Kritische onderzoeksjournalistiek?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Als de inhoudelijke reacties op zijn, komende de persoonlijke verwijten.
Hoe pijnlijk is het dat iemand het als een verwijt formuleert als je een mening lardeert met feiten.
Feiten?
Onbewezen verwijten en beschuldigingen, ja.

Het is de rechter die uitmaakt wat de feiten zijn, niet een of andere extreemlinkse op een forum.
De 2 extreemlinkse trekken weer partij voor elkaar, het moet lukken...
heist_175 schreef:Nog 1 tip: verlaag u niet tot het niveau van zij die u aanvallen en concentreer u op de inhoud.
Er zijn wel grenzen, maar dat extreemlinks extreem vuilgebekt is, is inderdaad waar.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Kunnen we niet ot blijven ? :angel:
Onderzoeksjournalistiek gaat over veel meer dan politiek trouwens (grote fan van de keuringsdienst van waarde)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Kunnen we niet ot blijven ? :angel:
Dat heb ik al verschillende keren gevraagd, maar er zijn er die altijd weer een heksenjacht moeten beginnen, en persoonlijke verwijten erbij gooien.
iceke schreef:Onderzoeksjournalistiek gaat over veel meer dan politiek trouwens (grote fan van de keuringsdienst van waarde)
Keuringsdienst van Waarde keek ik vroeger ook veel naar.
Ik kijk nu veel minder naar de NPO dan vroeger, maar ze hebben wel vaak goede programma's.
Zembla, Medialogica, Keuringsdienst van Waarde, Kassa! (niet altijd even nuttig voor ons, natuurlijk), 2Doc.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

In Nederland durft men het aan om dieper te graven en bijvoorbeeld "roofkapitalisme" aan te klagen (Hema), met het gevolg dat nu zowel PvdA als VVD de sociale aspecten van hun beleid gaan herzien...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:In Nederland durft men het aan om dieper te graven en bijvoorbeeld "roofkapitalisme" aan te klagen (Hema), met het gevolg dat nu zowel PvdA als VVD de sociale aspecten van hun beleid gaan herzien...
Zembla werd ook gevreesd, heel vaak kregen ze totaal geen interview, of zei de spreker vlakaf dat hij niets wilde te maken hebben met Zembla.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik lees even over de bagger heen en kom terug on topic.

Als ik even naar de titel mag kijken : onderzoeksjournalistiek is altijd kritisch of zou dat toch moeten zijn. Het is net het bloot leggen van dat wat men probeert te verdoezelen. En ja, daar kunnen we niet genoeg van hebben. Maar het zich b

Alles valt of staat met geloofwaardigheid. Wanneer iets afgemaakt wordt als 'fake news' of de publieke opinie gaat volledig de mist in, kom je uiteindelijk geen reet verder. En zo zijn er -tig voorbeelden te vinden.

Het is zoals geschiedenis 'schrijven.' De stelling zegt het zelf. De heerser bepaalt wat er in de boeken komt. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd veel mensen die denken dat WOI begonnen is door de moord op Franz Ferdinand. Of dat enkel de geallieerden het Duitse leger hebben verslaan in WOII.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Maar het zich b
Ik denk dat je hier een stuk tekst had willen typen, maar dat het per ongeluk weggeraakt is.
petrol242 schreef:Het is zoals geschiedenis 'schrijven.' De stelling zegt het zelf. De heerser bepaalt wat er in de boeken komt. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd veel mensen die denken dat WOI begonnen is door de moord op Franz Ferdinand. Of dat enkel de geallieerden het Duitse leger hebben verslaan in WOII.
Ik heb dat toch zo geleerd, ten minste, dat de moord op Franz Ferdinand de directe aanleiding was, natuurlijk was er wel meer aan de hand, maar het was de vonk aan de lont van het kruidvat. De directe aanleiding, maar niet de onderliggende oorzaak.

Klopt dat dan niet?
En wie heeft naast de geallieerden het Duitse leger verslaan?
De Russen behoorden ook tot de geallieerden, hee.

Wat ik wel een tijdje geleden gehoord heb was de leugen van de atoombom als enige reden dat de strijd met Japan zou beëindigd hebben.
Dat zag ik in "American History's Biggest Fibs".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Onderzoeksjournalistiek is niet alleen nodig het moet voor mij zelfs aangemoedigd worden. Moeilijke vragen stellen en schaamtelijke zaken aan het licht brengen is belangrijk. De rol van de pers is niet enkel informeren maar ook controleren. Dat moet ongeacht de persoon of politieke kleur gebeuren. Nadien zal het gerecht kunnen oordelen of er strafbare feiten zijn gepleegd en hoe deze bestraft worden.

Echter mag men zich niet beperken tot louter strafbare zaken. Er zijn veel zaken die misschien niet strafbaar zijn maar daarom nog niet ok. Politici die met zakenmensen gaan eten is niet strafbaar maar als dezelfde zakenmensen in procedures zitten waarbij veel publiek geld is gemoeid waarover de politicus beslist is het onkies. Een ander voorbeeld was een reportage waar een filmcrew zich opgesteld had bij de EU om mensen te betrappen die enkel inbadgen om hun premie voor "aanwezigheid" te incasseren terwijl ze hun koffer om naar huis te keren in de hand hadden. De reacties waren overduidelijk, sommigen werden zo rood als een tomaat, anderen gingen lopen en anderen werden zelfs agressief na hun betrapping.

Een van de beste zaken was deze rond de klokkenluider Snowden. Die man bracht een aantal landen in problemen na bekendmaking van info die hij aan journalisten had doorgespeeld. Dat de man vandaag nog altijd in Rusland zit is tekenend.

Dit houdt dus in dat zaken publiek worden en mensen publiek geconfronteerd worden met hun daden maar dat is gewoon onvermijdelijk. Als journalisten eerst een reportage moeten maken en deze pas na de uitspraak (vele jaren later) mogen bekendmaken heb je uiteraard geen onderzoeksjournalistiek meer. De rol om te informeren geldt ook voor onfrisse zaken en het publiek mag weten wat er gebeurt. Mensen die in dergelijke programma's opduiken kunnen ook gebruik maken van hetzelfde gerecht om een klacht in te dienen tegen de journalisten als zij denken dat ze onterecht beschuldigd worden. Een wederwoord is ook altijd mogelijk.

Er zijn voorbeelden genoeg van hoe machthebbers pers proberen te muilkorven zodat ze gewoon gemakkelijker wegraken met hun daden. Het publiek wordt dan gesust of soms zelfs opgejut met partijdigheid of fake news terwijl ze zich zelf goed van fake news bedienen. Helaas zien we dat steeds vaker.

