Vivaldi coalitie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
Trojan schreef: Dat de regering Michel I heeft voort gedaan is omdat niemand in het parlement een motie van wantrouwen heeft ingediend, o.
uw procedure-uitleg klopt natuurlijk maar daar lig ik neit wakker van, twijfel of ik de enige ben

feit blijft dat eind 2018 de regering viel en eht tot de herfst 2020 duurde voor een nieuwe regering. Michel trapte het af en dus werd intern bij de MR een nieuwe gezocht. De regels laten perfect toe dat wilmès tot aan haar pensioen premier in lopende zaken had kunnen blijven.
de regels laten toe dat Belgie ondertussen de helft vd tijd in lopende zaken is
als vroeger de regering viel kwamen er verkiezingen, nu dus niet meer want dat moet blijkbaar niet

dat is hallucinant
Dat jij er niet wakker van ligt, is uw volste recht.
Maar het is niet de schuld van de regering dat niemand het nodig vond om de stekker eruit te trekken en ze dus maar bleven verder hobbelen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voor iedereen die pleit voor het afschaffen van het parlement wil ik er toch even op wijzen dat het het parlement is die de voorbije maanden de echte beslissingen heeft genomen want de regering had er geen meerderheid meer.

Ik heb een auditie in het parlement (de kamer) meegemaakt over het zorgpersoneelfonds en ik kan wel zeggen dat daar grondig gedebatteerd is bij velen (zeker niet allen) met dossierkennis en met een doelstelling om de volksgezondheid echt te verbeteren.

Ja soms kwamen er eens elementen van de 'partij' aan bod maar ik had echt niet de indruk dat al wat die mensen zeiden partij filosofisch gestuurd was. Ik heb daar echt respect opgedaan voor het dagdagelijks werk van parlementairen. Maar misschien hebben jullie andere ervaringen waardoor je de afschaffing wel te verantwoorden vindt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Maar ze hopen met afschaffing opkomstplicht dat de 'anti-stemmers' gewoon thuis blijven. Denk dat dat paar decennia terug wel had gelukt maar vrees dat het nu nva/vb niet meer gaat tegen houden. Op paar jaar tijd ben ik ook van blanco/ongeldige stemmer gegaan naar toch (zelfs vb-ers) aan te raden om te kiezen. Uiteindelijk blijft het de belangrijkste manier om je mening te laten weten.
Ik hoop (tegen beter weten in) dat de nieuwe gezichten niet enkel een marketingstunt zijn maar vrees dat alles nog meer in de partijkantoren zal beslist worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

In meningen van mensen die niet willen stemmen heb ik geen interesse. Als je te lam bent om enkele minuten uit te trekken om uw mening te geven op de enige moment dat dat kan, dan ben je een compleet rund. In veel landen heeft men dit recht niet of wordt stemmen moeilijk gemaakt en ook hier hebben we er lang en hevig voor moeten vechten, maar nu moeten sommigen onnozelaars het niet meer :bang:

Stemplicht afschaffen zal wel degelijk een invloed hebben want het geklaag bij elke stemslag is er steeds opnieuw, net als mensen die rap een reis boeken of een ander excuus zoeken.

Voor de rest volg ik de oproepen hier om federaal ook nationaal te kunnen stemmen en dus ook voor Walen en Brusselaars. Dit maakt het mogelijk om te kiezen voor de Belg die je het meest geschikt acht EN om het opzetten van mensen tegen elkaar te verminderen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Dat jij er niet wakker van ligt, is uw volste recht.
Maar het is niet de schuld van de regering dat niemand het nodig vond om de stekker eruit te trekken en ze dus maar bleven verder hobbelen.
mja
volgens mij is de nva er eind 2018 uitgestapt, ik noem dat de stekker eruit trekken

men is in lopende zaken gegaan en daar blijven aanmodderen, tussendoor nog een verkiezing maar dat draait enkel om de vraag of jef of jan straks op het juiste knopje mag duwen. juist betekent dan enkel nog wat de voorzitters beslissen

goztow
onze gezondheidszorg?
corona bewijst dat het links en rechts toch serieus is mismeesterd door ons parlement, om het heel eufemistisch uit te drukken.
vandaag is het parlement mi een praatbarak die enkel, liefst hersenloos, op het juiste knopje mag duwen en dat kunnen de partijvoorzitters ook zelf (daar hebben ze al dat volk niet voor nodig).

