Op zoek naar mini PC om mijn home assistant op te draaien
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Momenteel draai ik mijn home assistent en adguard home op een raspberry pi 3b. Ik merk de laatste tijd dat hij regelmatig uitvalt en ik hem dan moet herstarten. De power supply zit niet zo vast in het contact op de raspberry en ik vermoed dus dat die af en toe los komt hoewel die in een kast ligt en hij in principe dus niet kan bewegen.
Een andere optie is dat de SD card misschien aan het verslijten is...
Anyway zou ik dus graag gaan voor een alternatief. Qua snelheid heb ik er geen problemen mee.
Mijn grootste vereiste is dat ik weinig plaats heb, het moet dus relatief klein zijn. Ik zie twee optie:
- ofwel iets zoals een raspberry pi maar dan met een eigen harde schijf / ssd om niet afhankelijk te zijn van sd-cards die kunnen corrupten
- ofwel iets als een NAS zodat ik er ook backups naar kan schrijven. Ik besef dat dit echter meer plaats zal innemen
Graag ook met een bluetooth sensor erop zoals mijn huidige raspberry pi 3b.
Opinies? Misschien is een nieuwere raspberry pi ook gewoon een optie, natuurlijk...
Een andere optie is dat de SD card misschien aan het verslijten is...
Anyway zou ik dus graag gaan voor een alternatief. Qua snelheid heb ik er geen problemen mee.
Mijn grootste vereiste is dat ik weinig plaats heb, het moet dus relatief klein zijn. Ik zie twee optie:
- ofwel iets zoals een raspberry pi maar dan met een eigen harde schijf / ssd om niet afhankelijk te zijn van sd-cards die kunnen corrupten
- ofwel iets als een NAS zodat ik er ook backups naar kan schrijven. Ik besef dat dit echter meer plaats zal innemen
Graag ook met een bluetooth sensor erop zoals mijn huidige raspberry pi 3b.
Opinies? Misschien is een nieuwere raspberry pi ook gewoon een optie, natuurlijk...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik heb nog een i3 NUC die je hiervoor mischien kunt gebruiken, ik zoek hem morgen eens in de rommel.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Mijn opinie: Raspberry pi's zijn zeer leuke toestelletjes om mee te experimenteren en snel & goedkoop eens een niet kritische applicatie op te zetten. Om meer kritische applicaties op lange termijn te gaan gebruiken vind ik ze toch net niet betrouwbaar genoeg tegenover een (mini)PC, NAS of server.
Volgens mijn ervaringen moet er daarvoor toch een voeding aanwezig zijn die praktische alle gebruiksscenario's en loads aan kan zonder dips en betrouwbare opslag. SD-kaartjes zijn naast relatief traag ook niet betrouwbaar genoeg in een Rpi, ze zijn er simpelweg niet voor ontworpen.
Dit zijn dan ook toevallig de zaken waar jij over twijfelt bij uw Pi.
Na mijn zoveelste slechte ervaring hiermee heb ik zelf een NAS gekocht om deze zaken op te draaien en op dat vlak ben ik 110% tevreden ervan. De stabiliteit van is nu bijna onberispelijk.
Ik kan dus ook alleen maar aanraden om een NAS of mini PC te kopen als je een hoge uptime en betrouwbaarheid belangrijk vindt
Volgens mijn ervaringen moet er daarvoor toch een voeding aanwezig zijn die praktische alle gebruiksscenario's en loads aan kan zonder dips en betrouwbare opslag. SD-kaartjes zijn naast relatief traag ook niet betrouwbaar genoeg in een Rpi, ze zijn er simpelweg niet voor ontworpen.
Dit zijn dan ook toevallig de zaken waar jij over twijfelt bij uw Pi.
Na mijn zoveelste slechte ervaring hiermee heb ik zelf een NAS gekocht om deze zaken op te draaien en op dat vlak ben ik 110% tevreden ervan. De stabiliteit van is nu bijna onberispelijk.
