Piepz,
Niet over Belgacom of Telenet maar wel over digitale televisie...
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een MediaPortal op de PC?
http://mediaportal.sourceforge.net/
Dit kwam ik tegen en was een van de weinige MediaPortals die mijn tuner kaart aan kan. (Pinnacle PCTV pro, Pinnacle DVB-C)
Mochten er mensen zijn met andere media portals (NIET Windows Media Center) dan hoor ik het graag...
MediaPortal ervaringen
Ik heb een tijdje gewerkt met Meedio (betalende opvolger van myHTPC), deze werkte goed, alleen waren ze veel te laat met de TV-module. Misschien probeer ik het later nog eens, maar nu moet ik het (spijtiggenoeg) stellen met Media Center. Media Center ziet er wel afgewerkt uit, maar het programma kan eigenlijk niet zo veel.
Media Portal wil ik best eens proberen, maar da's weer een heel gedoe van nieuwe partitie maken en alles kopiëren enzo... Als ik een nieuwe HTPC interface moet kiezen zal ik eerder voor MythTV gaan, zo leer ik tegelijk nog wat bij over Linux.
Media Portal wil ik best eens proberen, maar da's weer een heel gedoe van nieuwe partitie maken en alles kopiëren enzo... Als ik een nieuwe HTPC interface moet kiezen zal ik eerder voor MythTV gaan, zo leer ik tegelijk nog wat bij over Linux.
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
saftaplan schreef:Ik heb een tijdje gewerkt met Meedio (betalende opvolger van myHTPC), deze werkte goed, alleen waren ze veel te laat met de TV-module. Misschien probeer ik het later nog eens, maar nu moet ik het (spijtiggenoeg) stellen met Media Center. Media Center ziet er wel afgewerkt uit, maar het programma kan eigenlijk niet zo veel.
Alvast bedankt voor de reactie.
MythTV lijkt me ook een goed alternatief.
Alleen ben ik echt slecht in de GUI van linux e.d.
Ook heb ik gezien dat het erg omslachtig is van werken.
Maar het resultaat is wel mooi...
- gedeco
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik gebruik freevo (linux) met een microsoft afstandsbediening (nederlandstalige versie).
Het gebruikte thema werd oorsponkelijk uit mediaportal geimporteerd. Alle bestaande thema's voor freevo en mythtv zijn gewoon lelijk.
Mythtv heb ik ook al getest, het bezit meer ingebouwde mogelijkheden, maar de interface is omslachtig in gebruik.
De interface van freevo passeert de "huisvrouw" test.
In tegenstelling tot deze screenshot werkt freevo wel degelijk in het nederlands.
zie screenshot.
Het gebruikte thema werd oorsponkelijk uit mediaportal geimporteerd. Alle bestaande thema's voor freevo en mythtv zijn gewoon lelijk.
Mythtv heb ik ook al getest, het bezit meer ingebouwde mogelijkheden, maar de interface is omslachtig in gebruik.
In tegenstelling tot deze screenshot werkt freevo wel degelijk in het nederlands.
zie screenshot.
- Bijlagen
-
- recorded2.png
- desktop snapshot of freevo box via remote vnc, opgestart in gdm ipv xdm. (vandaar de startbalk)
- (40.47 KiB) 2045 keer gedownload
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
gedeco schreef:Ik gebruik freevo (linux) met een microsoft afstandsbediening (nederlandstalige versie).
zie screenshot.
Ziet er mooi uit!
En de installatie?
Loopt die ook soepel?
of is het zo'n werkje waar je enkele dagen voor moet uitrijken?
- gedeco
- Pro Member
En de installatie?
Loopt die ook soepel?
De installatie op zich loopt soepel. Tenminste, ik had Fedora Core 4 met yum updates gebruikt. (freevo bezit een wiki)
De configuratie neemt heel wat meer tijd in beslag.
zie mijn website waar ik in punt per punt mijn aanpassingen noteer. (eigenlijk bedoeld als persoonlijke database)
http://gedeco.no-ip.org
hier vindt je zowat alle wijzigingen terug die ik heb toegevoegd.