dizzy
echt federaal is 1 man en stem maar dan wint de numerieke meerderheid en dat maakt waalse politici ongerust. da's de reden van al de blokkeringsmechanismen en ik zie wallonie dat niet snel opgeven.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef: echt federaal is 1 man en stem maar dan wint de numerieke meerderheid en dat maakt waalse politici ongerust. da's de reden van al de blokkeringsmechanismen en ik zie wallonie dat niet snel opgeven.
Dan zijn we niet ver meer af van burgeroorlog, denk ik :).
Die (blokkerings)mechanismen zijn er gekomen uit pacificatie. Geen Catalaanse toestanden hier (herinner u nog, ondertussen zijn bijna al die gemeenschapsgeld misbruikt hebben veroordeeld of hebben ze met de staart tussen de benen toegegeven dat het dwaas was). Geen Balkan-toestanden waar we elkaar naar het leven staan.
Gelukkig maar.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Die (blokkerings)mechanismen zijn er gekomen uit pacificatie.
De verplichte 2/3e meerderheid in beide landsdelen, voor bv de grondwet, is er niet gekomen omdat iemand een Joegoslavische burgeroorlog vreest.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

on4bam schreef:
honda4life schreef:De bevolking heeft rechts gestemd, dan moet je zo geen constructies gaan bedenken met alle minderheden samen om de twee grootste partijen buiten spel te zetten.
Correctie, Vlaanderen heeft rechts gestemd.
Heeft Vlaanderen rechts gestemd?
Economisch lijken enkel VLD en NVA rechts.
Afbeelding
(bron :https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/27 ... elang-wat/)
Goztow
userbase crew
userbase crew

1207 schreef:
heist_175 schreef: goztow
onze gezondheidszorg?
corona bewijst dat het links en rechts toch serieus is mismeesterd door ons parlement, om het heel eufemistisch uit te drukken.
vandaag is het parlement mi een praatbarak die enkel, liefst hersenloos, op het juiste knopje mag duwen en dat kunnen de partijvoorzitters ook zelf (daar hebben ze al dat volk niet voor nodig).
Ik snap jammer genoeg je redenering niet, ik probeer het wel maar ik snap je redenering niet. Misschien focus je op de Senaat terwijl ik focus op de Kamer. Indien wel, dan kan dat ons misverstand verklaren?

Feit is dat de opeenvolgende regeringen de groeinorm van 4,5 % begin jaren 2000 hebben teruggebracht naar 1,5 %. De regering had toen de meerderheid in het parlement. Feit is ook dat het parlement (niet de regering Wilmès) 402 Mio € heeft uitgetrokken voor het zorgpersoneelfonds en dit aldaar voorgelegd was in 2019 (ver voor corona), via een alternatieve meerderheid.

Ik zou het parlement zeker niet hersenloos noemen, volgens mijn eigen persoonlijke ervaring. Ik noem het wel onvoorspelbaar als er geen regering is die een meerderheid heeft in het parlement. dat kan wat contradictorisch lijken, maar dat is het volgens mij niet./ De regering zorgt voor een plan, een regeerakkoord dat wordt gesteund door haar parlementariërs. Maar dat neemt niet weg dat het parlement in de praktijk nog altijd een zekere vrijheid heeft om dat te bekritiseren, te amenderen, druk te leggen waar nodig.

Tenslotte, het is ook in het parlement dat oppositie kan gevoerd worden (en in de pers, maar goed...). Die druk is wel nodig om enigszins balans te houden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: Ik snap jammer genoeg je redenering niet,
ik kijk gewoon en zie hoe ons land functioneert
de boel wordt gerund door de partijvoorzitters en opzichtige fouten, misschien initieel en doelbewust gepland, zorgen voor absurditeiten.
zoals het verhaal van lopende zaken tot in de oneindigheid.

Feit is dat de opeenvolgende regeringen de groeinorm van 4,5 % begin jaren 2000 hebben teruggebracht naar 1,5 %.
praat je over de gezondheidszorg en sociale zekerheid? ik verwijs naar Corona, meer is denk ik niet nodig.
Geheel Belgisch staat er een structuur waardoor iedereen altijd netjes naar de andere kan wijzen of alles onder cijfers kan verzuipen.
Op het einde zijn we goed bezig.
Ik noem het wel onvoorspelbaar als er geen regering is die een meerderheid heeft in het parlement
ook dan zijn ze nog steeds volgzaam, denk aan de abortuswet. Ze gingen vanalles doen tot de voorzitters op tafel klopten, toen was het gedaan met de parlementaire onafhankelijkheid.
opgelet, voor mij heeft er geen verlenging te komen maar er was wel een duidelijke meerderheid bij de verkozenen des volks. toch is die er NIET gekomen dankzij 7 partijvoorzitters die niet federaal verkozen werden. 7 man die met gemiddeld 5000 stemmen partijvoorzitter kunnen worden.

de volksvertegenwoordigers voor een abortusverlenging vertegenwoordigen miljoenen belgen. de 7 die het tegenhielden vertegenwoordigen 30 000 mensen in hun eigen partijen.

Waar zit de echte macht?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Een federale kieskring zou veel dingen oplossen denk ik.

Het is gewoon heel gemakkelijk momenteel om alles de schuld te geven van Wallonië, want die kunnen toch niet stemmen op u.
Waarom zou je ze dan vriendelijk behandelen?
Een mooie opinie hieromtrent: https://www.knack.be/nieuws/belgie/fede ... 86635.html

Ik snap ook niet dat er mensen zeggen: "Ik wil op iemand lokaal stemmen voor federale verkiezingen".
Who cares waar die mens woont? Iemand die in Wallonie woont kan bv niet 'correct' over defensie beslissen? Omdat hij te ver woont ofzo? :)
Dingen die lokaal belangrijk zijn zitten op gemeentelijk niveau ...