Toevallig staat er vandaag in DS een artikel van Marc Reynebeau. Als historicus legt hij een aantal punten die in dit topic besproken worden uit. Dit soort duidende journalistiek die de link legt met gelijkaardige feiten uit de geschiedenis zijn erg verhelderend en waardevol. Artikels die drukken op de zere plekken en ons herinneren aan de lessen die te vinden zijn in het verleden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster

boulder schrijft: ...de leugen van de atoombom...

Satellietzender "yesterday" heeft een keer een (zwart/wit) getuigenis gebracht van een piloot die beweerde opgeroepen te zijn om 1 bom op Japan te droppen en een 2de bom ergens in Europa!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben in Japan geweest en heb Hiroshima bezocht, een indrukwekkend museum, kan ik aan iedereen aanraden. De Belgische component heb ik daar pas vernomen want dat werd op school nooit verteld.

Dat de overgave niet de volledige verklaring was werd ook daar gezegd. Men bombardeerde 2 steden die voorheen redelijk gespaard waren en dus niet zo tactisch belangrijk. Er leefden heel veel mensen dicht op elkaar wat het aantal slachtoffers enorm zou zijn (afschrikking). Ook het feit dat men 2 types gebruikte wijst eerder op een experiment waarvoor men toen het excuus had om uit te voeren. De gevolgen zijn tot op vandaag onvergetelijk.

Ander voorbeeld zijn de reportages kinderen van... ook hier zijn pas jaren na de feiten bij velen de schellen van de ogen gevallen. Op school krijgt men een gekuiste versie die past binnen de geldende normen van die tijd. Elk land heeft pijnlijke historische fouten die ze liever vergeten of verpakken in andere verhaaltjes. Onderzoeksjournalistiek moet ons laten herinneren zodat we dezelfde fouten niet opnieuw maken. Dat ontkenners en minimaliseerders dit niet graag hebben is eerder een bewijs van de noodzaak.
wied
Elite Poster
Elite Poster

De bewering dat de US top zou geweten hebben van de geplande aanval op Pearl Harbour is ook nog steeds een fascinerende gedachte...

@Dizzy
Wat bedoel je met de belgische component?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:boulder schrijft: ...de leugen van de atoombom...

Satellietzender "yesterday" heeft een keer een (zwart/wit) getuigenis gebracht van een piloot die beweerde opgeroepen te zijn om 1 bom op Japan te droppen en een 2de bom ergens in Europa!?
In die grootste leugentjes van Amerika reeks zei men dat de echte reden dat Japan capituleerde niet die atoombommen waren, maar het feit dat de Russen ook een nieuw front waren begonnen tegen Japan.
Ook over de rakettenkwestie met Cuba bleek er informatie achtergehouden.
De Russen trokken weliswaar hun raketten terug, maar daar stonden toegevingen van de Amerikanen tegenover, maar die werden stilgehouden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Tja, politici en gezichtsverlies, weinig combinaties zijn gevaarlijker dan deze twee :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

België had een contract met VS voor de levering van uranium uit Congo. Zonder dit was het moeilijk om de bommen te maken.

Dit artikel gaat veel verder in detail voor de fans.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

ook nog: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/15 ... e-uranium/
(bron wel in rekening houden bij "zonder betrokkenheid regering" :p )
wied
Elite Poster
Elite Poster

Dank beiden voor de link...
(was toen ook niet echt een daad van nationale eenheid blijkbaar)

Voor de liefhebbers:
https://www.bvn.tv/programma/zembla/
boulder
Elite Poster
Elite Poster

tien schreef:ook nog: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/15 ... e-uranium/
(bron wel in rekening houden bij "zonder betrokkenheid regering" :p )
Dat het uranium uit Congo afkomstig was is bekend.
Ik heb dan ook nooit hoog opgelopen met de kolonisatie die onder Belgische vlag gebeurde (ik loop sowieso al niet hoog op met die vlag).
Maar mij verantwoordelijk of schuldig voelen voor wat politici voor mijn tijd beslisten, daar doe ik niet aan mee.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Eugh...UM zit er nog altijd.

Het gaat hier ook niet zozeer over schuldgevoel maar wel met wat er mogelijk is en de nadelen/risico's. Kernenergie is dus niet zo onschuldig/schoon als men wil laten uitschijnen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef: Maar mij verantwoordelijk of schuldig voelen voor wat politici voor mijn tijd beslisten, daar doe ik niet aan mee.
Dat mag, want dat valt onder vrije meningsuiting.
Wat niet wegneemt dat rechtbanken daarover beslissen en dat het recente verleden u ongelijk geeft.
Soms tot jaren of decennia na datum claimen slachtoffers schade bij deze of gene overheid en krijgen ze die ook toegekend door de rechtbank. En dan is het ieders probleem - ongeacht de mening - want politici betalen dat heus niet uit eigen zak :).
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
boulder schreef: Maar mij verantwoordelijk of schuldig voelen voor wat politici voor mijn tijd beslisten, daar doe ik niet aan mee.
Dat mag, want dat valt onder vrije meningsuiting.
Het omgekeerde vind ik dwingelandij.
Mensen zijn verantwoordelijk voor zaken waar ze zelf invloed op hebben.
Verantwoordelijk zijn voor zaken van voor je geboorte is knettergek.
heist_175 schreef:Wat niet wegneemt dat rechtbanken daarover beslissen en dat het recente verleden u ongelijk geeft.
Die gaan mij persoonlijk niet verantwoordelijk maken daarvoor, wel de Staat België, net zoals een bedrijf kan verantwoordelijk zijn.
We slagen er nog niet eens in als Vlamingen een regering te krijgen volgens de kiesuitslag hier, laat staan dat we iets zouden kunnen veranderen aan zaken van voor onze geboorte.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Persoonlijk gaan ze idd niet pakken - dat kan alleen in totalitaire regimes & Israël - maar een "herstelboete" gaan we wel met z'n allen moeten ophoesten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Eugh...UM zit er nog altijd.
Nog eens, ik voel mij niet verantwoordelijk voor Union Minières, anders mag men mij wel eens wat winst uitkeren...
Dizzy schreef:Het gaat hier ook niet zozeer over schuldgevoel maar wel met wat er mogelijk is en de nadelen/risico's. Kernenergie is dus niet zo onschuldig/schoon als men wil laten uitschijnen.
Het ging daar wel over, dat men bij alle zaken van uitbuiting de eindconsument de verantwoordelijkheid in de schoenen wil schuiven, alsof hij er iets aan verdiend heeft, hij wordt zelf uitgebuit door zij die hem die producten verkopen.

