Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Vaganzza schreef:Ik zeg ook niet dat het een stagnatie is, ik zeg dat het het begin is van een mogelijke stagnatie.
het is een heel heel klein lichtpuntje.
ipv 10 dagen verdubbelen de cijfers nog maar om de 15 dagen (als dit zich doorzet en geen uitzondering is)
ik ken genoeg mensen, zelfs ook al een keer of 2 getest wens risicocontact, maar wa wilt ge in Deurne?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

...gelukkig nog niet beperk tot een actieradius binnen de eigen woonomgeving...

Dus je vindt de beslissing van o.m. Frankrijk, Spanje, Ierland, Wales, Tsjechië, Duitsland en o.m. Engeland om de niet essentiële verplaatsingen te verbieden overdreven? Benieuwd of je dit binnen 2-3 weken ook nog denkt.

... en toen ik gisteren de beelden zag van de massa's in Antwerpen, Brussel, Gent etc. werd ik hopeloos en moedeloos...
Veel onder hen waren daar met de gratis treintickets. Of hoe de overheid zélf nog mee voor de versoreiding zorgt. Zelfs DIT doen ze in het buitenland beter.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Benieuwd of je dit binnen 2-3 weken ook nog denkt..
binen 2-3 weken gaan de politici meedogenloos, met hun volle cynisme, de ziekenhuizen en artsen aanvallen omdat die ethische keuzes moeten maken tussen wie binnen mag, wie neit, wie je moet aankoppelen en wie je evtl moet afkoppelen voor een ander.

politici zullen niets doen en dan kun je straks artsen juridisch voor moord gaan vervolgen
ik zie Beke die paraplu al opentrekken om de vraag rond rusthuisdoden af te wentelen: " het is de schuld vd artsen en dat is federale materie, ik ben onshculdig"
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik had schrik om daarnet bij de slager in de rij te staan. Aan andere kant de wachtrij en de slager is met een open deur(dus er is altijd ventilatie)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Halloween-waardige inkijk in hoe het er in onze scholen aan toe ging de voorbije week, onder de keuzes en het beleid van Ben Weyts: https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 62135.html

* Intro: "We hadden veel liever al van bij het begin van het schooljaar deels voor afstandsonderwijs gekozen", zegt de directeur.
* Massa-evenementen zijn in theorie verboden, maar de school moet er elke dag eentje organiseren met 730 leerlingen en 120 personeelsleden.
* Deze week testten dagelijks twee à drie leerlingen positief op het coronavirus, in totaal zaten al 200 van de 730 leerlingen thuis in quarantaine
* De angst overheerste de afgelopen week tussen de leerkrachten en opvoeders, de mensen gingen bang naar hun werk
* Verschillende leerkrachten raakten besmet, er ontstonden gaten in de lesroosters, er ontstond chaos in de administratie, leerlingen werden soms gewoon naar huis gestuurd bij gebrek aan leerkrachten
* Outro: "De minister drong aan op voltijdse fysieke lessen en dagelijkse aanwezigheid op school, met leerkrachten voor de klas. Dat is geen modern onderwijs. Er is zo veel meer mogelijk." zegt de directeur.

Ik heb geen woorden meer voor de opeenstapeling van fouten en vergissingen die Ben Weyts begaan heeft, een schrikbewind waarin bewust angst en chaos in de scholen gezaaid werd, met de gezondheid van onze leerkrachten en leerlingen als inzet. Politiek ging voor op gezondheid, dat is onvergefelijk. Geen enkele leerkracht zou bang naar het werk moeten gaan. Het is meer dan tijd voor zijn ontslag.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 nov 2020, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

phil48 schreef:
...gelukkig nog niet beperk tot een actieradius binnen de eigen woonomgeving...

Dus je vindt de beslissing van o.m. Frankrijk, Spanje, Ierland, Wales, Tsjechië, Duitsland en o.m. Engeland om de niet essentiële verplaatsingen te verbieden overdreven? Benieuwd of je dit binnen 2-3 weken ook nog denkt.

... en toen ik gisteren de beelden zag van de massa's in Antwerpen, Brussel, Gent etc. werd ik hopeloos en moedeloos...
Veel onder hen waren daar met de gratis treintickets. Of hoe de overheid zélf nog mee voor de versoreiding zorgt. Zelfs DIT doen ze in het buitenland beter.
Ik vind die actieradius zeker niet overdreven en ben er niet tegen als het moet. Nu heb je hier op 8 km van mijn huis een mooi natuurgebied waar je prachtige wandelingen kan maken zonder een kat tegen te komen. Valt dat weg, so be it. Zeker geen probleem voor mij en steun uw visie 100%. Momenteel is dit nog één van de weinige vormen van verademing voor mij.