Ook de leugen dat Waalse stemmen meer waard zijn klopt niet.
Het is gewoon een gevolg van de homogene stemming in wallonie + veel blanco/ongeldige stemmen en van de tellingsmethode (https://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D%27Hondt).
T'is nu niet om ons groot onrecht aan te doen dat het zo is :)

Wat NVA wil doen lijkt op de Brexit.
- De Walen (Brexit is het Europa) kosten ons veel geld!
- Alleen doen we het beter!
- We moeten er van af!
- We gaan zwemmen in het geld als we onafhankelijk zijn!

En eenmaal het zover zou zijn, gaan ze ook moeten toegeven dat het niet klopt en vluchten. De andere mogen het nu oplossen!

We zijn naar een wereldstaat/economie aan het evolueren (meer macht naar Europa bv), maar laten we in België alles nog meer splitsen ... :?

Ook sommige mensen die maar blijven doordrammen over het feit dat een partij X beloofd/wil standpunt Y realiseren in België en dan in de regering zit en het toch niet doet.
Ze moeten natuurlijk compromissen maken, elke dag, als dat voor andere partijen een breekpunt is, dan toont dit pas de goeie partijen aan die water in hun wijn kunnen doen.
Je kan ook je been blijven stijf houden, en uiteindelijk gewoon niets bereiken of je regering er bij laten vallen. De vraag is, wat is het beste ...
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

1207 schreef:Waar zit de echte macht?
Ja, de echte macht zit vandaag bij de partijhoofdkwartieren en dat klopt niet. De parlementaire democratie ga je echter niet reanimeren door de euthanasiespuit klaar te leggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: als we da halen
1 dag en het is overal al dikke ambras
De grote angst voor de kiezer zal hen toch wel verenigen in 1 zaak: geen ontslag durven nemen? Dat was onder de vorige regering niet anders.

Ondertussen zal al die tijd idd ruzie gemaakt worden, en zal men weinig kunnen bereiken. Dat staat in de sterren geschreven als je een regering vormt met zoveel partijen.

Dit terwijl VB zijn duimen en vingers aan het aflikken is. De cadeaus die het VB gekregen heeft van de mensen die stemmen op een andere partij zijn niet te tellen: de luxe van te kunnen roepen aan de zijlijn (zonder kritiek van geen verantwoordelijkheid willen nemen), steeds meer stemmers en sinds vorig jaar een veel hogere dotatie.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

dupondje schreef: Ik snap ook niet dat er mensen zeggen: "Ik wil op iemand lokaal stemmen voor federale verkiezingen".
Who cares waar die mens woont? Iemand die in Wallonie woont kan bv niet 'correct' over defensie beslissen? Omdat hij te ver woont ofzo? :)
Dingen die lokaal belangrijk zijn zitten op gemeentelijk niveau ...
Laten we niet te naïef doen he, en al zeker niet in België met al z'n niveau's, neem als voorbeeldje infrastructuur (of openbaar vervoer) ipv defensie :lol:

Voor de rest volg ik je helemaal!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Geen ontslag durven nemen, dat hebben we gezien :)

Het is eerder het nefaste effect van dat ontslag telkens dat meer angst zal inboezemen. De Croo is ervaringsdeskundige :lol:

De vorige regering heeft onder beter gesternte ook weinig bereikt buiten gekibbel, zo moeilijk zal het dus niet zijn dit te evenaren. Vergeet ook niet dat het einde van de wereld werd voorspeld toen Di Rupo zijn regering kreeg. Uiteindelijk bleek deze regering het niet zo slecht gedaan te hebben vergeleken met andere landen en in een zware crisistijd. Het kan dus verkeren.

Ik denk dat velen ook het gekibbel beu zijn en eindelijk een regering willen die ook iets doet. Uitdagingen genoeg.

België heeft een ploeg nodig die wil werken aan de problemen ipv het land kapot te maken. Prioriteiten zijn nu gezondheid, sociale zekerheid, energie en klimaat. Staatsstructuren staan lager op de lijst.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Goztow schreef:
Feit is dat de opeenvolgende regeringen de groeinorm van 4,5 % begin jaren 2000 hebben teruggebracht naar 1,5 %. De regering had toen de meerderheid in het parlement. Feit is ook dat het parlement (niet de regering Wilmès) 402 Mio € heeft uitgetrokken voor het zorgpersoneelfonds en dit aldaar voorgelegd was in 2019 (ver voor corona), via een alternatieve meerderheid.
Goztow je gelooft denk ik graag politiekers. Dit is een studie van de cm(concurrentie)

https://www.cm.be/media/CM-Info-begroti ... -48765.pdf

Daaruit blijkt dat die groeinorm van 1,5 procent vanaf 2016 al niet meer werd gehaald en zelfs gezakt is tot onder 1 procent.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: België heeft een ploeg nodig die wil werken aan de problemen ipv het land kapot te maken. Prioriteiten zijn nu gezondheid, sociale zekerheid, energie en klimaat.
Er zullen geen fundamentele beslissingen genomen worden in materies, behalve dan dat de beslissing uitgesteld wordt naar de volgende regering. Ik blijf toch verbaasd over hoe het "nieuwe" Groen nu al haar principes opgegeven heeft om in zoiets te stappen. Met exact dezelfde excuses als het "oude" Groen ("we moeten verantwoordelijkheid nemen"). Haar lot zal bijgevolg ook hetzelfde zijn.

