Cegeka neemt meerderheid in Citymesh

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Cegeka zet zichzelf op de kaart als vierde B2B-operator. Het neemt een meerderheid in Citymesh, en breidt zo haar 5G-ambities stevig uit.

Cegeka spreekt niet van een overname, wel van een strategische samenwerking waarbij het bedrijf meerderheidsaandeelhouder wordt. Citymesh blijft onder eigen naam bestaan en ook het management, met CEO Mitch De Geest, blijft aan boord.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/ce ... 75597.html
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ben nog altijd niet mee wat 5G zo fundamenteel anders maakt dan 3G of 4G?
Ok, het is weer sneller en je kan meer toestellen verbinden, maar het bereik verkleint ook weer en hebt dus meer antennes nodig die ook nog eens die capaciteit aankunnen.

De manier waarop het wordt uitgelegd lijkt het me eerder een concurrent voor Wi-Fi te zijn?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Je denkt niet ver genoeg :-) Daar 5G inderdaad een WiFi concurrent is, zullen er veel meer diensten aangeboden (kunnen) worden. Als je de eigenaar bent van het netwerk, krijg zo immens veel data binnen. En data is het nieuwe goud hé.

Meeste bedrijven die nu investeren in B2B of B2C 5G oplossingen, doen dat vooral voor het potentieel aan commerciële data die verkrijgbaar en verkoopbaar wordt!
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

meon schreef:Ik ben nog altijd niet mee wat 5G zo fundamenteel anders maakt dan 3G of 4G?
Die vraag stel ik me ook constant... buiten het feit dat de latency en bandbreedte wat beter zijn zie ik ook geen essentieel verschil.

Ik vrees dan ook dat er veel hype aan te pas komt... ik zie persoonlijk veel meer in IoT (wat ondertussen al enkele jaren bestaat maar ook nog geen spectaculaire applicaties heeft buiten het monitoren van wat remote sensors wat in essentie ook met GPRS gaat en gedaan wordt).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

5G is vooral voor IoT veel belangrijk, dat is ook de belangrijkste reden dan een IT (diensten) bedrijf als Cegeka zoveel interesse heeft. Vooral de hoeveelheid devices dat het netwerk aankan ligt vele malen hoger bij 5G. Met toekomstvisies waarbij elke auto, huis, bedrijf, ... op allerlei manieren "connected" is gaat dat een belangrijke differentiator zijn. Daarbij komt nog dat het meer energie efficiënt is, sneller, hoger data volume, etc ... dus wordt het al snel duidelijk waarom men hier zoveel hype rond maakt. Voor smartphones gaat 5G volgens mij ook niet enorm veel betekenen, voor IoT echter is dat een game changer.

Of ten minste dat is hoe ik het begrepen heb :)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Dit is voor mij het filmpje dat mij min of meer heeft doen begrijpen wat nu het nut is van 5G. En waarom 4G niet goed genoeg is.

[youtube]faLH3crTnfE[/youtube]
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Alles is over aan het gaan in streaming.
Op termijn ga je per huishouden enkel internet nodig hebben. Of dit nu loopt via proximus fiber, telenet coax of 5G ... dat gaat voor de meeste niet uitmaken.
Je koopt nu al een 4G router als extra voor bv op vakantie.
In de toekomst heb je een 5G router die dient thuis als je basis connectie en die meegaat op vakantie naar de kust of de ardennen.
Cegeka neemt een optie op de toekomst.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

3 tot 6 ms dat wil ik wel eens zien, dan gaat het toch niet over nen isp, maar is het direct aan het netwerk waarop de server staat.
En dan is de vergelijking niet met 4g, maar met wifi of bluetooth.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boran_blok schreef:3 tot 6 ms dat wil ik wel eens zien, dan gaat het toch niet over nen isp, maar is het direct aan het netwerk.
idd, lijkt me dik zever.
ik heb bijvoorbeeld op mijn dsl al een latency van 8ms naar mijn isp gateway en ongeveer 11 naar google.
vanaf mijn datacenter connectie is het 7ms naar google.
en dan gaan ze me zeggen dat ik met mijn gsm op 5g dat op 3 kan? impressive... but unlikely.

