Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

quovadis schreef: DAt de cijfers omhoog sinds september is toch niet onlogisch, alle vakanties gedaan, alle hobby starten terug op, iedereen zijn sociaal leven begint weer, horeca draait vollen bak, versoepeling na versoepeling tot 2 weken geleden,... Maar nee alles is de schuld van de stoute, boze scholen :beerchug:
Je hebt gelijk maar vergeet één factor die daarstraks op de persconferentie als sleutel tot aanpak van de pandemie is vernoemd: menselijk gedrag.

Gisteren bij ons aan het station nog gezien hoe een groepje van een 10- tal straatlopers zonder mondmasker samenhokte aan het stationsplein met een blik bier in de hand dat ze uit een zaak in de buurt gehaald hadden met enkel automaten ...

Sommigen zullen het nooit leren natuurlijk.

Eerlijk gezegd, vrees ik dat, een significant deel van de bevolking de zaken misschien een klein beetje zullen beginnen snappen wanneer er gewoon weer een lockdown zoals in maart wordt ingevoerd. Als men het nu nog niet begrepen heeft of wil begrijpen, zal dat nog de enige oplossing zijn met als gevolg ... prettig eindejaar ! Dit laatste natuurlijk ook weer voor diegenen die het spel wel correct gespeeld hebben.

En aub nogmaals, geen schijnheilige applausstonden meer voor ons als gezondheidswerker. Houd ook de lakens maar binnen aub. Met de komende winter maanden zullen die voor andere doeleinden kunnen gebruikt worden ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

quovadis schreef:, ik wil voor het gemak aannemen dat ze maar half zo besmettelijk aan als (volwassen)
Volgens hem zijn de scholen de grote motor voor de ganse pandemie maar er is daar 0,0 bewijs van.
we weten dat kinderen besmet raken, we weten dat ze kunnen besmetten,...
we weten idat kinderen per definitie, op een grote extreem uitzondering na, zo goed als altijd asymptomatisch zijn en nooit ziek worden.
test je enkel symptomatische kinderen kom je aan belachelijk lgae cijfers, dat zijn tenslotte extreme uitzonderingen,. Heb je nu zicht op de situatie? ik vrees ervoor

Wat we wel hebben is de grafiek en die knalt vanaf september. je kunt er nog de vakantie aan hangen maar beweren dat de horeca sindsdien volle bak open was?
Hoe de situatie met de horeca is weet je ook niet. Het is een feit dat de registratielijsten in de horeca NOOIT opgevraagd worden door de overheden end at een belg bij mooi weer een pintje gaat pakken. da's ook normaal

wil je beleid voeren met je weten wat er aan de hand is. Het beleid kiest er inderdaad voor om niets te weten,
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

1207 schreef:
quovadis schreef:, ik wil voor het gemak aannemen dat ze maar half zo besmettelijk aan als (volwassen)
Volgens hem zijn de scholen de grote motor voor de ganse pandemie maar er is daar 0,0 bewijs van.
we weten dat kinderen besmet raken, we weten dat ze kunnen besmetten,...
we weten idat kinderen per definitie, op een grote extreem uitzondering na, zo goed als altijd asymptomatisch zijn en nooit ziek worden.
test je enkel symptomatische kinderen kom je aan belachelijk lgae cijfers, dat zijn tenslotte extreme uitzonderingen,. Heb je nu zicht op de situatie? ik vrees ervoor

Wat we wel hebben is de grafiek en die knalt vanaf september. je kunt er nog de vakantie aan hangen maar beweren dat de horeca sindsdien volle bak open was?
Hoe de situatie met de horeca is weet je ook niet. Het is een feit dat de registratielijsten in de horeca NOOIT opgevraagd worden door de overheden end at een belg bij mooi weer een pintje gaat pakken. da's ook normaal

wil je beleid voeren met je weten wat er aan de hand is. Het beleid kiest er inderdaad voor om niets te weten,
gelieve mij correct te quoten. Die eerste zin is niet van mij

en ivm Horeca, je kan toch niet tegenspreken dat het vollen bak was in de Horeca. Ik leg door ook helemaal geen schuld in voor de pandemie maar alles sinds begin september op de scholen steken, is je reinste onzin. En dat er niets gebeurd is met registratielijsten is gewoon een schande.

Ik heb ook weet van kinderen die in quarantaine zitten maar dat komt dan omdat 1 van de ouders positief heeft getest en de kinderen gelukkig negatief maar ze moeten in quarantaine blijven. Tuurlijk zijn er ook besmettingen bij kinderen maar zomaar gratuit stellen dat alles via de school verloopt is gewoon de waarheid oneer aandoen. En dat is hetgeen Ccalalyst nu al mee bezig sinds mei
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef: Ik heb ook weet van kinderen die in quarantaine zitten maar dat komt dan omdat 1 van de ouders positief heeft getest en de kinderen gelukkig negatief maar ze moeten in quarantaine blijven. Tuurlijk zijn er ook besmettingen bij kinderen maar zomaar gratuit stellen dat alles via de school verloopt is gewoon de waarheid oneer aandoen. En dat is hetgeen Ccalalyst nu al mee bezig sinds mei
Ik zeg niet dat alles via de school verloopt. Wel dat er een oorzakelijk verband is met de stijging sinds 1 september, overigens overal in de EU behalve Duitsland, die uiteindelijk exponentieel gegaan is. Het is niet de enige oorzaak, het is wel de oorzaak die alles in gang gestoken heeft. De horeca is dat niet, zij hebben in juli perfect gebold in koud en kil weer zonder drama's. Maar de scholen hebben het aantal besmettingen doen toenemen, en de horeca heeft dat vervolgens wel versterkt.

Mijn mening is dat we een te hoge prijs moeten betalen voor het open houden van de scholen. Plain and simple. Scholen zijn veel waard, maar geen economie die in duigen ligt en talloze doden. Dat is teveel, trop is trop, er is ergens een grens. Vergeet niet: dat betekent straks geen jobs voor veel leerlingen die dit jaar afstuderen, en een schuld die ze voor de rest van hun leven gaan moeten terugbetalen. Dus de enige die hier wint, dat ben jij, die je kinderen niet bij je hebt terwijl je telewerkt. En kom niet af met leerachterstand, want de grens van de schijnheiligheid is ook wel bereikt.