De agenda wordt nu eerst een periode gedomineerd door de postjes die benoemd "moeten" worden (natuurlijk moet dat niet, maar ze geven wel graag die indruk). Daarover kan men samenwerken om zaken te beslissen.

Dan 2 jaar lang aanmodderen met veel profilering en weinig vooruitgang.

Dan zit men in verkiezingsmodus, zal er een partij ontslag nemen en verhuist De Croo naar Europa voor een mooie exit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat lijkt me de perfecte omschrijving van wat Zweeds liet zien. Zoals een ervaringsdeskundige opmerkte, den dash was er rap uit en toen trokken ze zelf de stekker eruit.

Zweeds werd electoraal afgestraft en de kiezers liepen naar VB, PVDA en groen. Vermits de extremen zichzelf uitsluiten kan enkel groen dus als winnaar bekeken worden al was hun winst ook niet wat ze verwacht hadden.

Er zijn te belangrijke problemen om dingen uit te stellen. Economie en vooral gezondheid kan je niet uitstellen en ook de toenemende confrontatie met de ecologische problemen zal tot spoed aanzetten. Uiteraard kan men niet alles oplossen in 1 termijn maar de kiezer zal wel beslissen of het goed of slecht was. Een crisis goed beheren hoeft niet afgestraft te worden, vraag het maar in Mons.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dizzy schreef:In meningen van mensen die niet willen stemmen heb ik geen interesse. Als je te lam bent om enkele minuten uit te trekken om uw mening te geven op de enige moment dat dat kan, dan ben je een compleet rund. In veel landen heeft men dit recht niet of wordt stemmen moeilijk gemaakt en ook hier hebben we er lang en hevig voor moeten vechten, maar nu moeten sommigen onnozelaars het niet meer :bang:

Stemplicht afschaffen zal wel degelijk een invloed hebben want het geklaag bij elke stemslag is er steeds opnieuw, net als mensen die rap een reis boeken of een ander excuus zoeken.

Voor de rest volg ik de oproepen hier om federaal ook nationaal te kunnen stemmen en dus ook voor Walen en Brusselaars. Dit maakt het mogelijk om te kiezen voor de Belg die je het meest geschikt acht EN om het opzetten van mensen tegen elkaar te verminderen.
Met de huidige situatie is het negeren van uw stemplicht een duidelijk signaal van de kiezer naar de politiek toe dat de emmer overgelopen is. Dat er voor die kiezer (zoals ik) geen enkele partij of politieker is met wie ik mij kan vinden, en dat ik niet wil kiezen tussen pest of cholera. Een blanco stem is niet meer dan een artificieel construct om twijfelaars hun geweten te sussen.
1207 schreef:volgens mij is de nva er eind 2018 uitgestapt, ik noem dat de stekker eruit trekken

men is in lopende zaken gegaan en daar blijven aanmodderen, tussendoor nog een verkiezing maar dat draait enkel om de vraag of jef of jan straks op het juiste knopje mag duwen. juist betekent dan enkel nog wat de voorzitters beslissen
NVA heeft inderdaad de stekker er uit getrokken, maar het lijk is blijven reutelen tot aan de verkiezingen.

Het semantisch verschil tussen een "regering in lopende zaken" of een "midnerheidsregering met gedoogsteun vanuit de oppositie" is groot.
Want de eerste regering mag wettelijk gezien niets meer doen, en heeft ook wettelijk opegelegde budgetaire beperkingen waar ze niet te buiten kan. Deze kan dus ook geen besparingsmaatregelen doorvoeren die dan toevallig broodnodig zijn om een begrotingsevenwicht te krijgen.
De tweede regering heeft nog wel alle bevoegdheden van een volwaardige regering, maar zal voor elk voorstel nu stemmen moeten gaan ronselen in de oppositie.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:Met de huidige situatie is het negeren van uw stemplicht een duidelijk signaal van de kiezer naar de politiek toe dat de emmer overgelopen is. Dat er voor die kiezer (zoals ik) geen enkele partij of politieker is met wie ik mij kan vinden, en dat ik niet wil kiezen tussen pest of cholera. Een blanco stem is niet meer dan een artificieel construct om twijfelaars hun geweten te sussen.
Dat is dan de dwaaste manier van protesteren die ik ooit gezien heb. Men die niet-stemmers moet men helemaal geen rekening houden, ze zetten zichzelf aan de kant, hoe handig toch voor de verkozen politici. Het is een krachtig signaal, dat klopt, maar eentje waar men eens goed mee lacht (buiten beeld).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Een blanco stem is waardeloos, protesteren heeft geen zin, wat rest er mij dan als burger nog? De politiekers op hun muil gaan slaan mag ook niet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Protesteren heeft zin maar je moet genoeg mensen kunnen mobiliseren die over hetzelfde klachten hebben.