ergens snap ik de "nood" voor 5g en uitbreiding etc wel... maar anderzijds ben ik ook van mening dat trop teveel is.
zijn er ondertussen al concrete studies over de eventuele effecten van 4g op de gezondheid of de natuur?
(er zijn dieren dat veel meer spectrum zien dan ons, stel je een keer voor dat wij alle radiosignalen fysiek zouden zien.... je zou voor minder tegen een muur lopen denk ik dan)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Sneller dan het licht ga je alleszins niet gaan, dus 1ms per 300km fibre krijg je er al sowieso bij. Denk dat die 3ms effectief slaan tussen zender en ontvanger en de omzettingen bij de zender en ontvanger inbegrepen. MIMO en modulatie vergt ook een klein beetje tijd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

boran_blok schreef:3 tot 6 ms dat wil ik wel eens zien, dan gaat het toch niet over nen isp, maar is het direct aan het netwerk waarop de server staat.
En dan is de vergelijking niet met 4g, maar met wifi of bluetooth.
Daarom heb je ook Mobile Edge Computing.
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

yaris schreef:Alles is over aan het gaan in streaming.
Op termijn ga je per huishouden enkel internet nodig hebben. Of dit nu loopt via proximus fiber, telenet coax of 5G ... dat gaat voor de meeste niet uitmaken.
Je koopt nu al een 4G router als extra voor bv op vakantie.
In de toekomst heb je een 5G router die dient thuis als je basis connectie en die meegaat op vakantie naar de kust of de ardennen.
Cegeka neemt een optie op de toekomst.
Men zou tegen dan een oplossing moeten vinden bij goed geïsoleerde woningen waar de ontvangst erbarmelijk is. Elke manier om de duopolie open te breken is goed meegenomen :twisted:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

yuan_lee86 schreef: Men zou tegen dan een oplossing moeten vinden bij goed geïsoleerde woningen waar de ontvangst erbarmelijk is. Elke manier om de duopolie open te breken is goed meegenomen :twisted:
Daar heb je dan toch VoWiFi voor ? Ik heb amper een streepje verbinding in huis (en nagenoeg geen isolatie :-) ) maar met VoWiFi heb ik daar ook geen enkele last van. Meer nog, ik kan gerust in mijne kelder, zolder of tuin bellen en rondstappen zonder zorgen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het past mijns inziens in het grote verdienmodel van de cloudservices.
Veel toepassingen die ik zie zijn dingen die je ook perfect lokaal kan implementeren in het toestel, maar dan heb je ten eerste geen constant verdienmodel met je netwerkservice en ook geen userdata om te analyzeren/verkopen.

Het is een trend in de hele tech wereld: toestellen verkopen is bijzaak, services waar je aan blijft verdienen zijn nu de business.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie ook veel blabla.
Als ik idd op DSL nu 8-9-11ms haal, gaat het met 5G plots 4ms zijn?

In het filmpje van Nokia laten ze een robot zien. Of ook dat balletje dat op een bord ligt. Welke fabriek gaat robotten aansluiten op 5G, als die gewoon *in* uw bedrijf staan? Waarom zou je die niet gewoon in uw netwerk opnemen (wifi, bedraad, fiber, ...)? En wat is de E2E time tussen 2 fabrieken? Die 3ms van waar tot waar is dat?
Ik kan wel wat toepassingen bedenken waar een latency van 50ms lastig is (bv remote health care), maar of dat voor mij als individu (niet als patiënt) iets uitmaakt? Wat levert een 5G telefoon meer dan een 4G telefoon?

Hopelijk voor Nokia is het geen MMS-verhaal...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het verschil met WiFi en 5G is dat een ‘modem’ voor 5G in theorie goedkoper, sneller en veiliger is dan een WiFi netwerkkaart. Heb jij ooit al je 4G netwerk moeten configureren of onderhouden ?

Bedoeling van 5G is dat je dit kan inzetten in bedrijfstakken, magazijnen e.a. Privedomeinen zonder de publieke diensten te verstoren.

