Dizzy schreef:Ten eerste is er nu een regering met groen dus die investeringen zullen eerder een impuls krijgen.
Ik wil er wel op wijzen dat ze nu in die gascentrales willen investeren. Het tweede aspect, het investeren in hernieuwbare energie, dat is nog niet rond! En wetende wat er op ons afkomt met de coronafactuur, vraag ik me toch af of ze hun "dubbele investering" (gas en hernieuwbaar) er makkelijk gaan kunnen doordrukken, want het kost beiden handenvol geld.
De andere partijen, en hoeveel zijn het er ook al weer, hebben ook nog hun wenslijstjes klaar hoor! Niemand zal alles krijgen wat hij wilt. Als De Croo zegt "ja maar met die gascentrales zitten we nu wel even veilig, we zullen die hernieuwbare energie voor de volgende regering laten", wat dan?
Dizzy schreef:Ten tweede moet een andere regering ook al zonder groen zijn EN met een totaal tegenovergestelde agenda.
Eigenlijk niet, ze zullen allemaal een groene agenda hebben om de stemmen binnen te halen, en elke regering doet daarna zaken die tegen haar agenda ingaan. Afhankelijk van de crisis van de dag. Leg de regeringsverklaring van Michel en het afgeleverde werk eens naast elkaar.
Dizzy schreef:Duitsland zal ook geen steenkoolland blijven en zal zich ook moeten aanpassen.
"Moeten". "Zullen". Woorden die al te vaak hol blijven als het over het klimaat gaat, zeker als de offertes binnenkomen.
Ik wil je wel volgen, maar niet met "moeten" en "zullen". Geef me waterdichte garanties, en het is wat mij betreft ok. De garantie die ik bied is simpelweg de nucleaire centrales, die op een gegeven moment gewoon niet meer uitgebaat
kunnen worden. En ja, ik weet dat dat ook geld kost. Gratis is sowieso geen optie hier.
Dizzy schreef:Ten vierde blijf je negeren dat de bedoeling van de gascentrales op voorhand duidelijk is: tijdelijk en als backup.
Nee, ik begrijp dat volledig. Alleen geloof ik niet dat het ook zo zal uitdraaien, zonder waterdichte garantie. Want je hebt de geschiedenis niet bepaald aan je zijde denk ik.
Wat jij zegt, is dat een toekomstige regering niet met de gascentrales zal doen, wat de vorige regeringen met de nucleaire centrales gedaan hebben (blijven verlengen). Zonder enige garantie zonder achterpoortjes daarvoor. Waarom moet ik dat nu geloven?
Als je met mij akkoord gaat dat de gascentrales enkel gebouwd mogen worden als die software van hierboven erin gestoken wordt, dan hebben we een akkoord. Het is mij enkel om een waterdichte garantie te doen, omdat het klimaat dat ook nodig heeft.