meer dan 22 € bij aliexpress

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

fvhbrugge schreef:
Doktor Avalanche schreef:Heeft hier eigenlijk al iemand telefoon gehad van de duane?
Heb ooit zo 'n 10000 nfc kaartjes besteld, en zij (duane) vroegen of dit gewoon plastiek kaartjes waren of kaartjes met electronica in ;-); Heb dan maar gezegd gewoon plastiek...
Wim
Het Belgische probleem: een scanner is te duur, laat staan een tiental.
Anders konden ze de elektronica perfect zien op hun scherm.
Niet dat ge daar een scanner voor nodig hebt. Voor NFC volstaat het om er gsm om te leggen die NFC heeft.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Op grote schaal is dat misschien wel wat problematischer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Vandaag een Ali-pakje aangekregen met batterijen, betaald aan Ali: 23,87 euro
maar aangegeven op het pakje als waarde 2.0 $ (ik gok US, maar dat stond er niet op), met omschrijving 'Stationary', en de code die er bij stond heb ik opgezocht, die verwees er ook naar (bureaumateriaal).

Gevolg was een stikker van de douane op de doos, maar het pakje is uiteindelijk wel geleverd.
FREE MOVEMENT OF GOODS

Article 28

(ex Article 23 TEC)

1. The Union shall comprise a customs union which shall cover all trade in goods and which shall involve the prohibition between Member States of customs duties on imports and exports and of all charges having equivalent effect, and the adoption of a common customs tariff in their relations with third countries.

2. The provisions of Article 30 and of Chapter 3 of this Title shall apply to products originating in Member States and to products coming from third countries which are in free circulation in Member States.

Article 29

(ex Article 24 TEC)

Products coming from a third country shall be considered to be in free circulation in a Member State if the import formalities have been complied with and any customs duties or charges having equivalent effect which are payable have been levied in that Member State, and if they have not benefited from a total or partial drawback of such duties or charges.
Duidelijk een verwijzing naar de waarde van het pakje, al hebben ze mij wel niet gevraagd hoeveel ik er voor had betaald. Ik vermoed dat de douanebeambte zal hebben geoordeeld: "het zal wel geen 22 euro zijn", of "duidelijk verkeerd aangegeven, maar ik laat het toch passeren". Ik vermoed dat ze daar ook wel richtlijnen voor hebben, anders is het maar willekeur.

Ik begin toch ook benieuwd te worden naar de manier waarop ze het gaan regelen volgend jaar.
Eigenlijk hoop ik dat ik boven de 22 euro gewoon BTW mag (moet) betalen, tot 150 euro aan de handelaar, en dat hij dit afhandelt met de douane. Want nu durf ik eigenlijk weinig boven de 22 euro te bestellen omdat je gewoon niet weet wat er gaat gebeuren.
Bijlagen
EU.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik denk niet dat die sticker van de douane is hoor (het zou dan immers niet in het Engels zijn), lijkt me eerder iets dat ze in een bonded warehouse plakken op alles wat binnenkomt. Of gelijkaardig: het is naar een forwarder in een ander EU land gestuurd (die geen invoer betaald heeft) en vanaf dat EU land naar hier. Wat ze daarmee willen zeggen is dat dat goed niet in free circulation is, maw, moet nog BTW/invoer op betaald worden.

Gezien het aan jou als particulier bezorgd is, is het nu ingeklaard, wel in vrije circulatie, en is die sticker dus niet meer van toepassing. Geen kosten uiteraard want het is beneden de de minimis waarde.
ygeffens schreef: Ik begin toch ook benieuwd te worden naar de manier waarop ze het gaan regelen volgend jaar.
Afschaffing vrijstelling tot 22 EUR is uitgesteld tot (minstens) 1 juli 2021, dus bestel voorlopig gerust. Of bedoel je iets anders met "volgend jaar"?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Ik bedoelde idd de afschaffing half 2021.

