Tijdschakelklok werking

Plaats reactie
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben op zoek naar een ogenschijnlijk eenvoudig apparaat wat na onderzoek blijkbaar niet eenvoudig is. Ik zou graag voor sfeerlichtjes (kerstverlichting-achtig) in onze gang boven een systeem willen voorzien dat een paar uur per dag automatisch aanslaat en weer afslaat. 's Ochtends van bijvoorbeeld 6u tot 7u en 's avonds van bijvoorbeeld van 18u tot 21u. Ik dacht aan een tijdschakelklok.

Echter, er zijn toch enkele problemen waar ik niet aan uit geraak:

1. Wat met winteruur/zomeruur, maar dit is nog eenvoudig op te lossen door gewoon 1x per jaar de schakelklok her in te stellen
2. Wat met het verloop van de dag? Als ik die timer instel in maart, met het oog op het feit dat de zon op andere tijdstippen op en onder gaat, dan zal dit systeem totaal ontregeld zijn in juli?

Ik wil dus gewoon een systeem dat rekening houdt met het schemeren, het hele jaar door. Kan dat? Ik heb zo'n lichtsensor aan mijn tuinhuis hangen voor de buitenverlichting en dat werkt super goed, maar binnen is dat geen optie wegens kunstlicht.

Is hier nu geen goede en vooral goedkope simpele oplossing voor?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:26, in totaal 1 gewijzigd.
Fliz
Pro Member
Pro Member

devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Zijn die nieuwe nog om te zetten met tuya convert ?

Maar inderdaad, ik zou voor zoiets gaan. Of een sonoff/shelly.
Fliz
Pro Member
Pro Member

devastator schreef:Zijn die nieuwe nog om te zetten met tuya convert ?
Nu ben ik even niet mee, wat is het verhaal hierachter?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Mja, hiervoor direct smart-home gaan?
Met alle gedoe dat eraan verbonden is... internet nodig, accounts in die apps, alle phone home traffic dat ze doen?
Ook niet vergeten dat last time i checked alleen Tuya/Smart life kon triggeren op sunset/rise, sonoff/ewelink kon dat toen niet...
Natuurlijk heb je in china een tuya switch moduletje voor pakweg €9 tot €14, inc shipping. (vaak zelfs rond de €7), smartsockets zijn iets duurder maar niet veel....

Daarentegen kan zowat elke tijdklok met een astro functie dit al decennialang, en die doen niet aan phone home, geen internet nodig, noem maar op.
Maar die zijn dan wel iets duurder, bv Finder bv heeft zo een aantal devices in het programma zitten, ik dacht rond de €40 ofzo... en de astro varianten zijn vaak dinrail montage en niet "in stopcontact steken".
Fliz
Pro Member
Pro Member

40 euro is veel te duur voor dit doeleind. Ik ben hier echt een novice in, dus ik vind het heel moeilijk om hier te volgen. Werkt zo'n stekker (https://www.action.com/nl-be/p/lsc-smar ... -stekker-/) nu met die app? Want dat kost mij 8,95 wat best haalbaar is.. Ik ligt niet wakker van internet nodig, accounts, ... Dat is er gewoon allemaal en speel graag met zo'n automatisering apps.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
Fliz
Pro Member
Pro Member

Toppie, bedankt!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als je een Fritzbox hebt koop dan een Fritz dect schakelaar. Die kan je koppelen aan Google calendar om in en uit te schakelen. Andere schakelopties zijn ook mogelijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat jij zoekt heet eigenlijk een astronomische tijdschakelklok, maar dat is vermoedelijk te prijzig.
Ik zie dat je al enkele goede alternatieven hebt.

Ik zou zeggen, zoek even naar Tasmota compatibele apparaten.
Van waar ben je trouwens, wil eventueel wel even de software flashen.

Ik vermoed dat deze dingen wel om te flashen zijn: (9€)
https://www.action.com/nl-be/p/lsc-smar ... -stekker-/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Met dit soort "speciallekes", zit je idd al heel snel in de wereld van de domotica.
Met mqtt en nodered is dit niet zo heel veel werk, maar om net wat je wil in een custom appliance te vinden moet je een beetje geluk hebben.

Ik zou zeker niet naar een astronomische tijdschakelklok gaan, dan lijkt het me goedkoper een gewoon wifi stopcontact te gebruiken dat een open protocol aankan en daar dus een zelfgebouwde nodered logica achter te steken.
Maar dan zitten we toch echt al veel complexer dan je gehoopt had.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Zo'n stopcontact van den Action met Tasmota software en alles zit erin.
Geen "speciallekes". :wink:
  • Tijdstip van zonsopgang en zonsondergang worden automatisch bijgewerkt (internet via WIFI)
  • je kan instellen of er al iets voor of na zonsopgang/zonsondergang in- dan wel uitgeschakeld dient te worden
  • daarenboven kan je nog instellen dat er een random variatie is
LSC.png
PS 1 Zomer- wintertijd heb ik uitgeschakeld op dit stopcontact maar kan eveneens automatisch bijgewerkt worden indien gewenst.

