Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Die ook nauwelijks aan de bak komen.
De Libdems hebben al een aantal keer in de regering gezeten, je moet natuurlijk wel de mensen overtuigen om voor jou te stemmen.
heist_175 schreef:Ze halen wel stemmen, maar door het first-past-the-post systeem vertaalt zich dat niet in zetels en dus macht.
Kiezers worden zo bedrogen.
Wij worden op veel meer manieren bedrogen.
Door de scheve zetelverdeling, door het systeem van de opvolgerslijsten, door politici die na de verkiezingen voor een ander niveau gaan.
Kijk naar Van Quickenborne, 2 jaar van zijn 6 jaar burgemeester, en ze krijgen daar in Kortrijk al een vervanger.
heist_175 schreef:Dan kijk je enkel naar de regering, maar de macht zit natuurlijk in het parlement.
:lol:
Het parlement is een stemmachine, en doet braafjes wat ze van de partijtop opgedraagd krijgen.
België is een particratie, geen democratie.
heist_175 schreef:Die asynchronie tussen stemmenpercentage en zetelverdeling is toch beduidend kleiner dan in first-past-the-post systemen.
LibDems halen 1,9% van de zetels met 7,4% van de stemmen.
Elk systeem heeft voor- en nadelen.
Bij ons kun je met een klein partijtje van 5% een coalitie blokkeren, en zo je wil opdringen aan 95% van de kiezers.
Als dat democratisch is...
heist_175 schreef:Mij lijkt een coalitie niet echt een nadeel: elke partij kan zo in meerdere of mindere mate proberen om een compromis te sluiten om zo mee aan de macht te komen.
Dus 16 maanden in mislopende zaken en nog 3 maanden minderheidsregering Michel, dat vind jij geen probleem?
heist_175 schreef:Het is dus een keuze tussen principieel alleen het eigen programma verdedigen en aan de kant blijven staan (en dus niets realiseren) en een compromis sluiten.
Bij first-past-the-post systemen kan men ten minste regeren, en moet er geen 16 maand onderhandeld worden, waarbij alles in de soep draait.
Het zorgt ook voor een duidelijk programma, en je kunt de winnaar dan ook afrekenen op het gevoerde beleid.
Hier verstoppen ze zich dan achter "de anderen hebben het ons belet".
heist_175 schreef:@16 maanden
Tot hiertoe heeft niemand de regels aangepast.
Voilà, daaraan zie je hoe onverantwoordelijk die Vivaldisten wel zijn.
Ze zijn er uiteindelijk geraakt, en nu kan het hen al niet meer schelen, volgende keer dat dit gebeurt is het de 3e keer dat wij zo 1,5 jaar of langer zonder regering zitten.
heist_175 schreef:In Israel krijgen de partijen enkele maanden de tijd en als het niet lukt zijn het nieuwe verkiezingen. Daar is zeker wat voor te zeggen.
In Spanje ook, en dat heb ik al een jaar geleden voorgesteld, het is dus zeker geen nieuwigheid wat je zegt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

First past the post zoals in Amerika is één van de slechtste systemen van allemaal. Biden haalde 75 000 000 stemmen op 240 000 000 stemgerechtende. Dus 30% van de bevolking kan hun beleid opdringen aan 70% andere. Dit heeft veel weg van een dictatuur.
Bij een presidentsverkiezing waarbij de president rechtstreeks verkozen wordt is dit systeem nog enigszins verdedigbaar, maar voor een parlement of senaat verkiezing toch helemaal niet.

In de Verenigde Staten vormen de media ook een tandem met de politiek. Fox met de republiekeinen en de CNN met democraten.(ook met andere zenders) Andere partijen krijgen gewoon geen zendtijd. Hier komt nog eens bij dat economisch links gedachtengoed gedemoniseerd is. Je verliest dus heel spectrum aan ideeën omdat deze taboe zijn. Je blijft dus uiteindelijk over met de pest en de cholera die dan ook nog eens legaal kunnen omgekocht worden met behulp van superpacs of donaties naar hun "charities".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Daarom ben ik ervoor dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. De opkomstplicht bij ons is daarom goed. Zonder dat zouden veel meer mensen niet stemmen en krijg je ook het effect dat vooral de meest fervente partijfans meedoen.

Wat wel een probleem is in de VS is dat er zoveel manieren zijn om mensen te verhinderen om te stemmen. Er zouden dus nog wel meer mensen willen kiezen als ze zouden mogen/kunnen. De mensen die uit eigen keuze niet gaan stemmen moeten hun mond houden over politiek, als ze om hun mening gevraagd worden is het teveel.

Men blijft de fout maken om de pers als neutraal te beschouwen, dat is ze nooit geweest en zal ze nooit zijn. Je hebt linkse en rechtse pers en dat is zelfs goed. Je hebt dan de mogelijkheid om beide kanten te zien. Helaas sluiten mensen zichzelf op in hun k(r)ant en worden ze steeds blinder voor een andere visie. Mensen zijn vooral boos op de media niet omdat ze niet neutraal zijn maar wel omdat ze niet aan hun niet-neutrale kant staan :lol:

Het probleem is dat steeds meer mensen extremer worden in hun opvattingen en een blinde adoratie beginnen te ontwikkelen voor hun kant. Mensen met andere meningen zijn dan niet langer een andere mogelijkheid maar eerder slecht/verkeerd. Nuances zijn vervelende obstakels en zelfs wetenschap wordt gewantrouwd. Dezelfde mensen lopen wel achter de meest waanzinnige complottheorieën aan :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Een evengroot probleem is de onwil om "the global picture" te bekijken of begrijpen. Sinds de jaren 70 van vorige eeuw werd ons economisch (westers) leven grotendeels bepaald door the FED (lees: Wereldbank, IMF, ECB, WTO, BIS...).
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:First past the post zoals in Amerika is één van de slechtste systemen van allemaal. Biden haalde 75 000 000 stemmen op 240 000 000 stemgerechtende. Dus 30% van de bevolking kan hun beleid opdringen aan 70% andere. Dit heeft veel weg van een dictatuur.
Hier kan een kleine partij van 5% een coalitie onmogelijk maken waardoor er net geen meerderheid is, en daardoor een heel andere coalitie gevormd wordt, dat vind ik veel erger.
En dat er zoveel meer stemgerechtigden waren dan dat er zijn komen stemmen, dat kan zijn, maar het is dan ook een recht.
Ik stel mij altijd de vraag wat de stem waard is van iemand die verplicht wordt te stemmen, maar eigenlijk totaal niet geïnteresseerd is.
Sommige mensen weten niet eens uit welke partijen de regering bestaat.
Hoe kunnen ze dan een gefundeerde stem uitbrengen?
dragonflo schreef:Bij een presidentsverkiezing waarbij de president rechtstreeks verkozen wordt is dit systeem nog enigszins verdedigbaar, maar voor een parlement of senaat verkiezing toch helemaal niet.
Wat ik aantrekkelijk vind in zo'n systeem is de duidelijkheid, en de wendbaarheid.
Binnen korte tijd kan er een regering gevormd worden (in Groot-Brittannië is dat meestal binnen de 48 uur) , en daar komt een duidelijk regeerprogramma uit, waar je voor of tegen bent, maar je kunt ze daarna daar wel op beoordelen.
Geen excuses meer van "ik wou wel, maar die anderen wilden niet mee".
Geen vormeloze brij omdat het een grootste gemene deler is van 7 kiesprogramma's.
dragonflo schreef:In de Verenigde Staten vormen de media ook een tandem met de politiek. Fox met de republiekeinen en de CNN met democraten.
Klopt, maar anderzijds weet je wel meer wat je eraan hebt.
Hier doen ze zich als onpartijdig voor, maar nog voordat Trump meedeed aan de verkiezingen wist je al klaar en duidelijk dat de VRT tegen was, dat laten ze genoeg blijken.
4 jaar lang heef Björn Soenens gezocht naar alle negatieve kantjes van de VS.
Geen wonder dat veel mensen dan raar opkeken dat er zoveel Amerikanen wél tevreden waren van Trump.
Alles was toch slecht, nietwaar?
dragonflo schreef:(ook met andere zenders) Andere partijen krijgen gewoon geen zendtijd.
Het is niet dat de zendtijd hier evenredig verdeeld wordt, daar zijn genoeg studies en klachten over. :-D
dragonflo schreef:Hier komt nog eens bij dat economisch links gedachtengoed gedemoniseerd is.
En hier is het eerder omgekeerd.
Rechts wordt als een vies woord beschouwd.
dragonflo schreef:Je verliest dus heel spectrum aan ideeën omdat deze taboe zijn.
In landen met zo'n 1st past the post systeem krijgen de grote partijen onderstromingen die meer naar links, centrum of rechts neigen.
Binnen de Democraten heb je ook linksere stemmen zoals Bernie Sanders dan Joe Biden, bijv.
Maar de Amerikanen hebben nu eenmaal meer rechtse ideeën dan hier in Europa, dat ligt niet direct aan de media.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
dragonflo schreef:Hier komt nog eens bij dat economisch links gedachtengoed gedemoniseerd is.
En hier is het eerder omgekeerd.
Rechts wordt als een vies woord beschouwd.
Het is maar wat je wil zien.
Economisch zijn zowel NVA als OVLD rechts en CDV eigenlijk ook.
Enkel sociaal zitten die wat meer naar de linkerkant tov NVA/OVLD, maar economisch zou ik die toch niet al te sociaal/links durven noemen.
Die 3 samen leveren toch 70 van de 124 zetels op, bij de laatste verkiezingen?
VB zit economisch op links, met hun pensioen van €1500 voor iedereen.