Ik kan dus ook alleen maar aanraden om een NAS of mini PC te kopen als je een hoge uptime en betrouwbaarheid belangrijk vindt
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Goztow
- userbase crew
selder schreef:Ik heb nog een i3 NUC die je hiervoor mischien kunt gebruiken, ik zoek hem morgen eens in de rommel.
Is het zoiets dat zou handig zijn? https://www.coolblue.be/nl/product/8525 ... b-ssd.html
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Ja, een gekend probleem. En je weet zelfs niet dat die aan het verslijten is (geen S.M.A.R.T. gegevens).Goztow schreef:Een andere optie is dat de SD card misschien aan het verslijten is...
Ik boot van een read-only SD kaart, de rest gebeurd op een USB-SSD (met S.M.A.R.T. gegevens beschikbaar).
OS: Armbian. Hardware: Orange Pi (hebben een barrel power connector).
Al jaren stabiel. Minimaal elektrisch verbruik.
Uw Raspberry pi 3b kan ook opstarten van USB-SSD.
Misschien eens proberen?
- selder
- Moderator
't is geen celeron maar een i3. Als ik eraan denk zoek ik hem vanavond op.Goztow schreef:selder schreef:Ik heb nog een i3 NUC die je hiervoor mischien kunt gebruiken, ik zoek hem morgen eens in de rommel.
Is het zoiets dat zou handig zijn? https://www.coolblue.be/nl/product/8525 ... b-ssd.html
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Zelf gebruik ik hiervoor een micro pc van Dell, maar Lenovo heeft ze bijvoorbeeld ook. Goedkoop 2de hands te vinden gaande van i3 tot i5, wifi, bluetooth. Misschien wat overkill in vergelijking met een rasberry pi. Een gemeten idle verbruik van 14watt met een i5-6600T , 16GB ram, m.2 ssd en 2,5inch hdd.
Plaats voor een m.2 ssd en 2,5inch hdd waar de hdd dient als single disk NAS. Backup naar een cloud.
Doormiddel van een mounting bracket hangt deze tegen de muur.
Plaats voor een m.2 ssd en 2,5inch hdd waar de hdd dient als single disk NAS. Backup naar een cloud.
Doormiddel van een mounting bracket hangt deze tegen de muur.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Zelf zou ik gaan voor een pi 4 met ssd.
Waarom :
- Met SSD geen problemen met corrupte SD kaartjes
- Laag stroomverbruik voor iets dat 24/365 aan staat
- Home Assistant ondersteunt dit volledig
Met een NUC of NAS gaat je stroomverbruik toch een pak hoger zijn denk ik.
Waarom :
- Met SSD geen problemen met corrupte SD kaartjes
- Laag stroomverbruik voor iets dat 24/365 aan staat
- Home Assistant ondersteunt dit volledig
Met een NUC of NAS gaat je stroomverbruik toch een pak hoger zijn denk ik.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier ook uiterst tevreden over een micro pc van Dell, in mijn geval een i5 9200T met 16GB RAM, 500GB m2.SSD en getuned om headless te werken (wifi uit, usb-poorten uit, hdmi uit enz). Proxmox erop en allerlei containers erop die vroeger allemaal losse toestelletjes waren (RPI voor Openhab, RPI voor Home Assistant, Unifi cloud key, enzovoort). Host besturingssysteem is Proxmox. Gemiddeld gemeten vermogen: 10-11W. Mijn bureaulamp verbruikt meer en als je alle losse hardware die nu vervangen is bij elkaar telt kwam ik op vééél meer verbruik.
- Goztow
- userbase crew
Toch allemaal machines die rond de 200 € uitkomen, of meer? Een redelijke investering enkel om home asisstant op te draaien .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Ik heb hier ook nog wat liggen, passief PC-ke:
http://global.shuttle.com/main/products ... uctId=1488
Met 4GB en 120GB SSD.
Verwacht geen wonderen van de CPU (Intel Atom D525).
Maar misschien voldoende?
http://global.shuttle.com/main/products ... uctId=1488
Met 4GB en 120GB SSD.