PS 2 Om zomer en wintertijd automatisch in te stellen met Tasmota firmware, geef je het volgende in op de console (webpagina): PS 3 Je kan de exacte coördinaten ingeven waar je je bevindt:

Code: Selecteer alles

Latitude 	<value> = set latitude in decimal degrees format, e.g. -33.893681
Longitude 	<value> = set longitude in decimal degrees format, e.g. 18.619954
Bron: Tasmota -- Commands

Eén van de voordelen van Tasmota firmware: geen persoonlijke gegevens worden verzonden naar derde partijen.
Fliz
Pro Member
Pro Member

Ik vind dit topic precies ingewikkelder dan wat ik nu in de praktijk heb ontdekt. Ik heb me dus zo'n wifi stopcontact uit de action gehaald, de TuyaSmart app geïnstalleerd en 5 minuten geconfigureerd. Alles werkt super vlot, heel eenvoudig in te stellen, werkt met geolocation / sunset / sunrise, gecombineerd met aparte timers. Heel goede tip van Tim!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Dat is omdat een aantal mensen hier, nogal graag de dhz-toer opgaan met die smart-devices.
En waar dat heel handig is als enorm geavanceerde dingen wilt, en zelf firmware wil gaan flashen en lokale servers ervoor hosten.

Voor basic dingen werkt out-of-the-box Tuya gedoe best goed. Je hebt geluk dat het tuya is, want 1 van hun concurrenten (de smart stuff die met de Ewelink App werkt) ondersteynd bv geen sunrise/sunset triggering.

Tot op een bepaald niveau van automation kan je trouwens best goed uit de voeten met die tuya dingen, ook de google home integratie werkt gewoon goed.
Fliz
Pro Member
Pro Member

In navolging van mijn initiële vraag, ben ik me verder gaan verdiepen in Tuya. Voor een niet-gerelateerde situatie, in dit geval verwarming, heb ik nog een concrete vraag:

Ik ben op zoek naar een héél simpele wifi thermostaat als vervanger van een bestaande thermostaat, die ik kan aansturen met Tuya. Ik leg de situatie uit:

1. In onze hal staat momenteel elektrische verwarming die niet meer werkt
2. Die is rechtstreeks verbonden met een thermostaat die iets verder in de hall aan de muur hangt
3. Die thermostaat heeft twee functies: aan/uit en temperatuur kiezen adhv draaier
-- heel envoudig dus

Doel: ik wil met de bestaande situatie dit slimmer maken. Ik kijk voor een nieuwe elektrische verwarming en voor een simpele thermostaat, die dus via Tuya te regelen zou zijn. Ik heb geen nood aan ingewikkelde display met tal van mogelijkheden. Idealiter zie ik daar gewoon een klein blokje aan de muur hangen die gewoon verbindt met Tuya. Dit is dus nog steeds rechtstreeks verbonden via bekabeling (in de muur).

Bestaat dit? Waar moet ik zoeken?

Ter info: onze bestaande situatie is een mix van gas/tado/elektrische verwarming, ... dus er hoeft geen oplossing aangereikt te worden om ineens alles om te zetten naar situatie x of y. Ik ben enkel op zoek naar een oplossing zoals beschreven in bovenstaande situatie. Deze elektrische verwarming dient namelijk enkel om sporadisch bij te verwarmen gezien wij zitten met zeer veel glas aan de voordeur :)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn inderdaad Tuya oplossingen voor thermostaten, al denk ik dat dit vooral bedoeld is een CV-ketel ongemoduleerd in te schakelen.
Dit is echter een stuursignaal ipv. vermogen te schakelen.

Toch... kom ik weer terug op Sonoff apparaten die tot 10A kunnen schakelen, goed voor 2300 watt.
Zuivere weerstanden kunnen deze relais goed verdragen maar is het ideaal... vast ook niet.
Hier kan je eenvoudig en best goedkoop een temperatuursensor voor kopen.