En op ethische vlak zit rechts/conservatief ook in een zetel: NVA, CDV en VB = samen 77 van de 124 zetels.

Dus zo vies lijkt dat "rechts" toch niet in Vlaanderen?
Of is het omdat rechtse machthebbers kritiek krijgen (net zoals de linkse machthebbers, alleen zijn die er veel minder recent :)) dat je het als vies beschouwt?
Laatst gewijzigd door philippe_d 11 nov 2020, 08:43, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Als we alle mensen die niet weten welke partijen in de regering zitten, dan houden we er niet meer veel over vrees ik. Het is belangrijk dat mensen deelnemen aan het democratisch proces, het is de enige moment dat ze dat echt kunnen. Je hoeft ook geen politiek als hobby te hebben om een mening over bepaalde zaken te hebben. Trouwens de redenen waarom mensen die wel achter een partij staan en politiek volgen zijn ook niet altijd zo gefundeerd soms zelfs eerder fundamentalistisch :lol:

Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Ik vind het goed dat zoveel mogelijk mensen en meningen vertegenwoordigd worden en dat partijen wat breder gaan dan 2 blokken die diametraal tegenover elkaar staan. Alsof er in het leven maar 2 kleuren zouden bestaan, zwart en wit, hoe saai en vooral hoe weinig realistisch.

De duidelijkheid van een regeerprogramma ligt niet aan de snelheid waarmee het er komt maar aan degenen die het opgesteld hebben. Het is door de coalitie inderdaad bij ons gematigder maar daar zijn vooral gematigde mensen blij mee. Een extreem eenzijdig programma zou ook extreem tegenstand ondervinden, ik heb het niet zo op die extremen, liever een programma waar iedereen wat aan heeft.

Bij ons verloopt de regeringsvorming traag door het aantal partijen maar ook omdat een aantal partijen geen oplossing wil. Het probleem is nl hun doel. Als ik een brood nodig heb ga ik naar de bakker en niet naar de slager, als ik een huis bouw ga ik naar een aannemer en niet naar een sloper. Hier denkt men dat men met een sloper moet onderhandelen om een huis te bouwen :lol:

Het is niet enkel VRT die tegen Trump is, heel de westerse pers is de man even genegen... als hij de pers genegen is. De pers aanvallen is gewoon deel van zijn programma en hoort bij het plan om mensen los te trekken van wetenschap, informatie en andere opinies. Nadien vult hij dat dan in met zijn eigen propaganda en calimerogedrag. Het is de techniek van sektes. Koppel mensen los van hun omgeving en voeder ze "andere" waarheden. Na een tijd zijn ze zo vervreemd dat ze de grote leider volgen, hun kledij aanpassen en de meest idiote onzin rondkakelen. Zoals iemand het aanhaalde, ik kan op 5th avenue iemand afknallen en ermee wegkomen.

Partijen vinden altijd dat ze te weinig zendtijd krijgen. Niet zo lang geleden was een partijvoorzitter nog van mening dat in tv-programma's zitten niet voor ernstige politici was. Dat was in de periode dat zijn partij te klein was en dus minder aandacht kreeg. Nadat de partij groeide mede door de 2e deelname aan een populaire kwis, hoorde je dat bezwaar ineens minder.

De N-VA kreeg in de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei op VTM 40,9% van de spreektijd. Dat berekende het Steunpunt Media. CD&V (17,8%), Open VLD (15,4%) en de sp.a (11,4%) moesten het met veel minder aandacht doen. Op de VRT-zenders was CD&V koploper met een kwart van de aandacht. De N-VA strandde daar op 20,3%, gevolgd door de sp.a (16,5%) en Open VLD (15,4%). VTM gaf dus dubbel zoveel zendtijd aan NVA dan VRT, misschien zit daar het probleem?

Rechts is hier al lang geen vies woord meer. Ze zitten al zo lang in de Vlaamse regering en vormden ook de vorige federale regering. Extreem rechts is iets anders.

Er zijn inderdaad onderstromen in de Amerikaanse partijen maar dat is net uit gebrek van een waardig alternatief. Deze stromingen hebben echter maar een beperkte invloed en moeten ook meestemmen als het erop aankomt met de partijlijn. Ik had van de republikeinen meer interne weerstand verwacht tegen een Trump maar de partij heeft weinig gedaan om de man wat in toom te houden en net zoals bij de kindjes is het zo dat als je de teugels laat vieren het snel uit de hand loopt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Het is niet enkel VRT die tegen Trump is, heel de westerse pers is de man even genegen... als hij de pers genegen is. De pers aanvallen is gewoon deel van zijn programma en hoort bij het plan om mensen los te trekken van wetenschap, informatie en andere opinies. Nadien vult hij dat dan in met zijn eigen propaganda en calimerogedrag. Het is de techniek van sektes. Koppel mensen los van hun omgeving en voeder ze "andere" waarheden. Na een tijd zijn ze zo vervreemd dat ze de grote leider volgen, hun kledij aanpassen en de meest idiote onzin rondkakelen. Zoals iemand het aanhaalde, ik kan op 5th avenue iemand afknallen en ermee wegkomen.
Belangrijk op te merken: het is een eigen keuze om in een bubbel te stappen.
Wat kan mij schelen wat een politicus tegen zijn trouwste volgelingen zegt, dat interesseert met geen zak. Ik wil er wel over bericht worden (daar betaal ik mijn krant voor), maar ik ga me niet opsluiten in een partij of een strekking.
Het verbaast me dat zoveel mensen deze of gene politicus willen volgen. Waarom kies je er voor om u op te sluiten in die politicus' realiteit?
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Economisch zijn zowel NVA als OVLD rechts en CDV eigenlijk ook.
CD&V rechts is zeer betwistbaar, met hun vakbondsvleugel bijv.
Je opdeling links / rechts klopt dus niet, ook het links zijn van VB is zeer betwistbaar
heist_175 schreef: Dus zo vies lijkt dat "rechts" toch niet in Vlaanderen?
Het ging over de Vlaamse media, en hoe die met rechts omgaat.
Dat de kiezer dat niet klakkeloos volgt, is een heel ander verhaal.
heist_175 schreef: Of is het omdat rechtse machthebbers kritiek krijgen (net zoals de linkse machthebbers, alleen zijn die er veel minder recent :)) dat je het als vies beschouwt?
Let maar eens goed op "De woordvoerder" van "De Ideale Wereld".
Hoeveel keer zie je die Sp.a of Groen woorden in de mond leggen?
Anders wel genoeg met N-VA, hoor.
Dus neen, de Vlaamse media zijn niet evenwichtig en even streng voor iedereen.
heist_175 schreef: Belangrijk op te merken: het is een eigen keuze om in een bubbel te stappen.
Dat is feitelijk onjuist.
Voor de ouderwetse media klopt dat verhaal nog, maar als je een zoekopdracht op google lanceert, dan zijn je zoekresultaten niet identiek aan die van een ander.
Google, Youtube, etc. duwen je snel in een hokje, afhankelijk van waar je naar gezocht hebt, en gaan je dan steeds meer van hetzelfde voorschotelen.
En zo raak je vanzelf in een bubbel.
Er zijn natuurlijk mensen die alternatieve search engines gaan gebruiken, maar 99% doet dat niet.
DIzzy schreef:Als we alle mensen die niet weten welke partijen in de regering zitten, dan houden we er niet meer veel over vrees ik. Het is belangrijk dat mensen deelnemen aan het democratisch proces, het is de enige moment dat ze dat echt kunnen.
Ik sluit dan ook niemand uit van het politiek proces, alleen verplicht ik ze niet om mee te doen, wat de stemplicht wel doet.
Iemand verplichten deel te nemen aan een proces dat hem of haar niet interesseert, wat heeft dat voor zin?
Men kan mij ook verplichten een stem uit te brengen tussen 5 duivenclubs, maar als dat mij totaal niet interesseert, verwacht u dan ook niet aan een doordachte keuze.
DIzzy schreef:Je hoeft ook geen politiek als hobby te hebben om een mening over bepaalde zaken te hebben.
Tuurlijk niet, maar als je niet weet wie er bestuurd heeft, kun je ook moeilijk het beleid beoordelen.
DIzzy schreef:Trouwens de redenen waarom mensen die wel achter een partij staan en politiek volgen zijn ook niet altijd zo gefundeerd soms zelfs eerder fundamentalistisch
Dat merk ik inderdaad op dit forum.
DIzzy schreef:Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Ik vind het goed dat zoveel mogelijk mensen en meningen vertegenwoordigd worden en dat partijen wat breder gaan dan 2 blokken die diametraal tegenover elkaar staan. Alsof er in het leven maar 2 kleuren zouden bestaan, zwart en wit, hoe saai en vooral hoe weinig realistisch.
Ik vind niet dat ons systeem de mening van de kiezer goed vertegenwoordigt, als je ziet hoe kunstmatig de coalities soms zijn, waar de grootste partijen uitgesloten worden door een verbond van verliezers.
Het is ook niet zo dat je in een 1st past the post altijd met 2 blokken zult zitten, ik heb GB al aangehaald waar je Labour, Conservatives én Libdems hebt, en ook daar bestaat er een groene partij, en heb je nog UKIP ook, en zijn er nog de Schotse nationalisten bijv.