De configuratie is "geknoei" op commandline niveau. Het resultaat loont de moeite en mag gezien worden.
Voor mythtv heb je bvb deze gids
http://nerdhero.org/index.php/Howtos/MythTV
Echter het updaten van de programmalistings volgens deze gids zal voor de meesten van ons niet werken. (andere kabelmaatschappij etc..)
zowel mythtv als freevo werken met hetzelfde xml formaat voor import programma listings. Dus met beide links moet je iets kunnen doen
http://freevo.sourceforge.net/cgi-bin/doc/ATVCHANNELSBE
Geert
approximated.
approximated.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ziet er allemaal wel mooi uit maar wat is er de bedoeling van deze programmas geraak er niet echt wijs uit .. snap het wel kan het me alleen niet echt voorstellen wat het zou moeten zijn..
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Ofloo schreef:ziet er allemaal wel mooi uit maar wat is er de bedoeling van deze programmas geraak er niet echt wijs uit .. snap het wel kan het me alleen niet echt voorstellen wat het zou moeten zijn..
De mogelijkheden van digital TV...
Zoals volgende extra's:
- EPG (waaruit je kan van programeren)
- Live TV
- Pauze Live TV
- recording
Dit alles werkt dan ook nog een 1000x soepler dan een digibox van telenet (beleve me..)
- Ofloo
- Elite Poster
prodata schreef:Ofloo schreef:ziet er allemaal wel mooi uit maar wat is er de bedoeling van deze programmas geraak er niet echt wijs uit .. snap het wel kan het me alleen niet echt voorstellen wat het zou moeten zijn..
De mogelijkheden van digital TV...
Zoals volgende extra's:
- EPG (waaruit je kan van programeren)
- Live TV
- Pauze Live TV
- recording
Dit alles werkt dan ook nog een 1000x soepler dan een digibox van telenet (beleve me..)
dus je moet een pc kaart hebben voor tv en dan kan je heel die zever draaien? cool denk da'k een pc kaartje gaan halen als dit zo is goedkope digibox hehe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
NickG schreef:en zijn er ook non linux alternatieven?
Offcourse ! Hier een happy user van Windows XP Media Center
- Ofloo
- Elite Poster
NickG schreef:hehe, ik bedoelde een non ms alternatief
http://mediaportal.sourceforge.net/requirements.html of bedoelde mac??
ik zoek eigenlijk een bsd alternatief dat alleen maar shell vereist .. en liefst iets in de ports tree van bsd
- gedeco
- Pro Member
BSD??
http://www.freshports.org/multimedia/freevo/
Ik weet bijna zeker dat mythtv ook werkt onder BSD.
Er is zelf iemand bezig met een freevo port op MAC.
http://www.freshports.org/multimedia/freevo/
Ik weet bijna zeker dat mythtv ook werkt onder BSD.
Er is zelf iemand bezig met een freevo port op MAC.
approximated.
approximated.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ok ik heb dus media portal even geinstalleerd (just om te testen, draaide tot nu toe illegaal Media Center, maar ben voorstander van legale software ). Het doet wat het moet doen, nl. mijn radio en TV zijn. Enig probleem is dat de TV niet vlot afspeelt, ik kan de channels wel instellen en vinden, geluid speelt perfect maar: ik kan de TV niet full screen krijgen EN het beeld speel tniet vlot, refreshed maar eens om de seconde ofzo...
Heb al in de doc enzo gekeken, maar vind niet echt een oplossing, mijn TV kaart wordt mooi herkend, channels mooi gevonden (in die preview bij de settings speelt beeld overigens wél vloeiend), en toch in media portal zelf s**** het...
Iemand dit ook meegemaakt of een idee waaraan het kan liggen?
-edit: s.u.c.k.t. wordt gecensureerd op UB of wat? Dat zuigt!
Heb al in de doc enzo gekeken, maar vind niet echt een oplossing, mijn TV kaart wordt mooi herkend, channels mooi gevonden (in die preview bij de settings speelt beeld overigens wél vloeiend), en toch in media portal zelf s**** het...
