vraag elektriciteit berekening...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

hallo,

klopt deze info:

ik zou bij engie elektriciteit betalen met promo 8.14 cent 1 kwh elektriciteit -55% korting 3.66 cent
kosten groene stroom : 2.80 cent kwh
netwerkkosten 10.76 cent kwh
toeslagen: 0.55 cent kwh

dus ik zou maar 17.77 cent per kwh stroom betalen in de piekuren...

lijkt zo raar vermits ecopower me 0.2426 cent zou rekenen?

is mijn berekening nu juist of ben ik totaal fout?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ecopower is de VOLLEDIGE kwh prijs.

de prijs bestaat uit:

A) energiekost:
-> (eventuele) vaste vergoeding -> zeg jij niks over
-> groene stroom/wkk kost -> 2.80 cent kwh
-> prijs / kwh verbruikt -> "met promo 8.14 cent 1 kwh elektriciteit -55% korting 3.66 cent"

B) nettarrieven -> 10.76 cent kwh
-> distributienettarief
-> transmissienettarief
-> eventuele prosumententarief

C) heffingen -> 0.55 cent kwh
-> federale bijdrage
-> energiebijdrage
-> turteltaks

het lijkt me dat er in jouw geval 1 van die zaken niet helemaal vermeld is, een strategie dat veel verkopers doen.
heb je de v-test al eens gedaan? hier zou dat goed uitgeschreven moeten staan.

edit: vergeet ook niet:

-> als het onderdeel is van een bundelproduct (dus je moet bv gas erbij nemen voor goedkopere elektra)
-> als er met een SPOT-parameter gewerkt is, dat de prijs die ze je voorschotelen niet vastligt (kan wisselen tijdens je contract)

ecopower is niet de allergoedkoopste (op tijd van schrijven zou ik als ik nu wissel op JAARBASIS 80 euro goedkoper uitkomen (bij vlaamse energieleverancier)
ECHTER: dat is op basis van SPOT (dus je weet eigenlijk niet wat het je zal kosten), met verplichte domiciliering, en een vooruitbetaling van het 1ste jaar vaste kost...

geef mij dan maar ecopower waarbij ik in december al exact kan zeggen hoeveel ik volgend jaar moet betalen als ik x kwh verbruikt heb.
dat is me die 80 euro (dat uiteindelijk 100 of 10 kan worden) zeker wel waard.

gerekend op je promo:

jaarlijkse vergoeding: ?
energiecomponent: 3.66 cent (met promo, vast? variabel? duur?)
groene stroom: 2.80 cent (enkel groene stroom? of groene stroom + WKK?)
nettarieven: 10.76 cent (geheel aan distributie en transmissie?)
heffingen: 0.55 cent (geheel aan bijdragen? energie, federaal, energiefonds?)
prijzen inclusief btw?

laat ons stellen dat dit idd het volledige totaal is, inclusief btw, niet variabel en dat er geen jaarlijkse vergoeding is (allemaal erg onwaarschijnlijk),
dan zou 3500 kwh / jaar je maar 621 euro kosten (778 zonder die promo) terwijl het sociaal tarief 580 is.

het zou ofwel een erg sterke promo zijn (zonder promo zou het nog kunnen), ofwel zijn het verkoperspraatjes. (ik gok het 2de?)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

tweety1959 schreef:
lijkt zo raar vermits ecopower me 0.2426 cent zou rekenen?

is mijn berekening nu juist of ben ik totaal fout?
Je dient rekening te houden met verschillende factoren...

De enigste component waar een energieleverancier mee kan spelen is de energieprijs. Al de rest is hetzelfde bij alle leverciers buiten de vaste vergoeding (!). Die is aan de hoge kant bij Engie. (60,5 voor elek en 42 euro bij gas) daardoor hebben ze marge om 50% korting op de energieprijs te geven. Neem nu even de prijs van 7,3 €c / kwh (simulatieprijs dat ik keeg). Dat is belachelijk hoog. Een normalere prijs in de energiewereld zit rond de +- 5,1 €c / kwh. Dus het verschil tussen jou effectieve prijs het eerste jaar is nog maar 1,5 €c. Om dus die 60 euro vaste vergoeding te compenseren zal je al >4000 kwh op jaarbasis moeten verbruiken.

Hiermee wil ik niet zeggen beste man dat dit contract van engie slecht is maar ook niet bijzonder. En natuurlijk ben je die promo kwijt na 1 jaar. Vermoedelijk rekent Engie er toch op dat een x% dit vergeet en dan jawel...betaal je 50% meer vanaf het 2e jaar.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zo een post van iemand die net nieuw is ... nieuwe reclame strategie ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Beste ,

in bijlage heb ik een tariefkaart bijgevoegd en alles aangeduid...
welke kortingen ik heb... en welk tarief , het is een vast tarief met een 2 voudige meter



Nexus1980 schreef:
tweety1959 schreef:
lijkt zo raar vermits ecopower me 0.2426 cent zou rekenen?

is mijn berekening nu juist of ben ik totaal fout?
Je dient rekening te houden met verschillende factoren...

De enigste component waar een energieleverancier mee kan spelen is de energieprijs. Al de rest is hetzelfde bij alle leverciers buiten de vaste vergoeding (!). Die is aan de hoge kant bij Engie. (60,5 voor elek en 42 euro bij gas) daardoor hebben ze marge om 50% korting op de energieprijs te geven. Neem nu even de prijs van 7,3 €c / kwh (simulatieprijs dat ik keeg). Dat is belachelijk hoog. Een normalere prijs in de energiewereld zit rond de +- 5,1 €c / kwh. Dus het verschil tussen jou effectieve prijs het eerste jaar is nog maar 1,5 €c. Om dus die 60 euro vaste vergoeding te compenseren zal je al >4000 kwh op jaarbasis moeten verbruiken.

Hiermee wil ik niet zeggen beste man dat dit contract van engie slecht is maar ook niet bijzonder. En natuurlijk ben je die promo kwijt na 1 jaar. Vermoedelijk rekent Engie er toch op dat een x% dit vergeet en dan jawel...betaal je 50% meer vanaf het 2e jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”