Heeft er al iemand een digitale watermeter?
-
- Elite Poster
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Over de digitale electriciteitsmeter heb ik al veel zien passeren, maar nu vroeg ik me af, heeft er al iemand een digitale watermeter in huis? en is dat ding een beetje uit te lezen?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Het wordt de bedoeling dat de digitale watermeters op dezelfde manier gaan communiceren zoals de gasmeter met de elektriciteitsmeter als "gateway".
Vermoedelijk is dit vrij eenvoudig uit te lezen.
Verder... een watermeter met de ene of de andere pulsuitgang is nu ook de kost niet.
Vermoedelijk is dit vrij eenvoudig uit te lezen.
Verder... een watermeter met de ene of de andere pulsuitgang is nu ook de kost niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Die heb je normaal al... de meeste watermeters zijn voorzien (zwart rubberen dopje eraf halen) om een hall-sensor aan te brengen.honda4life schreef:Verder... een watermeter met de ene of de andere pulsuitgang is nu ook de kost niet.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
De laatste jaren krijg je een Elster V200 meen ik. Daar kan je met een optisch sensor het draaiende schijfje detecteren.
Hier doe ik data logging op met behulp van een Flukso, maar kan ook met een Arduino of Esp8266 / ESP32.
Er bestaat ook een origineel uitlees opzetstuk voor dit type watermeters.
https://www.elster.nl/nl/1642.html
Hier doe ik data logging op met behulp van een Flukso, maar kan ook met een Arduino of Esp8266 / ESP32.
Er bestaat ook een origineel uitlees opzetstuk voor dit type watermeters.
https://www.elster.nl/nl/1642.html
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Domme vraag, maar heeft dat een stopcontact nodig? Waar nu mijn watermeter staat, ligt namelijk geen stopcontact.
- TheCeet
- Pro Member
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Die van De Watergroep:
“Neen, de digitale watermeter werkt volledig op batterij. Deze batterij gaat minstens 16 jaar mee.“
“Neen, de digitale watermeter werkt volledig op batterij. Deze batterij gaat minstens 16 jaar mee.“
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Nou wat gemakkelijk zijn om te foefelen hé met stopcontact.
Op de hoe veel jaar worden de watermeters nu vervangen, die laten ze ook niet eindeloos mee gaan.
Op de hoe veel jaar worden de watermeters nu vervangen, die laten ze ook niet eindeloos mee gaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Info over de digitale meter van Water-link: https://water-link.be/informatie/digitalewatermeter
Youtube filmpje met de start van de uitrol: https://www.youtube.com/watch?v=cwDAGODHe2E
Youtube filmpje met de start van de uitrol: https://www.youtube.com/watch?v=cwDAGODHe2E
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
De mijne begin t jaar vervangen, om de 16j zei de technieker.honda4life schreef:Nou wat gemakkelijk zijn om te foefelen hé met stopcontact.
Op de hoe veel jaar worden de watermeters nu vervangen, die laten ze ook niet eindeloos mee gaan.
Ik heb sinds enkele weken een digitale watermeter van WaterLink. Als je inlogt op mijn.waterlink dan zie je mooi de overzichten per maand of per dag.
Info verteld me dat dit via het SigFox netwerk communiceert.. netwerk voor low powered iot
geen stopcontact nodig, dit heeft een ingebouwde batterij die de levensduur van het toestel moet meegaan (15-25jaar)
ik heb niet verder gezocht naar connectors om aan te sluiten.
Screenscraping is nodig want:
Na wat verder te zoeken, heb ik gezien dat dit achterliggend een web-api is,
iemand handiger dan mij kan hier rustig de data als json uitlezen.
Ik denk (hoop) dat het dus maar een kwestie van tijd is, voordat iemand hier iets voor schrijft dat in home-assistant en/of andere gebruikt kan worden.
geeft mij: (wat nieuwe lijnen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren:
Voor dagverbruik (slechts een dag.. dit geeft data voor 1 maand denk ik)
Voor device info
Info verteld me dat dit via het SigFox netwerk communiceert.. netwerk voor low powered iot
geen stopcontact nodig, dit heeft een ingebouwde batterij die de levensduur van het toestel moet meegaan (15-25jaar)
ik heb niet verder gezocht naar connectors om aan te sluiten.