Btw, de maatregelen die wij genomen hebben heeft Frankrijk al een tijd geleden genomen. Ze werken niet, gisteren maar liefst 41k gevallen, een nieuw triest record. Er blijft nu al niet veel meer open daar, behalve het werk en de scholen. Het zal uiteindelijk niet Weyts, noch jij en ik zijn die het lot van de scholen gaan beslissen, wel Frankrijk. Als zij de scholen sluiten, gebeurt het hier ook. Met de cijfers van nu zal dat mogelijks niet lang meer duren. En dan zal jij, als de laatste overblijvende winnaar, ook het onderspit moeten delven. Niemand is vrijgesteld, iedereen moet een inspanning leveren (behalve de politiek en het professioneel voetbal).
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: en ivm Horeca, je kan toch niet tegenspreken dat het vollen bak was in de Horeca.
de horeca draait al sinds mei op 1/2 kracht of zelfs minder en 80% vd bevolking gaat enkel iets drinken als ze buiten kunnen zitten.
beetje intellectuele eerlijkheid mag.
al besef ik dat dit in politieke debatten, politiek gelijk halen, nooit iets te zoeken heeft.
Ik leg door ook helemaal geen schuld in voor de pandemie maar alles sinds begin september op de scholen steken, is je reinste onzin.
ik ga enkel af op de grafiek en het gaat niet om schuldvan deze of gene

naast horeca haal je het argument vakantiegangers aan. 80% zat in minimaal oranje gebied terwijl Vlaanderen ook al altijd minimaal oranje is geweest.
In de krokusvakantie brachten de mensen het virus mee, dat deden de vakantiegangers in augustus echt niet.
quovadis schreef:Tuurlijk zijn er ook besmettingen bij kinderen maar zomaar gratuit stellen dat alles via de school verloopt is gewoon de waarheid oneer aandoen.
omdat we het niet weten en het beleid het niet wil weten

vorige week hadden we dat voorbeeld van dat rusthuis
een toevallige test en 50% vd bewoners was positief. Dat waren mensen van gemiddeld 90j en zelfs daar heeft 60 à 70% dus geen symptomen.
Nu hebben ze nog een rusthuis getest en daar zijn er ook een stuk of 60 bewoners besmet waarvan opnieuw 3 kwart geen symptomen en geen last heeft.

als je dat weet, na toevallige ontdekkingen, dan zegt dat mij iets over de scholen of dat je daar toch echt dringend moet gaan kijken
is het geen motor? hopelijk
is het wel een motor? dan hebben de huidige maatregelen weinig zin en zal die bom toch echt gewoon ne keer ontploffen.

nu de kop in "'t zan steken en er een politiek debat van maken om je gelijk te halen en je partijlijn door te zetten?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:

Mijn mening is dat we een te hoge prijs moeten betalen voor het open houden van de scholen. Plain and simple. Scholen zijn veel waard, maar geen economie die in duigen ligt en talloze doden. Dat is teveel, trop is trop, er is ergens een grens. Vergeet niet: dat betekent straks geen jobs voor veel leerlingen die dit jaar afstuderen, en een schuld die ze voor de rest van hun leven gaan moeten terugbetalen. Dus de enige die hier wint, dat ben jij, die je kinderen niet bij je hebt terwijl je telewerkt. En kom niet af met leerachterstand, want de grens van de schijnheiligheid is ook wel bereikt.
Dit slaat natuurlijk alles. Onze economie valt in duigen door de scholen op te houden? Terwijl net de economie zou stilvallen als je de scholen sluit met als gevolg minder jobs enz... :lol:

Ook link je nu rechtstreeks de doden aan het openhouden van de scholen? Wat is het volgende, dat de scholen het virus hebben uitgevonden? :bang:

Hetgeen alle kinderen hier mee winnen is dat ze kunnen blijven naar school gaan, dat ze kunnen blijven evolueren in hun ontwikkeling, dat ze bij hun leeftijdsgenoten zitten waar ze zaken leren, dingen opsteken,...

Persoonlijk kan het mij geen z*k schelen of mijn kinderen hier zijn of niet om te kunnen werken. Ik kan perfect van overal mijn werk doen zolang ik een internetlijn heb. En schijnheiligheid?

edit: @1207: Horeca was nochtans wel al terug op niveau aan het geraken de laatste weken. Meer en meer mensen vonden de wegterug naar restaurant en cafés. En ok vollen bak was mssn licht overdreven maar toch horeca zat stilaan weer voller en voller
Laatst gewijzigd door quovadis 23 okt 2020, 10:36, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Om het heel correct te stellen:

De grondreden van deze golf zijn nog altijd de terugkeerders. Maar dat was aan het afnemen, tegen 15 september zou deze golf gedaan zijn. Tot het genie Weyts de scholen heropende en de rest is geschiedenis, met verdere versterkingen (doch van veel kleinere aard) door de horeca en co. Mijn woede op Weyts zit hem daarin: had de man nu eens 2 weken gewacht en naar het advies van Sciensano geluisterd, dan zaten we vandaaf niet in de situatie van nu. Hij is het gezicht van de tweede golf.
quovadis schreef:Onze economie valt in duigen door de scholen op te houden? Terwijl net de economie zou stilvallen als je de scholen sluit met als gevolg minder jobs enz... :lol:
In maart hebben we de scholen gesloten en even later hebben we de economie goed kunnen heropenen. Dat was een korte pijn. Jobverlies beperkt.

Nu kiezen we voor een lange pijn, die m.i. maanden zal aanhouden tot maart, als de huidige maatregelen hetzelfde blijven. Jobverlies veel groter. Er zijn nog andere sectoren dan diegene die jij werkt, en die sectoren zijn aan het bloeden, wat een domino-effect heeft op de economie en het begrotingstekort.

