Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Hmmmm, nog erger?
Ze gaan nu al met hunne tanker keihard (ja, ja FlashBlue 8) ) tegen de kade varen.
En nemen alvast hun voorbereidingen...
20 procent meer crematies mogelijk in Aalst door tweede coronagolf

Het crematorium van Aalst kan één vijfde meer crematies doen dan anders. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Via een nooddecreet laat ze de crematoria van Aalst, Sint-Niklaas en Kortrijk toe om over hun maximaal aantal te gaan. Zo kunnen ze het hoofd bieden aan de tweede coronagolf. Die zorgt voor veel meer overlijdens dan normaal, en dus ook voor meer crematies.
Bron: VRT

[sarcasme mode on]
De leerlingen over alle netten én alle jaren heen hebben intussen zo'n gigantische voorsprong op het vak virologie dat ze minstens een half jaar verlengd verlof krijgen. Wegens de leervoorsprong, weet je wel.

De pol&soc studenten kunnen hun diploma alvast zo gaan afhalen wegens "ervaringsdeskundigen door omstandigheden".
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Steven Van Gucht bevestigd Heist zijn verhaal nochtans.

Er zijn meer besmetting van ouder op kind dan van kind naar kind op school.

@slafes
bij ons is het de regel dat je niet naar de kantine gaat om te eten maar dat je beter aan je veilige afstand bureau zit. Maar eerder adviseren ze om niet te eten op het werk tenzij noodzakelijk. Ik zit vaak in de kantine en daar is geen kat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boonpwnz schreef: Er zijn meer besmetting van ouder op kind dan van kind naar kind op school.
Dat is op basis van waar men denkt dat men de besmetting opgelopen heeft wat behoorlijk onbetrouwbaar is - tot op vandaag heeft men nog altijd geen betrouwbaar idee van waard de besmettingen gebeuren. En hij bevestigt dat er ook besmettingen van kind op ouder gebeuren, waarna die ouder het verder kan verspreiden. We hebben nu gewoon de marge niet meer om dat maar zo te laten en daar niets aan te doen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boonpwnz schreef:
Er zijn meer besmetting van ouder op kind dan van kind naar kind op school..
Dat neemt niet weg dat, in absolute cijfers, er nog steeds duizenden besmettingen per maand van kind op kind of kind op volwassene kunnen zijn.

De horeca sluiten heeft alleszins geen/weinig effect gehad, zoals ik 2 weken geleden al vreesde.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

boonpwnz schreef:Steven Van Gucht bevestigd Heist zijn verhaal nochtans.

En al mocht dit zo zijn, dat wil ik nog in het midden laten, wat brengt ons dit bij?
Niets!
Helemaal niets.

Het is toch overduidelijk dat men de dynamiek van SARS-CoV-2, in zijn geheel bekeken, compleet verkeerd heeft ingeschat.
Voor de tweede keer!!!
Laat het nu net deze mensen zijn die met de grote trompet (jaja ook heist_175) ons even komen vertellen hoe de vork nu precies in de steel zit.
Ja, lachen.
Alleen is het niet om te lachen.
Zoveel moge duidelijk zijn.

Stel je even voor: je bent Nieuw-Zeelander.
Hoe zou jezelf kijken naar het gebeuren in Europa?
Zou je de Europeanen aanraden om eerst uit te zoeken of er "meer besmetting van ouder op kind dan van kind naar kind op school" zijn?
Of zou je hen aanraden misschien toch "iets" doortastender uit hun pijp te komen?

