Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

PVDA & VB zijn oppositie partijen, hun agendapunten zijn even realiseerbaar als die van groen... niet dus. Hoe extremer de partij hoe meer water er bij de wijn moet gedaan worden. Guess what, juist hun kiezers willen enkel zuivere wijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

quovadis schreef:trouwens nergens maar dan ook nergens is ergens vermeld geweest dat je mensen mag uitnodigen voor je kerstdiner. Wel dat je 4 mensen buiten in de tuin mag zien indien je niet door het huis moet gaan. Dat de buitenlanders verkeerde info geven veranderd niets aan het logische feit dat als er maar 1 iemand binnen mag, er effectief 1 iemand maar binnen mag
Dat is volledig waar, maar als je 1 en 1 optelt kom je tot de conclusie dat je met 4 rond het vuur mag staan en dat er maar 1 persoon het privilege heeft om in de pot te pissen. Ik neem de buitenlanders niets kwalijk hierin. Die regeltjes van kerstmis vieren zijn eigenlijk een hersenspinsel van hoe je creatief kan omgaan met de corona regels, uitgevonden door politici en andere influencers :eek:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

mailracer schreef:
quovadis schreef:trouwens nergens maar dan ook nergens is ergens vermeld geweest dat je mensen mag uitnodigen voor je kerstdiner. Wel dat je 4 mensen buiten in de tuin mag zien indien je niet door het huis moet gaan. Dat de buitenlanders verkeerde info geven veranderd niets aan het logische feit dat als er maar 1 iemand binnen mag, er effectief 1 iemand maar binnen mag
Dat is volledig waar, maar als je 1 en 1 optelt kom je tot de conclusie dat je met 4 rond het vuur mag staan en dat er maar 1 persoon het privilege heeft om in de pot te pissen. Ik neem de buitenlanders niets kwalijk hierin. Die regeltjes van kerstmis vieren zijn eigenlijk een hersenspinsel van hoe je creatief kan omgaan met de corona regels, uitgevonden door politici en andere influencers :eek:
ook volledig waar :-)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

mailracer schreef:Die regeltjes van kerstmis vieren zijn eigenlijk een hersenspinsel van hoe je creatief kan omgaan met de corona regels, uitgevonden door politici en andere influencers :eek:
een schoolvoorbeeld vd Belgische bureaucratie. die zijn niet met corona bezig. die gebruiken corona gewoon om een hoop regeltjes, documenten en stempeltjs te verzinnen om zichzelf werk te verschaffen en/of mensen te treiteren.
Gelukkig is het altijd logisch :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201204_93379800

Zijn scholen dan toch de motor?
Er is ook een toename van besmettingen bij kinderen onder de tien jaar, waarschijnlijk door de heropening van de scholen. Het aantal nieuwe gevallen bij kinderen ligt 20 procent hoger dan de week ervoor.
Oh, toch niet:
‘Maar het gaat om kleine aantallen’, verzekert Van Gucht. ‘De kinderen maken slechts drie procent uit van alle nieuwe besmettingen.’
En dat in de nieuwe teststrategie waarbij terug iedereen getest wordt.
De twintigers en 80-plussers zijn de grootste groepen, zij vertegenwoordigen elk 15 procent van alle besmettingen. De meeste nieuwe besmettingen komen voor in Antwerpen, gevolgd door Oost-Vlaanderen en Henegouwen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef: BTW, ik moet zeggen dat die mondkapjes nogal geholpen hebben om de 2de golf in te dammen :angel: We hebben duidelijk het nut gezien van die vuil lappen stof.
Tja, de tweede golf begint.
We sluiten alles waar je zonder masker met veel volk bij elkaar mag zijn (cafe, resto, feestjes, thuis, ...)
En kijk de cijfers dalen exponentieel.

Mij lijkt de conclusie zeer duidelijk...
Zonder masker in groep bij elkaar is direct prijs...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sommigen beweerden hier toch dat de schoolsluiting (herfstvakantie) 3 dagen voor de piek duidelijk maakte dat de scholen de motor waren?

