Niet gaan stemmen is zowat het dwaaste dat men kan doen. Wel komen leuteren maar even uw burgerplicht om de 4 jaar eens doen is teveel gevraagd

VRT weet dat hun teller achterloopt op andere Europese media.Tomby schreef:Ondertussen is ook Arizona confirmed voor Biden, wat hem op 238 kiesmannen brengt, en bij de VRT hebben ze nog altijd niet door dat hun teller blijven hangen is.
Mja, ik vind het toch geen "vingers in de neus" verkiezing voor Trump (zoals in 2016) zoals je had voorspeldwoutervh schreef:Told you so...
Het is dan ook niet de national popular vote die bepaalt wie de President wordt. Ik snap die fixatie ook niet daarop, tot enkele decennia geleden werd dat zelfs enkel maar eens ter info meegegeven. Nu is het bon-ton dat de verliezer van het college maar winnaar van de popular vote dat begint in te roepen, maar de regels werden op voorhand vastgelegd, klagen achteraf heeft geen zin.Stroper schreef:Trump wordt hiermee die 1ste 2term president die nooit de popular Vote kon winnen(W Bush kon het in 2004, de andere Popular Vote Verliezende Presidenten waren 1-termers).
Oei oei, de VRT weet het beter dan de grote nieuwszenders. Waarom wachten ze dan niet ineens tot januari als de electoral college stemmen geteld worden. Faithless electors enzo. En waar is de blue wave die de VRT voorspelde?blaatpraat schreef: VRT weet dat hun teller achterloopt op andere Europese media.
Doch passen ze hem maar aan als ze 100% bevestiging krijgen, iets dat nog niet het geval is voor Arizona dus.
En zo hoort het ook...
Omdat die tot enkele decennia geleden gelijk liepen met de electoral collage:CCatalyst schreef: Het is niet de national popular vote die bepaalt wie de President wordt. Ik snap die fixatie ook niet daarop, tot enkele decennia geleden werd dat zelfs enkel maar eens ter info meegegeven.
Ik weet best hoe het Amerikaanse kiessysteem werkt. Maar daarom hoef ik(of heel wat Amerikanen) het nog geen goeie zaak te vinden dat een federaal ambt niet via een federale verkiezing verkozen wordt.CCatalyst schreef:Het is de popular vote in elke staat afzonderlijk die uiteindelijk de President bepaalt. Je moet dit niet zien als een nationale race, wel een race in elke staat afzonderlijk, daarom dat we ook de resultaten state per state beschouwen![]()
Men is vrij om de regels aan te passen. Vooraf natuurlijk, niet achteraf als er al stemmen geteld zijn.Stroper schreef: Ik weet best hoe het Amerikaanse kiessysteem werkt. Maar daarom hoef ik(of heel wat Amerikanen) het nog geen goeie zaak te vinden dat een federaal ambt niet via een federale verkiezing verkozen wordt.
Idd, als de Democraten op deze manier zouden winnen zou het plots geen probleem meer zijn natuurlijk.Stroper schreef:Sowieso is het op de lange duur problematisch als 1 partij slechts op deze manier kan winnen.
Daarvoor heb je een parlement, waarin ze wel gegarandeerd vertegenwoordigd zijn, desnoods kan je de macht van de president inperken ten voordele van het huis van afgevaardigden.CCatalyst schreef: Ik zou dat niet doen, want de kleine staten gaan het niet kunnen waarderen dat in 2024 de kandidaten zich enkel nog concentreren op de grote bevolkingsaantallen aan de oost- en westkust, en de belangen van het binnenland volledig negeren.
Wat nog nooit gebeurd is, en aangezien dit systeem plattelandsstaten bevoordeelt zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. (Hoogstens kan je hierbij opmerken dat in de 19de eeuw waarin dit 3x is gebeurt de Democraten eerder "rechtser"(rechten voor vrouwen en zwarten) waren dan de Republikeinen)CCatalyst schreef:Idd, als de Democraten op deze manier zouden winnen zou het plots geen probleem meer zijn natuurlijk.
Natuurlijk zou het dan ook een probleem zijn.CCatalyst schreef:Idd, als de Democraten op deze manier zouden winnen zou het plots geen probleem meer zijn natuurlijk.Stroper schreef:Sowieso is het op de lange duur problematisch als 1 partij slechts op deze manier kan winnen.
Ja, ik denk niet dat dat dat ver gaat raken in zo'n gepolariseerd land. Als de Democraten alles binnenhalen deze keer kunnen ze dat uiteraard wel doen, maar dan gaan ze eens beginnen nadenken "wat als wij in de toekomst de President leveren en het Huis verliezen...".Stroper schreef: Daarvoor heb je een parlement, waarin ze wel gegarandeerd vertegenwoordigd zijn, desnoods kan je de macht van de president inperken ten voordele van het huis van afgevaardigden.
https://edition.cnn.com/election/2020/r ... /presidentCCatalyst schreef:Oei oei, de VRT weet het beter dan de grote nieuwszenders. Waarom wachten ze dan niet ineens tot januari als de electoral college stemmen geteld worden. Faithless electors enzo. En waar is de blue wave die de VRT voorspelde?blaatpraat schreef: VRT weet dat hun teller achterloopt op andere Europese media.
