Eigen VOIP server draaien

Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Gezien hier nogal wat mensen met VOIP bezig zijn wou ik toch even een vraag hier stellen :)

Momenteel gebruik ik onze Fritzbox voor VOIP. Zowel onze Proximus VOIP als een WeePee nummer zijn hier op geconfigureerd. We hebben 3 DECT telefoons van Siemens die verbonden zijn en dat werkt zonder al te veel problemen (alleen jammer dat Proximus geld wil voor nummerherkenning dus meestal zien we niet eens wie gebeld heeft :roll: ).

Nu ben ik aan het rondkijken voor een deurbel, de huidige is een simpel draadloos geval met 1 niet al te luide gong en meer platte batterijen dan werkende.
Ik heb de Dahua VTO2202F op het oog. Deze kan met POE gelinkt worden, heeft SIP support, de camera is gewoon lokaal te bekijken,etc...

Nu weet ik niet of de Fritzbox gaat voldoen dat als de bel gaat, dat intern alle telefoons afgaan om te kunnen antwoorden (en eventueel gsm indien niet thuis) + indien de telefoon het support beeld toont (al weet ik niet of dit sowieso mogelijk is, dat ga ik nog proberen oplossen door een snapshot via Home Assistant te versturen). Ik ben dus ook wat aan het kijken om een eigen VOIP servertje te draaien (ook meer om er wat kennis rond op te doen).

Voorlopig had ik 3CX op het oog, enkel jammer dat call recording niet in de gratis versie zit (we worden al eens ongewenst gebeld al staan we op het bel-me-niet-meer register. Dan kan ik achteraf eens horen wie het was, ze ratelen het soms nogal snel af).
FreePBX zag ik ook, hier wil ik me nog in de functionaliteiten verdiepen (die hebben geen app maar werken misschien met standaard apps bvb).


Er zijn er verschillende, de ene uitgebreider dan de andere.

Zijn er hier die zelf een VOIP server draaien? Welke dan en waarom die keuze gemaakt?
Zo kan ik misschien al wat shiften in de mogelijkheden om er mij verder in te verdiepen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik draai momenteel freepbx, omdat het :
- free is (als je niet alles gebruikt)
- vrij eenvoudig in te stellen is (met een beperkte leercurve)
- een volwassen project is

contra's zijn het feit dat sangoma meer en meer lijkt te gaan richting inperken van de gratis versie.

je hebt ook:

- Xivo (veel mogelijkheden, op zich ook vrij eenvoudig in te stellen eens je erin zit)

- wazo platform (van de originele ontwikkelaar van Xivo, geen idee hoever ze nu staan met hun UI, laatste keer dat ik het deed was het te slordig en nog teveel dingen die niet werkten)

- kazoo (mijn absolute favoriet, maar gericht op de US market, dus je moet je er wat in verdiepen om die volledig naar EU standaard te krijgen, en een relatief hoge leercurve door de absoluut enorme schaalbaarheid)

- fusionpbx (geen idee meer waarom die bij mij afviel)

- 100den kleinere projectjes
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Alle interne nummers laten bellen kan je sowieso met de FB regelen door **9 te bellen. Als je GSM ook via een SIP account op je Fritz is gedefinieerd zal die ook meebellen.

Beeldjes laten zien op je telefoon zal mijns inziens niet lukken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MClaeys schreef:Ik heb de Dahua VTO2202F op het oog. Deze kan met POE gelinkt worden, heeft SIP support, de camera is gewoon lokaal te bekijken,etc...

Nu weet ik niet of de Fritzbox gaat voldoen dat als de bel gaat, dat intern alle telefoons afgaan om te kunnen antwoorden (en eventueel gsm indien niet thuis) + indien de telefoon het support beeld toont (al weet ik niet of dit sowieso mogelijk is, dat ga ik nog proberen oplossen door een snapshot via Home Assistant te versturen).
Wat betreft het bellen:
  • je moet in de Fritz!Box onder Telefonie > Telefoonapparaten > Nieuw apparaat instellen kiezen voor "Deurintercom"
  • vervolgens kan je kiezen tussen FON1/FON2 (indien de intercom een 2-draads telefonie uitgang heeft) of LAN/IP (indien intercom op het netwerk zit (WiFi of UTP).
  • als je kiest voor LAN/IP moet je nog een gebruikersnaam en wachtwoord in stellen voor de intercom (SIP).
  • in het volgende scherm kan je een belknop instellen (max 4) en hierbij kiezen welke toestellen er meebellen (één toestel, alle toestellen, of een "belgroep")
Wat betreft de video.
De Fritz!Fon DECT toestellen kunnen livebeelden van IP-camera's weergeven.
Geen idee of jouw deurintercom compatibel is, maar je kan in de Fritz!Box onder "Lifebeeld" een url ingeven van een webcam, en een vernieuwings interval.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Wat de verbinding met je smartphone betreft, de Dahua maakt rechtstreeks verbinding met een app op je smartphone dacht ik.
Enige tijd geleden enkele filmpjes bekeken op Youtube hierover. (Intermit Tech)
Koppeling met je Fritzbox zou geen probleem mogen zijn.

Fritzbox lijkt mij het eenvoudigste.
Raspbx is ook een mogelijkheid. Wel een steilere leercurve maar wel leuk als hobbyproject.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

philippe_d schreef:Geen idee of jouw deurintercom compatibel is, maar je kan in de Fritz!Box onder "Lifebeeld" een url ingeven van een webcam, en een vernieuwings interval.
Aha, goed om weten. Eens kijken voor een Fritzfon dan. Normaal is het beeld uit te lezen met een URL. Wel prijzig voor een stuk of 3 toestellen dan.
tdemeyer schreef:Als je GSM ook via een SIP account op je Fritz is gedefinieerd zal die ook meebellen.
Men vrouw heeft de app draaien, voor telefonie werkt dit goed. Ik wist niet dat ik misschien niet eens een PBX nodig heb, goed om weten (al zou ik het als hobbieproject niet erg vinden, maar dan heeft het geen prio).
Splitter schreef:---Usefull info---
En daarom zie ik dus door de bomen het bos niet meer, de meerderheid van de lijst die ge opgaf kende ik zelfs nog niet eens :).

PeterP schreef:Wat de verbinding met je smartphone betreft, de Dahua maakt rechtstreeks verbinding met een app op je smartphone dacht ik.
Enige tijd geleden enkele filmpjes bekeken op Youtube hierover. (Intermit Tech)
Het is via dat kanaal dat ik de bel heb leren kennen. Ik was al een tijdje opzoek naar iets dergelijks :). Ik wil vermijden om te werken met een app van de fabrikant, ik vind de software om de firmware te updaten precies ook maar raar (een software tool dat precies een soort store is waar je dan een andere tool in moet downloaden). De bel krijgt geen toegang tot internet, dus de app gaat sowieso niet werken, vandaar dat ik SIP support zocht en een lokaal uit te lezen camera :).
Raspbx heb ik ooit bekeken, toen niet ver mee geraakt maar toen was er ook niet echt motivatie, misschien eens terug oppikken.

Alvast bedankt voor alle replies, hier kan ik al veel mee (wetende dat het misschien met de Fritzbox puur kan). Eens kijken of ik de vrouw kan overtuigen om de huidige batterijslurper te vervangen :).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”