Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Vanaf 1 oktober een reddingsstrook vrij laten bij file.
Ben benieuwd. In het buitenland en dan in Duitsland is het al.
Meer landen gaan het invoeren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25 ... ngsstrook/
Ben benieuwd. In het buitenland en dan in Duitsland is het al.
Meer landen gaan het invoeren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25 ... ngsstrook/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Al meermaals 'live' meegemaakt en werk wel. Al zie ik het wel traag opgang komen. Mensen gaan niet snel opzij gaan wanneer er geen echte nood aan is denk ik.
Gelukkig hebben ze hetzelfde gekozen als in de andere landen. Rechts van de meest linkse file.
Al is er wel een verschil, in andere landen mag je wel op de pechstrook uitwijken om de doorgang zo groot mogelijk te maken, en in België niet. Naar mijn mening merkwaardig.
Gelukkig hebben ze hetzelfde gekozen als in de andere landen. Rechts van de meest linkse file.
Al is er wel een verschil, in andere landen mag je wel op de pechstrook uitwijken om de doorgang zo groot mogelijk te maken, en in België niet. Naar mijn mening merkwaardig.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Er is in België nog iets raar, ambulance, mug, brandweer, politie gaan via de reddingsstrook rijden. Takeldienst via de pechstrook, ik ben benieuwd of dat dan gaat helpen. Waarschijnlijk weer Belgische implementatie.
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Tsja, het grote verschil met (ondermeer) duitsland gaat weer zijn dat er daar effectief controle op is, en het hier weer noppes gaat zijn. Ben daar bij file al geregeld politie tegengekomen die effectief controleert en mensen vermaand/beboet die niet (genoeg) opzij gegaan zijn of de doorgang blokkeren.
Helaas gaat hier het grote egoisme van de doorsnee belg, dat we nu al zien met corona "waarom moet ik rekening houden met anderen hun gezondheid" (een quote van de grootste egoist op dit forum), ook weer opgaan voor de rettungsgasse. "Waarom zou ik opzij gaan, ik moet ook ergens zijn, en ik ben belangrijk, de anderen niet".
Informatief wat tarieven uit duitsland:
-Geen Rettungsgasse voorzien bij file: €200 boete + 2 punten op rijbewijs + 1 maand rijverbod
-Onrechtmatig gebruik maken van de Rettungsgasse: €240 boete + 2 punten + maand rijverbod.
(En die bedragen kunnen stijgen tot €320 als je mensen in gevaar brengt of schade door schuld optreed....)
ook oostenrijk neemt het serieus op, geen rettungsgasse bouwen kan oplopen tot 726€, echter als je effectief hulpdiensten hindert doordat je geen rettungsgasse hebt voorzien, kan dat oplopen tot €2180 en een gevangenisstraf tot 6 weken....
Het onrechtmatig gebruik van de rettungsgasse levert je in Oostenrijk aanvullend een registratie op bij het centrale rijbewijs register, twee registraties op drie jaar tijd en je mag nascholing volgen en een psychologtische analyse ondergaan. Drie registraties = rijbewijs minstens 3 maanden kwijt...
(Ook registratiewaardig (Vormerkdelikt): Drinken aan het stuur, blokkering van oversteekplaats met in gevaar brengen van voetgangers, rijden op de pechstrook, neren van een rood verkeerslicht (inc spoorwegovergangen), inbreuken op ADR wetgeving voor vrachtverkeer, niet respecteren van veiligheidsafstand tov voorligger, enz...)
In belgie zal het ook voor de rettungsgasse, zoals alles, bij de dode letter van de wet blijven, wat zeer spijtig is, men had hier een voorbeeld van kunnen maken....
Helaas gaat hier het grote egoisme van de doorsnee belg, dat we nu al zien met corona "waarom moet ik rekening houden met anderen hun gezondheid" (een quote van de grootste egoist op dit forum), ook weer opgaan voor de rettungsgasse. "Waarom zou ik opzij gaan, ik moet ook ergens zijn, en ik ben belangrijk, de anderen niet".
Informatief wat tarieven uit duitsland:
-Geen Rettungsgasse voorzien bij file: €200 boete + 2 punten op rijbewijs + 1 maand rijverbod
-Onrechtmatig gebruik maken van de Rettungsgasse: €240 boete + 2 punten + maand rijverbod.
(En die bedragen kunnen stijgen tot €320 als je mensen in gevaar brengt of schade door schuld optreed....)
ook oostenrijk neemt het serieus op, geen rettungsgasse bouwen kan oplopen tot 726€, echter als je effectief hulpdiensten hindert doordat je geen rettungsgasse hebt voorzien, kan dat oplopen tot €2180 en een gevangenisstraf tot 6 weken....