@mondkapjes
Moeilijk om te bewijzen wat hun effect is op de golven natuurlijk.
Het is gemakkelijk om te zeggen dat het zonder nog erger was, er is geen bewijs voor.
Je kan wel kijken naar hoeveel transmissie er nog is als iemand een masker op heeft, maar verder geraak je helaas niet. Als dat voor u geen afdoende bewijs is, stopt het helaas.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik zou de "factcheckers" daar toch niet graag op loslaten :angel:
Belgie is Nederland niet, maar als we dan toch eens gaan vergelijken kan je alleen maar vaststellen dat Belgie het echt niet beter gedaan heeft met mondmaskers tov Nederland zonder.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Oh, toch niet:
‘Maar het gaat om kleine aantallen’, verzekert Van Gucht. ‘De kinderen maken slechts drie procent uit van alle nieuwe besmettingen.’
Maar die drie procent kan wel de verspreiding binnen de families op gang zetten... daarom dat we ook zien dat de daling begint te vertragen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Tussen 23 december en 6 januari mogen de 47 miljoen inwoners van het land zelfs hun regiogrenzen enkel in uitzonderlijke gevallen verlaten, zoals naar het werk en de dokter gaan of voor zeer nauwe familie- of vriendencontacten.
Lijken me toch zeer nauwe familiecontacten te zijn
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

quovadis schreef:
Tussen 23 december en 6 januari mogen de 47 miljoen inwoners van het land zelfs hun regiogrenzen enkel in uitzonderlijke gevallen verlaten, zoals naar het werk en de dokter gaan of voor zeer nauwe familie- of vriendencontacten.
Lijken me toch zeer nauwe familiecontacten te zijn
Er staat regiogrenzen, niet landsgrenzen.

Zet ik het hier of bij kritische onderzoeksjournalistiek?
https://www.hln.be/binnenland/journalis ... ~a55823b4/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:
quovadis schreef:
Tussen 23 december en 6 januari mogen de 47 miljoen inwoners van het land zelfs hun regiogrenzen enkel in uitzonderlijke gevallen verlaten, zoals naar het werk en de dokter gaan of voor zeer nauwe familie- of vriendencontacten.
Lijken me toch zeer nauwe familiecontacten te zijn
Er staat regiogrenzen, niet landsgrenzen.
En is het verboden om als Spanjaard naar het buitenland te reizen. Indien ja idd andere regels en not done indien nee is het populistisch gebrabbel
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

quovadis schreef: En is het verboden om als Spanjaard naar het buitenland te reizen. Indien ja idd andere regels en not done indien nee is het populistisch gebrabbel
https://elcorreo.ae/emiratos/pueden-tur ... -abu-dhabi
Mocht je de Spaanse taal niet machtig zijn: Dubai: ja. Abu Dhabi : neen
Daar gaat je hoop op polulistisch gebrabbel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:
quovadis schreef: En is het verboden om als Spanjaard naar het buitenland te reizen. Indien ja idd andere regels en not done indien nee is het populistisch gebrabbel
https://elcorreo.ae/emiratos/pueden-tur ... -abu-dhabi
Mocht je de Spaanse taal niet machtig zijn: Dubai: ja. Abu Dhabi : neen
Daar gaat je hoop op polulistisch gebrabbel.
Das van Augustus

Ik vind het volgende en blijkbaar mag je dus wel terug Abu Dhabi binnen als toerist.
https://www.arabianbusiness.com/healthc ... rom-sunday
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

iceke schreef:Ik zou de "factcheckers" daar toch niet graag op loslaten :angel:
Belgie is Nederland niet, maar als we dan toch eens gaan vergelijken kan je alleen maar vaststellen dat Belgie het echt niet beter gedaan heeft met mondmaskers tov Nederland zonder.
tja, Nederland, geen mondmaskers, nog geen exponentiele daling van de tweede piek
België wel mondmaskers, alle plaatsen zonder mondmasker dicht, wel exponentiele daling van de tweede piek ...

beat this factcheckers
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

tja, Nederland geen mondmaskers, kleinere 2de golf, Belgie wel mondmaskers grotere 2de golf
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Plus alle niet essentiële winkels dicht en horeca en nachtklok... Waar het in Nederland toch wel wat minder streng was/is. Valt moeilijk te vergelijken. We zijn nu bij de besten van de klas, maar daarvoor waren we de slechtste.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik weet niet of het minder streng was in Nederland.
Het was in ieder geval anders.
In Nederland moest je deze zomer bv. niet met een ander gezin op een terrasje gaan zitten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Slafes schrijft: ...We zijn nu bij de besten van de klas...