Het lijkt mij dat diegene die meer voor 'ons' systeem zijn dit als een systeem zien waar ze als kleine partij op een sluwe manier veel meer macht kunnen hebben dan ze electoraal verdiend hebben.
DIzzy schreef:De duidelijkheid van een regeerprogramma ligt niet aan de snelheid waarmee het er komt maar aan degenen die het opgesteld hebben.
De traagheid in België heb ik niet beweerd dat dat de oorzaak zou zijn van de onduidelijkheid, wel het aantal partijen dat erin vertegenwoordigd moet zijn.
Als er 7 partijen hun zegje moeten doen, dan kan het eindresultaat niet anders zijn dan een onsamenhangende brij.
Het feit dat het er 7 zijn, zorgt er wel voor dat het dan ook heel lang duurt om tot een akkoord te komen.
DIzzy schreef:Het is door de coalitie inderdaad bij ons gematigder maar daar zijn vooral gematigde mensen blij mee.
Je bedoelt fletser, smakelozer, zonder duidelijke richting.
Onlangs zei professor Marc De Vos (niet te verwarren met de politicoloog) in De Afspraak dat België echt totaal niet weet hoe beleid te voeren.
Men doet maar wat, in andere landen (zoals Australië waar hij tegenwoordig lesgeeft), heeft men een heel plan, een hele strategie die men volgt, men weet waar men naartoe wil.
Hier wacht men tot een probleem zich heel hard aandient en dan neemt men wat maatregelen.
Men holt dus altijd achter de feiten aan, maar wat wil je als je 16 maanden nodig hebt om nog maar een regering te maken, waarvan het regeerprogramma dan op een paar dagen snel in elkaar geflanst moet worden omdat ze 16 maanden lang met stratego bezig geweest zijn?
DIzzy schreef:Een extreem eenzijdig programma zou ook extreem tegenstand ondervinden, ik heb het niet zo op die extremen, liever een programma waar iedereen wat aan heeft.
Dat denk ik dus niet.
Mensen snakken naar duidelijkheid.
Waarom halen extremen veel stemmen?
Eén van de redenen is omdat in een coalitiesysteem bijna alle partijen zoveel mogelijk in het centrum willen zitten, waardoor ze hard op elkaar beginnen lijken.
Gevolg: de kiezer vindt dat het eigenlijk er weinig toe doet voor wie hij stemt, en dat maakt extremen aantrekkelijk.
DIzzy schreef:Bij ons verloopt de regeringsvorming traag door het aantal partijen maar ook omdat een aantal partijen geen oplossing wil.
Dat is dus gewoon feitelijk onjuist.
BDW sloot een akkoord met Magnette, hoewel die meer dan een jaar de boot afhield, daarna schoot Lachaert dat zo rap mogelijk af.
Diegene die de schuld krijgen hebben dus wel degelijk bewezen staatsman te zijn en te kunnen tot akkoorden komen.

Maar belangrijker dan uw spelletje zwarte pieten, is dat er 16 maanden tijd verloren gegaan is.
En eigenlijk nog veel meer als je het aanmodderen van het minderheidskabinet Michel erbij telt.
Dan zit je al dicht bij de 2 jaar die verloren is aan politieke spelletjes, terwijl een regering maar 5 jaar aan de macht is, en je moet rekenen dat de laatste maanden voor de verkiezingen van regeren ook al niet veel sprake is.

Wij zijn écht geen voorbeeld voor andere landen.
DIzzy schreef:Het probleem is nl hun doel. Als ik een brood nodig heb ga ik naar de bakker en niet naar de slager, als ik een huis bouw ga ik naar een aannemer en niet naar een sloper. Hier denkt men dat men met een sloper moet onderhandelen om een huis te bouwen :lol:
Zelden zo'n demagogische kromme vergelijking gezien.
DIzzy schreef:Het is niet enkel VRT die tegen Trump is, heel de westerse pers is de man even genegen... als hij de pers genegen is.
Kijk, toen het presidentschap van Obama op zijn einde liep, hoorde ik op de VRT hoe men verkondigde dat Hillary Clinton "zonder twijfel" president zou worden.
Er was toen van Trump nog geen sprake.
Dan dacht ik van "daar zijn ze weer, de zogenaamde kenners en watchers, die het allemaal eens gaan voorspellen."
Die hebben zich dus voor 300% vergist, en meerdere keren op rij.
Nog voor hij door de voorverkiezingen geraakt was, was de toon bijzonder vijandig : "een schertsfiguur, een clown, zal zeker nooit president worden, ..."
Als je op zo'n vijandige manier voor het eerst bericht over een figuur, dan ben je bezig met een karaktermoord.
DIzzy schreef:De pers aanvallen is gewoon deel van zijn programma
Maar de VRT en dergelijke kiezen zelf in ontelbare situaties partij, en ik vind dat totaal niet nodig.
Men denkt echt dat een kijker / luisteraar / lezer zich geen eigen mening kan vormen, of dat ze zich een mening laten opdringen.
Het tegendeel is waar, ook Trump geniet een zekere sympathie bij veel mensen, en dat komt precies door die zeer eenzijdige berichtgeving, en die openlijke partijdigheid, die weerstand oproept.
DIzzy schreef:Het is de techniek van sektes.
Het is nochtans ook de tactiek van onze media.
We hebben 4 jaar lang alleen slechte dingen over Trump gehoord.
In de aanloop van de presidentsverkiezingen interviewde VTM Nieuws enkele Vlamingen met dubbele nationaliteit.
De verbazing bij de kijker moet groot geweest zijn dat er zoveel positieve stemmen over Trump waren.
Als je het van hieruit gevolgd had, zou je denken dat alles slecht ging daar.
Alleen, de economie boomde...
DIzzy schreef:Koppel mensen los van hun omgeving en voeder ze "andere" waarheden.
Doen onze media ook.
4 jaar lang alleen slecht nieuws over het Amerika van Trump gebracht.
En dat is maar één voorbeeld, dat selectief nieuws brengen geldt ook voor andere landen.
DIzzy schreef:Partijen vinden altijd dat ze te weinig zendtijd krijgen.
Je kunt dat wel objectief meten, uit dergelijke onderzoeken is al meermaals gebleken dat VB zeer ondervertegenwoordigd is in de media.
N-VA is pas beginnen aan bod komen toen ze in kartel zaten met CD&V, daarvoor werden ze graag aan de kant geschoven.
Groen is dan weer oververtegenwoordigd.
DIzzy schreef:De N-VA kreeg in de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei op VTM 40,9% van de spreektijd.
Het gaat niet over de periode van vlak voor de verkiezingen, maar over de dagdagelijkse cijfers.
Daaruit blijkt een zware ondervertegenwoordiging van VB en N-VA.
Dat is iets dat al decennialang gezegd wordt.
DIzzy schreef:Dat berekende het Steunpunt Media. CD&V (17,8%), Open VLD (15,4%) en de sp.a (11,4%) moesten het met veel minder aandacht doen.
VB ontbreekt aan uw lijstje, raar hee...
DIzzy schreef:Rechts is hier al lang geen vies woord meer. Ze zitten al zo lang in de Vlaamse regering en vormden ook de vorige federale regering. Extreem rechts is iets anders.
"Extreem" rechts wordt inderdaad al sinds jaar en dag in het verdomhoekje geduwd, ook al hebben zij al jaren de problemen voorspeld die we door migratie gekregen hebben.
Ook op dat punt werkt de propaganda van de media niet.
DIzzy schreef:Er zijn inderdaad onderstromen in de Amerikaanse partijen maar dat is net uit gebrek van een waardig alternatief.
Ik zou niet weten waarom deze stromingen geen waardig alternatief zouden zijn.
Het zijn geen onderstromingen, de Democraten bestaan gewoon uit vele strekkingen, als je zoveel kiezers vertegenwoordigt, dan kunnen die moeilijk allemaal exact hetzelfde denken.
DIzzy schreef:Deze stromingen hebben echter maar een beperkte invloed en moeten ook meestemmen als het erop aankomt met de partijlijn.
Je ziet nochtans veel meer dissidente stemmen in het Amerikaanse parlement dan hier, hier is de particratie heer en meester.
DIzzy schreef:Ik had van de republikeinen meer interne weerstand verwacht tegen een Trump maar de partij heeft weinig gedaan om de man wat in toom te houden en net zoals bij de kindjes is het zo dat als je de teugels laat vieren het snel uit de hand loopt.
In het begin was er wel een hele hoop tegenstand, maar wat wilde je dan?
Hij had de voorverkiezingen op een eerlijke manier gewonnen, en daarna was hij president, verkozen door het volk dus.
Ik zie echter dat Bush ondertussen Biden gefeliciteerd heeft, dus ook die Republikeinen zijn geen massief blok, zoals jij het wilt voorstellen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201109_91620659
Laatst gewijzigd door boulder 11 nov 2020, 01:03, in totaal 2 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ook VS-minister Pompeo ontkent verkiezingsuitslag: "Overgangsperiode naar tweede regering-Trump zal soepel verlopen" | VRT NWS: nieuws
https://vrtnws.be/p.NvVWkYXPl