Wat die treintickets betreft, nogmaals, hoe dom en lomp kan een overheid zijn.

Het ziet er allemaal hopeloos uit ... Het lijkt voor mij meer en meer duidelijk dat het uiteindelijk een natuurlijke selectie zal worden: survival of the fittest.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

@koenraad

Met die niet essentiële verplaatsingen bedoel ik niet jouw tripje naar het natuurdomein kortbij, maar de Limburger die met zijn gratis treinticket naar A'pen gaat om te shoppen, of de Bruggeling die in Brussel hetzelde doet. Of - erger nog - de Luikenaar die even op de zeedijk gaat uitwaaien.

In het buitenland (waar ook de Brico s e.d. dicht gaan) doen ze dat anders. Maar ja, bij hen ligt het aantal doden en besmettingen zoveel hoger dan bij ons hé :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja dat begrijp ik ook echt niet.

Trouwens over die gratis rittenkaarten ik heb mijn abbonement van het werk dus ik kan gewoon zonder problemen naar Brussel gaan...
Ik moet trouwens een essentiële verplaatsing morgen doen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Volgens Sinardet valt er niet naast te kijken dat de curve toen twee keer snel steiler werd. “Een eerste keer half september, en een tweede keer begin oktober. Dat is naar alle waarschijnlijkheid op zijn minst deels te wijten aan de heropening van de scholen en een paar weken later van het academisch jaar.”

“Toen twee weken geleden de horeca dicht ging, heette het dat de kans op besmetting er te groot was. Over de scholen is dat niet gezegd, omdat je dat natuurlijk niet kan zeggen op een moment dat je iedereen terug naar school stuurt.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201031_97442587

Et voilà. De scholen was een politiek Gevalletje van 'we kunnen toch niet terugkeren op een beslissing omdat ze fout was he'.
Bende achterlijken met Zeveraar Weyts op kop.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

FlashBlue schreef: Et voilà. De scholen was een politiek Gevalletje van 'we kunnen toch niet terugkeren op een beslissing omdat ze fout was he'.
Dat is het dus. Die scholen zijn open gebleven zodat Weyts geen eigen fout/gezichtsverlies moest toegeven. Er is geen andere reden. Het ging zelfs zover dat er door Weyts' CLB cijfers "gefabriceerd" werden om Weyts te steunen, alhoewel de fabricatie eerder in de wel zeer creatieve voorstelling/rapportering van die cijfers zat, die er - met het gebruik van indexpatienten en uitdrukkingen tov de ganse schoolpopulatie - wel overduidelijk op gericht was om zoveel mogelijk te minimaliseren.

Let op: hier, een beetje een microcosmos van de samenleving, waren (of zijn nog steeds?) mensen die die curve van 1 september ook gewoon ontkennen alsof ze niet bestaat. Niet dat dat Weyts enigszins goedpraat, maar het verklaart wel mee waarom het heeft kunnen aanhouden tot het volledig uit de hand liep.

Politiek gewin met leerkrachten en leerlingen als inzet, met het zaaien van angst en chaos in onze scholen, terwijl hun kwaliteit al aan het achteruit gaan is. Alle grenzen van fatsoen zijn overschreden. Mag ik menen dat het ontslag van Weyts aan de orde is nu? Zet dan maar iemand op die post die toch nog een beetje normaal is en in dienst staat van het onderwijs ipv een politieke partij. De leerlingen en leerkrachten hebben daar recht op.

Nu, ik denk wel dat Weyts niet met bewust kwade intenties gewerkt heeft, dat is hetgeen wat hem nog onderscheidt van Jambon. Het probleem is , voor beide overigens, gewoon totale incompetentie voor de functie. Weyts kon en kan zo'n uitdaging nooit tot een goede einde brengen, hij is er niet voor geschikt. Ontslag is het enige antwoord.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Nu, ik denk wel dat Weyts niet met bewust kwade intenties gewerkt heeft, dat is hetgeen wat hem nog onderscheidt van Jambon. Het probleem is , voor beide overigens, gewoon totale incompetentie voor de functie. Weyts kon en kan zo'n uitdaging nooit tot een goede einde brengen, hij is er niet voor geschikt. Ontslag is het enige antwoord.
Dan moet je ook al de onderwijsministers van onze buurlanden ontslaan, want ook daar zijn de scholen open gebleven.

