heist_175 schreef:Niemand pleit ervoor dat iedereen in een villa moet kunnen wonen.
Degelijke huisvesting gaat over: schimmel- en vochtvrij, verwarmbaar (zowel technisch als financieel), ...
Niemand pleit ervoor dat iedereen een wereldreis moet kunnen maken, wel ontspanning moet kunnen genieten: een park, speeltuin, ...
Dat zijn inderdaad wat mij betreft basisbehoeftes, en dat valt onder wel of niet in de armoede leven.
heist_175 schreef:Ik ben geen armoede-expert en gelukkig ook geen ervaring, maar de focus op relatieve armoede is veel interessanter dan op "overleven" (= niet dood gaan of naakt door het leven moeten).
Dat overleven waren mijn woorden niet...
heist_175 schreef:Wat heb je nodig om aanvaardbaar te leven.
Dat is een interessante vraag. Zowel links (SPA) als rechts (OVLD, NVA) zouden de antwoorden u verbazen, omdat die in een bubbel leven met hun parlementaire salaris.
Het zou mij helemaal niet verbazen, want SP.a politica Ingrid Lieten moest na zoveel jaar op armoedebestrijding toegeven dat de armoede onder haar beleid gestegen was...
heist_175 schreef:PVDA moeten hun salaris boven de €2K afgeven, dus die zullen al een beter zicht hebben.
Best er dan ook eens bijzeggen,
aan wie ze dit afgeven, niet aan de armen, maar aan de partij...
boran_blok schreef:Je hebt inderdaad bewezen dat in de UK er nog andere partijen actief zijn.
In een first past the post systeem!
De Libdems hebben ook al een paar keer de premier geleverd, en om de zoveel tijd is er ook eens een coalitieregering.
boran_blok schreef:Ik ben echter helemaal niet thuis in het kies systeem in de UK en ik zie dat er daar ook op bepaalde niveaus geheel andere kies stelsels gebruikt worden.
Maar op het nationale niveau is het een first past the post systeem, dus het blijft gelden wat ik zei.
boran_blok schreef:Maar je kan nu toch niet zeggen dat er in de VS een mogelijkheid is tot een third party?
En waarom niet?
Het is toch niet omdat iets nu zo is, dat het altijd zo zal zijn?
boran_blok schreef:Stel nu dat de republikeinen splitsen in "MAGA" en "SPFF" (Sane People For the Future) dan schieten ze zichzelf gigantisch in de voet.
Die bewegingen van Trump zijn er nog maar net, en je doet al alsof die voor eeuwig de Amerikaanse politiek gaan bepalen.
En waarom zou er geen nieuwe partij kunnen komen naast de bestaande, die geen afsplitsing is van een van die 2 andere?
boran_blok schreef:Het scenario dat ik dar schets is niet eens zo onwaarschijnlijk trouwens. Trump en zijn getrouwen zitten al eigen partijgenoten aan te vallen omdat ze niet mee gaan in zijn "Fraude" verhaal.
Dat is toch allemaal de korte termijn?
Dizzy schreef:Waarom blijf je toch kommaneuken over details terwijl we het eigenlijk al eens zijn over de zaak.
Ik ben niet aan het kommaneuken.
Ik heb een allergie aan mensen die andere landen de les willen lezen, terwijjl ons systeem hier voor geen meter draait!
Dat is wat anders dan een paar nadelen elders, 16 maanden om een regering te vormen, wat een kutland!
Dizzy schreef:Geen enkel systeem werkt goed als je met mensen zit die niet willen dat het werkt, dat is de logica zelve.
Dat is opnieuw iets dat jij uitvindt, N-VA had een akkoord met de PS, bewijs genoeg dat ze vooruit wilden.
Dizzy schreef:Het Amerikaanse systeem heeft nu ook problemen omdat een man zijn verlies niet kan/wil toegeven.
Zoals in 2000, in 2016 met Clinton, maar hun systeem heeft veel meer vaste timings dan het onze.
Dizzy schreef:Een systeem dat ons zo rijk maakt dat mensen naar hier willen komen is zo slecht niet.
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Snap je nu nog het verschil niet tussen kiessysteem, economisch systeem, politiek in het algemeen?
Dizzy schreef:Uw grafiek is leuk maar zoals elke grafiek kan je er vanalles mee beweren. De grafiek geeft hetzelfde als de wereldwijde tendens aan waarbij de armoede daalt maar tegelijk de verdeling van de middelen extremer wordt.
In België daalt ze dus niet, tot zover uw wereldwijde tendens.
De ongelijkheid kun je niet uit die grafiek aflezen, want ze staat er niet op.
Stop eens met dingen te verzinnen, het is vermoeiend.
Dizzy schreef:Dat geldt ook voor de VS.
In 1976 bezat de top 1% van de Amerikaanse bevolking 9% van alle rijkdom. In 2012 was dit percentage al gestegen naar 24%. Dit terwijl de bodem 80% van de Amerikanen slechts 7% van alle rijkdom bezit.
