Yep, het grootste nadeel voor mij is de trekhaakddd schreef:Er zijn idd nadelen, maar op zich is een elektrische motor meer geschikt om een voertuig aan te drijven. Veel minder verliezen... komt de volgende vraag, hoe opwekken.
Aan de EV rijders ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb het hier al eerder geschreven.Dizzy schreef:Ook niet vergeten dat time=money. Je zou inderdaad meer energie uit een Kwh kunnen halen maar het gebeurt niet. Praktijk is dat je na een paar 100 km je aan de kant staat om op te laden en dus tijd staat te verliezen. Mensen rijden sneller dan toegelaten om enkele seconden te winnen maar dan zouden ze wel ineens aan de kant gaan staan wachten op een vrije laadpaal?
Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik
- thuis kan laden en dus geen tijd verlies in een tankstation
- bijna nooit 400+km op een dag doe en dus een volle batterij in 1 rit leeg zou rijden
- meestal veel tijd heb tussen 2 ritten
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Goed voor u maar het blijft gelden voor wie niet in uw situatie zit en de kostprijs voor de lader heb je ook. Je bent beperkt in vrijheid door de actieradius en beperkt in tijd door laadmomenten waarbij "momenten" een eufemisme is.heist_175 schreef:Ik heb het hier al eerder geschreven.Dizzy schreef:Ook niet vergeten dat time=money. Je zou inderdaad meer energie uit een Kwh kunnen halen maar het gebeurt niet. Praktijk is dat je na een paar 100 km je aan de kant staat om op te laden en dus tijd staat te verliezen. Mensen rijden sneller dan toegelaten om enkele seconden te winnen maar dan zouden ze wel ineens aan de kant gaan staan wachten op een vrije laadpaal?
Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik
- thuis kan laden en dus geen tijd verlies in een tankstation
- bijna nooit 400+km op een dag doe en dus een volle batterij in 1 rit leeg zou rijden
- meestal veel tijd heb tussen 2 ritten
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Eerlijk, op lange afstanden tanken kost ook tijd...
Je staat daar 5 min in de kou en de stank - met diesel ook af en toe een lekker sompige pomp.
Voor de natuurlijke pitstop moet je je auto verzetten tenzij je een eikel bent die hem aan de pomp laat staan.
Ben je toch ook al snel een kwartier kwijt, en zeker als ik na een bezoek aan de andere kant van land nog 2u naar huis moet stop ik ook voor iets te drinken en te knabbelen - want meestal is dat dan van het middageten geleden.
Dus op dat vlak, en met snel laden, maak ik mij weinig zorgen om het eventuele tijdverlies.
Nieuwe lease zal elektrisch zijn van moeten cfr co2 targets van’t hoofdkantoor...
Resistance is futile...
Je staat daar 5 min in de kou en de stank - met diesel ook af en toe een lekker sompige pomp.
Voor de natuurlijke pitstop moet je je auto verzetten tenzij je een eikel bent die hem aan de pomp laat staan.
Ben je toch ook al snel een kwartier kwijt, en zeker als ik na een bezoek aan de andere kant van land nog 2u naar huis moet stop ik ook voor iets te drinken en te knabbelen - want meestal is dat dan van het middageten geleden.
Dus op dat vlak, en met snel laden, maak ik mij weinig zorgen om het eventuele tijdverlies.
Nieuwe lease zal elektrisch zijn van moeten cfr co2 targets van’t hoofdkantoor...
Resistance is futile...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
We zullen eens zien hoe ver iemand met 5 minuten laden raakt. Ik weet het niet maar zijn die laadpalen dan oorden van pure luxe en met geurverfrissers uitgebouwd?
Punt is dat je ZELF kiest OF en WAAR je stopt. Bij een EV MOET je stoppen omdat het anders vanzelf gedaan is.
Zoals ik al zei, mensen die het niet moeten betalen kunnen met die nadelen beter leven, voor anderen is het een beetje gek zijn.
Punt is dat je ZELF kiest OF en WAAR je stopt. Bij een EV MOET je stoppen omdat het anders vanzelf gedaan is.
Zoals ik al zei, mensen die het niet moeten betalen kunnen met die nadelen beter leven, voor anderen is het een beetje gek zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Mijn vriendin is zelfstandige en kan volgende week haar nieuwe Volvo XC40 T5 Recharge gaan ophalen, een plug-in hybride dus. Ze heeft deze wagen gekozen omdat ze van Volvo houdt en natuurlijk omwille van de gunstige fiscaliteit. Onder de lijn kost een full option plug-in hybride haar minder dan het instapmodel in benzine- of dieselversie. Bovendien vond ze de aandrijflijn zeer aangenaam, met 262 pk gecombineerd vermogen en een reëel elektrisch rijbereik van 40 km.
Maar... wij wonen in het centrum van een kleine stad en hebben geen eigen garage of parkeerplaats. Dat betekent dat mijn vriendin de keuze heeft tussen:
- de wagen opladen aan de publieke laadpalen op 350 en 400 meter van onze deur
- op benzine rijden.
