Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Een deel van het onderwijs had van begin schooljaar moeten overgaan naar afstandsonderwijs. Voor sommige vakken is dat niet haalbaar (mijn jongste zoon doet bvb kokschool). Maar voor veel vakken wel. Dat had al een groot deel kunnen oplossen, of de verspreiding afremmen.
Maar nee, ze gave ne railpas... terwijl de kinderen nood hadden aan een laptop of internet. Vorig jaar waren er dagen dat er maar 20% online waren bij afstandsonderwijs, in mijn jongste zoon zijn klas.
Ondertussen hebben ze hun peilen gezet op ’de scholen openhouden’ en hebben ze niks gedaan om afstandsonderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Verloren tijd .... die we nu niet meer kunnen goedmaken. En uiteindelijk gaan die scholen toch moeten sluiten.
En dan komt weyts vertellen, dat ze op termijn wel voor iedereen gaan zorgen dat ze online geraken.... op termijn!!
Enzo zorgt slecht bestuur, dat het probleem nooit zal verdwijnen en enkel nog erger zal worden.
Maar nee, ze gave ne railpas... terwijl de kinderen nood hadden aan een laptop of internet. Vorig jaar waren er dagen dat er maar 20% online waren bij afstandsonderwijs, in mijn jongste zoon zijn klas.
Ondertussen hebben ze hun peilen gezet op ’de scholen openhouden’ en hebben ze niks gedaan om afstandsonderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Verloren tijd .... die we nu niet meer kunnen goedmaken. En uiteindelijk gaan die scholen toch moeten sluiten.
En dan komt weyts vertellen, dat ze op termijn wel voor iedereen gaan zorgen dat ze online geraken.... op termijn!!
Enzo zorgt slecht bestuur, dat het probleem nooit zal verdwijnen en enkel nog erger zal worden.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
afstandsonderwijs!
Laat me niet lachen, dat is goed voor een week, misschien 2, dan ben je de kinderen kwijt.
De motivatie zakt zienderogen en het niveau van de klas komt in de verste verte niet overeen online les.
Laat me niet lachen, dat is goed voor een week, misschien 2, dan ben je de kinderen kwijt.
De motivatie zakt zienderogen en het niveau van de klas komt in de verste verte niet overeen online les.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
En nu? Scholen gaan uiteindelijk toch dichtgaan... en dan is er geen onderwijs meer. Is dat dan beter?
de koe zegt boe
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Corona is één grote samenzwering. Ben Weyts als gang leader van het complot, alles om de mensen een rad voor de ogen te houden/draaien.1207 schreef:je bedoelt besmettingen met symptomen en ziekteklachten. (...)heist_175 schreef:. Maar er zijn dermate weinig besmettingen op school (zowel kind > leerkracht als leerkracht > kind) dat het schieten is met een kanon op een mug om de scholen meteen te sluiten.
besmettingen zonder symptomen worden genegeerd en/of bestaan niet, dat is blijkbaar een dogma geworden.
Kom op man! Er zijn ondertussen massa's kinderen getest, nav een persoon die wél positief testte. Nog niet zo lang geleden was de teststrategie dat iedereen die een nauw contact had getest moest worden.
Opnieuw uit eigen ervaring: 1 kind besmet en +/- 60 andere kinderen getest. Zo is het in veel gevallen gegaan (en kom me nu vragen of het ALTIJD en OVERAL zo gegaan is ) en daar kwam dus niet de explosieve cijfers uit die sommigen graag willen zien.
Maar de politiek heeft ervoor gekozen om het niet écht te weten. We gaan niet verder raken dan "circumstancial evidence".
CCatalyst komt af met een studie op 192 kinderen tussen 0 en 24 jaar.
Ik kom af met cijfers sinds de schoolheropening in mei & juni, de situatie op sport- en jeugdkampen, ...
Verder dan dat gaan we niet raken. Er zijn enkele WZC's volledig getest, met schrikbarende resultaten. Voor zover ik weet is dat nog niet op een school gedaan, dus we hebben niet de échte cijfers. Zoals ik al zei: circumstancial evidence (CEV). En dat CEV is éénduidig positief voor scholen: niet blindweg sluiten.
Vermoedelijk gaan we het nooit écht weten, met serieuze data.Sasuke schreef:@Heist, ik hoop dat je gelijk hebt dat Scholen niet de motor of deel van de oorzaak zijn, maar we gaan elkaar niet kunnen overtuigen van het tegendeel zolang de scholen open blijven vrees ik.
Hey, scholen toe - zoals hier al duzend posts bepleit wordt - is scholen toe, ook voor praktijkvakken hé.bambipower schreef:Een deel van het onderwijs had van begin schooljaar moeten overgaan naar afstandsonderwijs. Voor sommige vakken is dat niet haalbaar (mijn jongste zoon doet bvb kokschool). Maar voor veel vakken wel. Dat had al een groot deel kunnen oplossen, of de verspreiding afremmen.
Via afstandsonderwijs automechaniek leren, of haarverzorging.
Dat mag niet gezegd worden. Er wordt vrijwel enkel naar ASO gekeken (vergeet de praktijkvakken dus) en enkel naar zij die voor elk kind een laptop thuis hebben staan. Op 1,2miljoen kinderen was het target om 10K laptops uit te delen en die gingen vrijwel allemaal naar centrumsteden, noden in andere regio's waren van geen tel.terwijl de kinderen nood hadden aan een laptop of internet. Vorig jaar waren er dagen dat er maar 20% online waren bij afstandsonderwijs, in mijn jongste zoon zijn klas.
Alles inzetten om scholen open te houden is de operationele verantwoordelijkheid van de scholen en zou de minister er niet van moeten weerhouden een plan uit te werken om de niet-geconnecteerden toch online te krijgen als een school toe moet. Onkunde en onwil, verder moet je het niet zoeken.Ondertussen hebben ze hun peilen gezet op ’de scholen openhouden’ en hebben ze niks gedaan om afstandsonderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Verloren tijd .... die we nu niet meer kunnen goedmaken. En uiteindelijk gaan die scholen toch moeten sluiten.
Hoop maar niet dat die minister ooit ter verantwoording zal moeten komen, in België/Vlaanderen passeert alles.
+1Enzo zorgt slecht bestuur, dat het probleem nooit zal verdwijnen en enkel nog erger zal worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Het wordt helaas hoe langer hoe meer duidelijk dat ook de N-VA niet de kwaliteit van ons onderwijs weer op het rechte pad zal brengen. Alle beloftes en goede intenties ten spijt.bambipower schreef: En dan komt weyts vertellen, dat ze op termijn wel voor iedereen gaan zorgen dat ze online geraken.... op termijn!!
