Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Dus ik zou niet teveel hopen dat uw natte droom uitkomt.
Beste, vandaag brak de dam van Ben Weyts. Ondanks Jambon die eerder deze dag zei dat Vlaanderen geen nieuwe maatregelen zou nemen tot het effect van de huidige gekend zijn, nam Ben Weyts enkele uren later een maatregel om de scholen ook na de herfstvakantie gesloten te houden, voorlopig voor 1 week. Hij keert dus weer zijn kar omdat de druk te groot wordt, net als bij het rekeningrijden.

Officieel voor een "rustpauze", een beetje een bizar argument voor iemand die altijd zo veel mogelijk een normaal schooljaar probeerde na te schreven. De echte reden, die hij niet kan zeggen zonder in de grond te moeten kruipen van schaamte, is dat het op de scholen helemaal uit de hand aan het lopen is. Nee, cijfers kan ik je niet geven, want Ben Weyts verbiedt dat het departement ze vrijgeeft, ik kan alleen maar zeggen dat het zo is, en dat Weyts dit anders niet zou doen. Er zit toch nog een beetje mens in die man. Een heel klein beetje.

Soit, jij was altijd tegen deze maatregel omdat volgens jou niemand kan gaan werken, ook al is telethuiswerk "de norm" en tegen dan misschien al "verplicht". Hoe gaan die ouders van kinderen dat nu moeten bolwerken?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Groot verschil tss 2 dagen extra vakantie en scholen sluiten om afstandsonderwijs aan te bieden. Dat snap je toch zelf ook wel.

Waar jij die extra week haalt?

En qua opvang, zal puzzelen worden voor veel ouders maar 2 dagen is nog te doen. Vrees dat er veel grootouders zullen ingeschakeld worden en dat is net wat je wil vermijden lijkt me. Want niet iedereen kan van thuis uit werken. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zomaar verlof te nemen,...

Voor de rest verzin je er weer op los dat het op DE scholen helemaal uit da hand loopt. Je hebt idd scholen waar het niet goed gaat en daar kan je altijd lokale maatregelen nemen wat ook vb in Vilvoorde het geval is. Maar daarom moet je niet overal de scholen sluiten en overal op afstandsonderwijs overstappen
Laatst gewijzigd door quovadis 25 okt 2020, 23:05, in totaal 2 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

My 2 cents:
Gewoon even de leerkrachten paaien voordat men gaat aankondigen dat er een volledige lockdown komt met afstandsonderwijs.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

quovadis schreef: Voor de rest verzin je er weer op los dat het op DE scholen helemaal uit da hand loopt.
Kunnen we het op zijn minst over eens zijn dat het in het hele land uit de hand gelopen is?

Volgesn jambon hebben we nog tijd maar in de realiteit?

Niet-covidzorg wordt afgebouwd en verdwijnt terug
Testing is ingestort
Luiks ziekenhuis is gecrasht
Brussel is bijna gecrasht
Mol is gecrasht
Bij gza in A’pen is het oo,bijna zover
We gaan richting 20 000 besmettingen per dag
Het leger moet depanneren maar die zitten ook met een paar 100 besmet

Wanneer kunnen we het erover eens zijn dat we de situatie rond covid niet meer helemaal in dehand hebben?
Jij mag het zeggen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
quovadis schreef: Voor de rest verzin je er weer op los dat het op DE scholen helemaal uit da hand loopt.
Kunnen we het op zijn minst over eens zijn dat het in het hele land uit de hand gelopen is?

Volgesn jambon hebben we nog tijd maar in de realiteit?

Niet-covidzorg wordt afgebouwd en verdwijnt terug
Testing is ingestort
Luiks ziekenhuis is gecrasht
Brussel is bijna gecrasht
Mol is gecrasht
Bij gza in A’pen is het oo,bijna zover
We gaan richting 20 000 besmettingen per dag
Het leger moet depanneren maar die zitten ook met een paar 100 besmet

Wanneer kunnen we het erover eens zijn dat we de situatie rond covid niet meer helemaal in dehand hebben?
Jij mag het zeggen
Tuurlijk loop het fout in gans het land. Waar heb ik dit al tegengesproken?

