Rolgordijn / jaloezie automatiseren

Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

We hebben hier thuis sedert een paar jaar rolgordijnen van Heytens. Dit ter vervanging van de gordijnen. Dit was een redelijke investering dus heb geen zin om ze te vervangen voor automatisering. Ze gaan omhoog met zo'n bolletjessnoer en zijn toch redelijk zwaar: de grootste moet wel zo'n 3 meter breed zijn.

Ik zoek al een tijdje naar een automatisering. Er een nieuwe stang in steken bovenaan is geen optie want daar is geen elektriciteit aanwezig, bovendien zit het redelijk mooi weggewerkt en heb ik geen zicht hoe ik dat allemaal mooi in orde zou kunnen krijgen.. Dus zoek ik naar zoiets als een brunt, axis gear, teptron move maar ik lees eigenlijk bij allemaal in de reviews op bijvoorbeeld amazon dat ze eigenlijk slechte kwaliteit zijn voor een redelijk dure prijs.

Nu kwam ik na heel wat zoeken uit op Chinese alternatieven zoals bijvoorbeeld deze: https://dutch.alibaba.com/trade/search? ... =PST-YH002 . Deze zijn toch een stuk goedkoper en zouden relatief ok zijn qua kracht en stabiliteit. Nadeel is dat die wsl wel naar huis "bellen" met allerlei info...

Een andere optie lijkt me de Soma smart shades 2: https://www.somasmarthome.com/products/ ... t-shades-2 die blijkbaar ook hassio integratie hebben (goody!). Iemand daar ervaringen mee?

Voordat ik voor het eerst in mijn leven iets in China zou bestellen wou ik even vragen hoe jullie ervaringen zijn met deze of soortgelijke oplossingen. Vereiste is dat het niet enkel de rolgordijnen helemaal open of toe doet maar ook gewoon kan doen open "kantelen". En het moet redelijk zware rolgordijnen kunnen ophalen.

Dank!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Ben een tijdje geleden op dit uitgekomen: https://zigbee.blakadder.com/Axis_GR-ZB01-W.html
Toen ook een filmpje van gevonden - weet niet of het dat merk was - maar misschien is het iets...

EDIT: Hier staat een verzameling van allemaal zigbee systemen - daar komt mijn link ook vandaan, zat nog in mijn geschiedenis.
De kwestie is dan nog hoe je dat gaat bedienen en of je dat wilt automatiseren.
Laatst gewijzigd door Ernie 03 dec 2020, 22:41, in totaal 2 gewijzigd.
Gelukkig & gezond 2022!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ben daar niet in thuis, maar kan je ze niet verkopen? Of is dat teveel op maat gemaakt? Terugsturen naar fabrikant?

Hier een Ikea Fyrtur via HomeKit over Flic Hub naar een Flic knop die een IFTTT script aanroept dat de lichten zacht dooft en daarna de Fyrtur naar beneden laat. Zalig is dat :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Deze misschien?

https://www.teptron.com/

Blijkbaar Kickstarter achtig ding... Reacties die ik kon vinden zijn maar zus/zo...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Gelieve geen google resultaten te geven, ik heb me al lang suf gegoogled. Maar ik zoek eerder naar gebruikerservaringen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Snap ik, al kwam deze laatste uit mijn geheugen, jaren lang Homey gebruiker geweest, en ik wist dat die daar op het forum stond.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb hier een rolgordijn geautomatiseerd door er een buismotor in te steken. Zelfde probleem als jij: geen elektriciteit op deze plek. Ik heb er dan een Somfy buismotor op batterij ingestoken. Hoewel ik wel wat skeptisch was, werkt dit tot op vandaag redelijk goed: hangt een jaar, en één keer moeten opladen tot nu toe (paar uur, adapter met vrij lange kabel waardoor ik net bij een stopcontact kon). Nochtans is dit best een groot en zwaar rolgordijn (bedekt een schuifraam van boven tot onder).

Ik had ook graag die batterij vermeden, maar om daar elektriciteit te krijgen zou heel wat kap- nen breekwerk vereisen, dus toch maar gekozen voor batterij. Aangezien mijn rolluiken en andere blindering al elektrisch was op Somfy motoren was het eenvoudig om deze toe te voegen aan mijn Tahoma Verdere integratie met mijn Fibaro systeem staat op de planning: het hersolderen van een Somfy remote aan een Fibaro relay zou moeten werken. Als je gewoon op zoek bent naar een rolgordijn op afstandsbediening zou ik toch overwegen om er een zo'n Somfy batterij buismotor in te steken (al zal je dan het ding wel moeten demonteren waarschijnlijk).

//EDIT: ff verduidelijken: deze motor gaat dus in de bestaande holle stang. Bij mij ging die stang gewoon open aan de zijkant, ik ga er even van uit dat dit bij de meeste stangen wel zal werken.
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Ik kan https://www.3t-motors.de adviseren.
Goede prijs, veel keuze.
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

zit er geen stopcontact in de buurt. Mijn ouders hebben 3 grote rolluiken laten automatiseren met een buis motor.
Was eerst meteen draai systeem. Dus je winde een stalen kabel op.
Dus ja zij hadden dus ruimte van van uit de 2 stopcontacten de 3 rolluiken van stroom te voorzien
macamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Interessant topic!

Iemand toevallig ervaring met het automatiseren van een standaard elektrisch rolluik?
Ik heb hier een eenvoudig knopje dat je naar rechts draait voor omhoog, links voor omlaag.

Zoiets zou toch te automatiseren moeten zijn?

Heb HomeKit en Zigbee in gebruik hier.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Misschien bestaan er systemen om een klein balansgewicht eraan te hangen (zoals bij garagepoorten)?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

macamba schreef:Interessant topic!

Iemand toevallig ervaring met het automatiseren van een standaard elektrisch rolluik?
Ik heb hier een eenvoudig knopje dat je naar rechts draait voor omhoog, links voor omlaag.

Heb HomeKit en Zigbee in gebruik hier.

https://shelly.cloud/products/shelly-un ... on-device/

Als het knopje op een doosje zit dat net groot genoeg is voor dit dingetje (zodat het er mee in past), en je hebt er 12v (tot 36v) ter beschikking, dan gaat het over wifi
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

macamba schreef:Interessant topic!
Ik ben al dik 2 jaar tevreden van mijn 3 zwave fibaro modules icm domoticz.
biot
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

macamba schreef:Iemand toevallig ervaring met het automatiseren van een standaard elektrisch rolluik?

Ik heb in al mijn rolluiken de houten achtkant vervangen door een stalen achtkant met een buismotor erin. De verbindingen van de motor (2 live, 1 voor elke draairichting) gaan naar een Sonff Dual R2, met Espurna firmware op. Die Is geconfigureerd in "zero or one switches active" mode, dus zal nooit de twee lijnen tegelijk live zetten.

De 12 Sonoffs worden aangestuurd door een klein systeem dat (op basis van schakelaar) de "up" of "down" richting van de motor aan zet, en na ~20 seconden terug af zet. Is heel veilig zo: geen 240V in de muurschakelaars, en geen 240V naar de motor tenzij die effectief aan het draaien is.
glda19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

wat bedoel je met 2 live ?
biot
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

glda19 schreef:wat bedoel je met 2 live ?
De buismotor heeft drie aansluitingen: ground, richting 1 en richting 2. De motor gaat aan als een van de twee richtingen stroom krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”