Onderwijs is de belangrijkste post in de Vlaamse regering, in mijn ogen toch. Waarom zit daar een pol&soccer op die 9 jaar over z'n diploma gedaan heeft en van Dierenwelzijn komt. Echt, allez, ik kan het me gewoon niet voorstellen dat men de meest incompetente persoon gezocht heeft om de toekomst van onze regio veilig te stellen (of toch om het gezicht daarvan te zijn).
Ik hoop dat Bart iemand achter de schermen aan het trainen is om z'n voorzitterschap en legacy straks over te nemen, want met deze pipo's zal z'n levenswerk in 3 maanden vernield zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Net daarom moeten we stoppen met assumpties maken en er maximaal voor gaan (en dan bedoel ik contacten beperken).heist_175 schreef:Vermoedelijk gaan we het nooit écht weten, met serieuze data.
Met een incubatietijd van 5 a 10 dagen moet het volstaan om alles twee weken stil te leggen... dat is het enige dat gaat werken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2273
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Tja, naast mekaar zitten zonder mondmasker... volgens de (toen absurde) horeca regels..
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/26 ... a-etentje/
"Van de 45 gasten bleken er bijna 30 besmet. 7 mensen liggen intussen in het ziekenhuis."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/26 ... a-etentje/
"Van de 45 gasten bleken er bijna 30 besmet. 7 mensen liggen intussen in het ziekenhuis."
Laatst gewijzigd door ddd 26 okt 2020, 13:38, in totaal 1 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Oei, er lopen dus echt nog mensen op deze aardbol die denken dat ze het virus gaan klein krijgenbambipower schreef:Met de regels te volgen, is het virus nog niet klein.
Met 25 in een klas, zelfs al staat er een raam en deur open is niet veilig.... zo simpel is het. En dan volg je de regels. Die kinderen komen thuis en besmetten de rest... tot in rusthuizen ( mijn zoon deed er stage begin schooljaar, en binnen een paar maand terug). Hoe zot kan je zijn? Van mij mag de stage doorgaan, maar dan niet naar school. Ofwel andersom.
Natuurlijk is dat veilig... veel veiliger dan thuis of bij de grootouders.
Maar je haalt dus zelf het probleem al aan... daar waar moet getest worden op wekelijkse basis wordt dat niet gedaan... Als 2/3 dood valt (ligt is waarschijnlijk een betere verwoording) in de Wzc, zou je denken dat de focus vooral daarop toegespitst wordt. Niet dus, liever melken over studenten die 99.99% geen last hebben van dat virus.
Die andere 1/3 die in het AZ gaat belanden heeft het atm ook al niet veel beter dan in het voorjaar.
Waar zijn we dus mee bezig ?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Heb je ook de gedachte gehad dat de NVA bezorgd was om onderwijskwaliteit? Hoe heb je u zo laten beetnemen.
Net zoals bij de canon niet de bedoeling is om een correct historisch overzicht te geven,
is het bij de onderwijshervorming - in de feiten - toch nooit de bedoeling geweest om goed of beter onderwijs na te streven?
Niemand doorgraaft dat PISA onderzoek echt zelf, je verwijst naar PISA gewoon om het eigen partij-buik-gevoel door te voeren, niets meer of minder. Los van de dwaze minister stellen ze mensen aan die zich dan baseren op de meest schimmige studies en vooral niet verder dan hun neus willen kijken. Hoe je op basis daarvan een beter onderwijs kan nastreven, blijkt dan ook eens we de uitkomst zagen: niet.
Zoals wel vaker: goed beleid is saai en vergt de integratie van allerhande ideëen en input van allerlei domeinen. Met "het primaat van de politiek" verover je wel de TV-journaals, maar realiseer je geen keiharde resultaten. Die wel nodig zijn anders.
Als Ben Weyts als doel heeft, zoals Jambon dit WE, om enkel beter te zijn dan de Walen, heeft ie het wel makkelijk, want we staan nog ver voor. De vraag in die context is dan: hoelang nog.
Maar die vraag is irrelevant. We moeten niet beter zijn dan de Walen, we moeten bij de top zitten van de wereld. Als we de ambitie hebben om nog iets te betekenen (in termen van €) in België, in Europa en de wereld.
@budget
Onderwijs is nipt groter dan welzijn: 13,9miljard euro. Dan mag je als burger dan die regio toch wel hopen dat het tip-top onderwijs is.
Jammer maar helaas.
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-overh ... jfers-2019
Net zoals bij de canon niet de bedoeling is om een correct historisch overzicht te geven,
is het bij de onderwijshervorming - in de feiten - toch nooit de bedoeling geweest om goed of beter onderwijs na te streven?
Niemand doorgraaft dat PISA onderzoek echt zelf, je verwijst naar PISA gewoon om het eigen partij-buik-gevoel door te voeren, niets meer of minder. Los van de dwaze minister stellen ze mensen aan die zich dan baseren op de meest schimmige studies en vooral niet verder dan hun neus willen kijken. Hoe je op basis daarvan een beter onderwijs kan nastreven, blijkt dan ook eens we de uitkomst zagen: niet.
Zoals wel vaker: goed beleid is saai en vergt de integratie van allerhande ideëen en input van allerlei domeinen. Met "het primaat van de politiek" verover je wel de TV-journaals, maar realiseer je geen keiharde resultaten. Die wel nodig zijn anders.
Als Ben Weyts als doel heeft, zoals Jambon dit WE, om enkel beter te zijn dan de Walen, heeft ie het wel makkelijk, want we staan nog ver voor. De vraag in die context is dan: hoelang nog.
Maar die vraag is irrelevant. We moeten niet beter zijn dan de Walen, we moeten bij de top zitten van de wereld. Als we de ambitie hebben om nog iets te betekenen (in termen van €) in België, in Europa en de wereld.
@budget
Onderwijs is nipt groter dan welzijn: 13,9miljard euro. Dan mag je als burger dan die regio toch wel hopen dat het tip-top onderwijs is.
Jammer maar helaas.