Het onrechtmatig gebruik van de rettungsgasse levert je in Oostenrijk aanvullend een registratie op bij het centrale rijbewijs register, twee registraties op drie jaar tijd en je mag nascholing volgen en een psychologtische analyse ondergaan. Drie registraties = rijbewijs minstens 3 maanden kwijt...
(Ook registratiewaardig (Vormerkdelikt): Drinken aan het stuur, blokkering van oversteekplaats met in gevaar brengen van voetgangers, rijden op de pechstrook, neren van een rood verkeerslicht (inc spoorwegovergangen), inbreuken op ADR wetgeving voor vrachtverkeer, niet respecteren van veiligheidsafstand tov voorligger, enz...)
In belgie zal het ook voor de rettungsgasse, zoals alles, bij de dode letter van de wet blijven, wat zeer spijtig is, men had hier een voorbeeld van kunnen maken....
Laatst gewijzigd door FlashBlue 26 sep 2020, 18:23, in totaal 1 gewijzigd.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het feit dat een taxi en bus wel over de pechstrook mag.
Wanneer je de meest rechtse strook ook laat uitwijken op de pechstrook, ook wanneer er enkel een structurele file is, dan heeft die pechstrook als snelle strook voor taxi/bus geen zin meer, want die kunnen er dan niet meer door.
En je kan moeilijk de taxi/bus door de reddingstrook laten rijden.
Dus ja, niet hetzelfde als in de andere landen, maar mogelijks met reden.
Al hadden ze daar waar er zo'n taxi-strook is ook kunnen kiezen om met specifieke signalisatie te zorgen dat de pechstrook niet mag gebruikt worden, en de regels hadden zo opgesteld kunnen worden dat het onder normale omstandigheden wel mag (de pechstrook gebruiken).
PS: FlashBlue zie bijlage, gefeliciteerd
Wanneer je de meest rechtse strook ook laat uitwijken op de pechstrook, ook wanneer er enkel een structurele file is, dan heeft die pechstrook als snelle strook voor taxi/bus geen zin meer, want die kunnen er dan niet meer door.
En je kan moeilijk de taxi/bus door de reddingstrook laten rijden.
Dus ja, niet hetzelfde als in de andere landen, maar mogelijks met reden.
Al hadden ze daar waar er zo'n taxi-strook is ook kunnen kiezen om met specifieke signalisatie te zorgen dat de pechstrook niet mag gebruikt worden, en de regels hadden zo opgesteld kunnen worden dat het onder normale omstandigheden wel mag (de pechstrook gebruiken).
PS: FlashBlue zie bijlage, gefeliciteerd
- Bijlagen
-
- 2000
- Schermafbeelding 2020-09-26 om 18.24.59.png (14 KiB) 2615 keer bekeken
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Waarom niet?
Als het mensenlevens kan redden...?
Als het mensenlevens kan redden...?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Moet regelmatig voor het werk naar Duitsland.
Dar gaat dat zeer goed, ook boven elke brug hangt er een bord ter informatie (zie ik hier nog niet gebeuren).
Zoals de mens een kuddedier is, doe je gewoon mee.
Hoe kan je daar nu tegenstander van zijn:
1. De pechstroken liggen vol met troep, of je daar kilometers over wil rijden (zonder schade) is nog maar de vraag.
2. 't zal jouw leven maar zijn waarvoor ze trachten op tijd te zijn.
Ohja... je hebt iets tegen motorrijders die "voorsteken" in de files?
Had je zelf maar een motor moeten kopen...
Staan ze aan het rode licht en ze geven eens gas, schieten ze zo een normale optrekkende auto zo voorbij dus NEE dit is geen ophoud van een andere bestuurder, juist een optimalisatie van de "groen tijd" op het traject voorbij de verkeerslichten
Er zijn natuurlijk zotten op de motor... net zoals sommige automobilisten trouwens.
Dar gaat dat zeer goed, ook boven elke brug hangt er een bord ter informatie (zie ik hier nog niet gebeuren).
Zoals de mens een kuddedier is, doe je gewoon mee.
Hoe kan je daar nu tegenstander van zijn:
1. De pechstroken liggen vol met troep, of je daar kilometers over wil rijden (zonder schade) is nog maar de vraag.
2. 't zal jouw leven maar zijn waarvoor ze trachten op tijd te zijn.
Ohja... je hebt iets tegen motorrijders die "voorsteken" in de files?
Had je zelf maar een motor moeten kopen...