Verwacht geen wonderen van de CPU (Intel Atom D525).
Maar misschien voldoende?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Wie het goed aanpakt gebruikt home assistant als het hart van het huis met sturingen voor zowat alles, van warmtepomp over waterbeheer, keukenapparaten, tot verlichting, sloten. Dan kies je voor een kwalitatieve oplossing die stabiel draait. En ja, dat kost dan iets. 300 euro betaald voor i5 9de generatie, 500gb en 16gb ram. Logische keuze. Er draaien 5 applicaties op.Goztow schreef:Toch allemaal machines die rond de 200 € uitkomen, of meer? Een redelijke investering enkel om home asisstant op te draaien .
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Is dat niet eerder een persoonlijke keuze? Kwalitatief is in jouw geval performance van het systeem.liegebeestig schreef:Wie het goed aanpakt gebruikt home assistant als het hart van het huis met sturingen voor zowat alles, van warmtepomp over waterbeheer, keukenapparaten, tot verlichting, sloten. Dan kies je voor een kwalitatieve oplossing die stabiel draait. En ja, dat kost dan iets. 300 euro betaald voor i5 9de generatie, 500gb en 16gb ram. Logische keuze. Er draaien 5 applicaties op.Goztow schreef:Toch allemaal machines die rond de 200 € uitkomen, of meer? Een redelijke investering enkel om home asisstant op te draaien .
Voor andere mensen die kiezen voor HA moet het vooral goedkoop zijn, zowel qua hardware als qua verbruik.
Dan komt een PI4 met ssd toch snel in het vizier.
- Goztow
- userbase crew
Ik wacht nog even om te zien wat @selder in de aanbieding zou hebben. De amazon aanbieding klinkt ook leuk. Welke os draaien jullie op je NUC?
- selder
- Moderator
Ja, amai, ik vond hem niet meer, zat ergens achterin!
‘t is een NUC5i3RYK met 2x8GB en een Samsung 860 evo m.2 sata (dus geen NVMe). Op de behuizing zijn wel wat gebruiks-krasjes, maar dat maakt hier minder uit vermoed ik
Doe maar een bod en ie is van jou
‘t is een NUC5i3RYK met 2x8GB en een Samsung 860 evo m.2 sata (dus geen NVMe). Op de behuizing zijn wel wat gebruiks-krasjes, maar dat maakt hier minder uit vermoed ik
Doe maar een bod en ie is van jou
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 3 keer
ik weet niet of dit de juiste plaats is om biedingen te doen, maar ik doe een bod van 100 €selder schreef: Doe maar een bod en ie is van jou
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Idd, misschien best apart topic maken. Heb ook wel interesse (in naam van iemand anders)
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Kan je dat eigenlijk gewoon als alternatief van het SD kaartje gebruiken in een RPi3 B ?Ordon schreef:Een USB-SSD stick van 64 GB kost minder dan 17€ bij AliExpress.
Veel sneller en meer betrouwbaar dan een SD kaartje.
- selder
- Moderator
Ah euhm, dit was geen “publiekelijke verkoop met boden van verschillende mensen”, eerder een aanbieding voor Sasuke... Als hij het niet moet hebben maak ik wel een verkooptopic aan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
Goztow bedoel jeselder schreef:Ah euhm, dit was geen “publiekelijke verkoop met boden van verschillende mensen”, eerder een aanbieding voor Sasuke... Als hij het niet moet hebben maak ik wel een verkooptopic aan.
-
- Elite Poster
Zelf heb ik geen RPI3 B.cadsite schreef:Kan je dat eigenlijk gewoon als alternatief van het SD kaartje gebruiken in een RPi3 B ?Ordon schreef:Een USB-SSD stick van 64 GB kost minder dan 17€ bij AliExpress.
Veel sneller en meer betrouwbaar dan een SD kaartje.
Maar een RPI3 B kan eveneens van USB media booten, zie de link in mijn vorig bericht.
Er is daar wel een aanpassing voor nodig lees.
