Nieuwe setup voor moeder
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ben aan 't uitkijken voor een nieuwe setup voor mijn moeder, een kranige 70tiger, niet heel technisch onderlegd.
Er is TV met telenet decoder, een FM radio een CD speler, een casettespeler, een DVD/video combi.
De TV wordt vervangen door een nieuwe, grotere.
De FM radio/CD speler/casettespeler gaan weg (of worden gedeeltelijk herbruikt)
De DVD/Video combi blijft.
Het doel is om Radio te kunnen spelen, CD's te spelen, TV te kijken, DVD's af te spelen en Video te kijken.
Cassettes zijn er niet meer.
De setup waar ik aan denk is als volgt.
Een TV met HDMI inputs
Daarop worden de telenetdecoder en de video/dvd combi aan gesloten.
Die laatste via een scart naar HDMI convertor.
Via de decoder kan er Tv gekeken worden en radio geluisterd.
De DVD speler speelt ook audio CD's.
Als ik het goed begrijp kan er via HDMI CEC automatisch de juiste input van de TV worden geactiveerd, anders wordt het te ingewikkeld.
Gaat dit werken ?
Als de audio kwaliteit van de TV tegenvalt kan er nog een soundbar bijkomen, maar dat is ook gewoon via HDMI aan te sluiten.
Input is welkom.
J.
Er is TV met telenet decoder, een FM radio een CD speler, een casettespeler, een DVD/video combi.
De TV wordt vervangen door een nieuwe, grotere.
De FM radio/CD speler/casettespeler gaan weg (of worden gedeeltelijk herbruikt)
De DVD/Video combi blijft.
Het doel is om Radio te kunnen spelen, CD's te spelen, TV te kijken, DVD's af te spelen en Video te kijken.
Cassettes zijn er niet meer.
De setup waar ik aan denk is als volgt.
Een TV met HDMI inputs
Daarop worden de telenetdecoder en de video/dvd combi aan gesloten.
Die laatste via een scart naar HDMI convertor.
Via de decoder kan er Tv gekeken worden en radio geluisterd.
De DVD speler speelt ook audio CD's.
Als ik het goed begrijp kan er via HDMI CEC automatisch de juiste input van de TV worden geactiveerd, anders wordt het te ingewikkeld.
Gaat dit werken ?
Als de audio kwaliteit van de TV tegenvalt kan er nog een soundbar bijkomen, maar dat is ook gewoon via HDMI aan te sluiten.
Input is welkom.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- bralm
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 3 keer
Overweeg eventueel digitale TV met een kaartje of het compact signaal. Veel eenvoudiger voor senioren aangezien je niet met de HDMI kanalen zit, slechts één afstandsbediening en ze kunnen niet per ongeluk terugspoelen waarna ze niet meer kunnen zappen.
Bij de aanschaf van een nieuwe radio zou ik letten op ondersteuning van DAB+.
Bij de aanschaf van een nieuwe radio zou ik letten op ondersteuning van DAB+.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het TV gedeelte is niet echt een probleem, daar kan ze mee werken.
Ze is pas naar een appartement verhuisd en het idee was om de bestaande stereo-met-luidsprekers te installeren maar de luidsprekers nemen te veel plaats in en "ze zijn niet mooi"
Dus zoeken we een andere oplossing. Eerst dacht ik aan een soundbar met line-in waarop we dan de bestaande CD speler zouden aansluiten, maar dat is te ingewikkeld.
Daarom dat ik me dus nu afvraag of die HDMI-CEC goed werkt. Dan kan ze weinig verkeerd doen.
J.
Ze is pas naar een appartement verhuisd en het idee was om de bestaande stereo-met-luidsprekers te installeren maar de luidsprekers nemen te veel plaats in en "ze zijn niet mooi"
Dus zoeken we een andere oplossing. Eerst dacht ik aan een soundbar met line-in waarop we dan de bestaande CD speler zouden aansluiten, maar dat is te ingewikkeld.