Maar de blinde haat van Ccatalyst tegenover de scholen slaat gewoon alles
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Groot verschil tss 2 dagen extra vakantie en scholen sluiten om afstandsonderwijs aan te bieden. Dat snap je toch zelf ook wel.
Beste, ik snap het niet, je zei altijd leerachterstand dit dat. Nu gaan de scholen langer dicht zonder afstandsonderwijs, dus nog meer leerachterstand? Waarom doen we dat nu als er op de scholen niets aan de hand is zoals je aangeeft? Je lijkt het te verdedigen?

Of is 2 dagen extra leerachterstand dan geen probleem, ook al zitten we nog met die van vorig jaar?

Een adempauze? Wat betekent dat? Wie heeft er nood aan een adempauze na een vakantie?
axs schreef:My 2 cents:
Gewoon even de leerkrachten paaien voordat men gaat aankondigen dat er een volledige lockdown komt met afstandsonderwijs.
Inderdaad.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 okt 2020, 23:22, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dat is geen haat .. dat is realisme ... ALLE besmettingen in mijn kenniskring én bij collega's zijn bijna allemaal via kinderen ondertussen. Ofwel zijn ze zelf positief, ofwel iemand in de klas. Die kinderen zelf hebben niks en voelen er niks van, maar zijn WEL besmettelijk.

Ik hoor trouwens ook al klachten van neurologische aard bij positief geteste kinderen die géén ziekte symptonen hadden. Klachten zoals karakter wijzigingen, verlies van impulscontrole, ...

Het is en blijft een verdomd gemeen beestje :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Beste, ik snap het niet, je zei altijd leerachterstand dit dat. Nu gaan de scholen langer dicht zonder afstandsonderwijs, dus nog meer leerachterstand? Waarom doen we dat nu als er op de scholen niets aan de hand is zoals je aangeeft?
Van 2 dagen langer vakantie gaat er geen leerachterstand komen. Dat zijn toch zaken die je zelf ook wel snapt. En nogmaals indien het nodig is mag je tijdelijk scholen sluiten. Dit zeg ik reeds van in het begin. Net zoals jij al van in Mei alle scholen permanent wil sluiten.

Trouwens waar komt uw week extra gesloten scholen nu vandaan? #fakenews?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: Ik hoor trouwens ook al klachten van neurologische aard bij positief geteste kinderen die géén ziekte symptonen hadden. Klachten zoals karakter wijzigingen, verlies van impulscontrole, ...
Inderdaad, en dan is er ook nog MIS-C dat specifiek kinderen treft die het coronavirus opgelopen hebben. Volwassenen krijgen het nooit.

Het is gelukkig zeldzaam, de meeste kinderen die besmet raken krijgen het nooit, maar als je de pech hebt dat je kind het wel krijgt, moet je leven met het idee dat je kind door een aandoening gaat waarvan de langetermijngevolgen nog niet geweten zijn.
quovadis schreef: Van 2 dagen langer vakantie gaat er geen leerachterstand komen.
Ok dan. Ik wist niet dat we zoveel marge hadden nog wat betreft leerachterstand. Vroeger gaf je een andere indruk.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Ok dan. Ik wist niet dat we zoveel marge hadden nog wat betreft leerachterstand. Vroeger gaf je een andere indruk.
Hoe minder hoe beter natuurlijk. Maar dan liever 2 dagen als dit ervoor kan zorgen dat de scholen kunnen openblijven en de leerachterstand zo beperkt kan blijven voor alle leerlingen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Maar dan liever 2 dagen als dit ervoor kan zorgen dat de scholen kunnen openblijven en de leerachterstand zo beperkt kan blijven voor alle leerlingen.
Graag had ik nog geweten wat dat betekent, dat er na een vakantie nog nood is aan een bijkomende "adempauze", en dat er "perspectief" gecreëerd moet worden? Is dat een hint dat het schoolleven zoals we het deze week nog kennen niet meteen weer terug zal komen?

Verder had ik graag van je geweten waarop je je baseert om te oordelen dat 2 dagen extra sluiten voldoende zou kunnen zijn om het tij volledig te doen keren? Andere landen hadden minstens 2 weken nodig, maar gemiddeld eerder 4 weken. En nee, 10 dagen vakantie is niet hetzelfde als 14 dagen vakantie, net zoals 100 gevallen (veilig voor de heropening van de scholen) niet hetzelfde is als 400 gevallen.