En deze aanpassing blijkt niet omkeerbaar te zijn, als ik het goed begrepen heb.
Ik gebruik dat op o.a. op Orange PI PC (of de PC 2).
Werkt perfect.
Wordt herkent als /dev/sdx op Armbian (idem op een gewone PC of op een server onder linux).
Meer dan vijf van die dingen in gebruikt.
Eéntje is gesneuveld: geheugen IC losgekomen.
Maar dat was al zichtbaar in de S.M.A.R.T. gegevens toen die nog wel werkte...
Van Goldenfir heb ik er ook.
Iets duurder, meer gegevens via S.M.A.R.T.
Nu, indien je die dingen fulltime stressed loopt de temperatuur wel op.
De behuizing is van aluminium, maar toch, dat koelt niet alsof er een echte luchtstroom overblaast hé.
Maar bij gewoon gebruik werken die normaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Asus heeft gisteren zijn versie 2 specs van tinkerboard SBC on line gezet maar nog geen prijzen.
Versie 1 was gelijklopend met de rpi 4 en versie 2 is dubbel zo snel als versie 1 en gpu ben ik vergeten
Versie 1 was gelijklopend met de rpi 4 en versie 2 is dubbel zo snel als versie 1 en gpu ben ik vergeten
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Die USB SSD's interesseren mij ook wel.
Kan je die ook ergens vanuit een europees magazijn bestellen.
Ik heb namelijk niet zo'n goeie ervaringen met verzendingen uit China. (zaken die nooit geleverd werden)
Ik heb namelijk niet zo'n goeie ervaringen met verzendingen uit China. (zaken die nooit geleverd werden)
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
- selder
- Moderator
Ja amai, efkes vergist, TS dus héquovadis schreef:Goztow bedoel jeselder schreef:Ah euhm, dit was geen “publiekelijke verkoop met boden van verschillende mensen”, eerder een aanbieding voor Sasuke... Als hij het niet moet hebben maak ik wel een verkooptopic aan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik heb er van dat type 5 verkocht een jaar geleden ofzo voor rond de 150 - 160 euro. Wel met een nieuw deksel dat ik online ergens had aangekocht. Faire prijs lijkt me wel 120 - 140 euro met dat ram en ssd erbij.selder schreef:Ja amai, efkes vergist, TS dus héquovadis schreef:Goztow bedoel jeselder schreef:Ah euhm, dit was geen “publiekelijke verkoop met boden van verschillende mensen”, eerder een aanbieding voor Sasuke... Als hij het niet moet hebben maak ik wel een verkooptopic aan.
- Goztow
- userbase crew
Selder, zoals gewoonlijk is dit weer een heel mooi aanbod. Ik stel voor dat we via PB wat verder praten?
-
- Elite Poster
Sandisk verkoopt dit ook, ik heb geen ervaring met hun USB SSD producten.PeterP schreef:Die USB SSD's interesseren mij ook wel.
Nu bijvoorbeeld in aanbieding bij Amazon.de: €30,99 voor 128GB.
Indien je nog een oude SATA SSD hebt liggen, kan je ook een SATA USB convertor gebruiken (liefst met UASP).
Werkt ook feilloos. Bij SATA SSDs blijft de temperatuur normaliter "normaal".
Deze convertors bestaan ook in de uitvoering met een mogelijkheid om een externe power supply aan te sluiten: dan kan je eveneens een normale 3.5" SATA HDD aansluiten (een 2.5" HDD werkt meestal zonder de power supply).
Ik heb er zo eentje, maar dan van bij AliExpress. Werkt perfect.
Wel opletten dat de temperatuur van de HDD niet oploopt!
Sommige SATA HDD blijven koel (ongeveer 35-40°C), sommige worden gewoon te heet (+60°C)... zonder extra koeling.
Maar een USB-SSD stick zoals die van Sandisk, Goldenfir en Kunup is natuurlijk handzamer om mee te nemen.