Feit is dat de Belgen alvast de capaciteit van hun crematoria drastisch verhogen...
En nee: dit is geen thriller, horror of sciencefiction verhaal.
Dit is de bittere realiteit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Een lockdown komt er aan ... de laatste dagen al een beetje aan het preppen voor als ze de boel dichtgooien.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
boonpwnz schreef: Er zijn meer besmetting van ouder op kind dan van kind naar kind op school..
De horeca sluiten heeft alleszins geen/weinig effect gehad, zoals ik 2 weken geleden al vreesde.
Het is te vroeg om dat te beoordelen, aangezien onze "meetstok" weg is: we testen niet meer systematisch, maar enkel symptomatisch.
Op dit moment gaat het in Brussel en Luik al ietsjes minder hard
Het effect van de maatregelen is ook te zien in de verdubbelingssnelheid van het aantal besmettingen. Die neemt af, behalve in West- en Oost-Vlaanderen. Daar is ­respectievelijk om de 8,7 en om de 7,5 dagen sprake van een verdubbeling, wat heel snel blijft. In Antwerpen is dat maar om de 13,5 dagen het geval, in Brussel om de 18,4 dagen, en in het hard getroffen Luik om de 23,8 dagen (zie grafiek).
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201029_97988388
Ordon schreef:
boonpwnz schreef:Steven Van Gucht bevestigd Heist zijn verhaal nochtans.
Laat het nu net deze mensen zijn die met de grote trompet (jaja ook heist_175) ons even komen vertellen hoe de vork nu precies in de steel zit.
Misschien heb je - in de overvloed aan berichten - de essentie gemist van wat ik betoog?
We hadden véél sneller en veel strenger moeten optreden. Niet omdat de scholen blablabla, maar omdat de cijfers gewoon hard omhoog gingen.
En dat schrijf ik niet enkel op 30/10 - als zelfs Annemans er geen twist meer aan kan geven - maar ook al in augustus en in september. Ook toen al zag je dat het compleet de verkeerde kant uitging, met 400 besmettingen per dag (eind augustus).
Het zijn de valse predikers (Annemans, "de artsenkrant" die hier nog triomfantelijk onthaald werd, ...) die gemaakt hebben dat we staan waar we staan: ziekenhuizen die nu al niet meer kunnen volgen.
Het is al te gemakkelijk om mijn protest tegen het blind sluiten van de scholen - waar geen expert voor pleit en waar in de prognoses van #cases altijd met het scenario "scholen open" is gewerkt - af te doen als "laisser faire".
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Hopelijk deze een keer een lockdown mèt een hotline waar je meldingen kan doen over schabouwelijke overtredingen. 8)

Liefst met een implementatie die direct een drone-aanval coördineert voor een chirurgical strike. Of iets dat even efficiënt is. :bdaysmile:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik kom nog eens terug op mijn grafiek. Het lijkt er op dat ze nu massaal inzetten op symptoombestrijding (lockdown, geen sociale contacten meer) door het proberen beheersen van de fallout / collateral damage. De oorzaak pakken ze niet aan. Door de scholen open te houden hebben ze dit probleem zelf veroorzaakt.
dweilen.jpg
Restaurants dicht (onbewezen dat dit gaat helpen), scholen open (de shit begon toen ze open gingen) ...
scholen-op-bubbel-5.png
Dit is een klassiek voorbeeld van problem reaction solution:

- problem (they create)
- reaction (iedereen roept nu lockdown)
- solution (they provide)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Na 3 weken scholen open (tem middelbaar) en ook alle hobbies die starten, stabiliseerde het even, plateau rond 20-28 sept...
Tot de hoge scholen/universiteiten open gingen. Veel meer mixen van bubbels op kot. Toen ging het dak eraf.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Tot de hoge scholen/universiteiten open gingen. Veel meer mixen van bubbels op kot. Toen ging het dak eraf.
Dit is ook mijn analyse, familie runt een kotbusiness, het is overduidelijk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

ub4b schreef:Een lockdown komt er aan ... de laatste dagen al een beetje aan het preppen voor als ze de boel dichtgooien.
En dat met zeer veel dank aan:

- de politiek: die maanden geleden al ziende dat het de brand terug begon te smeulen, zelfs de brandweer niet gebeld heeft en gedaan heeft alsof de neus bloedde.
Bij de volgende verkiezing zal ik de traditionele politiek, incl. NVA die het eens te meer glansrijk verkl*** heeft, uitdrukkelijk gedenken

- een significant deel van de bevolking dat dit virus als een simpel griepvirusje bestempeld heeft als schaamdoekje / excuus om hun eigen zin verder te kunnen doen en de maatregelen - zeker qua social distancing - met glans aan hun laars te lappen

- gerecht en politie die onvoldoende repressief optreden, dit geremd zijnde door de politieke die hen aan hun "jobke" geholpen heeft.

Resultaat: zorg en hulpverleners kreunen onder de druk, massa's ziekteleed met bijhorend emotioneel leed voor de omgeving van patiënten en begin volgend jaar ... inderdaad, een economische puinhoop waarvan we het einde niet meer zullen kunnen zien.

Van de beterschap die sommigen in het voorjaar beloofd hebben tegen de voorbije zomerperiode blijft niet veel meer over hé Iceke.

Verder: zeker ook onderwijs open houden ook natuurlijk zoals dwaze Weyts het wenst. Jongeren zijn niet per definitie vrij van besmetting met serieuze verwikkelingen maar tot daar aan toe. Ouders moeten dan toch in geen opvang voorzien. En de grootouders ... die hebben toch niet lang meer te leven.