Daarom dat ik me dus nu afvraag of die HDMI-CEC goed werkt. Dan kan ze weinig verkeerd doen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
HDMI CEC gaat werken voor alles wat het ondersteund. De TV/digicorder zal geen probleem zijn, de DVD/VCR daarentegen zal altijd manueel moeten geschakeld worden - tenzij de TV input detection heeft, dan is de kans er wel dat die gewoon gaat schakelen als ze dat ding aanzet.
Blijft natuurlijk nog dat ze de andere afstandsbediening zal moeten gebruiken voor het laatste.
Qua soundbar: als je eentje pakt met HDMI ARC heb je daar geen werk aan - dan gaat alle geluid daardoor gaan, behalve natuurlijk de radio...
Blijft natuurlijk nog dat ze de andere afstandsbediening zal moeten gebruiken voor het laatste.
Qua soundbar: als je eentje pakt met HDMI ARC heb je daar geen werk aan - dan gaat alle geluid daardoor gaan, behalve natuurlijk de radio...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De Radio wel als die 'op de tv' afgespeeld wordt, dus de radiokanalen van de telenetdecoder.
CEC ondersteuning van de scart-naar-HDMI convertor had ik nog niet aan gedacht…
J.
CEC ondersteuning van de scart-naar-HDMI convertor had ik nog niet aan gedacht…
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Gewoon een kleinere/mooiere mini keten? Of wil ze gewoon niet teveel kabels/dozen?
(ook veel retro/vintage look en misschien voor haar interessant maar zit wel veel plastic rommel tussen dat na 3 dagen gaat opvallen)
(ook veel retro/vintage look en misschien voor haar interessant maar zit wel veel plastic rommel tussen dat na 3 dagen gaat opvallen)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik citeer: "boxen heb je dat nodig ?" ...
In het huis hingen de luidsprekers aan de muur, dus redelijk uit de weg, in het appartement is daar geen voorziening voor dus moeten ze beneden ergens en dat wil ze niet.
Estetiek is belangrijk, soms onbegrijpelijk en ondoorgrondbaar, maar zij moet er wonen hé.
J.
In het huis hingen de luidsprekers aan de muur, dus redelijk uit de weg, in het appartement is daar geen voorziening voor dus moeten ze beneden ergens en dat wil ze niet.
Estetiek is belangrijk, soms onbegrijpelijk en ondoorgrondbaar, maar zij moet er wonen hé.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Als ze radio luistert via de decoder dan kan alles toch via de soundbar en heb je geen andere "lelijke" boxen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Vrees dan inderdaad dat de mini keten route lastig gaat zijn, met ingebouwde luidsprekers (vermoedelijk kwaliteit niet zo kritiek) gaat die ook teveel in het zicht moeten staan.
Eventueel iets in deze stijl https://tweakers.net/pricewatch/481402/ ... ificaties/ misschien nog ok maar gaat in kast terecht komen en dan gaat er van geluid ook niet veel meer komen.
Eventueel iets in deze stijl https://tweakers.net/pricewatch/481402/ ... ificaties/ misschien nog ok maar gaat in kast terecht komen en dan gaat er van geluid ook niet veel meer komen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
tv met radiofunctie en ci+ lijkt me het meest logische/eenvoudigsteJoe de Mannen schreef: Input is welkom.
J.
daaronder een dvd-speler waar ge alles mee kunt afspelen.
hebt ge nog een puber in de familie kan die zich tijdens de volgende congé/lockdown amuseren om al de video's op een dvd te branden.
is julle ma echt modern is iets als sonos evtl een optie voor het radio/muziekgedeelte
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Bediening via een app is dan weer te modern.
Waar ik dus naartoe wou is als volgt:
Radio: via de telenetdecoder op de TV, geluid via TV
CD: via de DVD speler op de TV, audio via de TV
DVD en video: DVD/videocombi speler op TV
En als de audiokwaliteit tegenvalt eventueel uitbreiden met soundbar.
Maar door het hier te plaatsen komt het euvel boven dat de scart-HDMI convertor, nodig voor de DVD/video combi, geen HDMI-CEC ondersteunt.