Met bijna 7.000 doden in amper 1,5 maand tijd!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Gaat over besmettingen per 100k inwoners... Met getallen bewijs je natuurlijk alles.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Sommige getallen lijken mij betrouwbaarder dan anderen. Wij hebben haast evenveel doden als Duitsland. Eerlijk blijven dus, aub...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Slafes schreef:Gaat over besmettingen per 100k inwoners... Met getallen bewijs je natuurlijk alles.
In Nederland gaat het weer de foute kant uit. 6000 besmettingen erbij, daarmee zitten ze weer op het niveau van één maand geleden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Inderdaad, pas als daar de maskers ook overal verplicht worden gaat het beteren ...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Over Nederland gesproken: in een aantal steden zullen de horeca uitbaters het verbod om hun zaak te openen gewoon aan hun laars lappen en hun zaak op 17 januari gewoon opendoen desondanks het verbod.

https://www.hln.be/buitenland/nederland ... nts-anchor
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:PVDA & VB zijn oppositie partijen, hun agendapunten zijn even realiseerbaar als die van groen... niet dus. Hoe extremer de partij hoe meer water er bij de wijn moet gedaan worden. Guess what, juist hun kiezers willen enkel zuivere wijn.

Icke: "zuiver wijn", da's toch als een vette mop bedoeld, hoop ik. Bij die partijen krijgt ge - met uitz. van VLD - allesbehalve wat je zou verwachten.
M.a.w., ze serveren zeer troebel rioolwater in plaats van zuivere wijn.

De blauwe rakkers zijn uiteraard voor "het kapitaal" en "het financieel wel stellende individu". Zo profileren ze zich en je weet wat je aan hen hebt. Ze voeren dit beleid ook zonder enige nuance. Is dit de "warme samenleving" waar we voor kiezen. De wet van de financieel sterkste en alles gericht op het individu ... Merci daarvoor ! Bovendien, hun vorige Min. V. Volksgezondheid heeft tijdens de vorige pandemie maar één ding duidelijk gesteld: "blijf in uw kot". Dat was dan ook zowat haar belangrijkste en enige realisatie.

NVA is hetzelfde als VLD. Hier is het enige verschil met VLD dat deze partij geen Waalse zusterpartij heeft waardoor ze zich Vlaamser kan profileren. Verder is hun programma hetzelfde als dat van VLD.

Moet ge bij CD&V zijn voor zuivere wijn. Neen, ze steunen - wars van de basisideologie van hun partij - een uitgesproken neoliberaal en doen zelf voorstellen in die richting. Ze zijn nu zelfs de peaneut van het beleid dat ze jaren gevoerd hebben tov de WZC die nul de botten op een crisis zoals deze voorbereid waren. Beke blonk ook niet uit door duidelijke communicatie. Terwijl Schauvlieghe betrapt was op leugens, noemde hij haar samen met
collega Crevits "une grande dame". M.a.w. liegen wordt door deze partij als een grote gave vooropgesteld en hun mandatarissen worden er zelfs nog voor op het podium gezet. Amai ... En hoe vaak zijn CD&V'ers in het verleden al niet betrapt op fraude, leugens, wanbeleid edm. ?
Neen ik bedank voor deze bende huichelaars ...

En dan SPA. Die hebben nu sexy Conner als boegbeeld en die haalt ... en die beamt een gewezen frauderen sjoemelaar met kasbons terug up als Minister van Volksgezondheid. Kwestie van de politiek terug geloofwaardig te maken en de afstand met de burger te verkleinen zeker :beerchug:

Dan "Groen" maar. Tja ... Mooi ideeën en niemand kan tegen verbetering van het milieu zijn. Alleen ... opnieuw maatregelen die veel geld kosten en ja met benefits voor diegenen die ze zich als het op het niveau van gezinnen aankomt, financieel kunnen permitteren. Verder: practice what you preach. Ik zie nog altijd Mieke Vogels met de dikke Volvo rijden als partijvoorzitter terwijl ... u raadt het: de burger door deze eminenties is gevraagd om voor milieu vriendelijk vervoer te kiezen.
En daar wringt ook het schoentje voor de andere partijen: hun oorspronkelijke ideologie / basisideologie hebben ze al lang overboord gegooid ...
Bovendien hebben deze zich op het vlak van "corona-aanpak" ook minder geprofileerd, vind ik.

Dan hebben we het ver gehad zeker ...