Dit alles dank zij de moderne beschaving: dit laatste woord is natuurlijk bullshit hé Iceke.

PS Tot slot nog een oproep: trek de komende vakantie in voldoende massa richting Ardennen, Kust en het buitenland. Laat de huidige crisis de pret zeker niet bederven. Zorgverleners zullen wel 24/24 u. werken gedurende de komende maanden. Hopelijk legt de NMBS een aantal extra-treinen in ook al ware het maar met 2 wagons. Dicht bij mekaar is immers nog zo warm :beerchug: :beerchug: :beerchug: :beerchug:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Van de beterschap die sommigen in het voorjaar beloofd hebben tegen de voorbije zomerperiode blijft niet veel meer over hé Iceke.

Verder: zeker ook onderwijs open houden ook natuurlijk zoals dwaze Weyts het wenst. Jongeren zijn niet per definitie vrij van besmetting met serieuze verwikkelingen maar tot daar aan toe. Ouders moeten dan toch in geen opvang voorzien. En de grootouders ... die hebben toch niet lang meer te leven.

Dit alles dank zij de moderne beschaving: dit laatste woord is natuurlijk bullshit hé Iceke.
Idd, daar blijft niet veel meer van over, maar beterschap heb ik nooit beloofd, dat maak jij ervan.
Het enige dat ik beloofd heb = dat je met onzinnige maatregelen geen virus tegenhoud, dat het zo snel terug ging doorbreken had ik idd niet verwacht('t zal alleszins niet aan mij liggen)
Owja, waar blijft mijn griepspuit ? Ik moest toch mensen redden door te vaccineren, of telt de griep dit jaar niet meer mee qua levens redden ?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Daarnet brief van de school van mijn kids ontvangen. De school gaat over naar halftijds school onderwijs, halftijds online lessen, tot einde schooljaar.

Goed nieuws dus. Ze hebben het begrepen. Alvast slimmer dan de politiek
de koe zegt boe
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Zucht.

Jantje zijn vader test positief, jantje test positief.
Jantje is nog een week zo naar school geweest, èn school en clb zijn ingelicht.

Kareltje zit in Jantje zijn zijn klas, kareltje zijn mama kent jantje zijn grootmoeder "ahja, ons Jantje zit nu ook thuis want hij heeft corona"
Kareltje zijn mama belt verontwaardigd naar school. "Het clb of de school heeft niet als taak om ouders of kinderen in te lichten van ziektegevallen in hun klas, dat zaait alleen paniek".

Ik lees dat als: Ben Weyts heeft het onderwijs opgedragen om cijfers onder de mat te vegen om zo zijn natte droom (en die van Heist en Nukem ) van "het vlaamsche onderwijs is onkwetsbaar" waar te maken.

Ik walg ervan.

(Kareltje en Jantje zijn fictieve namen, om de duidelijk NIET onschuldigen te beschermen)
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Vorig jaar moest ik voor van alles en nog wat in orde zijn qua vaccinaties, heb toen ook de griepspuit gekregen voor de eerste keer in mijn leven. Ik heb er echt nog redelijk wat gekregen (oa ook tegen TBC). Nu sta ik op een wachtlijst voor de griepprik. Met de falende overheid die we de laatste weken/maanden hebben gezien, kan ik je verzekeren dat mijn emoties van links naar rechts zwieren. Boosheid maar ik ben verdomme bang. Bang voor mijn naasten en voor mezelf. Ik voel dat ik een lotje ga trekken in de komende periode en hopelijk draait het dan allemaal goed uit. Dit is zo'n eng gevoel dat moeilijk te omschrijven valt. Ik moet mezelf echt opleggen om even niet naar het nieuws te kijken.

En zo zullen er heel veel mensen zoals mij zijn. En ik heb hier al redelijk wat harde standpunten ingenomen wat betreft lockdown en het feit dat de economie mij eigenlijk op dit moment geen reet kan schelen. En dan doel ik eigenlijk op de mensen die nu de komende maanden hun job verliezen, hun bedrijf op de fles zien gaan, enz. Dat zal ook verschrikkelijk zijn maar daarvoor kunnen we als maatschappij veel doen om dat te behelpen. Steunmaatregelen, subsidies enz. I dont care waar het geld dan vandaan moet komen. Wat we nu doen en wat nu bezig is.... zal ons een pak meer kosten op langere termijn, en er vallen nog eens een pak meer doden.