Alsof 2020 nog niet f*** up enough is. :bang: Straks komt Trump2 nog aan de macht met een staatsgreep.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wel via gerechtelijke weg gaat hij er allesinds niet raken op dit moment, of hij moet toch wat meer en grotere rechtzaken aanspannen.

Video bespreking van alle reeds aangespande/afgelopen rechtzaken op dit moment en hun mogelijke gevolgen

Rechtzaken worden niet in het geheim gehouden, dus op dit moment zijn dit de gekende.

In het kort, veel geblaat weinig wol, voornamelijk omdat op liegen als advokaat in de rechtzaal wel degelijk straffen staan. Het is dus eerder een media campagne dan een legale campagne.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ze niet op een andere manier iets gaan bekokstoven.

Persoonlijk heb ik vooral het idee dat ze " birther v2" beweging op poten aan het zetten zijn. Net zoals dat voor velen Obama een illegitime president was "omdat hij geboren was in Kenia" zijn ze de fundering aan het leggen opdat voor een groot deevan Amerikal Biden geen legitieme president is "want hij heeft de verkiezingen gestolen".

En net zoals geen enkel bewijs een birther (zoals Trump nota bene) kon overtuigen, zals geen ekel van deze "stealers" (laten we ze nu zo noemen, over een maand of 6 zal er wel een betere nickname zijn) ooit overtuigd raken door gelijk wat van rechtzaken. Zegt een rechter dat een klacht ongegrond is, dan is dat een " liberale rechter die aan de verkeerde kant staat" (dat bush hem benoemd heeft laten we dan even buiten beschouwing), etc, etc...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

dragonflo schreef:Andere partijen krijgen gewoon geen zendtijd.
Toch even relativeren wat Fox News betreft, die nodigen de Dems regelmatig uit om hun mening te komen geven, meestal krijgen ze gewoon geen antwoord, en anders krijgen ze gewoon een "nee".

Fox kan natuurlijk zeggen wat ze willen, maar af en toe publiceren ze die verzoeken, en de Dems ontkennen ook niet dat ze die verzoeken krijgen van Fox (ze bevestigen het weliswaar evenmin).

Ik denk dat de dems gewoon van mening zijn dat het geen zin heeft om op Fox te komen, ze gaan er niemands mening mee veranderen en ze verwachten dat ze volledig in de hoek geduwd gaan worden en tonnen kritiek gaan krijgen. Dat is dus nog iets anders als "geen zendtijd" krijgen.

Of dat voor de andere zenders in omgekeerde richting ook het geval is weet ik niet.
boran_blok schreef:Rechtzaken worden niet in het geheim gehouden, dus op dit moment zijn dit de gekende.
De rechtszaken die gaan tellen zijn nog niet bezig.
boran_blok schreef:Persoonlijk heb ik vooral het idee dat ze " birther v2" beweging op poten aan het zetten zijn. Net zoals dat voor velen Obama een illegitime president was "omdat hij geboren was in Kenia" zijn ze de fundering aan het leggen opdat voor een groot deevan Amerikal Biden geen legitieme president is "want hij heeft de verkiezingen gestolen".
Vergeet niet dat Trump in vraag gesteld werd omwille van de "Russia hoax"
Obama omwille van "Birther"
Bush Jr omwille van het stelen van de verkiezingen in Florida

Dus ja, lijkt dat je me dat wel kan verwachten. En het is (wederom) niet begonnen bij of met Trump.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 nov 2020, 00:20, in totaal 1 gewijzigd.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

timmermc schreef: gaat de geschiedenis ingaan als een grote miskleun.
Miskleun?

Die man is 4j de president vd VS (geweest), hoever heb jij het al geschopt dan?

Trump behaalde in 2016 (licht afgerond naar boven) 63 miljoen stemmen. Die heeft er nu iets meer dan 71.5 miljoen en ze zijn nog aan het tellen.

Dat zijn 8.5 miljoen stemmen meer dan in 2016, zal mss 9 miljoen zijn.

Zelfs de mega populaire Obama heeft zoveel stemmen niet behaald.

