AZERTY (BE/FR) of QWERTY (NL, US, US Int, UK) ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Ik zie de laatste tijd dat de echte Belgische azerty toetsenborden niet populair meer zijn bij producenten.
De meeste heb je tegenwoordig enkel de Franse azerty (met ook Franse teksten en lay-out) als enige azerty keuze.

Ooit ben ik begonnen met enkel qwerty (US) en ben nu aan het overwegen om terug over te schakelen.
Prive gebruik ik BE Azerty en die van mijn werk is qwerty. Bij die van mijn werk zie ik op het toetsenbord van de Mac en extern toetsenbord al een verschillende lay-out (volgens mij US en US international, want beiden hebben geen €-teken).
Wat lijkt volgens jullie het veiligste om als standaard overal te voorzien? De US, US International of Nederlandse met €-teken? (De Uk laat ik uit de vergelijking).

Er is op het internet en bij fabrikanten veel verwarring en discutie over wat nu het juiste verschil is tussen een US, US international en Nederlands.
Wat ik wel raar vind bij de NL Qwerty is de afwezigheid van het trema ¨-teken.

Bij Apple is het mij ook echt onduidelijk wat zij nu juist bedoelen met hun lay-out van qwerty-keuzes
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Verder heb je nog qwerty ISO en ANSI layouts. Om het helemaal moeilijk te maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Op devices die Windows draaien geef ik de keuze: AZERTY BE of QWERTY US Int'l, zeker geen AZERTY FR of QWERTY UK/NL.
Als je een QWERTY US instelt als QWERTY US Int'l dan kan je toch redelijk eenvoudig accenttekens (é, è, à) typen.

Het is inderdaad wat zoeken en elk merk heeft ook weer zijn eigen eigenaardigheden.
Bij Lenovo is 'USB Traditional Keyboard, Black, English (BE)' in de praktijk dus een Azerty BE, een 'USB Traditional Keyboard, Black, English (EU)' een Qwerty US Int'l.
Computer(k)nul
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Bij Apple zien die er voor muv. € £ tekens en de Entertoets grotendeels hetzelfde uit.
Alleen voor sommige tekens zijn er andere toetsencombinaties(bv US-Intl € is 2+Shift+Option, terwijl het op NL 2+Option is).
Persoonlijke voorkeur bij Apple: Fysiek NL keyboard, maar ingesteld op US-intl.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik geef de voorkeur aan qwerty US vanwege de beschikbaarheid/keuze, prijs die vaak beter is dan azerty, zeer grote veelzijdigheid voor meerdere talen (met US intl), voelt beter om te programmeren en de layout in games staat meteen goed :)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Logitech qwerty US/int doet perfect wat moet hier (debian 10 en windows 10)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is echt een 100% persoonlijke keuze...

Ik heb 20 jaar geleden op een toenmalige job een querty onder de neus gekregen. Dat was even vloeken, maar de letters zitten eigenlijk veel logischer dan bij een azerty.
Maar na een half jaar ging ik er weg en kreeg ik azerty onder mijn neus. Thuis kocht ik een pakket-PC en daar zat ook azerty bij, dus nu blijf ik daarbij.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben 100% QWERTY op alles, al 25j. Liefst QWERTY US qua fysische lay-out.

(Werklaptop heeft AZERTY, maar ingesteld op QWERTY, en meestal met extern keyboard)

Eerder dit jaar een wireless keyboard willen kopen wegens telewerk, en het constante verplaatsen tussen kamers (wegens kinderen, luide confcall, etc). Bon, wat een miserie met al die Europese varianten op QWERTY. En Logitech bvb heeft geen deftig prentje (of niet gevonden) van elke variant. En online shops maken vaak niet duidelijk welke variant ze verkopen :(
Heb uiteindelijk een Cherry gekocht, was echt Qwerty US imho. Was uiteindelijk handig want mijn vorige wired keyboard was ook Cherry ;)

Sorry, frustratie borrelde over. ;)

In antwoord op uw vraag, het hangt ervan af waar je liefst aankoopt, hé. en wat je aankoopt (laptop, los keyboard, merken, ...) Koop je in lokale winkel dan moet je haast AZERTY BE doen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik zit een beetje met dezelfde vragen. Momenteel heb ik een azerty keyboard, maar toen onlangs nog eens een game spelen, kwam die game af met de uitleg over de toetsen die je moest gebruiken en dat was dan helemaal op qwerty gebaseerd (W = vooruit gaan enzo). En FS2020 noemt de escape toets ECHAP (in 't frans dus). Vroeger had ik ook qwerty en was daar best tevreden mee. Maar nu twijfel ik om daar terug op over te stappen omdat bvb de kinderen ook wel eens op de pc "werken" en net azerty gewend zijn, en ook vraag ik me nu plots af hoe je bvb gemakkelijk een é of een € kan ingeven op een qwerty us.. ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

