game desktop vs PS5

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Wat zijn jullie bedenkingen bij een nieuwe game desktop +-1200€ vs een PS5 console. Volgens sommige verkopers zijn de grafische prestaties van de PS5 niet zoveel verschil meer met een huidige game PC, dan 3-4 jaren geleden met de PS4. De PS5 zou op grafisch vlak een enorme sprong vooruit genomen hebben...? Is dat zo?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dat die PC alvast 140% duurder is :lol:
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Qua bang for the buck is een PS5 inderdaad een betere deal dan een PC. Maar vergeet niet dat PS5 games standaard €80 gaan kosten. Denk dat dit bijna het dubbel is van een standaard PC game.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Een A-title game op release Dag kost gemakkelijk 50-60e.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Je zal al een PC moeten hebben met RTX, eventueel DLSS, maar zeker een CPU met hoge IPC. Dat vind je niet voor €1500. Als straks de textures gestreamed worden met RTX IO, dan kakt de performance van de PC in de OP ineen.

PC is nog altijd het “master race”, consoles kunnen daar simpelweg niet mee met die performance.

Maar ze kosten dan ook maar 15% van die PC die sneller is.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hangt er allemaal van af wat je juist wil spelen en waar.
Sommigen spelen liever in de sofa op een grote TV, anderen liever in een bureaustoel aan een monitor. Voor sommige games is keyboard+muis wel superieur aan een controller en dus ook beter geschikt op PC aan een bureau.

Ik zou me niet teveel blindstaren op specs en power. Ja, een PS5 heeft wellicht specs vergelijkbaar met een PC die dubbel zoveel kost, maar uiteindelijk gaat het om het gamen en niet een of andere benchmark.

Wil je de nieuwste games, zal een console ook meestal duurder zijn. Zijn wat oudere games goed genoeg, vind je die ook vaak even goedkoop voor console, maar dan ga je wellicht geen nieuwe console kopen in de eerste maand dat die uit is. Dat gezegd zijnde, is een PS+ abonnement wel interessant dan omdat je dan 21 top PS4 titels krijgt onder de noemer 'PlayStation Plus Collection' die backward compatible zijn (en vermoedelijk enhanced) op de PS5. Die games zijn mogelijk meer de moeite dan de nieuwste titels de eerste maanden.

PS: gebruiksgemak is ook nog altijd een enorm pluspunt van consoles. Da's gewoon game insteken/installeren, en gamen. Met PCs zit je nog altijd te vaak met alle miserie qua drivers, in-game settings, enz... Hoe de PC launch van bvb Horizon Zero Dawn verlopen is, is daar een mooi voorbeeld van.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

En stadia? Geen hardware kost, behalve de controler. Spelen op tv, gsm of tablet.

Voorlopig nog een beperkt aantal games, maar niet slecht voor deze korte release. En ze voegen snel noeuwe tittels toe
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Game PC kan je ook voor andere zaken gebruiken.
Console is opzetten en klaar. De mensen die ik ken met "game pc's", kopen om de haverklap een nieuwe GPU, CPU, ... wat fortuinen kost.
Met een console zit je meteen gebeiteld.

Het zal ook afhangen van wat je graag speelt.
Een RTS zie ik mezelf nog niet op een console spelen (Red Alert bv), een shooter (Call of Duty) dan weer wel.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

heist_175 schreef:Game PC kan je ook voor andere zaken gebruiken.
Console is opzetten en klaar. De mensen die ik ken met "game pc's", kopen om de haverklap een nieuwe GPU, CPU, ... wat fortuinen kost.
Met een console zit je meteen gebeiteld.

Het zal ook afhangen van wat je graag speelt.
Een RTS zie ik mezelf nog niet op een console spelen (Red Alert bv), een shooter (Call of Duty) dan weer wel.
Klopt, vroeger ook altijd game pc gehad en kost heel wat. Daarna ps3 gekocht en meer casual liggen gamen.
Prijsverschil is wel groot.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Yep, laagste prijs, hoogste return op investment, noob-proof, fast-as-shit: consoles.

PC voor de echten die er wat van kennen en zo dom zijn om er zoveel geld tegenaan te gooien.

But hey, het ís dan ook wel écht gewoon retecool aan 240FPS :-)
Bijlagen
96F1E4E9-9373-4117-9359-CF20A5A21F88.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Een RTS zie ik mezelf nog niet op een console spelen (Red Alert bv), een shooter (Call of Duty) dan weer wel.
Ik speel min of meer gemiddeld in FPS op de pc, maar met een controller raak ik de ballen... Muis en toetsenbord zijn bij mij verreweg superieur in een FPS.