De opinieschrijver van De Tijd voorspelt, net als axs hierboven, dat de Vlaamse regering de komende week wellicht onder nog grotere druk (zal) komen om wat nu een tijdelijke maatregel is – kinderen een paar dagen later thuis houden – permanent te maken.

De dam van Weyts is gebroken. Zijn "de scholen moeten altijd openblijven"-principe is vandaag gesneuveld. Het wegvloeiende water zal ook de rest van de dam met zich meesleuren.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

En met de dam en het water, ook Weyts aub. Die man is totaal incompetent om als politieker door het leven te gaan. Scholen hadden twee weken moeten dicht blijven begin september om te kijken wat de terugkeer van vakantiegangers (maar heel de vakantie in het algemeen) in de statistieken zouden doen. Ik zie begin september als een hele groep mensen die met lucifers een huis in brand proberen steken. Sindsdien zijn er genoeg mensen met lucifers en staat het kot inderdaad in de fik.
Aangezien we vorige week de rookmelders hebben uitgeschakeld (testen op covid) en er nog steeds mensen met stekskes bijkomen, je mag gerust zeggen dat die nu afkomen met jerrycans, zie ik de toekomst bijzonder negatief tegemoet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Historisch bekeken overtreft de tweede golf van een pandemie altijd de eerste.
Het zal deze keer niet anders zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Verleden vrijdag moest ik uitzonderlijk in dagfunctie in Brussel zijn voor mijn werkgever. Het viel op dat er op de E19 relatief weinig verkeer was. Heel waarschijnlijk heeft het grote aantal telewerkers daar iets mee te maken.

Groot is dan het contrast toen ik vanmorgen om 6 uur de nacht afkwam en het drukke verkeer richting haven zag razen en in de andere richting een pak geel/zwarte platen richting Antwerpen zag rijden.
Bestelwagentjes, werk camionetten, etc. Op een gegeven moment stropte het verkeer zelfs even aan Antwerpen-Noord. Het was alsof covid-19 niet bestond...

Tegelijk hoor ik dan het gerucht dat heel Evonik (vroeger Degussa) plat gaat ten gevolge van Covid-19. Het zit al lang binnen in de industrie maar het wordt opvallender en de werkgeversfederaties worden daar heel nerveus van, getuige de oproep van VOKA om massaal sneltesten in te voeren in de bedrijven.
De productiviteit komt ernstig in het gevaar als er mensen op de werkvloer beginnen uit te vallen. Heel tijdelijk kan men terugvallen op de sukkelaars die over blijven, maar dat blijft ook niet eeuwig duren.

De grote fout die gemaakt wordt is het minimaliseren van het aantal besmettingen in de scholen en op het werk, maar ze zijn er wel. En het zijn die besmettingen die als een paard van troje in onze privé sfeer binnen dringen en een ravage aanrichten. Zolang dat mechanisme niet doorbroken wordt vrees ik dat we hier niet snel gaan uit geraken. Maar als je dan een Jan Jambon hoort zeggen op de zevende dag :
"Het virus, de geestelijke gezondheid en de economie zijn de drie factoren die we moeten trachten met elkaar te verzoenen."

:bang: :bang: :bang:

3 keer met ons bakkes tegen de muur. Misschien moet die eens een basis les epidemiologie volgen of anders eens uitleggen hoe je met een virus onderhandeld.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Misschien moet die eens een basis les epidemiologie volgen of anders eens uitleggen hoe je met een virus onderhandeld.
Het heeft geen zin, je mag het zoveel uitleggen als je wil, hij kan echt niet vatten wat een epidemie nu eigenlijk is of wat een exponentiele verspreiding is, er is onvoldoende grijze materie daarboven. "Ik ga mijn huis toch niet blussen voor het in brand staat he" :roll: .

Zet Weyts ernaast en je hebt de Dumb & Dumber van de Vlaamse regering. En dat is dan Minister-President en Minister van Onderwijs.