Ik heb wat onderzoek gedaan, en nu blijkt dat de kostprijs van deze publieke laadpalen, inclusief kosten van de laadpas, € 0,429 / kWh bedraagt. Ik ga ervan uit dat de XC40 puur op elektriciteit 22 kWh / 100 km zou verbruiken. Dan zou het laden aan een publieke laadpaal uitkomen op € 9,44 / 100 km.
Aan de huidige benzineprijs van € 1,25 per liter doe je dan geen voordeel ten opzichte van op benzine te rijden. Uitgaande van een verbruik van 7 liter per 100 km kost dat € 8,75 / 100 km. Dan zwijg ik nog van het feit dat je dan niet alle dagen 350 of 400 meter moet stappen naar die laadpaal, de kabel uit de koffer moet nemen en insteken, ... .
Ik denk dus dat mijn vriendin de plug-in hybride XC40 gewoon als benzinewagen zal rijden. Jammer van de technologie en jammer van de fiscale subsidies die hierdoor weinig effect hebben.
Maar... wij wonen in het centrum van een kleine stad en hebben geen eigen garage of parkeerplaats. Dat betekent dat mijn vriendin de keuze heeft tussen:
- de wagen opladen aan de publieke laadpalen op 350 en 400 meter van onze deur
- op benzine rijden.
Ik heb wat onderzoek gedaan, en nu blijkt dat de kostprijs van deze publieke laadpalen, inclusief kosten van de laadpas, € 0,429 / kWh bedraagt. Ik ga ervan uit dat de XC40 puur op elektriciteit 22 kWh / 100 km zou verbruiken. Dan zou het laden aan een publieke laadpaal uitkomen op € 9,44 / 100 km.
Aan de huidige benzineprijs van € 1,25 per liter doe je dan geen voordeel ten opzichte van op benzine te rijden. Uitgaande van een verbruik van 7 liter per 100 km kost dat € 8,75 / 100 km. Dan zwijg ik nog van het feit dat je dan niet alle dagen 350 of 400 meter moet stappen naar die laadpaal, de kabel uit de koffer moet nemen en insteken, ... .
Ik denk dus dat mijn vriendin de plug-in hybride XC40 gewoon als benzinewagen zal rijden. Jammer van de technologie en jammer van de fiscale subsidies die hierdoor weinig effect hebben.
-
- Premium Member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 55 keer
Goed uitkijken welke laadpas te gebruiken bij welke laadpaal. Dat spaart ook al heel wat eurocenten per kWh uit. De meeste Allego laadpalen bv kosten 0,34 euro, zo zit je weer goedkoper dan benzine.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Oei, ik wil niet bemoederend klinken, maar daar had je toch best even eerder naar gekeken
Bovendien kwam die Volvo (waarvan ik trouwens geen fan ben, zeker niet van dat model) echt niet als primus uit meerdere tests.
Na zelf meerdere plug-in hybrides gereden te hebben, heb ik ondertussen wat het gevoel dat ze overbodig aan het worden zijn (en vooral een fiscale bestaansreden hebben). Onze volgende wagen zal waarschijnlijk een full EV worden, ik heb sinds kort een Corolla hybride voor de langere ritten met voldoende koffer en dan zou een kleine EV voor de kleine verplaatsingen niet slecht zijn.
Vele plug-ins zijn eigenlijk ook niet ideaal ontworpen imo. Zo rij je veel elektrisch maar als je wat vermogen nodig heb mag die koude verbrandingsmotor alles geven... dat lijkt me niet gezond.
Bovendien kwam die Volvo (waarvan ik trouwens geen fan ben, zeker niet van dat model) echt niet als primus uit meerdere tests.
Na zelf meerdere plug-in hybrides gereden te hebben, heb ik ondertussen wat het gevoel dat ze overbodig aan het worden zijn (en vooral een fiscale bestaansreden hebben). Onze volgende wagen zal waarschijnlijk een full EV worden, ik heb sinds kort een Corolla hybride voor de langere ritten met voldoende koffer en dan zou een kleine EV voor de kleine verplaatsingen niet slecht zijn.
Vele plug-ins zijn eigenlijk ook niet ideaal ontworpen imo. Zo rij je veel elektrisch maar als je wat vermogen nodig heb mag die koude verbrandingsmotor alles geven... dat lijkt me niet gezond.
-
- Premium Member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 29 keer
Dit is onmogelijk, je rekent jezelf rijk.CeeSsss schreef: Ze heeft deze wagen gekozen omdat ze van Volvo houdt en natuurlijk omwille van de gunstige fiscaliteit. Onder de lijn kost een full option plug-in hybride haar minder dan het instapmodel in benzine- of dieselversie. Bovendien vond ze de aandrijflijn zeer aangenaam, met 262 pk gecombineerd vermogen en een reëel elektrisch rijbereik van 40 km.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Gezien het blijkbaar puur voor fiscale redenen is denk ik niet dat het verschil gemaakt had.NuKeM schreef:Oei, ik wil niet bemoederend klinken, maar daar had je toch best even eerder naar gekeken
Een collega van t zelfde, laad zijn X5 nooit op tenzij bij klanten want dan staat hij vaak dichter.
