Meedenken lage snelheid Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Allen,

Ik zit even met de handen in het haar..

Ik heb hier een Business Fibernet abbo van Telenet met de speedboost optie.
Tot een maand of 3 geleden haalde ik makkelijk 900+ Mbps op speedtesten, en ik zag dit ook aan mijn downloadsnelheden van 100 tot 108MB/sec.
Echter merkte ik daarna op dat ik regelmatig naar 300Mbps terugviel. Gebeld naar Telenet en ze wisten me te zeggen dat ze hier in de buurt aanpassingen zouden doen waarna alles weer ok was, ze hadden al een eerste stap gezet waardoor er tijdelijk dus minder signaal kon zijn.

Ok, de datum van 13/08 was gepasseerd, maar nog steeds geen verbetering. Opnieuw gebeld en ze stuurden een TN technieker.
Ook hij haalde geen goede snelheden, ook niet na een factory reset van de modem, en zou het nieuwste type modem plaatsen (DOCSIS 3.1 WIRELESS, zo een klein wit vuilbakje precies).
Ok de eerste speedtesten waren niet veel belovend, maar een half uur later kreeg ik ineens weer een 930Mbps.

Tot over een week of 2, nu haal ik constant maar 180Mbps max. Ik test deze op fast.com, speedtest.net, pxs speedtest, dslreport, ...
Wanneer ik via de WIFI test met de laptop, 180Mbps.
Ik heb ook de laptop rechtstreeks aan de modem gehangen, alle andere UTP's eruit: 180Mbps.
Enkel de UTP naar de vaste PC, en andere UTP: 180Mbps

Dit laten weten aan TN, vandaag nieuwe tech langs geweest: zelfde testen, zelfde resultaat.
Dus modemswap... Hij had er vertrouwen in en... helaas, opnieuw 180Mbps.
Ze hebben de snelheid gemeten van de node tot op de modem zelf: 1030 Mbps.
Daarna het draadloze gedeelte uitgeschakeld, opnieuw getest, niets te vinden.
Alle netwerk adapter settings gaan correct (1Gbps, geen power mode, etc..)

Dus deze tech wist het niet meer.. en zei gewoon: probeer vandaag nog een paar keer de speedtest en als het niet beter is, dan bel je maar terug.

:bang:

Iemand die gelijkaardige ervaring heeft gehad? Wat zie ik of TN over het hoofd? Iets zegt me dat dit door de netwerkaanpassingen bij hun is gekomen, maar het signaal tot OP de modem is perfect?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Even random ideeen die bij mij opkomen:

-test je via ipv4 of ipv6 speedtests?
-Heb je per toeval voor je bekabelde testen altijd dezelfde ethernet kabel gebruikt?
-Heb je eventueel een buurman/vrouw/x die hetzelfde probleme heeft, of waar je ter plekke kan testen?

Zijn maar kleine dingen, maar kunnen wel helpen om hier en daar wat extra licht te schijnen.
Het kunnen intermittend problemen aan de telenet kant zijn, tussen modem en node ook, maar dat bewijzen als telenet zegt "alles is OK" is een lastige natuurlijk. Een overbezette node kan evt ook nog, maar dat zou dan imho zijn opgelost met "de aanpassing" die ze gedaan hebben.

Last but not least, als je overtuigd bent dat het probleem aan de telenet zijde zit, zèker met een business abo, blijven volharden, aandringen op een opvolgbezoek desnoods.
Voor ik op glasvezel zat had ik hier ook telenet business lijn, en de support was toch altijd vlotter en meer, euhm, "benaderbaar" dan bij particulieren.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hier wat antwoorden:

Afbeelding

Ik test dus beide :) en maakt niets uit.

Ik heb ook verschillende kabels gebruikt.

Buren zal ik eens horen, maar niemand dat ik weet met een gigaboost optie. Ik denk enkel de standaard 300Mbps max abbo, zelfs 150 maar denk ik.
Volharden doe ik, enkel spijtig dat er zo weinig andere opties zijn.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Bij Telenet deel je toch je internet snelheid met de mensen op dezelfde node? Dus ik zou verwachten dat je vaak je maximale snelheid haalt, maar tijdens de drukke momenten zal dat waarschijnlijk niet altijd het geval zijn. Ik zou alleszins niet verwachten dat je snelheid constant blijft steken.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Snelheid gemeten:
8u 's morgens
10u
11u
14u
15u
19u
22u
01u
03u

maakt geen drol uit :?
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

toch zeker ook met een ander laptop getest he. kwestie van zeker te zijn.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

2 testen doen:

Test 1: kabel van modem naar laptop (rechtstreeks zonder switch)
Test 2: zelfde test, andere laptop/pc....

Als die beide dezelfde resultaten geven, issue bij Telenet. Anders kan je wel zelf de conclusies trekken
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Ik doe al een paar dagen op onregelmatige tijdstippen een speedtest en ik geraak nooit boven 220Mbps (ook niet bedraad of andere toestellen) terwijl we een abonnement voor, in theorie, 300Mbps hebben...

Vroeger haalden we makkelijk 285Mbps, zou de lockdown en de vele internetgebruikers de hele dag door in de buurt er iets mee te maken hebben? Ik woon in Antwerpen centrum dus ik kan me voorstellen dat ik de kabel met veel mensen deel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Als het ieder moment van de dag is dan is de oorzaak iets anders dan de belasting van de node.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”