Proximus fiber in de straat, maar toch niet aansluitbaar?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Sinds ongeveer een jaar ligt de fiber tegen de gevels in onze straat. In mijn geval hangt de kabel letterlijk in de lucht – zie foto. De appartementen links en rechts van onze eigendom zijn aansluitbaar, ze zitten als aansluitbaar in de Proximus Database. Onze eigen huisnummer zit niet in de Proximus database… Er is geen bebouwing aan de straatzijde, het pand licht 40 meter dieper. Er moet dus een 40 m lange fiber kabel worden getrokken, en daar heeft men natuurlijk minder zin in (kosten en dus begrijpelijk).

De promotiejongens en meisjes van Proximus komen regelmatig aan de huisdeuren bellen, om de fiber te verkopen (behalve bij ons, omdat we niet in hun database steken als “aansluitbaar”) Ik spark ze aan, de technische dienst zou terugbellen, ze “zijn er mee bezig”.
Na vijf maanden geduldig wachten op een telefoontje van de technische dienst en van de proximus call centers, ben ik nu de Proximus shop binnengestapt.

Eerst werd ik opnieuw afgewimpeld. De aansluitbaarheid zou in de “toekomst” mogelijk worden. Na aandringen en argumenterend dat ook telecom een nutsvoorziening is net zoals water en elektriciteit, werd de “onderhandeling” opgestart: Eerst zou de aansluiting mij héél veel geld kosten. Ik argumenteerde met de reclame van de “gratis” aansluitingen. Vervolgens werd de aansluiting effectief gratis, als ik een pakket van circa 80Euro/maand, voor 24 maanden kocht en onmiddellijk ondertekende. Daar heb ik geen behoefte aan. Daarna werd me het duurste abonnement fibre only abonnement van circa 55 euro voorgesteld. Ik opteerde voor het goedkopere (iets meer dan 40). Men heeft uiteindelijk alles genoteerd en men zal terug contact met me opnemen…. En ik twijfel er aan – men heeft het vroeger ook niet gedaan.

Ter info: Telenet coax is 20 jaar geleden door netbeheerder Integan zonder al te veel problemen van de straat naar het pand, 40m veder getrokken.

Vraag:
• heeft iemand al ervaring gehad met “niet aansluitbaar” zijn bij proximus? En hoe ben je dan “aansluitbaar” geworden?
• Voor zover ik weet, is er in 2018 een “Memorandum of Understanding” met toenmalig Minister Muyters afgesloten dat “Alle” Vlaamse families en bedrijven aansluitbaar moeten zijn. Dus ik meen dat de aansluitbaarheid ook afdwingbaar is ?
• Kan men me een hoge kost voor de aansluitbaarheid aanrekenen, daar waar het “gratis” wordt aangeboden?

Bedankt voor tips.
.
Bijlagen
74.JPG
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Kies voor de fiber only aan 55 euro onbepaalde duur en kom een week later bij EDPnet binnen aan 10 tot 20 euro per maand goedkoper.
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt Steven.

EDP verwijst naar proximus voor de aansluiting, zie hier: https://www.edpnet.be/nl/support/bestel ... twerk.html

Bovendien wordt de aansluitbaarheid bij EDP ook per adres getest. En mijn huisnummer zit natuurlijk niet in deze database...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

1) Memorandum of Understanding is lege doos, niet juridisch afdwingbaar. Mogelijks kan je de overheid wel aanklagen voor het missen van Europese doelstellingen inzake breedband.

2) Graafwerken op private grond zijn op eigen kosten. Minstens moet jij een sleuf en wachtbuis voorzien 60 centimeter onder het maaiveld. Te bespreken met Proximus. Specificaties zijn te vinden op https://www.proximus.be/bouwen
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Hoelang duurt het meestal tussen straat survey en het aansluiten?
Bij ons in de straat zijn ze vorige week foto's komen nemen van de gevels, vermoedelijk dus een survey.
Gek, want volgend jaar gaat de straat volledig vernieuwd worden en kunnen ze gerust mee ondergronds werken...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”