Niet slecht voor een miskleun, ik wil ook een miskleun zijn dan: machtigste man vd VS voor 4J (geweest).
Enorm veel vrouwen rondom en op mij, veel geld ook, eigen zaken en jaja er zijn er die falliet zijn gegaan, shit happens. Kwam overal op tv en was zeer populair ook, covid verslaan, wetende dat Trump overgewicht heeft en er 74 is. Rallys zitten houden om u tegen te zeggen, zelfs Obama zou hem niet of bijna niet kunnen bijhouden hebben haha.
Ik kan blijven doorgaan. Lang leve de miskleuns.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef: Economisch zijn zowel NVA als OVLD rechts en CDV eigenlijk ook.
CD&V rechts is zeer betwistbaar, met hun vakbondsvleugel bijv.
Wanneer heb je die vakbondsvleugel nog iets weten realiseren?
De vakbondsvleugel heeft een stemadvies tegen CDV gegeven, zo innig zal de liefde dan toch niet zijn.
En Kris Peeters, die in de vorige Federale regering de meest linkse stem was, kwam van Unizo. Ook niet bepaald een rood/links nest, toch :)?
heist_175 schreef: Dus zo vies lijkt dat "rechts" toch niet in Vlaanderen?
Het ging over de Vlaamse media, en hoe die met rechts omgaat.
Dat de kiezer dat niet klakkeloos volgt, is een heel ander verhaal.
De grootste mediagroep van Vlaanderen (DPG: VTM + HLN) kan je toch bezwaarlijk van linkse sympathiën verdenken hé :).
Als een gekleurde vrouw geen mondmasker wil dragen, zetten ze het frontpage HLN. Dat tegelijk zowat de halve achterban van het VB antivaxer en antimasker is, komt nauwelijks aan bod. En al zeker niet frontpage.
heist_175 schreef: Of is het omdat rechtse machthebbers kritiek krijgen (net zoals de linkse machthebbers, alleen zijn die er veel minder recent :)) dat je het als vies beschouwt?
Let maar eens goed op "De woordvoerder" van "De Ideale Wereld".
Hoeveel keer zie je die Sp.a of Groen woorden in de mond leggen?
Anders wel genoeg met N-VA, hoor.
Dus neen, de Vlaamse media zijn niet evenwichtig en even streng voor iedereen.
Heb je echt niet door dat DIW lacht met machthebbers? Misschien heb je de recentere afleveringen gemist, na de aanstelling van de regering DeCroo (met sossen en Groen). Daar lachen ze natuurlijk ook gewoon mee hé.
Dat blijkt toch een moeilijk concept te zijn: dat media altijd de machthebbers ter verantwoording roepen.
heist_175 schreef: Belangrijk op te merken: het is een eigen keuze om in een bubbel te stappen.
Dat is feitelijk onjuist.
Voor de ouderwetse media klopt dat verhaal nog, maar als je een zoekopdracht op google lanceert, dan zijn je zoekresultaten niet identiek aan die van een ander.
Google, Youtube, etc. duwen je snel in een hokje, afhankelijk van waar je naar gezocht hebt, en gaan je dan steeds meer van hetzelfde voorschotelen.
En zo raak je vanzelf in een bubbel.
Er zijn natuurlijk mensen die alternatieve search engines gaan gebruiken, maar 99% doet dat niet.
Er zijn hier mensen die openlijk allerlei obscure YT kanalen citeren als "degelijke bron". Dat is toch echt keihard zelf kiezen om in een bubbel te stappen. En zelfs uw argumentatie: je wéét dat YT enkel geïnteresseerd is in kliks, zodat je langer blijft "hangen" en meer ads consumeert. Onderneem dan actie om dat te vermijden.
Ik volg niets of niemand op Twitter of Facebook. Ga ergens anders verkondigen dat de wereld door uw navel loopt, dat interesseert me niet. Ik betaal anderen om dat te consolideren. En het is mijn expliciete keuze om niet HLN, GVA, ... te nemen, maar wel DeStandaard. Net zoals ik niet naar "brood & spelen" TV kijk: VTM en in mindere mate VRT (maar meer en meer, jammer genoeg). Alleen DIW is een uitzonder: satire vind ik heerlijk.
Groen is dan weer oververtegenwoordigd.
Daaruit blijkt een zware ondervertegenwoordiging van VB en N-VA.
Je hebt natuurlijk een goeie bron hiervan?
En please geen obscuur YT kanaal :)
"Extreem" rechts wordt inderdaad al sinds jaar en dag in het verdomhoekje geduwd, ook al hebben zij al jaren de problemen voorspeld die we door migratie gekregen hebben.
Je hebt zeker het NBB rapport gemist over de bijdrage/kosten van migratie?
Het kwam - per ongeluk - midden in de US verkiezingen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201104_98090238
De conclusie is dat we (zoals wel vaker) in België te veel "ondergaan" en te weinig beleid voeren.
Unicorn1 schreef:
timmermc schreef: gaat de geschiedenis ingaan als een grote miskleun.
Miskleun?
Die man is 4j de president vd VS (geweest), hoever heb jij het al geschopt dan?
En wat heeft hij in zijn 4J presidentschap gerealiseerd, buiten met iedereen boel gemaakt?
Bitter weinig, toch?
Cadeautjes voor de rijken, en 3 rechters benoemd (wat gewoon "geluk" is en wat hij moest doen - al kan je veel zeggen over de manier waarop)

Stel u eens voor hoe China er nu aan toe zou geweest zijn, mocht Trump met zijn bondgenoten samen 1 blok gevormd hebben bij de WTO?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik wil heist bijtreden met die youtube filmpjes. Dit is ook een youtube filmpje die dat bloot legt.

Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Heist hier is het mooie voorbeeldje die dus geen flauw benul heeft van wat Trump in die 4j heeft gedaan.
Het is teveel om het zelf te gaan posten en je hebt zelf internet, zoek het maar op. Het is alvast de moeite.

Uw haat tegenover Trump maakt u blind en zo zijn er velen.

Je kan op 4j tijd ook nooit alles oplossen.
Er was nog werk aan de winkel.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 11 nov 2020, 10:47, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat Trump het over het algemeen niet slecht gedaan heeft voor Amerika. Het is vooral buitenlands beleid die helemaal anders was.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

boonpwnz schreef:Ik denk dat Trump het over het algemeen niet slecht gedaan heeft voor Amerika. Het is vooral buitenlands beleid die helemaal anders was.
Iedere regeringsleider doet wel goed voor de ene en voor de andere niet. Trump was geen uitzondering hierop.

Maar hij heeft wel de Amerikanen hun stem verloren in 2016 wat eigenlijk best begrijpelijk was gezien het iemand was die uit de bedrijfswereld kwam, dus je kon wel terughoudend zijn als Amerikaan en je vragen stellen of hij het wel zou aankunnen.

Vandaag heeft hij opnieuw verloren na 4j bewind en met 5M stemmen, das twee keer op rij, daar kun je niet omheen en het stelt wel duidelijke vraagtekens naar zijn voorbije intern beleid of het echt zo goed was. Al zeker niet op buitenlands gebied, wie in de wereld kijkt nog op naar de US?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Unicorn1 schreef:Uw haat tegenover Trump maakt u blind en zo zijn er velen.
En jouw idolatrie maakt je even blind. Ik ga me niet uitspreken over zijn verwezenlijkingen, maar zijn stijl was in elk geval een president onwaardig. Hij kon met moeite een deftige zin uitkramen in zijn speeches, alles wat tegen hem is is fake, zit constant anderen te kleineren/beledigen (of moeten we 'crooked Hillary', 'sleepy Joe' of 'lamestream media' normale woordenschat vinden van een president), en kraamde bijna dagelijks leugens uit (al denk ik eigenlijk gewoon dat het waan-ideeën zijn en hij het dus ook écht gelooft als hij zegt dat hij de beste was, de minst racistische, de meest vrouwvriendelijke, en ga zo maar door).

Ik ben in elk geval blij dat we er van af zijn. In het begin kon je het nog allemaal komisch vinden, maar met de jaren werd het gewoon triestiger of walgelijker. En ik heb nochtans wel reden om vóór hem te zijn want hij heeft mij letterlijk een paar duizend euro opgeleverd door mijn Amerikaanse werkgever die de belastingsverlaging van Trump deels onder zijn werknemers verdeeld heeft (want het bedrijf had die belastingsverlaging echt niet nodig).
wied
Elite Poster
Elite Poster

heist schrijft: ...Stel u eens voor hoe China er nu aan toe zou geweest zijn, mocht Trump met zijn bondgenoten samen 1 blok gevormd hebben bij de WTO?

LOL, alsof China slechts 4 jaar nodig had om superpower te worden!!! :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

- Tomby; Trump is (van nature) geene politieker.

- Ik ben het niet met alles eens wat Trump doet en zegt dus ook daar zit je alweer fout.
- Bv dat dieren opnieuw mogen afgeschoten worden daar ben ik niet voor en toen die zat te leuteren over covid had ik zoiets van laat die muppets van een virologen gewoon dat gedoe afreutelen inplaats van zelf dwazigheden zitten te verkopen, ik ben het dus helemaal niet met alles eens wat die doet en zegt maar dat heb ik bij niemand, perfectie bestaat niet.
- En ja het is een bullebak en soms boertige kerel ja maar wij kijken daar door en we kijken naar wat hem effectief doet voor de mensen en daar draait het ons om.
- Je kan natuurlijk zoals Obama telkens mooie praatjes hebben, wat ben je daarmee dan? Die man heeft niks voor zijn volk gedaan, het is geen toeval dat Obama miljoenen stemmen verloor in 2012, velen waren zijn mooie praatjes beu en ook een deel vd zwarte kiezer had dat door. En dan zwijg ik nog vd 7 landen die hem zitten bombarderen heeft enz...

- Het klopt; Trump broebelt soms flink haha maar dat komt omdat die zegt wat in hem opkomt. Die gebruikt zelden een teleprompter, bij Trump komt het uit zichzelf daarom is het allemaal minder mooi. Biden moet het wel (bijna) altijd via de teleprompter doen of het trekt al helemaal op nikske.

- Kraamde dagelijks leugens uit? Dat is idd wat mensen constant doen in de politiek, je hoeft alleen maar naar de eigen politiekers hier te kijken, iedere week prijs. Hetgeen dat me altijd zal bij blijven dat is toen de VLD maandenlang enorm luid stonden te roepen dat ze het vreemdelingenstemrecht zouden tegen, iedereen hebben ze blaaskes zitten wijsmaken, toen de telling er was hebben ze het mee zitten goedkeuren.