Wat ik bedoelde is dan ook dat ik daar eigenlijk naar uitkijk, klinkt gek, maar ik vind het niet erg om zelfs op 10 euro bvb 2 euro btw te moeten betalen. Als je daarmee de zekerheid hebt dat dit het enige is wat je tussen 0 en 150 euro moet betalen. Zolang bpost, of gelijk wie het aflevert, daar niet nog eens zijn deel bij doet.

Wat die sticker betreft, ik snap wat je wil zeggen. Ze kleven die op het moment dat die naar dat bonded warehouse vertrekt (of daar aankomt), maar ze doen hem er niet af bij het verzenden naar mij.

Deze keer kwam het via en PObox in Amsterdam. Dat is de eerste keer. Tot hiertoe altijd (voor zover het verzamelde pakjes zijn) via Burcargo geweest.

Tip voor een leuk topic: Ali Express, the best of. Ik vraag me eigenlijk af wat iedereen daar bestelt. Naar analogie met het 'Ik heb nieuw speelgoed' topic.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ygeffens schreef:Vandaag een Ali-pakje aangekregen met batterijen, betaald aan Ali: 23,87 euro
maar aangegeven op het pakje als waarde 2.0 $ (ik gok US, maar dat stond er niet op), met omschrijving 'Stationary', en de code die er bij stond heb ik opgezocht, die verwees er ook naar (bureaumateriaal).
Daar komen nog vodden van, ooit.
Je bent als bestemmeling nl verantwoordelijk voor de correctheid van de gegevens op de aangifte gemaakt door de afzender.

ygeffens schreef:Wat ik bedoelde is dan ook dat ik daar eigenlijk naar uitkijk, klinkt gek, maar ik vind het niet erg om zelfs op 10 euro bvb 2 euro btw te moeten betalen. Als je daarmee de zekerheid hebt dat dit het enige is wat je tussen 0 en 150 euro moet betalen. Zolang bpost, of gelijk wie het aflevert, daar niet nog eens zijn deel bij doet.
Eh, zo versta ik dat niet.
Wanneer alle pakjes ineens BTW plichtig zijn, zal oa bpost ook voor die pakjes zijn inklaringskosten (12 euro bij hen) aanrekenen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ben benieuwd naar mijn pakje, effectieve kost was 16€, maar ligt volgens tracking al een week in Luik.
Iemand een idee of hoelang dat duurt tussen aankomst in het land en dat de douane het vrijgeeft?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb al ondervonden dat dat heel onregelmatig is.

En als je dan in de bpost app kijkt is het helemaal huilen met de pet op...maar het is dan ook Bpost en geen Apost he :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Het is Apost in Antwerpen, waar de postbode "hier is A post" zegt als je toevallig de deur opendoet wanneer hij bust.
ITnetadmin schreef:Wanneer alle pakjes ineens BTW plichtig zijn, zal oa bpost ook voor die pakjes zijn inklaringskosten (12 euro bij hen) aanrekenen.

Dat denk ik ook wel.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

ygeffens schreef: Tip voor een leuk topic: Ali Express, the best of. Ik vraag me eigenlijk af wat iedereen daar bestelt. Naar analogie met het 'Ik heb nieuw speelgoed' topic.
Engelenvleugels waarbij verzender dan nog zo leuk was om ze te te beschrijven als sex toy :angel:
Maand later nog altijd pluimen in de badkamer en ook douane had er duidelijk plezier mee gehad, één van de zeldzame keren dat ze effectief verpakking geopend hebben, niet simpel als het volledig met zwarte tape dichtgeplakt is :-D .

De deftigere showpluimen worden met reden enkel via dhl en in een deftige doos verstuurd :lol: De verzendkosten op zich zijn dan wel al veel meer als mijn gepluimde postkip.
henkdee
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