En als de scholen straks toch moeten sluiten, wat hebben we dan eigenlijk gewonnen?
quovadis schreef:Ook link je nu rechtstreeks de doden aan het openhouden van de scholen?
Dat klopt, het is namelijk zo dat een kind een besmetting op school kan oplopen, en dat vervolgens in een huishouden kan introduceren. Het is mogelijk dat een ouder of grootouder uiteindelijk overlijdt omwille van een besmetting van dat kind. Dat betreft een deel van de doden.
quovadis schreef:Hetgeen alle kinderen hier mee winnen is dat ze kunnen blijven naar school gaan, dat ze kunnen blijven evolueren in hun ontwikkeling, dat ze bij hun leeftijdsgenoten zitten waar ze zaken leren, dingen opsteken,...
Graag wijs ik je er op dat de VSK, die de leerlingen in het secundair onderwijs vertegenwoordigen, zegt dat de leerlingen veel liever afstandsonderwijs verkiezen, na een positieve evaluatie van vorig jaar. Het is 2020, je hebt geen school meer nodig om bij leeftijdsgenoten te zitten hoor. We hebben internet enzo.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 10:41, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Ook link je nu rechtstreeks de doden aan het openhouden van de scholen?
Dat klopt, het is namelijk zo dat een kind een besmetting op school kan oplopen, en dat vervolgens in een huishouden kan introduceren. Het is mogelijk dat een ouder of grootouder uiteindelijk overlijdt omwille van een besmetting van dat kind.
quovadis schreef:Hetgeen alle kinderen hier mee winnen is dat ze kunnen blijven naar school gaan, dat ze kunnen blijven evolueren in hun ontwikkeling, dat ze bij hun leeftijdsgenoten zitten waar ze zaken leren, dingen opsteken,...
Graag wijs ik je er op dat de VSK, die de leerlingen in het secundair onderwijs vertegenwoordigen, zegt dat die leerlingen veel liever afstandsonderwijs verkiezen. Het is 2020, je hebt geen school meer nodig om bij leeftijdsgenoten te zitten hoor.

Het is mogelijk? Dan moet je alles en iedereen terug in volledige lockdown in zijn eigen woonst want je kan het virus ook ergens oplopen en dan doorgeven en dan kan er iemand sterven. Staat los van de scholen.

Secundair onderwijs is maar 1 deel van de schoolgaande jeugd. Je vergeet blijkbaar alle basisschool kinderen, alle kleuter, alle kinderen die buitengewoon onderwijs krijgen,...
En natuurlijk willen de leerlingen liever thuis zitten en dan afspreken met hun vrienden zonder naar school te moeten gaan. Lijkt me de evidentie zelve. Denk je nu werkelijk dat alle leerlingen van het secundair braaf thuis zullen blijven en niet zullen afspreken? Dan doe je het beter in een "veilige omgeving" op school waar er controle is
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Het is mogelijk? Dan moet je alles en iedereen terug in volledige lockdown in zijn eigen woonst want je kan het virus ook ergens oplopen en dan doorgeven en dan kan er iemand sterven. Staat los van de scholen.
Ik zie niet in waarom dat niet zou lukken. In maart is het gelukt. Het is achteraf dat de blunders gemaakt zijn, maar dat hoeft niet opnieuw te gebeuren.
quovadis schreef: En natuurlijk willen de leerlingen liever thuis zitten en dan afspreken met hun vrienden zonder naar school te moeten gaan. Lijkt me de evidentie zelve. Denk je nu werkelijk dat alle leerlingen van het secundair braaf thuis zullen blijven en niet zullen afspreken? Dan doe je het beter in een "veilige omgeving" op school waar er controle is
Die paternalistische houding en die negatieve kijk op jongeren hoeft voor mij niet. Ik zie jongeren die verantwoord de regels volgen, zoals sommige volwassenen. Ik zie ook jongeren die dat niet doen, zoals sommige volwassenen. Beetje flauw dus.

De jongeren evalueren het afstandsonderwijs positief en willen er naar terug. Mag er ook eens naar hen geluisterd worden, of zijn het de ouders die alles voor het zeggen moeten hebben?

En ze mogen perfect afspreken in buitenlucht, wat veel veiliger is dan in zo'n muf klaslokaal waar er nog altijd CO2 ronddwaalt die een jaar of 20 geleden uit een long geperst werd. Ik geloof eerder de wetenschap dan een 9-jaar pol&soccer ex-dierenwelzijn minister als het over de veiligheid van klasruimtes aankomt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Het is mogelijk? Dan moet je alles en iedereen terug in volledige lockdown in zijn eigen woonst want je kan het virus ook ergens oplopen en dan doorgeven en dan kan er iemand sterven. Staat los van de scholen.
Ik zie niet in waarom dat niet zou lukken. In maart is het gelukt. Het is achteraf dat de blunders gemaakt zijn, maar dat hoeft niet opnieuw te gebeuren.
quovadis schreef: En natuurlijk willen de leerlingen liever thuis zitten en dan afspreken met hun vrienden zonder naar school te moeten gaan. Lijkt me de evidentie zelve. Denk je nu werkelijk dat alle leerlingen van het secundair braaf thuis zullen blijven en niet zullen afspreken? Dan doe je het beter in een "veilige omgeving" op school waar er controle is
Die paternalistische houding en die negatieve kijk op jongeren hoeft voor mij niet.

En ze mogen perfect afspreken in buitenlucht, wat veel veiliger is dan in zo'n muf klaslokaal waar er nog altijd CO2 ronddwaalt van een jaar of 20 geleden.
Omdat je dan net de economie die de vorige lockdown stilaan weer te boven komt, weer compleet lam legt. Je gaat er net voor zorgen dat er veel mensen op straat zullen staan dan. Was jij net niet bezig over jobs voor de schoolverlaters?

ivm de jeugd: we hebben gezien hoe goed ze zijn met de maatregelen, de beelden van de Overpoort gezien? Hoevaak zie je ze niet op een kluitje staan zonder mondmasker,... Dus ja ik heb mijn bedenkingen bij het opvolgen door hen. Dus die paternatlistische houden en negatieve kijk zoals jij het noemt is gewoon de realiteit.