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-overh ... jfers-2019
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
aan de huidige snelheid liggen binnen 14 dagen alle bedden op ic vol met coronapatienten.heist_175 schreef:Corona is één grote samenzwering.
geen samenzwering maar een feit
ik ga akkoord, zo goed als allemaal kinderen met ziektesymptomen. 95% vd besmette kinderen krijgt gelukkig geen symptomen en die worden nu met de nieuwe teststrategie, eufemisme voor ingestorte testing, zeker niet meer getestKom op man! Er zijn ondertussen massa's kinderen getest,
Dat bewijst hooguit dat we over enorme aantallen praten (ca 1,5 miljoen leerlingen van 3 maand in de crèche tot de bijna 30 jarige doctoraatsstudent)
Ik kom af met cijfers sinds de schoolheropening in mei & juni, de situatie op sport- en jeugdkampen, ...
heb ik jou, of was het iemand anders, eens gevraagd om dat intellectueel eerlijk te vergelijken.
hoeveel kinderen gingen in de periode mei-juni voltijds 5 dagen per week naar school? de aanpak toen volstond blijkbaar om de curve al bij al onder controle te houden en dat zat toen goed, medisch gezien. De kinderen zien af zoals de rest vd maatschappij. Oudjes hebben hun pensioen maar velen zijn doodsbang om zelfs maar buiten te komen en die lijden dus even hard als die zelfstandige die zijn zaak over op ziet gaan en dat kind loopt inderdaad achterstand op. Is dat problematisch? We kunnen er voor deze jaargangen gewoon een coronajaar aanhangen dan duurt een lagere school de komende tijd 7 ipv 6 jaar.
de periode mei-juni vs periode sinds september bewijst dat school een invloed heeft.
je zegt dat er, strikt genomen, geen bewijs is en dat klopt als ene bus, er is nu eenmaal de politieke beslissing om dat niet te bekijken en onderzoeken. Daar kun jij je nu achter verstoppen want op dat punt heb je gelijk. Het is een dogma geworden.
je hebt de empirie maar die wordt bewust genegeerd
gooi scholen dicht en ik garandeer u dat de cijfers vanaf week 3 zullen dalen. Uiteindelijk komt het hier wel op neer straks. De vraag is dan of we over ons aantal bedden op ic zijn gegaan of niet en hoeveel kankerdiagnoses er in een vroeg stadium zijn gemist.Hey, scholen toe - zoals hier al duzend posts bepleit wordt - is scholen toe, ook voor praktijkvakken hé.
Via afstandsonderwijs automechaniek leren, of haarverzorging.
dark V
2 weken volstaan niet
voor besmetting is 2 weken ok maar als je dan ook een effect wil zien op opname, ic en mortaliteit ben je direct 1,5 maand verder. Nu pas begint de stijging vh sterftecijfer echt en we zijn bijna 2 maand verder (perfect logisch en in de lijn vd verwachting)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is enkel de nieuwe teststrategie. Tot en met 19/10 werden kinderen wél massaal getest (als ze een nauw contact hadden). En dus daaruit is NIET gebleken dat kinderen gigantische verspreiders zijn.1207 schreef:ik ga akkoord, zo goed als allemaal kinderen met ziektesymptomen. 95% vd besmette kinderen krijgt gelukkig geen symptomen en die worden nu met de nieuwe teststrategie, eufemisme voor ingestorte testing, zeker niet meer getestKom op man! Er zijn ondertussen massa's kinderen getest,
Dat bewijst hooguit dat we over enorme aantallen praten (ca 1,5 miljoen leerlingen van 3 maand in de crèche tot de bijna 30 jarige doctoraatsstudent)
Dat is het dichtste dat we geraakt zijn bij data over kinderen.
Hoe langer er gewacht wordt met andere maatregelen - wat dwaas is - hoe beter we het verschil tussen "allerlei maatregelen" en "scholen sluiten" zullen kunnen tracken.
Aangezien er niet meer getest wordt, kunnen we enkel nog kijken naar ziekenhuisopnames. De nieuwe maatregelen gingen in op 16/10 (communicatie 's avonds +/- 19u) en 19/10 (uitrol) dus pas vanaf 7/11 zou er een daling in ziekenhuisopnames zijn (3W later) gelinkt aan die maatregelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Op termijn allemaal online klinkt verdacht veel als "show us the money"CCatalyst schreef:Het wordt helaas hoe langer hoe meer duidelijk dat ook de N-VA niet de kwaliteit van ons onderwijs weer op het rechte pad zal brengen. Alle beloftes en goede intenties ten spijt.
Onderwijs is de belangrijkste post in de Vlaamse regering, in mijn ogen toch. Waarom zit daar een pol&soccer op die 9 jaar over z'n diploma gedaan heeft en van Dierenwelzijn komt. Echt, allez, ik kan het me gewoon niet voorstellen dat men de meest incompetente persoon gezocht heeft om de toekomst van onze regio veilig te stellen (of toch om het gezicht daarvan te zijn).
Ik hoop dat Bart iemand achter de schermen aan het trainen is om z'n voorzitterschap en legacy straks over te nemen, want met deze pipo's zal z'n levenswerk in 3 maanden vernield zijn.
Weyts was zelf lang een mogelijke opvolger maar BDW heeft tijdig ingezien dat dit een ramp zou worden. Daarna kwam Theo in beeld, iemand die niet eens merkt dat men mensensmokkel in zijn kabinet organiseert. Hun nieuwe partijideoloog is ook al aan de kant geschoven.
BDW is verplicht om zelf voorzitter te blijven of zijn partij is rapper gesplitst dan de benen van een h**r. Had hij zich niet kandidaat gesteld, zouden anderen dat wel gedaan hebben. Theo was de eerste en vermits een groot deel niet van die man moet weten, kreeg je een interne oorlog. Dat terwijl men op rechts al een gat zo groot als het begrotingstekort heeft opgelopen en de kiezers richting VB stromen. Daarbij komt nog dat men niet voluit oppositie kan voeren tegen een beleid waar Jambon in Vlaanderen aan meewerkt. Meer naar rechts gaan doet daarbij ook nog meer kiezers naar the real thing overstappen en schrikt aan de andere kant mensen af.
Wat de NVA overkomt zie je vaak bij partijen die snel groeien. Ze trekken veel opportunisten aan die vooral zelf willen scoren. Vaak komen die gasten al van een andere partij. Niet toevallig is dat vaak de partij waar men nu kiezers aan verliest. Daarbij komt dat door de oppositiekuur men heel wat posten verliest en de onvrede ook enorm toeneemt. BDW is de lijm die deze gammele kar bijeen houdt, de rest heeft nog geen fractie van zijn talent. De vraag is hoe lang een Francken zich zal kunnen inhouden om een gooi naar de macht te doen. Die man zijn ego overtreft veelvuldig zijn capaciteiten kortom velen buiten de partij hopen vurig dat hij de opvolger zal worden en dat beseft BDW maar al te best
Over onderwijs: Men is niet bezig met kwaliteit maar met ideologie. De strijd gaat eerder over het bewaren van het verschil in kwaliteit waardoor de elite beschermd wordt maar de grote hoop dus geen gelijkwaardig onderwijs krijgt. Het is toch bizar dat in België het verschil van resultaten tussen autochtone en allochtonen op school zo groot is. Waar zijn we wel mee bezig, met een onzinnig canon waar niemand om vraagt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Triest, maar waar.Dizzy schreef: BDW is verplicht om zelf voorzitter te blijven of zijn partij is rapper gesplitst dan de benen van een h**r.