Screenscraping is nodig want:
Na wat verder te zoeken, heb ik gezien dat dit achterliggend een web-api is,
iemand handiger dan mij kan hier rustig de data als json uitlezen.
Ik denk (hoop) dat het dus maar een kwestie van tijd is, voordat iemand hier iets voor schrijft dat in home-assistant en/of andere gebruikt kan worden.
geeft mij: (wat nieuwe lijnen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren:
Code: Selecteer alles
https://gebruikersnaam:[email protected]/api/yearly?meter=12345678
Code: Selecteer alles
[
{"
date":"2020-10-01",
"dispersed_value":1421,
"accumulated_value":1521,
"device_data":{"
min_ambient_temperature":17.16,
"max_flow":630
}
},
{"date":"2020-11-01","dispersed_value":914,"accumulated_value":2465,"device_data":{"min_ambient_temperature":16.5,"max_flow":826}}]
Code: Selecteer alles
https://gebruikersnaam:[email protected]/api/daily?meter=12345678
Code: Selecteer alles
{"accumulated_value":840,"
date":"2020-10-23",
"created_at":"2020-10-24T03:16:27+00:00",
"device_data":{"
max_flow":418,
"min_flow":0,
"@type":"kamstrupData",
"min_flow_timestamp":"2020-10-24"
},
"device_number":"123456",
"dispersed_value":37,
"estimation":false,
"id":1234567889,
{"accumulated_value":813,"date":"2020-10-22","created_at":"2020-10-24T02:15:40+00:00","device_data":{"max_flow":485,"@type":"kamstrupData","min_flow_timestamp":"2020-10-23","min_water_temperature":14,"min_ambient_temperature":17},"device_number":"123456","dispersed_value":113,"estimation":false,"id":1234566789},
Voor device info
Code: Selecteer alles
https://gebruikersnaam:[email protected]/api/devices?meter=12345678
-
- Elite Poster
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Wat ik me dan afvraag is hoe dat ding naar home communiceert.
Ik bedoel, mijn watermeter zit in mijn kelder, dat is niet de plaats met meeste ontvangst qua draadloze signalen.
Ik bedoel, mijn watermeter zit in mijn kelder, dat is niet de plaats met meeste ontvangst qua draadloze signalen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Niet echt uw probleem. Als de watermaatschappij ons absoluut een digitale meter door het strot willen rammen dan moeten ze er ook voor zorgen dat het werkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
IoT-netwerken gebruiken lage (trage) frequentiebanden waardoor dit, in tegenstellingen tot hoge 3G/4G/5G (snelle) frequentiebanden, meestal geen probleem vormt. Hoe lager de frequentie; hoe hoger de penetratiegraad.
Ik denk ook dat er in de toekomst meer en meer (publieke) mesh IoT-netwerken zullen opgezet worden.
Ik denk ook dat er in de toekomst meer en meer (publieke) mesh IoT-netwerken zullen opgezet worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
FAQ's digitale watermeter bij De Watergroep
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... watermeter
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... emeterhelp
Maakt de digitale watermeter gebruik van mijn internetverbinding thuis?
Neen, een digitale watermeter maakt geen gebruik van jouw internetverbinding (wifi). We rusten onze meters uit met een eigen netwerk dat zelfstandig werkt, los van jouw huishoudelijke apparatuur. Wij zorgen ervoor dat het signaal op ons netwerk terecht komt.
Watermeter type Diehl Hydrus
https://www.dewatergroep.be/-/media/de- ... f?la=nl-be
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... watermeter
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... emeterhelp
Maakt de digitale watermeter gebruik van mijn internetverbinding thuis?
Neen, een digitale watermeter maakt geen gebruik van jouw internetverbinding (wifi). We rusten onze meters uit met een eigen netwerk dat zelfstandig werkt, los van jouw huishoudelijke apparatuur. Wij zorgen ervoor dat het signaal op ons netwerk terecht komt.