Ivm Weyts: het is idd een incompetente mens, daar heb je helemaal gelijk in :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:
Omdat je dan net de economie die de vorige lockdown stilaan weer te boven komt, weer compleet lam legt. Je gaat er net voor zorgen dat er veel mensen op straat zullen staan dan. Was jij net niet bezig over jobs voor de schoolverlaters?
Maar dat zijn we nu ook aan het doen. Veel trager, maar ook veel langgerekter. En die cijfers, die dalen nog altijd niet hé! Tijdens de eerste golf zagen we nu (zoveel tijd na de eerste maatregelen) al een effect.

Nog meer sluiten? Nog meer technisch werklozen? Nog meer belastingsinkomsten die wegvallen?
Maar ook: nog meer patienten in tubes? Nog meer doden?

Wat is jouw grens? Waar stopt het? Tot het jouw treft?

Snap nu toch eens: het zal altijd een prijs kosten. Maar ik heb liever een korte pijn dan een langgerekte die maanden gaat duren. En het is niet omdat jouw sector (NOG) niet getroffen is dat de economie niet aan het bloeden is...

Dit dus: https://www.hln.be/dossier-coronavirus/ ... ~a95eae7b/

Het land die dit economisch het sterkst aan het overkomen is, is het land dat voor de volledige lockdown ging.
quovadis schreef:ivm de jeugd: we hebben gezien hoe goed ze zijn met de maatregelen, de beelden van de Overpoort gezien? Hoevaak zie je ze niet op een kluitje staan zonder mondmasker,... Dus ja ik heb mijn bedenkingen bij het opvolgen door hen. Dus die paternatlistische houden en negatieve kijk zoals jij het noemt is gewoon de realiteit
Volwassenen zijn zeker niet beter. De jongeren stigmatiseren is misplaatst. Er zijn er veel meer die de regels wel respecteren.
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: edit: @1207: Horeca was nochtans wel al terug op niveau aan het geraken de laatste weken.
Als je niet eens erkent dat elk etablissement maximaal op de 1/2 van zijn capaciteit kan draaien sinds mei houdt het natuurlijk op.

empirie is nu eenmaal wat ze is
vanaf opening scholen is het virus ontploft, geheel zoals je verwacht. Opening scholen gooit massa's mensen samen en geheel in de lijn vd verwachtingen stijgen 6 à 7 weken later de opname en ic-cijfers exponentieel.

je mag het op alles en iedereen steken. Begin september lieten we toe dat 1,5miljoen mensen dicht op mekaar samen moesten komen, 3e week van september werd er nog wat olie op dat vuur gegooid met de opening vd hogescholen. Waar middelbaar vaak in de eigen buurt is zijn hogescholen massa's verre verplaatsingen (strikt verboden tijdens de 1e lockdown).
de empirie is er nu eenmaal.

bewijs?
ik zou niet liever hebben dat men in elke provincie volgende week een paar scholen test (elke leerling). Weten we, alleszins een idee, hoeveel er nu echt besmet zijn na 2 maand school. dus niet enkel dat promille kinderen dat effectief meot hoesten en dei men daarom test.

Is het resultaat dan zoals in die 2 A'pse rusthuizen, waar >50% vd bewoners besmet is, dan zijn we uitgepraat en is de conclusie logisch. Als je dat dan laat woekeren dan zal het echt niet helpen dat je nu de dierentuin een paar extra regels oplegt.
Laatst gewijzigd door 1207 23 okt 2020, 11:01, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Op 1 week tijd heb ik al 3 kennissen die in quarantaine gaan wegens besmetting bij de kinderen op school ... toeval ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Maar, zijn de besmettingen op school gebeurd?

Deze week op onze zoon zijn middelbare school de 5e besmetting, zullen zien wat de contacttracing geeft. In de vorige 4 gevallen was er geen enkele verdere besmetting binnen de school. Daar moesten ze ook al langer mondmaskers op speelplaats opzetten.
1207
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Maar, zijn de besmettingen op school gebeurd?
dat zou brononderzoek moeten doen, maar dat bestaat hier niet.
Dus beslist men nu politiek dat die ouders nooit door de school besmet kunnen zijn
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:
Maar dat zijn we nu ook aan het doen. Veel trager, maar ook veel langgerekter. En die cijfers, die dalen nog altijd niet hé! Tijdens de eerste golf zagen we nu (zoveel tijd na de eerste maatregelen) al een effect.

Nog meer sluiten? Nog meer technisch werklozen? Nog meer belastingsinkomsten die wegvallen?
Maar ook: nog meer patienten in tubes? Nog meer doden?

Wat is jouw grens? Waar stopt het? Tot het jouw treft?

Snap nu toch eens: het zal altijd een prijs kosten. Maar ik heb liever een korte pijn dan een langgerekte die maanden gaat duren. En het is niet omdat jouw sector (NOG) niet getroffen is dat de economie niet aan het bloeden is...

Dit dus: https://www.hln.be/dossier-coronavirus/ ... ~a95eae7b/

Het land die dit economisch het sterkst aan het overkomen is, is het land dat voor de volledige lockdown ging.
quovadis schreef:ivm de jeugd: we hebben gezien hoe goed ze zijn met de maatregelen, de beelden van de Overpoort gezien? Hoevaak zie je ze niet op een kluitje staan zonder mondmasker,... Dus ja ik heb mijn bedenkingen bij het opvolgen door hen. Dus die paternatlistische houden en negatieve kijk zoals jij het noemt is gewoon de realiteit
Volwassenen zijn zeker niet beter. De jongeren stigmatiseren is misplaatst. Er zijn er veel meer die de regels wel respecteren.
Ik stigmatiseer niemand, vele volwassenen volgen de regels ook niet. We waren bezig over de jeugd dus is het maar normaal dat ik daarover bezig ben.

bedankt voor de link naar HLN artikel waar Van Ranst mooi en duidelijk zegt dat in een nieuwe lockdown de scholen moeten openblijven :-D. Ook wordt er gezegd dat een Belgische lockdown enkel zin heeft als dit in de buurlanden ook zou gedaan worden ;-).

