Configuratie Router ADSL :'(

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ZielW@X

Jodel :) Kan iemand mij AUB helpen, is wel veel lezen sorry :'(

We hebben een router laten installeren hier, zodat we nu met 4 pc's tegelijk op internet kunnen. Het is een "Efficient 5861 DMT Router" [(5861-001/2) v5.3.50 Ready], beter gekend onder zijn pseudoniem 'Speed Touch Office'. Misschien een ietwat misleidende naam, want we hebben een PRO- en geen OFFICE-abonnement.

Het probleem is dat ze de router niet naar behoren hebben geconfigureerd; niet naar onze smaak althans. Ik zou graag namelijk wat meer poorten open zetten om van 'standaardtoepassingen' zoals het versturen van bestanden via MSN, ICQ en een gameserverke gebruik te kunnen maken.

Nu is het probleem dat ik login en paswoord van de router niet heb en bijgevolg geen poorten kan openzeten. Ik kan ook niet verlangen van dit forum dat ze me helpen l+p te vinden natuurlijk, ik kan niet bewijzen dat de info voor positieve doeleinden gebruikt zal worden. ...Lees dus verder

Skynet mag login en pass niet geven aan klanten die hun router huren, en voor poorten open te zetten vragen ze €50 per poort! Dit is zwaaaaaarrrrrr (met een Gentsche R;)) oneerlijk me dunkt! Wie dus zelf een router configureert betaalt niks extra voor de poorten die hij openzet? (En nee Skynet controleert dit niet) OK, we hadden misschien zo stom niet moeten zijn de router door een technieker te làten installeren, maar mijn vader wou het per sé 'goed' hebben *zucht*

Ik zou de router willen RESETTEN en weet "ongeveer" ;) hoe dit moet. Hier een pic. van de router:
http://liquidationetc.safeshopper.com/16/15737.htm?499
De mijne is van alcatel (+ in 't wit :p), maar volledig identiek denk 'k.

Het basisprobleem ligt eigenlijk in de configuratie na het resetten. Als je even deze .pfd zou willen downloaden:

http://support.efficient.com/drivers/dr ... s/5800.pdf
[of: http://support.efficient.com/drivers/drivers/pdfs/ en dan rechtermuisknop & 'doel opslaan als' op 5800.pdf om te vermijden dat pdf in je browser opent]

en me op weg zou kunnen helpen met de configuratie aub?
Ik weet niet welk van de 3 keuzes daar te maken (en het is nochtans EASY setup :s). Ik durf nog niet proberen, want dan kan 'k niet meer op internet e :)

Misschien nog wat geschreven info door technieker geschreven op etiket router:

-IP:MASK/WAN : 255.255.255.0 / 217.136.224.150
-GATEWAY: 217.136.224.150
-IP:MASK/LAN: 255.255.255.240 / 192.168.254.1
-DHCP : 2 - 14 (horen precies bij da erboven ofzo..?)
-ISP / KLANT : Skynet 195.238.2.21
-DNS / PING TEST: 195.238.2.21
-LEX/R/S/c/p: allemaal cijferkes ... ni belangrijk denk 'k (weet wel niet wat het is)

Vraag me ook nog af of ik ergens een login + pass moet invoeren om in te loggen op mijn ISP, aangezien ik een vast IP heb is dit volgens mij niet nodig?! Ofwel?

Samengevat: 1) Kan 'k mijn router kraken?> ben ik betrouwbaar? >dus 2)
2) PDF Downloaden, eens lezen (is niet zo veel) en helpen configureren a.d.h.v bovenstaande gegevens.

Bedankt, als je tot hier gelezen hebt.
Antwoorden welkom hier of op mail: [email protected]

Tx in advance!

Ziel
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Je zit hier inderdaad met een dillema.