Watermeter type Diehl Hydrus
https://www.dewatergroep.be/-/media/de- ... f?la=nl-be
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Dit topic nog eens een klein bumpje geven, gezien ik sinds een week ook over een digitale watermeter beschik, waarbij de betrouwbaarheid van de verkregen verbruiksgegevens ver te zoeken is.
Vraagje: Heeft er iemand al ervaring met de (dagelijkse) meterstanden op te vragen via de website van uw watermaatschappij?
Zowel ik, als mijn ouders hebben dus sinds een week zo'n meter en dit bij IWVA, de "Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht" (Westhoek/Westkust).
Ter info, mijn vorige meter was 3 jaar "oud", maar toch moest deze wissel middenin de lockdown uitgevoerd worden.
Afgelopen weekend eens een account aangemaakt bij mijn ouders om de meterstanden online te volgen. Resultaat: Lege grafieken, nullen, en een aanduiding "50% communicatie" (zonder uitleg hierover). Dagen later zakt dit nog verder tot 40%, 30%,... In de praktijk wilt dit dus zeggen dat er nog nooit communicatie geweest is en bij eventuele lekken zal je dus ook nooit melding krijgen.
Bij een gewone digitale watermater was op beide locaties het signaal te zwak. Dit kan blijkbaar opgelost worden met een forwarder, waarmee je zogezegd dan in alle gevallen wél communicatie hebt en die werd dus zowel bij mij, als bij hen geplaatst. Wij wonen in vogelvlucht amper 200 meter van de zendantenne, die op de top van de kerk staat. Onze meters staan gewoon op het gelijkvloers, tegen een buitengevel. Vreemd allemaal.
Het frappantste komt nog:
Uit nieuwsgierigheid dan ook voor mezelf de meter online geregistreerd. 100% signaal, in een beter geïsoleerd huis, maar het online geregistreerde verbruik is een veelvoud van wat mijn waterteller aangeeft, met onverklaarbare pieken en dalen.
Zondag was voor mij in de praktijk een zuinige dag (geen bad/douche, geen wasmachine, niet gekookt). Resultaat: 238 liter verbruik door enkele keren naar het toilet te gaan en handen te wassen. De dag erop verbruik ik meer water, resultaat 79 liter, gisteren minder verbruikt: 124 liter.
Het resultaat na minder na een week is ondertussen dat de teller op 0,315 m³ staat, en het online geregistreerde verbruik 0,899 m³ aangeeft. Net geen drievoud dus. Uiteraard al gebeld naar de watermaatschappij om beide problemen te melden, maar er zal geen actie ondernomen worden, terwijl ze zelf aan mijn historiek zien dat mijn verbruik plots verdubbeld is sinds de nieuwe meter en vooral mijn verbruik van zondag onverklaarbaar was.
Langs de ene kant zeggen ze, we hebben al 7000 meters geïnstalleerd en jij bent de eerste met dit probleem en als je over het slechte signaal van mijn ouders spreekt: "gewoon zo laten, dat zal later wel nog beteren, de antennesites staan nog niet op punt", terwijl men dan wel zegt dat er een minimumpercentage van 95% signaalkwaliteit moet zijn om de installatie als geslaagd te beschouwen.
Benieuwd wat dit nog zal geven, dus mensen, verlang niet teveel naar zo'n meter...
Vraagje: Heeft er iemand al ervaring met de (dagelijkse) meterstanden op te vragen via de website van uw watermaatschappij?
Zowel ik, als mijn ouders hebben dus sinds een week zo'n meter en dit bij IWVA, de "Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne-Ambacht" (Westhoek/Westkust).
Ter info, mijn vorige meter was 3 jaar "oud", maar toch moest deze wissel middenin de lockdown uitgevoerd worden.