Wel opletten: TRIM is een vereiste om de prestaties (en levensduur) van je SSD optimaal te houden. Dit wordt door velen wel eens vergeten...
Nu, mijn ervaring met zendingen uit China is positief.
Alles hangt natuurlijk af van de verkoper, uiteraard.
Zowel de officiële shop, op AliExpress, van Goldenfir als Kunup leveren snel (10 dagen tot enkele weken). Nooit een pakket verloren.
Met de corona toestanden (ook bpost!) weet je natuurlijk nooit of er iets onverwacht kan tussenkomen waardoor de zending vertraging oploopt...
En garantie bij de Chinezen, 't ja, zolang de "Buyer Protection Time" loopt...
Maar de prijs, én kwaliteit, is meestal dermate goed dat ik me daar geen zorgen over maak.
Ik let natuurlijk wel op welke items ik koop, diegene die "zo maar zo maar" zijn laat ik aan me voorbij gaan.
De keren dat het dan toch misliep altijd centjes teruggekregen van AliExpress (tijdig je claim indienen!).
Zelfs die keer dat een "slimme Chinees" eerst een tracking code opgaf naar een ander land en vervolgens een leeg pakje opstuurde.
Maar dat zijn echt uitzonderingen.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik heb onlangs deze USB SSD aangeschaft voor aan m'n Pi4 waar Home Assistant op draait. Gaat als een speer.
Het enige vervelende eraan is dat de USB controller van de Pi4 last heeft met de controller van de SSD. Je moet dus een quirk mode aanzetten in de kernel, maar voorts... zoveel sneller dan een externe HDD, niet verwacht op een Pi4.
Het enige vervelende eraan is dat de USB controller van de Pi4 last heeft met de controller van de SSD. Je moet dus een quirk mode aanzetten in de kernel, maar voorts... zoveel sneller dan een externe HDD, niet verwacht op een Pi4.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Matt555
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
https://store.chuwi.com/products/chuwi-herobox
Heeft Win10 aan boord, op Chuwi website grotere en kleiner model ,deze 219 USD $ 183,06 € prijs, kan ook via AliExpress besteld en geleverd worden .
Heb zelf Chuwi UbookPro hybride , best tevreden met die Chuwi "Visual" clone van Surface ( ben modaal gebruiker )
Heeft Win10 aan boord, op Chuwi website grotere en kleiner model ,deze 219 USD $ 183,06 € prijs, kan ook via AliExpress besteld en geleverd worden .
Heb zelf Chuwi UbookPro hybride , best tevreden met die Chuwi "Visual" clone van Surface ( ben modaal gebruiker )
- Goztow
- userbase crew
Kerstvakantie! Ondertussen heeft mijn raspberry SD card het inderdaad opgegeven. Ben gestart met het installeren van ome assistant binnen docker op ubuntu via deze guide: https://community.home-assistant.io/t/a ... cker/98412 . Just in cas iemand anders hetzelfde wil doen . Ik ben een complete newbie. Ik zal hier de ervaringen wel af en toe updaten.
edit: zie lager al van systeem veranderd
edit: zie lager al van systeem veranderd
Laatst gewijzigd door Goztow 26 dec 2020, 17:40, in totaal 1 gewijzigd.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Mijn (jaren oude) installatie (Esxi VM met Ubuntu + docker) begon toch een paar waarschuwingen en foutmeldingen te geven mbt OS integratie sinds de laatste releases.
Even snapshot genomen, oude VM afgesloten en nieuwe Home Assistant OS gemaakt op basis van Esxi OVA op hun website. Die heb ik wel even moeten ‘unzippen’ en daarvan de vmdk gebruiken. Dus niet de VMDK op hun website gebruiken en beginnen prutsen met IDE controllers enzo zoals in sommige guides wordt gedaan!
Ook een “vmkfstools -i” gedaan, maar geen idee of dat nodig was.
Long story short, was redelijk snel gedaan als je weet wat te doen.