Staan ze aan het rode licht en ze geven eens gas, schieten ze zo een normale optrekkende auto zo voorbij dus NEE dit is geen ophoud van een andere bestuurder, juist een optimalisatie van de "groen tijd" op het traject voorbij de verkeerslichten
Er zijn natuurlijk zotten op de motor... net zoals sommige automobilisten trouwens.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik zie echt geen nadelen om bij file uiterst links te rijden op de linker rijstrook ipv uiterst rechts?sky schreef:Wilde een heel betoog neerpennen tegen, maar ik houd het erop dat ik geen voorstander ben van zo een strook.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Verstandig. Hier is het helaas wachten op de onvermijdelijke ramp met gevaarlijke goederen in een tunnel. En zelfs dan, want ik weet niet of het oude adagium van "er moeten eerst doden vallen voor men ingrijpt" vandaag nog echt van toepassing is hier, de onverschilligheid is ook op dat vlak toegenomen in de politiek. Ref terroristische aanslagen waarna er geen fundamentele veranderingen doorgevoerd zijn tenzij de registratie van simkaarten wat het volgens sommigen allemaal zal voorkomen.FlashBlue schreef:inbreuken op ADR wetgeving voor vrachtverkeer
Maar verkeersbelasting niet betaald, dat kunnen ze wel controleren nu.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Moet zeggen dat ik eigenlijk al lang uiterst links of rechts sta bij file. Al is het maar voor de motorrijders.
Maar in vrees dat dit, net met als vele andere wetten in België, weer iets op papier is zonder dat er controle gebeurt.
Politie is ondergefinancierd, en beleidsmakers zijn enkel geïnteresseerd in quick cash cfr flitspalen en trajectcontroles.
Een verkeersovertreder kan die boete doorgaans weinig schelen, ok is zuur ma bon.
Zet ze langs de kant, allemaal in een rijtje en laat 1 ploeg de pv’s opmaken.
Sta je een uur of langer te wachten omdat je de aap uitgehangen hebt, leg het dan maar zelf uit aan partner/werkgever/klant...
Maar in vrees dat dit, net met als vele andere wetten in België, weer iets op papier is zonder dat er controle gebeurt.
Politie is ondergefinancierd, en beleidsmakers zijn enkel geïnteresseerd in quick cash cfr flitspalen en trajectcontroles.
Een verkeersovertreder kan die boete doorgaans weinig schelen, ok is zuur ma bon.
Zet ze langs de kant, allemaal in een rijtje en laat 1 ploeg de pv’s opmaken.
Sta je een uur of langer te wachten omdat je de aap uitgehangen hebt, leg het dan maar zelf uit aan partner/werkgever/klant...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
De grootste vraag die ik mij stel:
Wat als je stilstaat voor een rood licht, telt dit dan ook als file in deze situatie?
Ik ga ervan uit van wel op dit moment, maar dat wilt dan zeggen dat we best altijd zo links/rechts mogelijk rijden in plaats van centraal op je strook.
Wat als je stilstaat voor een rood licht, telt dit dan ook als file in deze situatie?
Ik ga ervan uit van wel op dit moment, maar dat wilt dan zeggen dat we best altijd zo links/rechts mogelijk rijden in plaats van centraal op je strook.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De reddingsstrook is enkel om tijd te winnen voor een beperkt aantal levensreddende prioritaire voertuigen. De bedoeling is dus om zo snel mogelijk medisch, reddend en coördinerend volk op de plaats van het ongeval te krijgen en niet om de file zo snel mogelijk op te lossen.Tomsworld schreef:Er is in België nog iets raar, ambulance, mug, brandweer, politie gaan via de reddingsstrook rijden. Takeldienst via de pechstrook, ik ben benieuwd of dat dan gaat helpen. Waarschijnlijk weer Belgische implementatie.
Takeldiensten horen daar dus niet bij.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zie het nut in bij snelwegen met dubbele rijstrook. Daar kan je vlot ruimte maken. Bij snelwegen met drie rijstroken echter... Mja, dan wil je echt niet op het middenvak rijden omdat de rechter rijstrook vol vrachtwagens steekt die u niet zien in hun dode hoek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Persoonlijk vind ik dat het vrijmaken van een snelweg na een ongeval ook een prioritaire taak is want :petrol242 schreef:De reddingsstrook is enkel om tijd te winnen voor een beperkt aantal levensreddende prioritaire voertuigen. De bedoeling is dus om zo snel mogelijk medisch, reddend en coördinerend volk op de plaats van het ongeval te krijgen en niet om de file zo snel mogelijk op te lossen.Tomsworld schreef:Er is in België nog iets raar, ambulance, mug, brandweer, politie gaan via de reddingsstrook rijden. Takeldienst via de pechstrook, ik ben benieuwd of dat dan gaat helpen. Waarschijnlijk weer Belgische implementatie.
Takeldiensten horen daar dus niet bij.