Indien je de router huurt van BGC, dan krijg je idd niet het login en pwd, want de router blijft van BGC en zijn onderhouden hem.. (als ik mij niet bedrieg, via telnet). Dus als zij moeten tussenkomen om je poortjes open te zetten dan wordt dit idd een dure grap.
Indien je de router 'kraakt', dan mag je er zeker van zijn dat je op geen verdere support van BGC zal moeten rekenen als ze merken dat je proberen knoeien hebt. Dus je zal heel zeker van je stuk moeten zijn, dat je BGC niet meer nodig hebt nadien ;-)

Wat volgens mij de simpelste oplossing is, is de router kopen van BGC ipv hem te huren. Als ik mij niet vergis komt die SpeedTouch office overeen met een spt-multipc? Indien je de router nog kan overkopen van BGC dan zou je normaal gezien de login en pwd moeten krijgen, zodat je zelf in de router kan, dan hoe je enkel de poortjes open te zetten in het configmenu.

Ik denk dat je best een reply van een van onze BGC'ers afwacht, zij hebben hier een beter zicht op...

Anyway kraken, zou ik als laatste optie beschouwen ;-)
I love it when a plan comes together!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Als je de router huurt is kraken helemaal geen optie want het is je eigendom niet en men kan je op basis van de kleine lettertjes
in het huurkontrakt zelfs je router ontnemen en schadevergoeding vragen.
(denk ik) De optie is de router kopen zoals The Oddity schrijft en dan kan je er mee doe wat je wil maar alle garantie en support verdwijnt dan ook.
Over je probleem kan ik weinig zeggen een gameserverke en ftpen
is niet mijn sterke kant.

Greetz
Weetgraag :wink:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

als je zelf poorten gaat openzetten dan doe je eigenlijk contract breuk maar € 50/poort is heel veel :'(
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Mja, kijk effe tussen de regels:

ik heb de technische kant van dat kraken niet volledig gevolgd, maar indien dat permanent blijvende verandering inhoudt voor de router, dan kan dit inderdaad niet, want dan gaat BGCdaar niet happy mee zijn, en gaat ge ge en gepepperde rekening krijgen.

Anderzijds als je dat 'kraken' inhoudt dat je tijdelijk settings wijzigt op eender welke - onorthodoxe - manier, maar de mogelijkheid bestaat op termijn, de router te herstellen in zijn oorspronkelijke staat, dan kan je je dat riskeren.. denk niet dat BGC die routers tot in detail nakijkt....

Ik vind die € 50/poort wel heel véél, want er zijn programma's die meerdere poorten gebruiken... moesten ze nu zeggen: €50/uur of per remote session ofzo... dat zou redelijk zijn... maar per poort.??
ZielW@X

Dan zal ik het resetten maar laten zeker? :s

Hier kan je nog wat meer lezen over die €50 / per poort

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?s=9e6156321a1aae7c88a317c967438d9b&threadid=51793&highlight=5861

Die thread was vooral geconcentreerd op login + pass en eigenlijk is dat nog altijd dé oplossing voor mij, want dan kan ik de configuratie behouden en gewoon wat poorten openzetten.
Heb ook wel zin om naar test aankoop of zo te gaan om mijn beklag te doen over die €50, want is nogal onrechtvaardig. Maar da haalt toch niets uit.
Anyway, indien je mij een beetje vertrouwd nu mag je altijd contact opnemen by email om te helpen voor login + pass. Ik ben u eeuwig dankbaar :) Heb hier ergens op het forum ook +/- hetvolgende gelezen van iemand "als ik met niet vergis gebruikt Belgacom flowpoints van het telefoonnummer en het IP"... whatever die flowpoints ook mogen betekenen.
greetz
Ziel

Edited by The Oddity
Url hersteld.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Een aantal opmerkingen:

Allereerst wordt hier geen support gegeven door niemand via email. Er is een forum voor iets!

Er worden hier allereerst een aantal dingen door elkaar gehaald:
login+pwd van je skynet account
login+pwd van de router.

Normaal gezien, indien je een "***@skynet.be" account hebt, heb je een login en pwd van Skynet gekregen wanneer je adsl aangevraagd hebt. Want anders kan je niet mailen. Die accountgegevens hebben totaal niks te maken met jouw routerprobleem! (dit ff rechtzetten, tot hetgeen op het telenet forum staat :??:)

Waarom jij het pwd en login niet hebt, is simpel is omdat je de router huurt van BGC eh ;-) Zolang het je eigendom niet is, gaan ze niet alle troeven uit handen geven eh.