Dan mijn snapshot ingeladen en dan leek alles goed te gaan. Echter was mijn db file corrupt ofzo waardoor er geen history meer werd weggeschreven. Dus die gewoon even wissen en de problemen waren van de baan (maakt zelf een lege nieuwe aan dan, historische data boeit me niet super veel en als ik al eens wat wil weten is hooguit een aantal dagen oud voldoende).
Ik ben blij dat ik nu van de extra Ubuntu + docker laag af ben en al het onderhoud nu via de webinterface gaat (achterliggend ook nog docker natuurlijk). Bovendien moet ik ook niet meer wakker liggen van docker, want om een of andere reden vind ik docker super ongebruiksvriendelijk en gebruik ik het liever niet.
Even snapshot genomen, oude VM afgesloten en nieuwe Home Assistant OS gemaakt op basis van Esxi OVA op hun website. Die heb ik wel even moeten ‘unzippen’ en daarvan de vmdk gebruiken. Dus niet de VMDK op hun website gebruiken en beginnen prutsen met IDE controllers enzo zoals in sommige guides wordt gedaan!
Ook een “vmkfstools -i” gedaan, maar geen idee of dat nodig was.
Long story short, was redelijk snel gedaan als je weet wat te doen.
Dan mijn snapshot ingeladen en dan leek alles goed te gaan. Echter was mijn db file corrupt ofzo waardoor er geen history meer werd weggeschreven. Dus die gewoon even wissen en de problemen waren van de baan (maakt zelf een lege nieuwe aan dan, historische data boeit me niet super veel en als ik al eens wat wil weten is hooguit een aantal dagen oud voldoende).
Ik ben blij dat ik nu van de extra Ubuntu + docker laag af ben en al het onderhoud nu via de webinterface gaat (achterliggend ook nog docker natuurlijk). Bovendien moet ik ook niet meer wakker liggen van docker, want om een of andere reden vind ik docker super ongebruiksvriendelijk en gebruik ik het liever niet.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Met de supervised methode heb je toch niet veel extra werk buiten het OS uptodate houden?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Mogelijk was mijn installatie nog van een oude tijd, want ik moest bv. een tijdje terug nog settings in docker aanpassen of HA deed moeilijk. Recent kwamen er dan nog meldingen bij dat HA niet het volledige beheer had over het systeem (bv. netwerk settings en ander beheer) waardoor bepaalde zaken (niet nader genoemd) niet meer goed zouden kunnen werken.
Misschien is dit niet meer van toepassen als je de laatste guides volgt, maar bij mij begon het te knagen. De extra Ubuntu laag had ik echt niet nodig (en al zeker het onderhoud ervan niet)
Nu zit ik op een direct Home Assistant OS dat goed ondersteund wordt, daar voel ik me iets beter bij, zeker nu HA echt een belangrijk onderdeel is geworden in ons huishouden (WAF enzo).
Misschien is dit niet meer van toepassen als je de laatste guides volgt, maar bij mij begon het te knagen. De extra Ubuntu laag had ik echt niet nodig (en al zeker het onderhoud ervan niet)
Nu zit ik op een direct Home Assistant OS dat goed ondersteund wordt, daar voel ik me iets beter bij, zeker nu HA echt een belangrijk onderdeel is geworden in ons huishouden (WAF enzo).
- Goztow
- userbase crew
Ik ben nog niet goed vertrokken of ik ben al van richting veranderd. Ga nu deze guide volgen: https://community.home-assistant.io/t/i ... -10/200253 .
Inderdaad de home assistant supervised, wel nog via een docker. Nukem ik begrijp je standpunt maar ik zou graag later nog wat "spelen" met mijn NUC bijvoorbeeld om er een backup NAS op te draaien of zoiets en dat kan dan niet meer als ik er home assistant os op zet.
Inderdaad de home assistant supervised, wel nog via een docker. Nukem ik begrijp je standpunt maar ik zou graag later nog wat "spelen" met mijn NUC bijvoorbeeld om er een backup NAS op te draaien of zoiets en dat kan dan niet meer als ik er home assistant os op zet.