Heb COD gespeeld op pc en dan met de zoon van mijn vriendin op console... Wel. Mijn voorkeur was heel duidelijk.

Voor mij is een console voor platform games, of sport games zoals voetbal.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

selder schreef:Yep, laagste prijs, hoogste return op investment, noob-proof, fast-as-shit: consoles.
En geen onderhoud buiten eens ontstoffen en af en toe een backup van je savegames nemen of een full backup, maar geen windows updates die de boel kunnen verzieken en geen eindeloos geklooi met grafische settings tot je de framerate haalt die je wenst ...

Ik speel geen FPS omdat ik het concept niet erg slim vindt. Het grote probleem van FPS is de beperkte field of view die een scherm typisch weergeeft. Omdat een third person spel een camerastandpunt inneemt waardoor je beter rondom ziet, kan je veel beter anticiperen op vijanden.

Elk FPS spel wat ik al gespeeld heb hou ik niet lang vol, terwijl third person spellen ik allemaal uitspeel.
selder schreef:PC voor de echten die er wat van kennen en zo dom zijn om er zoveel geld tegenaan te gooien.
Ik heb voor een aantal games al een game PC gekocht of gebouwd om te kunnen klooien met mods:

- eerste gaming laptop met een 1920x1200 scherm een dikke Radeon kaart voor GTA San Andreas, het enige spel wat ik speelde op die laptop
- zware game PC voor GTA IV voor icehancer ipv op de PS3
- update van die game PC voor GTA V
- high-end gaming laptop (meer dan 2K euro) voor RDR 2

De return on investment is zeer laag, gelukkig zit ik in IT en kan ik als zelfstandige mijn IT in kosten steken, maar dan nog ....
selder schreef:But hey, het ís dan ook wel écht gewoon retecool aan 240FPS :-)
Voor mij veel cooler is gamen in een verduisterde cinema met een 11.2 THX + atmos sound system, een grote OLED en een comfortabele lederen zetel met longchair. En dan naast je een laptop om tips te kunnen opzoeken over je spel ;) De immersion van de typische PC gamer setup vind ik vaak niet goed.

Uiteraard zijn de graphics van bvb RDR2 op de PC beter, het grootste verschil is de drawing distance. Maar nu met de PS5 wordt het verschil met een game PC erg klein. Het enige voordeel van de game PC dan weer, is dat je in andere aspect ratio's kan spelen, bvb een oud 21:9 LG scherm waarop ik RDR 2 speelde.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Allemaal juist, alleen kan je een PC ook gebruiken voor véél meer dingen dan enkel gamen. :angel:
De mogelijkheid tot upgraden, zelf herstellen,... vind ik ook niet te onderschatten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cadsite schreef:Allemaal juist, alleen kan je een PC ook gebruiken voor véél meer dingen dan enkel gamen. :angel:
De mogelijkheid tot upgraden, zelf herstellen,... vind ik ook niet te onderschatten.
Uiteraard, maar vaak is dat een beetje een nep argument om de simpele reden dat iedereen al 1 of meerdere PCs heeft. Dus dat argument gaat alleen op als je PC hoognodig aan vervanging toe is. Op dat moment zit je dan nog altijd (of nog enkel) met de meerkost van een goede grafische kaart.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Veel prijzen zitten niet meer in het eind-totaal (ze zijn ofwel nog niet toegevoegd aan PCpartpicker, of al niet meer verkrijgbaar), maar voor bovenstaande setup mag je zo'n slordige €4000-€4500 rekenen...

https://pcpartpicker.com/list/pzTGLP
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

@ ub4b: als immersie zo belangrijk voor je is, zal je toch eens een VR bril moeten proberen.

Het verschil lijkt kleiner omdat consoles nu ook voluit voor 4K gaan met goeie framerates maar de PC (+ monitoren) mikt tegenwoordig eigenlijk op het dubbele (en meer) van die framerates. De kostprijs van PC gaming had te lijden onder een gebrek aan concurrentie maar daar komt hopelijk weer verandering in, zowel op vlak van cpu als gpu. Voor de top 10% ga je natuurlijk altijd een hoge premium blijven betalen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

selder schreef:mag je zo'n slordige €4000-€4500 rekenen...
Ge stoeft graag met uw Ghostje he? :p
Maar snap de relevantie niet van je post... Jij bent sowieso geen referentie met jouw spending patterns.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Nah, ik ben er zeker van dat ik zeker niet het meeste geld uitgeef aan een hobby:-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”