Hoi,
ik vroeg me af welke oplossing jullie thuis gebruikten met fixed ip.
Reden, heb een proximus familus momenteel, maar ik zou een fixed ip willen dat ik configureer op mijn firewall om die eigenlijk te gaan kunnen gebruiken.
Mag ook via een andere provider zijn!
Fixed ip @ Home
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Als het ipv6 mag zijn: via een tunnel broker.
Anders lijkt het me eenvoudiger om je extern ip ergens uptodate te houden in een dynamic Dns provider.
Ikzelf gebruik bvb cloudflare (waar m'n domeinen zitten) en heb een A record dat ik update als m'n wan ip veranderd.
Anders lijkt het me eenvoudiger om je extern ip ergens uptodate te houden in een dynamic Dns provider.
Ikzelf gebruik bvb cloudflare (waar m'n domeinen zitten) en heb een A record dat ik update als m'n wan ip veranderd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Het hangt er een beetje van af, als je een fixed IPv4 adres rechtstreeks op je thuisverbinding zijn je opties gelimiteerd.
Dommel had het indertijd "gratis" bij hun speedconnect maar die zijn ook al even geleden dus gestopt.
Als het v6 is, zit je vziw met een LAN subnet welke niet zo vaak verandert? Bij EDPnet waar ik nu anderhalf jaar bij zit is ons WAN subnet eigenlijk in al die tijd nog niet veranderd.
Daarbuiten voor v4 zijn er nog opties zoals https://extraip.com/ eigenlijk (al krijg je er ook een v6 subnet bij hier).
Je kan ook een VPS huren bij een hosting bedrijf bij een van de talloze hosting bedrijven als OVH/Hetzner/... en die subdividen en door routeren dmv een VPN oid.
Maar eigenlijk, waarom heb je dat fixed IP nodig dan? "op mijn firewall", wat voor firewall heb je dan dat die geen dynamische IP's ondersteunt?
We hebben het toch over een extern routeerbaar IP, toch?
En bij Orange is het "in development" als ik het doorheen de jaren goed heb gelezen?
Daarbuiten zitten hier ook wat limitaties aan. Als je voor een HE.net tunnel gaat bijvoorbeeld zit je met gesloten poorten. Waaronder bijvoorbeeld IRC over die tunnel.
Tenzij je het tot "Guru" schopt in hun IPv6 certification en dan hun een mailtje stuurt.
Ik ben nooit voorbij een bepaald punt geraakt gezien al m'n domains bij OVH zitten en ze geen GLUE records over IPv6 ondersteunen... al claimen ze van wel (voor .be domains).
Dommel had het indertijd "gratis" bij hun speedconnect maar die zijn ook al even geleden dus gestopt.
Als het v6 is, zit je vziw met een LAN subnet welke niet zo vaak verandert? Bij EDPnet waar ik nu anderhalf jaar bij zit is ons WAN subnet eigenlijk in al die tijd nog niet veranderd.
Daarbuiten voor v4 zijn er nog opties zoals https://extraip.com/ eigenlijk (al krijg je er ook een v6 subnet bij hier).
Je kan ook een VPS huren bij een hosting bedrijf bij een van de talloze hosting bedrijven als OVH/Hetzner/... en die subdividen en door routeren dmv een VPN oid.
Maar eigenlijk, waarom heb je dat fixed IP nodig dan? "op mijn firewall", wat voor firewall heb je dan dat die geen dynamische IP's ondersteunt?
We hebben het toch over een extern routeerbaar IP, toch?
Zo goed als elke ISP in ons landje heeft native IPv6 connectivity eigenlijk ondertussen. De enige die het niet geven zijn Orange en Scarlet.devilkin schreef:Als het ipv6 mag zijn: via een tunnel broker.
En bij Orange is het "in development" als ik het doorheen de jaren goed heb gelezen?
Daarbuiten zitten hier ook wat limitaties aan. Als je voor een HE.net tunnel gaat bijvoorbeeld zit je met gesloten poorten. Waaronder bijvoorbeeld IRC over die tunnel.