- A, daar hebben we het weer; Trump zou een racist zijn terwijl er 0 bewijzen van zijn, ik denk dat velen echt niet weten wat racisme juist is. 0 bewijzen , integendeel, Trump heeft net meer voor die mensen gedaan, voor zwarten en noem maar op.
- Biden daarentegen is wel een racist en daar zijn wel bewijzen van.

- De meest vrouwvriendelijke; kan best zijn, een uitspraak wil niks zeggen en die dan ook nog eens in zijn prive was en voor zijn kandidaatstelling, kom hier niet heilig doen alsof men hier nooit dergelijke praat zitten verkopen hebben over vrouwen, trouwens, vrouwen onder elkaar durven ook zo'n vettige praat verkopen ze, je zou raar opkijken haha, ze zijn niet op hun mondje gevallen.En let's face it, zeer vele van die vrouwen zijn ook golddiggers. Bij Biden daarentegen die zit graag aan kinderen te snuffelen en te prutsen, het is maar waar je je aan wil storen.

- timmermc post dat Trump verloren heeft zowel in 2016 als nu? Dan kent u duidelijk niet het systeem in de VS, in de VS maakt het minder uit dat je 3 of 5 miljoen stemmen meer hebt dan de andere, zo werkt het daar niet.
- Trump won in 2016 en nu scheelt het ook niet veel en het strafste is dat Trump meer stemmen haalde nu dan Obama en nu al 9 miljoen stemmen meer heeft dan in 2016, zit al aan 72 miljoen.
- Het is trouwens geweten dat in de VS er wat meer Democraten zijn en dat heeft oa te maken met de diversiteit, wrm denk je dat Biden miljoenen illegalen wil naturaliseren? Ook nu al stemmen familie leden massaal voor de democraten. Biden wil illegaliteit belonen. Als hem daarin zou slagen ooit dan zal het voor de republikeinen zeer moeilijk worden om mss nog een president te krijgen.
- Het is altijd zo net zoals in Europa; zoveel mogelijk import omdat ze weten, die stemmen niet meteen op een rechtse partij. Zie in Brussel, extreem links daar en rechts komt er niet aan te pas door de massale import en vervreemding daar en omdat ze bepampert worden, ze weten dat ze meer mogen daar dan een ander dus stemmen ze op diegene die hen het meeste bijvalt en dat zijn sowieso altijd die linkse partijen.
Laatst gewijzigd door Unicorn1 11 nov 2020, 16:49, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Tomby schreef:
Ik ben in elk geval blij dat we er van af zijn.
We? Ik dacht dat hij niet onze maar hun president was. Of ben je toevallig Amerikaan ?
wied
Elite Poster
Elite Poster

Alle bedenksels van de FED komen toch tot bij ons via de ECB!? :-D
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Wanneer heb je die vakbondsvleugel nog iets weten realiseren?
CD&V is een partij van het midden, dus ze gaan nooit roepen dat de vakbond iets verwezenlijkt heeft, dat wil niet zeggen dat het ACW onbelangrijk is binnen CD&V.
Alleen is het gewicht van CD&V als geheel sterk afgenomen, en de vakbondsvleugel is daar dan nog maar eens een deeltje van, dus dan moet je niet verschieten dat dit minder naar voor komt.
heist_175 schreef:De grootste mediagroep van Vlaanderen (DPG: VTM + HLN) kan je toch bezwaarlijk van linkse sympathiën verdenken hé :).
HLN is een liberaal geïnspireerde krant, en VTM was ook bij de lancering het troetelkindje van Patrick Dewael en Guy Verhofstadt.
Dan moet je niet verwachten dat die zo open tov. rechts zijn.
heist_175 schreef:Als een gekleurde vrouw geen mondmasker wil dragen, zetten ze het frontpage HLN.
Niet gezien, maar moeten ze het verzwijgen?
Moeten ze doen zoals de VRT, die over "jongeren" spreekt als het allochtonen zijn, en ook al zitten erbij die minstens 30 jaar oud zijn?
Maar als het dan over een nieuw vaccin gaat, mag het plots luidop klinken dat ze van Turkse origine zijn.
Een beetje objectiviteit zou geen kwaad kunnen.
heist_175 schreef:Dat tegelijk zowat de halve achterban van het VB antivaxer en antimasker is, komt nauwelijks aan bod. En al zeker niet frontpage.
Klinkt goed, maar is het ook waar?
En als u daar betrouwbare bronnen van hebt, waar hebt u die dan gehaald?
Waarschijnlijk uit zo'n medium dat u nu verwijt dat ze dat nieuws niet brengen.
Je kunt ook niet elk nieuwsbericht op de voorpagina zetten.
heist_175 schreef:Heb je echt niet door dat DIW lacht met machthebbers? Misschien heb je de recentere afleveringen gemist, na de aanstelling van de regering DeCroo (met sossen en Groen). Daar lachen ze natuurlijk ook gewoon mee hé.
De woordvoerder?
Ik zoek in youtube naar De Woordvoerder, ideale wereld, gesorteerd op uploaddatum.
Je vindt dat ze met heel veel bedrijven lachen, en vooral met N-VA'ers, lachen met groene of rode ministers vind ik niet terug.
Het kan natuurlijk aan youtube liggen, maar ik krijg ze niet te zien.

https://www.youtube.com/results?search_ ... +wereld%22
heist_175 schreef:Er zijn hier mensen die openlijk allerlei obscure YT kanalen citeren als "degelijke bron". Dat is toch echt keihard zelf kiezen om in een bubbel te stappen.
Ik voel mij niet aangesproken, als ik iets zie op youtube probeer ik ook eventjes te kijken wie of wat dat nieuws gepost heeft.
heist_175 schreef:En zelfs uw argumentatie: je wéét dat YT enkel geïnteresseerd is in kliks, zodat je langer blijft "hangen" en meer ads consumeert. Onderneem dan actie om dat te vermijden.
Welke actie onderneem jij daarvoor?
Op welke manier ga je dat systeem omzeilen?
heist_175 schreef:Ik volg niets of niemand op Twitter of Facebook.
U afsluiten van de wereld lijkt mij ook geen goede methode.
Ik heb al regelmatig via fora, maar ook via Facebook nieuws gezien dat ik anders zeker gemist had, omdat het onder de mat geveegd werd door de traditionele media.
heist_175 schreef:maar wel DeStandaard.
Alsof dat dan de absolute Waarheid is.
heist_175 schreef:Net zoals ik niet naar "brood & spelen" TV kijk: VTM en in mindere mate VRT (maar meer en meer, jammer genoeg). Alleen DIW is een uitzonder: satire vind ik heerlijk.
Satire kan heel leuk zijn, maar ik kijk toch ook of men selectief is met wat men lacht, en of men iedereen op dezelfde manier door de mangel haalt.
Dan kan ik alleen concluderen dat DIW links is.
heist_175 schreef:Je hebt natuurlijk een goeie bron hiervan?
En please geen obscuur YT kanaal :)
De bronnen zult u zeker niet "goed" vinden. Recente artikels vind ik terug bij sceptr.net, en bij vlaamsbelang.org zelf, natuurlijk.
Oudere cijfers (2007) ook bij sampol.be.
Een van de bronnen heeft het over een parlementaire vraag aan Benjamin Dalle over de ondervertegenwoordiging van VB'ers, zowel in politieke als amusementsprogramma's.
Maar iedereen die wat TV kijkt, kan moeilijk anders dan zien dat in de Afspraak toch vooral linkse gasten komen opdagen, en heel zelden iemand van VB.
heist_175 schreef:Je hebt zeker het NBB rapport gemist over de bijdrage/kosten van migratie?
Het kwam - per ongeluk - midden in de US verkiezingen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201104_98090238
De conclusie is dat we (zoals wel vaker) in België te veel "ondergaan" en te weinig beleid voeren.
Er is al veel kritiek op dat rapport.
Dat men Europese "migranten" gewoon daarbij rekent, vind ik al compleet onterecht.
Er is immers vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie.
Heel wat kosten van migratie worden er ook niet in verrekend.
heist_175 schreef:En wat heeft hij in zijn 4J presidentschap gerealiseerd, buiten met iedereen boel gemaakt?
Bitter weinig, toch?
Vandaar dat de Amerikaanse economie het zo goed deed, tot Corona roet in het eten kwam gooien?
Ga toch niet af op activisten vermomd als journalist, zoals die Björn Soenens.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

phil48 schreef:We? Ik dacht dat hij niet onze maar hun president was.
Wij zijn er toch ook van af dat we niet meer constant met zijn onzin geconfronteerd worden ? Ok, we kunnen natuurlijk ook stoppen met gazetten lezen en nieuws kijken, maar da's nogal simpel geredeneerd.
wied
Elite Poster
Elite Poster

@boulder

Gisteren werd Tom Van Grieken in de "afspraak" vriendelijk gevraagd om zijn bewondering voor Donald Trump te bevestigen... (twee vliegen in één klap dus) :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Republikeinen halen Senaatszetel van Alaska binnen.