Resten nog VB en PVDA. Velen vinden dit gevaarlijke extreme partijen. OK maar ik zie toch ook veel sociale accenten in hun beleid.
En als overwinnaars van de verkiezingen, krijgen ze nooit de kans om te bewijzen hoe zij het zouden doen. Het lijkt me ronduit belachelijk om kritiek te geven op iemand of een partij zonder hen de kans te geven om iets te bewijzen en dit, nogmaals, als overwinnaars van de verkiezingen.

Dit is wat mij ook mateloos irriteert: deze regering is een regering van verliezers van verkiezingen. Het woord "democratie", heeft i.m.o. een totaal andere connotatie.

En het volk: klaagt, mort, is malcontent, heeft kritiek op het huidig beleid ... ja, ook diegenen die voor leden van de huidige bende gekozen hebben ... Il faut le faire, zou ik zeggen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

koenraaddeconinck schreef:Resten nog VB en PVDA. Velen vinden dit gevaarlijke extreme partijen. OK maar ik zie toch ook veel sociale accenten in hun beleid.
En als overwinnaars van de verkiezingen, krijgen ze nooit de kans om te bewijzen hoe zij het zouden doen. Het lijkt me ronduit belachelijk om kritiek te geven op iemand of een partij zonder hen de kans te geven om iets te bewijzen en dit, nogmaals, als overwinnaars van de verkiezingen.
En toch zitten er hier op het forum die de oppositie de schuld geven van dingen die niet gerealiseerd worden. Niet de regeringspartijen zijn de schuldigen maar de oppositie. Concreet voorbeeld: de wegentol die er aankomt in Brussel. Hier zitten sujetten die dan beweren dat de Vlaamse wegentol er niet gekomen is vanwege... schrik voor (de reacties of commentaren van) het VB. Is wel een handige manier om bepaalde partijen ALTIJD in het verdomhoekje te steken, ook al hebben ze nog nooit mee geregeerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Resten nog VB en PVDA. Velen vinden dit gevaarlijke extreme partijen. OK maar ik zie toch ook veel sociale accenten in hun beleid.
En als overwinnaars van de verkiezingen, krijgen ze nooit de kans om te bewijzen hoe zij het zouden doen. Het lijkt me ronduit belachelijk om kritiek te geven op iemand of een partij zonder hen de kans te geven om iets te bewijzen en dit, nogmaals, als overwinnaars van de verkiezingen.

Dit is wat mij ook mateloos irriteert: deze regering is een regering van verliezers van verkiezingen. Het woord "democratie", heeft i.m.o. een totaal andere connotatie.
Soms, heel soms moet je ook ff nadenken hé Koenraad.. een extreme (of dat nu links of rechts is) partij gaat altijd meer water bij de wijn moeten doen dan een centrum partij WIL ZE MEE REGEREN. Laat dat nu juist zijn wat hun kiezers niet willen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

iceke schreef:.. een extreme (of dat nu links of rechts is) partij gaat altijd meer water bij de wijn moeten doen dan een centrum partij WIL ZE MEE REGEREN. Laat dat nu juist zijn wat hun kiezers niet willen.
Wat willen de kiezers niet? Want het is wat dubbelzinnig. Willen ze niet dat er water bij de wijn wordt gedaan of willen ze niet dat er mee geregeerd wordt?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zijn de ANPR camera's (of andere) in België al omgeturnd om overtredingen tegen de avondklok vast te stellen?
Of is dit enkel gebleven bij het opperen van het idee?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Jack Daniels schreef:Wat willen de kiezers niet? Want het is wat dubbelzinnig. Willen ze niet dat er water bij de wijn wordt gedaan of willen ze niet dat er mee geregeerd wordt?
Nagel op de kop, Jack.

Hetzelfde geldt voor de andere partijen die nu krampachtig willen blijven regeren ondanks het feit dat ze allemaal "loosers" zijn. Ze willen niet dat deze partijen mee regeren want ... stel dat ze voorstellen indienen die indruisen tegen het huidig neoliberaal beleid in functie van meer sociale rechtvaardigheid.

Stel nu dat ze bij aanwervingen van overheidspersoneel, echt komaf maken met vriendjespolitiek ongeacht het feit of ze daardoor nu kiezers verliezen of niet ...