Het probleem met manueel de input selecteren op de TV is dat ze nu soms ook al voor heeft dat ze daar per ongeluk op duwt en er zijn veel meer ingangen dan er inputs zijn, en da's verwarrend.
J.
Waar ik dus naartoe wou is als volgt:
Radio: via de telenetdecoder op de TV, geluid via TV
CD: via de DVD speler op de TV, audio via de TV
DVD en video: DVD/videocombi speler op TV
En als de audiokwaliteit tegenvalt eventueel uitbreiden met soundbar.
Maar door het hier te plaatsen komt het euvel boven dat de scart-HDMI convertor, nodig voor de DVD/video combi, geen HDMI-CEC ondersteunt.
Het probleem met manueel de input selecteren op de TV is dat ze nu soms ook al voor heeft dat ze daar per ongeluk op duwt en er zijn veel meer ingangen dan er inputs zijn, en da's verwarrend.
J.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Als die TV nog een SCART-aansluiting heeft, kan het zijn dat van zodra er signaal op die aansluiting binnenkomt, de TV automatisch schakelt. Enfin, zo gebeurt dat toch hier met mijn Samsung-TV (UE42F5000).
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Klopt, zo werkt dat, maar er komt een nieuwe TV en die hebben helaas geen scart meer.
En een DVD speler is ook al bijna niet meer te vinden...
moderne tijden
J.
moderne tijden
J.
-
- Elite Poster
geen app dus
doorsnee tv heeft wel een radiofunctie.
een doorsnee dvd-speler kan alles afspelen van bluray tot de 25j oude cd van k's choice (ff bij bol.com/mediamarkt snollen).
speelt ze vaak oude video's?
ps
ge kunt ze natuurlijk verslaafd maken aan netflix en dan lost het meeste zich vanzelf op, de lelijke netflixknop sta toch op elke afstandbediening
ps ons ma heeft ook sonos en die sta maar op 1 post
's morgens duwt ze op da ding op play en 's avonds op stop. de app heeft ze volgens mij nog nooit gebruikt maar ze is content met hare radio 1
ik zou voor 1 toestel en 1 afstandbediening gaan, decoders zou ik vermijden voor gebruiksgemak (minder afstandsbedieningen is minder kansen op verkeerd te duwen)Joe de Mannen schreef: Waar ik dus naartoe wou is als volgt:
een doorsnee dvd-speler kan alles afspelen van bluray tot de 25j oude cd van k's choice (ff bij bol.com/mediamarkt snollen).
ps
ge kunt ze natuurlijk verslaafd maken aan netflix en dan lost het meeste zich vanzelf op, de lelijke netflixknop sta toch op elke afstandbediening
's morgens duwt ze op da ding op play en 's avonds op stop. de app heeft ze volgens mij nog nooit gebruikt maar ze is content met hare radio 1
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Zouden er überhaupt nog TV's zijn met ingebouwde DVD-speler (zo van die B-merken)? Blijkbaar wel, zie https://www.bol.com/nl/l/tv-s-met-ingeb ... country=BE (geen affiliatie).
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De setup met Telenet en z'n decoder blijft, dat is een zekerheid, ze kan nu eindelijk opnemen en ernaar naar kijken1207 schreef:geen app dus
ik zou voor 1 toestel en 1 afstandbediening gaan, decoders zou ik vermijden voor gebruiksgemak (minder afstandsbedieningen is minder kansen op verkeerd te duwen)Joe de Mannen schreef: Waar ik dus naartoe wou is als volgt:
ps
De Video/dvd combi is ze ook gewoon, dus die blijft liefst ook. Of ze 'vaak' videos speelt is geen argument, er zijn een aantal belangrijke fragmenten op video. Omzetten naar DVD is een optie. Maar het combitoestel is er en ze weet hoe het werkt...
Ik heb ook al gevloekt waarom ze die boxen niet gewoon wil houden...
Ondertussen hier thuis die CEC eens getest met mijn scarlet decoder en een Mi-stick. de scarlet decoder ondersteunt het niet, de mi-stick wel.
Inschakelen werkt, uitschakelen niet.