Afgelopen weekend eens een account aangemaakt bij mijn ouders om de meterstanden online te volgen. Resultaat: Lege grafieken, nullen, en een aanduiding "50% communicatie" (zonder uitleg hierover). Dagen later zakt dit nog verder tot 40%, 30%,... In de praktijk wilt dit dus zeggen dat er nog nooit communicatie geweest is en bij eventuele lekken zal je dus ook nooit melding krijgen.
Bij een gewone digitale watermater was op beide locaties het signaal te zwak. Dit kan blijkbaar opgelost worden met een forwarder, waarmee je zogezegd dan in alle gevallen wél communicatie hebt en die werd dus zowel bij mij, als bij hen geplaatst. Wij wonen in vogelvlucht amper 200 meter van de zendantenne, die op de top van de kerk staat. Onze meters staan gewoon op het gelijkvloers, tegen een buitengevel. Vreemd allemaal.
Het frappantste komt nog:
Uit nieuwsgierigheid dan ook voor mezelf de meter online geregistreerd. 100% signaal, in een beter geïsoleerd huis, maar het online geregistreerde verbruik is een veelvoud van wat mijn waterteller aangeeft, met onverklaarbare pieken en dalen.
Zondag was voor mij in de praktijk een zuinige dag (geen bad/douche, geen wasmachine, niet gekookt). Resultaat: 238 liter verbruik door enkele keren naar het toilet te gaan en handen te wassen. De dag erop verbruik ik meer water, resultaat 79 liter, gisteren minder verbruikt: 124 liter.
Het resultaat na minder na een week is ondertussen dat de teller op 0,315 m³ staat, en het online geregistreerde verbruik 0,899 m³ aangeeft. Net geen drievoud dus. Uiteraard al gebeld naar de watermaatschappij om beide problemen te melden, maar er zal geen actie ondernomen worden, terwijl ze zelf aan mijn historiek zien dat mijn verbruik plots verdubbeld is sinds de nieuwe meter en vooral mijn verbruik van zondag onverklaarbaar was.
Langs de ene kant zeggen ze, we hebben al 7000 meters geïnstalleerd en jij bent de eerste met dit probleem en als je over het slechte signaal van mijn ouders spreekt: "gewoon zo laten, dat zal later wel nog beteren, de antennesites staan nog niet op punt", terwijl men dan wel zegt dat er een minimumpercentage van 95% signaalkwaliteit moet zijn om de installatie als geslaagd te beschouwen.
Benieuwd wat dit nog zal geven, dus mensen, verlang niet teveel naar zo'n meter...
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Plus Member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
- Locatie: Mortsel
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Hier al een jaar een digitale meter, bij de installatie had de technieker een toestel bij en werd eerst het signaal gemeten.
Qua portaal enzo geen problemen hier - verbruik lijkt me ok gemeten te worden.
Qua portaal enzo geen problemen hier - verbruik lijkt me ok gemeten te worden.
-
- Pro Member
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 38 keer
Die digitale meters worden blijkbaar toch overal uitgerold.
In onze straat (regio Pajottenland) werd de hele waterleiding vernieuwd, ook de aansluiting binnen, en gisteren werd dan een nieuwe teller geplaatst; een analoge, dat nieuwe witte model. Die werkman wist ook niet waarom het geen digitaal model was.
In onze straat (regio Pajottenland) werd de hele waterleiding vernieuwd, ook de aansluiting binnen, en gisteren werd dan een nieuwe teller geplaatst; een analoge, dat nieuwe witte model. Die werkman wist ook niet waarom het geen digitaal model was.
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Mijn vorige meter was eveneens een Elster V200, zoals hierboven omschreven, verre van antiek dus.
Geen idee wat er achter zit dat die uitrol zo'n haast heeft. Het lijkt me toch dat ze hier hun zaken nog niet goed op orde hebben, gezien beide voorvallen.
Geen idee wat er achter zit dat die uitrol zo'n haast heeft. Het lijkt me toch dat ze hier hun zaken nog niet goed op orde hebben, gezien beide voorvallen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Niet zo moeilijk. Hoe sneller de digitale meters geïnstalleerd, hoe sneller er werk gemaakt kan worden van hogere prijzen tijdens momenten van piekverbruik. Denk aan de zomer (tuin sproeien, zwembadje vullen,...)Amazor schreef:Mijn vorige meter was eveneens een Elster V200, zoals hierboven omschreven, verre van antiek dus.