Fiscaliteit heeft inderdaad als gevolg dat mensen hun keuzes erop gaan afstemmen, ook al is het globaal genomen niet de beste oplossing. Vergelijk maar met krotten van huizen die werden gerenoveerd i.p.v. afgebroken en heropgebouwd omwille van de 6% BTW.
Wat betreft de keuze voor deze wagen, dat is natuurlijk een mens zijn goesting. Zij is haar eigen baas, zij wil graag een Volvo XC40, en haar boekhouder heeft de offertes voor verschillende brandstoffen uitgerekend en de plug-in hybride kwam volgens hem als goedkoopste optie uit de bus. Bij de testrit bleek de plug-in hybride haar qua rijgedrag dan nog eens het best te bevallen, dus die keuze is gemaakt.
Qua opladen weet je natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Achter ons huis zijn er 20 garageboxen, misschien kunnen we daar eentje van kopen of huren in de toekomst. Bij haar klanten (ze doet HR consultancy, projecten van enkele maanden) zullen wellicht ook wel laadpalen verschijnen. Misschien worden er dichter bij onze deur nog laadpalen bijgeplaatst. Onze buren hebben ook een plug-in hybride zonder laadmogelijkheden, misschien kunnen we een gezamenlijke aanvraag doen voor een laadpaal.
Kunnen jullie me helpen met de voordeligste laadpas te vinden voor Allego laadpalen?
Wat betreft de keuze voor deze wagen, dat is natuurlijk een mens zijn goesting. Zij is haar eigen baas, zij wil graag een Volvo XC40, en haar boekhouder heeft de offertes voor verschillende brandstoffen uitgerekend en de plug-in hybride kwam volgens hem als goedkoopste optie uit de bus. Bij de testrit bleek de plug-in hybride haar qua rijgedrag dan nog eens het best te bevallen, dus die keuze is gemaakt.
Qua opladen weet je natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Achter ons huis zijn er 20 garageboxen, misschien kunnen we daar eentje van kopen of huren in de toekomst. Bij haar klanten (ze doet HR consultancy, projecten van enkele maanden) zullen wellicht ook wel laadpalen verschijnen. Misschien worden er dichter bij onze deur nog laadpalen bijgeplaatst. Onze buren hebben ook een plug-in hybride zonder laadmogelijkheden, misschien kunnen we een gezamenlijke aanvraag doen voor een laadpaal.
Kunnen jullie me helpen met de voordeligste laadpas te vinden voor Allego laadpalen?
- spacekiek
- Elite Poster
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Hier ook bijna een EV gekocht, maar toch maar niet gedaan voor die paar keer per jaar dat we op vakantie gaan en dus 1000+km moeten rijden. I know, dat zou gaan met een EV, maar ja, ik rij toch graag door op de autobahn en het aantal IONITY laadpunten zijn nog beperkt beschikbaar.heist_175 schreef: Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik
- thuis kan laden en dus geen tijd verlies in een tankstation
- bijna nooit 400+km op een dag doe en dus een volle batterij in 1 rit leeg zou rijden
- meestal veel tijd heb tussen 2 ritten
Helaas had de garage geen optie om een klassieke ICE auto te krijgen voor die paar keer verlof. Dat had me nog kunnen overtuigen!
Enfin mijn vrouw neemt binnenkort sowieso een EV en anders hebben we 2EV's ... da's mss ook niet interessant met het aankomende capaciteitstarief.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
https://www.hln.be/auto/afrika-wil-onze ... ~a2d07a40/
Als je met een dieselwagen nergens nog binnen mag (LEZ, EUROx-belasting, ...) dan is de herverkoopwaarde wel véél lager. Hetzelfde lot staat de benzine-auto's te wachten.
Zegt al genoeg ze willen onze brol niet meer.
Want inderdaad wanneer is het een tweede handse en wanneer is het schroot, vermoedelijk kunnen ze ook niet zo gemakkelijk overweg met de elektronica.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Fastned opent eerste snellaadstation in België
Bron
https://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/ ... in-Belgie/
https://www.hln.be/oostende/elektrische ... ~a7e59334/
Bron
https://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/ ... in-Belgie/
https://www.hln.be/oostende/elektrische ... ~a7e59334/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Belangrijker is: hoeveel mag zo een auto trekken?ddd schreef:"Wat is de levensduur van een elektrische auto?"
https://topgear.nl/autonieuws/wat-is-de ... sche-auto/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Hoeveel?
Ik zou me eerder de vraag stellen hoe ver geraak je met een EV met een caravan er achteraan?
Normale actieradius 400km op zijn best. Met caravan? 200?
Ik ben benieuwd
Ik zou me eerder de vraag stellen hoe ver geraak je met een EV met een caravan er achteraan?
Normale actieradius 400km op zijn best. Met caravan? 200?