Op het moment dat mensen dat gaan inzien dat hun persoonlijk belang wat betreft materiële zaken eigenlijk op dit moment een non issue is. Egoïsme is gewoon het grootste probleem in heel dit verhaal, en het feit dat we allemaal graag ons goesting doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Na 3 weken scholen open (tem middelbaar) en ook alle hobbies die starten, stabiliseerde het even, plateau rond 20-28 sept...
Het is maar wat je stabilisering noemt. En vergeet niet dat dat net na de periode was van onze nazomer, de besmettignen die op school opgedaan werden en in het huishouden geintroduceerd werden vonden vanaf daar dus moeilijker een manier om zich verder te verspreiden.

Het herfstweer begon op 23 september 2020, met op 25 september al de eerste zware storm Odette.
bambipower schreef:Daarnet brief van de school van mijn kids ontvangen. De school gaat over naar halftijds school onderwijs, halftijds online lessen, tot einde schooljaar.

Inderdaad, dikke thumbs up voor de scholen die zelf initiatief nemen als de minister het volledig uit de hand laat lopen! Dat zijn zaken die de cijfers zullen doen zakken, en dat zien we graag.
FlashBlue schreef:
Ik lees dat als: Ben Weyts heeft het onderwijs opgedragen om cijfers onder de mat te vegen om zo zijn natte droom (en die van Heist en Nukem ) van "het vlaamsche onderwijs is onkwetsbaar" waar te maken.

Ik walg ervan.
Zo is het inderdaad :-( Het is een politiek dogma geworden, de werkelijkheid doet er gewoon zelfs niet meer toe. Het is "ik moet en zal gelijk krijgen, hoeveel zieken en doden er ook vallen" :(
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Ik kom nog eens terug op mijn grafiek.

scholen-op-bubbel-5.png
Ahja, die grafiek die "per ongeluk" vergeet te vermelden:
- de schoolopeningen in mei
- de verdere schoolversoepelingen in juni
- de sport- en jeugdkampen in de zomer
Goeie grafiek :roll:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

bambipower schreef:Daarnet brief van de school van mijn kids ontvangen. De school gaat over naar halftijds school onderwijs, halftijds online lessen, tot einde schooljaar.

Hopelijk schakelt het virus dan ook over op halftijds. En meteen tot juni is ook wel heel drastisch hé.

BTW Wat griepspuiten betreft. Als er straks een lockdown komt en maar één contact, dan zal er deze winter weinig griep zijn. Handen wassen, afstand houden, mondkapjes... etc zorgen daarvoor.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

@griepspuit
Ik ga ook elk jaar om een spuit, maar dit jaar niet. Ik werk 100% van thuis sinds maart en heb - buiten mijn gezin - nauwelijks contacten. (en dat zal vanaf straks denk ik 0 zijn)
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: - de schoolopeningen in mei
waarom vergeet ge elke keer opnieuw dat de scholen in juni amper op halve kracht open gingen? Dit in tegenstelling tot 1 september of eind september?
Universiteiten gesloten bleven in juni terwijl studenten vanaf eind september door het hele land zaten te reizen om op kot te geraken?
hetzelfde met jouw kampen ind e zomer
die waren, op vlak van corona, veel beter georganiseerd als de hobby-activiteiten
Hobbyclubs kunnen nooit even streng zijn als een gecontroleerd tentenkamp in de ardennen.

Vanaf wanneer mag ik dat onwil noemen dat je dit blijft vergeten?

ps
https://www.bruzz.be/samenleving/congol ... 2020-10-29

met alle respect voor die congolezen maar dit gelooft ge toch niet?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef: - de schoolopeningen in mei
waarom vergeet ge elke keer opnieuw dat de scholen in juni amper op halve kracht open gingen? Dit in tegenstelling tot 1 september of eind september?
Universiteiten gesloten bleven in juni terwijl studenten vanaf eind september door het hele land zaten te reizen om op kot te geraken?
hetzelfde met jouw kampen ind e zomer
die waren, op vlak van corona, veel beter georganiseerd als de hobby-activiteiten
Hobbyclubs kunnen nooit even streng zijn als een gecontroleerd tentenkamp in de ardennen.

Vanaf wanneer mag ik dat onwil noemen dat je dit blijft vergeten?
Ah, dus als ik de context van de versoepelingen vergeet, zou het onwil zijn.
Maar een grafiek die die zaken compleet "vergeet", is niet onwillig?! Serieus blijven hé :).

De nuance die je hier vraagt, is daarenboven ook compleet afwezig in de oneliner "scholen sluiten".
- kleuter, lager, secundair, hoger
- ASO, TSO, BSO, KSO,
- ...