Geen idee wat er achter zit dat die uitrol zo'n haast heeft. Het lijkt me toch dat ze hier hun zaken nog niet goed op orde hebben, gezien beide voorvallen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Bij ons komen ze binnen enkele weken installeren. Ben benieuwd
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Geen actie Wat gaat men dan doen... je gewoon driedubbel factureren ?Amazor schreef:Het resultaat na minder na een week is ondertussen dat de teller op 0,315 m³ staat, en het online geregistreerde verbruik 0,899 m³ aangeeft. Net geen drievoud dus. Uiteraard al gebeld naar de watermaatschappij om beide problemen te melden, maar er zal geen actie ondernomen worden
Gelukkig geeft de meter zelf dan tenminste nog het juiste weer of niet ?
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Gisterenochtend stond toevallig een camionette van de watermaatschappij voor mijn deur die aan een andere vervanging bezig was.
Ik heb de man rustig opgewacht en dan gevraagd of hij het zag zitten om even binnen te komen, mijn foutieve verbruikswaarden getoond en deze man nam mij gelukkig heel serieus.
Die heeft meteen naar de technisch bediende gebeld die mij gisteren afgewimpeld heeft en na het telefoontje zou er ofwel vanmorgen of morgenochtend iemand langskomen om het te onderzoeken.
Deze morgen niemand gezien of gehoord na 4 uur wachten, maar rara ... vanmorgen plots correcte meterstanden online, tot op de liter nauwkeurig.
Bij mijn ouders:
Vandaag hadden ze voor de eerste keer sinds 9 dagen een verbruikswaarde op de website van één dag. Een verbruik die te laag was om realistisch te zijn. Signaalkwaliteit was 30%.
Deze namiddag hebben ze een waarschuwings-sms gekregen om melding te maken dat er continu waterverbruik is. Zij hebben gebeld naar IWVA en daaruit bleek dat er een verkeerd watermeternummer gekoppeld werd aan het account. Ondertussen hebben zij ook een signaalkwaliteit van 100% met correcte gegevens.
Missen is menselijk, maar ondertussen is bewezen dat dat de installateur EDIT: of de administratie vorige week 2 keer (!) een verkeerd watermeternummer gekoppeld heeft aan onze accounts. De meternummers beginnen met 2020 (best een logisch getal, gezien het jaartal), maar er werd zowel bij mij als bij hen 2120 opgegeven. Had ik dit onrealistische verbruik niet gezien waren we vertrokken voor een jaar foute verbruiksgegevens en nadien facturen.
In plaats van dit even te laten weten naar mij gebaren ze van krommenaas. Ondertussen wordt het administratief ook een zooitje, want mijn verbruik van het afgelopen jaar met mijn oude meter werd vandaag blijkbaar nogmaals gefactureerd, via een nieuwe factuur met het correcte waternummermeter.
Bij de installatie van de meter werden er verschillende foto's gemaakt, zodat het bijna op een crime-scene leek, en dan gebeurt dit twee maal. Dit vind ik wel redelijk lomp en de ervaring met de klantendienst was uiteindelijk ook teleurstellend te noemen na 2 dagen op rij te bellen. Het had immers weinig zin om "verder af te wachten" en ik ging er mij ook niet bij neerleggen.
Uiteindelijk was mijn werkelijke waterverbruik van afgelopen zondag letterlijk 10x lager dan wat ze geregistreerd hadden. De bevindingen op beide adressen moest bij hen een belletje doen rinkelen i.p.v. mij af te wimpelen.
Ik heb de man rustig opgewacht en dan gevraagd of hij het zag zitten om even binnen te komen, mijn foutieve verbruikswaarden getoond en deze man nam mij gelukkig heel serieus.
