Telenet niet gehaast met 5G: "meerwaarde is beperkt"

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

https://www.hln.be/ihln/internet/telene ... ~a1b57796/

Telenet heeft nog altijd geen haast om met 5G te beginnen, ook niet nu Proximus een light-versie van dat nieuwe mobiele netwerk heeft opgestart op sommige plaatsen. Topman John Porter gelooft niet dat de Proximus-aanpak de juiste is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Persoonlijk zie ik er ook nog maar weinig toegevoegde waarde in.

Het is wachten op toepassingen die echt low-latency nodig hebben...
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ook niet, en al helemaal niet voor de doorsnee smartphonegebruiker van vandaag die een reeks van 3 foto's op Instagram plaatst.
Daarvoor hebben ze nu al een stevig 4G-netwerk.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

5G gaat heel het telecom landschap veranderen.
De reden dat de telecom giganten niet happig zijn op 5G is omdat het hun veel omzet gaan kosten.
Een voorbeeld: Je hebt nu duizenden aansluitingen op 2de verblijven.
Eens 5G is uitgerold en mits deftige download volumes zie ik veel mensen hun internet aansluiting thuis opzeggen. Gaan ze naar hun appartement aan de zee nemen ze hun 5G router mee. De aansluiting aan de zee zeggen ze ook op.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

yaris schreef:Eens 5G is uitgerold en mits deftige download volumes zie ik veel mensen hun internet aansluiting thuis opzeggen.
Denk je echt dat er om de 150 meter een mast word geplaatst, zodat er een goede penetratie in huizen en appartementen van 5G mogelijk is. Die investering doen ze nooit.
DarkV schreef:Persoonlijk zie ik er ook nog maar weinig toegevoegde waarde in.
Het is wachten op toepassingen die echt low-latency nodig hebben...
De meerwaarde van 5G ligt bij het beursgebouw. Samen met Elon Musk zijn Starlink en hun laserverbinding tussen de satellieten heb je volgens berekeningen een theoretische winst van 0.76ms om sneller te kunnen reageren tegenover de atlantische fiber die er nu ligt naar de DowJones.
Big money verdienen met sneller te zijn dan de andere beursjongens...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

yaris schreef:Een voorbeeld: Je hebt nu duizenden aansluitingen op 2de verblijven.
Eens 5G is uitgerold en mits deftige download volumes zie ik veel mensen hun internet aansluiting thuis opzeggen. Gaan ze naar hun appartement aan de zee nemen ze hun 5G router mee. De aansluiting aan de zee zeggen ze ook op.
Daar heb je heus geen 5G voor nodig... je kan dit trouwens al met een product zoals Tadaam.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Heeft Telenet eigenlijk een 5G netwerk? Als je antennes zoekt op de kaart zie ik in Leuven bv bij Telenet een hele boel : op 800 mhz, 900 mhz, 2600 mhz en 3500 mhz onder technologie '5G'..

ben eens curieus om te zien of het deze keer weer zo moeilijk gaat zijn voor mvno's om toegang te krijgen tot een nieuw netwerk, en of apple weer hetzelfde vreemde spel gaat spelen als in 2012 met 4G toen enkel verified profielen toegang kregen
JAMIN001
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Indigiswe schreef:Heeft Telenet eigenlijk een 5G netwerk? Als je antennes zoekt op de kaart zie ik in Leuven bv bij Telenet een hele boel : op 800 mhz, 900 mhz, 2600 mhz en 3500 mhz onder technologie '5G'..

ben eens curieus om te zien of het deze keer weer zo moeilijk gaat zijn voor mvno's om toegang te krijgen tot een nieuw netwerk, en of apple weer hetzelfde vreemde spel gaat spelen als in 2012 met 4G toen enkel verified profielen toegang kregen
Hoe kan je zoeken voor enkel naar 5G te vinden?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

timmermc schreef:Big money verdienen met sneller te zijn dan de andere beursjongens...
Vind dit gewoon ziek, dit soort mensen
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Als men in België nu al eens overal start om de frequenties van 700, 800 en 900 MHz te (her)gebruiken, dan zou de mobiele dekking al een stuk beter worden. Het heeft geen zin om hogere snelheden te lanceren als de dekking steeds achteruit gaat door gebruik van steeds hogere frequenties.