We moeten, gegeven de situatie vandaag, ingrijpen waar nodig en een buffer aanleggen.
De paniekroepers vandaag zijn toch ook de "laisser-faire" roepers 4-5 weken geleden :)...
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ah, dus als ik de context van de versoepelingen vergeet, zou het onwil zijn.
Je beweert toch al de hele tijd dat de huidige catastrofe niets met de scholen te maken heeft? Onder andere omdat er in juni/mei geen probleem/stijging was. Daarbij consequent negeren dat studenten in mei niet mochten reizen en vanaf september wel.
of dat scholen in mei maximaal op halve kracht draaiden en sinds september op volle kracht?
Of bedoel je iets anders?

We moeten, gegeven de situatie vandaag, ingrijpen waar nodig en een buffer aanleggen.
[/quote][/quote]
buffer?
denk jij dat er vandaag nog marge is?
we zitten aan bijna 25000 besmettingen vandaag.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef: Ah, dus als ik de context van de versoepelingen vergeet, zou het onwil zijn.
Je beweert toch al de hele tijd dat de huidige catastrofe niets met de scholen te maken heeft? Onder andere omdat er in juni/mei geen probleem/stijging was. Daarbij consequent negeren dat studenten in mei niet mochten reizen en vanaf september wel.
of dat scholen in mei maximaal op halve kracht draaiden en sinds september op volle kracht?
Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel inderdaad dat er intellectueel eerlijk spel gespeeld moet worden.
Die flutgrafiek vermeldt meer niet dan wel, maar de nuance op de schoolopening is plots super belangrijk.
Honderdduizenden Belgen kwamen terug van rode regio's, in vliegtuigen of samengepakt in de auto,
Brussel weigerde in augustus en september maatregelen te nemen (zoals Cathy Berx wel gedaan heeft)
maar volgens sommigen zijn het echt de scholen die het 'em doen :roll: :nono: .
buffer?
denk jij dat er vandaag nog marge is?
we zitten aan bijna 25000 besmettingen vandaag.
Er zijn regio's waar er in de scholen nauwelijks problemen zijn en regio's waar er al meer besmettingen zijn.
Ik niet dat het nu de moment is om, zoals de Vlaamse regering deed, zich te goed te voelen om ook in te grijpen in regio's waar het minder erg is.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Die flutgrafiek vermeldt meer niet dan wel, maar de nuance op de schoolopening is plots super belangrijk.
Omdat het nu eenmaal op dat punt is waar de knik zit + een versnelling in de periode na begin universiteiten.
dfe horeca is nu lang genoeg dicht en de invloed is 0,0 zoals toen door velen gezegd/gevreesd werd.
Er zijn regio's waar er in de scholen nauwelijks problemen zijn
Duitsland werkt met een grens van 50 besmettingen per 100 000, Ierland is dicht vanaf 300/100 000
zoek eens een gemeente in Belgie dat onder die grens van 300 zit? Jinnih beels beweerde ook dat in a'pen alles onder controle was toen we daar op 500/100000 zaten.
ondertussen is ook dat uiteraard verdubbeld.

Op deze moment de concepten "'Nauwelijks problemen", "corona" en "Belgie" aan mekaar koppelen is vrij populistisch, iets wat je van Weyts en Jambon verwacht.

er liggen nu veel meer kinderen in de hospitalen, incl. IC, als in maart en een groot verschil is opnieuw de schoolomgeving.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Ik bedoel maar: in de onderwijswereld die oplossingen zoekt (dus niet de minister), is die leerachterstand wel degelijk een probleem. Iedereen die begaan is met onze economie zou dat overigens beter ook zijn.
Dat gezegd zijnde: er is een verschil tussen een achterstand bij een subgroep van de bevolking (kansarmen in specifieke context) en de leerachterstand bij een ganse populatie van 1,2miljoen kinderen.
Ik ontken het probleem niet noch het belang maar merk enkel op dat het niet nieuw is en er (te) weinig aan gedaan werd voor deze crisis. Het is maw geen nieuwe onoverkomelijke zaak.

Leerachterstand bij ganse populatie is relatief minder erg want het probleem treft iedereen. Er zijn dus minder verschillen in leerachterstand dan voorheen.