Kernwapens vergelijken met kerncentrales voor vreedzaam gebruik, dat is appelen met peren vergelijken.
We moeten niet beslissen tegen kernenergie omdat er ook wapens mee gemaakt kunnen worden.
heist_175 schreef:Persoonlijk gaan ze idd niet pakken - dat kan alleen in totalitaire regimes & Israël - maar een "herstelboete" gaan we wel met z'n allen moeten ophoesten.
Ik zou daar als België toch niet zomaar op ingaan, want aan wie betaal je?
Niet aan de arme Congolees, je betaalt hoogstwaarschijnlijk aan een corrupt regime, dat zich dan persoonlijk gaat verrijken.
Die laatste verkiezingen waren zelfs compleet gemanipuleerd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zouden ze over ons ook zo denken?...die arme Belgen gaan we echt geen Europese Covid steun geven, hun laatste verkiezingen waren kompleet gemanipuleerd :angel:
Hun covid cijfers natuurlijk ook :angel:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:Persoonlijk gaan ze idd niet pakken - dat kan alleen in totalitaire regimes & Israël - maar een "herstelboete" gaan we wel met z'n allen moeten ophoesten.
Ik zou daar als België toch niet zomaar op ingaan, want aan wie betaal je?
Niet aan de arme Congolees, je betaalt hoogstwaarschijnlijk aan een corrupt regime, dat zich dan persoonlijk gaat verrijken.
Die laatste verkiezingen waren zelfs compleet gemanipuleerd.
Terechte opmerkingen, zowel over de begunstigden van de betaling als over de verkiezingen.
Maar dat weerhoudt "de rest van de wereld" er duidelijk niet van om met nog veel slechtere regimes samen te werken en er "spullen" te kopen.
- China
- Rusland
- Turkije
- Midden Oosten
- ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Niemand zegt dat boulder verantwoordelijk is voor UM. Wel is UM nog altijd actief in de regio, het is dus niet enkel iets uit het verleden zoals geponeerd werd.

De gewone burger is inderdaad niet verantwoordelijk voor deze feiten maar, zoals Heist opmerkt, kan het land wel veroordeeld worden en dan kunnen wij dat betalen. De burger kan daarom best wel kritisch zijn tegenover dergelijke schimmige contracten. Het feit dat men deze info in scholen "vergeet" te vertellen zegt eigenlijk al genoeg.

De relatie tussen kernwapens en kernenergie is hier gegeven. Die factor/belang zal dus politiek ook meespelen. Militaire belangen worden vaak boven de hoofden van de mensen beslist en in een zekere geheimhouding. Van de kernwapens in België mocht men niet weten hoeveel en waar deze opgeslagen waren.

Bovendien is er nog het gevaar met het afval. Dit zijn voor mensen die niet positief staan tegenover kernwapens dus wel degelijk redenen om niet positief tegenover kernenergie te staan.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Een herstel betaling? Nog steeds gaat het omgekeerde door. In de Congo wordt er nog steeds goed wat buiten gesleurd door neo-kolonialen.
Men spreekt steeds over het Belgisch koloniaal verleden maar men verzwijgt in één ruk dat er nog altijd een koloniale realiteit bestaat.

En ik moet Boulder bijtreden dat hij Umicore niet is. Het is uiteindelijk niet het Belgische Volk dat schuldig is aan het verwoestende project van de kolonisatie, maar wel het Belgisch grootkapitaal. Als er al iemand moet terug betalen zijn zij het.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Een herstel betaling? Nog steeds gaat het omgekeerde door. In de Congo wordt er nog steeds goed wat buiten gesleurd door neo-kolonialen.
Men spreekt steeds over het Belgisch koloniaal verleden maar men verzwijgt in één ruk dat er nog altijd een koloniale realiteit bestaat.

En ik moet Boulder bijtreden dat hij Umicore niet is. Het is uiteindelijk niet het Belgische Volk dat schuldig is aan het verwoestende project van de kolonisatie, maar wel het Belgisch grootkapitaal. Als er al iemand moet terug betalen zijn zij het.
Daar heeft u volledig gelijk in maar u beseft ook dat de realiteit is dat wij zullen opdraaien in dergelijk geval, UM kan dit nl enkel mits grote medewerking van de staat. UM doet haar zaken uiteraard puur voor de winst maar de activiteit zelf is ten bate van staten zoals de contracten die hier besproken zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Terechte opmerkingen, zowel over de begunstigden van de betaling als over de verkiezingen.
Maar dat weerhoudt "de rest van de wereld" er duidelijk niet van om met nog veel slechtere regimes samen te werken en er "spullen" te kopen.
- China
- Rusland
- Turkije
- Midden Oosten
- ...
Er is toch wel een verschil tussen producten aankopen, en ergens een soort schadevergoeding betalen.
Als je er echt mee inzit dat het beter zou gaan in Congo, dan ga je toch niet storten op de bankrekening van halve of hele dictators, die gewoon zichzelf en hun vriendjes gaan verrijken?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

petrol242 schreef: Het is uiteindelijk niet het Belgische Volk dat schuldig is aan het verwoestende project van de kolonisatie, maar wel het Belgisch grootkapitaal. Als er al iemand moet terug betalen zijn zij het.
Het koningshuis niet vergeten hee
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
petrol242 schreef: Het is uiteindelijk niet het Belgische Volk dat schuldig is aan het verwoestende project van de kolonisatie, maar wel het Belgisch grootkapitaal. Als er al iemand moet terug betalen zijn zij het.
Het koningshuis niet vergeten hee
Diezelfde waar Dizzy geen woord kwaad van kan zeggen...
Leopold II, de man die de handjes liet afhakken van de Congolezen als ze niet genoeg rubber binnenbrachten, en die Congo als zijn privébezit beschouwde.
We hebben hier al wat gehad aan koningen...
petrol242 schreef:En ik moet Boulder bijtreden dat hij Umicore niet is. Het is uiteindelijk niet het Belgische Volk dat schuldig is aan het verwoestende project van de kolonisatie, maar wel het Belgisch grootkapitaal. Als er al iemand moet terug betalen zijn zij het.
Ik ben blij dat er nog mensen zijn die logisch nadenken, in plaats van met dogma's te werken.
Het kan zijn dat wij onterecht voor de factuur opdraaien, maar dat maakt ons niet schuldig.
Het verhaal van Dizzy dat UM nog altijd actief is in Congo is ook zoiets, wat gaan wij daaraan doen?
Het vliegtuig nemen naar Congo en ze daar wegjagen?
En we weten ook niet precies onder welke omstandigheden er vandaag de dag gewerkt wordt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Het koningshuis niet vergeten hee
Hoewel het nu nog maar kleine garnalen zijn catalogeer ik die mee onder het Belgisch groot kapitaal.
boulder schreef:Leopold II, de man die de handjes liet afhakken van de Congolezen als ze niet genoeg rubber binnenbrachten, en die Congo als zijn privébezit beschouwde.