Als we zo doorgaan heeft in de toekomst ieder huis een antenne aan de gevel hangen om degelijke 10G dekking te voorzien...
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

JAMIN001 schreef:Hoe kan je zoeken voor enkel naar 5G te vinden?
Dat kan je niet echt, maar in de attesten staat tegenwoordig op het einde altijd welke techologie het is. Wel handig want telenet gebruikt bij ons in het dorp bv 2100 mhz voor 4G, wat vroeger eerder een 3G frequentie was
Van Telenet vind ik er in Leuven best veel , van Proximus niet ook al zijn zij de enigen die een actief 5G netwerk hebben ?
Ben dus benieuwd of Telenet al een actief netwerk heeft of enkel test ?

Een goeie plaats om altijd te kijken is bv een station ofzo, daar vond ik bij de eerste site al direct 5G van telenet

Hier is een voorbeeld van waar op het einde 5G staat (toevallig een attest aangeklikt in leuven, had deze zelf nog niet gezien

Maar iets verder staat dan ook dit (pas op 5G en 4G door elkaar) . Daar staat bij type wel nog "L" en "UMTS". Is dit gewoon omdat de frequenties herbruikt worden, of is dit verkeerd en toch 4G en 3G, met de foute technologie aangeduid ?
Anders zou ook 1800 mhz voor 5G gebruikt worden.
De eerste screen shot is sowieso wel 5G, dus ben wel benieuwd of telenet met iets uit de hoek komt.

Proximus heeft hier bv 5G op 2100 mhz ( op 1 toren die volgens hun kaart heel onze gemeente dekt ) Nog niet kunnen testen maar dat is gewoon onmogelijk.. is een rustig dorp met bossen en lange stukken heuvelachtig gebied en veld, zie ook niet wat de prioriteit hier was maar soit
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Blijkbaar is inderdaad Telenet aanpassingen in zijn antennepark aan het doorvoeren om 5G te ondersteunen maar voor zover mij bekend is er nog geen commerciëel aanbod voor het brede publiek

Concreet voor Leuven Ravenstraat bv. betreft het een gedeeltelijke omschakeling/herbruik van bv. 3G/UMTS voor 5G maar ook blijkbaar ook nieuwe antennes NR3500 ,....

https://zendantenneskaart.omgeving.vlaanderen.be/

Het laatste betrokken conformiteitsattest dateert evenwel pas van 23/10/20 (en dus niet noodzakelijk reeds in dienst/operationeel)
Nathalie-ken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jan 2014, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Commercieel lanceert Telenet nog geen 5G
Ze hebben toch de intentie.... aanvragen ......Leuven, Hasselt , Antwerpen.
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Hoe 5G in België?
Dat is toch een klucht.

De Sutter (Groen), heeft aan zakenkrant De Tijd laten weten dat de veiling voor de nieuwe internettechnologie ten vroegste eind 2021 of begin 2022 zal plaatsvinden.

Mvg
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

5g voor de doorsnee particulier gaat niks opbrengen buiten wat meer reclame voor hun neus "kijk hoe snel wij zijn", dat vervolgens in praktijk een stuk lager zal zijn doordat iedereen er gelijktijdig op zit.
de vooruitgang in naam van "meer, sneller, groter" gaat me eerlijk genoeg wat te snel, maargoed dat ligt misschien aan mij? :)

2g -> 1991 (90% wereldpenetratie in 2011)
3g -> 2001 (45% wereldpenetratie in 2011)
4g -> 2006
5g -> 2018

tegen dat je dus de eerste testen een beetje fatsoenlijk rond krijgt om te kijken of er invloed is op klimaat, milieu, dieren of mens zit je al 3 technologieen verder.

let op: ik ben wel degelijk voor vooruitgang, verbetering, en vernieuwing... maar soms vraag ik me af of de prioriteiten wel juist liggen...
4g doet zijn job, er is lora en er is wifi... kunnen we eerst de focus wat shiften naar de medische vooruitgang?
(vergeet ook niet: asbest was lang geen risico, roken was lang geen risico, en stoflong door in de mijn te werken was ook niet zo'n ramp - gezondheid gaat zeker niet voor centen in deze wereld)

en om wetenschap vs technologie even te kaderen, waarom ik zeg dat het niet in balans is:

in 97 werd dolly gekloond. tot op vandaag kunnen we nog steeds ziektes zoals (bijvoorbeeld) kanker, hiv, en alzheimer niet oplossen.
in 96/97 kwam de nokia 9000 en de pentium 2 230mhz uit.... vandaag heb je een 8core 2ghz ding in je broekzak zitten dat meer kan dan de vorige 2 samen.
we schieten volop dingen de ruimte in (gps, glonass, gallileo, starlink, skysat, ...) maar 70 a 80% van de oceaan kennen we nog geeneens.

dus het enige wat ik op dit ogenblik in die snelle sprongen zie is voor investeerders en bedrijven zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”