Triest, heel triestig eigenlijk want op lange termijn ontploft dat vroeg of laat in je gezicht, maar ook waar.Dizzy schreef: De strijd gaat eerder over het bewaren van het verschil in kwaliteit waardoor de elite beschermd wordt maar de grote hoop dus geen gelijkwaardig onderwijs krijgt.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ha, Joren Vermeersch sé, eigenlijk zouden we er zo'n paar meer moeten hebben...Dizzy schreef: Hun nieuwe partijideoloog is ook al aan de kant geschoven.
[/quote]Dizzy schreef: Het is toch bizar dat in België het verschil van resultaten tussen autochtone en allochtonen op school zo groot is. Waar zijn we wel mee bezig, met een onzinnig canon waar niemand om vraagt.
Alsof er in Vlaanderen ook maar 1 autochtone ouder rondloopt die zijn kinderen in een gemengde klas wil zien.. Dan liever elke dag een half uur op de bus of trein naar het naburige dorp om toch maar iets kwaliteitsvol onderwijs te krijgen. Kan je ze het kwalijk nemen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is DE reden van onze problemen op school. Het verschil zou niet mogen bestaan of toch niet in die omvang. Elk kind zou goed onderwijs moeten krijgen, punt.
Uiteraard kijkt ieder naar eigen belang en wil men het beste voor zijn kind maar dat betekent is ons systeem dat heel veel kinderen al vanaf de start minder mogelijkheden krijgen. Het zijn net die kinderen die vaak het meeste nodig hebben. De elitekinderen hebben meestal ouders die wel wat bijles kunnen betalen en zijn zelf genoeg opgeleid om te helpen. Dat is het verschil tussen al een ipad op 8 jaar en geen laptop in het middelbaar.
Vroeger was onderwijs een manier om op te klimmen en dat deden veel arbeiders dan ook. Nu heb ik de indruk dat onderwijs dient om het verschil in klasses te bestendigen en sociale promotie te verhinderen. Als maatschappij zijn wij daar allemaal slachtoffer van want je zit met een groeiende groep waar je niets mee kan en anderzijds wordt de macht geconcentreerd bij een kleine elite.
Uiteraard kijkt ieder naar eigen belang en wil men het beste voor zijn kind maar dat betekent is ons systeem dat heel veel kinderen al vanaf de start minder mogelijkheden krijgen. Het zijn net die kinderen die vaak het meeste nodig hebben. De elitekinderen hebben meestal ouders die wel wat bijles kunnen betalen en zijn zelf genoeg opgeleid om te helpen. Dat is het verschil tussen al een ipad op 8 jaar en geen laptop in het middelbaar.
Vroeger was onderwijs een manier om op te klimmen en dat deden veel arbeiders dan ook. Nu heb ik de indruk dat onderwijs dient om het verschil in klasses te bestendigen en sociale promotie te verhinderen. Als maatschappij zijn wij daar allemaal slachtoffer van want je zit met een groeiende groep waar je niets mee kan en anderzijds wordt de macht geconcentreerd bij een kleine elite.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Pfff, mijn kinderen zittn op een multiculturele school. En ik ben daar zelfs fier op. Dat heeft voor en nadelen.Alsof er in Vlaanderen ook maar 1 autochtone ouder rondloopt die zijn kinderen in een gemengde klas wil zien.. Dan liever elke dag een half uur op de bus of trein naar het naburige dorp om toch maar iets kwaliteitsvol onderwijs te krijgen. Kan je ze het kwalijk nemen ?
Enja, je ziet idd, dat het vooral kinderen zijn van allochtone afkomst, die met afstandsonderwijs uit de boot vallen.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Voor de cijfers volstaat het inderdaad niet maar de r-waarde moet dan toch een grote duik nemen ?1207 schreef:2 weken volstaan niet
voor besmetting is 2 weken ok maar als je dan ook een effect wil zien op opname, ic en mortaliteit ben je direct 1,5 maand verder. Nu pas begint de stijging vh sterftecijfer echt en we zijn bijna 2 maand verder (perfect logisch en in de lijn vd verwachting)
Ik vraag me af of je beter bent met éénmaal 6 weken lockdown dan 3 x 2 weken (bijvoorbeeld iedere 3 a 4 maanden).
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
De nadelen moet je me niet vertellen, de voordelen mag je hier altijd wel ff meedelen, mischien kan ik die kampeerders voor 't school elk jaar dan wel op andere gedachten brengen.bambipower schreef: Pfff, mijn kinderen zittn op een multiculturele school. En ik ben daar zelfs fier op. Dat heeft voor en nadelen.
Je bent beter af met het uit te zieken en 14 dagen erna gewoon weer het werk op te nemen.DarkV schreef: Ik vraag me af of je beter bent met éénmaal 6 weken lockdown dan 3 x 2 weken (bijvoorbeeld iedere 3 a 4 maanden).
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Klopt volledig. Weinigen die dit ten eerste al zien en het vervolgens ook zo goed kunnen uitleggen.Dizzy schreef:Nu heb ik de indruk dat onderwijs dient om het verschil in klasses te bestendigen en sociale promotie te verhinderen. Als maatschappij zijn wij daar allemaal slachtoffer van want je zit met een groeiende groep waar je niets mee kan en anderzijds wordt de macht geconcentreerd bij een kleine elite.
Op lange termijn is het niet houdbaar. De VS doet dit al decennialang, en BLM is (onder andere) een gevolg van die politiek. Het zal uiteindelijk mee tot de ondergang leiden van hun leiderschap in de wereld.
Om het weer on topic te brengen, ook met de "leerachterstand" is het hetzelfde. Wie de middelen heeft, heeft z'n kind deze zomer laten bijspijkeren waar nodig. Wie die middelen niet heeft, heeft z'n kind dit jaar met een enorme achterstand laten beginnen, die - laten we realistisch zijn - nooit meer goedgemaakt zal worden. Wie heeft er dan gefaald? Het onderwijs, die niet de leerstof gegeven heeft die het moest geven. Niet de ouders. Maar door hun kinderen bij te spijkeren, rapporteren de rijke scholen - waar het departement aandacht voor heeft - dat er geen probleem is. Wat de arme scholen rapporteren, dat vliegt ergens op een stapel, want dat zijn toch maar "probleemscholen".