Dus ja... 5G zal eindelijk de belofte van WiMAX gaan invullen
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sasuke schreef:Het verschil met WiFi en 5G is dat een ‘modem’ voor 5G in theorie goedkoper, sneller en veiliger is dan een WiFi netwerkkaart. Heb jij ooit al je 4G netwerk moeten configureren of onderhouden ?
Het 4G/5G netwerk is niet van mij, dus het netwerk heb ik niet moeten onderhouden. Ik moet wel elke maand betalen om er gebruik van te mogen maken. Mijn client (= GSM) heb ik wél al moeten configureren, al valt dat reuze mee.
Mijn Wifi-netwerk heb ik zelf aangekocht en daar moet ik niet voor betalen om dat "in de lucht" te houden. Ik moet wel een provider betalen om een verbinding te hebben met "tinternet".

Dat 5G interessant kan zijn voor IoT wil ik wel geloven, maar 5G vergt wel gigantische investeringen in nieuwe palen. Hoe ga je die 3ms halen met een paal die 15km verder staat?
Maar als de latency zo belangrijk is, wat vermoedelijk niet het geval gaat zijn met IoT, waarom zou je daarvoor 5G gebruiken? 5G komt niet "uit de lucht" hé, daar moet je palen voor zetten die aangesloten zijn op een backbone etc. Vergeet het dus maar om "in de woestijn" 5G te hebben.

Ik zie voorlopig veel meer marketing dan realiteit...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

bollewolle schreef:5G is vooral voor IoT veel belangrijk, dat is ook de belangrijkste reden dan een IT (diensten) bedrijf als Cegeka zoveel interesse heeft. Vooral de hoeveelheid devices dat het netwerk aankan ligt vele malen hoger bij 5G. Met toekomstvisies waarbij elke auto, huis, bedrijf, ... op allerlei manieren "connected" is gaat dat een belangrijke differentiator zijn. Daarbij komt nog dat het meer energie efficiënt is, sneller, hoger data volume, etc ... dus wordt het al snel duidelijk waarom men hier zoveel hype rond maakt. Voor smartphones gaat 5G volgens mij ook niet enorm veel betekenen, voor IoT echter is dat een game changer.

Of ten minste dat is hoe ik het begrepen heb :)
Dit! Of je nu surft via 4G of 5G op je smartphone maakt niks uit, maar voor IoT opent dit mogelijkheden. De hoeveelheid devices en de bandbreedte die beschikbaar komt zou echt wel eens een game changer kunnen zijn voor IoT. Al moet het "kip of ei" probleem volgens mij wel eens opgelost worden: weinig echte IoT toepassingen want nog geen 5G, geen 5G omdat er weinig IoT toepassingen komen :-)

Off topic: @Sasuke: je speedtest sig image is hier gigantisch, neem zowat de helft van mijn scherm in. Is dat de bedoeling? :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou ik als individu interesse hebben in 5G, en dus een 5G telefoon kopen?

Mijn devices staan thuis en hang ik wel aan mijn wifi, niet?
Ik heb verder geen devices die "remote" zijn, behalve mijn auto. Die hangt nu al aan 3G of 4G en waarschuwt me via mail als de bandenspanning onvoldoende is. Daar heb ik geen 3ms voor nodig hé. Of denk je dat we naar remote-driving gaan? Dat ik van thuisuit mijn auto ga besturen om zo mijn dochter naar de zwemles te brengen? Ach kom nou :)?

Misschien zie ik het IoT nog niet helemaal goed, kan ook :).
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Of die test met die robots nu lokaal of over een ISP ging, maakt weinig verschil, beide tests, 4G en 5G gingen over dezelfde infrastructuur, het verschil is dus duidelijk.

Een quote, van iemand die er vermoedelijk toch iets van kent:
"Latency for 4G is around 20-30 milliseconds, but for 5G it will reach well below 10 milliseconds, and in best cases around 1 millisecond delays, according to Mats Norin, program manager at 5G For Industries, Ericsson Research.