Leopold II, diezelfde koning die Belgische arbeiders liet dood schieten omdat ze hun kinderen uit de mijnen haalden (1867). En bij uitbreiding de Belgische regering die vlijtig in stemde.
“Net zoals de aarde in een jaar om de zon draait, zo heeft de Belgische regering haar jaarlijkse slachting van arbeiders. De Belgische regering is de ijverige gendarme van het kapitaal versus de arbeid.”
En ge moogt raden van wie die quote is.

Cockerill of Solvay, Abir, Société anversoise, Crédit anversoise waren enkele bondgenoten van deze tiran. Of tot op heden leden van de familie Van Thillo (Spaarkrediet) en (jawel VTM, HLN, Dag Allemaal,etc) om het terug even over 'journalistiek' te hebben.

We kunnen hier nog wel even een boompje verder over uitwijden...
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.npostart.nl/op1-26-november ... W_04809647

Jort Kelder durft als journalist wel door te pakken, en niet alleen in verband met de corona maatregelen. Verontrustend ook om te zien dat de president van de Nederlandse Bank even denkt dat hem het totaalcijfer van de US staatsschuld wordt getoond :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
Jack Daniels schreef:Het koningshuis niet vergeten hee
Diezelfde waar Dizzy geen woord kwaad van kan zeggen...
Leopold II, de man die de handjes liet afhakken van de Congolezen als ze niet genoeg rubber binnenbrachten, en die Congo als zijn privébezit beschouwde.
Beste vriend, u klaagt vaak over woorden in de mond leggen maar hier ga je toch wel heel erg uit de bocht.
Ten eerste heb ik deze week nog gezegd dat ik persoonlijk NIET voor een monarchie ben. Ik vond het gezien het specifieke karakter van ons land wel de enige werkbare oplossing. Moest ik kiezen voor elk ander land dan was het niet met een monarchie.

Ik herinner me bovendien een discussie met u over standbeelden. Daarbij was ik degene die tegen standbeelden was van massamoordenaars zoals Leopold II. Ik heb zijn standbeeld in Brussel daar ook als voorbeeld gebruikt. Hier doen alsof ik ook maar de minste goedkeuring voor die daden zou voelen is gewoon compleet belachelijk. De andere kant wou standbeelden behouden omdat het toch al lang geleden was en de geschiedenis etc... dat lijkt me meer op wegkijken en andere excuses om geen zelfkritiek te moeten toepassen. Toen ging het over de rechten van zwarten en dan is de blanke de goede. Nu gaat het over blanken onderling en dan is de koning een slechte blanke. Verhelderend welke inzichten zo 2 verschillende discussies kunnen opleveren.

Koningen zijn mensen en die kunnen verschrikkelijke fouten maken, dat geldt ook voor politici en gewone burgers, ook daar heb je landverraders en collaborateurs om maar iets te noemen. Mensen die fouten maken moeten bestraft worden, welke kleur, beroep of partij maakt voor mij geen enkel verschil. Anderen oordelen blijkbaar naargelang wat hun vakje hen gebiedt.

De Belgische bevolking is inderdaad niet direct schuldig maar ze zou wel de rekening kunnen gepresenteerd krijgen voor de daden die door het land's onderdanen (rare term hier) werden gepleegd. Wir haben es nicht gewusst heeft ook niet gepakt. Veel Belgen wisten inderdaad niet wat er in Congo gebeurde al kunnen de kolonialen zelf dat al minder inbrengen. Feit is dat België, en dus ook haar inwoners, goed geboerd hebben met de rijkdommen van Congo. In die zin is een schadevergoeding dus niet zo overdreven.

Tegenwoordig kan de burger veel meer inbrengen en groot protest kan wel degelijk zaken veranderen. Nog doen alsof men niet kan weten wat er in Congo gebeurt, is moeilijk in tijden van internet en de toegankelijke bronnen, boeken, docus,... Veel moeite hebben we niet moeten doen om de zaak van het uranium en de contracten te vinden. 1 google opdracht en het was klaar. Het is echter een ver van ons bed show en de overgrote meerderheid kan het niet schelen wat men daar doet. Net zoals men niet kan schelen hoe mensen moeten werken om onze t-shirts van 5 EUR te maken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Beste vriend, u klaagt vaak over woorden in de mond leggen maar hier ga je toch wel heel erg uit de bocht.
Ten eerste heb ik deze week nog gezegd dat ik persoonlijk NIET voor een monarchie ben. Ik vond het gezien het specifieke karakter van ons land wel de enige werkbare oplossing. Moest ik kiezen voor elk ander land dan was het niet met een monarchie.
Dat is een nepargument dat u gewoon overneemt van anderen.
U kent alleen maar de monarchie in België, dus gelooft u de fabeltjes dat het anders niet zou kunnen.
Dizzy schreef:Ik herinner me bovendien een discussie met u over standbeelden. Daarbij was ik degene die tegen standbeelden was van massamoordenaars zoals Leopold II.
Dat komt omdat u een standbeeld puur als verheerlijking ziet, ik heb u toen ook op dat foute beeld gewezen.
Maar dat standbeeld maakt deel uit van onze geschiedenis, net zoals de standbeelden van Julius Caesar ook deel uitmaakten van de geschiedenis.
Ik vereer Leopold II niet (en de andere koningen ook niet), maar beelden vernietigen of bekladden, lijkt mij het domste wat je kunt doen.
Dizzy schreef:Koningen zijn mensen en die kunnen verschrikkelijke fouten maken, dat geldt ook voor politici en gewone burgers, ook daar heb je landverraders en collaborateurs om maar iets te noemen. Mensen die fouten maken moeten bestraft worden, welke kleur, beroep of partij maakt voor mij geen enkel verschil. Anderen oordelen blijkbaar naargelang wat hun vakje hen gebiedt.
Is Leopold II voor iets bestraft dan?
U wilt iedereen gelijk hebben, en pleit dan voor het koningshuis, waar moordenaars ongestraft vrijuit lopen.
Niets gelijk voor de wet dus...
Dizzy schreef:De Belgische bevolking is inderdaad niet direct schuldig
Ook niet indirect.
Dizzy schreef:maar ze zou wel de rekening kunnen gepresenteerd krijgen voor de daden die door het land's onderdanen (rare term hier) werden gepleegd.
Niet door DE, maar door SOMMIGE onderdanen, die deden dat ook niet als onderdanen van het land, maar vanuit hun eigen belang.
Dizzy schreef:Wir haben es nicht gewusst heeft ook niet gepakt.
Zware, demagogische vergelijking.
U weet blijkbaar dat UM nog altijd aan uitbuiting doet.
Ik weet dat niet, want ik ken de situatie zoals ze nu is niet.
Hoe gaat u het tegenhouden?
Ik weet ook dat de mensen vroeger andere dingen te horen kregen, maar zelfs als ze het zouden geweten hebben, wat zouden ze er aan gedaan hebben?
Zoals altijd heb je geen oplossingen, alleen maar wat veralgemeningen.
Ik veronderstel dat jij eigenhandig Hitler ging tegenhouden, en Mussolini, en Franco (een goede vriend van Boudewijn)?
Dizzy schreef:Veel Belgen wisten inderdaad niet wat er in Congo gebeurde al kunnen de kolonialen zelf dat al minder inbrengen. Feit is dat België, en dus ook haar inwoners, goed geboerd hebben met de rijkdommen van Congo.
Die, "en dus" is niet op haar plaats.
Het is geen evidentie dat als een bedrijf zich verrijkt, dat dan heel de bevolking hier meeprofiteert.
Maar zelfs als dat zo zou zijn, wat zou u eraan gedaan hebben?
Het is zo gemakkelijk wat jij altijd doet, met het vingertje, alsof jij erboven staat.
Dizzy schreef:In die zin is een schadevergoeding dus niet zo overdreven.
Ik zou die weigeren, zeker als die in de zakken van dictators gaat verdwijnen.
Dizzy schreef:Tegenwoordig kan de burger veel meer inbrengen en groot protest kan wel degelijk zaken veranderen.
:lol:
Laat mij lachen, we hebben niet eens de regering waar een meerderheid van de Vlamingen achterstaat, maar hey, we gaan de situatie in Congo oplossen met een paar betogingen.
:lol: :lol: :lol:
Dizzy schreef:Nog doen alsof men niet kan weten wat er in Congo gebeurt
Ik veronderstel dat jij al ter plaatse bent geweest om het op te lossen?
En leg eens uit waarom Dizzy het niet opgelost krijgt?
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.politico.eu/article/ecb-can ... rgiveness/