Mijn sector is wel degelijk al getroffen maar zou helemaal in de penarie zitten als we nu terug een volledige lockdown zouden krijgen. Jij krijgt dan een bloedbad

edit: @1207: klopt helemaal dat de horeca aan minder draaide dan voor de crisis, maar dat wil niet zeggen dat de laatste weken veel mensen toch weer de horeca gingen bezoeken. En dat niet iedereen dit volgens de regels deed. Nogmaals de horeca is voor mij ook niet het grootste probleem. Was gewoon 1 van de vele zaken die ervoor zorgde dat er weer veel meer sociale contacten
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: bedankt voor de link naar HLN artikel waar Van Ranst mooi en duidelijk zegt dat in een nieuwe lockdown de scholen moeten openblijven :-D.
Tot hij straks het omgekeerde zegt. Je kent hem onderhand wel (mondmasker geen mondmasker). Mijn punt is: liever kort en hevig dan langgerekt.
quovadis schreef:Ook wordt er gezegd dat een Belgische lockdown enkel zin heeft als dit in de buurlanden ook zou gedaan worden ;-).
In de praktijk dus Frankrijk. En als ik hun cijfers zie, kan dat zomaar eens gebeuren.
quovadis schreef:Mijn sector is wel degelijk al getroffen maar zou helemaal in de penarie zitten als we nu terug een volledige lockdown zouden krijgen. Jij krijgt dan een bloedbad
Wel, de horeca zit nu volledig in de penarie. Straks zal het mogelijks ook aan andere sectoren zijn, als de cijfers van Frankrijk een voorbode zijn.

Het virus ontziet niets of niemand.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Hu? https://sporza.be/nl/2020/10/23/wel-nog ... 437552602/

Voetbal zonder supporters, maar ATP Antwerpen mag gewoon met publiek doorgaan tem zondag.
"Alle protocols zijn op voorhand goedgekeurd. We zijn een evenement dat vorige zondag onder de "oude maatregelen" gestart is en dat mag afgerond worden."
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:[

Wel, de horeca zit nu volledig in de penarie. Straks zal het mogelijks ook aan andere sectoren zijn, als de cijfers van Frankrijk een voorbode zijn.

Het virus ontziet niets of niemand.
alsof de horeca niet in dezelfde penarie zou zitten met een volledige lockdown?

en ivm Marc Van Ranst: hij heeft de scholen nooit willen sluiten, zelfs niet bij de vorige lockdown.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: alsof de horeca niet in dezelfde penarie zou zitten met een volledige lockdown?
Om mijn punt thuis te drijven: heel het economisch herstel sinds de eerste fase is nu al om zeep met de huidige maatregelen, dus dat argument vervalt. Niet alleen bij ons, in de ganse EU. Ik voel aan dat je nog altijd denkt "tant pis voor hen, het is vooralsnog mijn sector niet", maar het is niet mijn taak om je uit te leggen hoe de economie verwezen zit en hoe de domino-stenen uiteindelijk allemaal vallen.

Verder blijven de cijfers maar stijgen, nu gemiddeld meer dan 10k per dag. Ziekenhuizen stellen niet-dringende operaties uit.

Dus mijn vraag opnieuw: waar is de grens voor het openhouden van die scholen? Wanneer ga je zeggen "ok, die prijs is te veel"?

De regering heeft gesloten wat ze nog kon om de indruk te geven dat ze iets doet, en om Wallonie te kalmeren, nl de pretparken. Niet dat dat veel gaat uitmaken, maar deze regering sluit ook niets wat effect heeft. Veel meer opties hebben ze dus blijkbaar niet meer alvorens ze bij de scholen gaan komen. Als Wallonie volgende week blijft blazen, wat dan?
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Er is nog geen enkele hobby geimpacteerd bij onze kinderen. Er kan dus nog HEEL veel gebeuren voor men aan de scholen moet raken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst wil de scholen toe, maar de dansles en de turnles mogen open blijven :roll: .

Ik stel de vraag anders: wat is er nog nodig om naar een volledige lockdown te gaan, exclusief de scholen?
Hoeveel ziekenhuizen moeten bijkomend aan de alarmbel trekken?
Of gaan we echt wachten tot ze in Luik melden dat er 3 mensen dood zijn gegaan in de gang, wachtende op verzorging?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Er is nog geen enkele hobby geimpacteerd bij onze kinderen. Er kan dus nog HEEL veel gebeuren voor men aan de scholen moet raken.
Dat is omdat je argument om de scholen open te houden vervalt als je daar aan raakt.

De scholen zijn vandaag nog altijd open obv het idee dat kinderen niet besmettelijk kunnen zijn. Dat is ook waar Wacko Ben zijn "een klaslokaal is veel veiliger dan de buitenlucht" op gestoeld is. De wetenschap zegt iets anders, maar dat doet niet terzake, we volgen hier de politiek en niet de wetenschap, anders raken we niet aan een gemiddelde van 10k per dag en patienten in tubes die de wereld rondgaan.

Als je vrije tijd voor kinderen verbiedt, dan geef je toe dat de wetenschap gelijk had en dat ze wel besmettelijk zijn, valt je argument voor de scholen ook meteen weg, en kan je ze meteen sluiten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 11:57, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Dat is omdat je argument om de scholen open te houden vervalt als je daar aan raakt.
Er is toch wel een verschil tussen op een stoel luisteren naar de juf en met z'n allen op een turnmat staan springen?
De scholen zijn vandaag nog altijd open obv het idee dat kinderen niet besmettelijk kunnen zijn. De wetenschap is anders, maar we volgen de politiek, niet de wetenschap.
Dan heb je niet goed gevolgd of geluisterd, wat uw schoolhaat kan verklaren.
Scholen zijn open omdat:
- transmissie door kinderen heel beperkt is
- leerachterstand voorkomen dient te worden (zie gevolgen eerdere lockdown)
- je ouders thuis zet en/of intergenerationeel gaat mixen als je scholen sluit

Hoe belangrijk elk van die argumenten zijn, mag je zelf kiezen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: alsof de horeca niet in dezelfde penarie zou zitten met een volledige lockdown?
Om mijn punt thuis te drijven: heel het economisch herstel sinds de eerste fase is nu al om zeep met de huidige maatregelen, dus dat argument vervalt. Niet alleen bij ons, in de ganse EU. Ik voel aan dat je nog altijd denkt "tant pis voor hen, het is vooralsnog mijn sector niet", maar het is niet mijn taak om je uit te leggen hoe de economie verwezen zit en hoe de domino-stenen uiteindelijk allemaal vallen.