- in een file kunnen extra ongevallen gebeuren
- staart aanrijdingen in de file
- economische schade van iedere minuut file
Maar soit het is verwarrend dat je in Duitsland echt op de pechstrook gaat en dat zie je daar en hier dan weer niet, ik vraag me af wat dat gaat geven. Maar soit ik ben heel positief met de maatregel, vooral ook dat het voor de moto rijders dan ook een stuk veiliger zal worden.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dus alle motards €240 boete?FlashBlue schreef: Informatief wat tarieven uit duitsland:
-Onrechtmatig gebruik maken van de Rettungsgasse: €240 boete + 2 punten + maand rijverbod.
Dat heb je in de foute volgorde gezet:honda4life schreef:Er zijn natuurlijk zotten op de motor...
En natuurlijk zijn het allemaal zotten op de motor, met hier en daar een uitzondering: volle witte lijn, arceringen, fietspad, voetpad, ... alles is "motogebied". En wij als maatschappij maar betalen voor de medische kosten als die zotten vallen, uitglijden, "gepakt" worden, ... (moto oververtegenwoordigd in ongeval- en overlijdensstatistieken, maar het zal altijd wel "de ander" zijn die iets fout deed ).
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
"Filteren" tussen twee vakken, zoals de motards in belgie zo graag doen, is in duitsland niet toegelaten.heist_175 schreef:Dus alle motards €240 boete?FlashBlue schreef: Informatief wat tarieven uit duitsland:
-Onrechtmatig gebruik maken van de Rettungsgasse: €240 boete + 2 punten + maand rijverbod.
Ook voor motards is het misbruiken van de rettungsgasse daar dus niet toegestaan.
Zie ook: https://www.acv.de/ratgeber/motorrad/si ... orrad-stau & https://www.tz.de/auto/duerfen-motorrad ... 77115.html
(als je het duits wat machtig bent.)
Offtopic Rant:
Verder is dit topic weer "typisch userbase" en een van de redenen waarom ik me hier meer en meer erger.
Een topic over de rettungsgasse, en we hebben er eentje voor wie precies het vrachtverkeer de schuldige is voor alle kwaad van de wereld, gebaseerd op 6 woroden uit een hele opsomming van overtredingen, en hij in zijn heilige koe is wellicht de onschuld zelve.
Dan hebben we weer de motard met "ik ben stoer want ik heb een moto en f*** you all met jullie auto's" die voorbij gaat aann het punt dat hij bij het minste tikje dat fout aankomt DOOD is. En dan komt er eentje die alle zonden van de wereld op de motorrijders wil afladen omdat ie denkt dat hij persoonlijk elke medische kost van een vallende motard moet betalen.
In een topic over de rettungsgasse.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
+1 voor dit de laatste tijd.
Er is geen "juist" of "fout" in een maatschappij, alles met z'n voor- en nadelen.
Is dat nu op de motor, auto, speed pedelec, ... er is geen beste oplossing voor de mobiliteit wegens verschillende noden / mogelijkheden etc.
Er is geen "juist" of "fout" in een maatschappij, alles met z'n voor- en nadelen.
Is dat nu op de motor, auto, speed pedelec, ... er is geen beste oplossing voor de mobiliteit wegens verschillende noden / mogelijkheden etc.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27 sep 2020, 18:23
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Goede zaak dat dit er is gekomen, hopelijk gaat men alle betrokken hulpverleners hierin toelaten.
Zo kan de pechstrook ook gedeeltelijk gebruik worden.
Wat ik me afvraag, hoe loopt dat bij file op wegenwerken met 2 smalle rijstroken?
Onlangs meegemaakt dat er een escorte door wou
Anonieme suv met veel lawaai en flikkerlampjes, maar dat ging zeer moeizaam eer iedereen aan de kant was.
Gelukkig was het maar om een minister te escorteren
Had deze vraag aan de buurman gesteld (wegpolitie)
Maar die wist zelfs niet dat deze regel in oktober actief werd
Zo kan de pechstrook ook gedeeltelijk gebruik worden.
Wat ik me afvraag, hoe loopt dat bij file op wegenwerken met 2 smalle rijstroken?
Onlangs meegemaakt dat er een escorte door wou
Anonieme suv met veel lawaai en flikkerlampjes, maar dat ging zeer moeizaam eer iedereen aan de kant was.
Gelukkig was het maar om een minister te escorteren
Had deze vraag aan de buurman gesteld (wegpolitie)
Maar die wist zelfs niet dat deze regel in oktober actief werd
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Vorige week zoiets meegemaakt in kuurne bij kortrijk, 2 rijstroken en een achterkomende ambulance, Ringlaan met rode lichten wij op de linkse rijstrook zijn allemaal zoveel mogelijk opgeschoven naar links en deze op de rechter rijstrook schuiven meer naar rechts ... dus de abulance kon in het midden door rijden naar zijn bestemming hopelijk was die op tijd ...