Interessante gedachtengang ivm helicoptergeld, maar voorlopig houdt Mw Lagarde het been stijf :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
Dizzy schreef:Beste vriend, u klaagt vaak over woorden in de mond leggen maar hier ga je toch wel heel erg uit de bocht.
U kent alleen maar de monarchie in België, dus gelooft u de fabeltjes dat het anders niet zou kunnen.
alé, je vraagt iemand om geen woorden in de mond te leggen en hij reageert met woorden in de mond te leggen samen met een veronderstelling die op niets gebaseerd is :roll:

Iemand die absoluut geen vertrouwen heeft in de Walen denkt wel dat een Waalse staatsleider een goed idee is, want dat is de consequentie van dit idee :roll:

Een standbeeld IS een verheerlijking of kan jij gevallen waar men iemand een standbeeld gaf als straf? Op een piédestal plaatsen is ook in de Nederlandse taal een betekenis van iemand eren. Leopold II is deel van onze geschiedenis, daar is absoluut geen standbeeld voor nodig. Ik zou liever zien dat zijn daden wat meer in de geschiedenisboeken stond ipv centraal op een plein, neerkijkend vanuit de hoogte. Ook dat is zo bedoeld om letterlijk "op te kijken" naar de persoon in kwestie. Beelden vernietigen hoeft voor mij ook niet maar ze kunnen best in een museum geplaatst worden waarbij de nodige duiding de persoon beter kan kaderen.

Alé, dan klagen dat Leopold II niet bestraft is maar tegelijk pleiten om zijn standbeeld een centrale plaats in ons publiek domein te laten innemen :roll:
Opnieuw woorden in de mond leggen alsof ik pleit voor een koningshuis terwijl ik al herhaalde zelf voor een ander systeem te zijn. Tegelijk ook weinig problemen zien als een overlopende truttebel een directe moordenaar gaat herdenken. Een vingerwijzing volstaat is het dan :roll:

En om u te antwoorden, van mij had Leopold II wel degelijk bestraft mogen worden en zou ik zijn aanwezigheid niet zo nadrukkelijk laten bestaan, laat staan vereren.

Dan waren de Duitsers ook niet schuldig aan de oorlogen die ze gestart hebben, net als de schadevergoedingen.

Nergens zeg ik dat UM momenteel aan uitbuiting doet, wel dat ze nog altijd economische activiteiten uitoefenen en grondstoffen ontginnen.
Er is ondertussen veel literatuur te vinden over Congo en de rol van België, ik stel voor dat u zich even inleest alvorens uzelf verder in de vernieling te tokkelen. Hier is al een kleine tip.

Vervuilende fabrieken tegenhouden is blijkbaar onmogelijk maar toch doet men het. Mensen die klagen dat iets onmogelijk is presteren meestal niets buiten in de weg lopen van mensen die wel iets doen. Als Hitler tegenhouden onmogelijk was dan waren de geallieerden ook nooit begonnen en zaten we hier allemaal met een stijve arm.

België heeft wel degelijk geprofiteerd want naast zichzelf verrijken heeft Leopold II ook heel wat in het land geïnvesteerd. Vele wegen zijn op zijn initiatief gemaakt en zijn vandaag nog altijd een teken van zijn grote rijkdom die dus grotendeels uit Congo kwam. Ik ben ooit met een gids door Brussel getrokken net met dit thema, ik kan het u aanraden.

Ik sta nergens boven, ik ben een Belg zoals jij en zovele anderen. Ik kan echter WEL kritiek geven op wat Belgen gedaan hebben. Een kritische geest is immers niet enkel kritisch op anderen.

Deze regering heeft wel degelijk een meerderheid van BELGEN. Meerderheid van Vlamingen is net zo min nodig als een meerderheid van Walen.