Ik ben benieuwd
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Je moet eerst al een model vinden die caravan of zo mag trekken. Op dit moment zijn er 18 en het zijn niet de goedkoopste
https://www.mountox.com/menu/elektrisch ... khaak.html
https://www.mountox.com/menu/elektrisch ... khaak.html
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Leuk, we gaan kamperen hier om de hoeksky schreef:Hoeveel?
Ik zou me eerder de vraag stellen hoe ver geraak je met een EV met een caravan er achteraan?
Normale actieradius 400km op zijn best. Met caravan? 200?
Ik ben benieuwd
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Er was al eens een idee van aanhanger met batterij (weet niet wat daar uiteindelijk van gekomen is), binnenkort dan ook maar EV caravans
Dikke batterij op wielen met een matras erboven. Best ook afzonderlijk te laden op camping.
Dikke batterij op wielen met een matras erboven. Best ook afzonderlijk te laden op camping.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik ga mijn elektrische kast vernieuwen en vraag mij af (met het oog op de keuring) of een type B aardlekschakelaar nu verplicht is of niet voor een laadpunt (met oog op gelijkstroom lek)? Vind het trouwens raar dat bv. zonnepanelen deze dan niet moeten hebben.
Iets meer info: https://www.stagobel.be/nl/news/wijzigi ... he-wagens/
Deze zijn best duur (150€ is goedkoopste dat ik gevonden heb in Nederland, hopelijk hier ook 'geldig', anders is het 500-700€ ofzo) en heb al type A liggen, dus zou die liefst blijven gebruiken (ok iets minder veilig, maar heb er wel vertrouwen in). Anders zet ik er een CEE stekker tussen, dan maakt het laadpunt geen deel uit van de keuring maar ja dat kost ook en is niet nodig.
Iets meer info: https://www.stagobel.be/nl/news/wijzigi ... he-wagens/
Deze zijn best duur (150€ is goedkoopste dat ik gevonden heb in Nederland, hopelijk hier ook 'geldig', anders is het 500-700€ ofzo) en heb al type A liggen, dus zou die liefst blijven gebruiken (ok iets minder veilig, maar heb er wel vertrouwen in). Anders zet ik er een CEE stekker tussen, dan maakt het laadpunt geen deel uit van de keuring maar ja dat kost ook en is niet nodig.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Binnenkort staat de modale Vlaming willens nillens op het containerpark met zijn remorque van 600 euro getrokken door een... Tesla, Audi, Mercedes, Jaguar,.. .
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Bevat uw link niet al alle informatie?NuKeM schreef:Ik ga mijn elektrische kast vernieuwen en vraag mij af (met het oog op de keuring) of een type B aardlekschakelaar nu verplicht is of niet voor een laadpunt (met oog op gelijkstroom lek)? Vind het trouwens raar dat bv. zonnepanelen deze dan niet moeten hebben.
Iets meer info: https://www.stagobel.be/nl/news/wijzigi ... he-wagens/
Elk laadpunt moet afzonderlijk beveiligd worden met een automaat, aangepast aan het type toestel en bekabeling, en met een aardlekschakelaar 30mA. Deze aardlekschakelaar is van het type B. Het AREI verplicht vooraan de installatie een aardlekschakelaar type A. Dankzij nota 75 van de FOD economie kan de keurder echter een uitzondering op het AREI toelaten.
Er zijn volgende mogelijkheden:
De aardlekschakelaar 30mA type B voor het laadpunt parallel aftakken na de kWh teller, parallel op de 300mA type A voor de rest van de woning (zie figuur 2).
Hoofdbeveiliging 300mA type A vervangen door een 300mA type B en dan in de installatie de 30mA type B specifiek voor het laadpunt.
Wanneer het gaat om een aardlekschakelaar zonder ingebouwde automaat met nominale stroom ≤ 40 A, dan moet de hierboven beschreven markering erop staan.
De oplossing met een element dat afschakelt bij 6 mA DC foutstroom (zie hierboven op blz. 3) wordt niet toegestaan in huishoudelijke installaties, omdat voor dit element (nog) geen norm bestaat.
De goedkoopste die ik vind met
300mA is 1F/25A en €317 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... pe_b~19XQC
300mA is 1F/40A en €337 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... pe_b~19XQG
30mA is 1F/25A en €370 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... pe_b~19XQA
Ik zou dan precies voor 30mA gaan.
3F is meer dan €100 duurder.
300mA/25A: €470 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... pe_b~19XPY
300mA/40A: €515 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... _300~0MF3N
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Premium Member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb een 2-tal weken geleden een online sessie gehad over elektrisch rijden, gegeven door het servicebedrijf Stroohm. Zij staan in voor de installatie en opvolging van de laadpalen e.d. van de elektrische bedrijfswagens van mijn werkgever.NuKeM schreef:Ik ga mijn elektrische kast vernieuwen en vraag mij af (met het oog op de keuring) of een type B aardlekschakelaar nu verplicht is of niet voor een laadpunt (met oog op gelijkstroom lek)? Vind het trouwens raar dat bv. zonnepanelen deze dan niet moeten hebben.