Zelfs op een extreme partij stemmen is nog nuttiger dan gewoon niet stemmen want zo maak je ze nerveus. Helaas zal je praktisch nooit aan genoeg stemmen geraken en zelfs als dat wel lukt is de "oplossing" nog erger dan het probleem. Hoe ga je het land beter maken met bvb 2 partijen die het willen slopen? :bang:
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

honda4life schreef:Los van enige politieke strekking vind ik dat de stemming moet gerespecteerd worden wat die ook moge zijn, dat is nu eenmaal democratie of je dat nu leuk/goed vindt of niet.
De bevolking heeft rechts gestemd, dan moet je zo geen constructies gaan bedenken met alle minderheden samen om de twee grootste partijen buiten spel te zetten.
Om nog maar te zwijgen over hoe ondemocratisch / kinderachtig het cordon is.

Het enige wat deze coalitie van minderheden bindt is dat ze allen veel geld mogen uitgeven om zo toch min of meer populariteit te winnen bij de bevolking. Maar... dat geld moet van ergens komen en is er nu niet en zelfs nog minder dan anders.
Vroeger konden die cadeaus uitdelen eigenlijk ook niet, en het is tijd om dat te beseffen en er iets aan te doen!
Gaan we onze kinderen opzadelen met een enorme staatsschuld omdat we een extra feestdag, minimumpensioen, vaderschapsverlof, ... goed vinden uit egoïstisch standpunt ?
Nu lenen we goedkoop en zijn de interesten verwaarloosbaar, maar wacht maar met zo'n schuldenberg als deze interesten terug stijgen... Dat gaat ons heel zuur opbreken.

Maarja... nu voor mijne portemonnee goed, onze kinderen moeten het later maar oplossen.
Dat is struisvogelpolitiek.
In België heeft men een 2/3 meerderheid nodig, en ook al zijn er veel rechtse stemmen partijen moeten coalities vormen om te mogen kunnen regeren. Geen enkele partij kan alleen heersend zijn. Als ge dan zo lomp zijt dat ge iedereen uitschijt dan wil er ook niemand met u spelen en dan speel jij ook niet meer mee. Vlaanderen is niet héél België he, .. aan waalse zijde stemt men links dat moet ook gerespecteerd worden als ge dan toch zo geloofd in democratie.
Goztow
userbase crew
userbase crew

boonpwnz schreef:
Goztow schreef:
Goztow je gelooft denk ik graag politiekers. Dit is een studie van de cm(concurrentie)

https://www.cm.be/media/CM-Info-begroti ... -48765.pdf

Daaruit blijkt dat die groeinorm van 1,5 procent vanaf 2016 al niet meer werd gehaald en zelfs gezakt is tot onder 1 procent.
Ja, door de structurele blokkering en onderbenutting is de realiteit nog lager maar dat versterkt enkel mijn punt :).
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

dupondje schreef: Wat NVA wil doen lijkt op de Brexit.
- De Walen (Brexit is het Europa) kosten ons veel geld!
- Alleen doen we het beter!
- We moeten er van af!
- We gaan zwemmen in het geld als we onafhankelijk zijn!
Oei, dat heeft weinig met Brexit te maken imho...
Eerder met de frustratie dat je in dit landje altijd moet rekening houden met "de andere kant" die altijd een andere oplossing heeft.
Hoe je het ook draait of keert, we spreken een andere taal, we leven anders & we stemmen anders... daar is niks mis mee, maar als er knopen moeten doorgehakt worden is het nooit alles of niks, maar altijd noch vis noch vlees.
Federaal stemmen met ook lijsten uit Brussel of Wallonië ga je er onder de taalgrens niet doorkrijgen denk ik.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

iceke schreef: Eerder met de frustratie dat je in dit landje altijd moet rekening houden met "de andere kant" die altijd een andere oplossing heeft.
Eerder de frustratie dat een minderheid van de bevolking (Franstaligen) bepaalt welke koers hier gevaren wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Eerder de frustratie dat een minderheid van de bevolking (Franstaligen) bepaalt welke koers hier gevaren wordt.
Je bedoelt dat de meeste Vlaamse partijen er geen graten in zien om met zoiets in zee te gaan voor de postjes.

Richt je pijlen op wat je kan veranderen. Niet op Franstalig België. We zullen maken dat die partijen de volgende keer allemaal een zware opdoffer zullen krijgen in het stemhokje, nog zwaarder dan vorig jaar.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 okt 2020, 18:25, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

CCatalyst schreef:
Jack Daniels schreef: Eerder de frustratie dat een minderheid van de bevolking (Franstaligen) bepaalt welke koers hier gevaren wordt.
Je bedoelt dat de meeste Vlaamse partijen er geen graten in zien om met zoiets in zee te gaan voor de postjes.