In de veronderstelling dat Biden President-Elect zou worden op 6 januari, moeten de Republikeinen nog slechts 1 zetel binnenhalen van de run-off in Georgia in December om de controle over de Senaat te behouden en de vrijheid van Kamala voor minstens 2 jaar lang flink in te perken.

Als de Democraten dit willen voorkomen, moeten ze beide zetels binnenhalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:@boulder

Gisteren werd Tom Van Grieken in de "afspraak" vriendelijk gevraagd om zijn bewondering voor Donald Trump te bevestigen... (twee vliegen in één klap dus) :-D
Het is niet dat ze ze nooit uitnodigen, maar zeer weinig in verhouding tot hun stemmenaantal.
Maar dat is wel een VRT tactiek: dat men bij voorbaat in een bepaald kamp indeelt, en dan vraagt om die mening te verantwoorden.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

...in de VS maakt het minder uit dat je 3 of 5 miljoen stemmen meer hebt dan de andere, zo werkt het daar niet.
- Trump won in 2016 en nu scheelt het ook niet veel en het strafste is dat Trump meer stemmen haalde nu dan Obama en nu al 9 miljoen stemmen meer heeft dan in 2016, zit al aan 72 miljoen...
Krijg ik nu een déjà vu momentje? Waar heb ik deze vorm van ontkenning onlangs nog gehoord? :bang:
Naast zijn bijna misdadig optreden bij deze Coronavirus pandemie, worden Amerikanen hopelijk van verdere en diepere ellende bespaard door die man in de nu resterende 70 dagen. Maar ik vrees dat voor iemand met dit NPS, deze periode nog een te ruime marge biedt om iedereen en alles met hem mee te sleuren.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik vreemd vind aan die kritiek op de Vlaamse media is dat terwijl de kiezers eerder rechts stemmen en dit volgens sommigen een grondstroom zou zijn, de media links zou zijn. Wat houdt rechts ook tegen om zelf media te ontwikkelen die veel beter en neutraler berichten? Wat we zien aan rechterzijde is echter vaak ofwel van veel mindere kwaliteit of totaal niet neutraal. Van de regen in de drop dus. Is er op rechts dan zo weinig intellect te vinden dat men geen deftige media kan oprichten?

DIW is satire en er wordt gelachen met dwaze zaken uit de actualiteit. Ik keek er vroeger vaker naar maar ze halen alles door de mangel. Het feit dat een bepaalde partij vaker aan bod zou komen kan er ook liggen aan dat die misschien meer dwaze zaken uitvoeren? Dat men er zich aan stoort kan ook wijzen op een gebrek aan zelfkritiek of lange tenen. Ik lach met alle politici, hun kleur interesseert me niet of verhindert me niet om te lachen met hun blunders. Uiteraard zie ik ook dat een Weyts eerder een kolderfiguur is dan een minister, logisch dat hij soms de volle laag krijgt maar dat is ook al zo geweest met De Block en Beke en ook Van Ranst is er al opgevoerd. We gaan toch geen censuur invoeren en bepalen dat men met bepaalde zaken niet meer mag lachen. Daar zouden bepaalde extremisten zeer blij mee zijn.

De online bubble wordt inderdaad wat opgedrongen maar een beetje kritisch zijn naar bronnen kan niet kwaad en is een eigen verantwoordelijkheid. Zelfs voor je eigen krant moet je kritisch blijven.

Er is geen stemplicht in België. Wie niet wil deelnemen blijft thuis of stemt ongeldig. Anderen gaan gewoon op uitstap of laten de Dr een briefje maken. Het kiesproces is belangrijker dan een duivenclub. De duivenclub gaat ons leven niet bepalen, de politieke keuzes wel.

Coalities zijn niet kunstmatig maar overeenkomsten. Als men enkel "logische" coalities zou accepteren dan zijn verkiezingen niet meer nodig. Coalities staan meer nuances toe want mensen zijn niet enkel 2-ledig in opvattingen. Ik heb op zowat elke democratische partij gestemd, in welk vakje hoor ik dan? Politiek gaat niet over vakjes maar over oplossingen voor problemen, de vakjes zitten die oplossingen alleen maar in de weg. Oplossingen vergt de wil en de kracht om buiten de vakjes te durven kijken. Bij extremisten is dat bijna altijd een struikelblok.

Elk politiek systeem heeft zijn fouten en ook met grote blokken of winner takes all krijgt 1 grote partij ook veel meer macht dan ze electoraal verdiende.

Het is juist dat er weinig degelijk beleid is in België maar als we dan kijken naar Vlaanderen zie je vaak net dezelfde fouten. Heel vaak wordt Vlaanderen daarom voorgesteld als België maar kleiner. Guy Tegenbos, een vlaamsgezinde, haalt dat punt geregeld aan in zijn kritiek op het beleid. Wat voor zin heeft het om dingen te regionaliseren en het dan net hetzelfde te doen.

Duidelijkheid is inderdaad leuk maar veel dingen zijn eerder ingewikkeld en simpele duidelijke oplossingen bestaan niet of werken niet. Het loont zeker om daarmee stemmen te ronselen maar beleid voeren dat werkt is iets anders. Er zijn geen simpele oplossingen voor milieu/klimaat, mobiliteit, migratie, gezondheid,... Mensen gaan inderdaad voor een alternatief omdat ze hopen dat dat anders gaat zijn en omdat ze willen geloven in de simpele recepten van extremen. Helaas maakt men zichzelf dan wat wijs want de waarheid dat eenvoudige oplossingen niet bestaan gaat niet weg. We hebben de kracht van verandering meegemaakt, het bleek een achteruitgang, wow. Nadien werd diezelfde kracht electoraal afgestraft.

BDW moet geen akkoord met enkel Magnette sluiten maar met een meerderheid. Een akkoord is er ook pas als het volledig rond is. Zijn eis om MR te dumpen heeft anderen het akkoord doen dumpen. Een foute inschatting dus. Ook niet vergeten dat de minderheidsregering er gekomen is... omdat NVA gaan lopen is. BDW had zijn droomcoalitie en heeft ze zelf verlaten toevallig net voor ging bekend worden dat er mensensmokkel op het kabinet van zijn staatssecretaris werd georganiseerd.

Het is en blijft een feit dat sommige partijen geen sterk en goed beleid voor België wensen want dat is tegen hun grondbeginsel dat België niet werkt en dat Vlaanderen daarom alleen verder moet. Het is verdorie artikel 1 van hun programma. Wie dan verwonderd is dat dezelfde partij niet echt vaart maakt met nodige ingrepen of beleid die snap ik echt niet. Het is van binnenuit slopen en hopen dat de boel uiteindelijk instort en daar vestigen sommigen hun hoop op :roll: Ze hebben ondertussen hun kans gehad en het gelijk van dit punt bewezen.

Trump was een mediafiguur die naam maakte met groteske uitspraken en mediaoptredens, logisch dat zo iemand als zodanig beschreven/bekeken wordt. Hij heeft dat beeld ook niet afgezwakt maar enkel bevestigd. Dat wil dus niet zeggen dat de man niets goed deed of de Amerikaanse belangen soms goed behartigde maar hij deed ook heel veel foute dingen en zette bepaalde relaties onder sterke druk. Hij hitst ook mensen tegen elkaar op en gebruikt zijn kiezers tegen zichzelf. Zijn laatste show is schrijnend. Totaal geen waardigheid maar wel gevaarlijk mensen ophitsen tegen elkaar om zijn eigen elitaire postje te redden. Hij is niet tegen de swamp, hij is de swamp net zoals hij zelf deel van de elite is.

En karaktermoord? Heb je die mening ook over sleepy Joe, lock her up, crooked Hillary,...