Congo staat hoog op mijn lijstje maar ik ben er nog niet geweest maar zoals ik al zei, het thema interesseert me wel en ik kijk er met een open vizier naar. Niet enkel ontwijkend of minimaliserend.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
boulder schreef:
alé, je vraagt iemand om geen woorden in de mond te leggen en hij reageert met woorden in de mond te leggen samen met een veronderstelling die op niets gebaseerd is
Ik leg u geen woorden in de mond, u kent in België alleen de monarchie, dus beweert u dat het het enige werkbare systeem is.
Dat is dus conservatisme.
Dizzy schreef:Iemand die absoluut geen vertrouwen heeft in de Walen denkt wel dat een Waalse staatsleider een goed idee is, want dat is de consequentie van dit idee
Redeneren is toch echt uw sterkste kant niet...
Dizzy schreef:Een standbeeld IS een verheerlijking of kan jij gevallen waar men iemand een standbeeld gaf als straf?
Gelukkig hebben niet alle volkeren zo dwaas gedaan als diegene die nu alle standbeelden zitten te vernielen, of we hadden nooit een beeld gehad van hoe Julius Caesar eruitzag.
De geschiedenis proberen uit te wissen door beelden te vernietigen, is een zwaktebod.
Men kan en moet in de geschiedenisles natuurlijk duiding geven, dat wil niet zeggen dat men alle beelden moet kapotmaken.
Toen ik in het middelbaar hoorde over de beeldenstormen, begreep ik niet hoe mensen zo primitief konden zijn dat ze hun woede bekoelden op beelden, nu ik de BLM gezien heb, weet ik dat het dus wel kan, ook in de 21e eeuw.
Dizzy schreef:Alé, dan klagen dat Leopold II niet bestraft is maar tegelijk pleiten om zijn standbeeld een centrale plaats in ons publiek domein te laten innemen
En weer verdraai je mijn woorden.
Die beelden heb ik geen centrale plaats gegeven, ze stonden er al, en zo centraal was die plaats vaak ook niet.
Dizzy schreef:Opnieuw woorden in de mond leggen alsof ik pleit voor een koningshuis terwijl ik al herhaalde zelf voor een ander systeem te zijn. Tegelijk ook weinig problemen zien als een overlopende truttebel een directe moordenaar gaat herdenken. Een vingerwijzing volstaat is het dan
Wat het ook weze, wat ze deed is niet strafbaar, maar ik zie dat ze uit de partij gezet is ondertussen.
Logischerwijze zou dat uw argument moeten onderuithalen dat VB nog altijd met dat gedachtengoed dweept, maar van logisch denken heb ik u zelden verdacht...
Dizzy schreef:En om u te antwoorden, van mij had Leopold II wel degelijk bestraft mogen worden en zou ik zijn aanwezigheid niet zo nadrukkelijk laten bestaan, laat staan vereren.
Ah, van mij mocht hij ook gestraft zijn.
Maar ik snap uw opgeheven vingertje niet : we zijn beiden Belg, en geen van beide is erin geslaagd die ramp te voorkomen.
Dus wat maakt u dan 'beter' of 'anders'?
Dizzy schreef:Dan waren de Duitsers ook niet schuldig aan de oorlogen die ze gestart hebben, net als de schadevergoedingen.
Inderdaad, dat klopt, niet "de Duitsers", wel Duitsland als juridisch geheel.
Net zoals een bedrijf kan verantwoordelijk zijn voor een afgeleverd product, maar de kuisvrouw bij dat bedrijf geen enkele schuld treft, laat staan de kinderen van die kuisvrouw.
Is dat nu zo moeilijk om te snappen? :roll:
Dizzy schreef:Nergens zeg ik dat UM momenteel aan uitbuiting doet, wel dat ze nog altijd economische activiteiten uitoefenen en grondstoffen ontginnen.
Ah ja, en met welk argument ga jij dan vanuit België hen het recht ontzeggen dat verder uit te baten?
Zijn het trouwens niet de Congolezen die bepalen wie in hun land mag ontginnen, of vergeet u dan gemakshalve dat het al lang niet meer de Belgen zijn die daar de dienst uitmaken?

E
Dizzy schreef:r is ondertussen veel literatuur te vinden over Congo en de rol van België, ik stel voor dat u zich even inleest alvorens uzelf verder in de vernieling te tokkelen.
Nog eens, op welke manier staat u daarboven?
U doet precies alsof u van Mars komt en nooit iets met deze wereld of dit land te maken hebt gehad, en alle 'schuld' bij anderen ligt.
U mag met uw vingertje zwaaien, maar doe dat dan vooral in de spiegel.
Dizzy schreef:Vervuilende fabrieken tegenhouden is blijkbaar onmogelijk maar toch doet men het. Mensen die klagen dat iets onmogelijk is presteren meestal niets buiten in de weg lopen van mensen die wel iets doen. Als Hitler tegenhouden onmogelijk was dan waren de geallieerden ook nooit begonnen en zaten we hier allemaal met een stijve arm.
Weer totaal naast de kwestie.
U verwijt anderen hier concreet dat ze "niets" gedaan hebben, maar u heeft ook totaal niets gedaan.

Dizzy schreef:België heeft wel degelijk geprofiteerd want naast zichzelf verrijken heeft Leopold II ook heel wat in het land geïnvesteerd. Vele wegen zijn op zijn initiatief gemaakt en zijn vandaag nog altijd een teken van zijn grote rijkdom die dus grotendeels uit Congo kwam. Ik ben ooit met een gids door Brussel getrokken net met dit thema, ik kan het u aanraden.
Als u mij probeert een schuldgevoel aan te praten, dan zou ik zeggen: u mag dat gerust op uzelf van toepassing maken.
U staat er niet boven...

Dizzy schreef:Ik sta nergens boven, ik ben een Belg zoals jij en zovele anderen.
Dat is raar, uit uw reacties tot hiertoe zou je precies het omgekeerde opmaken.
Dizzy schreef:Ik kan echter WEL kritiek geven op wat Belgen gedaan hebben. Een kritische geest is immers niet enkel kritisch op anderen.
Ik hoef mij niet schuldig te voelen voor wat anderen doen of gedaan hebben.
Ik voel mij geen 'profiteur' omdat Leopold bepaalde zaken zou gedaan hebben met geld dat hij in Congo verdiend heeft.
Nog eens, het is mijn koning niet, we hebben hem niet gekozen, hij is ons opgedrongen, net zoals de rest van dat nest.