Zolang politici hun eigen gedacht volgen ipv de wetenschap, gaan we het virus achterna blijven lopen :-(
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petrol242 schreef:3 keer met ons bakkes tegen de muur. Misschien moet die eens een basis les epidemiologie volgen of anders eens uitleggen hoe je met een virus onderhandeld.
Vraag het eens aan de fanboys hier op het forum
- Trump lijkt me een prima kandidaat om mee te starten: compleet incompetent, verkwanselt elke kans om in te grijpen, realiseert duizenden doden en toetert de ene coronaleugen na de andere en toch zijn er in de US en op UB mensen die zijn coronastrategie door dik en dun verdedigen
- hetzelde in BE en NL natuurlijk: belangenvermenging en gelobby weerhoudt ons op alle niveau's op de beslissingen te nemen die ons behouden voor groot onheil

@scholen
Ondertussen staan alle indicatoren niet meer op rood, maar op zwart en dus zijn scholen ook getroffen. Dat er dan maatregelen komen lijkt me niet zo gek? Maar 2 dagen extra verlof staat toch wel mijlenver af van "alle scholen toe", zoals CCatalyst hier al een week of 8-9 aan het bepleiten is. Als elke verlofdag tot leerachterstand zou leiden (lijden), het zou wat worden :)! Je zou denken dat mensen het verschil zien tussen 2 dagen verlof en 2-3 maanden afstandsonderwijs, maar blijkbaar is zelfs dat al te hoog gegrepen?

Weyts is - hoe dwaas hij ook is - alvast slimmer dan Jambon. Jambon - als Walen-hater - niet geïnteresseerd in een Vlaanderen dat het goed doet. Als we het slecht doen, maar beter dan de Walen is hij alvast tevreden.
‘Onbegrijpelijk’, vindt viroloog Marc Van Ranst het. ‘Ook hier staat het huis in brand. Jambon lijkt te denken dat de wereld niet groter is dan België. Wallonië staat inderdaad op nummer één qua coronacijfers, en Vlaanderen staat in Europa op nummer drie. Dat is óók barslecht, maar toch neemt Jambon uitsluitend Wallonië als ijkpunt. Hij is gewoon fier om onder hen te staan.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201025_95808841

En dus is Weyts slimmer, als hij ziet hoe het ontspoort in Brussel en Wallonië en ingrijpt
De beschikbare cijfers zijn vooral onrustwekkend voor het Franstalige onderwijs. ‘Daar zien we in het secundair een heel snelle stijging’, zegt biostatisticus Geert Molenberghs (UHasselt, KU Leuven). In de week van 12 tot 18 oktober vonden er meer dan 2.500 besmettingen plaats: een verdubbeling ten opzichte van de week ervoor. ‘Voor Vlaanderen tonen de cijfers vooralsnog geen vreselijk snelle toename, maar alles wijst erop dat de cijfers die we deze week zullen krijgen – en die over de afgelopen twee weken gaan – dat wel zullen doen. Het gaat ook hier snel de verkeerde richting uit.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201025_98032805

Vergeet ook niet dat het echte probleem dat we nu hebben niet "infrastructuur" heet (hoewel Jambon denkt de Cultuursector te ondersteunen door extra cultuurhuizen te bouwen), maar wel personeel (Jambon is zogezegd wel fier op Vlaanderen, maar niet op het personeel werkzaam in de cultuursector, hij wil wel de projectontwikkelaars van nieuwe cultuurtempels helpen, zo blijkt).
Voka/VBO roepen al alarm omdat in bepaalde bedrijven zoveel personeel afwezig is wegens ziekte, dat de continuïteit in het gedrang komt.
Het echte probleem in ziekenhuizen zijn niet de bedden of de apparatuur (beademingstoestellen), maar wel het personeel. Er zijn UB'ers die enkele pagina's geleden nog toeterden dat ze 2K en zelfs 5K ICU bedden zijn, maar in een bed liggen zonder personeel om u te verzorgen, gaat u niet in leven houden.
Hetzelfde dus in het onderwijs: er valt dermate veel personeel uit - maar voor de goede interpretatie naar de schoolhaters toe: niet meer, maar eerder minder, dan in andere sectoren - dat er op een zeker moment geen les gegeven meer kan worden de naam nog waardig. Een school draaiende houden is ook meer dan wat leekrachten voor een klas parkeren: als het omkaderend personeel uitvalt (oa secretariaat), dan stopt de normale werking ook.