Heb je ergens een bron hiervoor?
Dizzy schreef:Opnieuw, reis eens door de VS en je komt precies verschillende landen tegen en welvaartsniveau's.
Dat heb je hier ook als je de taalgrens oversteekt.
Dizzy schreef:Waarom partijen niet fuseren is waarom ze uiteen gingen: posten.
Wikipedia geeft andere redenen, jij hebt geen bron voor je beweringen, behalve je linkerduim.
Dizzy schreef:Problemen heb je bij alle partijen en in alle landen, je lost ze onderling op of je gaat uiteen. Het uiteengaan is soms een gemakkelijkheidsoplossing en als er macht en posten bij komen is dat verleidelijk. Het heeft echter niet veel opgelost want de problemen zijn er nog steeds en de kosten zijn vermenigvuldigd. Onderhandelen moeten ze nu ook nog altijd.
Dus moeten ze maar voor eeuwig samenblijven, ook al hebben ze andere belangen?
Dizzy schreef:Vreemd dat je problemen met eenheid van commando hebt maar wel pleit voor een systeem met grote macht voor een sterke partij, winner takes all.
Het ene heeft niets met het andere te maken, maar dat is te moeilijk voor u.
Dizzy schreef:Nergens zeg ik dat federaal alles beter is en er geen problemen zouden zijn maar dit is wel eenvoudiger en minder duur.
Alléén als ze allemaal hetzelfde winnen is dat goedkoper. Anders is er eindeloos ruzie, wordt er niets beslist, en zit alles muurvast.
Op de langere termijn kost dat nog een factor meer.
Dizzy schreef:Vandaar dat bijna elk ander land het zo doet waarschijnlijk en niemand zoals wij.
Zwitserland, Spanje, Groot-Brittannië, de VS, Duitsland, allemaal hebben ze deelstaten met een zekere mate van autonomie.
Beetje uw ogen opendoen.
Dizzy schreef:Woonzorg zou over zorg moeten gaan, bij ons is het een investeringsvehikel.
Om zorg te kunnen bieden, zul je moeten investeren.
Ik ben geen voorstander van verzuiling, maar als je nu denkt dat het in andere landen allemaal perfect werkt, of dat het zal stoppen omdat je het federaal brengt, ben je hopeloos naïef.
Dizzy schreef:Homogene bevoegdheden lossen niet op dat je nog altijd meervoudige kostenstructuren behoudt. Het is verspilling als het niet over noodzakelijke opdelingen gaat.
Eigen beleid voeren is geen verspilling.
Dizzy schreef:Verschillende tolsystemen zijn er (nog) niet MAAR ze zijn wel de logica van zelfbestuur en beslissingsrecht.
We hebben niet eens tol!
Dizzy schreef:Er wordt wel degelijk op aangestuurd oa in Brussel.
TIens, dan is toch niet alles de schuld van de Vlamingen?
Dizzy schreef:En de Walen die niet MR stemen dan?
Gaan wij als Vlamingen ons gaan moeien in de politieke verhoudingen in Wallonië?
Kunnen die Waalse partijen hun boontjes niet doppen?
Dizzy schreef:Wij moeten de Waalse belangen niet verdedigen maar je kan niet EN afkomen met principiële bezwaren en deze dan voorbehouden voor de eigen taalgroep, dan zijn uw principes eerder selectief dan principieel.
Dat kun je perfect. Elke taalgroep komt op voor zijn belangen, dat is een logisch principe.
Dizzy schreef:Ik heb helemaal geen zeg over hoe referenda zullen eindigen noch wens ik dat.
Proest, dacht er iemand dat?
Dizzy schreef:Ik ontken de invloed van de NAVO helemaal niet maar dat maakt de veel sterkere economische verbondenheid door de EU er niet minder op. Oorlog is door Europa gewoon niet meer opportuun
Het is de NAVO die dat bepaald heeft, niet Europa.
Kijk naar wat er gebeurde in ex-Yugoslavië.
Wat luchtaanvallen en de oorlog in Kosovo was gedaan.
Toen Oekraïne aansluiting zocht bij de EU, was dat het begin van de Russische annexatie.
Niets vrede door de EU dus.
Dizzy schreef:De visigradlanden zijn nog veel afhankelijker van de EU dus ze staan zwak.
Neen, wij staan zwak, want we hebben er dringend nood aan om budgetten vrij te maken.
Dizzy schreef:Met eruit te stappen schieten ze, net als het VK, zichzelf in de voet maar nog harder.
Wie zegt dat zij er gaan uitstappen?
Als zij het been stijf houden, is het de vraag wat er dan gebeurt.
Dizzy schreef:Men wil telkens enkel de rechten van de club, zonder de plichten, dat werkt uiteraard niet.
De club was zo dom om altijd voort met unanimiteit van stemmen te willen blijven werken, en tegelijk maar altijd voort nieuwe leden aan te werven.