Het is daarom dat ik het zo moeilijk heb met dat leerachterstand argument, het wordt hier steevast gegeven door ouders van kinderen die zlef de middelen hebben om hun kinderen bij te spijkeren, en het probleem van een kansarme uitbuiten om vooral zelf geen euro minder te moeten verdienen. Op het einde van de rit verdient de ouder evenveel, en zit de kansarme nog steeds met evenveel leerachterstand.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 okt 2020, 15:30, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Als de overheid dan toch inzit met de mensen die risicopatiënt zijn, waarom ontvang ik dan nog een uitnodiging om naar jaarlijkse medische controle te gaan? Ik heb geen eigen vervoer, moet dus op het openbaar vervoer rekenen. Ik weiger dit al maanden te doen, laat staan voor een gesprek van 5 minuten. Morgen dus naar de dokter om een attest te laten invullen dat ik niet op controle kan gaan, huisartsen hebben nu toch niets te doen hé (heel sarcastisch bedoeld).
Hoe is het mogelijk dat ze dit niet even op pauze zetten tot de crisis onder controle is? Er zullen nog mensen zijn zoals mij die op het openbaar vervoer moeten rekenen. Meeste mensen die dus op controle moeten gaan zijn dus risicopatiënten. Ik vind het van de pot gerukt om die aan deze loterij te laten meedoen! De loterij van het leven. f*** it, echt waar.
Hoe is het mogelijk dat ze dit niet even op pauze zetten tot de crisis onder controle is? Er zullen nog mensen zijn zoals mij die op het openbaar vervoer moeten rekenen. Meeste mensen die dus op controle moeten gaan zijn dus risicopatiënten. Ik vind het van de pot gerukt om die aan deze loterij te laten meedoen! De loterij van het leven. f*** it, echt waar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Voordelen zijn groots iceke, hiervoor gingen mijn kinderen naar een elite school, een steinerschool.
En ik vond dat de manier hoe daar onderwijs gegeven wordt maar triest. Kwam er een beetje op neer van ’wij doen op school de leuke dingen als uitstapjes en dure reizen, en we geven ze het onderwijs mee naar huis in de vorm van huiswerk’. Meermaals heb ik toen met hun huiswerk bezig geweest, waar ze het op school nooit of weinig over gehad hebben. Ik betaalde toen ongeveer 300 euro per maand (enja, 12 x per jaar). Er was daar veel racisme, onder de kinderen, maar ook onder de leraars. Zo wil ik mijn kinderen niet opgevoed zien. Mijn oudste zoon heeft dyslectie, op het ei de van tjaar waren er verschillende leraars die nog altijd niet wisten wie mijn zoon was. Nochtans belangrijk in zijn geval, met zijn dyslexie attest dat ze gekregen hadden. Ouderavonden helpten niet, want de volgende ouderavond wisten ze weeral niet wie mijn zoon was.
Nu, amper huiswerk. Leraars gaan voor dialoog. Blunderen mag. Er word rekening gehouden met de dyslexie. Mijn oudste zoon fleurt weer op, wil zelfs hierna nog verder studeren. Mijn jongste zoon is anders, die had eigenlijk aso aangekunnen, maar kreeg op de vorige school last van schoolmoeheid, door de bergen huiswerk. Nu is hij ’een voorbeeldleerling’ en de beste van de klas. De beste zijn, hoeft van mij niet... maar nu wandelt hij er door met zen ogen dicht. Maar hij gaat wel een diploma halen, wat ik op vorige school niet zag gebeuren.
En ik vond dat de manier hoe daar onderwijs gegeven wordt maar triest. Kwam er een beetje op neer van ’wij doen op school de leuke dingen als uitstapjes en dure reizen, en we geven ze het onderwijs mee naar huis in de vorm van huiswerk’. Meermaals heb ik toen met hun huiswerk bezig geweest, waar ze het op school nooit of weinig over gehad hebben. Ik betaalde toen ongeveer 300 euro per maand (enja, 12 x per jaar). Er was daar veel racisme, onder de kinderen, maar ook onder de leraars. Zo wil ik mijn kinderen niet opgevoed zien. Mijn oudste zoon heeft dyslectie, op het ei de van tjaar waren er verschillende leraars die nog altijd niet wisten wie mijn zoon was. Nochtans belangrijk in zijn geval, met zijn dyslexie attest dat ze gekregen hadden. Ouderavonden helpten niet, want de volgende ouderavond wisten ze weeral niet wie mijn zoon was.
Nu, amper huiswerk. Leraars gaan voor dialoog. Blunderen mag. Er word rekening gehouden met de dyslexie. Mijn oudste zoon fleurt weer op, wil zelfs hierna nog verder studeren. Mijn jongste zoon is anders, die had eigenlijk aso aangekunnen, maar kreeg op de vorige school last van schoolmoeheid, door de bergen huiswerk. Nu is hij ’een voorbeeldleerling’ en de beste van de klas. De beste zijn, hoeft van mij niet... maar nu wandelt hij er door met zen ogen dicht. Maar hij gaat wel een diploma halen, wat ik op vorige school niet zag gebeuren.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
we willen net de leerachterstand voor ieder kind zoveel mogelijk beperken ipv het te laten oplopen. Sluit de scholen en de kansenarmen lopen nog veel meer achterstand op zoals je zelf zegt. Dus pleit je eigenlijk zelf voor het open houden van de scholen?CCatalyst schreef:
Het is daarom dat ik het zo moeilijk heb met dat leerachterstand argument, het wordt hier steevast gegeven door ouders van kinderen die zlef de middelen hebben om hun kinderen bij te spijkeren, en het probleem van een kansarme uitbuiten om vooral zelf geen euro minder te moeten verdienen. Op het einde van de rit verdient de ouder evenveel, en zit de kansarme nog steeds met evenveel leerachterstand.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
WHAT?CCatalyst schreef: Om het weer on topic te brengen, ook met de "leerachterstand" is het hetzelfde. Wie de middelen heeft, heeft z'n kind deze zomer laten bijspijkeren waar nodig. Wie die middelen niet heeft, heeft z'n kind dit jaar met een enorme achterstand laten beginnen, die - laten we realistisch zijn - nooit meer goedgemaakt zal worden. Wie heeft er dan gefaald? Het onderwijs, die niet de leerstof gegeven heeft die het moest geven. Niet de ouders. Maar door hun kinderen bij te spijkeren, rapporteren de rijke scholen - waar het departement aandacht voor heeft - dat er geen probleem is. Wat de arme scholen rapporteren, dat vliegt ergens op een stapel, want dat zijn toch maar "probleemscholen".