En als je er nu tegen bent ? ik zie niet wie daar als enige koppige ezel zal blijven staan terwijl de anderen opschuiven om plaats de maken voor die ambulance
En als je er nu tegen bent ? ik zie niet wie daar als enige koppige ezel zal blijven staan terwijl de anderen opschuiven om plaats de maken voor die ambulance
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
skyPatje schreef: ik zie niet wie daar als enige koppige ezel zal blijven staan terwijl de anderen opschuiven om plaats de maken voor die ambulance
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@Tomsworld :
Absoluut gelijk dat een file extra risico geeft in de staart en dat die zo snel mogelijk moet opgelost worden. Maar economische schade is, hoop ik, ondergeschikt aan de nood van de slachtoffers.
De vergelijking met Duitsland. Ik kom daar heel regelmatig voornamelijk op de as oostwaarts en heb al een aantal keer in zo'n situatie gezeten. Prioriteit is dan om zo snel mogelijk reddingswerkers en medisch personeel ter plaatse te krijgen. Er wordt ook sneller gebruik gemaakt van een helikopter van de ADAC. Voor de opruiming van een ongeval heb ik in al die gevallen gezien dat er in de andere richting plaats vrij gemaakt wordt en er toegang verkregen wordt tot de plaats van ongeval in plaats van een takelwagen kilometers lang door chaos te laten rijden. Op veel plekken is er trouwens ook geen pechstrook.
Ik juich de maatregel absoluut toe omdat er eindelijk regelgeving is in plaats van de chaos die er nu heerst als mensen in hun spiegel blauw lichten zien verschijnen en hot en scheef denken doorgang te geven.
Absoluut gelijk dat een file extra risico geeft in de staart en dat die zo snel mogelijk moet opgelost worden. Maar economische schade is, hoop ik, ondergeschikt aan de nood van de slachtoffers.
De vergelijking met Duitsland. Ik kom daar heel regelmatig voornamelijk op de as oostwaarts en heb al een aantal keer in zo'n situatie gezeten. Prioriteit is dan om zo snel mogelijk reddingswerkers en medisch personeel ter plaatse te krijgen. Er wordt ook sneller gebruik gemaakt van een helikopter van de ADAC. Voor de opruiming van een ongeval heb ik in al die gevallen gezien dat er in de andere richting plaats vrij gemaakt wordt en er toegang verkregen wordt tot de plaats van ongeval in plaats van een takelwagen kilometers lang door chaos te laten rijden. Op veel plekken is er trouwens ook geen pechstrook.
Ik juich de maatregel absoluut toe omdat er eindelijk regelgeving is in plaats van de chaos die er nu heerst als mensen in hun spiegel blauw lichten zien verschijnen en hot en scheef denken doorgang te geven.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Maakt dat een verschil of je voor of tegen bent?Patje schreef:En als je er nu tegen bent ?
Het is een regel, en als je de wegcode niet wil volgen, dan moet je niet rijden. Zo simpel toch?
Eerst en vooral, er gebeuren weinig ongevallen op de versmalde rijstroken, waar altijd een snelheidsbeperking is van 70km/u of minder.Stardusty schreef:Wat ik me afvraag, hoe loopt dat bij file op wegenwerken met 2 smalle rijstroken?
De meeste ongevallen bij wegenwerken gebeuren in de staart van de file, nog voor de versmalling ...
Maar je hebt gelijk, waar er geen plaats is om deze "reddingsstrook" te maken, kan je er ook geen maken ...
PS. Ik vraag me af in hoeverre een politie escorte (ministers of geldtransporten) kunnen beschouwd worden als "hulpdiensten" .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Of je moet beboet worden.philippe_d schreef:Maakt dat een verschil of je voor of tegen bent?Patje schreef:En als je er nu tegen bent ?
Het is een regel, en als je de wegcode niet wil volgen, dan moet je niet rijden. Zo simpel toch?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat zou het moeten zijn, idd.Jack Daniels schreef:Of je moet beboet worden.philippe_d schreef: Het is een regel, en als je de wegcode niet wil volgen, dan moet je niet rijden. Zo simpel toch?
Maar in de reaiteit zie ik iedereen zijn voeten vegen aan de wegcode (in meerdere en mindere mate) en is er nergens controle. Zelfs de automatische controles werken niet (flitspalen, trajectcontroles). Rij maar eens 50km/h op de E40 richting tunnelcomplex, waar het Brusselse gewest begint. Rij eens 70km/h op de R6 in Mechelen, voor/na het rond punt voor de veilingen: iedereen vlamt u voorbij.
Dus een regel extra is mooi voor op papier, maar de bestaande regels worden nog niet afgedwongen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Goed plan, hopelijk adverteren ze het genoeg want als het hier niet op het forum had gestaan had ik het niet geweten. Kleine moeite, al is zelfs dat tegenwoordig soms teveel voor mensen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik heb gezegd dat ik geen voorstander ben (op wegen met een pechstrook (had misschien duidelijker geweest)).
