

Mijn ren bestaat uit een klein deel van de totale tuin, en dan met een deur naar de rest van het gazon, wat ook omheind is. Toen ze in dat deel eens een nacht rondliepen omdat ik vergeten was de deur terug dicht te doen, is er één koekkoek gepakt helaas.

Maar een vos komt niet in het klein deel gezien daar meerdere pirs staan en lampen die aanspringen van zodra één pir detecteerd, en vossen hebben duidelijk schrik van licht.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben geen last van vossen, maar mogelijke oplossingen zijn:
- draad ingraven
- stenen rond de draad leggen, de vos is niet slim genoeg om verder van de draad te beginnen graven
- uw territorium afbakenen zoals honden dat ook doen, elke avond tegen de paaltjes pissen zou helpen, je mag al eens een dag overslagen naar het schijnt

Wij hebben recent 2 dikke kippen gekregen, die niet snapten dat ze in het kot moesten slapen.
Binnen de week waren ze gepakt door een marter. Tja.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

ub4b schreef:
AnD schreef: Het kippenhok zelf wordt elke avond dicht gedaan met de smartphone (ik heb dit gemaakt met een raspberry pi er staat ook een raspi-cam in en als ik wat meer tijd had dan had ik de pan-tilt functie toegevoegd).
Hoe doe je dit ? Ik heb zelf nog enkele raspberries ... ik vermoed dat je een motorsturing hebt
Er hangt een relais kaart aan de Rpi die een motor van een ruitenwisser schakelt (met nog wat elektronica),
voordat de RPi erin stond regelde een simpel elektronica schakeling dat,
en omdat ik eens een fatsoenlijk project wou heb ik dat gemaakt zodat het met de RPi werkt. :)
Omdat het vroeger een hok was waar de pauwen opzaten is er een verhoog en aan de onderkant hangen de meeste elektriciteitskasten.

Op de RPi staat Webiopi (dacht dat het nu anders heet) en daarbij staat ook nog RPi-Cam-Web-Interface (voor de videobeelden).

Hier een oud filmpje van het kippenhok en de bediening:
[youtube]OHeOdcxEJvc[/youtube]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Amai, allemaal High tech kippen precies...
Hier is het gewoon een kot van 4 op vier met 4 broedplaatsen en een paar stokken op hoogte om te slapen.
De meeste slapen gewoon buiten in de bomen, af en toe eens een vos, maar die moeten ook eten denk ik dan :angel:
Waarom ik draad rond de ren geplaatst heb weet ik niet echt, ze zitten meer buiten de ren dan erin ;-)
Kippen wisselen we gewoon met de geburen in de straat, 1 keer in't jaar is het hier kippenwissel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat is het nut van kippen te wisselen met de buren?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In sommige gemeenten zoals dendermonde organiseert de gemeente een actie waarbij je kippen (hennen) voor 1 Euro per stuk kan kopen. Dat zijn dan wel de gewone kippen zoals we ze allemaal kennen. Wel even regionaal nieuws in de gaten houden of contact opnemen met jouw gemeente. Bij ons stond er wel een maximum van twee kippen per persoon op.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

AnD schreef:Er hangt een relais kaart aan de Rpi die een motor van een ruitenwisser schakelt (met nog wat elektronica),
Hoe heb je dat mechanische gedeelte opgelost?
  • kan die motor in de andere richting draaien?
  • wat zit er zoal tussen de as van die motor en de schuif?
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Natuurlijk, de motor kan in twee richtingen draaien.
Op de as is een staalkabel gemonteerd die verbonden is met de schuif, de schuif zelf loopt tussen twee profielen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb een nieuw kippenhok nodig. Nu heb ik een goedkoop houten kippenhok, maar dat is een miskoop.
Dit lijkt mij wel iets, "Eglu Cube":
Knipsel.JPG
Wel heel duur, maar lijk me wel duurzaam. Ziet er vooral heel handig uit.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ziet er wat fancy uit, maar na 1 jaar betwijfel dat het nog doet wat jij wil.
Wil je iets verplaatsbaar, neem dat betonnetten of chapenetten die je in een zeshoek of vierkant zet.
Wil je iets niet-verplaatsbaar: 4 palen en wat betonplex: zéér duurzaam.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

qua structuur ziet dat er een beetje uit als het kippenhok dat wij hebben:
https://www.makroshop.be/nl/tuin/dieren ... -x-1165-cm

We hebben dat gepakt omdat we bij een kippenlockdown (zoals er nu bezig is) de kippen toch wat ren hadden. Normaal mogen ze daar uit op het stuk tuin dat ze voor hen gekregen hebben.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Jawadde. Zijn jullie te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken? Mijn grootouders hadden jaren geleden kippen (en konijnen). De kippenren bestond uit paaltjes die in de grond zaten en de hele handel werd afgespannen met kippengaas. De hokken waren zelf gebouwd uit (afval) hout, idem dito voor de ladder die naar de hokken leidde. De ren was iets van een 2 meter hoog en bovenaan niet overdekt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

