1207 schreef:zoals gezegd heeft Belgie dit jaar al rond de 50 miljard in de economie gepompt en we zijn er nog lang niet,geld dat er blijkbaar niet is.
jij mag dat laks beleid noemen, ik zou het toch nu echt niet stopzetten
Er is een verschil tussen de economie stimuleren, en geld aan uitkeringen uitgeven.
Dat eerste zal bijv. verhinderen dat bedrijven failliet gaan en dus ook werknemers weer ontslagen worden.
Eens die crisis voorbij, hoef je die uitgaven ook niet te blijven doen, je blijft er dus niet eindeloos geld inpompen.
Die andere (uitkeringen verhogen), dat zijn gewoon blijvende uitgaven, en als je daar het geld niet voor hebt, dan leen je niet één keer, maar blijf je er jaar na jaar voor lenen.
1027 schreef:en dat is het riedeltje
wij hebben 100% staatsschuld, Italianen en Grieken 150, Japan 200, Duitsland en Holland ergens tussen de 60 en 80%. Denkt gij nu echt dat 1 vd landen ooit al die schulden zal terugbetalen?
is de welvaart in Japan nu zoveel slechter als in Duitsland?
Je noemt daar Griekenland.
Heb je dan niet gezien wat er daar gebeurd is?
De bevolking heeft daar enorme aderlatingen moeten doen, precies omdat niemand nog geld wou lenen aan de Grieken, precies omdat ze die lakse mentaliteit hadden van "we zullen wel zien of we het terugbetalen".
Ook Italië heeft zwaar moeten besparen, maar Duitsland niet, toevallig dat land dat tussen 60% en 80% schuldgraad heeft.
Als jij geld leent aan iemand, en die persoon zegt dat hij nog wel zal bekijken of hij het terugbetaalt, en de week daarna komt hij weer om geld te lenen, ga jij hem dan geld lenen?
1207 schreef:mja, 1 euro aalmoes meer geven is inderdaad een verhoging.
270 miljoen euro is wel wat anders dan 1 euro.
1207 schreef:Dat van die euro dan weer een halve euro naar het zoveelste agentschap, taskforce en/of overheidsdienst verdwijnt om met papieren te schuiven is de meeste ook totaal onbekend.
Ik ben ook geen fan van veel van die christelijk gelieerde organisaties, maar of CD&V nu rechts moet genoemd worden...
Bovendien moet je eens goed beseffen waarom die wachtlijsten voor gehandicapten er gekomen zijn.
Hoe ging het vroeger?
Er waren niet veel technische hulpmiddelen beschikbaar, en deze die er waren, waren erg primitief.
Vaal zaten mensen in grote groepen samen, wat het persoonlijk comfort toch laag maakte.
Logisch dat dan gepleit werd voor een persoonlijk assistentiebudget, zodat iedereen die zelfstandig (mits hulp) kon leven een veel beter leven zou hebben, maar het is wel logisch dat een dergelijk systeem een veelvoud kost van het oude systeem.
1207 schreef:onlangs een lijstje gezien met alle diensten die in Belgie met corona bezig zijn (op alle niveaus), hemeltergend maar neit gratis.
Dacht je dat ik de corona crisis goed aangepakt vond, dan, of dat ik voorstander ben van al die organen?
Maar alles op een hoopje gooien is gemakkelijk.
1207 schreef:textbook rechtse logica, mensen tegen mekaar opzetten met een hoop valse dilemma's.
Een sociale verzorgingsstaat zorgt voor al zijn burgers.
Wat jij doet is textbook linkse logica, we doen alsof we eindeloos kunnen lenen, en niemand dat ooit moet terugbetalen.
En als er problemen van komen, dan is het toch voor de volgende generaties, als wij het maar goed hebben.
Dat men dat dan 'sociaal' noemt is verschrikkelijk, ik vind het verschrikkelijk egoïstisch.
Ik ben zelf niet meer bij de jongeren, dus als ik puur aan mijn persoonlijk profijt zou denken, zou ik ook kunnen zeggen dat ze die pensioenen maar eindeloos verhogen, het zijn toch de jongeren die het gaan betalen.
Maar dat doe ik dus niet.
Misterjo schreef:Afbetalen van een lening is op zich niet belangrijk maar afbetalingscapaciteit.
Zeker, maar ook wil tot afbetalen.
Wat 1207 zegt, zou schuldeisers enorm nerveus maken.
Stel je voor dat je bij een bank komt, je wilt een autolening, de bank wijst u er op dat u al vele andere leningen heeft openstaan, en hoe u denkt dat te zullen terugbetalen.
En dan antwoordt u dat u niet de bedoeling heeft om iedereen voor 100% terug te betalen.
Wie gelooft er dan dat die bank u een lening gaat geven, en als ze dat al zou doen, dat je dan een gunstig tarief gaat krijgen?