Ik heb nergens gezegd dat ik de regels niet zou volgen. Iedereen mag toch een mening hebben, denk ik, of niet?
Ik heb nergens gezegd dat ik de regels niet zou volgen. Iedereen mag toch een mening hebben, denk ik, of niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Zolang verkeer nog beetje beweegt ging dat over het algemeen toch vrij vlot (meestal inderdaad wel eerder voor de escortes maar zal waarschijnlijk gelegen hebben aan mijn traject/uur, op E40 meestal ook plek voldoende). Als het echt stilstaat hoop ik nu wel dat er een beetje bij gedacht wordt om de strook al direct te maken en dat die niet dient om te kijken wat er verder op aan de hand is.petrol242 schreef: Ik juich de maatregel absoluut toe omdat er eindelijk regelgeving is in plaats van de chaos die er nu heerst als mensen in hun spiegel blauw lichten zien verschijnen en hot en scheef denken doorgang te geven.
Moeilijke was (rij toch niet meer ) voor mij als er vrij weinig plek is, plek tussen beide stroken maken was dan soms plek op pechstrook kleiner maken en dan zie je dat daar net de hulpvoertuigen door willen. (ook reden om niet allemaal bumper tegen bumper in stafile te parkeren, die 50cm gaan het niet uitmaken). Denk dat takeldienst meestal pechstrook gebruikte?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik juich de maatregel ook toe, het zal hopelijk een stuk beter gaan, alleen wat me de zoveelste keer stoort is het gebrek aan Europese coherentie. De verkeersregels snelheden, wel niet op de snelweg, inhaalverbod etc. Dit zou allemaal moeten gelijkgetrokken worden in europese context. Het is soms absurd hoeveel verschillen er zijn om te beginnen tussen vlaanderen en wallonie en kom dan nog eens regelmatig in Nederland, Duitsland en Frankrijk.petrol242 schreef:@Tomsworld :
Absoluut gelijk dat een file extra risico geeft in de staart en dat die zo snel mogelijk moet opgelost worden. Maar economische schade is, hoop ik, ondergeschikt aan de nood van de slachtoffers.
De vergelijking met Duitsland. Ik kom daar heel regelmatig voornamelijk op de as oostwaarts en heb al een aantal keer in zo'n situatie gezeten. Prioriteit is dan om zo snel mogelijk reddingswerkers en medisch personeel ter plaatse te krijgen. Er wordt ook sneller gebruik gemaakt van een helikopter van de ADAC. Voor de opruiming van een ongeval heb ik in al die gevallen gezien dat er in de andere richting plaats vrij gemaakt wordt en er toegang verkregen wordt tot de plaats van ongeval in plaats van een takelwagen kilometers lang door chaos te laten rijden. Op veel plekken is er trouwens ook geen pechstrook.
Ik juich de maatregel ook absoluut toe omdat er eindelijk regelgeving is in plaats van de chaos die er nu heerst als mensen in hun spiegel blauw lichten zien verschijnen en hot en scheef denken doorgang te geven.
En sommige maatregelen worden genomen zonder inzicht, hier woon ik aan een steenweg, soort van 3 rijstroken waar de middenste is voor af te slagen. En ander paaltjes dus goed gescheiden. Vroeger waren er delen 90 en een paar stukjes 50. Nu sinds de maximumsnelheid naar 70 is krijg je hier situaties dat er veel minder vlot verkeer is omdat veel mensen overal 60 op de teller 55 reeel gaan rijden omdat het dan toch wel zal kloppen zeker. Combineer dat met het feit dat er veel bussen op rijden ook die niet altijd hun bushavens gebruiken en je hebt heel je vlotheid om zeep geholpen. Het verhaal 30/50/70/90 voor mij mag op de schop, de juiste snelheid op de juiste moment van de dag ( 30 aan scholen, zeker en vast op schooldagen en overdag ), 50 / 70 / 90 zorg dat de weg een inrichting heeft die mee gaat met de snelheid.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Dit was exact mijn eerste reactie, maar het wegennet is niet perfect.sky schreef:Ik heb gezegd dat ik geen voorstander ben (op wegen met een pechstrook (had misschien duidelijker geweest)).
Ik heb nergens gezegd dat ik de regels niet zou volgen. Iedereen mag toch een mening hebben, denk ik, of niet?
Een pechstrook wordt continu onderbroken door op- en afritten, bruggen, pechvogels,...
Je kan dus niet rekenen op een pechstrook als volwaardige nood-rijstrook.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Voor zover ik het begrepen heb, (corrigeer me als ik het fout heb) hebben niet alle prioritaire voertuigen toegang tot de reddingsstrook.philippe_d schreef: PS. Ik vraag me af in hoeverre een politie escorte (ministers of geldtransporten) kunnen beschouwd worden als "hulpdiensten" .