Iets meer info: https://www.stagobel.be/nl/news/wijzigi ... he-wagens/
Deze zijn best duur (150€ is goedkoopste dat ik gevonden heb in Nederland, hopelijk hier ook 'geldig', anders is het 500-700€ ofzo) en heb al type A liggen, dus zou die liefst blijven gebruiken (ok iets minder veilig, maar heb er wel vertrouwen in). Anders zet ik er een CEE stekker tussen, dan maakt het laadpunt geen deel uit van de keuring maar ja dat kost ook en is niet nodig.
Tijdens die sessie kwam ook de vraag aan bod over die type B aardlekschakelaar. Er komen meer en meer laadpalen op de markt waarbij zo'n type B ingebouwd is in de laadpaal en je dus geen aanpassing meer moet doen hiervoor in de zekeringkast. Bvb: Webasto Live of Webasto Pure 2.
Ook bij andere laadpalen op hun website zie ik als specificatie vaak "Nodige Differentieel - Gewone Type A" staan.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Een Type B achter een Type A zou niet toegelaten zijn (moest er bv. een type B in je laadpaal zitten). Dit omdat een Type B de werking van je Type A kan verstoren (geen detectie meer, blind maken). Mogelijk bevatten deze laadpunten dan een ander systeem dat de DC-lekstroom kan detecteren.
Trouwens, alles aan de muur hier tot aan de laadstekker is AC. Het is eigenlijk het voertuig waar de AC/DC omvormer inzit en dus ook het voertuig dat in eerste instantie best zoiets detecteert en er op reageert. Dat gezegd zijnde... het voertuig is een 'toestel' en maakt dan ook geen deel uit van de keuring zou ik denken. Zelfde met elke stekker waar je je 'trage' lader gewoon in kan stoppen... die stekkers zouden dan ook achter een Type B moeten zitten. M.a.w. als de keurder een EV ziet staan, vervang alles (ook die van natte ruimte en hoofddiff) maar door Type B.
Ik vind het eerlijk gezegd maar vaag en denk niet dat een keurder een voet heeft om op te staan als ik een Type A zet. Mijn voertuig maakt geen deel uit van het AREI en dus de keuring. Dat denk ik er over en ik ga het dus proberen zonder type B.
Enige poot die hij heeft is dat het volgens goed vakmanschap moet gedaan zijn en dat een Type B eigenlijk beter zou zijn.. daar kan ik nog inkomen, maar kom, hij zou er niet op mogen afkeuren imo, dan moet hij veel meer afkeuren (zonnepanelen?)
Trouwens, alles aan de muur hier tot aan de laadstekker is AC. Het is eigenlijk het voertuig waar de AC/DC omvormer inzit en dus ook het voertuig dat in eerste instantie best zoiets detecteert en er op reageert. Dat gezegd zijnde... het voertuig is een 'toestel' en maakt dan ook geen deel uit van de keuring zou ik denken. Zelfde met elke stekker waar je je 'trage' lader gewoon in kan stoppen... die stekkers zouden dan ook achter een Type B moeten zitten. M.a.w. als de keurder een EV ziet staan, vervang alles (ook die van natte ruimte en hoofddiff) maar door Type B.
Ik vind het eerlijk gezegd maar vaag en denk niet dat een keurder een voet heeft om op te staan als ik een Type A zet. Mijn voertuig maakt geen deel uit van het AREI en dus de keuring. Dat denk ik er over en ik ga het dus proberen zonder type B.
Enige poot die hij heeft is dat het volgens goed vakmanschap moet gedaan zijn en dat een Type B eigenlijk beter zou zijn.. daar kan ik nog inkomen, maar kom, hij zou er niet op mogen afkeuren imo, dan moet hij veel meer afkeuren (zonnepanelen?)
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het gaat over de laadpaal en niet over de auto. Een laadpaal maakt wél deel uit van het AREI. Volgens jouw logica wordt dat dan: mijn strijkijzer maakt geen deel uit van het AREI, dus moeten mijn stopcontacten of leidingen niet gekeurd worden.NuKeM schreef: Ik vind het eerlijk gezegd maar vaag en denk niet dat een keurder een voet heeft om op te staan als ik een Type A zet. Mijn voertuig maakt geen deel uit van het AREI en dus de keuring. Dat denk ik er over en ik ga het dus proberen zonder type B.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Je stopcontact en leidingen moeten gekeurd worden, natuurlijk, dus ook je laadpaal. Maar wat er aan hangt (achter de stekker) maakt geen deel uit van de keuring. Een laadpaal is meestal niet meer dan een stekker, kabel, automaat en beetje elektronica voor communicatie met wagen, allemaal AC, niks DC (of toch niet in de mate van het gevaarlijke, want dan is je USB-lader ook een risico). Zoals ik al zei, als ik mijn laadpunt aan een CEE stekker hang en aansluit staat dat laadpunt niet eens meer op mijn plan en maakt het sowieso geen deel meer uit van de keuring, waardoor Type A dan ineens wel 'goed' is. De keurder mag niet verder kijken dan de stekker. En het is juist na die stekker dat het 'gevaar' zit van de DC-lekstroom, dus hij zou daar geen punt van mogen maken. Dan moeten andere richtlijnen er maar voor zorgen dat een EV deze beveiliging ingebouwd heeft, maar niet het AREI, die heeft daar geen zaak mee.