Die heeft meteen naar de technisch bediende gebeld die mij gisteren afgewimpeld heeft en na het telefoontje zou er ofwel vanmorgen of morgenochtend iemand langskomen om het te onderzoeken.
Deze morgen niemand gezien of gehoord na 4 uur wachten, maar rara ... vanmorgen plots correcte meterstanden online, tot op de liter nauwkeurig.
Bij mijn ouders:
Vandaag hadden ze voor de eerste keer sinds 9 dagen een verbruikswaarde op de website van één dag. Een verbruik die te laag was om realistisch te zijn. Signaalkwaliteit was 30%.
Deze namiddag hebben ze een waarschuwings-sms gekregen om melding te maken dat er continu waterverbruik is. Zij hebben gebeld naar IWVA en daaruit bleek dat er een verkeerd watermeternummer gekoppeld werd aan het account. Ondertussen hebben zij ook een signaalkwaliteit van 100% met correcte gegevens.
Missen is menselijk, maar ondertussen is bewezen dat dat de installateur EDIT: of de administratie vorige week 2 keer (!) een verkeerd watermeternummer gekoppeld heeft aan onze accounts. De meternummers beginnen met 2020 (best een logisch getal, gezien het jaartal), maar er werd zowel bij mij als bij hen 2120 opgegeven. Had ik dit onrealistische verbruik niet gezien waren we vertrokken voor een jaar foute verbruiksgegevens en nadien facturen.
In plaats van dit even te laten weten naar mij gebaren ze van krommenaas. Ondertussen wordt het administratief ook een zooitje, want mijn verbruik van het afgelopen jaar met mijn oude meter werd vandaag blijkbaar nogmaals gefactureerd, via een nieuwe factuur met het correcte waternummermeter.
Bij de installatie van de meter werden er verschillende foto's gemaakt, zodat het bijna op een crime-scene leek, en dan gebeurt dit twee maal. Dit vind ik wel redelijk lomp en de ervaring met de klantendienst was uiteindelijk ook teleurstellend te noemen na 2 dagen op rij te bellen. Het had immers weinig zin om "verder af te wachten" en ik ging er mij ook niet bij neerleggen.
Uiteindelijk was mijn werkelijke waterverbruik van afgelopen zondag letterlijk 10x lager dan wat ze geregistreerd hadden. De bevindingen op beide adressen moest bij hen een belletje doen rinkelen i.p.v. mij af te wimpelen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
Bij ons hebben ze in het appartementsgebouw in Antwerpen vandaag de meters vervangen (Water-Link).
Sommige hebben een digitale meter zoals dit (Multical 21 DK8660):
En sommige hebben een digitale meter met dit bakje er nog bij (van Hydroko):
Dus in combinatie met de meter:
Eerste zoekresultaten geven aan dat dat extra bakje een automatische kraan is.
Heeft er iemand een idee wat het verschil van installatie is en waarom?
Hoe ziet het er bij de rest uit?
Sommige hebben een digitale meter zoals dit (Multical 21 DK8660):
En sommige hebben een digitale meter met dit bakje er nog bij (van Hydroko):
Dus in combinatie met de meter:
Eerste zoekresultaten geven aan dat dat extra bakje een automatische kraan is.
Heeft er iemand een idee wat het verschil van installatie is en waarom?
Hoe ziet het er bij de rest uit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Die automatische kraan baart wel zorgen! Nergens eerder gehoord dat dit zou geplaatst worden.
Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Beetje vergelijkbaar met de budgetmeter voor stroom bij sociaal kwetsbare mensen.gunmaster schreef:Die automatische kraan baart wel zorgen! Nergens eerder gehoord dat dit zou geplaatst worden.
Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Zou dat niet eerder op termijn voor in de zomer zijn als iedereen tegelijkertijd zijn zwembad vult en dat ze dan gaan pitsengunmaster schreef: Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
vind je het zo abnormaal dat ze je afsluiten als je je rekening niet betaald hebt.svermassen schreef:Zou dat niet eerder op termijn voor in de zomer zijn als iedereen tegelijkertijd zijn zwembad vult en dat ze dan gaan pitsengunmaster schreef: Dat kan makkelijk misbruik worden door de watermaatschappij.