BMaster schreef:En FS2020 noemt de escape toets ECHAP (in 't frans dus).
Beetje off-topic, maar dat is ondertussen al gefixt (bij mij toch). Je kon bij Asobo zelf bugs melden, en heb dat ook gelijk gedaan want was bijna niet doenbaar om key mappings te definiëren doordat ze allemaal in het Frans stonden. Nu staan ze gewoon mooi in het Engels zoals op mijn Belgische Azerty.

Mijn zoon wou overigens ook direct QWERTY omwille van de problemen met sommige games die geen andere layouts ondersteunen (bvb Roblox). Wij zijn dan gewoon voor een NL layout gegaan omdat het dat is wat je bij bol.com e.d. vindt. En dan heb je ook gemakkelijk een euro-symbool. De grootste verschillen bij NL vs Intl/US/UK zitten trouwens softwarematig, namelijk hoe je accenten en trema's typt. In een ervan worden quotes en dubbelquotes als modifiers aanzien, en moet je dan ook telkens een spatie erna typen als je ook echt gewoon een quote wil. Dat kan best vervelend zijn. Ik heb dan liever de CTLR-quote combinatie als modifier.

Ik zie overigens nog wel een aankomend probleem hier ivm school. Op het middelbaar wordt er toch vrij veel gebruik gemaakt van computer, en op sommige scholen die we op het oog hebben, moeten kinderen zelfs een laptop van school gebruiken. Gegarandeerd gaat daar totaal geen mogelijkheid zijn om een QWERTY te gebruiken.
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Azerty is typisch iets dat door de francophone gemeenschap aan de Vlamingen is opgedrongen. Als je kijkt naar de landen rondom ons die een Germaanse taal spreken, die gebruiken allemaal een vorm van Qwerty. Op de 1 of andere manier vind ik het nét iets natuurlijker aanvoelen wanneer je Nederlands/Engels typt. Uitereraard zal er wel een gewenning zijn wanneer je overstapt van Azerty.

Zelf gebruik ik al jaren toetsenborden met Qwerty US International. Je hebt bv direct een €-teken op het toetsenbord. En voor letters met een accent aigu/grave of trema typ je respectievelijk de single quote / backtick / double quote voor de klinker en dan zet die meteen het teken erop. Ik vind het op zich niet zo erg aangezien ik niet zoveel woorden met accenten typ. Als je vaak Frans typt, is dit misschien een ander verhaal.

Uiteraard als je computer ook door de kinderen gebruikt wordt, is het misschien een ander verhaal. Wellicht als ze op school leren blind typen zal dat altijd Azerty zijn. Je kan ze natuurlijk ook een eigen computer kopen :wink: , vanaf 12 hebben ze meestal toch een laptop nodig voor school tegenwoordig.
Pi.Degroote
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Ik heb zelf een uitbreiding op US QWERTY gemaakt, gebaseerd op EurKEY (https://eurkey.steffen.bruentjen.eu/, bijgewerkt in 2017)

Mijn project 'UltimateKEYS' werkt op zich identiek hetzelfde als US QWERTY, ook apostrof en dubbel aanhalingsteken blijven ongewijzigd.

Echter, met AltGr en AltGr+Shift krijgen alle toetsen een bijkomende functie. Verder zijn er overlay scripts beschikbaar voor AutoHotkey.

Website : https://pieter-degroote.github.io/UltimateKEYS/
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik kan het toch niet laten om dit te posten; ben erg in mijn nopjes met mijn aankoop. Vorige week is mijn nieuw keyboard aangekomen.

Is een Unicomp Ultra Classic. Is zo dicht als je tegenwoordig kunt komen bij een nieuwe IBM Model B. Werkt via 'catastrophic buckling springs'. Is eigenlijk geen mechanisch keyboard aangezien er nog steeds rubberen domes onder zitten een membraan onder zit.

Dit keyboard-type heeft de reputatie de beste type-ervaring te bieden van alle keyboards. Ik kan enkel zeggen dat ik er blij mee ben. Voelt heel goed daarop typen. Zeker als ik dat vergelijk met dat platte stuk plastic dat ik bij mijn werkcomputer gekregen had van Dell. Haalde direct een wat hogere snelheid op TypeRacer.

Het is dus een Belgische Azerty. Uncicomp maakt alle layouts maar de meeste enkel op speciale bestelling, zoals deze. Het kopen is lastig. Komt van USA en die kosten zijn zeer hoog met de verzending en invoerkosten. Ik heb het kunnen bestellen via http://www.keyboardco.com , Brits.

Die verkopen geen Belgische Azerty maar hebben mijn bestelling willen meegeven via hun bevoorradingsbestelling bij Unicomp.

Duurde dan wel een paar maanden. Blij dat die er is doorgekomen voor Brexit-BIS. De KeyboardCompany verkocht die mij voor dezelfde prijs als de varianten die ze wel verkopen, wat ik kan waarderen. Goede service.

Het enige speciale over de layout is de rare positie van de 2de super-key. Was even wennen. Drukte in het begin steeds op de tux ipv Alt Gr. - Nu al veel beter. - Ik ontdekte trouwens dat onder Linux de scrollLock LED niet werkt. Functie zelf werk wel. Is blijkbaar een bug die al heel lang bestaat in Linuxdesktop, in console werkt dat wel. Heeft niets met dit keyboard te maken.

167 euro totaal zonder RGB, zonder usb-hub, zonder media-keys, wel met Tux-keys, zal wel niet voor iedereen zijn maar ik ben :-D
Webp.net-resizeimage.jpg
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Azerty is eigenlijk een Frans toetsenbord, qwerty dan weer eerder Vlaams.
Een programmeertaal is sowieso beter afgestemd op een qwerty.
Heb met beiden gewerkt en persoonlijk vind ik qwerty de meest logische keuze.
(Wat een gedoe ook op een laptop zonder numeriek klavier dat je shift moet duwen voor de cijfers bovenaan, gewoonweg idioot)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
BMaster schreef:En FS2020 noemt de escape toets ECHAP (in 't frans dus).
Beetje off-topic, maar dat is ondertussen al gefixt (bij mij toch).
Zo ziet het er bij mij uit vandaag:
temp_fs2020.png
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

@honda4life maar dat met die shift bij de getallenrij dat kan nog persoonlijke voorkeur zijn (en is ook niet zo onlogisch voor alle toesenborden met numlock). Ik erger me dan veel meer aan de onlogische keuze dat je een shift moet induwen voor een punt te schrijven. Of je nu brieven schrijft, surft of programmeert, je hebt het punt zo vaak nodig dat ik gewoon niet snap wie dit bedacht heeft. Is voor zover ook weet enkel bij Azerty zo.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Numlock wisselt van cijfers naar navigatie op het numeriek gedeelte, bedoel je niet toetsenborden met numeriek gedeelte?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:Numlock wisselt van cijfers naar navigatie op het numeriek gedeelte, bedoel je niet toetsenborden met numeriek gedeelte?
Het ging inderdaad over laptops zonder numeriek klavier, dat is zowat een domper op zowat alles kleiner dan 15 inch waar er sowieso geen plaats meer voor is.
Ook het nut om daar navigatietoetsen te plaatsen heb ik nooit gesnapt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Mee eens, maar dat is weer een andere discussie.

Over het numeriek klavier: dat heb ik ook jarenlang verkeerd gebruikt toen ik met azerty werkte. Waarom zou je immers shift en een cijfer tikken op een horizontale rij als je een numeriek klavier hebt met alle cijfers binnen bereik vanuit dezelfde positie van de hand?
Na de overstap op qwerty en een laptop zonder numeriek gedeelte begon mij duidelijk te worden waarvoor de bovenste rij cijfers nuttig en en hoe fijn het is dat ze zonder shift te bereiken zijn. Als je dagelijks hele telefoonboeken in excel invoert is een numeriek gedeelte onmisbaaar, maar voor het typen van kleinere getallen midden in een tekst ( zoals 100Mbps bijv.), is de bovenste rij veel gemakkelijker en sneller dan je hand te verplaatsen naar het numerieke gedeelte. En als je geen numeriek gedeelte hebt is het wel enorm handig om niet met shift te moeten werken als je eens een excelletje wil maken :)

Om weer geheel ontopic te gaan: Net toevallig naar de raspberri pi 400 zitten kijken en wat viel me op? Azerty is wel te verkrijgen, maar enkel in FR variant, geen BE. Het is gewoon een feit dat qua beschikbaarheid een qwerty gewoon een veel betere optie is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

BMaster schreef:Zo ziet het er bij mij uit vandaag:
temp_fs2020.png
Je hebt gelijk. Bij mij is de ECHAP ook terug :(. Nog maar eens mijn ticketje op zendesk heropenen dan.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:zeker geen AZERTY FR of QWERTY UK/NL.
Waarom geen Qwerty NL maar wel US (al dan niet international)? Als ik bijvoorbeeld een https://www.megekko.nl/product/2166/101 ... -600-Black (zonder aanduiding van land, dus ik ga uit van NL wegens NL shop) vergelijk met https://www.megekko.nl/product/2166/170 ... oetsenbord (waar wel US International bij staat) dan zie ik bitter weinig verschillen? Eén van deze twee zou dus voor mij al wel een interessante zijn denk ik... zeker omdat het in mijn geval niet gaat dienen om hard-core te gamen (FS2020 zal met elk toetsenbord wel lukken hé ;-) )
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Op de QWERTY-NL-toetsenborden die ik onder ogen gehad heb, zaten bepaalde tekens op een andere plaats waardoor het heel verwarrend was. Ik moet wel toegeven dat dat al een aantal jaar geleden is.
Computer(k)nul
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Qwerty NL komt ironisch genoeg ook minder voor in Nederland, meer kans dat je een qwerty US tegenkomt.
Qwerty UK kan een optie zijn als je de ISO layout wil (met de grote enter toets), maar tekens staaan iets minder logisch imho en de extended variant is ook minder praktisch dan de US international.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

De verschillen tussen de qwerty layouts hangt denk ik allemaal wat af van persoonlijke voorkeur. Vroeger altijd met NL qwerty gewerkt (eerste pc's thuis kwamen allemaal uit Nederland), maar laatste 15j ofzo toch altijd voor de ISO layout proberen gaan waar mogelijk, anders de US International. Persoonlijk vind ik de ISO, met de grotere enter toets dus, net een betere plaatsing van de andere toetsen. Vooral de \| toets en `~ toets zijn veel makkelijker bereikbaar vind ik persoonlijk. Gezien ik die toch erg vaak gebruik is dat dus mijn persoonlijke voorkeur.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Nog voor pcs (nu ja, philips 'arcade supercolor' pong en atari) in huis werden geintroduceert, werden mijn zus en ik op woensdagnamiddag op dactylo gestuurd. Gelukig iets draagbare modellen dan wat er in de garage gebruikt werd maar dus met de gekleurde plakkers (pre-rgb :p ), vingergymnastiek en ritmisch typen. De eerste twee jaar secundair was ook puur mechanisch,aan de zwaar mishandelde electrische toestellen in de klas aanwezig kon lerares niet aanuit en het was daar wachten op het vijfde jaar voor een pc tegen te komen (ik ben niet zo oud, de school was een beetje achter op meerdere vlakken). Azerty is er dus vrij letterlijk ingehamerd :lol:
Ik vind mijn weg wel op qwerty en (thanks to macrosystems) qwertz maar toch meer thuis op azerty. Voor spelen ben ik echter helemaal niet pro en gebruik meestal (horror) zelfs de pijltjes.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer

Ik geraak qwerty niet gewoon.
Azerty is sowieso nog makkelijk te koop, ik heb er 1 gekocht voor te gamen ook, 119 euro, wat een topdingetje en verlicht ook, goeie kwaliteit.
Ik zou al nimmer zonder kunnen.
1 week wennen wel omdat ik van platte toesten kwam vh laptop toetsenbord.

https://www.alternate.be/Ducky/One-2-SF ... ct/1560672? :beerchug: :banana:
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

tien schreef:Ik vind mijn weg wel op qwerty en (thanks to macrosystems) qwertz
Zwijg me over QWERTZ :D Heb ik vroeger ook nog gehad als fysieke layout en dacht het ook te houden maar kon er toch niet aan wennen omdat ik zelf op mijn eigen pc QWERTY gebruikte, dus uiteindelijk in OS maar aangepast.

"Fun" fact voor de mensen die SAP kennen en de meest achterlijke shortcut ooit voor iets te kopiëren ctrl+y: it all makes sense als je de layout van een QWERTZ keyboard ziet :D Ctrl+y is echt (letterlijk) pijnlijk als je die vaak moet uitvoeren
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Al handig dat ze de toch (voor de meeste mensen) standaard ctrl-c/ctrl-v niet gebruiken :)
'a german thing'

Toegeven dat ik de qwertz ook vrij veel gebruikte als azerty maar daar konden de huisgenoten dan niet zo goed mee lachen :lol: Was nog amiga periode dus werd je gewoon dat je toch regelmatig qwerty moest typen :p
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”