Ik geef toe het is muggenziften en met een paar 100€ is het in orde, maar kom, ik vind het nogal raar dat dit ineens voor EVs moet nu, dat men dan Type B als standaard neemt en verplicht, overal. Want overal kan er wel een EV even aan stekker gaan hangen als we de logica door trekken.
Ik geef toe het is muggenziften en met een paar 100€ is het in orde, maar kom, ik vind het nogal raar dat dit ineens voor EVs moet nu, dat men dan Type B als standaard neemt en verplicht, overal. Want overal kan er wel een EV even aan stekker gaan hangen als we de logica door trekken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Wat een afknapper... 50m laden voor 370km range die eigenlijk maar een fractie blijkt te zijn nadien, en dan allerlei miserie met laadpalen.
Tesla's hebben met hun supercharge netwerk mssch deze problemen in mindere aard, maar ik wil keuze en niet afhankelijk zijn van één merk.
https://www.auto55.be/nieuws/33382-test ... oorkruisen
Tesla's hebben met hun supercharge netwerk mssch deze problemen in mindere aard, maar ik wil keuze en niet afhankelijk zijn van één merk.
https://www.auto55.be/nieuws/33382-test ... oorkruisen
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Als je de commentaar in het gelinkte YouTube-filmpje leest ( dan zal je merken dat TestAankoop hun test heel debiel hebben uitgevoerd:ub4b schreef:Wat een afknapper... 50m laden voor 370km range die eigenlijk maar een fractie blijkt te zijn nadien, en dan allerlei miserie met laadpalen.
Tesla's hebben met hun supercharge netwerk mssch deze problemen in mindere aard, maar ik wil keuze en niet afhankelijk zijn van één merk.
https://www.auto55.be/nieuws/33382-test ... oorkruisen
Een roadtrip gaan doen met een ICE mentaliteit is natuurlijk perfect voor goeie anti-EV reclame ... echte prutsers!
Start met een batterij die volledig leeg dag ervoor en dan 's nachts opgeladen met gewoon stopcontact.. maar 25% opgeladen... No sht. Wie start er nu een roadtrip naar de andere kant van het land met een lege batterij....
@Test Aankoop - Als dat inderdaad het doel was geweest dan hadden jullie ook een filmpje kunnen maken met één iemand die alles juist doet, en één iemand die alles fout doet. Dat hadden jullie perfect jullie punt kunnen maken zonder nu het ganse elektrische rijden belachelijk te maken en bij het grote publiek het beeld op te hangen dat een elektrische auto praktisch niet haalbaar is. Op deze manier een zéér laakbare test!
Vol ongeloof heb ik naar dit filmpje gekeken. Het was bijna niet mogelijk om nog meer fouten te maken. Ik zou ook een filmpje maken over hoe je met een benzine naar de hoge venen rijdt. Je kan dan onderweg even diesel tanken en dan de tank eens leegrijden. Ik rij deze trip op 1 dag met 6u ter plaatse te zijn.
OK, de opsomming op het einde is nuttig, maar moet je echt alles met opzet doen mislopen om tot zo'n conclusie te komen? Je weet goed dat een groot deel kijkers al snel zal afhaken en zich bevestigd voelen in hun vooroordeel over EV's.
[...]
En nog 1 puntje, aan een stopcontact (normaal toch 2kW) slechts 5km per uur laden (400Wh/km!!?) is echt niet normaal, tenzij het over een EQV ofzo zou gaan. Dus ofwel overdrijven jullie zelf enorm, of er is iets mis met de granny charger, of met de auto... Het geeft in ieder geval verre van een realistisch beeld.
Soit, het belangrijkste is volgens mij dit filmpje met een gans pak zout te bekijken.Ik vond het een beter filmpje als jullie 2 ritten gemaakt zouden hebben. 1 met de beginnersfouten, en de andere zoals ervaren elektrische rijders dit doen. Dit is namelijk een wereld van verschil. Ik vind het persoonlijk niet echt een motiverend filmpje om mensen warm te maken voor elektrisch rijden. Tenzij dat jullie bedoeling was. Het kan ook anders gebracht worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Over het extreem droppen van de batterijcapaciteit bij koude temperaturen reageer je uiteraard niet op
En het feit dat volgens het filmpje snelladen 2x zo duur is als het verbruik van een normale 2L auto.
En dan de comments op YT:
Die range problemen heb ik ook met mijn electrische MTB, in de zomer kan ik 75km door de Vlaamse Ardennen fietsen en heb ik nog range over (bvb over en weer naar muziekbos lukt), als ik nu zou fietsen dan is na 40km mijn batterij al plat.