Veel verbruik en ze knijpen zo je leiding dicht of zelfs uit.
Je gaat toch ook niet werken als er niks te verdienen valt
Misschien sluiten ze ook wel af bij hoog waterverbruik (lek?)
Het zou inderdaad niet slecht zijn water duurder te maken bij schaarste, en al zeker voor al die zwembadjes want daar is het zonde om DRINKBAAR water aan te verspillen (net zoals aan het toilet, wasmachine).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Niemand heeft het hier toch over het niet-betalen van zijn rekeningen??? Dat is iets wat jij er bij sleurt. Digitale watermeter komt er, in navolging van de elektriceitsteller, om te pas en te onpas de prijzen aan te passen. Wat nu in elk geval 200% zeker is: iedereen gaat meer moeten betalen voor zijn waterverbruik.honda4life schreef:vind je het zo abnormaal dat ze je afsluiten als je je rekening niet betaald hebt.
Wat voor een zever is dat? Zowat iedereen "verspilt" drinkbaar water aan toilet, wasmachine, vaatwasser... Alleen de elite, die het zich iet of wat financieel kan permitteren, heeft er voor kunnen zorgen dat er regenwater gebruikt wordt. Een kostprijs van enkele duizenden euro's die een modaal gezin nooit kan terugverdienen door een volledige regenwater installatie te laten aanleggen: al dan niet ondergrondse citern, gescheiden waterleidingen, en wat weet ik niet al meer. En niet iedereen heeft die mogelijkheid. Iedereen wil op een appartement wonen, huizen die worden afgebroken, worden vervangen door appartementsblokken. Probeer daar maar eens voor elke bewoner regenwater te gaan gebruiken.honda4life schreef:want daar is het zonde om DRINKBAAR water aan te verspillen (net zoals aan het toilet, wasmachine)
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, voor lekken, heb eens zo een artikel gelezen, dat dat wel een van de redenen is.
De digitale gasmeter sluit hier ook automatisch bij het vermoeden van een lek.
Dien van Fluvius had hier tijd genoeg om dat volledig uit te leggen.
En inderdaad, bij schaarse zou het water in de zomer wel eens een stuk duurder kunnen worden.
Waterverspilling, hier hangen ook enkel de toiletten op regenwater.
Wasmachine en vaatwasser werd ons 11 jaren geleden afgeraden.
Een alternatief, had er eens voor gekeken is zo een volledig zuiveringssysteem waardoor dat het regenwater tot het niveau van douchewater kon gezuiverd worden. Niet normaal wat dat dat koste
De digitale gasmeter sluit hier ook automatisch bij het vermoeden van een lek.
Dien van Fluvius had hier tijd genoeg om dat volledig uit te leggen.
En inderdaad, bij schaarse zou het water in de zomer wel eens een stuk duurder kunnen worden.
Waterverspilling, hier hangen ook enkel de toiletten op regenwater.
Wasmachine en vaatwasser werd ons 11 jaren geleden afgeraden.
Een alternatief, had er eens voor gekeken is zo een volledig zuiveringssysteem waardoor dat het regenwater tot het niveau van douchewater kon gezuiverd worden. Niet normaal wat dat dat koste
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Dat moet iemand mij toch eens uitleggen, hoe kan een gasmeter detecteren dat er een gaslek is?svermassen schreef:Ja, voor lekken, heb eens zo een artikel gelezen, dat dat wel een van de redenen is.
De digitale gasmeter sluit hier ook automatisch bij het vermoeden van een lek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Bij leidingbreuk bijvoorbeeld, idem voor de waterleiding.
Maar een klein lek ? Kan ook gewoon verbruik zijn.