Verder blijven de cijfers maar stijgen, nu gemiddeld meer dan 10k per dag. Ziekenhuizen stellen niet-dringende operaties uit.

Dus mijn vraag opnieuw: waar is de grens voor het openhouden van die scholen? Wanneer ga je zeggen "ok, die prijs is te veel"?

De regering heeft gesloten wat ze nog kon om de indruk te geven dat ze iets doet, en om Wallonie te kalmeren, nl de pretparken. Niet dat dat veel gaat uitmaken, maar deze regering sluit ook niets wat effect heeft. Veel meer opties hebben ze dus blijkbaar niet meer alvorens ze bij de scholen gaan komen. Als Wallonie volgende week blijft blazen, wat dan?
Dat de cijfers nog zouden stijgen, lijkt me niet meer dan normaal. De vorige maatregelen zijn nog maar van vorige week dus nog 2 weken wachten op die verbetering.

En idd er is nu een halt in het economisch herstel wat logisch is natuurlijk maar bij een sluiting ga je terug naar af.

En de grens voor de scholen ophouden? Zoals Van Ranst ook zegt ik zou de scholen gewoon openhouden. Indien besmettingen kan je tijdelijk sluiten als het nodig is.

edit: @Heist_175: volledig gelijk
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Er is toch wel een verschil tussen op een stoel luisteren naar de juf en met z'n allen op een turnmat staan springen?.
Is er een verschil met een activiteit waarbij er gezongen wordt in de basisschool? Leertermen enzo.
heist_175 schreef: Scholen zijn open omdat:
Is niet waar. Ik ga niet blijven verwijzen naar de studies die gekend en gezaghebbend zijn en Sciensano zelfs niet meer ontkent. Het is zinloos als je niet wil geloven wat niet in je kraam past.
heist_175 schreef:- leerachterstand voorkomen dient te worden (zie gevolgen eerdere lockdown)
Leerachterstand dient niet alleen voorkomen maar ook geremedieerd te worden. Maar dat is niet waarom de scholen open zijn.

En wat met de scholen die nu dicht zijn? Tant pis voor hen, het zijn toch maar kansarme scholen, als er daar leerachterstand is dan is het geen probleem.
heist_175 schreef: je ouders thuis zet en/of intergenerationeel gaat mixen als je scholen sluit
De meeste ouders zitten al thuis, intergenerationeel mixen gebeurt nog altijd buiten de schooluren, want onder de bevolking leeft - bij het gebrek aan lockdown - nog altijd de illusie dat er weinig aan de hand is. 0/3.
quovadis schreef: Dat de cijfers nog zouden stijgen, lijkt me niet meer dan normaal. De vorige maatregelen zijn nog maar van vorige week dus nog 2 weken wachten op die verbetering.
Maak je borst maar nat dan. Frankrijk nam dezelfde maatregelen eerder en daar stijgen ze nog harder. Gisteren record van 14k/dag, vandaag de psychologische kaap van 1 miljoen totaal.
quovadis schreef:En de grens voor de scholen ophouden? Zoals Van Ranst ook zegt ik zou de scholen gewoon openhouden. Indien besmettingen kan je tijdelijk sluiten als het nodig is.
Dus de economie volledig sluiten (behalve telewerk = verplicht) en laat ons zeggen, een 10k doden per dag tot maart, dat is voor jou een aanvaardbare prijs?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Scholen zijn open omdat:
Is niet waar. Ik ga niet blijven verwijzen naar de studies die gekend en gezaghebbend zijn en Sciensano zelfs niet meer ontkent. Het is zinloos als je enkel je eigen pseudo-wetenschap wil geloven.
Ahja, die studie met 192 "kinderen" tussen 0 en 25 jaar.
Zéér relevant.
heist_175 schreef:- leerachterstand voorkomen dient te worden (zie gevolgen eerdere lockdown)
Leerachterstand dient niet alleen voorkomen maar ook geremedieerd te worden. Maar dat is niet waarom de scholen open zijn.
Nu wordt er geremedieerd per kind, enkele dagen.
Het is al minder realistisch als 1,2miljoen kinderen geremedieerd moeten worden, lijkt me.
heist_175 schreef: je ouders thuis zet en/of intergenerationeel gaat mixen als je scholen sluit
De meeste ouders zitten al thuis, intergenerationaal mixen gebeurt nog altijd buiten de schooluren. 0/3.
Ouders thuis: mogelijks, maar werkend. En zij die in een fabriek werken, zitten nu niet thuis.
Intergenerationeel mixen zal nu beperkter zijn, maar het staat ieder vrij de maatregelen aan zijn gat te vegen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Ahja, die studie met 192 "kinderen" tussen 0 en 25 jaar.
Zéér relevant.
Inderdaad, ondertussen bijgetreden door een studie van een half miljoen kinderen in India met exact dezelfde conclusie. Blijkt dat het in India gemakkelijker is om veel subjecten te vinden, in de VS is het moeilijker al heeft men het toch kunnen doen.

Maar goed, ik veronderstel dat je zal zeggen dat het virus zich in India helemaal anders gedraagt dan hier omdat het virus zich aantrekt van landsgrenzen, het virus in India is een totaal ander virus dan hier. Je zal ook zeggen dat uit het feit dat het in India bewezen is met veel subjecten niets verandert aan het weinige aantal van de studie in de VS. Je kan studies immers niet samenleggen, elke studie is een eilandje en je kan geen enkel verband leggen tussen twee wetenschappelijke studies, ook al gaat het over dezelfde materie.