Dizzy schreef:Deze regering heeft wel degelijk een meerderheid van BELGEN. Meerderheid van Vlamingen is net zo min nodig als een meerderheid van Walen.
Dat is uw mening, steeds meer Vlamingen vinden wel degelijk dat een regering de meerderheid van de Vlamingen moet vertegenwoordigen.
Als de Walen dat geen probleem vinden, is dat hun keuze, wij hoeven dat niet na te apen.
Dizzy schreef:Congo staat hoog op mijn lijstje maar ik ben er nog niet geweest maar zoals ik al zei, het thema interesseert me wel en ik kijk er met een open vizier naar. Niet enkel ontwijkend of minimaliserend.
Waarom zou ik moeten ontwijken over iets waar ik niets mee te maken heb?
U blijft de illusie voeden dat het op de een of andere manier toch mijn schuld zou zijn.
Quod non!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:Ik leg u geen woorden in de mond, u kent in België alleen de monarchie, dus beweert u dat het het enige werkbare systeem is.
Dat is dus conservatisme.
Dizzy schreef:Iemand die absoluut geen vertrouwen heeft in de Walen denkt wel dat een Waalse staatsleider een goed idee is, want dat is de consequentie van dit idee
Redeneren is toch echt uw sterkste kant niet...
Grappig, iemand die zich steeds verzet tegen zowat elke verandering begint over conservatisme :bang:
OK, jij bent een sterke redenaar volgens uzelf, leg ons dan eens uit hoe jij de monarchie zou vervangen gezien de huidige realiteit? Je bent graag concreet dus ik ben benieuwd naar uw oplossing. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet door een Waalse "president" wordt bestuurd?
boulder schreef:Gelukkig hebben niet alle volkeren zo dwaas gedaan als diegene die nu alle standbeelden zitten te vernielen, of we hadden nooit een beeld gehad van hoe Julius Caesar eruitzag.
De geschiedenis proberen uit te wissen door beelden te vernietigen, is een zwaktebod.
Men kan en moet in de geschiedenisles natuurlijk duiding geven, dat wil niet zeggen dat men alle beelden moet kapotmaken.
Toen ik in het middelbaar hoorde over de beeldenstormen, begreep ik niet hoe mensen zo primitief konden zijn dat ze hun woede bekoelden op beelden, nu ik de BLM gezien heb, weet ik dat het dus wel kan, ook in de 21e eeuw.
Voor iemand met sterk redenaarstalent ga je toch erg kort door de bochten. Sinds wanneer is geschiedenis enkel uit standbeelden opgebouwd? Tekenen en schilderen bestaan bvb al sinds de oertijd en schrijven is ook niet echt recent uitgevonden.
Dan maar de zoveelste poging om door overdrijving (geschiedenis uitwissen) uit te wijken van de kern. Ik zeg toch zelf dat je de beelden NIET moet beschadigen maar ze net duiden in een museum en in de lessen geschiedenis. Idioten zal je in elke tijd hebben, ik keur beeldenstormen af. In Gent heb je ook mensen die een monument ter ere van de joodse slachtoffers beschadigen.

Nergens beweer ik dat jij die beelden een plaats gaf, wel klaag ik aan waar ze staan. Leopold II staat voor zijn paleis op één van de drukste kruispunten van Brussel. In Gent stond hij in een publiek park. Het is de logica zelve dat beelden op centrale, zichtbare plaatsen gezet werden want het was de bedoeling dat iedereen ze zou kunnen zien. Kortom, het hele punt van een standbeeld is verering maar de aarde is blijkbaar plat :roll:

BDW heeft onlangs aan Vangrieken gevraagd om de stal uit te mesten, dat zegt al genoeg of is dat een linkiewinkie? Deze kwam trouwens al uit zijn stal maar liep over naar VB. Ja, ze zijn erg streng opgetreden, ze hebben de daad niet veroordeeld, enkel het feit dat ze het publiek op sociale media had geplaatst en zo ongewenste aandacht had getrokken van fatsoenlijke mensen. Een andere VB-er vond vooral haar kleed belachelijk. Ze wordt nu eruit gezet omdat ze een charter niet wilde tekenen, dat DVL ook niet tekende terwijl die nog wat anders op soc media geplaatst heeft. Kortom wat show om de aandacht van het probleem af te leiden maar voor de rest gewoon verder doen. Het is niet de fout van de mensen die de linken opmerken maar wel zij die de linken onderhouden. Ook dit is weer een staaltje van victim blaming of verantwoordelijkheid ontlopen.

Ik voel me NIET beter of anders. Het is niet dat je je bewust bent van historische fouten dat je beter zou zijn. Iemand die echter de fouten wel kent maar ze niet wil accepteren of ze steeds probeert te minimaliseren zou ik nu niet direct een voorbeeld van eerlijkheid noemen. Dat België in Congo geen mooie rol gespeeld heeft is internationaal duidelijk. We kunnen uiteraard blijven doen alsof te aarde plat is en elke verantwoordelijkheid ontlopen. Ik vind het ook gek dat mensen die graag verantwoordelijkheid opeisen (Vlaamse bevoegdheden) elke verantwoordelijkheid afwijzen als het fout gaat, een vreemde tegenstelling.

Duitsland als juridisch geheel, zijn de Duitsers net zoals het de Duitsers waren die konden dokken. De Belgische staat zijn wij, als deze veroordeeld wordt, zal de rekening voor ons zijn, ongeacht of je toen al leefde of er voor of tegen was. Je hoeft dus niet persoonlijk schuldig te zijn om toch op te draaien voor gemaakte fouten. Ik vorm daar ook geen uitzondering op.

Er wordt steeds grotere druk op bedrijven gezet om werkomstandigheden en milieuvriendelijkheid te verhogen. Ik ben ook niet tegen economische activiteit maar wel onder normale omstandigheden. Vandaag stond er nog een stuk over in DS waarbij het bedrijven ook zelf waren die aandrongen op een Europese regelgeving hierover omdat de bedrijven die zich wel gedragen een oneerlijk nadeel zouden ondervinden.

De streek Katanga speelde in de geschiedenis een speciale rol net omdat daar de grote mijnen en belangen speelden. Nogmaals lees eens wat over de materie ipv u vast te rijden als in een Congolese weg :)
boulder schreef:Nog eens, op welke manier staat u daarboven?U doet precies alsof u van Mars komt en nooit iets met deze wereld of dit land te maken hebt gehad, en alle 'schuld' bij anderen ligt.U mag met uw vingertje zwaaien, maar doe dat dan vooral in de spiegel.
Op geen enkele. Ik kom van België en erken gemaakte fouten uit het verleden en ook als dat betekent dat wij allemaal ervoor opdraaien. Jij bent degene die steeds over anderen hun fouten bezig bent maar nooit deze van ons wil erkennen of verantwoordelijkheid wenst op te nemen. Je zwaait met vingertjes naar iedereen, Walen, Moslims, zwarten, groenen, sossen,... zolang je maar niet in de spiegel moet kijken.

Daar zit ook een enorme spagaat in. Je klaagt, terecht, over lange tenen bij mensen die geloven in dingen die niet te bewijzen zijn MAAR zelf volg je je eigen "geloof van de grote waarheid" en heb je enorme lange tenen als het over onze problemen/fouten gaat.