Maar een klein lek ? Kan ook gewoon verbruik zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Er zijn volgens mij nog veel toestellen in omloop die met waakvlam en piezzo ontsteking werken. Je hebt dus 24/7 gasverbruik. Stel dat die meter dat beschouwt als een lek, dan zit je wel met een serieus probleem. Mijn radiatoren met waakvlam werden ook pas in april 2017 aan de kant geschoven ten voordele van pellets. Ik kan mij best voorstellen dat er nog mensen zijn die zulke oude toestellen gebruiken.
Oh ja, dat lek in de waterleiding waardoor de digitale meter de kraan af gaat sluiten. Wat doe je met een lek in het circuit van centrale verwarming? Dat is een gesloten circuit. Dat kan de digitale meter niet opsporen. En geloof mij vrij, door mijn werk weet ik dat het gros van waterlekken zich voordoen in het circuit van de centrale verwarming.
Oh ja, dat lek in de waterleiding waardoor de digitale meter de kraan af gaat sluiten. Wat doe je met een lek in het circuit van centrale verwarming? Dat is een gesloten circuit. Dat kan de digitale meter niet opsporen. En geloof mij vrij, door mijn werk weet ik dat het gros van waterlekken zich voordoen in het circuit van de centrale verwarming.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Goei vraag, ik zou het ook niet direct weten hoe dat technisch juist werkt.Jack Daniels schreef: Dat moet iemand mij toch eens uitleggen, hoe kan een gasmeter detecteren dat er een gaslek is?
Misschien met extreme drukverschillen, maar als je een klein lek heb, werkt dat dan nog
Wat ook nog zou kunnen zijn, maaar dat lijkt mij onwaarschijnlijk, dat daar AI in zit
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
En als je een lek vóór de meter hebt, dan ben je ook mooi de sigaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, inderdaad, maar dat was ervoor ook alJack Daniels schreef:En als je een lek vóór de meter hebt, dan ben je ook mooi de sigaar.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik heb het over die automatische afsluiter die mee geplaatst is zoals je kan zien op de foto.Jack Daniels schreef:Niemand heeft het hier toch over het niet-betalen van zijn rekeningen??? Dat is iets wat jij er bij sleurt. Digitale watermeter komt er, in navolging van de elektriceitsteller, om te pas en te onpas de prijzen aan te passen. Wat nu in elk geval 200% zeker is: iedereen gaat meer moeten betalen voor zijn waterverbruik.
Water blijft een schaars goed, zelfs in België brengen we de veiligheid van ons drinkwater reeds in gevaar door droogte en de hoeveelheid water dat er opgepompt wordt.Jack Daniels schreef:Wat voor een zever is dat? Zowat iedereen "verspilt" drinkbaar water aan toilet, wasmachine, vaatwasser... Alleen de elite, die het zich iet of wat financieel kan permitteren, heeft er voor kunnen zorgen dat er regenwater gebruikt wordt. Een kostprijs van enkele duizenden euro's die een modaal gezin nooit kan terugverdienen door een volledige regenwater installatie te laten aanleggen: al dan niet ondergrondse citern, gescheiden waterleidingen, en wat weet ik niet al meer. En niet iedereen heeft die mogelijkheid. Iedereen wil op een appartement wonen, huizen die worden afgebroken, worden vervangen door appartementsblokken. Probeer daar maar eens voor elke bewoner regenwater te gaan gebruiken.
Regenwater voor de elite?
Het is een investering ja, hier besparen we 50+% drinkwater, zo'n 55m³ per jaar, oftewel een dikke 200€/jaar.
Mooi rendement als je ziet wat en put maar kost en bovendien hoop je dat dit toch iets ecologischer is.
In stedelijke gebieden / appartementen is dat inderdaad lastiger, maar dat is toch een KEUZE die je maakt om daar te wonen met z'n voor- en nadelen (los van iemands budget).
Je moet in een open bebouwing toch ook niet zeuren dat je verwarmingskosten hoger zijn, want dat weet je op voorhand.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hoeveel investeringskosten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Blijkbaar zou bij De Watergroep die meters samenwerken met die van Fluvius.
Handig, want dan moet geen extra toestel uitlezen via een Dongle.
Handig, want dan moet geen extra toestel uitlezen via een Dongle.