Dizzy schreef:Maar CCatalayst och, als ik u zo bezig hoor zou ik nog denken dat ik tegen een progressieve linkse bezig ben. Ik wist niet dat je zo'n groot hart had voor het klimaat. Je lijkt wel een die hard Anuna-fan geworden.
Ik heb idd het gevoel dat ik degene ben die gerold wordt, en niet het klimaat. Als het aan mij lag bleven alle reactoren gewoon open en bouwden we er nieuwe, maar goed, dan was dit ook de regering van de laatste kans, en er is realistisch gezien daarin geen pad om alle reactoren open te houden, laat staan nieuwe te bouwen. Bijgevolg is er maar 1 alternatief dat evenmin CO2 uitstoot en dat is hernieuwbare energie, weliswaar tijdelijk nog "gesteund" door kernenergie. Van 7+ reactoren naar 2 reactoren gaan is dan ook heel veel toegeven.
Ik vermoed dat Groen ook deze onderhandelingsstrategie speelt en dat die gascentrales natuurlijk niet is wat ze willen, maar gewoon het veel grotere voorstel is dat ze naar de onderhandelingstafel brengen, in de verwachting om dan een "compromis" te sluiten dat zal opleveren wat Groen wel wilt, waarbij Groen zogezegd "toegegeven" heeft (quod non). Vanaf je iemand van een andere partij zover krijgt dat die zegt dat meer CO2 geen optie is, dan bindt die zich vast op hernieuwbare energie, en Groen wint. Dus ja, well played, je wint twee keer: investeringen in hernieuwbare energie en de meeste reactoren dicht, en het klimaat zal er ook bij winnen. Bovendien zou het perfect in lijn zijn met het regeerakkoord dat Groen mee goedgekeurd heeft.
Vergelijk met hoe je van "ik zal de scholen nooit meer sluiten" over "ik doe de scholen 2 dagen dicht, maar het is geen sluiting hoor, het is eem adempauze" tot "ik doe de scholen een extra week dicht, maar het is geen sluiting hoor, het is een verlengde vakantie" gaat.
Ik kan me voor het overige geen enkele reden voor de geest halen waarom Groen ooit in godsnaam nog zou pleiten voor meer CO2 uitstoot, zeker niet nadat de vorige verkiezingen toch niet opgeleverd hebben wat ze hadden gehoopt en ze weinig marge hebben om de achterban wat te vervreemden.