Ik ben dus terug met m'n normale high-end MTB aan het rijden, zonder dienen range creep, want als de batterij van mijn eMTB op is moet ik nen 22 kilo fiets duwen ipv nen 12 kilo fiets. 22 kilo bergop pushen is meer dan fitness.
En het feit dat volgens het filmpje snelladen 2x zo duur is als het verbruik van een normale 2L auto.
En dan de comments op YT:
EV's zijn niet idiot proof. Je moet al op voorhand plannen, je bewegingsvrijheid is gewoon veel minder, de range is nog steeds shit, en de kostprijs is nog veel te duur voor wat het maar is.Da's toch echt niet zo moeilijk? Men begint met 25% om naar een snellader te kunnen gaan en die te testen, en blijkbaar was dat wel nuttig want het werkte verscheidene keren niet..
Hoe kan je laders testen als je batterij helemaal opgeladen is?
Die range problemen heb ik ook met mijn electrische MTB, in de zomer kan ik 75km door de Vlaamse Ardennen fietsen en heb ik nog range over (bvb over en weer naar muziekbos lukt), als ik nu zou fietsen dan is na 40km mijn batterij al plat.
Ik ben dus terug met m'n normale high-end MTB aan het rijden, zonder dienen range creep, want als de batterij van mijn eMTB op is moet ik nen 22 kilo fiets duwen ipv nen 12 kilo fiets. 22 kilo bergop pushen is meer dan fitness.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik doe dit weekend diezelfde test. Met 2 personen in de auto en 100kg aan kiezelstenen in de koffer. En verwarming op 25 graden. Wie dit verzinsels van TA gelooft za van mij het bewijs krijgen dat er 'hier en daar' een foutje staat in zn filmke...
Gebruikte auto : Renault Zoë ZE50. 50kWh batterij met snellaadfunctie. Wil de test zelfs doen met een ZE50 die een 42kWh batterij heeft en enkel op max 22kW kan laden op wisselspanning. Zonder snelladen dus!
Wat range betreft : in de vrieskou (-3) geladen en naar ardennen gereden. Geen problemen ondervonden. 222 effectieve km's gereden zonder issue. Dus ja je hebt minder range maar je geraakt in de Hoge Venen hoor.
En qua kosten : je hebt je kost per kWh maar ook tijdsduur. Als je dan je batterij laat vollopen tot 100% aan een snellader... Slim is dat niet.
Gebruikte auto : Renault Zoë ZE50. 50kWh batterij met snellaadfunctie. Wil de test zelfs doen met een ZE50 die een 42kWh batterij heeft en enkel op max 22kW kan laden op wisselspanning. Zonder snelladen dus!
Wat range betreft : in de vrieskou (-3) geladen en naar ardennen gereden. Geen problemen ondervonden. 222 effectieve km's gereden zonder issue. Dus ja je hebt minder range maar je geraakt in de Hoge Venen hoor.
En qua kosten : je hebt je kost per kWh maar ook tijdsduur. Als je dan je batterij laat vollopen tot 100% aan een snellader... Slim is dat niet.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Over het hoger verbruik tijdens koude periode, dat is helaas gekend en daar is momenteel weinig aan te doen, behalve de verwarming wat minder zetten en je beter aankleden in een EV.
Daarnaast rijdt die persoon 120km/u op een autostrade terwijl geweten is dat bv. 110km/u een pak efficiënter is (voor elk type motor trouwens). Bij een verbrandingsmotor is efficiëntie vaak optimaal bij 70km/u en daalt weer naarmate de auto trager rijdt. Bij elektrisch blijft efficiëntie stijgen, want het is een groep enthousiastelingen gelukt om met één laadbeurt meer dan duizend km te rijden in hun Tesla. Weliswaar aan 40km/u, maar het punt blijft gemaakt.
De kostprijs per volle tank is compleet van de pot gerukt, want ze vergelijken (verschrikkelijk duur) snelladen op de autostrade met normale brandstofprijs. Er zijn genoeg laadpalen die snelladen voor veel goedkoper aanbieden (bv Allégo aan €0,69/kWh), laat staan wat het maar kost om thuis op te laden (tussen de €0,25 en €0,30 per kWh).
Op voorhand plannen is inderdaad iets dat men gewend moet geraken, maar eenmaal dat gebeurd is, lijkt het mij niet moeilijker dan hoe het leven nu is. En zeg eens, in verhouding hoeveel van de Belgische bevolking moet plots aan de andere kant van het land zijn en heeft tevens niet de moeite genomen de lading van zijn BEV op een werkbaar niveau te houden? Die mensen kunnen desnoods nog effe voort met een auto op fossiele brandstof, maar (en ik zuig dit uit mijn duim) de overige 99% van de bevolking heeft absoluut nooit last van die situatie want ze hoeven zich nooit zo ver te verplaatsen om een dwingende reden.