Het is daarom dat ik het zo moeilijk heb met dat leerachterstand argument, het wordt hier steevast gegeven door ouders van kinderen die zlef de middelen hebben om hun kinderen bij te spijkeren, en het probleem van een kansarme uitbuiten om vooral zelf geen euro minder te moeten verdienen. Op het einde van de rit verdient de ouder evenveel, en zit de kansarme nog steeds met evenveel leerachterstand.
Dus omdat de betere middenklassen bij afstandsonderwijs niet achteruitboert en de kansarme kinderen wél serieus achteruitboeren,
ga je tóch scholen in afstandsonderwijs laten doorgaan, omdat het de middenklasse is die met het argument van de kansarmen afkomt?
Serieus?!
Ik heb er geen probleem mee, om mijn kinderen afstandsonderwijs te geven.
Maar wij zijn the happy few:
- telewerk, waarbij ik eigen uren kan kiezen
- ruimte (huis & tuin)
- leeftijd van de kinderen groot genoeg om geen pampers en dutjes te hebben en niet zo groot dat ze al zelfstandig de wereld (willen) verkennen
Maar dus zelfs in die gepriviligeerde situatie pleit ik tégen het blind sluiten van de scholen, net omdat ik weet dat de impact op de brede maatschappij verschikkelijk is. Het is wel in die maatschappij dat zowel ik, als mijn kinderen en naasten gaan verder leven.
En het is in die maatschappij dat de PISA resultaten dalen en al jaren op het probleem wijzen dat ons onderwijs de sociale klasse vooral goed bestendigt, ipv de motor van de sociale mobiliteit net aan te zwengelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ik zou pisa ff negeren want dat heeft niets met corona te makenheist_175 schreef: En het is in die maatschappij dat de PISA resultaten dalen en al jaren op het probleem wijzen dat ons onderwijs de sociale klasse vooral goed bestendigt, ipv de motor van de sociale mobiliteit net aan te zwengelen.
mijn nichtje is naar 1e latin gegaan op eht middelbaar.
in de lagere school, en het stond niet in de laatste 3 maand vh 6e op het programma, heeft ze nooit iets gezien dat nog maar in de buurt van zinsontleding kwam.
begin er maar aan hé
al die 12 jarigen krijgen dan nu thuis zinsontleding aangeleerd omdat je dit bij latijn toch wel een heel klein beetje nodig hebt.
het is een maatschappelijke beslissing om een schoolcarrière, tot begin hoger onderwijs, 12j te laten duren. Je kunt dit als maatschappij, omwille van corona, nu uitsmeren en er een extra jaartje op plakken om de achterstanden weg te werken.
of je nu met 18 aan je 1e bachelor begint of met 19 zal echt geen verschil maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
En dan ineens de pensioenleeftijd ook een jaartje hoger?
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Vergeet ook niet dat men vroeger nog tot een jaar soldaatje moest spelen als je het "verkeerde" geslacht had. Achterstand inhalen kan dus wel maar dan moet je daar wel op inzetten voor iedereen en in het bijzonder bij zij die de grootste achterstand hebben. Nu doen we het omgekeerde.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Eén van de redenen dat we in PISA telkens lager scoren en dat met de nieuwe eindtermen ook gaan doen,1207 schreef:ik zou pisa ff negeren want dat heeft niets met corona te makenheist_175 schreef: En het is in die maatschappij dat de PISA resultaten dalen en al jaren op het probleem wijzen dat ons onderwijs de sociale klasse vooral goed bestendigt, ipv de motor van de sociale mobiliteit net aan te zwengelen.
is ook de reden dat we nu NIET naar afstandsonderwijs mogen/willen schakelen: de schoolachterstand bij kansarmen.
Niet zo evident als je het doet uitschijnen:of je nu met 18 aan je 1e bachelor begint of met 19 zal echt geen verschil maken.
- een schoolcarrière gaat dan een jaar langer duren, wat dus +/- 80K extra studenten in het basis of secundair onderwijs houdt
- waar ga je die 80K studenten steken: een 7de jaar, een 8ste jaar (lokalen, leerkrachten, ....)
- wie gaat de eerste bach dan bevolken in het jaar dat je dat invoert
- wie gaat de gepensioneerden in de bedrijven vervangen, als er een jaar lang geen uitstroom is (even simlistisch gesteld)
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
sorry, maar heel je betoog is gewoon compleet naast de kwestie.bambipower schreef:Voordelen zijn groots iceke, hiervoor gingen mijn kinderen naar een elite school, een steinerschool.
En ik vond dat de manier hoe daar onderwijs gegeven wordt maar triest. Kwam er een beetje op neer van ’wij doen op school de leuke dingen als uitstapjes en dure reizen, en we geven ze het onderwijs mee naar huis in de vorm van huiswerk’. Meermaals heb ik toen met hun huiswerk bezig geweest, waar ze het op school nooit of weinig over gehad hebben. Ik betaalde toen ongeveer 300 euro per maand (enja, 12 x per jaar). Er was daar veel racisme, onder de kinderen, maar ook onder de leraars. Zo wil ik mijn kinderen niet opgevoed zien. Mijn oudste zoon heeft dyslectie, op het ei de van tjaar waren er verschillende leraars die nog altijd niet wisten wie mijn zoon was. Nochtans belangrijk in zijn geval, met zijn dyslexie attest dat ze gekregen hadden. Ouderavonden helpten niet, want de volgende ouderavond wisten ze weeral niet wie mijn zoon was.
Nu, amper huiswerk. Leraars gaan voor dialoog. Blunderen mag. Er word rekening gehouden met de dyslexie. Mijn oudste zoon fleurt weer op, wil zelfs hierna nog verder studeren. Mijn jongste zoon is anders, die had eigenlijk aso aangekunnen, maar kreeg op de vorige school last van schoolmoeheid, door de bergen huiswerk. Nu is hij ’een voorbeeldleerling’ en de beste van de klas. De beste zijn, hoeft van mij niet... maar nu wandelt hij er door met zen ogen dicht. Maar hij gaat wel een diploma halen, wat ik op vorige school niet zag gebeuren.
Onze kinderen hebben eerst een aantal jaren in een concentratieschool gezeten. Heel leuk en goed onderwijs, maar de klassen waren dan ook maar beperkt tot 12. Ze groeiden dan extreem snel en toen was de kwaliteit zoek.
