NuKeM schreef:Mijn test was negatief, al wacht ik nog steeds op een telefoontje van de dokter (Tip: je kan zelf al je labo resultaten direct inkijken op CoZo).
Het ambetante is dat ik mij nog steeds niet goed voel en mijn temperatuur nog steeds speelt met de 38 grens. Maar blijkbaar is het nu “als het geen Covid is, is het niet erg”...
Dat klopt idd niet. Oftewel heb je (zie Goztow) een serieuze griep, of iets anders onder de lenden, of een false negative.
Nu je kinderen terug naar school gaan(klinkt sarcastisch, voor een keer niet zo bedoeld), laat u zeker een paar dagen thuiszetten, en kijk eens of je kan uitzieken, in dien niet, aandringen op verder onderzoek. Ziek is ziek. het kan goed zijn dat stress uw ook parten spelen en ge u daarom algemeen slecht voelt, icm iets anders.
net zoals Petrol en Sasuke, veel beterschap, verzorg uzelf!
NuKeM schreef:
Wauw, hopelijk heb jij geen functie met dat soort verantwoordelijkheid, je kent de mensen en situatie amper en je zou ze al ontslaan... Volgens mij mag je zelfs niet om die reden iemand ontslaan.
Sasuke haalde het zelf ook al aan, zij het misschien iets minder to the point dan ik.
Verder, een van de weinige dingen waar een arbeidsrechter wel nog vrij vlot in meegaat als ontslag voor hem beland voor een uitspraak, is het schenden van veiligheidsvoorschriften, zeker als er andere mensen lichamelijk letsel aan overhouden. Zelfs bij mensen in het genre vakbondsmilitant, delegee, of lijst-staander is dat in vele gevallen een zwaarwichtig genoeg argument.
Als het echter (zoals ik ook al aanhaalde) om druk van bovenaf gaat, die dan ook ingaat tegen de interne regels, dan moet ook op dat niveau worden ingegrepen. Health&Safety zijn niet om te lachen, punt.
Hier, twee scenario's:
-Jef moet twee vaten met 200 kg aan pindanoten naar het eerste verdiep doen, hij heeft daarvoor de nodige werkinstructies en uitleg gekregen. de werkinstructies omschrijven het plaatsen van de vaten in een gesloten palletcontainer en via het in/out laadpunt met een vorklift omhoog doen. Jef zijnen baas heeft ooit gezegd "ik heb liever dat het sneller gaat", dus jef negeert de werkvoorschrijften,en hangt de vaten snel snel met een enkele vatklem aan een niet beveiligde takel, en plaatst geen signalisatie. Anneleen de boekhoudster loopt voorbij net op het moment dat de takel losschiet en het vat anneleen vol op haar arm en schouder raakt. Anneleen is niet dood, maar kijkt wel op naar 9 maanden revalidatie en een aantal botreconstructies.
-Charel voelt zich ziek, de interne reglementen rond rond H&S zijn aangepast rond corona, en officieel gecommuniceerd. die stellen duidelijk dat je moet thuiswerken tot je een testresultaat hebt, als thuiswerk mogelijk is, of je thuis in quarantaine houden als thuiswerk niet mogelijk is. Charel kan thuiswerken, maar zijn manager heeft ooit mondeling gezegd "ik heb thuiswerk niet graag eigenlijk". Charel komt naar kantoor en besmet Anneleen de boekhoudster. Anneleen voelt zich een paar dagen later niet goed, en beland binnen de week in het ziekenhuis, waar ze na enkele dagen naar de afdeling intensieve zorgen moet. Anneleen sterft niet, maar loopt ernstige longschade op, met meerdere maanden revalidatie en wellicht permanente longschade tot gevolg.
Verschil? Lichamelijk letsel toegebracht door niet volgen van procedures. "Het is maar een griepje" kan in geval van corona zeer zware gevolgen VOOR ANDEREN hebben. Net zoals mensen 100 keer werkinstructies kunnen negeren en er de 101'e keer een dode valt. "Ik heb het al 100 keer zo gedaan" werkt dan niet als verklaring, net zoals de kans heeeeel klein is dat een "maar mondeling is gezegd dat" stand zal houden als verdediging van Jef...
En nu kunt ge zeggen "dat is zever", mij goed, maar er zijn al mensen onslaan voor minder zware inbreuken op H&S regels hoor....