Ik zeg dat er wel degelijk iets aan vervuiling kan gedaan worden en ik ben ook bereid er zelf iets aan te doen. Als individu kan je niet alles oplossen, dat klopt en ontkent ook niemand, maar niets doen is uiteraard gemakkelijk als je je achter dit soort dooddoeners gaat verschuilen. Hadden we die "houding" aangenomen met de coronacrisis dan hadden we nog een pak meer doden. Dit fatalisme van er is niets aan te doen is gewoon een excuus om niets te moeten doen en puur conservatisme en eigenbelang.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:@intimidatie
Je merkt ook dat de VRT de NVA nauwelijks nog op de korrel durft te nemen, uit angst de dotatie te verliezen.
Het schandaal rond humanitaire visa, Francken en de NVA zijn daar zonder kleerscheuren doorgeraakt. Hoewel dat het toch duidelijk is dat Francken zelf daar nogal naïef in geweest is.
Kuçam is voor zover ik weet nog altijd niet veroordeeld, zijn proces is zelfs nog niet begonnen, laat staan dat zou bewezen zijn dat Francken iets fouts gedaan heeft.
Voor de heilige boontjes
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201130_95420446
‘U heeft zich op de kap van uw gemeenschap verrijkt’, zei de openbaar aanklager vandaag op het proces tegen Melikan Kucam. Het openbaar ministerie vorderde tien jaar cel.
In een bankkluis op naam van zijn vrouw vonden speurders 390.800 euro, in pakjes van 5.000 euro of meer samengebonden.
Volgens Kucam komt dat geld van trouwfeesten en een vergoeding voor onteigende gronden in Turkije.
Tot daar een NVA-gemeenteraadslid dat misbruik maakte van een "opportuniteit" (de miserie van anderen).

De advocaten van Kucam wijzen naar Francken
Ze verwezen ook naar (...) de morele verantwoordelijkheid van het kabinet-Francken.
‘Kucam heeft een verantwoordelijkheid gekregen die hij nooit had mogen aannemen en zich daarmee op heel gevaarlijk ijs begeven. Het kabinet wilde zich met humanitaire visa populair maken, en had daarvoor cliënt nodig.
Gelukkig is het parket niet blind aan het rechteroog, zoals sommige UB'ers :).
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Grappig, iemand die zich steeds verzet tegen zowat elke verandering begint over conservatisme :bang:
OK, jij bent een sterke redenaar volgens uzelf, leg ons dan eens uit hoe jij de monarchie zou vervangen gezien de huidige realiteit? Je bent graag concreet dus ik ben benieuwd naar uw oplossing. Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet door een Waalse "president" wordt bestuurd?
Ja, je bent oerconservatief, want de monarchie is een middeleeuws systeem, in andere landen zijn de linkse partijen republikeins...

1. Ik wil een Republiek Vlaanderen.
2. Zelfs mocht dat niet kunnen, wat belet er om verkiezingen te houden binnen de Belgische context?
En komt daar dan een Waal uit, so be it.
U verzint altijd wat een ander zou zeggen of denken.
Zijn verkiezingen te moeilijk voor extreemlinkse UB'ers?
Dizzy schreef:Voor iemand met sterk redenaarstalent ga je toch erg kort door de bochten. Sinds wanneer is geschiedenis enkel uit standbeelden opgebouwd?
Mooi voorbeeld van hoe je mijn woorden verdraait.
Dat woordje enkel heb jij erbij verzonnen.
Dizzy schreef:Nergens beweer ik dat jij die beelden een plaats gaf, wel klaag ik aan waar ze staan. Leopold II staat voor zijn paleis op één van de drukste kruispunten van Brussel.
Het lijkt mij logisch dat hij voor zijn paleis staat.
Je kunt anders ook beginnen klagen over dat paleis zelf, maar ja, jij bent fan van de monarchie...
Dizzy schreef:BDW heeft onlangs aan Vangrieken gevraagd om de stal uit te mesten
Wow, ik wist niet dat jij fan van BDW was. :lol:
Dizzy schreef:Ze wordt nu eruit gezet omdat ze een charter niet wilde tekenen
Je zult altijd wel een drogreden hebben om te zeggen dat het niet genoeg is.
Tom Van Grieken zal niet wakker liggen van een Dizzy op UB.
Dizzy schreef:Ik voel me NIET beter of anders. Het is niet dat je je bewust bent van historische fouten dat je beter zou zijn.
Je kent het verschil niet tussen de verantwoordelijkheid van de Staat België en die van mij en jou?
Tja, het is niet de eerste keer dat je nonsens vertelt, en je maar wat uitkraamt. :roll:
Dizzy schreef:Iemand die echter de fouten wel kent maar ze niet wil accepteren
Wij zijn niet verantwoordelijk en niet schuldig ook PUNT.
Dizzy schreef:Duitsland als juridisch geheel, zijn de Duitsers net zoals het de Duitsers waren die konden dokken.
Alleen dat laatste klopt, de rest is juridisch en feitelijk fout.

En al uw gejammer over de fouten van België, is er al één Congolees beter van geworden?

Dizzy schreef:De streek Katanga speelde in de geschiedenis een speciale rol net omdat daar de grote mijnen en belangen speelden. Nogmaals lees eens wat over de materie ipv u vast te rijden als in een Congolese weg
Ik zou niet weten wat dat aan de zaak verandert, wij zijn niet verantwoordelijk, en wij zijn niet schuldig.
Dizzy schreef:Op geen enkele. Ik kom van België en erken gemaakte fouten uit het verleden en ook als dat betekent dat wij allemaal ervoor opdraaien. Jij bent degene die steeds over anderen hun fouten bezig bent
Je doet niet anders dan anderen de schuld geven, je bent hier al zeker 7 posts bezig met schuld en verantwoordelijkheid aan het uitvinden voor zaken van voor mijn geboorte.
Kijk zelf maar eens in de spiegel, mooi zal het niet zijn...
Dizzy schreef:Ik zeg dat er wel degelijk iets aan vervuiling kan gedaan worden en ik ben ook bereid er zelf iets aan te doen.
Wow, helemaal zelf gevonden?
Maar al die anderen doen niets voor het milieu, zeker?
Altijd dat beschuldigende vingertje, maar hey, het zijn de anderen... :nono:
Heist_175 schreef: Voor de heilige boontjes
Er schort iets aan uw leesvermogen.
Ik heb van in het begin gezegd dat het de rechter is die oordeelt, niet de pers, niet het openbaar ministerie, niet de advocaat van Kuçam.
Bij mijn weten staat Francken ook niet terecht, en zelfs de VRT radio heeft dit vanmorgen nog herhaald...
Ik ben dus verre van blind aan het rechteroog, maar ik doe niet mee aan heksenjachten.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”