Erger nog, ook tijdens de lockdown blijven ze er open, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, Duitsland en Engeland, om die maar te noemen.

Zal voortschrijdend inzicht zijn zeker ????

Frankrijk

Scholen en kinderdagverblijven blijven wel open, enkel universiteiten moeten volledig op onlinelessen overschakelen. Ook bezoek in de woonzorgcentra blijft nog wel toegestaan. De maatregelen zullen minstens tot 1 december gelden.

Duitsland

Winkels, scholen en crèches blijven in tegenstelling tot de lockdown dit voorjaar open, vandaar de naam ‘light’. Die slaat ook op de relatief korte periode van ‘slechts’ vier weken.

Engeland

Alle niet-noodzakelijke winkels moeten dicht, In tegenstelling tot bij de lockdown van afgelopen voorjaar mogen onderwijsinstellingen, zoals scholen en universiteiten, echter wel openblijven.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:[

Dan moet je ook al de onderwijsministers van onze buurlanden ontslaan, want ook daar zijn de scholen open gebleven.
hun ziekenhuissysteem is nog neit gecrasht zoals bij ons
in die zin kun je niet echt vergelijken omdat zijn veel meer marge hebben. of Merkel met besmettingscijfers als de onze, 1000 per 100 000, hun scholen zou openhouden weet ik echt niet (betwijfel dat)
phil48
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
hun ziekenhuissysteem is nog neit gecrasht zoals bij ons
In Nederland, waar ze nog minder IC bedden hebben dan wij, blijven ze nochtans ook open.

De scholen blijven open voor basis- en voortgezet onderwijs, maar studenten in het middelbaar- en hoger onderwijs volgen onlineonderwijs.

In tegenstelling tot België kiezen zij wel OVERAL voor beperking van niet-essentiële verplaatsingen.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Moest men alles boven basisonderwijs gesloten hebben zou het ook al veel beter geweest zijn. Het is en blijft een feit dat kinder beter bestand zijn tegen het virus en het ook sneller word afgebroken in hun lichaam, dus enkel kleuter + basisscholen open zou al een pak slimmer geweest zijn dan "Laat alles open, want anders word ik gelynched door mijn kieskring".
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Goztow schreef:
Ajb. De ethische guidelines.

http://www.siz.be/covid-19-links/

De instructies aa' de ziekenhuizen staan ook gewoon online op de site van de FOD.
Dank je wel!

Ook enkele informatieve filmpjes tegengekomen van jullie ziekenhuis:
UZ BRUSSEL INFOFILMS

Hopelijk hebben jullie nu genoeg beschermd materiaal én beschermt het jullie ook daadwerkelijk voldoende!
Hou het veilig!

Hopende op geen agressieve toestanden in en rond de ziekenhuizen naarmate de tragedie zich verder ontplooit.
Want daar is dit beschermend materiaal uiteraard niet tegen opgewassen...

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:

Erger nog, ook tijdens de lockdown blijven ze er open, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk, Duitsland en Engeland, om die maar te noemen.

Zal voortschrijdend inzicht zijn zeker ????
Al deze landen zijn op zoek naar "een" evenwicht om samen te leven met het virus.
Via "trial and error"...

Er is geen intentie om de viruscirculatie tot quasi nul te herleiden.
Bij geen enkele van de genoemde landen...
Helaas.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ordon schreef:Al deze landen zijn op zoek naar "een" evenwicht om samen te leven met het virus.
Zo is dat dus, de beste samenvatting van de huidige manier van werken. Daar kan je moeilijk onbegrip voor hebben. Het virus helemaal weg-lockdownen is onmogelijk, dus proberen we er zo goed mogelijk mee te leren leven i.c.m. met een werkende zorg.
Dat is ook wat Weyts doet, de levenskwaliteit van de leerlingen bewaken, en dat doet hij relatief goed imo.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: In Nederland, waar ze nog minder IC bedden hebben dan wij, blijven ze nochtans ook open.
.
ook hun ziekenhuisnetwerk is nog niet compleet gecrasht gelijk hier

ik heb geen idee of ge het goed beseft, blijkbaar niet
dit weekend zullen honderden mensen besmet raken in deze weekendonzin en omdat zet nog keidringend een plantje nodig hebben.
ik heb het ook over mensen die naar de ikea afzakken met een vriendin en dan volgende week hun gezin besmetten

daarvan zal gemiddeld 10 à 15% mensen medische zorgen nodig hebben. binnen die groep zal 10% in het ziekenhuis belanden
de ziekenhuisopnames van dit weekend vallen, zuiver statistisch, binnen 14 dagen. Probleem is dat het binnen 14 dagen echt gedaan is en alles vol ligt.
op 4-6 november is de ic-capaciteit bereikt en prognoses lopen daarna op tot 2800 bedden.
dan belandt ge, als ge geluk hebt, dus ergens op een parking.