“For consumers this is not as important but will make things seem faster, however, for industry - for long distance, remotely-controlled heavy machinery, for example - it will be critical,” he says."
het gaat dus ook niet over persoonlijk gebruik, maar voor de industrie
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

@heist_175 Dat is het hem juist, er is momenteel absoluut geen reden om een 5G smartphone te kopen, de meerwaarde is zeer beperkt. De merken gebruiken dit gewoon als marketing truuk om meer smartphones te verkopen: “kijk hier, 5G, het nieuwste van het nieuwste, want 5 is een hoger getal dan 4”.

Voor consumenten gaat (initieel) 5G nog niet veel veranderen. Je moet vooral naar de industrie kijken. En dan bedoel ik niet een enkel fabriek maar eerdere zaken als de chemische industrie (sensoren, kleppen aansturen, ...) of bijv. windmolens en dergelijke. Eigenlijk alles dat op grote schaal gebeurd (rij maar eens naar de havens en je ziet meteen over welke schaal het gaat).

Dat gaan volgens mij de eerste usecases zijn, zeker niet iets waar wij consumenten van gaan merken.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Het 4G/5G netwerk is niet van mij, dus het netwerk heb ik niet moeten onderhouden. Ik moet wel elke maand betalen om er gebruik van te mogen maken. Mijn client (= GSM) heb ik wél al moeten configureren, al valt dat reuze mee.
Mijn Wifi-netwerk heb ik zelf aangekocht en daar moet ik niet voor betalen om dat "in de lucht" te houden. Ik moet wel een provider betalen om een verbinding te hebben met "tinternet".
Je staart je blind op de commerciële toepassing van een GSM met 5G internetverbinding. Waar 5G vooral interessant wordt is inderdaad iOT, maar ook daar is dat dan vooral weer interessant voor bedrijven of diensten die nu enkel deftig werken over WiFi beter aan te kunnen bieden op zowel privé als publiek domein.

Aangezien 'internet' enorm consumerized is, moeten ze natuurlijk de modale mens meehebben om de kosten te bekrachtigen. Maar kijk aub eens verder dan enkel dat rechthoekje in je linker- of rechterhand. 5G opent enorm veel mogelijkheden op ALLE vlakken, puur omdat de bandbreedte serieus omhoog gaat, gepaard met een pak lagere latency. Denk alleen nog maar aan slimme verkeers systemen die data van de omliggende wagens gebruiken in real-time, of telegeleide besturen van ... of ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Voor particulieren ook veel voordelen. Snelle internet abbo’s over 5g zoals tadaam, waar je zelf een gamer blij mee maakt. Beetje tadaam principe, maar sneller, geen volume limiet of toch een deftige, snelle ping, ...

Ik heb altijd al gezegd, dat in de toekomst het allemaal draadloos kan. Gedaan met openbreken voetpaden, tot 3x per jaar of lelijke kabels aan onze gevels
de koe zegt boe
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

bambipower schreef:Voor particulieren ook veel voordelen. Snelle internet abbo’s over 5g zoals tadaam, waar je zelf een gamer blij mee maakt. Beetje tadaam principe, maar sneller, geen volume limiet of toch een deftige, snelle ping, ...

Ik heb altijd al gezegd, dat in de toekomst het allemaal draadloos kan. Gedaan met openbreken voetpaden, tot 3x per jaar of lelijke kabels aan onze gevels
Je moet het zo zwart-wit niet bekijken. 5G biedt een voordeel voor "not-connected" omgevingen. Oud appartement of hutje bij de zee is daar een voorbeeld van. Huizen gaan nog steeds een klassieke ISP gebruiken, want al die trafiek over 5G sturen zal een pak duurder zijn dan wat kabels leggen :)

Maar zoals al eerder gezegd hier: voor uw gsmmeke valt het verschil mee, het is eerder IOT gerelateerd. Mooi voorbeeld: drie auto's voor u gaat iemand in de remmen, en jouw auto zal net hetzelfde doen nog voor jij het door hebt.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Sasuke schreef:
Daar heb je dan toch VoWiFi voor ? Ik heb amper een streepje verbinding in huis (en nagenoeg geen isolatie :-) ) maar met VoWiFi heb ik daar ook geen enkele last van. Meer nog, ik kan gerust in mijne kelder, zolder of tuin bellen en rondstappen zonder zorgen :-)
Dat klopt, maar als het een 4G/5G verbinding is die je gaat gebruiken als je enige internetverbinding ipv kabel/fiber, dan moet het signaal eerst binnen geraken voordat je VoWiFi kan hebben
Bennie74
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020, 11:01

wotr schreef:Mooi voorbeeld: drie auto's voor u gaat iemand in de remmen, en jouw auto zal net hetzelfde doen nog voor jij het door hebt.
Daar heeft Tesla geen internetverbinding voor nodig...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Welke fabriek gaat robotten aansluiten op 5G, als die gewoon *in* uw bedrijf staan?
Langs de andere kant wordt 5G vermoedelijk de cloud versie van je WIFI.