Maar als je wil blijven geloven dat scholen absoluut toe moeten, omdat ze de motor zijn van de epidemie, dan weze het maar zo zeker :)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Je zou denken dat mensen het verschil zien tussen 2 dagen verlof en 2-3 maanden afstandsonderwijs, maar blijkbaar is zelfs dat al te hoog gegrepen?
Graag had ik geweten vanaf hoeveel dagen extra sluiting er sprake is van bijkomende leerachterstand.
heist_175 schreef:Maar als je wil blijven geloven dat scholen absoluut toe moeten, omdat ze de motor zijn van de epidemie, dan weze het maar zo zeker :)?
Ja, daar ben ik absoluut van overtuigd, ik heb de wetenschap en de statistieken aan mijn kant. Doe eerst een volledige lockdown van 2 weken om het weer in de hand te krijgen, hou vervolgens de scholen verder gesloten*, en we kunnen straks allemaal Kerstmis en Nieuwjaar vieren** terwijl we een voorbeeld geworden zijn van hoe het je het wel moet aanpakken.

* Scholen sluiten betekent dat de leerlingen zich niet fysiek naar de school begeven, de school als dusdanig blijft open om aan de leerplichtvereisten van hun leerlingen te voldoen via afstandsonderwijs.
** Op voorwaarde dat de volgende basismaatregelen ook behouden blijven: mondmasker, capaciteitscontrole en ventilering in publieke indoorruimtes, social distancing, handhygiene, thuisblijven en zelfisolering bij symptomen, telewerk verplicht waar mogelijk.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Amen !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@ccatalyst
Uw sterrekes staan verkeerd.
Uwen uitleg zijn de voetnoten, niet wat je nu bij die sterrekes zet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Je zou denken dat mensen het verschil zien tussen 2 dagen verlof en 2-3 maanden afstandsonderwijs, maar blijkbaar is zelfs dat al te hoog gegrepen?
Graag had ik geweten vanaf hoeveel dagen extra sluiting er sprake is van bijkomende leerachterstand.
Er zijn 2 stukken aan dit antwoord:
- definitie "achterstand"
- gegevens uit het verleden

Laten we beginnen met de "achterstand". Een achter/voorstand is nooit absoluut, maar altijd relatief. Je staat achter/voor tov iets of iemand anders. Er zijn 2 ijkpunten om voor- dan wel achterstand rond te definiëren:
- eigen generatie
- generatie uit het verleden & de toekomst
Achterstand is relatief en dus is het zaak bij te blijven, bij zowel de eigen generatie als de vorige/volgende generatie. Als je een school 2 dagen sluit, is het effect voor alle leerlingen hetzelfde: 2 dagen extra verlof. Binnen de eigen generatie zal dat niet tot verschuivingen leiden (iedereen heeft verlof) en tov de vorige/volgende generatie evenmin (2 dagen op +/- 180lesdagen is +/- 1%). Belangrijk hierbij is dat alle leerlingen verlof hebben, wat helemaal anders is dan afstandsonderwijs. Dààr krijg je gigantische verschillen: ouders die al dan niet kunnen ondersteunen, een thuissituatie die al dan niet de middelen heeft om thuisonderwijs mogelijk te maken (ruimte, tijd, laptop/pc, internet, smartphone, ...), ... En daar krijg je dus de gigantische verschillen in leerachterstand. Voor sommigen was er nauwelijks tot geen achterstand, of zelfs voorsprong, voor anderen was het gewoon "verloren tijd". En dus krijg je gigantische verschillen binnen de generatie zelf.
Natuurlijk is de conclusie "sluit de scholen maar" (zoals hier op dit forum door schoolhaters meermaals bepleit) ook niet werkbaar: het verschil binnen de eigen generatie blijft dan wel beter onder controle, maar het verschil met de andere generaties loopt natuurlijk gigantisch op. En dat voor alle leerlingen, niet enkel die leerlingen met een mindere thuissituatie.

Dan de gegevens uit het verleden. Een geplande schoolsluiting van 2 weken (kerstvakantie, paasvakantie) leidt niet tot prestatieverschillen. De relatieve positie van leerlingen (in dezelfde klas bv) voor en na een 2W durende vakantie is dezelfde.
Een geplande schoolsluiting van 2 maanden (grote vakantie) leidt wél tot prestatieverschillen. De relatieve positie van leerlingen (in dezelfde klas bv) verschilt wél na de "grote vakantie": sommigen hebben een thuissituatie die herhaling van de leerstof actief promoot en de prestatie van die leerlingen glijdt niét af, anderen hebben 9W lethargie en zijn een groot stuk van de opgedane kennis en kunde kwijt. Vraag maar aan eender welke leerkracht (vak, type school, type onderwijs, lager/secundair).
Dus ergens tussen de 2W en de 9W ligt de grens. Misschien heeft een UB'er wel ergens een studie met 193 studenten tussen de 0 en 40 jaar die het tegendeel kan aantonen?
heist_175 schreef:Maar als je wil blijven geloven dat scholen absoluut toe moeten, omdat ze de motor zijn van de epidemie, dan weze het maar zo zeker :)?
Ja, daar ben ik absoluut van overtuigd, ik heb de wetenschap en de statistieken aan mijn kant. Doe eerst een volledige lockdown van 2 weken om het weer in de hand te krijgen, hou vervolgens de scholen verder gesloten*, en we kunnen straks allemaal Kerstmis en Nieuwjaar vieren** terwijl we een voorbeeld geworden zijn van hoe het je het wel moet aanpakken.