Onderwijs is zeer belangrijk maar kan worden ingehaald, gezondheid is echte belangrijker en kan soms onherstelbaar zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
heist_175 schreef:Ik bedoel maar: in de onderwijswereld die oplossingen zoekt (dus niet de minister), is die leerachterstand wel degelijk een probleem. Iedereen die begaan is met onze economie zou dat overigens beter ook zijn.
Dat gezegd zijnde: er is een verschil tussen een achterstand bij een subgroep van de bevolking (kansarmen in specifieke context) en de leerachterstand bij een ganse populatie van 1,2miljoen kinderen.
Leerachterstand bij ganse populatie is relatief minder erg want het probleem treft iedereen. Er zijn dus minder verschillen in leerachterstand dan voorheen.
Net niet.
Het treft niet iedereen gelijkmatig.
Mijn kinderen hebben er geen last van, wij kunnen hen begeleiden ook in thuisonderwijs.
Heel wat andere kinderen hebben op school een betere omgeving om te leren.
Dus in thuisonderwijsgaat gaat de schoolachterstand toenemen. Als het kiezen is tussen doodgaan en thuisonderwijs, is de keuze snel gemaakt.
Maar scholen zullen, om die reden, de laatste zijn die toegaan.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Pengu schreef:Vorig jaar moest ik voor van alles en nog wat in orde zijn qua vaccinaties, heb toen ook de griepspuit gekregen voor de eerste keer in mijn leven. Ik heb er echt nog redelijk wat gekregen (oa ook tegen TBC). Nu sta ik op een wachtlijst voor de griepprik. Met de falende overheid die we de laatste weken/maanden hebben gezien, kan ik je verzekeren dat mijn emoties van links naar rechts zwieren. Boosheid maar ik ben verdomme bang. Bang voor mijn naasten en voor mezelf. Ik voel dat ik een lotje ga trekken in de komende periode en hopelijk draait het dan allemaal goed uit. Dit is zo'n eng gevoel dat moeilijk te omschrijven valt. Ik moet mezelf echt opleggen om even niet naar het nieuws te kijken.
Dat klinkt bijna exact hoe ik mij voelde paar weken terug. Uiteindelijk 2 weken terug besmet geraakt via mijn vrouw (die volgens mij het gewoon als eerste opgepikt heeft van één van de kinderen). De eerste dagen bang afwachten of de symptomen zouden verergeren (hoofdpijn, spierpijn, hoest), gelukkig viel het al bij al nog mee. Ik heb nog een hoestje, mijn vrouw heeft nog iets meer last (sneller moe), maar over het algemeen hebben we de juiste lotjes getrokken. Het feit dat we nu een eerste infectie zonder zware problemen hebben doorgemaakt brengt wat rust in het hoofd, hoewel ik hier en daar toch lees over herbesmettingen. Ik probeer mezelf ook te dwingen wat minder alles te volgen, want het zorgt toch alleen maar voor stress.

Ik denk dat we voor een periode staan waar een groot deel van de bevolking idd een lotje zal trekken (of al getrokken heeft zonder het te weten)... En er helaas ook mensen gaan tussenzitten met een slecht lot en er de gevolgen van gaan moeten dragen, terwijl ze vaak niet eens wat verkeerds gedaan hebben (ik ben ook besmet ondanks het rigoreus volgen van de regels én vaak nog een pak voorzichtiger). Ik vrees dat drama's niet meer te vermijden zijn, en da's vooral de schuld van het beleid, maar toch ook van al degenen die dit alles minimaliseren en de regels gewoon niet volgen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Btw als jullie zo de scholen willen sluiten en dat ik merk dat eigenlijk het kotleven het probleem is? Waarom moeten dan opeens alle scholen sluiten?
Sluit dan enkel de scholen waar je een probleem verwacht namelijk hogeschool/universiteit.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

FlashBlue schreef:Zucht.

Jantje zijn vader test positief, jantje test positief.
Jantje is nog een week zo naar school geweest, èn school en clb zijn ingelicht.

Kareltje zit in Jantje zijn zijn klas, kareltje zijn mama kent jantje zijn grootmoeder "ahja, ons Jantje zit nu ook thuis want hij heeft corona"
Kareltje zijn mama belt verontwaardigd naar school. "Het clb of de school heeft niet als taak om ouders of kinderen in te lichten van ziektegevallen in hun klas, dat zaait alleen paniek".

Ik walg ervan.

(Kareltje en Jantje zijn fictieve namen, om de duidelijk NIET onschuldigen te beschermen)
Dat vind ik dan nog zeer beleefd uitgedrukt. Ik hoop dat iedereen bij de volgende verkiezingen de traditionele politiek gewoon K.O. slaat. Een mier heeft nog meer brains dan onze politici.