Dus waar is jouw studie met het tegendeel? Die van NL - die overigens al niet ontkent dat kinderen besmettelijk zijn - kan je moeilijk bovenhalen als je die met 192 niet genoeg vond...
heist_175 schreef: Nu wordt er geremedieerd per kind, enkele dagen.
Bron. Als in: richtlijn van Weyts Ben of ondergeschikte die zegt dat de leerkrachten de eindtermen mogen opgeven tvv remediering (want het is het een of het ander, er zijn niet meer schooluren dan vorig jaar).
heist_175 schreef: Ouders thuis: mogelijks, maar werkend. En zij die in een fabriek werken, zitten nu niet thuis.
Maandag zitten er nog een pak meer thuis. En volgende week wss nog meer.
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: En de grens voor de scholen ophouden? Zoals Van Ranst ook zegt ik zou de scholen gewoon openhouden. Indien besmettingen kan je tijdelijk sluiten als het nodig is.k
Dus ook Van Ranst snapt het concept exponentieel niet helemaal?
sluit de scholen en ook dan duurt het een tiental dagen eer je het 1e effect van die maatregel ziet.
eventjes tijdelijk dat doen is onzin.

de oeverpoorttoestanden vertegenwoordigt niet de gehele horeca, net zoals hitlergroetende blokkers niet het hele Vlaams Blok vertegenwoordigen.

in mei ging de horeca open en de echte explosieve stijging begon pas na opening scholen (midden september), niet ergens eind mei (zoals je zou verwachten als de horeca een motor is)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Maar goed, ik veronderstel dat je zal zeggen dat het virus zich in India helemaal anders gedraagt dan hier omdat het virus zich aantrekt van landsgrenzen, het virus in India is een totaal ander virus dan hier. Je zal ook zeggen dat uit het feit dat het in India bewezen is met veel subjecten niets verandert aan het weinige aantal van de studie in de VS. Je kan studies immers niet samenleggen, elke studie is een eilandje en je kan geen enkel verband leggen tussen twee wetenschappelijke studies, ook al gaat het over dezelfde materie.
Heerlijk toch, verzinnen wat iemand anders gaat zeggen, niet?
Dus waar is jouw studie met het tegendeel? Die van NL - die overigens al niet ontkent dat kinderen besmettelijk zijn - kan je moeilijk bovenhalen als je die met 192 niet genoeg vond...
De cijfers? Of mogen we daar niet meer naar kijken :)?
heist_175 schreef: Nu wordt er geremedieerd per kind, enkele dagen.
Bron. Als in: richtlijn van Weyts Ben of ondergeschikte die zegt dat de leerkrachten de eindtermen mogen opgeven tvv remediering (want het is het een of het ander, er zijn niet meer schooluren dan vorig jaar).
Bron? De realiteit :). Kinderen die enkele dagen in quarantaine zitten, krijgen alles digitaal. Nadien controleert de leekracht waar dat ene kind staat. Dat heeft niets met een keuze tussen remediëring en eindtermen te maken, want in niet-corona schooljaren werd er ook al geremedieerd.
Ik vind het anders wel frappant hoe weinig je schijnt te weten over hoe een school werkt.

@exponentiële scholen
Om de horeca uit de wind te zetten, komen er verhalen van "mei",
maar dat het heropenen van scholen in mei+juni geen rimpeling teweegbracht en dat alle jeugdkampen tijdens de zomermaanden zonder stijging zijn doorgegaan wil iedereen snel vergeten?
ddd
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
ddd schreef:Er is nog geen enkele hobby geimpacteerd bij onze kinderen. Er kan dus nog HEEL veel gebeuren voor men aan de scholen moet raken.
Dat is omdat je argument om de scholen open te houden vervalt als je daar aan raakt.
Neen, de hobbies zijn zonder mandmaskers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: De cijfers? Of mogen we daar niet meer naar kijken :)?
Maar hoe is er getest, hoe wordt er geselecteerd, wat met het feit dat men jongeren niet meer zal testen, wat met het feit dat er ook positieve resultaten hebben?

Wat die studies gedaan hebben, dat is cijfers genomen, ernaar gekeken, en conclusies gemaakt. Dat gaat net een stap verder dan Sciensano doet. Overigens zeggen zij, die bron van jouw cijfers*, dat kinderen wel besmettelijk zijn. Of mogen we daar niet meer naar kijken.

* Ik hoop dat het Sciensano was. Als het CLB is, heb ik nog een tiental meer vraagjes klaar.
heist_175 schreef: Bron? De realiteit :). Kinderen die enkele dagen in quarantaine zitten, krijgen alles digitaal. Nadien controleert de leekracht waar dat ene kind staat. Dat heeft niets met een keuze tussen remediëring en eindtermen te maken, want in niet-corona schooljaren werd er ook al geremedieerd.
Ok, en hoe wordt daar tijd voor gemaakt, en waar komt die tijd van als blijkt dat je nu 3 maanden leerstof moet inhalen ipv enkele onderwerpen zoals vorig jaar?
heist_175 schreef: Om de horeca uit de wind te zetten, komen er verhalen van "mei",
maar dat het heropenen van scholen in mei+juni geen rimpeling teweegbracht en dat alle jeugdkampen tijdens de zomermaanden zonder stijging zijn doorgegaan wil iedereen snel vergeten?
Geen baseline, geen besmettingen. Scholen zijn een motor die benzine produceren, maar als de motor stilligt, moet er voldoende externe benzine zijn om te kunnen starten. Die benzine, dat waren de terugkeerders.

Sciensano zei: de motor draait niet als het er minder dan 100/dag zijn. Wacko Ben vond dat het met 400 ook wel zou gaan. Dat is en blijft de grote fout die gemaakt is. Had de man eens twee weken gewacht... Maar nee, het moest en zou 1 september zijn.
ddd schreef: Neen, de hobbies zijn zonder mandmaskers.
Zoals meer dan de helft van de schoolpopulatie er geen draagt?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 12:39, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Zoals meer dan de helft van de schoolpopulatie er geen draagt?
Maar de andere helft wel! En die hebben dat NIET op tijdens de hobby.