Tenzij je het tot "Guru" schopt in hun IPv6 certification en dan hun een mailtje stuurt.
Ik ben nooit voorbij een bepaald punt geraakt gezien al m'n domains bij OVH zitten en ze geen GLUE records over IPv6 ondersteunen... al claimen ze van wel (voor .be domains).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Een dynamisch ip is zeker mogelijk, maar ben meer fan van een fixed ip persoonlijk.
Ik denk dat ik bij een telenet business abonnement dat nog kan krijgen, maar is idd een prijzige optie.
Ik denk dat ik bij een telenet business abonnement dat nog kan krijgen, maar is idd een prijzige optie.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik heb hier internet met een fixed ip via Fastic (internet aan max 100/40 voor 34.95 + 2,5 voor het fixed ip, dus een goede 37 / maand totaal).
je kan ook natuurlijk altijd ergens een vps huren met een fixed ip en dan een vpn tunnel tussen je thuis en de vps gebruiken,
en dat verkeer dan dus tunnelen, om zo een "fixed ip" te hebben.
@ de extraip optie: er zullen vast ergens belgische opties zijn, maar extraip levert in ieder geval niet aan klanten buiten nederland.
je kan ook natuurlijk altijd ergens een vps huren met een fixed ip en dan een vpn tunnel tussen je thuis en de vps gebruiken,
en dat verkeer dan dus tunnelen, om zo een "fixed ip" te hebben.
@ de extraip optie: er zullen vast ergens belgische opties zijn, maar extraip levert in ieder geval niet aan klanten buiten nederland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Kan de firewall geen PPPoE? De IP's veranderen steeds minder nu, ik merk dat men ddns tegenwoordig niet echt meer update of eens een zeldzame keer elke maand/anderhalve maand.
Zelf zou ik meer nut hebben aan poort 25 open
Zelf zou ik meer nut hebben aan poort 25 open
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Heb hun site wel vaker eens bekeken maar dat detail was me nog niet opgevallen. Staat helemaal onderaan bij de FAQ.Splitter schreef:@ de extraip optie: er zullen vast ergens belgische opties zijn, maar extraip levert in ieder geval niet aan klanten buiten nederland.
Je gaat dus inderdaad een Belgische/Vlaamse variant moeten opzoeken.
Nu heb je ook genoeg DC's in ons landje, zelfs met mensen die hier frequenten welke zo'n services zouden kunnen leveren.
https://userbase.be/forum/memberlist.ph ... le&u=16468 (bekend van z'n raspberry pi colo in hun DC threads om de zoveel jaar)
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=46695
Nuja, @OP Je kan inderdaad voor een business abbo gaan bij TN maar niet elk abbo heeft een fixed IP optie. Hierovor moet je nog altijd bijbetalen dus.
Long story short: waar exact heb je het voor nodig. Als het enkel voor "je firewall" is, is het niet echt de moeite om elke maand potentieel een hoop extra te gaan betalen eigenlijk.
Dat het leuk is, is zeker waar, ik heb er zelf tig jaar van kunnen genieten bij Dommel en heb er zelf gretig gebruik van gemaakt, maar zou er niet zomaar 10 a 15€ extra per maand voor betalen zeg maar.
En qua FastIC: het kan goed zijn dat hun product goed is maar hun site is nogal "pover" te noemen eigenlijk. Nu mag je zelf kiezen met wie je in zee gaat natuurlijk maar naar wat ik me herinnerde was "consumentenlijnen" niet hun primary case maar eerder B2B?
Je kan, uitgaande van welke firewall je hebt ook een scriptje schrijven dat elke keer je PPP connectie wegvalt een request stuurt om je IP aan te passen qua DDNS?
Zoals ik indertijd gedaan heb voor op ons abbo bij edpnet "ineens" UDP 53 (DNS dus) geblokkeerd werd.
https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Tools/Dynamic_DNS
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Die zin moet je eens uitleggen want ik ben niet mee (en vele andere ook niet vermoed ik).stevos schreef:ik zou een fixed ip willen dat ik configureer op mijn firewall om die eigenlijk te gaan kunnen gebruiken.