En wat de taak van de school en het clb betreft: ze hebben zelfs niet de taak maar DE PLICHT - zij het niet strikt juridisch dan minstens toch ethisch - om iedereen in te lichten van besmettelijke ziektes die de ronde doen, zeker wanneer ze gevolgen hebben zoals gekend bij covid. Ik hoop echt dat iemand eens dergelijke zaken ook formeel gerechterlijk aanklaagt. Ruikt dit niet naar "schuldig verzuim", m.a.w. je bent op de hoogte van een gevaar dat ook anderen kan impacteren (los dan nog van de maatschappelijke, cq. ook economische gevolgen), doet alsof je neus bloedt en laat iemand maar anderen besmetten.

In welk soort van jungle leven wij eigenlijk?
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 30 okt 2020, 11:44, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Btw als jullie zo de scholen willen sluiten en dat ik merk dat eigenlijk het kotleven het probleem is? Waarom moeten dan opeens alle scholen sluiten?
Sluit dan enkel de scholen waar je een probleem verwacht namelijk hogeschool/universiteit.
Ik denk dat na deze week het kotleven weer afgelopen is hoor in de studentenstuden. Allemaal rood. Zelfs geen practica meer. De mooiste tijd van hun leven afgepakt door politici die te rigide zijn om toe te kunnen geven waar het moet. De prijs om de scholen en de arbeid open te houden, een prijs die al lang alle redelijkheid overschreden heeft.

Buitenlandse studenten zijn er nog maar ik vermoed dat die ook weer huiswaarts zullen keren om het via afstandsonderwijs af te werken dit semester. Jammer.
koenraaddeconinck schreef: Dat vind ik dan nog zeer beleefd uitgedrukt. Ik hoop dat iedereen bij de volgende verkiezingen de traditionele politiek gewoon K.O. slaat.
Wees gerust, dat zal ook gebeuren. Het is niet meer dan verdiend. De huidige malaise, die er nog steeds erger op aan het worden is, is volledig hun schuld.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
boonpwnz schreef:Btw als jullie zo de scholen willen sluiten en dat ik merk dat eigenlijk het kotleven het probleem is? Waarom moeten dan opeens alle scholen sluiten?
Ik denk dat na deze week het kotleven weer afgelopen is hoor in de studentenstuden. Allemaal rood. Zelfs geen practica meer. De mooiste tijd van hun leven afgepakt door politici die te rigide zijn om toe te kunnen geven waar het moet. De prijs om de scholen en de arbeid open te houden, een prijs die al lang alle redelijkheid overschreden heeft.

Buitenlandse studenten zijn er nog maar ik vermoed dat die ook weer huiswaarts zullen keren om het via afstandsonderwijs af te werken dit semester. Jammer.
koenraaddeconinck schreef: Dat vind ik dan nog zeer beleefd uitgedrukt. Ik hoop dat iedereen bij de volgende verkiezingen de traditionele politiek gewoon K.O. slaat.
Wees gerust, dat zal ook gebeuren. Het is niet meer dan verdiend. De huidige malaise, die er nog steeds erger op aan het worden is, is volledig hun schuld.
Ik hoop het samen met u maar in de zorg werkend, begin ik gesprekken te horen over een thema dat mij doet huiveren: wie gaan we nog helpen en wie niet ... ? Zal de arts van dienst effectief de beslisser worden over dood en leven ... ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het gaat om het minimaliseren van "volksbewegingen"... en/of dit nu van/naar het werk, de horeca, winkels, school, sport ... is maakt niet uit.

We moeten gewoon naar veel minder contacten gaan :!:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:De prijs om de scholen
Jan dat dus weer.
Los van de empirie in mei, juni (hoeven er voor de hardhorigen écht nuances bij, wel nee) en de zomervakantie.
Los van de PVDA cijfers (zie hoger)
Los van de CLB statistieken.
En los van het (beperkte) effect dat we nu al zien van de verstrenging op 19/10.
Blijf je toch vasthouden aan "DE SCHOLEN ZIJN DE MOTOR" :). Heerlijk toch, die bubbel :).