Ze zijn dan over gestapt naar een Freinet school met een kleine aandeel allochtonen. Ik ben heel tevreden over de werking. Na een aantal weken kent elke leerkracht elke kind en elke ouder bij naam.
Nu zit de oudste in een college, elitair zou ik het niet noemen, maar het gaat ernaar toe. Ook hier zéér goede zorg.
Wat jij opnoemt is totaal geen "voordeel van een multiculturele school", maar een voordeel van een goede school. Ongeacht wie er school loopt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
evident is het niet, net zoals niets evident zal zijn als dit virus voorbij is en het puinruimen kan beginnen (na een werkend vaccin)heist_175 schreef: Niet zo evident als je het doet uitschijnen:)
kinderen die wat schoolachterstand hebben is dan 1 vd talloze dingen die aangepakt moeten worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Cadsite, ik toon aan dat multiculturele scholen niet per definitie minderwaardig zijn, zoals iceke beweerde., maar heel je betoog is gewoon compleet naast de kwestie
En het multiculturele is ook een verrijking.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Maar het gaat niet gebeuren op de manier die je voorstelt. De leerachterstand wordt alleen maar verder gecumuleerd, want ze krijgen nu leerstof waarvoor ze de basis niet hebben, en dat gaan ze niet vatten. De leerachterstand neemt enkel maar toe.quovadis schreef: we willen net de leerachterstand voor ieder kind zoveel mogelijk beperken ipv het te laten oplopen. Sluit de scholen en de kansenarmen lopen nog veel meer achterstand op zoals je zelf zegt. Dus pleit je eigenlijk zelf voor het open houden van de scholen?
Jij, en heist_175, veronderstellen dat zo'n 2 maanden leerachterstand magischerwijs weggewerkt kunnen worden in een nieuw schooljaar. Met andere woorden, dat men de stof van 12 maanden probleemloos ook in 10 maanden wel kan geven, want uiteraard moet ook de stof van het nieuwe jaar gegeven worden, anders heb je op het einde van de rit nog altijd leerachterstand. Dit lijkt uit te gaan van de veronderstelling dat er in een willekeurig schooljaar minstens 2 maanden marge is voor leerachterstand en dat soort zaken.
Wel, dat is helaas niet het geval, er is geen 2 maanden marge. Je moet er dus specifiek op inzetten, en de organisatie van het schooljaar daaraan aanpassen. Dat zal niet gebeuren, want de rijke scholen zeggen dat er geen probleem is, omdat jij gezorgd hebt dat jouw kind geen achterstand heeft. Wat de arme scholen zeggen, dat vliegt ergens op een stapel in het kabinet-Weyts want er is geen incentive om de arme scholen te steunen (ik verwijs naar Dizzy's uitstekende analyse voor meer duiding daarover). Ik neem het je uiteraard niet kwalijk dat je je kind geholpen hebt, ik probeer je enkel maar uit te leggen dat die kansarme straks nog meer leerachterstand heeft, ongeacht of de scholen straks sluiten of niet. En dat dat dus geen argument is.
Als op het einde van de rit blijkt dat jij gekregen hebt wat je voor jezelf wou (thuis zitten werken zonder kinderen), en die kansarme nog meer leerachterstand opgestapeld heeft omdat niemand tijd kon voorzien om de stof in te halen, dan heb ik toch een bijzonder wrang gevoel bij de manier waarop je het leerachterstand argument inroept. Het voelt aan als een poging om voordeel voor eigen gewin te halen uit een belabberde situatie van een kansarme, weliswaar indirect. Ik wil nog aanvaarden dat Hanlon's scheermes van toepassing is en dat je het allemaal wel goed bedoelt (toch zolang je er geen nadeel aan ondervindt) en dat "uitbuiten" dan ook wat te hard klinkt. Goede bedoelingen zijn sympathiek, maar doorgaans geen oplossing voor een kansarme. Er is ook actie nodig. En die ontbreekt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 okt 2020, 17:39, in totaal 2 gewijzigd.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Het aantal besmettingen geeft helemaal geen vertekend beeld. De ziekenhuisopnames hebben een verschoven curve van zo'n twee weken. Hoe meer je test op voorhand, hoe meer die twee curven op elkaar gaan liggen. Voldoende testen dus.ddd schreef:@bambi
Is al meermaals gezegd dat ze gaan kijken naar ziekenhuisopnames, niet naar aantal besmettingen omdat dat idd een vertekend beeld gaat geven.
(en hopelijk doen ze dat ook)
Nu het virus terug helemaal onder alle bevolkingsgroepen zit, is het aantal besmettingen recht evenredig tot het aantal ziekenhuisopnames. Het is dan wel handig om 14 dagen op voorhand te weten wat er je te wachten staat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik wil het verschil tussen kansarmen "en de rest" niet ontkennen. Maar die leer achterstand vind ik een beetje overdreven. Uiteindelijk zijn er ook voor het onderwijs verschillende strekkingen en methodes, en die lopen echt totaal niet gelijk. Mijn vrouw is voorstander van thuisles tot 12 jaar, en onze dochter van 7 (bijna 8 ) loopt allesbehalve achter op andere kinderen. En nee, die krijgt echt geen 7u/dag onderwijs hoor ... ze krijgt wél meer en kortere periodes waarop de focus ligt op waar op dat moment haar interesses liggen (in de keuzes die we aanbieden), wij merken vooral dat de kennisopname veel efficienter gebeurd zo. En voor de typerende, altijd dezelfde, vraag komt .. nee zij is NIET asociaal, verre van, en ja, zij speelt met andere kinderen. Naast onze thuislessen volgt ze nog ballet, muziek/piano en tekenlessen.(totaal haar eigen keuze trouwens).CCatalyst schreef: Maar het gaat niet gebeuren op de manier die je voorstelt. De leerachterstand wordt alleen maar verder gecumuleerd, want ze krijgen nu leerstof waarvoor ze de basis niet hebben, en dat gaan ze niet vatten. De leerachterstand neemt enkel maar toe.
Jij, en heist_175, veronderstellen dat zo'n 2 maanden leerachterstand magischerwijs weggewerkt kunnen worden in een nieuw schooljaar. Met andere woorden, dat men de stof van 12 maanden probleemloos ook in 10 maanden wel kan geven, want uiteraard moet ook de stof van het nieuwe jaar gegeven worden, anders heb je op het einde van de rit nog altijd leerachterstand. Dit lijkt uit te gaan van de veronderstelling dat er in een willekeurig schooljaar minstens 2 maanden marge is voor leerachterstand en dat soort zaken.
