Switch naar HDR => beeld valt even weg

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo!

Ik heb een samsung QLED-tv. Mijn nvidia shield tv is aangesloten via mijn denonversterker aan mijn TV.
Als ik via Disney+ een programma opzet dat HDR ondersteunt valt het beeld bij het opstarten even weg, moet mijn tv de HDR instellingen laden (er komt een blauw draaibalkje) en dan komt het beeld in HDR tevoorschijn. Ondertussen zijn er een 3 à 5 seconden van het programma begonnen en hoor ik ook al het geluid via mijn versterker.

Is het normaal dat de TV deze switch moet maken of is er een instelling/kabel dat ik moet veranderen zodat ik die switch niet opmerk maar het vlot schakelt. Ik vind het vrij storend dat het even moet laden...

Dit fenomeen heb ik trouwens ook al bij netflix opgemerkt... Als ik via mijn versterker HDR uitschakel dan heb ik dit niet voor, maar kan ik ook niet genieten van de HDR-kwaliteit natuurlijk :( ik heb wel geen recente HDMI-kabels gekocht. Maar ik hoor wel vaker zeggen dat de kwaliteit van de HDMI-kabel en het prijsverschil in goedkoop en duur eerder verkoopspraat is. Of zou dit toch het probleem kunnen oplossen??

Bedankt voor jullie advies!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik denk toch dat het gewoon traagheid is van je TV en je er mee zal moeten leren leven. Je zegt zelf al dat er een klein draaibalkje komt om aan te geven dat je TV 'aan het werk' is, en het daarna in orde is.
Kabels kunnen wel degelijk een verschil maken, maar dat zal dan eerder tijdens het afspelen zelf zijn dat het beeld bvb even op zwart springt. Jouw probleem heeft niets met de kabels te maken.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Bedankt voor de info. Toch nog een kleine aanvulling: als ik via de ingebouwde netflix-app van mijn tv een HDR serie afspeel moet hij niet laden... Het is een niet al te oude en dure tv geweest dus traagheid van het systeem lijkt me niet te kloppen. Zeker niet als er een verschil zit in het rechstreeks laden van de TV of via de versterker en HDMI... Daarom vraag ik me af of het toch niet de kabels kunnen zijn en zoek ik mensen met ervaringen en/of dezelfde opstelling.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier een Philips en zowel bij Netflix als bij Disney+ wisselt die van zodra ik een aflevering opzet.
Geen blauwe draaibalk of vertraging.
Speel dat af op Apple TV.
Bij iemand anders was er wel een vertraging, maar daar lang dat aan de HDMI kabel.
Vond ik wel vreemd, want die waren zelf 1.4 :nono:
Dus de winkel die mensen een nieuwe kabel aangesmeerd tegen veel te veel geld.
Maar het probleem bleek ineens opgelost te zijn, raar.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Bij Kodi kan je een optie aanzetten: wait x seconds after refresh rate/resolution change. Heeft de shield ook zoiets ?
Dan gaat de kodi even pauzeren als hij omschakelt.
Cecemel
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

die optie heeft de shield niet.
ik heb net even mijn shield rechtstreeks op de tv aangesloten zonder de denon avr en dan moet hij ook niet laden... het zit hem dus toch ergens in de denon of in de kabel van de denon naar de tv die te traag zou zijn. al zou me dat verwonderen...
ik heb echter al elke instelling in de denon bekeken en alles staat goed en geen 1 aanpassing helpt hierbij.. heb ook al eens de hdmi kabel tussen de denon en de tv gewisseld met een andere, zonder resultaat.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Op een appletv is dat logisch, die staat zelf al op HDR, dus hoeft niet meer te schakelen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”