* Scholen sluiten betekent dat de leerlingen zich niet fysiek naar de school begeven, de school als dusdanig blijft open om aan de leerplichtvereisten van hun leerlingen te voldoen via afstandsonderwijs.
** Op voorwaarde dat de volgende basismaatregelen ook behouden blijven: mondmasker, capaciteitscontrole en ventilering in publieke indoorruimtes, social distancing, handhygiene, thuisblijven en zelfisolering bij symptomen, telewerk verplicht waar mogelijk.
De wetenschap toont aan dat kinderen nauwelijks besmet zijn in de basisschool en dat de besmettingen oplopen naarmate je dichter bij het hoger onderwijs komt. En dat is eigenlijk wel handig: oplopende besmettingen zijn bijna 1:1 gelinkt aan oplopende maturiteit (behalve bij het opvolgen van de coronamaatregelen). Je kan prima van een 15-jarige verwachten dat ie enkele uren aan zijn pc zit om afstandsles te volgen, waarna ie een deel van zijn dag zelfstandig werkt.
Issue blijft wel dat niet iedereen laptop etc heeft, al zal dat in een secundair al beter meevallen dan in het basisonderwijs.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ik heb zo een beetje het vermoeden dat gans, of zeker de helft van, europa binnen de twee weken in lock-down verkeert voor een periode van minimum 6 weken. Mijn voorspelling gebaseerd op de cijfertjes van europa en de berichtgeving rondom ons.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Zo ziet het er inderdaad naar uit.
Interessante vraag: hoeveel marge hebben we verkwanseld tussen
> de oproep van Emmanuel André op woensdag 20/10
> het instellen van een lock down op een nader te bepalen dag in de nabije toekomst

Hoeveel bijkomende doden hebben de niet-beslissers veroorzaakt?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Niets aan de hand voor Jan Jambon.
Als hij dan iets significants moet zien, ziet ie het niet :roll: .

Iemand nog iets gehoord van de artsen die nergens een probleem zagen en schreven dat Covid19 een griepje was?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Iemand nog iets gehoord van de artsen die nergens een probleem zagen en schreven dat Covid19 een griepje was?
Eens we deze piek weer verwerkt hebben komen die wel terug boven water om wederom hetzelfde te verklaren !

In Nederland is trouwens een test dorp aangevallen door anti Corona believers die riepen dat het een hoax was :bang:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

En in DE steken ze de "Sciensano van Duitsland" in de fik.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201025_94979317

Het doet met denken aan de heksenverbrandingen: uit onwetendheid liever de personen met kennis verbranden dan hun kennis te omarmen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee die zijn de shit aan't opkuisen omdat er (weeral) de verkeerde maatregelen getroffen zijn....
De commentaar komt achteraf wel, maak je geen zorgen( of maak je juist wel zorgen, in de instellingen waar het hem er toe doet is het weeral dwijlen met de kraan open)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

10 dagen geleden was er dus nog niets aan de hand, volgens de kwieten uit de artsenkrant en enkele UB'ers
iceke schreef:
Sasuke schreef:Jouw 'je m'en fou' gedrag gaat het ook niet oplossen .. be part of a solution not a problem. Je bent heel goed in het stellen wat er niet goed is, gebruik nu eens je hersenen voor iets goeds en geef aan wat er dan WEL moet gebeuren ...