als gij vanavond, terwijl ge uw madame een beurt geeft, ergens een knobbeltje ontdekt dan moogt ge nog een maand of 2 wachten tegen dat ze kunnen screenen en foto's pakken. Da is nu al simpelweg niet dringend genoeg meer.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ordon schreef: Er is geen intentie om de viruscirculatie tot quasi nul te herleiden.
Dat levert ook niks op.

Dankzij het virus hebben de machtskakkerlakken een reden om eender welke maatregel te kunnen inroepen, en gezien hun beleid toch niet werkt, behouden ze zo hun controle en macht. Bvb de scholen openhouden, de backbone van de recente explosie, en dan nu het beheren van de fallout. Het blijft dweilen met de kraan open. Verder hebben de machtskakkerlakken via politie en leger ook het monopolie op geweld.

In opstand komen hebben ze ook netjes afgedekt dankzij het verbod op samenscholingen. Democratie: hahaha - we leven in een NEPdemocratie.

Waarom doen ze dat? Omdat ze door het verkopen van angst en bangmakerij, de mensen in het gareel houden. Angst voor de dood.

Ik hoop stiekem op een opstand, want dit gaat niet blijven duren - het gaat allemaal kapot nu. Onze samenleving en economie is kapot aan 't gaan.
1207
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef: Dankzij het virus hebben de machtskakkerlakken een reden om eender welke maatregel te kunnen inroepen, en gezien hun beleid toch niet werkt, behouden ze zo hun controle en macht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ub4b schreef:Ik hoop stiekem op een opstand, want dit gaat niet blijven duren - het gaat allemaal kapot nu. Onze samenleving en economie is kapot aan 't gaan.
Wat een dwaze hoop... maar vermoedelijk heb jij een uitstekend plan om om te gaan met dit virus :bang:

Als je echt alles kapot wil dan moet je beginnen met een opstand :nono:
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

"Machtskakkerlakken." "Ik hoop stiekem op een opstand".
Hartelijk dank voor jouw waardevolle bijdrage en het opruiende taalgebruik.

Van mij mogen de mods bij dit aanzetten tot geweld, want dat is het toch wel, sneller met het slotje of een ban zwaaien.

Ik zou het alleen maar toejuichen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een vreselijk woord dat meer zegt over wie het gebruikt en de reden waarom zij gelukkig geen macht hebben. Zelf niets ondernemen maar wel anderen aanzetten tot en hopen dat zij wel de balls hebben om hun droom waar te maken :roll:

Machthebbers willen helemaal niets kapot want dan is hun macht ook afgelopen, ze willen eerder een behoud van de situatie waarin zij de macht hebben. Dat is teveel logica waarschijnlijk voor de gemiddelde complotdenker.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