J.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Je kan opteren voor een blueray. Kost ook geen geld meer, en scalen beter.Joe de Mannen schreef:Klopt, zo werkt dat, maar er komt een nieuwe TV en die hebben helaas geen scart meer.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Maar dan zit ik nog met die CEC die niet naar behoren lijkt te werken.
Of er moet een TV merk/reeks zijn waar ik een selectie van externe ingangen kan maken. dus dat een knopje op de afstandsbediening alleen maar toggled tussen HDMI1 en 2 en niet 3, 4 enz erbij pakt.
J.
Of er moet een TV merk/reeks zijn waar ik een selectie van externe ingangen kan maken. dus dat een knopje op de afstandsbediening alleen maar toggled tussen HDMI1 en 2 en niet 3, 4 enz erbij pakt.
J.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Mijn Samsung van veertien jaar oud die slaat hdmi ingange' gewoon over als er geen input naar is hoor.
Kijk eens voor een tv waar je zelf kan aanfuifen wat op welke ingang zit? Dus dat je er een naam kan aan geven?
Kijk eens voor een tv waar je zelf kan aanfuifen wat op welke ingang zit? Dus dat je er een naam kan aan geven?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Mijn oude samsung doet dat ook met de HDMI's maar niet met de andere (analoge) ingangen.
J.
J.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Als digitaliseren een optie is, kan je de setup véél vereenvoudigen. Eventueel kan je dat werkje uitbesteden: lijst met firma's is te vinden op https://kenjedrager.be/
Maar als je een tv met SCART-ingang nodig hebt, dan koop je er best één met SCART-ingang, die worden nog verkocht: https://www.heise.de/preisvergleich/?ca ... =122_SCART
Maar als je een tv met SCART-ingang nodig hebt, dan koop je er best één met SCART-ingang, die worden nog verkocht: https://www.heise.de/preisvergleich/?ca ... =122_SCART
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Op mijn TV niet, het probleem is dat dit zo'n detailgegevens zijn dat je die niet of nauwelijks op internet vindt.devilkin schreef:Die kan je niet uitschakelen?
Als ik tot een setup kom zal het nog testen worden en hopen dat het werkt.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ga in winkel testen en zeg dat je die functie moet hebben - zet desnoods op papier.
Betaal ook die €100 extra voor de lokale handelaar, met wat geluk kan de Bomma daar dan binnenwandelen als ze een probleem heeft...
En kies je tv mee op basis van de afstandsbediening en gebruiksgemak.
Andere optie is fysieke HDMI switcher en de knop van de kanalen uit de afstandsbediening halen
Betaal ook die €100 extra voor de lokale handelaar, met wat geluk kan de Bomma daar dan binnenwandelen als ze een probleem heeft...
En kies je tv mee op basis van de afstandsbediening en gebruiksgemak.
Andere optie is fysieke HDMI switcher en de knop van de kanalen uit de afstandsbediening halen
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Die laatste optie ben ik ook aan het bekijken, ze bestaan blijkbaar zelfs 'automatisch' ...
J.
J.
-
- Elite Poster
Over week budget praten we?
een high-end topmodel in OLED kan wel iets meer als de aldi medion tv
ik heb ooit een automatisch switcht gehad. het enige automisme was ik die manueel moest switchen
een high-end topmodel in OLED kan wel iets meer als de aldi medion tv
ik heb ooit een automatisch switcht gehad. het enige automisme was ik die manueel moest switchen
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Als dat echt belangrijke fragmenten zijn die niet gereproduceerd kunnen worden dan is digitaliseren niet echt een optie maar een must. VHS tapes degraderen ook, de speler kan kapot gaan en ze worden steeds zeldzamer, de speler kan op een dag de tape verknoeien (zelf vroeger meegemaakt dat de tape ineens blijft hangen in de speler),...Joe de Mannen schreef:Of ze 'vaak' videos speelt is geen argument, er zijn een aantal belangrijke fragmenten op video. Omzetten naar DVD is een optie. Maar het combitoestel is er en ze weet hoe het werkt...