Zo typisch altijd hé ... mensen spenderen meer tijd aan het uitzoeken waarom iets niet kan, dan om alternatieven aan te leveren hoe het wel zou kunnen. Dat zie je in alle lagen en vormen van onze samenleving. Er is nog nooit iemand succesvol, rijk of beroemd geworden met aan te geven hoe het niet moet hoor ... (enkel op fora dan misschien :p )
https://www.artsenkrant.com/actueel/naa ... 49565.html
Jack Daniels schreef:+1 voor iceke. Dit artikel is helder, duidelijk en geeft zowat iedereen het nakijken die denkt het beter te weten of van zichzelf vindt dat hij een expert in deze materie is. Het artikel zegt bovendien (op een onderbouwde manier) veel en veel meer dan de ruim 120 pagina's die hier gewoon vol geluld werden met de meest onzinnige commentaren, hersenspinsels, theorieën allerhande...
De massahysterie gaat zelfs zodanig ver dat een reporter op tv kwam verklaren dat hij tijdens zijn reportages over corona de zieken en doden op straat had zien liggen. Het gebeurde in Spanje. Een arts die geïnterviewd werd ging uiteraard niet mee in dat verhaal. Moest die man het ontgelden, niet meer normaal.
Dit is het bewuste interview
Ondertussen
- verschepen we onze ICU's naar Duitsland en Nederland
- testen we niet meer, dus varen we compleet blind
- valt er massaal veel zorgpersoneel uit, dus vergeet die 5K ICU bedden maar (bij gebrek aan personeel)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Straks ga je nog zeggen dat men veel inspanningen heeft gedaan om de Wzc of het az corona vrij te houden of de capaciteit op te krikken?
Ik zou zeggen geef al die in de zorg staat een pro voetballers contract en veel problemen zouden al opgelost zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ach, in 1996 wist Alanis Morisette het al:
[youtube]Jne9t8sHpUc[/youtube]
It's the good advice that you just didn't take
And who would've thought it, it figures
We hebben de experts die ons kunnen leiden, maar we verkiezen - als maatschappij, niet als individu - om het advies niet te volgen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Ja, daar ben ik absoluut van overtuigd, ik heb de wetenschap en de statistieken aan mijn kant.
Nochtans zei Steven Van Gucht op radio 1 dat dit niet correct is. Scholen liggen niet aan de basis, ze zijn eerder een slachtoffer van de huidige situatie. Volgens observaties en epidemiologisch onderzoek blijkt dat kinderen idd kunnen besmet zijn maar dit minder overdragen aan elkaar en zeker niet naar ouderen.

https://radio1.be/programma/de-ochtend/ ... gaan/29611
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Tut tut tut, voor schoolhaters tellen enkel onderzoeken op 192 "kinderen" (0-24 jaar).
Epidemiologisch onderzoek en cijfers uit de realiteit doen niet ter zake.

:bang:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Nog een goed weekske, en dan gaan de cijfers dalen/stabiliseren. Niet omdat het aantal positieven daalt/stabiliseert, maar omdat we nu minder frequent testen. Voor een 3de keer een brief ontvangen van school dat een van mijn kids in nauw contact is geweest met een corona positieve, maarnu de 3de keer moet hij zich pas laten testen als hij symptomen krijgt. En niet zoals vorige keer, preventief

Volgende week ofzo komen ze dus vertellen dat de corona maatregelen (zoals sluiten horeca) dus werken, en nuttig waren. Iedereen krijgt weer een positief gevoel, wordt weer wat ’lakser’ en boem, de situatie verergert. En op een keer triggeren we het ne keer zo hard, dat het niet meer te stoppen is.
de koe zegt boe
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Uiteraard Iceke zeer nieuwsgierig nog altijd naar de alternatieve strategie die jij nu en in deze situatie zou voorstellen.
Die heb ik al minstens 20 keer gepost, maar als je alleen verontwaardigd kunt reageren op wat er niet toe doet... tja...
Ja ze zijn duidelijk: huidige maatregelen aan de haak hangen en verder Russische roulette spelen ... Dat noem ik geen strategie meer.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

@bambi
Is al meermaals gezegd dat ze gaan kijken naar ziekenhuisopnames, niet naar aantal besmettingen omdat dat idd een vertekend beeld gaat geven.