iceke schreef:Het slechtste waar je nu kan zitten is in uw kot(met een maskerke op)
Het is duidelijk dat je geen flauw benul hebt van de dynamiek achter de besmettingen. De meeste besmettingen gebeuren thuis, ja. Maar zolang je de kruispunten open houdt gaat daar niet veel in veranderen. Door in je kot te blijven riskleer je ook minder zelf te gaan verspreiden.
mailracer schreef:Bij de vorige golf deelde men ook mee Hoeveel er de afdeling verlaten had, dat zien we nu niet meer meegedeeld.
Terug te vinden op de grafieken bij sciensano. Misschien is de pers wel iets minder geïntresseerd...
Vaganzza schreef:Je kan veel zeggen maar DeCroo en vooral Vandenbroucke communiceren heel duidelijk (Vandenbroucke zelf op het kinderlijke af, maar he dat werkt voor de meeste mensen).
Duidelijk communiceren staat niet gelijk aan de juiste beslissingen nemen. Deze maatregelen zijn niet bedoeld om het virus onder controle te krijgen. Ze zijn bedoeld om de massa gerust te stellen en de zorg te ontlasten. Het virus wrijft lekker in zijn pollen.
Vaganzza schreef:Ik zou graag eens exacter weten wie en waar er vooral besmettingen vastgesteld worden.
Er boenk op. Dat missen we al 9 maanden. Dat noemt men bronopsoring. In België heeft men daar nog niet over gehoord.
NickG schreef:Ik denk dat het vooral wachten is tot het in jouw directe omgeving rondgaat. Hier ook lang niks gehoord, en dan plots op een 2-3 tal weken echt een pak besmettingen. In de huidige situatie is het niet de vraag of, maar wanneer dat gaat gebeuren.
Inderdaad. Het komt voor veel mensen dichterbij. Ik ken ondertussen al veel mensen die besmet zijn geraakt (ook in mijn gezin) en dierbaren in de kliniek hebben en spijtig genoeg die ook mensen verloren hebben. En iedereen vraagt zich af waar men het heeft opgelopen. Maar ook schuldgevoel. Mijn echtgenote heeft zonder het te weten, oudjes van +90 jaar verzorgd terwijl ze positief was. Kan je je inbeelden wat er gebeurd was mochten die besmet geraken en erger nog dood zouden gegaan zijn? Het is gelukkig niet gebeurd. En wat erger is, is dat haar werkgever wél op de hoogte was van het risico!
Het stigmatiseren dat ik ook hier in het forum ervaar helpt daar ook niet bij.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Een opstand -> al die dikkenekken zakkenvullers afzetten -> oei, geen leiding meer -> nieuwe verkiezingen... :???:

En dat blijven herhalen tot die aan de macht zijn die JIJ graag verkiest?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ordon schreef: Er is geen intentie om de viruscirculatie tot quasi nul te herleiden.
Bij geen enkele van de genoemde landen...
Helaas.
Dat is compleet nutteloos, aangezien die landen zich geografisch niet fysiek kunnen afsluiten.
De enigste landen waar men dit kan zijn eilanden die zich fysiek kunnnen sluiten door havens en luchthavens te sluiten of enkel vrachtverkeer toe te laten zoals Taiwan, Nieuw-Zeeland of Zuid-Korea(slechts 1 grens die miltair gesloten is).
Als ik wil kan ik makkelijk van mijn huis naar Nederland fietsen. Dus tenzij je op de ganse Belgische grens een muur met miltaire bewaking wil plaatsen, is het compleet zinloos om het tot 0 te herleiden, aangezien het toch terug zal binnenkomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Er boenk op. Dat missen we al 9 maanden. Dat noemt men bronopsoring. In België heeft men daar nog niet over gehoord.
Ik denk dat je ook realistisch moet zijn. Het is in veel gevallen onmogelijk te achterhalen waar een besmetting vandaan komt.

Je kan deze week misschien besmet geraakt zijn, en denken dat het op het werk was omdat een collega het ook gekregen heeft een week geleden, maar wie zegt dat het niet aan die leerkracht lag waarmee je deze week even een babbeltje sloeg op de school, en die gisteren te horen kreeg dat ze positief was?

We kunnen op ons basis van superspreaders wel een idee vormen waar het gros van de besmettingen voordoen, maar elke individuele besmetting achterhalen is onhaalbaar. We moeten ons dan ook vooral concentreren op het sluiten van de plaatsen waarvan we weten dat de kansen op besmetting het hoogst zijn, in het bijzonder de scholen en de werkplaatsen. De cijfers liegen niet: 1 september, jonge generaties.

De lockdown van maart, hoe je het draait of keert, was de juiste aanpak, en heeft de eerste golf platgekregen. Dat was de tijd van de fameuze "Niets dan lof voor België"-headliner in de kranten. De eerste fouten zijn pas daarna gemaakt. Onze politici hebben nooit gehoord van Never change a winning team.
ddd schreef:Een opstand -> al die dikkenekken zakkenvullers afzetten -> oei, geen leiding meer -> nieuwe verkiezingen... :???:
Zo werkt het niet in dit land. De partij duidt gewoon vervangers aan.

Wat je moet doen is intern onenigheid veroorzaken en de partijen tegen elkaar opzetten zodat een partij uiteindelijk zelf ontslag neemt. Iets wat zeer gemakkelijk is in de huidige coalities. Zelfs als de restregering uit angst voor de kiezer beslist om voort te doen, zijn ze forever behept met een minderheid en gaan ze voor alles steun moeten vragen, wat weer tot een slecht beleid leidt, en vervolgens krijgen ze allemaal hun verdiend pak rammel in het stemhokje.