Iemand dit ook meegemaakt of een idee waaraan het kan liggen?
-edit: s.u.c.k.t. wordt gecensureerd op UB of wat? Dat zuigt!
-
- Plus Member
ik heb mediaportel, al een tijdje geleden uitgetest, toen mijn DVB-T tuner kaart ondersteunt werd. Het programma op zich werkte zeer goed, snel, soepel (in tegenstelling tot andere programma's die soms traag reageren).
Ook het instellen ging vlot.
Alleen zoals NickG zei, ik kreeg hem niet full screen, titelbalk en kader bleven staan bij full screen... kreeg da nie weg
Ook het instellen ging vlot.
Alleen zoals NickG zei, ik kreeg hem niet full screen, titelbalk en kader bleven staan bij full screen... kreeg da nie weg
Gebruik ook zelf al een tijdje mediaportal. Wat het systeem eigenlijk interessanter maakt dan Windows XP MCE is dat zowat alle videokaarten worden ondersteund (en indien niet kan je de nodige info vinden om dat toch voor elkaar te krijgen als je niet vies bent van wat gepruts). Via een prachtig python script kan je zelfs een epg samenstellen met alle Belgische zenders, iets wat bij andere paketten ontbreekt. Ik gebruik het samen met een MCE afstandsbediening en ook dat werkt correct. Voor zij die MediaPortal gebruiken, hou even de updates in de gaten want het zijn er de laatste tijd wel veel. Wat ik me wel afvraag is wat we hier in godsnaam kunnen doen met een DVB-C of DVB-T kaart
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
andy-dsl schreef:Gebruik ook zelf al een tijdje mediaportal. Wat het systeem eigenlijk interessanter maakt dan Windows XP MCE is dat zowat alle videokaarten worden ondersteund (en indien niet kan je de nodige info vinden om dat toch voor elkaar te krijgen als je niet vies bent van wat gepruts). Via een prachtig python script kan je zelfs een epg samenstellen met alle Belgische zenders, iets wat bij andere paketten ontbreekt. Ik gebruik het samen met een MCE afstandsbediening en ook dat werkt correct. Voor zij die MediaPortal gebruiken, hou even de updates in de gaten want het zijn er de laatste tijd wel veel. Wat ik me wel afvraag is wat we hier in godsnaam kunnen doen met een DVB-C of DVB-T kaart
Met een DVB-T kaart kun je in heel Vlaanderen VRT en Ketnet/Canvas ontvangen
Met een DVB-C kaart kun je ofwel IN-DI of Telenet digitale TV opvangen, echter alleen de vrije kanalen
Je hoeft je dan niet te abboneren op telenet digitale TV? Van die DVB-T wist ik dit ongeveer, daarom dat ik naar het nut ervan vroeg want voor die kanalen hoef je je dus geen kaart aan te schaffen vind ik Als die DVB-C inderdaad werkt zonder telenet digital TV abo dan is dit wel nog de moeite.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
andy-dsl schreef:Je hoeft je dan niet te abboneren op telenet digitale TV? Van die DVB-T wist ik dit ongeveer, daarom dat ik naar het nut ervan vroeg want voor die kanalen hoef je je dus geen kaart aan te schaffen vind ik Als die DVB-C inderdaad werkt zonder telenet digital TV abo dan is dit wel nog de moeite.
Probleem met Telenet is dat de kanalen worden versleuted, zodat je ze alleen met een Telenet smartcard kan ontvangen. (zelfs het standaard pakket). Ik weet niet of er software/kaartlezers zijn die dit al op de pc kunnen verwerken. De "gratis" 8 kanalen (die van de cabletuner) zouden wel goed met een DVB-C te ontvangen moeten zijn.
Verder maakt Telenet wel gebruik van standaarden zoals
DVB-C mpeg 2 voor de signalen
MHP platform voor de digibox
Ethernet voor retour (daar moet wat leuks me te doen zijn)
Moet nog eens kijken naar het smartcard systeem.