Huidige situatie.
living
een Philips CRT TV (jawel!) van een 15 jaar oud. Het was één van de laatste CRT TV's die ze nog konden vinden toen de flat TV's opkwamen maar dat vertrouwden ze toen niet zo goed.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
De CRT TV heeft 2 scarts (jawel!) die aangesloten zijn op een DVD-speler en een proximus decoder v5. Dit werkt momenteel OK. De Proximus decoder en DVD speler hebben ook een HDMI out. Er staat ook nog een videocassettespeler die momenteel niet aangesloten staat want er zijn niet genoeg scarts in de TV. Die kan enkel met scart worden aangesloten, denk ik, er is alleszins geen HDMI out op.
Tenslotte staat daar nog een kleine hifi toren: radio en cassette en een aparte CD-speler die 3 keer zo groot is als een recente dvd-speler. Beide worden eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt.
slaapkamer
een kleine Philips platte TV die ik voor hen 2e hands op de kop had getikt. Hier moet er niks veranderen. Deze heeft één hdmi en één scart poort.
Nieuwe situatie
Het is dus de moment voor een grote kuis.
Enkele bedenkingen:
- het moet eenvoudig blijven en sterk aanleunen bij wat ze kennen
- basis gebruik van proximus decoder en zo is in orde!
- alles wat ik kan kopen zal een verbetering zijn bij wat ze nu hebben. Maar ik wil dat ze nu wel een tijdje goed zitten met een goede, eenvoudige setup
- TV komt op een TV-meubel te staan dat 1 meter breed is
- Het ganse smart gebeuren zal ik best aan hen laten voorbijgaan, denk ik. Ze kijken enkel normale TV + PVR van proximus TV. DVD's zijn enkel voor de kleinkinderen (hoewel ik misschien best mijn netflix eens zou installeren op hun proximus decoder.
- budget is rond de 750 €. Zoals zo vaak zullen ze wel neerleggen wat moet, maar dit lijkt me en hen een redelijk bedrag
- ik zou aankopen bij coolblue (als ik ze hiervan kan overtuigen want komen ze dat dan ook installeren als dat via internet is besteld?) of via Vandenborre (aangezien ik daar redelijk goede after sales ervaring heb).
Mijn idee zou als volgt zijn. Graag jullie meningen en ook antwoorden op een paar vragen.
living
Aangezien ze Philips vertrouwen (die CRT TV heeft toch wel goed zijn werk gedaan), zou ik opnieuw voor Philips gaan. Persoonlijk denk ik dat ambilight ook wel een leuke gimmick zou kunnen zijn voor hen, hoewel ze, denk ik, niet zo goed begrepen hebben wat het is. Alternatieven zijn LG of Samsung meen ik te begrijpen.
Er is comfortabel plaats voor een 43'' TV. Ze zitten op iets meer dan 2,5 meter van de TV
Ook de DVD-speler zou ik vervangen aangezien deze soms hapert bij het afspelen. Ik zou kunnen een blueray speler nemen, maar ze hebben totaal geen bluerays (en daar ook nog niet echt van gehoord).
Bij Coolblue kom ik dan op deze totaallijst van Philips 43' tv's: https://www.coolblue.be/nl/televisies/s ... rk:philips waaruit ik de volgende aan het bekijken ben.
Philips 43PUS7805 - Ambilight (2020)
https://www.coolblue.be/nl/product/8629 ... -2020.html
Deze heeft momenteel mijn voorkeur. Geen onnodige toeters en bellen (smart deel) en toch 4k. Prijs is zeker OK. Wat mij nogal hard stoort is dat er slechts 3 HDMI-poorten op zitten en geen 4! Dat betekent dat met de decoder en dvdv speler er nog slechts één over blijft.
Ik dacht eraan om eventueel een eenvoudige soundbar bij te installeren om een betere geluidskwaliteit te hebben, ook omdat ze de dvd-speler gaan gebruiken als cd-speler.
Enkele dingen daarbij:
- mogelijks een extra complexiteit in het gebruik. Tenzij dit allemaal mooi geïntegreerd mee werkt (geen extra afstandsbediening, gaat aan als tv aan gaat, enzovoort)? Ik heb hier geen ervaring in en wens graag jullie input hierrond
- moet dit dan de laatste hdmi poort van deze TV innemen? Dan is er geen enkele reserve meer
- die zou dan rond de 150 € max moeten liggen, heb je voor dat budget eigenlijk wel iets extra tov het geluid dat standaard met de tv mee komt?
- mogelijk kan de soundbar in tweede instantie erbij komen indien zou blijken dat het geluid niet super is. Volgens mij zullen ze het geeneens merken.
DVD speler: bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.be/nl/product/8645 ... ep200.html
slaapkamer
Ik zou de videocassette speler hier aansluiten zodat ze in de zeldzame gevallen dat ze die willen gebruiken, dat ook kunnen.
Al de rest van de oude "brol" gaat naar het containerpark.