We moeten niet bang zijn voor wat er in de plaats komt, want extremisme zal het niet zijn. We moeten vooral de huidige partijen laten voelen dat ze hier niet mee wegraken, met zo'n incompetentie. Als we dat niet doen, dan pas zetten we de deur open voor extremisme.
Stroper schreef:Dus tenzij je op de ganse Belgische grens een muur met miltaire bewaking wil plaatsen, is het compleet zinloos om het tot 0 te herleiden, aangezien het toch terug zal binnenkomen.
0 hoeft niet, maar we moeten het onder controle houden tot het zomeruur samen met het betere weer terugkomt. Dan hebben we nog marge voor een vaccin tot september.

Momenteel is het door het politiek beleid helemaal uit de hand gelopen, en dan moeten er zware maatregelen genomen worden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef:Het slechtste waar je nu kan zitten is in uw kot(met een maskerke op)
Het is duidelijk dat je geen flauw benul hebt van de dynamiek achter de besmettingen. De meeste besmettingen gebeuren thuis, ja. Maar zolang je de kruispunten open houdt gaat daar niet veel in veranderen. Door in je kot te blijven riskleer je ook minder zelf te gaan verspreiden.
Oei, zevende dag gezien ? Schande spreken over de koopzondag en in dezelfde minuut nog vragen of we kerst en nieuw kunnen vieren... vraag eens aan die mensen of ze een flauw benul hebt van de dynamiek achter de besmettingen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:We kunnen op ons basis van superspreaders wel een idee vormen waar het gros van de besmettingen voordoen, maar elke individuele besmetting achterhalen is onhaalbaar.
Dat laatste is ook niet helemaal nodig. Door bevraging, uitsluiting, verloop van de epidemie door een onderdeel uit te schakelen, mutatieonderzoek in een broeihaard, en een beperkt immunologisch onderzoek kunnen we al heel veel te weten komen en dan kunnen discussies over scholen, werk, jongeren, horeca, etc overbodig worden.
Er is echter in België nog maar weinig moeite gedaan om het virustraject in kaart te brengen omdat we met andere dringendere zaken te maken hebben.

Wat die grenzen betreft... Er wordt zelfs ambras gemaakt op geografische entiteiten in ons eigen land... Alsof het virus communautaire bedoelingen heeft. Grenzen sluiten echter heeft weinig zin. Dat is een denkbeeldige lijn. Het onozele is wel dat er over de lijn anders gewerkt wordt. Een doorgedreven zelfde aanpak binnen Europa zou veel efficiënter zijn. Maar het toont nog maar eens dat er binnen Europa geen enkele eenheid in aanpak is. Integendeel.
Waar zit Europa weer trouwens? In de eerste golf was het ook niet te horen of te zien.

"Machtskakerlakken"... niet slecht gevonden. Maar ik zou eerder een geweldloze revolutie willen zien dan een opstand. Maar dat laatste kan wel helpen 8)

Edit : Ik lees hier net de lijst van zaken die open mogen blijven na publicatie van het MB in het Staatsblad (waar ik seffens aan ga beginnen). Eén woord : hi-la-risch!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

De winkels zijn niet de motor, voor zover de gekende regels gerespecteerd worden. Ik heb er dan ook een gerust hart in.

Wat de winkels betreft die zich (bewust) niet aan de regels houden, eerste vaststelling = hoge boete, twee vaststelling = nog een boete en een verplichte sluiting voor 2 maanden (ook geen optie om pakjes af te halen!) met een verlies van recht op steunmaatregelen.

Een level playing field is een noodzaak, niemand mag winst halen uit het negeren van de regels.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 nov 2020, 15:19, in totaal 2 gewijzigd.
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Wat verwacht je van Europa als gezondheidszorg geen Europese bevoegdheid is? De federale overheid kwam zich toch ook niet moeien toen de Vlaamse overheid corona in rusthuizen totaal liet ontsporen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

En dat is nu net het probleem.

Edit : @CCatalyst : het gaat me niet zozeer over de winkels an sich. Maar dat onderscheid... en dan de regels om niet in de pot te zitten van andere soorten winkels.
Tuincentra mogen geen tuinmeubels verkopen omdat de meubelwinkels dicht moeten... Als je die ene toe houdt en de andere open, wat is dan de virologische meerwaarde?
Laatst gewijzigd door petrol242 01 nov 2020, 15:26, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Het is in veel gevallen onmogelijk te achterhalen waar een besmetting vandaan komt...

