Ik was vroeger klant bij Scarlet voor VDSL en TV, zowel thuis als op kantoor.
Omdat ik op kantoor geen TV keek, behalve de tour de france , en omdat ik een hogere upload speed wou, ben ik naar edpnet gewisseld.
Tot grote tevredenheid, want het scarlet profiel 50/4Mbps was echt een beperkende facturen bij het opladen van werkbestanden.
Bij Edpnet kreeg ik eerst een 100/30Mbps profiel binnen op de modem, later een 100/35Mbps, tot grote tevredenheid. Ook de diverse speedtests over een lange termijn, halen deze snelheden min of meer.
Goed, ik ben nu thuis ook overgeschakeld van scarlet naar edpnet.
Daar synct mijn fritzbox nu ook op 100/30Mbps.
Sinds 25/9 doe ik regelmatig speedtests thuis, 's nachts, overdag, wifi, gigabit lan, maar élke test kom ik steevast op dezelfde speeds uit:
47a48Mbps download
3,75a3,84Mbps upload, met uitschieters naar boven, die had ik bij scarlet ook.
Hier is een historiekje van verschillende speedtests: https://i.imgur.com/q4qx0kx.jpg
Dat zijn dus exact dezelfde waarde als ik voordien bij scarlet had.
merkwaardig seg, dat lijkt wel héél erg hard alsof er ergens in het netwerk van proximus toch nog een cap staat op mij verbinding?
Ik mail nu al sinds 2 oktober over en weer met de edpnet helpdesk, het laatste bericht:
Daarom kom ik graag hier ten rade, want mijn buren hebben mijns insziens niets te maken met mijn stabiele uploadsnelheid van 3,8Mbps op een 30Mbps sync.De VDSL snelheden zijn afhankelijk niet enkel van kabels maar ook van het aantal klanten in de wijk.
Tijdens de piek uren kunt u inderdaad de snelheid vermindering ervaren. Tijdens de daaluren zou u maximaal tot 90% van de DSL (tot 90Mbps) snelheid kunnen halen.
Ik hoor graag jullie ervaringen, een eventuele oorzaak van het euvel en misschien wel een oplossing.
Alvast weer heel erg bedankt