Stel dat een beleid voeren waarbij ze het aantal ministers sterk verminderen, door het verminderen van deelregeringen kom af maken met daarbij horende versnippering van bevoegdheden en wanbeleid, etc. etc.

Tja, dan zitten de anderen nog met en groter probleem dan hetgeen waar ze nu tout court toch al mee zitten.

Neen, moest ik van de klassieke partijen zijn dan zou ik zeggen: laat hen het roer maar in handen nemen en eens bewijzen dat ze het zoveel beter kunnen. Maar ja, dan moet je weer zelf postjes inleveren, macht inleveren, inbinden aan dienstbetoon en vriendjespolitiek. En da's nu niet wat die niet willen natuurlijk. Hun beleidsvisie reikt heus niet verder dan eigen macht, eigen portemonnee, eigen vriendjes, enz.

Dus hopelijk make recente flaters, nl. de onduidelijke aanpak en communicatie van Wilmès en haar troepen, het vernietigen en dito mislukkingen bij het aankopen van mondmaskers en zo veel ander geklooi in combinatie met de frustratie van de kiezers dat ze andere partijen aan het roer zien dan diegenen die ze willen dat traditionele partijen (incl. NVA) nog meer in het zand bijten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Interessante uitspraak van BDW in de afspraak op vrijdag: "desnoods bevoegdheden overhevelen naar de EU"... Dat lijkt me echt niet te duiden op een helder moment van deze slimste man!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De kritiek ivm de Vlaamse slimme kilometerheffing sloeg vooral op NVA die haar kar keerde. BDW noemde het onvermijdelijk en op de website stond niets doen is geen optie... om enkele tijd daarna te besluiten om niets te doen :roll: Nu is men boos omdat anderen tot hetzelfde besluit komt maar wel iets doet :bang:

De kritiek is dus niet op VB maar op de partijen die zich door VB laten opjagen. Dit is trouwens niet enige keer. Ook de vlucht uit de regering, hun droomcoalitie kwam er onder druk van VB. Theo had zich laten opdraaien door hen en begon plots te panikeren terwijl Jambon al verklaard had het migratiepact te steunen. Die beslissing heeft hen veelschade berokkend en nu zitten ze al niet meer in de regering en een groot aantal stemmen is vertrokken naar VB.

Het origineel verkoopt altijd beter dan de kopie. NVA heeft dat lang zelf uitgebuit bij de andere klassieke partijen maar is nu in hetzelfde bedje ziek. Ook hun beslissing om de kern van hun programma in de frigo te steken zal een aantal kiezers naar VB gejaagd hebben. Velen hadden gehoopt dat een partij die wel verantwoordelijkheid opneemt om te regeren iets zou kunnen doen, helaas steken ze die mensen direct de dolk in de rug met nog een verhoging van de pensioenleeftijd (in geen enkel programma) en een indexsprong erbovenop.

Ook op Vlaams niveau heeft men geen goede beurt gemaakt met de coronacrisis en dan is er nog de affaire met Jambon en de zaak Chovanec om over de visazaak te zwijgen. De slogan kracht van verandering gelooft ondertussen geen mens meer.

Ik merk op dat velen een vreemde kijk op politiek hebben en vooral veel te hoge hoop koesteren. Partijen zijn er niet om pamfletten uit vorige eeuwen na te jagen maar wel om de macht. Om iets te doen moet je macht krijgen. Dat kan door stemmen te winnen want de voorbeelden die ik gaf tonen hoe een partij die niet regeert toch soms invloed kan uitoefenen. Uiteraard ligt dat vooral aan de zwakte van de andere partijen die zich hun macht laten beroven door de oppositie door ipv hun eigen programma dat van een ander te gaan uitvoeren.

Die macht is bovendien verbonden aan postjes om een partij bijeen te houden moet je net als in een voetbalteam iedereen proberen tevreden te houden dus ook wie op de bank zit/zonder post. Daarom dat er meer gepalaverd wordt over wie welke post kan/mag krijgen dan over beleid.

NVA zit ook gewrongen omdat ze deel uitmaken van de Vlaamse regering en dus moeten meewerken met het federale beleid dat soms dwars op hun eigen ideeën staat. Jambon is dan nog eens een zwakke leider die amper iets kan uitleggen en hij wordt steeds door zijn eigen partij in het moeras getrokken door hun oppositie tegen de federale regering. Voor oppositiepartijen als VB is het dus niet makkelijk om raak te schieten. Je moet zelf niets doen en enkel wijzen op deze constructiefouten.