Richt je pijlen op wat je kan veranderen. Niet op Franstalig België.
Klopt wat je schrijft. Wij missen (Vlaamse) politici met cojones.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Goztow schreef:In Brussel kan ik perfect voor alle Nederlandstalige en Franstalige lijsten stemmen. Maak het gewoon zo voor gans het land. Als ik goesting heb om te stemmen op een Franstalige omdat ik vind dat die ons land vooruit kan helpen, dan waarom niet? Er zijn veel mensen van Kortrijk die veel dichter wonne bij Walloniê dan bij Antwerpen hoor :). Als je het toch zo lokaal wil ;).
Voor mij dus geen probleem (woon ook dicht bij Wallonië en Frankrijk), maar dat willen de Franstaligen dus absoluut niet.
Want als elke zetel volgens het principe 1 man/vrouw 1 stem verkozen wordt, en over heel het land, dan betekent dat dat de Vlamingen hun numerieke meerderheid zouden verzilverd zien.
Aan Franstalige kant spreken ze dan van de "État belgo-flamand", een Belgische Staat waarin de Vlamingen hun meerderheid kunnen doordrukken.
Vandaar dat als je pleidooien hoort ten gunste van een federale kieskring, het altijd maar voor een deeltje van de zetels is.
We gaan dus "een beetje" een onrecht wegwerken.
Laat mij toe dat zeer verdacht te vinden.
Gray schreef:Maakt de taal uit? of het nu spa of PS is, ecolo of Groen.
Het is uiteindelijk links tegen rechts.
Blijkbaar wel, want we hebben al sinds de jaren '60 alle politieke stromingen in het dubbel: Vlaamse socialisten en Franstalige socialisten, bijv.
Gray schreef:Ik vind het altijd raar dat men op personen stemt, terwijl het partijprogramma toch wel de essentie is.
Je vindt dat raar omdat je een particratie gewoon bent.
Eigenlijk is het niet normaal dat partijen de verkozenen van het volk opdragen hoe ze moeten stemmen.
Je zou dan evengoed één persoon daar kunnen zetten, die bij de stemming op het groene of rode knopje duwt, en dat daar dan x aantal stemmen bijkomen.
Heist_175 schreef:Niet anders dan bij andere partijen, lijkt me? Alleen hebben die het binnenskamers opgelost?
Groen heeft meer ervaren personeel dan dat ze stemmen hebben gehaald om dat ervaren personeel ook een uitvoerend mandaat te geven.
Het is toch echt een dolk in de rug dat ze Calvo gestoken hebben?
Iemand die dagen- en nachtenlang onderhandelt, die uiteindelijk voorbijgestoken wordt door anderen, terwijl Almaci tegen hem gepleit heeft.
Binnenskamers is het niet gebleven, want Calvo heeft er zich in de pers over beklaagd.
Het imago dat Groen graag geeft van "anders", "basisdemocratie", etc., daar heb ik weinig van gemerkt.
Het was even hard als bij andere tradionele partijen.
Heist_175 schreef:Het is maar wat je wil zien. Iedereen heeft mogen/moeten stemmen en met die uitslag moet je het dan maar doen.
Helaas mogen wij daar niets mee doen.
In dit land kan men 16 maand lang elke oplossing blokkeren, ook als men de 7e partij is.
Feit is dat in andere landen men een deadline heeft.
Lukt het niet na x aantal maanden, dan volgen er automatisch nieuwe verkiezingen.
Dat lijkt mij een veel beter systeem.
Nu worden partijen beloond om stokken in de wielen te steken, en dat net zo lang te doen tot er een paar toegeven, en men de regering heeft die men wilde.
Heist_175 schreef:Jan Jambon is nu Vlaams minister-president en heeft niet eens op een Vlaamse kieslijst gestaan? Is dat dan zoveel beter?
Dat heb ik ook niet verdedigd, two wrongs don't make a right.
Wat mij betreft, moet dit onmogelijk gemaakt worden dat politici zomaar van het ene niveau naar het andere wippen, tenzij hun termijn erop zit.
Heist_175 schreef:Ben je nu niet gewoon aan het wenen, omdat de partij van uw keuze niet aan de knoppen zit.
Deze regering heeft geen meerderheid aan Vlaamse kant, en zit vol verliezers.
Vergeet niet dat naast N-VA en VB, ook PvdA in de oppositie zit, dat is iets dat men vanuit Vivaldi kringen graag onder de mat schuift.
Heist_175 schreef:Hierboven had al iemand de vergelijking gemaakt met de wenende (foeterende, woedende) CDV in Kortrijk, toen Quickie met een smerige streek toch de burgemeester kon worden.
Ook dat was totaal niet netjes, CD&V had die verkiezingen echt gewonnen, en werd in de oppositie geduwd.
Van Quickenborne loopt nu weer naar het federale, en laat zijn kiezers dus weer in de steek, die krijgen een opvolgster, die ze nauwelijks kennen.
Heist_175 schreef:Niet wat veel Kortrijkzanen wilden, maar verder weinig aan te doen.
Als de kiesuitslag iedere keer van tafel geveegd wordt, verschiet dan niet dat er steeds meer extreme stemmen opkomen.
Laatst gewijzigd door boulder 02 okt 2020, 18:52, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef: In België heeft men een 2/3 meerderheid nodig, .
op federaal Belgisch niveau is deze uitspraak fout

de grondwet eist doorgaans een dubbele 2/3e meerderheid, 1 in elk landsgedeelte
het volstaat dus niet dat 100% walen iets stemmen en de steun krijgen van 60% vd vlamingen. Dan is er dus GEEN dubbele 2/3e meerderheid.

de gezondheidszorg is na de laatste staatsstructuur verwoest. Dit rechtzetten zal u niet lukken omdat ge ofwel doorregionaliseert of herfederaliseert.
elk van beide opties, geheel of gedeeltelijk, zal altijd en zuiver uit principe in 1 van beide landsgedeeltes afgeschoten worden.