Uiteraard kan ze, na het maken van een kopie, de tape verder bekijken zoals ze gewoon is. Ik zou gewoon niet meer vertrouwen op die tape om communie, trouw, eerste stapjes,.. enz, beelden te bewaren.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Heeft er iemand ervaring met de Startech VS221HD4K HDMI switch ?
Als die doet wat in de handleiding staat zou dat een oplossing kunnen zijn.
J.
Als die doet wat in de handleiding staat zou dat een oplossing kunnen zijn.
J.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, maar HDMI 1.4 is wel gevaarlijk als je futureproof wil zijn. Telenet TV-box is bijvoorbeeld al HDMI 2.0Joe de Mannen schreef:Heeft er iemand ervaring met de Startech VS221HD4K HDMI switch ?
-
- Elite Poster
op heel wat merken, zeker duurdere modellen, kun je tegenwoordig een schijfje steken en daarop dan opnemen (+ pauzeren ed)Joe de Mannen schreef: De setup met Telenet en z'n decoder blijft, dat is een zekerheid, ze kan nu eindelijk opnemen en ernaar naar kijken .
ik heb ook 2TB aan mijn tv hangen om te pauzeren/op te nemen ed.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
En toch: de telenetdecoder blijft. Sorry voor iedereen die het anders wil zien.
J.
J.
-
- Elite Poster
mij maakt het niet uit héJoe de Mannen schreef:En toch: de telenetdecoder blijft. Sorry voor iedereen die het anders wil zien.
ge krijgt tips en wat ge ermee doet is uw zaak
Ik denk dat mijn setup zo ongeveer dat is wat uw ma zoekt
met uitzondering van sonos
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Alle verandering is 'stress' in dit geval en de ene dag wat meer dan de andere...
Nu ze vertrouwd is met de telenet setup (die ze trouwens in 2 kamers heeft) is het beter om het zo te laten.
J.
Nu ze vertrouwd is met de telenet setup (die ze trouwens in 2 kamers heeft) is het beter om het zo te laten.
J.
-
- Elite Poster
zij moet de opties ook kennen om zelf te beslissenJoe de Mannen schreef:Alle verandering is 'stress' in dit geval en de ene dag wat meer dan de andere...
J.
Alles wat ze wil, wat jij beschrijft, kan allemaal via 1 tv en 1 afstandsbediening.
Of een tv in elke kamer maar dat worden dan 2 ci+ kaartjes
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Als ik nu aankondig dat de TV-routine gaat veranderen is het al een zucht van hier tot in tokyo, dat kan ik u garanderen, ik ken ze al een tijdje
J.
J.
-
- Elite Poster
het is de uwe en gij moogt ze hebben.Joe de Mannen schreef:Als ik nu aankondig dat de TV-routine gaat veranderen is het al een zucht van hier tot in tokyo, dat kan ik u garanderen, ik ken ze al een tijdje
J.
ik moet er voorlopig geen bij hebben
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het is uiteindelijk een LG geworden, met analoge ingang zodat de bestaande DVD/video nog kan dienen.
En toch een afzonderlijke radio/CD combo.
De CEC op de telenetdecoder doet toch niet helemaal wat ik van verwacht had.
Telenet decoder aanzetten, resulteert in het opspringen van de TV met de juiste ingang actief. Maar uitschakelen van de decoder zet de TV niet uit.
Met mijn Mi-stick werkt het wel zo.
J.
En toch een afzonderlijke radio/CD combo.
De CEC op de telenetdecoder doet toch niet helemaal wat ik van verwacht had.
Telenet decoder aanzetten, resulteert in het opspringen van de TV met de juiste ingang actief. Maar uitschakelen van de decoder zet de TV niet uit.
Met mijn Mi-stick werkt het wel zo.
J.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 3 keer
CEC werkt bij mij als volgt. Aanzetten Telenet decorder zet ook de TV aan. Voor uitschakelen zet ik de TV eerst uit en daardoor wordt ook de decorder uitgeschakeld.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dan heb ik nog 2 afstandsbedieningen nodig... dat is niet de bedoeling
J.
J.