BDW is een toptalent maar zoals in elke carrière gaat het na een top opnieuw bergaf. Bij hem is het duidelijk dat hij aan dat tweede deel zit. Federaal niets gerealiseerd, stemmen kwijt en voorzitter moeten blijven om erger te voorkomen. Nu moet hij zijn eigen plan gaan afbranden in Brussel die doen wat hij eigenlijk zou willen doen. In de politiek heet dat zwalpen oftewel wie gelooft die mens nog. Je kan fouten maken maar als je er teveel maakt komen ze als een boomerang terug en dat is wat we nu zien.

Politici maken dus de fout om te bang te zijn van de kiezer en net daardoor komen ze niet tot beleid dat nodig is maar niet populair. De burger zal na een ambtstermijn wel zien of we beter of slechter af zijn dan voorheen en op basis daarvan beslissen. Had Zweeds de rit uitgereden en een begroting in evenwicht kunnen voorleggen dan hadden ze een beter figuur geslaan. Dehaene heeft ook onpopulaire beslissingen genomen maar uiteindelijk haalden we de 3%norm. Di Rupo had te kampen met de financiële crisis maar loodste het land toch redelijk goed door de storm. In Gent is de ploeg die het circulatieplan toch doorvoerde beloond en ook in Antwerpen is de stad met inzet op LEZ en meer OV (tram) niet afgestraft. Kiezen voor moed is dus niet verkeerd maar men moet durven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn woorden zijn nog niet koud of Dizzy bevestigt ze voor de zoveelste keer: een partij die niet mee regeert beschuldigen van iets waar ze totaal geen uitstaans mee hebben. Zo voorspelbaar die Dizzy. Ht is niet het VB maar wel de partijen die onder druk van VB... De vlucht uit de regering, onder druk van VB... Dat is in mijn ogen 2 keer een onrechtstreekse beschuldiging. Is iedereen nu écht te belabberd om rekenschap voor zijn eigen daden af te leggen zonder dat daarvoor een derde partij betrokken moet worden???
Ik ga eens Dizzy zijn manier van interpreteren gebruiken:
Als een chauffeur tegen een boom knalt, dan is het de fout van die boom, die moest daar niet staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Jack Daniels schreef:Mijn woorden zijn nog niet koud of Dizzy bevestigt ze voor de zoveelste keer: een partij die niet mee regeert beschuldigen van iets waar ze totaal geen uitstaans mee hebben. Zo voorspelbaar die Dizzy. Ht is niet het VB maar wel de partijen die onder druk van VB... De vlucht uit de regering, onder druk van VB... Dat is in mijn ogen 2 keer een onrechtstreekse beschuldiging. Is iedereen nu écht te belabberd om rekenschap voor zijn eigen daden af te leggen zonder dat daarvoor een derde partij betrokken moet worden???
Ik ga eens Dizzy zijn manier van interpreteren gebruiken:
Als een chauffeur tegen een boom knalt, dan is het de fout van die boom, die moest daar niet staan.
waar zegt hij dat het de schuld is van VB?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Blijkbaar is begrijpend lezen moeilijk voor sommigen. Nergens zeg ik dat het de FOUT is van VB, voor VB is het uiteraard goed dat ze hun punten door andere kunnen laten scoren. De kritiek was op de partijen die plooien voor VB. Ik vind het zwak dat je eerste een partij uitsluit (om begrijpelijk redenen) maar dan toch hen gaat imiteren om de populaire uit te hangen.

Zoals gezegd, dat migratiepact ging feilloos passeren tot Theo begon te toeteren dat Oostenrijk twijfelde, terwijl ook VB logischerwijze fel tegen was. Zo hebben ze zichzelf in een onmogelijke hoek gezet. Terugkrabbelen zou compleet gezichtsverlies zijn terwijl Michel ook niet wou plooien voor deze zaak. Hij moest de kritiek van Waalse kant trotseren dat hij de handpop van BDW was. Het is de inschattingsfout van BDW die dacht dat Michel wel zou toegeven als de regering dreigde te vallen, de rest is geschiedenis.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

quovadis schreef:waar zegt hij dat het de schuld is van VB?
... Vlaamse partijen die zich laten opjagen door VB
... kwam er onder druk van VB
... groot aantal stemmen is vertrokken naar VB
... aantal kiezers naar VB gejaagd
De woorden van Dizzy. Dit is voor mij het aanduiden van het VB als oorzaak of schuldige, zij het dat Dizzy het niet rechtstreeks doet. Als dat niet de bedoeling was begrijp ik niet waarom in 1 paragraaf vier keer naar het VB verwezen wordt.
Modbreak:
en nu kunnen we terug verder on topic : Corona
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oorzaak of schuldige voor het partijstandpunt van partij X is natuurlijk alleen partij X zelf. Al kan partij X natuurlijk zoveel schrik krijgen van "gestook" door partij Y dat ze het standpunt intrekt.