Omdat brononderzoek begint bij "testen" natuurlijk, maar als er geen testen plaatsvinden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
FlashBlue schreef: Et voilà. De scholen was een politiek Gevalletje van 'we kunnen toch niet terugkeren op een beslissing omdat ze fout was he'.
Dat is het dus. Die scholen zijn open gebleven zodat Weyts geen eigen fout/gezichtsverlies moest toegeven. Er is geen andere reden. Het ging zelfs zover dat er door Weyts' CLB cijfers "gefabriceerd" werden om Weyts te steunen, alhoewel de fabricatie eerder in de wel zeer creatieve voorstelling/rapportering van die cijfers zat, die er - met het gebruik van indexpatienten en uitdrukkingen tov de ganse schoolpopulatie - wel overduidelijk op gericht was om zoveel mogelijk te minimaliseren.

Let op: hier, een beetje een microcosmos van de samenleving, waren (of zijn nog steeds?) mensen die die curve van 1 september ook gewoon ontkennen alsof ze niet bestaat. Niet dat dat Weyts enigszins goedpraat, maar het verklaart wel mee waarom het heeft kunnen aanhouden tot het volledig uit de hand liep.

Politiek gewin met leerkrachten en leerlingen als inzet, met het zaaien van angst en chaos in onze scholen, terwijl hun kwaliteit al aan het achteruit gaan is. Alle grenzen van fatsoen zijn overschreden. Mag ik menen dat het ontslag van Weyts aan de orde is nu? Zet dan maar iemand op die post die toch nog een beetje normaal is en in dienst staat van het onderwijs ipv een politieke partij. De leerlingen en leerkrachten hebben daar recht op.

voor zover ik weet heeft niemand maar dan ook niemand de stijging van de curve ontkent. Alleen is hier gezegd door mezelf en door anderen dat er een heleboel zaken dan weer begonnen zijn, veel mensen terug aan het werk,... en dat de scholen niet de motor zijn van de nieuwe golf maar een onderdeel zoals veel zaken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Tuincentra mogen geen tuinmeubels verkopen omdat de meubelwinkels dicht moeten... Als je die ene toe houdt en de andere open, wat is dan de virologische meerwaarde?
De reden waarom sommige winkels openblijven en niet, is ofwel omdat het om essentiele benodigdheden gaat, ofwel omdat het gaat om "bezigheidstherapie". Dat laatste dient vooral om andere narigheid te vermijden.

Sommige winkels hebben een zodanig aanbod dat ze ook items verkopen die onder geen van beide categorieen vallen. Om de winkels die wel moeten sluiten niet te benadelen, vraag je dan idd dat ze die items niet langer verkopen. Zo kom je ook weer dichter bij "iedereen moet een inspanning doen".

Ik merk nog op dat:
* Zelfs in Wuhan tijdens het hoogtepunt van hun lockdown, de supermarkten open waren. Er werd je wel een tijdsslot toegewezen. En de artikelprijzen van voor de lockdown werden door de CCP bevroren (verhogen mocht niet).
* De bezigheidswinkels in onze eerste lockdown de eersten waren die mochten heropenen, en dat heeft geen negatieve gevolgen gehad.
quovadis schreef: voor zover ik weet heeft niemand maar dan ook niemand de stijging van de curve ontkent. Alleen is hier gezegd door mezelf en door anderen dat er een heleboel zaken dan weer begonnen zijn, veel mensen terug aan het werk,... en dat de scholen niet de motor zijn van de nieuwe golf maar een onderdeel zoals veel zaken
Dat klopt, maar de school is wel de centrale spil in dat alles. Het hele leven dat zich rond die spil organiseert valt in duigen als je de spil uitschakelt, en dat is wat we moeten bereiken. Je kan in theorie alles buiten de schoolspil sluiten. Maar dan heb je nog altijd de zaken die te onlosmakelijk met de schoolspil verbonden zijn: drukte op het OV, die drukte aan de schoolpoort, mensen die elkaars kinderen vervoeren. Dus zelfs dat is niet genoeg.

