Iemand een geniaal idee om de galm/echo te verminderen van een pvc buis waar een ventilator op aangesloten staat?
In mijn toilet vond men er niet beter op dan de afvoer te regelen door een pvc buis zo'n 4 meter naar buiten te trekken en daar dan binnen een ventilator op aan te sluiten. De oorspronkelijke ventilator was zo'n 45 dB. Eergisteren een nieuwe besteld, de stilste op de markt, slechts 25 dB. Dus snel vervangen maar het verschil is minimaal. Nu ja, het is wel stiller, maar verre van stil en mijn vriendin wordt gek van dat lawaai. Is er een quick win om die echo kwijt te spelen van de pvc buis?
Och ja, ik heb er ook nog een losse filter uit gehaald van de oorspronkelijke ventilator. Die had de aannemer er gewoon losingegooid.
Akoestiek ventilatie buis verbeteren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Stuk flexible buis tussen steken.
Demper monteren.
Is natuurlijk enkel mogelijk als een stuk van de buis bereikbaar is.
Demper monteren.
Is natuurlijk enkel mogelijk als een stuk van de buis bereikbaar is.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
-
- Elite Poster
Ik kan de buis bereiken, maar die zit vast met pur. Had al gekeken naar zoiets om in de buis te stoppen, dat bestaat, maar eigenlijk zit dat al op de ventilator zelf.
Het is echt het geluid van de buis, de echo van het gezoem van de ventilator in de buis.
Het is echt het geluid van de buis, de echo van het gezoem van de ventilator in de buis.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik weet niet hoe vlot je lucht buiten kan geraken, indien te veel tegendruk door een rooster / vliegengaas dan zal dit ook meer lawaai geven.
Misschien was een simpele buisventilator zo diep mogelijk in je buis duwen eeen betere oplossing geweest?
Misschien was een simpele buisventilator zo diep mogelijk in je buis duwen eeen betere oplossing geweest?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Hmm, geen gemakkelijke opdracht. Ik begrijp jouw vriendin volkomen, van zoiets kan je inderdaad hoorndol worden.
Allereerst zou ik indien dit mogelijk is, eens bij de aannemer te rade gaan. Misschien werd hij al eens geconfronteerd met gelijkaardige klachten en weet hij zelfs hoe het op te lossen?
Ik denk dat de buis onvoldoende "ingepakt" is en daardoor wordt het geluid van de ventilator door de optredende resonantie waarschijnlijk nog versterkt.
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat dit "inpakken" achteraf alsnog doen niet haalbaar is.
Een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn te verhinderen dat de buis de trillingen van de ventilator opvangt, de ventilator op de een of andere manier "geïsoleerd" van de buis bevestigen dus.
Succes Slafes.
Allereerst zou ik indien dit mogelijk is, eens bij de aannemer te rade gaan. Misschien werd hij al eens geconfronteerd met gelijkaardige klachten en weet hij zelfs hoe het op te lossen?
Ik denk dat de buis onvoldoende "ingepakt" is en daardoor wordt het geluid van de ventilator door de optredende resonantie waarschijnlijk nog versterkt.
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat dit "inpakken" achteraf alsnog doen niet haalbaar is.
Een andere mogelijke oplossing zou kunnen zijn te verhinderen dat de buis de trillingen van de ventilator opvangt, de ventilator op de een of andere manier "geïsoleerd" van de buis bevestigen dus.
Succes Slafes.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
in de buis een of meerdere van dergelijke dempers?
https://www.ventilatieland.be/artikel/2 ... -80mm.html
https://www.ventilatieland.be/artikel/2 ... -80mm.html
-
- Elite Poster
Potverde. Daar heb ik op die site dus de nieuwe ventilator besteld en toen naar gekeken maar niet gevonden. Mercikes. Ga dat eens proberen!