(en hopelijk doen ze dat ook)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ddd schreef:Is al meermaals gezegd dat ze gaan kijken naar ziekenhuisopnames, niet naar aantal besmettingen omdat dat idd een vertekend beeld gaat geven.
Idd,met als leidraad ’de capaciteit van de ziekenhuizen’ ... maar je komt pas na weken besmetting in het ziekenhuis terecht. Als tvol is, gaan er nog minimum van 2 weken positieve gevallen toch nog naar tziekenhuis moeten. Zelfs met een volle lockdown, is een ramp dan niet te vermijden
de koe zegt boe
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het aantal besmettingen zou ik dan ook niet meer volgen, want wat zegt dat nog?
Als je niet test, weet je niet wie er besmet is en dus heb je de facto geen cijfers van het aantal besmettingen.
Nu we niet meer serieus testen, kunnen we enkel kijken naar een vertraagde parameter: de ziekenhuisopnames. Die zouden moeten beginnen dalen vanaf +/- 8/11, als in 3W na het nemen van maatregelen op 16-19/10.

Het gevaar daarvan is natuurlijk dat het sowieso 3W duurt eer een maatregel ook effect heeft op ziekenhuizen. Stel dat er op 1/11 toch ingegrepen wordt, dan zal het tot 20/11 duren eer de stijging in ziekenhuisopnames afvlakt. Lees: we zijn met vuur aan het spelen.
Zie ook de grafiek van ziekenhuisopnames die ik hierboven postte, tenzij een mirakel gaan we los door het maximum in maart/april.

Tenzij natuurlijk de scholen DE motor blijken te zijn, want daar is niets veranderd de voorbije week :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Volgens observaties en epidemiologisch onderzoek blijkt dat kinderen idd kunnen besmet zijn maar dit minder overdragen aan elkaar en zeker niet naar ouderen.
Om dan meteen erna te zeggen dat je kinderen zeker niet bij grootouders mag steken tijdens de herfstvakantie. Terwijl ze volgens jou het virus "zeker niet overdragen aan ouderen"?

Leg je dan eens uit waarom ze niet bij de grootouders mogen zijn?

Is het omdat de kinderen het virus van de grootouders zouden krijgen en we de kinderen dus moeten beschermen? Dus eigenlijk een beetje zoals in de basisschool waar het belangrijk is dat we de kinderen beschermen tegen een bijna onbestaand risico dat ze ziek worden door die gevaarlijke leerkracht een mondmasker te laten dragen, terwijl die leerkracht zelf zeker niet beschermd hoeft te worden want de kinderen geven het absoluut aan niemand door?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ook als je terugkijkt naar de grafieken van maart, april, mei... Hoe lang het duurde eer we weer aan wat lagere waarden zaten. Maar toen wel met een echte lockdown!
Dit gaat maaaaanden duren, en heeeel traag naar beneden gaan... te traag. Kerst, oudjaar, schrijf maar op uwe (en mijne) buik.

Professor Biostatistiek Kurt Barbé heeft deze stijging op 22 juli(!) al redelijk goed voorspeld:

https://www.demorgen.be/nieuws/grimmig- ... ~b1fcb8bf/
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ddd 26 okt 2020, 10:16, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ddd schreef:Ook als je terugkijkt naar de grafieken van maart, april, mei... Hoe lang het duurde eer we weer aan wat lagere waarden zaten. Maar toen wel met een echte lockdown!
Wat in feite bewijst dat schoolkinderen niet de motor kunnen zijn, want die zaten maanden thuis !
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Volgens observaties en epidemiologisch onderzoek blijkt dat kinderen idd kunnen besmet zijn maar dit minder overdragen aan elkaar en zeker niet naar ouderen.
Om dan meteen erna te zeggen dat je kinderen zeker niet bij grootouders mag steken tijdens de herfstvakantie. Terwijl ze volgens jou het virus "zeker niet overdragen aan ouderen"?

Leg je dan eens uit waarom ze niet bij de grootouders mogen zijn?

Is het omdat de kinderen het virus van de grootouders zouden krijgen en we de kinderen dus moeten beschermen? Dus eigenlijk een beetje zoals in de basisschool waar het belangrijk is dat we de kinderen beschermen tegen een bijna onbestaand risico dat ze ziek worden door die gevaarlijke leerkracht een mondmasker te laten dragen, terwijl die leerkracht zelf zeker niet beschermd hoeft te worden want de kinderen geven het absoluut aan niemand door?
Lees nu zelf wat er staat nl dat er minder kans is dat ze het overdragen, niet dat het ze niet kunnen overdragen. Blijkbaar heb je plots problemen met begrijpend lezen. :nono:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”