De scholen sluiten is de enige juiste beslissing. En als we straks heropenen, zal dat zeer geleidelijk moeten zijn.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik vraag mij af of we "de regering" niet in gebreke kunnen stellen ofzo ? Klacht indienen en voor de rechter slepen wegens schuldig verzuim.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

boonpwnz schreef:Ik had schrik om daarnet bij de slager in de rij te staan. Aan andere kant de wachtrij en de slager is met een open deur(dus er is altijd ventilatie)
Ahwel, ik snap dat niet goed.
Hier is bijna elke handelaar die ook bestellingen via mail of online accepteert en je dit bijvoorbeeld langs een andere deur kan gaan afhalen.
Deze voormiddag naar de bakker, op voorhand besteld, langs apart deur gaan afhalen.
Dan zie je ze allemaal kijken :banana:
Het staat er op een groot papier, het is mogelijk en waarom gaan sommige dan nog in de rij staan? :bang:
Snap ik echt niet.
Laatst gewijzigd door svermassen 01 nov 2020, 16:24, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Ik merk nog op dat:
* Zelfs in Wuhan tijdens het hoogtepunt van hun lockdown, de supermarkten open waren.
Uiteraard, zelfs in de communistische dictatuur willen ze de mensen niet laten verhongeren.

Alleen waren dat de enige plaatsen die nog open waren.

In vergelijking met bijvoorbeeld Spanje (waar kinderen 3 maand niet buiten de deur mochten) of Frankrijk (waar je een attest moest hebben om je woning te verlaten) had België géén lockdown.

Ook nu is onze lockdown in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland (géén toeristische uitstappen mogelijk, géén reizen naar andere regio's toegestaan) of Frankrijk (niet verder dan 1,5 km van je woning komen en ook nu weer met een attest) geen echte lockdown.

Nochtans zijn wij zoveel zwaarder getroffen dan elk van die twee landen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

StarWing schreef:Ik vraag mij af of we "de regering" niet in gebreke kunnen stellen ofzo ? Klacht indienen en voor de rechter slepen wegens schuldig verzuim.
Ze hebben zichzelf daarvoor wettelijk immuun gemaakt, mijn beste. En het ironische is dat die immuniteit net ontstaan is zodat ze maatregelen kunnen nemen die "nodig zijn maar niet populair", exact wat ze niet gedaan hebben dus, tot het veel te laat was natuurlijk.

Ze beschermen zichzelf wel hoor. Ze straks in het stemhokje een ferme oplawaai geven is het enige dat je kan doen. En terwijl dat voor ons misschien niet zoveel uitmaakt, is dat voor hen een wereld van verschil inzake geld, dotaties en postjes. Voor hen maakt het dus wel uit wat in het stemhokje gebeurt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:We moeten niet bang zijn voor wat er in de plaats komt, want extremisme zal het niet zijn. We moeten vooral de huidige partijen laten voelen dat ze hier niet mee wegraken, met zo'n incompetentie. Als we dat niet doen, dan pas zetten we de deur open voor extremisme.
Ja, en wat is het alternatief dan buiten extremisme? Wat heb je nog als je alle huidige partijen in de vuilbak kiepert?

We hebben oplossingen nodig, niet meer extremisme. Ik heb nog niet veel oplossingen van extremisten weten komen. Vaak is hun "remedie" gewoon erger dan de kwaal.

Laat ons eerlijk zijn, nergens gaat het echt goed dus dan kunnen we ineens alle regeringen/partijen vervangen. Het is duidelijk dat dit een grote bedreiging is voor iedereen en dat geen enkele regering echt absolute oplossingen heeft zonder ofwel de economie of de maatschappij te ontwrichten. Voor veel mensen is dat een vaststelling die moeilijk te aanvaarden is.

De kritiek is soms ook te gemakkelijk, men verwijt tegelijk dat men geen onpopulaire maatregelen wil nemen EN dat men niet naar de burger luistert. Bedoelt men dan de burger die nog lekker gaan funshoppen of schijtpapier hamsteren?

Men verwacht oplossingen die er niet zijn, maatregelen die men voor zichzelf niet wil en dat allemaal zonder de economie te schaden. De politiek kan dit niet en zal dit nooit kunnen. Van een verhaal waar er geen goede kanten aan zijn kan je nu eenmaal geen sprookje maken, helaas geloven velen in sprookjes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Hebben "ze" wel geluisterd ???

https://www.hln.be/dossier-coronavirus/ ... ~a2feb0cc/

Een reden voor die plotse toename van het aantal passagiers kan de woordvoerder niet geven, maar volgens haar is het mogelijk dat mensen na de persconferentie van het Overlegcomité vrijdagavond nog snel een ticket boekten met het oog op de start van de lockdown komende nacht.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”