Trouwens hobbies gaat nog veel verder dan alleen schoolkinderen... Vrije tijd op slot, zoals in maart. Wandelen en fietsen, best in eigen streek, en klaar.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: maar dat het heropenen van scholen in mei+juni geen rimpeling teweegbracht
en wie mocht er toen nog naar school? de helft tot een 1/3 vd populatie en ook hogeschoolstudenten mochten niet kris kras over en weer naar hun kot reizen. dat versterkt nu eenmaal de empirie dat volledig opengooien misschien toch teveel vh goede is.

je meot op zijn minst het fatsoen hebben om die bevolkingsgroep te bekijken en na te gaan of de politiek om alles open te houden haalbaar is.
als je straks meot sluiten omdat de ziekenhuizen echt gecrasht zijn ga je nog 10-20 dagen stijging hebben voor de sluiting effect toont. de lage symptomatiek bij die groep politiek misbruiken om te negeren en/of te ontkennen is het echt niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: Maar de andere helft wel! En die hebben dat NIET op tijdens de hobby.
Maar de andere helft (de grotere helft) niet. En hobby in buitenlucht is geen probleem.

Dus: enkel 12-18j, enkel indoor hobby, geen andere verplichting die masker verbiedt (als het bv in een openbaar gebouw doorgaat is het ook al verplicht), hoeveel zijn dat er nog?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 okt 2020, 12:41, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

+ alle volwassenen (+18 jaar) hun hobbies.

In mei/juni waren de lagere scholen ook open voor kleuters, 1e, 2e en 6e leerjaar. Geen enkel piekje gezien.
Laatst gewijzigd door ddd 23 okt 2020, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: als je straks meot sluiten omdat de ziekenhuizen echt gecrasht zijn ga je nog 10-20 dagen stijging hebben voor de sluiting effect toont. de lage symptomatiek bij die groep politiek misbruiken om te negeren en/of te ontkennen is het echt niet.
Akkoord.

Als de maatregelen van de voorbije weken niet werken gaan de ziekenhuizen quasi zeker onderuit gaan, gerekend met de tijd die nodig zal zijn voor nieuwe correcties. De politici (en dan zeg ik absoluut #nietmijnregering) nemen dus een enorm risico.
ddd schreef:In mei/juni waren de lagere scholen ook open voor kleuters, 1e, 2e en 6e leerjaar. Geen enkel piekje gezien.
Geen benzine, geen motor. Het virus ontstaat niet op de scholen, het vermenigvuldigt zich er alleen maar, en daarvoor moet het eerst binnengebracht worden in voldoende aantal om zichtbaar effect te kunnen hebben. Met een klein beetje benzine valt de motor alweer plat voor ze haar eigen brandstof kan produceren.

Daarnaast heeft een beperkte opening ook tot minder drukte op het OV (nog een boosdoener) geleid, minder drukte in het schoolrestaurant, en de ramen openhouden is gemakkelijker in mei dan in oktober. Het is dus geen situatie die je zomaar kan vergelijken met een volle bezetting zoals vandaag. In die omstandigheden zal de motor veel meer sputteren.
ddd
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Daarnaast heeft een beperkte opening ook tot minder drukte op het OV (nog een boosdoener) geleid, minder drukte in het schoolrestaurant, en de ramen openhouden is gemakkelijker in mei dan in oktober. Het is dus geen situatie die je zomaar kan vergelijken met een volle bezetting zoals vandaag. In die omstandigheden zal de motor veel meer sputteren.
- Kleuters en lagere school met openbaar vervoer? Toch niet in onze landelijke gemeente. :-)
- geen schoolrestaurant, eten al sinds mei in de klassen om geen circulatie te hebben.
- ramen staan nu, in oktober, nog altijd open (extra trui aangeraden). Wat dat in nov-dec gaat geven valt af te wachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: - Kleuters en lagere school met openbaar vervoer? Toch niet in onze landelijke gemeente. :-)
- geen schoolrestaurant, eten al sinds mei in de klassen om geen circulatie te hebben.
- ramen staan nu, in oktober, nog altijd open (extra trui aangeraden). Wat dat in nov-dec gaat geven valt af te wachten.
Mooi maar ik zou er niet voor tekenen dat het overal zo is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

wat een gezeur over die scholen.
Ja, de kinderen besmetten elkaar in de school. Dat is ook helemaal niet het probleem. Of wil je zeggen, scholen toe en binnen 2 weken zijn alle problemen opgelost? :eek:

Dat die kinderen elkaar besmetten is niet heel erg, als de ouders en de jongvolwassenen zich aan de regels houden, dan stopt het daar.
Maar hier in Europa hebben de mensen lak aan regels en doen ze liever hun eigen ding.

We hadden een tijd geleden toen de bubbel van 10 nog bestond een feestje met mijn zus bij mij thuis, 4 volwassenen en 6 kinderen. Iedereen heeft de hele dag zijn mondmasker aangehouden, behalve tijdens het eten en dan zaten we ook nog eens ver uit elkaar + handgel op tafel. Ik denk niet dat er veel zijn, die het zo zouden doen.

Sinds februari hebben we buiten naaste familie ook nog niemand gezien. Het kan dus wel, maar men moet willen.

De schuld ligt, zoals sommigen op sociale media willen verkondigen, niet bij de politiek, maar bij u en ik, die de regels niet willen volgen.

In China hebben ze op een week tijd een hele stad met 6 miljoen mensen gecontroleerd omdat er een lokale uitbraak was. Van die 6 miljoen waren er een tiental positief. 7 dagen om 6.000.000 mensen te testen, dat zou men hier nog niet in 100 jaar klaar krijgen.

Reis je China binnen vanuit het buitenland, verplicht 14 dagen in quarantaine in een hotel aangeduid door de overheid, en daar staan ze je op te wachten aan de luchthaven en niet zoals hier, "euh meneer, wij willen u aanraden om alstublieft 14 dagen in quarantaine te gaan, we gaan het niet controleren, maar we vragen het je lief" :lol:

Ik wil zeker geen lof afsteken over China, er zijn veel dingen die daar niet goed gaan. Maar als je daar tegen de mensen zegt doe dat, dan doen ze dat (omdat ze weten dat er serieuze sancties volgen, die zeker soms niet goed te keuren zijn), waar ik alleen maar mee wil zeggen, als men de regels hier min of meer zou volgen, zaten we nu niet in deze miserie. Maar nee, de mensen willen graag dit en graag dat, ....
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”