Trouwens ik heb al meer dan 5 jaar hetzelfde IP-adres bij Telenet... zolang je je modem niet bijna een ganse dag zonder stroom zet blijf je gewoon je adres behouden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Er zijn nog aanbieders, maar ik heb bv even voor een specifieke use case de dienst van Tim gebruikt ( fusa ) die ook hier actief is op het forum.
https://fusa.be/nl/hosting/vpn
Vpn 50 of 100 Mbit ( met de 50 kan je heel wat doen als je specifiek enkel dingen routeert over die tunnel welke dit ip nodig hebben ).
https://fusa.be/nl/hosting/vpn
Vpn 50 of 100 Mbit ( met de 50 kan je heel wat doen als je specifiek enkel dingen routeert over die tunnel welke dit ip nodig hebben ).
Dat ga ik zeker niet tegensprekenEn qua FastIC: het kan goed zijn dat hun product goed is maar hun site is nogal "pover" te noemen eigenlijk. Nu mag je zelf kiezen met wie je in zee gaat natuurlijk maar naar wat ik me herinnerde was "consumentenlijnen" niet hun primary case maar eerder B2B?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het achterliggende platform, netwerk, pop's, glasvezels, noem maar op... zijn er inderdaad hoofdzakelijk voor onze B2B klanten. Niet tegenstaande, op het fluvius ftth netwerk hebben we wel een sterke B2C mindset omdat dit toch wel een vrij uniek aanbod is in België (differentiatie tegenover de markt). Het B2C VDSL en GPON aanbod op proximus netwerk doen we er dan maar gewoon bij, de infrastructuur staat er toch.
De doelgroep voor deze producten zit hem sowieso eerder bij de techneuten en hobbyisten onder ons, wij hopen op langere termijn een zeer sterke basis hierin op te bouwen. Het leveren van extra toeters en bellen, zoals vaste ip's en native ipv6, die deze doelgroep apprecieert maakt gewoon deel uit van deze strategie.
Thomas
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is zeker te apprecieren eigenlijk hoe hard je je naar de "techneuten" richt inderdaad.
Helemaal een pluspunt als je ook geen poorten blokkeert, inkomend of uitgaand.
Native IPv6 is echter bij zo goed als elke ISP in ons landje wel al een ding echter, dus niet meer zo'n unique selling point, maar altijd leuk natuurlijk.
Wat ook leuk zou zijn is, wat je voor zover ik weet, bij geen enkele huidige consumenten ISP krijgt is controle over je RDNS. Nu is dat enkel handig natuurlijk als je een fixed IP hebt, maar bij Dommel toen ik erachter vroeg viel het een beetje of "deaf mans ears" spijtig genoeg.
Nu bij edpnet hun IPv6 is er ook geen RDNS eigenlijk. Op heel de range niet.
Het is niet verplicht natuurlijk maar wel een "nice to have" eigenlijk. Zeker gezien je IPv6 range fixed is.
Helemaal een pluspunt als je ook geen poorten blokkeert, inkomend of uitgaand.
Native IPv6 is echter bij zo goed als elke ISP in ons landje wel al een ding echter, dus niet meer zo'n unique selling point, maar altijd leuk natuurlijk.
Wat ook leuk zou zijn is, wat je voor zover ik weet, bij geen enkele huidige consumenten ISP krijgt is controle over je RDNS. Nu is dat enkel handig natuurlijk als je een fixed IP hebt, maar bij Dommel toen ik erachter vroeg viel het een beetje of "deaf mans ears" spijtig genoeg.
Nu bij edpnet hun IPv6 is er ook geen RDNS eigenlijk. Op heel de range niet.
Het is niet verplicht natuurlijk maar wel een "nice to have" eigenlijk. Zeker gezien je IPv6 range fixed is.