Calvo
Hij was dan de enige vd 3 kandidaten die echt en effectief in het parlement verkozen was
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Volgens mij heb je een 2/3de meerderheid nodig en minstens de helft in beide landsdele'
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:Als de NVA op dat moment kiest om in de oppositie te gaan zitten, maar wel gedoogsteun wil geven aan de regering, kan je het moeilijk Michel kwalijk nemen dat hij voort blijft roeien.
Volgens mij heeft N-VA nooit gedoogsteun gegeven aan de restregering Michel.
Trojan schreef:Het perverse aan deze affaire is nu juist dat er wetten zijn voorgedragen en gestemd vanuit de oppositie, terwijl het initiatief voorbehouden is aan de regering.
In een democratie heeft het parlement echt wel het recht om nieuwe wetsvoorstellen in te dienen.
Dat mensen denken dat alleen de regering dit mag doen, toont hoe weinig democratisch dit land wel is, men vindt het normaal dat de partijvoorzitters alles dicteren, en de parlementariërs niet meer zijn dan stemmachines.
heist_175 schreef:Maar het is niet de schuld van de regering dat niemand het nodig vond om de stekker eruit te trekken en ze dus maar bleven verder hobbelen.
Jawel, hee, N-VA stapte eruit of werd eruit geduwd, die discussie wil ik niet opnieuw, maar een normale regering houdt dan vervroegde verkiezingen, zeker als ze nog maar 1/3e van het parlement vertegenwoordigt.
Michel "koos" ervoor om in lopende zaken te gaan.
Dat systeem is niet daarvoor bedoeld, maar voor na de verkiezingen, in afwachting dat er een nieuwe regering is.
Het is ook nooit zo bedoeld dat dan een minderheid het land bestuurt, en dat dat eventjes 16 maand zo blijft duren.
Dat is allemaal een systeem misbruiken om er persoonlijk voordeel mee te doen.
Heist_175 schreef:Die (blokkerings)mechanismen zijn er gekomen uit pacificatie.
Heel de formatie lijkt ondertussen één groot blokkeringsmechanisme geworden...
Maar eventjes ernstig, wat lossen die blokkeringsmechanismes op?
Alarmbelprocedure, belangenconflict, en dan krijg je van die procedures die jaren aanslepen.
Ondertussen is er ook geen oplossing.
dupondje schreef:Een federale kieskring zou veel dingen oplossen denk ik.
En is dat dan voor ALLE kamerzetels of enkel voor een beperkt groepje?
In het laatste geval vind ik dat gewoon manipuleren van het kiessysteem.
CCatalyst schreef:Er zullen geen fundamentele beslissingen genomen worden in materies, behalve dan dat de beslissing uitgesteld wordt naar de volgende regering.
Inderdaad, als men kerncentrales gaat sluiten NA de termijn van deze regering, welke garantie heeft Groen dan dat het ervan komt?
Geen enkele.
Het verhaaltje van "we maken meteen plannen voor 2 legislaturen", is gewoon volksverlakkerij.
Na de volgende verkiezingen zal men wel zien welke coalitie men vormt, en wat daarvan het regeerprogramma is.
Idem ditto voor CD&V.
Staatshervorming voorbereiden?
Tja, mooie tijdsvulling, maar er is geen enkele garantie dat op het einde van de rit nog maar de benodigde grondwetsartikelen voor herziening vatbaar gesteld worden.
Ik vrees trouwens dat men CD&V er zo rap mogelijk gaat uitwerken, om met paars-groen te kunnen verdergaan.
Als je die coalitie bekijkt, is CD&V de vreemde eend in de bijt.
Ze hadden CD&V nodig om te kunnen starten, met een nipte minderheid.
Eens de trein vertrokken, kunnen ze ook met paarsgroen verder, gewoon wat gedoogsteun bij Défi of CdH, en dat werkt ook.

Stel dat binnen een paar maanden men toch euthanasie en/of abortus erdoor jaagt.
CD&V heeft niets in handen, als ze eruit stappen kan de regering toch verder.
Blijven ze zitten, dan zal iedereen zeggen dat ze toch maar mooi blijven zitten zijn, voor het postje.
Lose-lose situation.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:welke garantie heeft Groen dan dat het ervan komt? Geen enkele.
Klopt. En een regering kan geen plannen maken voor twee legislaturen, waarbij al het leuke in de eerste en al het slechte in de tweede legislatuur komt. Zo werkt het niet, en dat weten ze zelf ook maar al te goed. De volgende legislatuur is door niets gebonden aan wat deze legislatuur doet.