De initiële kostprijs van een EV is reëel, maar zeker als je voornamelijk thuis laadt kan je al break-even zijn na enkele luttele tienduizenden kilometers. Vergeet niet dat het onderhoud van een BEV veel goedkoper is dan dat van een diesel- of benzinewagen.
Daarnaast rijdt die persoon 120km/u op een autostrade terwijl geweten is dat bv. 110km/u een pak efficiënter is (voor elk type motor trouwens). Bij een verbrandingsmotor is efficiëntie vaak optimaal bij 70km/u en daalt weer naarmate de auto trager rijdt. Bij elektrisch blijft efficiëntie stijgen, want het is een groep enthousiastelingen gelukt om met één laadbeurt meer dan duizend km te rijden in hun Tesla. Weliswaar aan 40km/u, maar het punt blijft gemaakt.
De kostprijs per volle tank is compleet van de pot gerukt, want ze vergelijken (verschrikkelijk duur) snelladen op de autostrade met normale brandstofprijs. Er zijn genoeg laadpalen die snelladen voor veel goedkoper aanbieden (bv Allégo aan €0,69/kWh), laat staan wat het maar kost om thuis op te laden (tussen de €0,25 en €0,30 per kWh).
Op voorhand plannen is inderdaad iets dat men gewend moet geraken, maar eenmaal dat gebeurd is, lijkt het mij niet moeilijker dan hoe het leven nu is. En zeg eens, in verhouding hoeveel van de Belgische bevolking moet plots aan de andere kant van het land zijn en heeft tevens niet de moeite genomen de lading van zijn BEV op een werkbaar niveau te houden? Die mensen kunnen desnoods nog effe voort met een auto op fossiele brandstof, maar (en ik zuig dit uit mijn duim) de overige 99% van de bevolking heeft absoluut nooit last van die situatie want ze hoeven zich nooit zo ver te verplaatsen om een dwingende reden.
De initiële kostprijs van een EV is reëel, maar zeker als je voornamelijk thuis laadt kan je al break-even zijn na enkele luttele tienduizenden kilometers. Vergeet niet dat het onderhoud van een BEV veel goedkoper is dan dat van een diesel- of benzinewagen.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Ik rij zelf sinds september tot volle tevredenheid met een Polestar 2, mét Performance Pack (die voegt 2-3KWh/100km toe aan het verbruik). Hoogste verbruik per 100Km was tijdens de sneeuwperiode en -9 graden 2 weken geleden: 32. Paar dagen later toen het 15graden was heb ik afgeklokt op 18,9KWh/100km. Komt aardig dicht in de buurt van de aangekondigde range van Polestar (400km op een 90% geladen batterij).
Zeker in de winter zijn de eerste 20km de meest energievretende: koude auto dus airco draait, koude batterij die moet opwarmen... je zit dan vaak aan 50-60KWh/100km. Dit vlakt vrij snel af naar een 'normaal' gebruik. Reken met de PS2 bij een temperatuur rond het vriespunt (zoals vanochtend) op 23-24KWh/100km.
Je kan dit hoge verbruik de eerste 20km opvangen door de auto voor te verwarmen (aan de lader) zodat je met een warme auto vertrekt mét een volle batterij.
P.
Zeker in de winter zijn de eerste 20km de meest energievretende: koude auto dus airco draait, koude batterij die moet opwarmen... je zit dan vaak aan 50-60KWh/100km. Dit vlakt vrij snel af naar een 'normaal' gebruik. Reken met de PS2 bij een temperatuur rond het vriespunt (zoals vanochtend) op 23-24KWh/100km.
Je kan dit hoge verbruik de eerste 20km opvangen door de auto voor te verwarmen (aan de lader) zodat je met een warme auto vertrekt mét een volle batterij.
P.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Someone's wrong on teh Internet! Gelukkig hebben we Krisken om dat te fixen! Go Krisken!krisken schreef:Ik doe dit weekend diezelfde test. Met 2 personen in de auto en 100kg aan kiezelstenen in de koffer. En verwarming op 25 graden. Wie dit verzinsels van TA gelooft za van mij het bewijs krijgen dat er 'hier en daar' een foutje staat in zn filmke...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Voor mij was het OK wanneer je zonder een opa-mentaliteit 300km kon halen op een lading. Ik ga die range in 95% van de ritten nooit nodig hebben, maar gemoedsrust is ook een ding En laden ... met een BEV moet je laden wanneer mogelijk, niet wanneer nodig. De bedoeling is dus niet dat je vol/leeg rijdt, maar eerder traag laden als je de wagen niet gebruikt en enkel snelladen wanneer nodig.
In mijn geval kan ik met de iX3 op 10 minuten 100km 'laden' aan een snellader, dat zal in België altijd voldoende zijn om op mijn bestemming te geraken. Op reis das iets anders, maar dan heb je een uitvlucht om andere routes te nemen
In mijn geval kan ik met de iX3 op 10 minuten 100km 'laden' aan een snellader, dat zal in België altijd voldoende zijn om op mijn bestemming te geraken. Op reis das iets anders, maar dan heb je een uitvlucht om andere routes te nemen