Het is dus zoals je op het Telenet forum geschreven hebt, niet €50/poort, maar wel per interventie eh... dus 1 interventie kan een tiental poorten beslaan eh... want zo'n poort openzetten duurt misschien 5' :p
Die prijs is enigzinds rechtvaardig: als je een technieker langs laat komen om iets te doen is de standaardprijs ongeveer €35 à €40, BGC is dus wel langse de dure kant, maar niet geheel onrechtvaardig. Klagen met test-aankoop vind ik dan ook enigsinds overdreven.

Er is idd reeds een gelijkaardige topic open, en daar zie je ook wat een BGC medewerker gepost heeft. Hij doet die zaken dag dagelijks...Wat die flowpoints betreft: dat is een type router dat BGC gebruikt.
ZielW@X

Bedankt voor de uitleg :)

Opm: "Normaal gezien, indien je een "***@skynet.be" account hebt, heb je een login en pwd van Skynet gekregen wanneer je adsl aangevraagd hebt. Want anders kan je niet mailen"

We hebben de mailservice vriendelijk geweigerd omdat we bij hotmail reeds aangesloten waren. Bijgevolg heb 'k ook geen login + pass voor account.
Ik dacht dat ik duidelijk gemaakt had dat ik niet zeker wist of 'k EEN APART l + p nodig had voor ISP..? Het antwoord is dus ja, ook voor een PRO-abonnement?
Moet ik nu een mail sturen naar skynet om l + p te bemachtigen of ...

Alvast bedankt voor de support

greetz
ZielW@X

En zou je me evt. ook kunnen zeggen welke poorten ik best nog laat openzetten?
-chatprogramma's MSN, ICQ, mIRC...
-unrealtournament > zo da ik een server kan opzetten
-ftpserver > voor elk (intern) IP 1 > we hebben 4 pc's
-nog andere die u misschien te binnen schieten?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

ik denk wel dat je ook een login en pass nodig hebt voor jou abbo

Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:
Provider

voor een tp server kan je gelijk welk ip kiezen, standaard draait dat op poort 20 en 21, het probleem is dat je niet 1 poort naar verschillende pc's kan doormappen.

ik zou ook nog een paar (hoge/onlogische) poorten openzette vb 19720 op deze poort kan je bv ook een ftp serverdraaien of een ut server

mss ook nog poort 80 als je een site zou willen hebben wxant als het zo duur is :?

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Lol, de emailservice van Skynet weigeren (daar hij incl. in uw abo zit) tegenover dat van hotmail :p:p das ni slim ma kom.

Mailservers van Skynet liggen wel eens plat.. maar ivgl met hotmail....

Normaal heb ge wel een login en pwd zenne...ben het niet zeker voor een pro abo... ivm dat static ip.. dat gaat ge best even afwachten van een BGC member. Maar bij een router op een plus abo.. moet ge toch in config menu van de router die zaken ingeven...

Dus volgens mij moet jij ook wel gewone login en pwd hebben, al is het maar om je connectietijden ofzo iets na te kijken...en je webruimte... op corporate servers is dat zeker met een pro

Edit: ge moet login gegevens hebben, om je volumetransfers na te gaan, want met nen pro heb ge maar 20Gb zie ik hier...
walkie
Starter
Starter
Provider

Een ADSL Pro heeft geen l/p voor de verbinding, maar wel voor de mailboxen in principe. Nu, omdat je de emailservice hebt geweigerd kan het zijn dat:
1. je de toegangscodes niet hebt ontvangen
2. je gewoon geen mailbox pack hebt gekregen bij je abo, wat dan natuurlijk niet wordt aangerekend.
Om dit te weten te komen contacteer je best de Business Helpdesk op 0800/23452 ;)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

walkie,

tis misschien een stomme vraag zenne, maar met wat logt ge dan in op de e-care site? Want ik heb gezien dat een adsl pro ook een limiet heeft van 20Gb en dat ze 20Mb webspace hebben op corporate.skynet.be....