- Splitter
- Elite Poster
hoe het zit met ipv6 weet ik niet dadelijk (nog niets voor gedaan of gevraagd), voor de ipv4 heb ik bij fastic gewoon een reverse gekregen die ik aanvroegGuntherDW schreef: Wat ook leuk zou zijn is, wat je voor zover ik weet, bij geen enkele huidige consumenten ISP krijgt is controle over je RDNS.
er is wel nog geen self-service portal ofzo, maar honestly, hoe vaak gebruik je die dingen (quasi nooit)
tot op heden in ieder geval erg tevreden over de responsiviteit op vragen/issues en de kwaliteit van de verbinding.
Die komt er ook aan, zeer beperkt in eerste release (product overzichten, invoices, ..) maar die portal heeft iets meer prioriteit als de website.er is wel nog geen self-service portal ofzo, maar honestly, hoe vaak gebruik je die dingen (quasi nooit)
Opties zoals een vast IP kan je hier in toekomst beheren en je krijgt een beperkt in zicht in je dataverbruik. Reken op begin Q2 2021.
Hier zit een behoorlijke complexiteit achter door de subnets en daar heb ik nog geen sluitend antwoord op. De vraag voor rdns is sowieso al heel beperkt maar voor ipv6 komt hier dan ook nog eens bij of je het via nameserver delegation wil gaan oplossen of dit op dezelfde manier als ipv4 gaat behandelen (per IP, met nadeel dat je veel records moet gaan beheren). Ideeën zijn altijd welkomhoe het zit met ipv6 weet ik niet dadelijk (nog niets voor gedaan of gevraagd),
- Splitter
- Elite Poster
plusje voor ns delegationfastic schreef:voor ipv6 komt hier dan ook nog eens bij of je het via nameserver delegation wil gaan oplossen of dit op dezelfde manier als ipv4 gaat behandelen (per IP, met nadeel dat je veel records moet gaan beheren). Ideeën zijn altijd welkom.
en als je kijkt naar je b2c target van techies lijkt me dat ook wel de juiste keuze?
zelf zou ik dan de dns doen vanop mijn colo server, maar gezien de range dan toch fixed is kan dat in principe zelfs gewoon vanaf je thuisverbinding,
via een raspberry die altijd verbonden is.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Zelf doe ik enkel v6 RDNS op fixed IP's. Anders is het inderdaad een boeltje.
Voor de non-fixed IP's in m'n range ben ik er eigenlijk ook nog niet over uit hoe ik dat oplos.
Nuja, dit is allemaal intern gezien de RDNS stopt bij edpnet in hun DC en ze geen optie geven voor die NS delegation inderdaad dus zoveel maakt het niet uit
.
Toen ik nog met tunnels werkte welke die optie wel gaven werd hier wel handig gebruik van gemaakt.
Voor de non-fixed IP's in m'n range ben ik er eigenlijk ook nog niet over uit hoe ik dat oplos.
Nuja, dit is allemaal intern gezien de RDNS stopt bij edpnet in hun DC en ze geen optie geven voor die NS delegation inderdaad dus zoveel maakt het niet uit
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Toen ik nog met tunnels werkte welke die optie wel gaven werd hier wel handig gebruik van gemaakt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Spijtig altijd van de split billing maar rdns, zoals een portaal van ovh dedicated servers, enkel de records aanmaken die de gebruiker geeft voor de ip's die hij zelf aan maakt onder zijn prefix.fastic schreef:Die komt er ook aan, zeer beperkt in eerste release (product overzichten, invoices, ..) maar die portal heeft iets meer prioriteit als de website.er is wel nog geen self-service portal ofzo, maar honestly, hoe vaak gebruik je die dingen (quasi nooit)
Opties zoals een vast IP kan je hier in toekomst beheren en je krijgt een beperkt in zicht in je dataverbruik. Reken op begin Q2 2021.
Hier zit een behoorlijke complexiteit achter door de subnets en daar heb ik nog geen sluitend antwoord op. De vraag voor rdns is sowieso al heel beperkt maar voor ipv6 komt hier dan ook nog eens bij of je het via nameserver delegation wil gaan oplossen of dit op dezelfde manier als ipv4 gaat behandelen (per IP, met nadeel dat je veel records moet gaan beheren). Ideeën zijn altijd welkomhoe het zit met ipv6 weet ik niet dadelijk (nog niets voor gedaan of gevraagd),.