voor 20€ mondmaskers gekocht bij Aliexpress, op verpakking stond 2€, pakje was binnen de week in Belgie maar is nog 10 dagen blijven plakken ;)
Wigo 25
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:
ygeffens schreef:Wat ik bedoelde is dan ook dat ik daar eigenlijk naar uitkijk, klinkt gek, maar ik vind het niet erg om zelfs op 10 euro bvb 2 euro btw te moeten betalen. Als je daarmee de zekerheid hebt dat dit het enige is wat je tussen 0 en 150 euro moet betalen. Zolang bpost, of gelijk wie het aflevert, daar niet nog eens zijn deel bij doet.
Eh, zo versta ik dat niet.
Wanneer alle pakjes ineens BTW plichtig zijn, zal oa bpost ook voor die pakjes zijn inklaringskosten (12 euro bij hen) aanrekenen.
Niet als de verzender het nodige doet, een (unike) code van aangifte op de verpakking zet, en bij het binnenkomen (in het land van bestemming) kunnen dan eenvoudig de pakjes die in orde zijn er tussenuit worden gehaald en uitgeleverd worden zonder een tussenkomst van bpost.

Als een pakje niet in orde is, en bpost moet daar nog werk in steken, dan is dat maar zo. Maar ik zou dan ook enkel bestellen bij een shop die helemaal in orde is met de aangifte vooraf.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ooit eens lampen besteld bij Ali, was 23euro bij de afzender en uiteindelijk 20euro betaald bij Ali met coupons ed.
Had de afzender dus toch wel 23euro ingevuld op dat douane-document zeker...

Gevolg, facteur stond aan de deur met rekening van>30euro, het pakket dus geweigerd en dispute geopend bij Aliexpress. (En uiteraard gewonnen ook)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:Ooit eens lampen besteld bij Ali, was 23euro bij de afzender en uiteindelijk 20euro betaald bij Ali met coupons ed.
Had de afzender dus toch wel 23euro ingevuld op dat douane-document zeker...
Hmmm, ik weet niet of dat zozeer betekent dat de afzender een fout gemaakt heeft.

Coupons, als in kortingscoupons, zijn een beetje flu, het hangt ook af van welk soort coupon. Is het een productspecifieke coupon dan mag je AFAIK idd het werkelijk betaalde bedrag aangeven. Betreft het een algemene winkelcoupon, dan weer niet en dan moet je de geadverteerde prijs aangeven.

Er is een duidelijk verschil met gift cards (store credit). Die laatste zijn gewoon betaalmiddelen zoals een bank- of kredietkaart, dus als je die gebruikt gaat dat sowieso niet af van de prijs die aangegeven moet worden.

Tenslotte is het ook mogelijk dat, als de coupon door de winkel uitgegeven werd en niet door de verkoper, de verkoper zelfs helemaal niet te zien kreeg dat je een coupon gebruikt hebt, zeker als de winkel het verlies slikt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik kreeg een brief van bpost (dochter Landmark Global) waarbij ze meer info vragen over een zending uit China(ze willen de factuur zien). Het opgegeven zendingsnummer herken ik echter niet. Ik heb 5 openstaande bestellingen bij Ali maar geen van die heeft een nummer dat er ook maar op lijkt.

Je kan niet bellen naar Landmark Global (klinkt serieus hé) want er is geen nummer opgegeven.
Op mijn mail voor meer info krijg ik een auto-reply dat het 10 werkdagen kan duren vooraleer ze antwoorden...

Geen enkele van mijn bestellingen was duurder dan 20 euro, dus inklaring is eigenlijk niet nodig. Ik heb een vermoeden om welke bestelling het gaat, want die is volgens de tracking al sinds begin december in het land, en die kostte 17 euro.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:Ik kreeg een brief van bpost (dochter Landmark Global) waarbij ze meer info vragen over een zending uit China(ze willen de factuur zien). Het opgegeven zendingsnummer herken ik echter niet.
Het is misschien een referentienummer ipv een volgingsnummer dat ze gegeven hebben?
R2D2 schreef:Geen enkele van mijn bestellingen was duurder dan 20 euro, dus inklaring is eigenlijk niet nodig.
Ja neen, zo werkt het niet. Inklaren is nog altijd nodig, BTW/invoer betalen niet (en dus evenmin de verwerkingskost voor het voorschot).
R2D2 schreef:Ik heb een vermoeden om welke bestelling het gaat, want die is volgens de tracking al sinds begin december in het land, en die kostte 17 euro.
Ik zou gewoon dat sturen dan. Als het mis is zullen ze het wel zeggen?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”