Daar is die ook niet voor bedoeld. De pechstrook mag ook niet gebruikt worden om meer plaats te bieden aan de reddingsstrook.cadsite schreef:Je kan dus niet rekenen op een pechstrook als volwaardige nood-rijstrook.
Eigenlijk hebben we de maatregel uit het buitenland overgenomen omdat er inderdaad op veel plekken de pechstrook aan het verdwijnen is. Ik ben vooral blij dat er eindelijk een duidelijke regel wordt opgelegd die voor iedereen te verstaan is. De pechstrook moet je volledig weg denken en je weet perfect hoe je doorgang moet laten voor hulpdiensten. Dit gaat laatsten veel kostbare tijd opleveren.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het splitsen van de wegcode tussen Vlaanderen en Wallonië is anders nog maar recent bedongen door de grootste Vlaamse partij.Tomsworld schreef:Dit zou allemaal moeten gelijkgetrokken worden in europese context. Het is soms absurd hoeveel verschillen er zijn om te beginnen tussen vlaanderen en wallonie en kom dan nog eens regelmatig in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Het slaat nergens op want op de Brusselse ring zijn er stukken voor elk gewest (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) en dus potentieel 3 verschillende wegcodes op een stukje tarmac van ocharma enkele kilometers.
De reden dat het er gekomen is, heeft niets met goed bestuur te maken, maar alles met symboolpolitiek.
Het argument waar de anderen partijen mee overstag zijn gegaan zijn: standaard is het overal 70km/h, tenzij anders aangegeven - voordien was het 90km/h -- al bespaart niemand op verkeersborden daarmee, want iedereen heeft die borden tóch al staan.
Verder is er wel een verschil in aanpak/gevoeligheid:
- in Vlaanderen verschijnen er rapporten over de kwaliteit/comfort van fietspaden langs gewestwegen (genoegzaam bekend als "moordstrookjes); in Wallonië zijn er geen fietspaden op gewestwegen
- in VL hebben we flitspalen en trajectcontroles, WL heeft dat nog niet ontdekt, behalve in Luik op de autosnelweg (grr)
- VL is (op een wat afgelegen stukken in Limburg, de Kempen en W-Vlaanderen na) zowat 1 groot dorp vol beton en vol huizen, wat een andere situatie is dan WL waar je nog wel dorpen en gehuchten hebt met dan kilometers het grote niets
Hoe dan ook had het verkeersbeleid beter federaal geblezen, zodat je krachten kon bundelen met enkele andere Europese landen om tot een consensus te komen over bepaalde elementen. Nu hebben we een kruimel enkel verder verkruimeld en weet - net als met de coronamaatregelen - niemand nog welke regels er op elke stukje beton of tarmac nu van toepassing zijn.
Een gemiste kans om met coherente bevoegdheden de toekomst aan te vatten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik zie het hier in Brussel toch dagelijks gebeuren. Ambulances en andere prioritairen die zich door het verkeer zwoegen en te maken krijgen met chauffeurs die totaal niet meewerken om een doorgang te maken of in tegendeel er in slagen om door hun (in)actie alles stil te leggen.Patje schreef: ik zie niet wie daar als enige koppige ezel zal blijven staan terwijl de anderen opschuiven om plaats de maken voor die ambulance
En stilstand is meteen de grootste hinderpaal voor de blauwe zwaailichten. Bijvoorbeeld ook aan verkeerslichten waar chauffeurs plots zeer gezagsgetrouw het vertikken om stapvoets door het rood te rijden om doorgang te verlenen.
Maar ook op plaatsen waar het verkeer vlot gaat zijn er chauffeurs die plots op de rem gaan staan als er een sirene aankomt. In het beste geval zetten ze zich aan de kant,maar op zo een bruuske wijze dat achteropkomend verkeer net niet de tijd of de plaats heeft om dat ook te doen. Auto 2 of 3 in de rij staat daardoor ook plots stil in de rij en blokkeert zo de doorgang die even voordien nog volledig vrij was.
Ik zag op BBC een reportage met onderandere dashcam-beelden uit een ambulance die dit duidelijk aantoonden. Het advies van de ambulanciers: blijf rijden, blijf in beweging. (Ik vermoed dan @Krisken kan bevestiging dat dat in België geldig is).
Ik weet dat bovenstaand voorbeeld in se niet hetzelfde is als de "reddingsstrook" maar het gaat ook om bewustzijn bij de chauffeurs en goede communicatie en voorlichting hierover is dus belangrijk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Hier de volgens mij nog steeds de correcte uitleg... Heb dat filmpje al paar keer gezien maar in de praktijk komt dat niet vaak voor dus...