Dus in plaats van nu te investeren in je eigen netwerk hang je gewoon alles aan 5G (en betaal je daar maandelijks voor net zoals voor de cloud).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Bennie74 schreef:Daar heeft Tesla geen internetverbinding voor nodig...
Sedert wanneer kan een Tesla door je voorliggers heen kijken om te zien dat verderop iemand een noodstop doet ?! Als je voorliggers erop knallen, gaat jouw Tesla er evenzeer op knallen hoor :p.
Bennie74
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020, 11:01

Er door heen kijken kunnen ze niet,
maar hun sensoren kunnen inderdaad ook zaken detecteren die gebeuren voor je voorligger.

Dus, neen, mijn Tesla gaat er niet evenzeer op ‘knallen’
maar zal een noodstop uitvoeren en waarschijnlijk een ongeval voorkomen.
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Bennie74 schreef:Er door heen kijken kunnen ze niet,
maar hun sensoren kunnen inderdaad ook zaken detecteren die gebeuren voor je voorligger.

Dus, neen, mijn Tesla gaat er niet evenzeer op ‘knallen’
maar zal een noodstop uitvoeren en waarschijnlijk een ongeval voorkomen.
En die auto achter je knalt dan keihard in je gat :)
Ze kunnen iets meer dan andere auto’s vandaag, maar met de juiste communicatie techno zouden ze dat veeeeeel beter kunnen. 5G zal hierin een sleutelrol spelen door de lage latancy.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

En dan gaat er nen leuke neffens de weg staan en spooksignalen uitsturen.

Authenticatie en filteren van " spam" " junk" etc bij auto tot auto communicatie word nog een leuke. Want het is niet altijd het happy verhaaltje wat het moeilijk maakt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

wotr schreef:Ze kunnen iets meer dan andere auto’s vandaag, maar met de juiste communicatie techno zouden ze dat veeeeeel beter kunnen. 5G zal hierin een sleutelrol spelen door de lage latancy.
Dan moeten natuurlijk alle auto's hiervan voorzien zijn... dus de komende 10 jaar mag je dat al vergeten.

Trouwens de techniek bestaat al 20 jaar en noemt DSRC, de nieuwe variant C-2VX werkt trouwens ook met 4G.

(al is een betere latency en grotere bandbreedte altijd meegenomen maar ook enkel voor een zeer specifieke markt).
Bennie74
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2020, 11:01

wotr schreef:
Bennie74 schreef:Er door heen kijken kunnen ze niet,
maar hun sensoren kunnen inderdaad ook zaken detecteren die gebeuren voor je voorligger.

Dus, neen, mijn Tesla gaat er niet evenzeer op ‘knallen’
maar zal een noodstop uitvoeren en waarschijnlijk een ongeval voorkomen.
En die auto achter je knalt dan keihard in je gat :)
Ze kunnen iets meer dan andere auto’s vandaag, maar met de juiste communicatie techno zouden ze dat veeeeeel beter kunnen. 5G zal hierin een sleutelrol spelen door de lage latancy.
Persoonlijk ben ik meer voorstander dat elke wagen zijn eigen detectiesysteem heeft, dan ben je niet afhankelijk van de zwakste schakel (de wagens zonder enig systeem)

Verder is bij de onderlinge communicatie het probleem dat men zal afhangen van een centraal systeem dat onderhevig is aan externe storingen of aan (al dan niet bewust) foutieve waarnemingen

De latency zal tevens ook sterk afhangen van de capaciteit die men heeft om aanvallen te verwerken (vb: ddos)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”