Doch passen ze hem maar aan als ze 100% bevestiging krijgen, iets dat nog niet het geval is voor Arizona dus.
En zo hoort het ook...
Er zijn nog 7 staten waar het resultaat nog niet gekend is. 2 (NV, WI) van die staten lijken naar Biden te gaan, 5 (AK, GA, MI, NC, PA) van die staten naar Trump.quovadis schreef: Het lijkt nu weer over te hellen naar Biden
Ik heb het altijd gezegd: Trump heeft toegang tot zeer goede analisten en modellen en uitstekende data. Trump is idd al maanden bezig met dit specifieke exacte scenario dat zich nu aan het uitspelen is, met de framing van de absentee votes, alsof hij al maanden wist dat het zo ging uitdraaien, en heeft hier een uitgewerkt plan voor klaar. Goed mogelijk dat een of meerdere tellingen vandaag stopgezet worden op rechterlijk bevel. Daarmee zal de state echter nog niet "gecalled" worden. Als dat gebeurt, zijn we wellicht vertrokken voor weken.Tomby schreef:En dat lijkt nu exact te gebeuren
ik denk dat er niemand maar dan ook niemand had gerekend op een blue wave. Wel dat ze mssn iets meer marge hadden dan nu. Langs de andere kant als er niet zoveel werd gestemd via de post dan zou het mssn al duidelijk geweest zijn dat Biden won en met de nodige marge.CCatalyst schreef:Ik heb het altijd gezegd: Trump heeft toegang tot zeer goede analisten en modellen en uitstekende data. Trump is idd al maanden bezig met dit specifieke exacte scenario dat zich nu aan het uitspelen is, met de framing van de absentee votes, alsof hij al wist dat het zo ging uitdraaien, en heeft hier een uitgewerkt plan voor klaar. Goed mogelijk dat een of meerdere tellingen vandaag stopgezet worden op rechterlijk bevel. Daarmee zal de state echter nog niet "gecalled" worden. Als dat gebeurt, zijn we wellicht vertrokken voor weken.Tomby schreef:En dat lijkt nu exact te gebeuren
Maar hoe maar staten hij verliest, hoe zinlozer het allemaal wordt. Als hij maar 1 staat nodig heeft, kan hij wel nog winnen via die manier.
Wat het kamp Biden betreft, die hadden gerekend op een blue wave, die er niet gekomen is. Ik vermoed dat ze niet zo sterk voorbereid zijn als Trump naar de rechtbank trekt.
268-270 zal voor de rechtbank aangevochten worden, voor rechters benoemd door Trump. Als Trump een procedurefout kan aantonen voor de absentee/mail-in ballots in 1 van de staten die daardoor blauw geworden zijn, kan de rechtbank die stemmen ongeldig verklaren.quovadis schreef:Ook MI kleurt nu blauw. Als dit zo blijft dan heeft Biden 270 kiesmannen
AlsCCatalyst schreef:268-270 zal voor de rechtbank aangevochten worden, voor rechters benoemd door Trump. Als Trump een procedurefout kan aantonen voor de absentee/mail-in ballots in 1 van de staten die daardoor blauw geworden zijn, kan de rechtbank die stemmen ongeldig verklaren.quovadis schreef:Ook MI kleurt nu blauw. Als dit zo blijft dan heeft Biden 270 kiesmannen
Biden heeft meer dan 270 nodig om vandaag de winnaar te zijn ipv in december.
Ik weet het nog niet, het lijkt toch spannend te worden!quovadis schreef: Als
En het lijkt het erop dat Biden nog meer kiesmannen achter zal scharen als de trends zich doorzetten
tuurlijk is veel nog mogelijk, maar de trends zijn wat ze zijn en gaan de richting uit van de Democraten.CCatalyst schreef:Alles is nog mogelijk.
Scenario's:
Trump win.
Biden win.
269-269 (Trump win).
268-270 en supreme court.
Tellingen in PA worden stopgezet => supreme court.
quovadis schreef: edit:
en ondertussen op twitter:
Slechte verliezer, maar dat wisten we al zeker
Some or all of the content shared in this Tweet is disputed and might be misleading about an election or other civic process.
Verliezen zal zeer zwaar vallen voor een narcist als Trump maar ik gun het hem welLast night I was leading, often solidly, in many key States, in almost all instances Democrat run & controlled. Then, one by one, they started to magically disappear as surprise ballot dumps were counted. VERY STRANGE, and the “pollsters” got it completely & historically wrong!
En daarnaast staat er:on4bam schreef:
Slechte verliezer, maar dat wisten we al zeker
Dat zou ik nog wel eens willen zien.sandbert schreef:‘Bidens presidentschap zal er een zijn van genezen. We hopen niet op grootse dingen, hij zal gewoon het land weer normaal maken'