Ik geef Groen ook de meeste kansen om vroegtijdig uit deze regering ontslag te nemen naarmate de deadline voor de kernuitstap volgend jaar gepasseerd is en weer uitgesteld wordt, en ze hun cijfers in de peilingen onder ogen gaan krijgen. Ik snap nog altijd niet dat ze niet gewoon gezegd hebben "onvoorwaardelijke garantie op kernuitstap of het is zonder ons". De drang naar de postjes bij Groen moet echt groot geweest zijn, zoals deze week ook - met 'Dat doe je toch niet' - duidelijk geworden is.

Wie echt begaan is met het klimaat zal wederom zwaar teleurgesteld worden door deze regering, en Groen zal de prijs betalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Ik geef Groen ook de meeste kansen om vroegtijdig uit deze regering ontslag te nemen naarmate de deadline voor de kernuitstap volgend jaar gepasseerd is en weer uitgesteld wordt,
Volgens mij gaat CD&V de eerste zijn.
Paars-groen is een combinatie die vroeger al heeft bestaan, en die linkse partijen hebben veel gemeen.
CD&V past niet in het plaatje.
Daarom dat ik denk dat de andere partijen hen er enkel bijgenomen hebben om minder Vlaamsvijandig over te komen, wat toch alleen maar telt bij de start.
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Uzzi schreef:Volgens mij heb je een 2/3de meerderheid nodig en minstens de helft in beide landsdele'
Dat klopt, er is inderdaad geen dubbele 2/3 meerderheid nodig. Gewoon een meerderheid in beide landsdelen en globaal gezien een 2/3 meerderheid.

Maar die grendelgrondwet is mijns inziens wat er voor zorgt dat we enerzijds nooit een slechte regering zullen hebben (zelfs de paars-groene van de voorbije decennia) maar ook nooit een goeie. Gezien het zo versnipperde politieke landschap zal het altijd vis noch vlees blijven (zie nu ook weer het Vivaldi-regeerakkoord, 1 en al vaagdoenerij).

Daarom was de deal tussen Magnette en De Wever zo belangrijk, er was een kans om fundamentele wijzigingen te gaan doen die een meer gepast bestuur zou kunnen brengen in beide landsdelen.

Maar toen... toen rook de OpenVLD de macht en de verlokking van de 16 was zo groot dat men gewoon Paars-Geel gekelderd heeft (want de OpenVLD zou nooit de 16 gehaald hebben in Paars-Geel).

En zo gaan we opnieuw weer 4 jaar voortbreien, en de boer, die ploegde voort. :bang:
dupondje
Premium Member
Premium Member

boulder schreef:
dupondje schreef:Een federale kieskring zou veel dingen oplossen denk ik.
En is dat dan voor ALLE kamerzetels of enkel voor een beperkt groepje?
In het laatste geval vind ik dat gewoon manipuleren van het kiessysteem.
Alle, een deel is misschien in de goede richting, maar niet ideaal!

CCatalyst schreef: Ik snap nog altijd niet dat ze niet gewoon gezegd hebben "onvoorwaardelijke garantie op kernuitstap of het is zonder ons". De drang naar de postjes bij Groen moet echt groot geweest zijn, zoals deze week ook - met 'Dat doe je toch niet' - duidelijk geworden is.

Wie echt begaan is met het klimaat zal wederom zwaar teleurgesteld worden door deze regering, en Groen zal de prijs betalen.

Met dergelijke veto's kan je gewoon geen coalitie maken. Als iedereen dat zou doen raak je nooit meer aan een regering.
Je kan gewoon niet al je punten erdoor duwen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

dupondje schreef: Met dergelijke veto's kan je gewoon geen coalitie maken. Als iedereen dat zou doen raak je nooit meer aan een regering.
Je kan gewoon niet al je punten erdoor duwen.
Klopt, punt is natuurlijk als zoiets gezegd wordt tijdens campagnevoeren en erna: moeten we de klik maken en zo leugens aan het kiespubliek als normaal onderhandeltechniek zien. Of moeten we zo leugens aan het kiespubliek gewoon nog altijd zien als leugens?

Beetje filosofisch i know, maar in het eerste geval zou het een verdrietige waarheid zijn :banana:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Klopt wat je schrijft. Wij missen (Vlaamse) politici met cojones.
De Ballen van de NV-A werden met een bot mes losgesneden door het middenveld en de vakbonden.
Maar dat zijn we natuurlijk al lang vergeten...de kracht van verandering stopt daar waar je geen macht hebt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

iceke schreef:
Jack Daniels schreef: Klopt wat je schrijft. Wij missen (Vlaamse) politici met cojones.
De Ballen van de NV-A werden met een bot mes losgesneden door het middenveld en de vakbonden.
Maar dat zijn we natuurlijk al lang vergeten...de kracht van verandering stopt daar waar je geen macht hebt.
Tis de schuld van de sossen
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk is dat de schuld van de sossen, maar vooral de schuld van de onervarenheid
De ballen mogen tot op de grond schuren, als je niet iedereen mee hebt staat er altijd buiten wel iemand klaar met 2 bakstenen... zo werkt dat in België. Die omhooggevallen kleuter die denkt dat hij Steve Jobs is zal dat ook wel direct gaan merken als hij in het parlement komt
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”