Fiber en switch

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
george920
Starter
Starter

Ik hoop dat dit in de goede categorie is geplaatst.

Hallo iedereen,

Er werd een fiber aansluiting geplaatst in onze rijwoning. De situatie ziet er momenteel als volgt uit:
Bakje aan de gevel => zwart bakje proximus (fiber) => modem proximus. (1ste verdieping).

De modem van proximus blijft staan op de eerste verdieping (tv,…)

Ik wens verschillende toestellen te koppelen op een nieuwe switch. Deze switch wil ik in de kelder plaatsen waar er verschillende utp-kabels toekomen na verbouwingen. Ik dien dus een utp kabel te trekken van de eerste verdieping naar de kelder (momenteel ligt er al een kabel die ik kan gebruiken).

Mijn vraag is waar ik de utp van de eerste verdieping die naar de kelder gaat op aansluit? Sluit ik de utp kabel aan op de proximus-modem of aan het zwarte fiber kastje (ik heb hier aansluitingen GE1, GE2, GE3, GE4). Ik vind geen handleiding van het zwarte fiber bakje.

In de kelder zou ik een ‘ubiquiti unifi switch 8-60W’ plaatsen. Op deze switch sluit ik dan de parlofonie, alarm, verwarmingsketel aan. Verder vertrekken vanuit de kelder ook 2 utp (poe) kabels naar de verdiepingen die aangesloten worden op een ‘ubiquiti unifi AP-AC-LITE’. Deze zal ik instellen om een wifi netwerk op te starten omdat ik merk dat de proximus modem niet voldoende is.

Wat denken jullie van deze set-up? Is dit een goede opstelling of is er een beter opstelling mogelijk?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

george920 schreef:Mijn vraag is waar ik de utp van de eerste verdieping die naar de kelder gaat op aansluit? Sluit ik de utp kabel aan op de proximus-modem of aan het zwarte fiber kastje (ik heb hier aansluitingen GE1, GE2, GE3, GE4). Ik vind geen handleiding van het zwarte fiber bakje.
Het "zwarte bakje" is de Fiber modem. Die zet het fiber signaal om naar ethernet.
De "Proximus modem" is eigenlijk geen modem in deze opstelling, maar een router.
De Fibermodem is verbonden met de (blauwe) "WAN" ingang van de B-box3.
De kabel naar jouw switch in de kelder moet je aansluiten op één van de 4 (gele) LAN poorten op de B-box3.
george920 schreef: In de kelder zou ik een ‘ubiquiti unifi switch 8-60W’ plaatsen. Op deze switch sluit ik dan de parlofonie, alarm, verwarmingsketel aan. Verder vertrekken vanuit de kelder ook 2 utp (poe) kabels naar de verdiepingen die aangesloten worden op een ‘ubiquiti unifi AP-AC-LITE’. Deze zal ik instellen om een wifi netwerk op te starten omdat ik merk dat de proximus modem niet voldoende is.
De kabel die vanuit de B-box komt moet je in één van de eerste 4 LAN poorten steken van de Ubiquiti 8-60W switch.
Poort 5 tot 8 zijn de POE poorten, hierop sluit je de AP's aan.

Op deze setup is niets aan te merken denk ik (als je alles goed instelt betreft WiFi).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

philippe_d schreef: Het "zwarte bakje" is de Fiber modem. Die zet het fiber signaal om naar ethernet.
De "Proximus modem" is eigenlijk geen modem in deze opstelling, maar een router.
De Fibermodem is verbonden met de (blauwe) "WAN" ingang van de B-box3.
De kabel naar jouw switch in de kelder moet je aansluiten op één van de 4 (gele) LAN poorten op de B-box3.
De Fibermodem is verbonden met de (RODE) "WAN" ingang van de B-box3
philippe_d
Moderator
Moderator

Bedankt voor de rechtzetting :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Als je geen tv zou gebruiken kan je ook vanaf de fiber nt op een USG aansluiten (waarna je verder aftakt naar een unifi switch en AP). Dan hoef je bvb geen fritz of andere router te gebruiken. Dit is nu mijn opstelling na overschakeling naar edpnet.
george920
Starter
Starter

Alvast bedankt voor alle informatie. Ik dien dus af te takken van de proximus bbox en niet van de fiber modem?

Als ik de utp naar de switch leg, kan ik vanaf de switch ook een utp leggen naar een 2de proximus decoder, gaat dit werken?
philippe_d
Moderator
Moderator

george920 schreef:. Ik dien dus af te takken van de proximus bbox en niet van de fiber modem?
Inderdaad.
george920 schreef:Als ik de utp naar de switch leg, kan ik vanaf de switch ook een utp leggen naar een 2de proximus decoder, gaat dit werken?
Ja, op voorwaarde dat de switch "IGMP snooping" ondersteunt (wegens de multicast streams naar de decoder).
george920
Starter
Starter

De 'IGMP snooping' kan blijkbaar met de ubiquiti unifi switch 8-60W.
Bedankt
george920
Starter
Starter

Om even verder te gaan op dit topic. Gezien ik 2 Ubiquiti uap ac lite zou plaatsen, laat ik dan het wifi netwerk van de Proximus BBox openstaan, of zou ik dat afzetten en enkel een wifi netwerk opzetten met de Ubiquiti?
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Tenzij je die BBox wifi nodig hebt, zou ik die uitschakelen en alleen verdergaan op de Ubiquiti AP's.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Hoe groot is die fiber modem eigenlijk? Sinds deze week is de aansluiting op de gevel geplaatst en verwacht eerstdaags de fiber installatie bij mij.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Klein bakje iets groter dan de vroegere ADSL Fritzbox-ATA. Er zit enkel een fiber poort en 4 gigabit ethernet poorten aan...
george920
Starter
Starter

Na een paar dagen reeds geen signaal ‘wan’ meer. Na contactname met Proximus is er technieker langs geweest, zou een kabelbreuk zijn in de fiber. Hiervoor dient een andere technieker langskomen.
Voorlopig geen goede ervaring dus.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Oei, dat belooft. Hopelijk komt dit soort probleem niet te vaak voor.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”