Voor al die zaken hebben ze toch een login:pwd nodig? En bij ons is dat hetzelfde als de connection-account (int begin ;-))
Mja, dat ip heeft idd wel genoeg identificatie om te kunnen inloggen op skynet, maar toch.. voor bepaalde services, hoe loopt dat?
walkie
Starter
Starter
Provider

Da's een hele goeie vraag. Ze hebben normaliter zeker en vast gegevens om in te loggen op hun webspace en mailboxen. Maar voor op de e-care site weet ik het niet meteen, maar ik kan me niet voorstellen dat de Pro/Premium/Office abo's geen toegang erop hebben. Ik vraag even rond en laat je nog iets weten ;)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Thx Walkie,

welja,voor de connectie is dat ip wel in orde, maar e-care enzo... is toch maar raar. Zeker omdat pro abo's nog een limiet hebben eh ;-)
Volgens mij hebben zij normaal wel accountgegevens zenne, kan mij bijna niet voorstellen van niet. Want normaal kan je met diezelfde gegevens ook een dial-up verbinding maken ingeval adsl-netwerk down gaat. (bij wijze van backup)
walkie
Starter
Starter
Provider

Voila heb me ff geïnformeerd bij de collega's van de Vipdesk.
Blijkt dat de Business abo's geen toegang hebben tot de e-care, tenminste toch niet op het onderdeel Verbinding (connectietijden enz). De limiet van 20GB is er wél, maar wordt niet gecontroleerd, daarmee wordt dat ook niet nodig geacht.
Het onderdeel Email is wel toegankelijk, op voorwaarde uiteraard dat de klant accountgegevens van een Skynet mailbox heeft.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Hmm het blijft onlogische zenne.. wat dan ivm webspace...? Backup connection via dial-up, andere functies van e-care... beheren van contract etc etc..

Ik vind dat maar raar... is wel goed nieuws van die limiet die niet gechecked wordt :p (het systeem zal het niet aankunnen :D)
walkie
Starter
Starter
Provider

Tja, logica is soms ver te zoeken in sommige zaken ;)
Voor webspace bestaat een apart l/p, wat vrij normaal is. Backup via dialup, geen idee, maar een belgacom.net is snel aangemaakt.
En beheren van het contract, ik kan me niet voorstellen dat volume packs en NIS die klanten zal interesseren :-D
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Mja, walkie,

Normaal gezien heb je geen aparte login:pwd voor je webspace eh..; normaal moet ge den eerste keer dat doen met uw account van connectie... en daarna kunt ge pwd wijzigen, maar niet login.. nuja, bij die pro's kan dat nu nog wel zijn dat ze gewoon een aparte account hebben ... zitten ook op corporate.skynet.be.
Wat betreft die e-care heb ik het niet over volumepacks en nis eh... maar bij mijn weten bestaan er ook opties voor de zogenaamde bussinessoplossingen van BGC/Skynet zoals ip-packs,email-packs en eventuele hosting formules... het zou logisch geweest zijn, moest je die ip en volume-packs in een, voor bussines-klanten, aangepaste e-care versie kon bestellen eh.

Mja ivm die backup.. normaal kunnen wij gewoon inbellen eh.. zou toch handig zijn moest dat voor die pro-abo's ook zo zijn... allez ja, ze zijn ook niet vrij van adsl-outages..mja dat aanmaken is er toch te veel aan zenne :p
walkie
Starter
Starter
Provider

Ik neem aan dat de meeste businessklanten, indien ze iets nodig hebben, dat telefonisch bestellen op de 0800/23452.
Een aangepaste e-care zou idd logischer geweest zijn, misschien komt het er ooit nog van, wie weet, moesten er genoeg klanten zijn die erom vragen.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Hehe, tis idd niet altijd even logisch eh, zoals ge al gezegd had :p

Vond het toch maar een vreemde bedoening vandaar...;-)
Anyway thx for checking for the information!!
walkie
Starter
Starter
Provider

No problemo, that's what we're here for ;)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”