Wel, dat is helaas niet het geval, er is geen 2 maanden marge. Je moet er dus specifiek op inzetten, en de organisatie van het schooljaar daaraan aanpassen. Dat zal niet gebeuren, want de rijke scholen zeggen dat er geen probleem is, omdat jij gezorgd hebt dat jouw kind geen achterstand heeft. Wat de arme scholen zeggen, dat vliegt ergens op een stapel in het kabinet-Weyts want er is geen incentive om de arme scholen te steunen (ik verwijs naar Dizzy's uitstekende analyse voor meer duiding daarover). Ik neem het je uiteraard niet kwalijk dat je je kind geholpen hebt, ik probeer je enkel maar uit te leggen dat die kansarme straks nog meer leerachterstand heeft, ongeacht of de scholen sluiten of niet. En dat dat dus geen argument is.
Ik wil nog aanvaarden dat Hanlon's scheermes van toepassing is en dat je het allemaal wel goed bedoelt (toch zolang je er geen nadeel aan ondervindt), maar je moet verder kijken dan je neus lang is. Goede bedoelingen zijn sympathiek, maar doorgaans geen oplossing voor een kansarme. Er is ook actie nodig.
Ben ik tegen scholen ? absoluut niet, als het van mij afhing dan ging mijn dochter gewoon naar school net als alle andere kinderen (in normale tijden dan toch). Maar ik kan ook niet tegenspreken dat het thuisonderwijs werkt, buiten dan dat je veel meer met je kinderen dient bezig te zijn dan andere ouders.
Long story short, leerachterstand is een resultaat van een hele hoop factoren, waarbij de thuis situatie volgens mij toch de belangrijkste factor zal zijn, naast de persoonlijkheid van het kind. De truuc is om je kind leergierig te maken en te houden, en dan maakt het volgens mij niet meer zoveel uit of het nu afstandsonderwijs of klassikaal onderwijs is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Hoe men het ook draait of keert: een zeer groot deel van de schoolplichtige jeugd ZAL een leerachterstand oplopen.
Echter staan er geen plannen in de steigers om dit gestructureerd aan te pakken, op grote schaal.
Het gevolg laat zich raden...
Sasuke neemt, terecht, het heft in eigen handen. Dikke duim voor deze visie!
Echter staan er geen plannen in de steigers om dit gestructureerd aan te pakken, op grote schaal.
Het gevolg laat zich raden...
Sasuke neemt, terecht, het heft in eigen handen. Dikke duim voor deze visie!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik ga volledig akkoord, dit is een uitstekende uitleg - uitgezoomd en meer algemeen dan de specifieke situatie in mijn uitleg hierboven - waarom het "leerachterstand"-argument weinig relevant is als het op de eventuele sluiting van de scholen aankomt. Leerachterstand is een complexe constructie die niet in correlatie staat met een surplus van sluitingsdagen binnen de scholen, er zijn heel wat meer factoren die een invloed hebben.Sasuke schreef: Long story short, leerachterstand is een resultaat van een hele hoop factoren, waarbij de thuis situatie volgens mij toch de belangrijkste factor zal zijn, naast de persoonlijkheid van het kind. De truuc is om je kind leergierig te maken en te houden, en dan maakt het volgens mij niet meer zoveel uit of het nu afstandsonderwijs of klassikaal onderwijs is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
Tuurlijk moet er een oplossing komen voor de reeds opgedane leerachterstand. Heeft er dat reeds iemand ontkent? De beste plaats om die achterstand ongedaan te maken is net op school niet thuis.
Ik heb ook al meermaals aangehaald dat afstandsonderwijs vooral voor de zwakkere/kansarmen/... problematisch is. Jij geeft dit zelf ook toe maar toch wil je dat iedereen dit doet???
En zoals Heist ook reeds gezegd heeft in zijn geval. Thuisonderwijs is voor mijn kinderen en voor mij geen enkel probleem. Dit is in de vorige lockdown perfect verlopen (mijn zoon 3de kleuter heeft leren lezen tijdens de lockdown en zit qua lezen nu reeds niveau einde 1ste leerjaar, mijn dochter 2de leerjaar was maaltafelkampioen van haar volledig jaar) dus voor ons geen probleem. Maar voor die kinderen die geen laptop hebben, die geen internet hebben, waarvan de ouders geen Nederlands praten, waar er sprake is van leerstoornissen, waarvan de ouder moeten gaan werken,... die zijn de dupe van afstandsonderwijs. Zij zullen alleen maar meer problemen krijgen en zullen meer achterstand oplopen dan de kinderen van de “happy few” die wel alle mogelijkheden hebben
Ik heb ook al meermaals aangehaald dat afstandsonderwijs vooral voor de zwakkere/kansarmen/... problematisch is. Jij geeft dit zelf ook toe maar toch wil je dat iedereen dit doet???
En zoals Heist ook reeds gezegd heeft in zijn geval. Thuisonderwijs is voor mijn kinderen en voor mij geen enkel probleem. Dit is in de vorige lockdown perfect verlopen (mijn zoon 3de kleuter heeft leren lezen tijdens de lockdown en zit qua lezen nu reeds niveau einde 1ste leerjaar, mijn dochter 2de leerjaar was maaltafelkampioen van haar volledig jaar) dus voor ons geen probleem. Maar voor die kinderen die geen laptop hebben, die geen internet hebben, waarvan de ouders geen Nederlands praten, waar er sprake is van leerstoornissen, waarvan de ouder moeten gaan werken,... die zijn de dupe van afstandsonderwijs. Zij zullen alleen maar meer problemen krijgen en zullen meer achterstand oplopen dan de kinderen van de “happy few” die wel alle mogelijkheden hebben
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
daarom moet er ook ingezet worden op testen en daarnaar handelen. Dat de overheid daar in faalt is jammer genoeg een feitSasuke schreef:Langs de andere kant, iedereen ziek houden/maken is ook geen goed idee ... dus er ZAL een alternatief moeten komen !
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
De scholen (zeker voor jongere kinderen) moeten open blijven, punt. Onze kinderen/kleuters hebben dat nodig (afwisseling, uitdagingen en vooral andere kinderen zien). Wij als ouder hebben dat nodig (anders kunnen we niet werken en worden we samen met de kinderen zot in huis, de vorige lockdown scheelde het al niet veel).
De scholen moeten, als ze sluiten, echt wel het aller laatste zijn dat sluit voor een volledige lockdown.
De scholen moeten, als ze sluiten, echt wel het aller laatste zijn dat sluit voor een volledige lockdown.