AnD schreef:Natuurlijk, de motor kan in twee richtingen draaien.
Op de as is een staalkabel gemonteerd die verbonden is met de schuif, de schuif zelf loopt tussen twee profielen.
Omdat een ruitenwisser maar 1 richting heeft ging ik er niet meteen vanuit dat die ook andersom kan maar waarschijnlijk wel omdat het een gelijkstroommmoter is zeker?
Hoe heb je die kabel aan de as kunnen vastmaken en is die lang genoeg om het opgerolde deel van de kabel rond de as te houden?
Gaat het sluiten van de schuif door zijn eigen gewicht?
Heb je de kabel in het midden van de schuif vast gemaakt want dat is niet te zien.
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

iceke schreef:...
Hier is het gewoon een kot van 4 op vier met 4 broedplaatsen en een paar stokken op hoogte om te slapen.
...
Wat moeten wij hieruit begrijpen ? Is dat een kot van 4m op 4m :eek:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

lacer schreef:
iceke schreef:...
Hier is het gewoon een kot van 4 op vier met 4 broedplaatsen en een paar stokken op hoogte om te slapen.
...
Wat moeten wij hieruit begrijpen ? Is dat een kot van 4m op 4m :eek:
Volgens mij wel
Nog even dit: zelfs als je kippen vrij rond laat lopen zonder dat ze in een hok zitten, dan hoef je je geen zorgen te maken. Kippen keren altijd weer naar huis.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Hadden vroeger ook een mooi kippenhok met zowel legkippen als sierkippen.
Weet niet wat er scheelde maar na een jaar of twee hadden heel veel last van bloedluis, niet meer weg te krijgen, uiteindelijk moeten stoppen met kippen houden.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Jack Daniels schreef:Jawadde. Zijn jullie te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken?
Neen :roll: . Een ren heb ik zelf gebouw. En ik kies graag zelf hoe ik mijn tijd invul. Heb hier nog belangrijkere klussen die moeten gedaan worden. En het kippenhok moet dringend worden vervangen.

Ik vind die Eglo vooral interessant omdat die uit plastiek is gemaakt. Lijkt me gemakkelijk in onderhoud.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ernie schreef:
AnD schreef:Natuurlijk, de motor kan in twee richtingen draaien.
Op de as is een staalkabel gemonteerd die verbonden is met de schuif, de schuif zelf loopt tussen twee profielen.
Omdat een ruitenwisser maar 1 richting heeft ging ik er niet meteen vanuit dat die ook andersom kan maar waarschijnlijk wel omdat het een gelijkstroommmoter is zeker?
Hoe heb je die kabel aan de as kunnen vastmaken en is die lang genoeg om het opgerolde deel van de kabel rond de as te houden?
Gaat het sluiten van de schuif door zijn eigen gewicht?
Heb je de kabel in het midden van de schuif vast gemaakt want dat is niet te zien.
Er zijn ook ruitenwissermotoren die inderdaad maar in één richting kunnen draaien, daar dus mee opletten.
Ik kan me niet direct herinneren hoe ik die toen aan de as heb vastgemaakt, ik dacht er een gat te hebben ingeboord en op de kop een rondel gezet zodat de kabel er niet afgaat. Het is al verschillende jaren niet meer in dienst en het staat bij mijn ouders in de bos. Als ik nog eens daar kom zal ik nog eens kijken want de raspberry pi ligt ook nog in dat hok (wel spanningsloos).
De lengte van de kabel bepaal je dan zelf als alles af is en inderdaad de kabel was in het midden van de schijf vastgemaakt zodat het wat in balans was.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Hou ook rekening met de locatie van het kippenhok. Zo'n plastic hok kan in de zomer, zeker wanneer het in de zon staat, echt een sauna worden.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

sky schreef:Hadden vroeger ook een mooi kippenhok met zowel legkippen als sierkippen.
Weet niet wat er scheelde maar na een jaar of twee hadden heel veel last van bloedluis, niet meer weg te krijgen, uiteindelijk moeten stoppen met kippen houden.
Had vroeger ook veel last van bloedluis in het kippenhok, inderdaad moeilijk weg te krijgen. Maar eens weg (uiteindelijk een nieuw kippenhok gezet) ben ik begonnen met tabakstro onder het stro te leggen, nu al een paar jaar gedaan en geen bloedluis meer gezien. Neem best gebroken tabakstro, want die stelen zijn onhandig en moeilijk om mooi over de bodem te verspreiden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Heb 1 jaar last gehad van luizen. Ik heb met pure dettol het ganse kot ingespoten. Dan een dag of 4 het kot dicht gehouden en vervolgens een dag laten luchten. De kippen sliepen toch al buiten, door de luizen, maar na 2 avonden zaten ze terug in het kot. De luizen zijn nog nooit terug gekeerd.

Als ik er nog eens zie, dan zal ik dezelfde behandeling doen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben nooit bloedluis gehad, wel iets anders (9 jaar geleden, ik weet niet meer wat het was).
- met detol uitgekuist en veel nagespoeld
- lavameel overal gestrooid, vooral hoeken en kieren
- veel kruiden in de kippenren gezet, zodat ze met hun pluimen vaak tegen die planten komen, insecten kunnen niet goed tegen die (etherische) oliën: voornamelijk munt
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

zou plastic kot ook niet beter zijn tegen bloedluis? Beter te reinigen?
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Kruiden wellicht zo een beetje hetzelfde effect als tabakstro : geur houdt de insecten weg.
Ik weet niet of het plastic hok de luizen weghoudt, alleszins hebben ze er minder kieren om in weg te kruipen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”