Je mag daarbij ook niet door rood rijden... Of sneller, of...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Om het vgb "fouten aan beide kanten" in te kleuren:
Aan de ene kant volgt geen kat de "max 30" borden bij wegenwerken (of "max 50" bij werken op de snelwegen); als je het doet, rijden ze in je gat.
Aan de andere kant staan die borden (vooral bij gewone wegen) daar vaak om de werkmannen te beschermen, maar laten ze die borden wel staan in de weekends terwijl er geen kat aan het werk is en al het materiaal in de berm staat (maw het wegdek is volledig vrij). Zo kweek je geen goodwill uiteraard.
Komt daarbij dat ze meestal geen eindbord zetten, dus als je de wet wil volgen moet je tot het volgende kruispunt die 30 aanhouden, waarop iedereen je voor zot verklaart.
Aan de ene kant volgt geen kat de "max 30" borden bij wegenwerken (of "max 50" bij werken op de snelwegen); als je het doet, rijden ze in je gat.
Aan de andere kant staan die borden (vooral bij gewone wegen) daar vaak om de werkmannen te beschermen, maar laten ze die borden wel staan in de weekends terwijl er geen kat aan het werk is en al het materiaal in de berm staat (maw het wegdek is volledig vrij). Zo kweek je geen goodwill uiteraard.
Komt daarbij dat ze meestal geen eindbord zetten, dus als je de wet wil volgen moet je tot het volgende kruispunt die 30 aanhouden, waarop iedereen je voor zot verklaart.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Ik vond het leuk om de max 50 op autosnelweg in Brussel (voor de tunnels) aan te houden, maakte de dag spannend en dat was/is zelfs permanent...ITnetadmin schreef: Aan de ene kant volgt geen kat de "max 30" borden bij wegenwerken (of "max 50" bij werken op de snelwegen); als je het doet, rijden ze in je gat.
(en ja, ik moest naar het linkse tunnelke, eigenlijk middelste maar zo minder gewring en soms zelfs rapper...)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Ik snap daar dus echt niks van... wat mij betreft een goede reden om alle prioritairen een speciale dashcam te geven, en dat soort idioten die de boel opzettelijk blokkeren direct aanpakken.R2D2 schreef:Ik zie het hier in Brussel toch dagelijks gebeuren. Ambulances en andere prioritairen die zich door het verkeer zwoegen en te maken krijgen met chauffeurs die totaal niet meewerken om een doorgang te maken of in tegendeel er in slagen om door hun (in)actie alles stil te leggen.Patje schreef: ik zie niet wie daar als enige koppige ezel zal blijven staan terwijl de anderen opschuiven om plaats de maken voor die ambulance
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Als beroepsambulancier kan ik enkel maar blij zijn dat dit er is. De wetgeving op dit moment (voor 1 oktober) is namelijk dat politievoertuigen wel door de file mogen rijden en dat brandweer en ziekenwagen/mug langs de pechstrook moeten gaan.
Dit laatste heeft een pak nadelen. Om te beginnen zegt de naam letterlijk waar het voor dient : PECH-strook. Als wij met een prio voertuig dat gaan gebruiken hebben we kans dat we terug moeten invoegen op de rechter rijstrook wegens een defect voertuig op de pechstrook. Ook ligt deze pechstrook steeds vol vuil, glas, allerlei metalen, rubber van banden en dergelijke troep waardoor we dus steeds schade oplopen aan de voertuigen. Of door deze troep zelfs helemaal niet tot bij het slachtoffer kunnen geraken. En tot slot : niet alle pechstroken lopen mooi door over de hele lengte van een baan. Ik kan je meer dan één voorbeeld tonen waar de pechstrook plots ophoud omdat er een brugpijler voor onze neus staat. Gevolg : stoppen, invoegen tussen vrachtwagens in de file, stilstaan, tijd verliezen ...
De reddingsstrook is een simpele doch efficiënte manier om dit allemaal te vermijden.
Dit laatste heeft een pak nadelen. Om te beginnen zegt de naam letterlijk waar het voor dient : PECH-strook. Als wij met een prio voertuig dat gaan gebruiken hebben we kans dat we terug moeten invoegen op de rechter rijstrook wegens een defect voertuig op de pechstrook. Ook ligt deze pechstrook steeds vol vuil, glas, allerlei metalen, rubber van banden en dergelijke troep waardoor we dus steeds schade oplopen aan de voertuigen. Of door deze troep zelfs helemaal niet tot bij het slachtoffer kunnen geraken. En tot slot : niet alle pechstroken lopen mooi door over de hele lengte van een baan. Ik kan je meer dan één voorbeeld tonen waar de pechstrook plots ophoud omdat er een brugpijler voor onze neus staat. Gevolg : stoppen, invoegen tussen vrachtwagens in de file, stilstaan, tijd verliezen ...
De reddingsstrook is een simpele doch efficiënte manier om dit allemaal te vermijden.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti