Jep, een nieuw hoofstuk in het IEEE en Wi-Fi-Alliance gedoe. Brace yourselves.
ITnetadmin schreef:Ik zou geen zware investeringen doen in 802.11ax units (wifi 6), want de volgende standaard loert al om de hoek: wifi 6e (ik kan niet direct een ieee nummer terugvinden).
Het komt ook gewoon in 802.11ax
Dat komt ervan met dat de Wi-Fi-alliance "hun versie" van 802.11ax al wou certificeren (om de verkoopscijfers van hun leden op te krikken) alvorens 802.11ax af was. Dit jaar komt er dus nog die belangrijke toevoeging van meer frequenties bij in de 802.11ax standard, maar dat staat natuurlijk niet meer in hun "Wi-Fi 6" standaard, wat eigenlijk de IEEE 802.11ax draft van ergens in 2018 in (weet niet zeker welke draft ze precies genomen hebben). Ik herinner me nog
dat er hier mensen waren die toen zeiden dat er niets speciaals meer ging bijkomen in de draft en die ieder moment gecertificeerd zou worden
Daarmee had de Wi-Fi Alliance natuurlijk wel een probleem. Er zijn al vele gecertificeerde "Wi-Fi 6" AP's/WRT's op de markt die de nieuwe frequenties van 802.11ax niet (en nooit) ondersteunen. "Wi-Fi 6" konden ze dus niet hergebruiken, want de verandering is te fundamenteel. Maar ze konden dit ook niet "Wi-Fi 7" noemen want dan zouden ze de indruk geven dat hun standaarden maar een jaar goed zijn (slecht voor de verkoop!), afaik doen ze ook enkel maar een nummer bump als de snelheid omhoog gaat wat hier niet het geval is, en ze willen ook nummer pariteit houden met de IEEE. Behold: Wi-Fi 6E, of "Wi-Fi 6 Extended", wat (hopelijk) de échte IEEE 802.11ax zal zijn, en wat dus eigenlijk Wi-Fi 6 had moeten zijn (haast en spoed/zelden goed). Chapeau aan de IEEE voor de manier waarop ze de Wi-Fi Alliance voetje gelicht hebben; hopelijk zijn ze de volgende keer wat voorzichtiger met drafts te "standaardiseren", alhoewel ik me geen illusies maak.
Een toestel dat volledig gecertificeerd is met Wi-Fi 6 zal in principe niet hardwarecompatibel zijn met Wi-Fi 6E, tenzij het een heel recent toestel van dit jaar is. Persoonlijk vind ik het triest voor al die mensen/bedrijven die zich hebben laten misleiden met die Wi-Fi 6 verkoopspraatjes want die toestellen worden duur verkocht terwijl de echte voordelen daarvan zullen pas over enkele jaren zichtbaar worden als de meeste toestellen overgeschakeld zijn, maar de voordelen van Wi-Fi 6E (de echte IEEE 802.11ax) zullen meteen duidelijk zijn. Wi-Fi 6 zal als een vereeuwigde "draft" van een onvolledige IEEE 802.11ax een "verloren" standaard worden, een vroeggeboren kind dat vroegtijdig sterft.
Koop dus geen Wi-Fi 6 AP's!
ITnetadmin schreef:Intussen is de standard van wifi6 zelf zelf (ieee802.11ax dus) nog altijd een draft; de laatste berichten die ik terugvind spraken over een officiele standaard tegen september 2020
Klopt, is nog steeds niet gecertificeerd. Het is officieel nog voorzien voor dit jaar, maar we zullen zien. Het is al meerdere keren uitgesteld.
ITnetadmin schreef:Pas dus op met de wifi alliance nummertjes, zij certificeren ook draft devices; kijk altijd naar de officiele ieee nummer voor de zekerheid.
Wel eigenlijk certificeren ze geen draft devices, want ze certificeren officieel nooit volgens IEEE 802.11. "Wi-Fi 6" is een standaard op zich, ook al komt het dan van een commerciele organisatie ipv de IEEE. Zoals ik zei, ze hebben de draft IEEE 802.11ax genomen ergens in 2018, hier en daar nog wat details aan toegevoegd, en daar hebben ze dan de naam "Wi-Fi 6" op gekleefd, wat ze een "standard" noemen. Als ze een toestel certificeren, is dat dus volgens hun eigen "standard", en niet 100% volgens IEEE 802.11 of een draft ervan, ook al zit er een draft in de standaard verwerkt.
Officiele certificaties van toestellen aan de IEEE 802.11 standaard bestaan niet. Iedere fabrikant mag ook vrij op zijn toestel zetten dat het 802.11ax compatibel is, of het nu de waarheid is of niet, het is niet beschermd oid. Maar om "Wi-Fi 6" op je toestel te mogen zetten moet je betalen aan de Alliance, die naar ik veronderstel wel nagaan of je toestel minstens voldoet aan de "Wi-Fi 6 standaard" (niet IEEE 802.11ax dus). Je mag dan ook het bekende Wi-Fi logootje op je verpakking en toestel zetten, want de Alliance heeft dat ook in eigendom. Maw: wie niet betaalt aan de Alliance, mag dat logootje niet op z'n toestel zetten (zijn veel "inbreuken" tegen).
Als je dit al verwarrend vindt, denk dan eens aan hoe de mensen die niets van achtergrond van Wi-Fi hebben dit allemaal moeten vatten. Probeer dit maar eens uit te leggen aan een leek.
TL;DR: Koop geen Wi-Fi 6 AP's! Wacht op Wi-Fi 6E of koop een goedkoper Wi-Fi 5 (802.11ac Wave 2) toestel - dat zal nog jaren goed blijven.