Trump is ook niet echt zo hard tegen de pers als je zelf gelooft, meer nog, hij gebruikt de pers harder en beter dan anderen. Elke dag staat hij in de belangstelling met de meest triviale zever. Aandacht is belangrijk en zelfs slecht nieuws is beter dan geen nieuws in marketing. Trump heeft dat goed begrepen en de pers speelt enkel in zijn kaart met hun niet aflatende aandacht. Als ze hem echt zouden willen treffen dan zwijgen ze gewoon over hem. DAN zou hij pas echt en eerlijk boos worden, als een kindje dat geen aandacht krijgt. Nu wordt de man verwend in de pers en gebruikt hij hen tegelijk als calimero... en men loopt blind in de val van deze rattenvanger.

Vreemd dat je klaagt over partijdigheid van de pers en dezelfde pers aanhaalt om aan te geven dat sommige (Vlaamse) Amerikanen ook pro trump kunnen zijn. Ik heb vaak genoeg Trumpfans in beeld gezien en ook in de krant kreeg dat aandacht. Ik begrijp ook goed dat sommige Trump een goede kandidaat vinden en voor hen (financieel) verbetering betekende. Op het geheel van zijn beleid vind ik als Belg zijn termijn echter ondermaats.

Uiteraard kwam NVA pas aan bod toen ze ook electoraal van betekenis werden. NVA krijgt nu echter meer dan dubbel zoveel zendtijd op VTM als op VRT en is de marktleider op dat vlak. klagen is dus al lang achterhaald. Waar haal je dat groen oververtegenwoordigd is? VB kan meer klagen maar ze hebben hun situatie ook zelf in de hand gewerkt. Anderzijds zitten ze nu ook in het bestuur van VRT waar ze al op censuur hebben aangedrongen. 1 bestuurder (NVA) is onlangs opgestapt na ontoelaatbare vermenging van belangen.

Wat ook meespeelt is de actualiteit. Het klimaat is lang het grootste thema geweest, het is dus logisch dat er dus ook meer mensen van Groen hierover aan bod komen net zoals het logisch is dat Theo de show mag voeren als het over migratie gaat.

Migratie is een probleem en dat zal niet verdwijnen, ook niet met of door extreem rechts. De vermenging van volkeren is er al en is onomkeerbaar. Dat mensen het tegendeel willen blijven geloven is hun zaak maar doet niets af aan dit feit. Er zijn migranten van 4e en 5e generatie in België en die gaan nooit meer weg. Er zullen ook altijd vermengingen blijven bijkomen en nieuwe inwijkelingen dus migratie zal niet verdwijnen. Doen alsof dat wel zou kunnen vergiftigd het debat en houdt goed beleid tegen. We zullen ermee moeten leven, willen of niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Wat ik vreemd vind aan die kritiek op de Vlaamse media is dat terwijl de kiezers eerder rechts stemmen en dit volgens sommigen een grondstroom zou zijn, de media links zou zijn. Wat houdt rechts ook tegen om zelf media te ontwikkelen die veel beter en neutraler berichten?
Een aversie en wantrouwen die binnen rechts ontstaan is tov de traditionele media in het algemeen? Daarnaast lijkt de rechtse kiezer ook minder te willen spenderen in zijn budget aan media, en zullen bedrijven minder happig zijn om advertenties te plaatsen dan in een "safe heaven" als De Standaard, waardoor het niet evident is om er een kostendekkende operatie van te maken. Jij zal misschien zeggen dat de rechtse kiezer niet intellectueel genoeg is om een magazine te lezen, ik zou eerder opperen dat de rechtste kiezer minder tijd heeft (of wil vrijmaken) om een magazine te lezen, er zal wel meer dan 1 reden voor zijn.

Let op: rechts verspreidt hun berichtgeving ook, maar via andere kanalen dan "de traditionele media", en voornamelijk met korte to-the-point berichten. De budgetten die VB aan sociale media spendeert spreken boekdelen, dankzij de topdotaties die het krijgt obv het aantal stemmen dat ze gehaald hebben. Dus ergens subsidieren wij als belastingbetaler ook de verspreiding van rechts gedachtengoed. En dat wordt als een van de redenen voor de opgang van VB geidentificeerd.
Dizzy schreef:Wat we zien aan rechterzijde is echter vaak ofwel van veel mindere kwaliteit of totaal niet neutraal.
"Wat we zien" is hier "Wat ik zie" :nono:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Over die stemplicht. Er is idd geen stemplicht maar enkel opkomstplicht. Ik vind het verkeerderlijk stemplicht gebruiken op de stembrieven eigenlijk onacceptabel.

Dat is hetzelfde met schoolplicht. Er is geen schoolplicht maar een leerplicht.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Laat me duidelijk stellen dat ik NIET denk dat rechts minder intellectueel zou zijn. Ik vraag me gewoon af waarom men ipv te zagen en klagen over de beschikbare pers men niet gewoon zelf initiatief neemt en het goede voorbeeld geeft. Het gaat me ook niet over geschreven pers alleen maar media in het algemeen in al haar vormen en dus ook online.

Ja, VB gebruikt miljoenen belastinggeld om op FB berichten te posten. Helaas wat zien we dat veel van die berichten gewoon van andere extreem rechtse media/figuren komen en vaak deels of geheel fake nieuws zijn. Zo ondergraven ze hun eigen geloofwaardigheid en bevestigen ze wat ik zeg.

Een voorbeeldje: momenteel gaat er op twitter een bericht rond over een VB-er die bloemen op het graf van een nazi gaat leggen. Hiermee schrik je dus een pak mensen af die niets met nazi's wensten te maken te hebben en ondergraaf je je eigen geloofwaardigheid.

Ik denk eerder dat ook aan rechtse kant er veel mensen zijn die een gebalanceerde pers willen en niet enkel een kanaal dat voor de eigen bubble zit te werken. Door echter alle pers over dezelfde kam te scheren en overal complotten in te zien duwt men mensen naar alternatieven die gewoon nog slechter en nog eenzijdiger zijn, tel uit uw winst. Had men echt kwalitatieve kanalen die gewoon beter doen dan de klassieke media dan waren deze ook winstgevend, nu is dat moeilijk omdat het aantal mensen dat voor die onzin wil betalen gewoon te laag is.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

boonpwnz schreef:Over die stemplicht. Er is idd geen stemplicht maar enkel opkomstplicht. Ik vind het verkeerderlijk stemplicht gebruiken op de stembrieven eigenlijk onacceptabel.

Dat is hetzelfde met schoolplicht. Er is geen schoolplicht maar een leerplicht.
Zou dat niet gewoon zijn omdat "opkomstplicht" een beetje een vreemder/moeilijker woord is dan stemplicht? Je moet iedereen kunnen bereiken hé, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het woord opkomstplicht niet (goed) begrijpen, maar stemplicht wel. In de volksmond spreekt men meestel over stemplicht.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik dacht dat deze topic over de Amerikaanse verkiezingen ging?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Wat ik vreemd vind aan die kritiek op de Vlaamse media is dat terwijl de kiezers eerder rechts stemmen en dit volgens sommigen een grondstroom zou zijn, de media links zou zijn. Wat houdt rechts ook tegen om zelf media te ontwikkelen die veel beter en neutraler berichten?
De budgetten die VB aan sociale media spendeert spreken boekdelen
Dizzy schreef:Wat we zien aan rechterzijde is echter vaak ofwel van veel mindere kwaliteit of totaal niet neutraal.
"Wat we zien" is hier "Wat ik zie" :nono:
Je gaat partijpropaganda (VB op Facebook) toch niet vergelijken met "de media"? Media die expliciet van rechtse signatuur zijn, bakken er in de realiteit weinig van: commercieel (mogelijks omdat bedrijven zich niet willen verbranden), maar ook inhoudelijk (framing, wederwoord, ...).
De dag dat je partijpropaganda (van eender welk partij) gaat beschouwen als "media", zit je in een bubbel :).
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Feiten zijn wat ze zijn; Trump is/was een betere president dan Obama/Bush/Clinton. :beerchug:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Unicorn1 schreef:Feiten zijn wat ze zijn; Trump is/was een betere president dan Obama/Bush/Clinton. :beerchug:
De "alternatieve feiten" bedoel je.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor Amerika? Kan.

Voor de wereld? Nope.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Unicorn1 schreef:Feiten zijn wat ze zijn; Trump is/was een betere president dan Obama/Bush/Clinton. :beerchug:
voor sommigen zeker.
voor iedereen in de US? grote twijfel
voor de wereld? zou zeggen van niet
voor het imago van de US? zeer zeker niet
voor het imago van POTUS? zeer zeker niet

edit: ben wel eens benieuwd naar de feiten? Want mocht hij het zo fantastisch gedaan hebben, zou hij toch makkelijk moeten winnen van "Sleepy Joe".
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”