@tol
Het is opmerkelijk hoeveel fuzz de Brusselse tol opwekt, gegeven maar een kleine fractie van de Vlamingen naar Brussel gaat met de auto.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201204_97933225
Dagelijks rijden 190.000 Vlaamse automobilisten de hoofdstad binnen, 2,9 procent van alle Vlamingen dus.
Als alle partijen evenveel gedoe verkopen telkens 2,9% van de Vlamingen mogelijks in hun portefeuille geraakt worden, de Vlaming zou er wel bij varen.
Of gaat het gewoon om hypocrisie van de toeterende partijen?

@politiecontrole corona
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201206_94620730
Eerder die ochtend reageerde burgmeester Bart De Wever (N-VA) ontsteld in De Zevende Dag op Eén. ‘Sommige mensen zijn hondsbrutaal en laten de politie niet binnen. De politie wordt uitgescholden voor ‘racist’. Vrouwelijke agenten krijgen te horen dat ze ‘hoeren’ zijn. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) heeft gezegd dat de politie niet zomaar binnen kan komen. Ik moet dat tegenspreken: wij kunnen dat wel degelijk binnen de wet op de openbare gezondheid. Wij doen dat dan ook.’
Mag de politie zomaar binnen? Lijkt me sterk...
‘Het gaat om een dwarsdoorsnede van de samenleving’, vervolgt De Wever. ‘Een week geleden wees iedereen naar de joodse gemeenschap. De feestjes van gisteren vonden plaats in alle wijken: heel chique en minder chique wijken waar mensen in appartementen samentroepen, hotels en Airbnb’s afhuren. Ze komen soms met 10, 20, 30 mensen samen en gebruiken vaak ook drugs en lachgas.’
Ondertussen zitten we terug aan cijfers zoals we die eind september kenden: +/- 2,5-3K besmettingen per dag.
De MR droomt al hardop dat alles terug mag, inclusief kappers etc.

De MR wil duidelijk de US achterna: een derde golf
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Mag de politie zomaar binnen? Lijkt me sterk...
Ja en neen. Wanneer iemand van binnenaf hulp vraagt, of als het om een noodsituatie gaat zoals bij brand bijvoorbeeld, of bij het betrappen op heterdaad. Anders kan het enkel met toestemming van de bewoner of met huiszoekingsbevel en dan enkel tussen 5u 's morgens en 9 uur 's avonds.
Ondertussen zitten we terug aan cijfers zoals we die eind september kenden: +/- 2,5-3K besmettingen per dag.
De MR droomt al hardop dat alles terug mag, inclusief kappers etc.
Zoals ik eerder aangaf en vreesde zullen de cijfers gaan uitlijnen op een (niet comfortabel) niveau en wat dat laatste is laat ik dan zelfs in het midden of aan de discussie.

Er komen nog altijd veel te veel mensen (dicht) bij elkaar ondanks de enorme inspanningen die we in de privé of in bepaalde sectoren wel doen. Ik zeg het niet graag maar je moet geen raketgeleerde zijn om in te zien dat de fundering van de derde golf gelegd wordt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

petrol242 schreef:Er komen nog altijd veel te veel mensen (dicht) bij elkaar ondanks de enorme inspanningen die we in de privé of in bepaalde sectoren wel doen. Ik zeg het niet graag maar je moet geen raketgeleerde zijn om in te zien dat de fundering van de derde golf gelegd wordt.
Wat mij opgevallen was tijdens de start van de 2e lockdown (light) was dat er tijdens de eerste week bijna niemand op de baan was en dat dit geleidelijk aan is beginnen stijgen tot terug in de file staan. :roll: Ook op facebook merk ik in mijn vriendenkring gebeurtenissen op die in principe niet mogen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”