De maatregel van Vandenbroucke over mentaal welzijn komen niets te vroeg.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Dat De scholen onderdeel zijn van de besmettingen dat zal niemand ontkennen maar door de focus teveel naar scholen te leggen vergeten we alle andere besmettingsbronnen en dat is verkeerd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Mijn kids zijn van na de eerste lockdown niet meer naar school gegaan, behalve de laatste schooldag, voor het afhalen rapport. En afscheid medestudenten. En zo was het in de meeste antwerpse middelbare stadsscholen. Logisch dus dat de cijfers niet stegen in mei of juni.
de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Dat De scholen onderdeel zijn van de besmettingen dat zal niemand ontkennen maar door de focus teveel naar scholen te leggen vergeten we alle andere besmettingsbronnen en dat is verkeerd.
De scholen hebben alles in gang gezet begin september, met de brandstof van de terugkeerders, die weliswaar bijna op was maar nog net genoeg. Bijgevolg zijn zij de grote motor. Dat ontkennen is wat ons in de huidige malaise gebracht heeft.

Dat hier vanaf begin september al voor gewaarschuwd werd, is des te pijnlijker.
bambipower schreef:Mijn kids zijn van na de eerste lockdown niet meer naar school gegaan, behalve de laatste schooldag, voor het afhalen rapport. En afscheid medestudenten. En zo was het in de meeste antwerpse middelbare stadsscholen. Logisch dus dat de cijfers niet stegen in mei of juni.
Akkoord, en zo is er voor elke andere evolutie een perfect logische verklaring, die in deze topic al meermaals aan bod gekomen is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Dat ontkennen is wat ons in de huidige malaise gebracht heeft.
Je maakt het uzelf véél te gemakkelijk.
De huidige malaise heeft niets met de scholen te maken, wel met het uitblijven en zelfs weigeren van maatregelen. Sinds eind augustus werd er meermaals versoepeld én opgeroepen tot versoepeling.
Als de cijfers eind september duidelijk stijgend waren (maar nog best beperkt, zeker in vergelijking met vandaag), werd er nog bijkomend genegeerd (Annemans en Brusselse/Franstalige artsen) én bijkomend versoepeld door Wilmes.

@El Pais
Mooi weergegeven informatie!
Coronavirus outbreaks at events, and in establishments such as bars and restaurants, account for an important number of contagions in social settings. What’s more, they are the most explosive: each outbreak in a nightclub infects an average of 27 people, compared to only six during family gatherings – as explained in the first graphic.
En toch zijn er UB'ers die de verspreiding via horeca niet erkennen.
Schools only account for 6% of coronavirus outbreaks recorded by Spanish health authorities. The dynamics of transmission via aerosols in the classroom change completely depending on whether the infected person – or patient zero – is a student or a teacher. Teachers talk far more than students and raise their voices to be heard, which multiplies the expulsion of potentially contagious particles. In comparison, an infected student will only speak occasionally.
In Vlaanderen moeten alle leerkrachten secundair altijd een mondmasker dragen in de klas, in de kleuterklas is een mondmasker niet verplicht en in het lager onderwijs is een mondmasker verplicht tenzij de leerkracht minstens 2m van de leerlingen afstaat. Het is niet duidelijk of de ventilatie daar voldoende effectief is, al zijn de cijfers qua besmettingen wel duidelijk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Leerachterstand bij ganse populatie is relatief minder erg want het probleem treft iedereen. Er zijn dus minder verschillen in leerachterstand dan voorheen.
Net niet.
Het treft niet iedereen gelijkmatig.
Mijn kinderen hebben er geen last van, wij kunnen hen begeleiden ook in thuisonderwijs.
Heel wat andere kinderen hebben op school een betere omgeving om te leren.
Dus in thuisonderwijsgaat gaat de schoolachterstand toenemen. Als het kiezen is tussen doodgaan en thuisonderwijs, is de keuze snel gemaakt.
Maar scholen zullen, om die reden, de laatste zijn die toegaan.
Er staat iedereen niet iedereen gelijkmatig. Uiteraard zijn kinderen van mensen in het onderwijs een uitzondering maar dat maakt de bewering niet fout als je ze juist quote.

Al de kinderen zullen wel beter op school kunnen leren, en gelukkig maar, anders was thuisonderwijs veel groter en had ons onderwijs een slechtere naam.

De keuze is inderdaad scherp. Het primeert om zoveel mogelijk mensen gezond te houden boven een leerachterstand. Leerachterstand kan je opvangen, doden niet. Trouwens, ook mensen die niet sterven kunnen nog lang ernstige gevolgen hebben.

Het gaat over besmetting en omdat je niet weet wie je gaat besmetten en wat de gevolgen gaan zijn moet je dus het voorzorgsprincipe hanteren en contact zoveel mogelijk vermijden.

Het is duidelijk gebleken, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Men heeft de economie willen steunen maar daardoor net een 2e zware golf veroorzaakt. Gegokt en verloren dus.
Laatst gewijzigd door Dizzy 30 okt 2020, 12:40, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”