Weet niet of Sonoff compatibel is met Tuya, zou je zelf eens moeten uitzoeken.
Tasmota op een Sonoff kan het zeker.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Fliz
Pro Member
Pro Member

Het zou gaan om een verwarming van 3000 watt. Beperkt dat mijn mogelijkheden?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dan moet je iets vinden dat minstens 13A kan schakelen, veelal 16A dus.
Is dit een verwarming in het stopcontact, of vast?
Fliz
Pro Member
Pro Member

De bekabeling komt rechtstreeks uit de vloer en diende vroeger voor een accumulator van 3000 watt

Edit: zoiets dan? https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... web201603_

-> dit hangt aan de muur waar huidige thermostaat hangt maar connecteert via Tuya en in staat is om mijn 3000 watt elektrische verwarming te schakelen, omdat die beiden rechtstreeks verbonden zijn met elkaar via bekabeling?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:@FLIZ: Klopt, die werkt voor je doel, de 16A versie zou 16A kunnen schakelen, zelf ben ik er niet zo zot van, maar hooguit je relais zal sneller stuk zijn. Maar voor die prijs kan je wel niet sukkelen :-)
Relais zal niet snel stuk gaan, vermits je een zuivere weerstand schakelt, zal je amper een vonk trekken.
Een LED-lamp schakelen is vast slechter dan dat, desondanks het grote verschil in vermogen.

Of je natuurlijk 13A door printplaatjes wil jagen is dan weer een heel andere discussie, toch wel al behoorlijk warme temperaturen.
Niet dat deze in eerste plaats brandgevaar vormen, maar toch al behoorlijk warm voor een plastic behuizing door de jaren heen.

Zie:
Fliz
Pro Member
Pro Member

Begrijp ik het goed dat dit gaat over continue warmte, als testcase? Gewoon on/off schakelen zal dit effect toch niet hebben?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

**
Fliz
Pro Member
Pro Member

Dankje voor alle info iedereen! Nog een laatste vraag. De verwarming zelf, die heeft tegenwoordig altijd een ingebouwde thermostaat. Die heb ik dus niet nodig en zou ook niet handig zijn gezien deze verwarming beschut zal staan (ingebouwd gat) (we hebben een raar huis). Ik zou dus de thermostaat in de verwarming op 30 graden moeten zetten en die externe op bv 21 waardoor hij afslaat als de ruimte er rond 21 graden haalt. Weten jullie of je die ingebouwde thermostaat kan afzetten?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

De eerste opwarming van bijvoorbeeld 16°C naar 20°C is uiteraard de slechtste want die duurt het langste.
Probleem is die compactheid, geeft altijd problemen als er een warmteverlies is.

Ingebouwde thermostaat maximaal zetten, of op een veilige temperatuur, bijvoorbeeld 24°C als backup.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Voor de originele vraag

https://www.leddirect.nl/yphix-dag--nac ... lsrc=aw.ds

Hier zo een oplossing in gebruik, schakel gewoon intern een kring.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Voor de originele vraag

https://www.leddirect.nl/yphix-dag--nac ... lsrc=aw.ds

Hier zo een oplossing in gebruik, schakel gewoon intern een kring.
Werkt niet zo goed binnen met kunstlicht denk ik.

En voor de andere vraag.
Heb je werkelijk een digitaal instelbare thermostaat nodig?
't is niet dat je in de gang lang verblijft, enkel de kilte er uit verwarmen tot een graad of 18 is toch voldoende?
Aan/uit?
Fliz
Pro Member
Pro Member

Het is geen gesloten gang maar maakt deel uit van het volledige huis, zonder deuren naar de rest. Het is dus een heel grote inkom, zelfs dubbele verdieping. Dus, zeker in de winter, is een programma handig en remote on/off zeker..

FA381F6B-BA31-4233-B7CD-F47AEF9022EB.jpeg

Kapotte verwarming zit rechts in muur onder planten
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Shelly verkoopt ook wel vrij kwalitatief materiaal: https://shop.shelly.cloud/

Misschien moet je zulke zaken wife-proof maken door een elektronische thermostaat parallel met de klassieke thermostaat te bekabelen.
Werkt altijd nog zoals vroeger, zet je de verwarming gewoon uit kan je nog steeds via de app bedienen.

https://shop.shelly.cloud/temperature-s ... mation#315
Fliz
Pro Member
Pro Member

Tim.Bracquez schreef:@FLIZ: in jouw geval en het doel waarvoor die gemaakt zijn gaat dit niet 24/7 aanstaan (relais open) en kan dit dus gewoon afkoelen wanneer de verwarming niet gaat.

Dit zal gewoon werken.

@HONDA4LIFE: Inderdaad daar heb je een punt, ik wel al eens zo'n relais van 16A met 2000watt (heating)load gesmoord, PCB traces waren nog oké, relais gewoon gesmolten intern. Maar niets erg gebeurd eigenlijk, heeft gewerkt als een smelt zekering :-)
Nu een andere 16A relais, zelfde... gewoon pech gehad.
Follow-up. Ondertussen is mijn nieuwe verwarming geïnstalleerd én gekoppeld met de bestaande (oude) thermostaat. Huidig systeem is dus als volgt: de oude thermostaat staat op bv 21°C. De ingebouwde thermostaat van de verwarming staat op 28°C. Wanneer de ruimte 21°C haalt, schakelt de thermostaat de verwarming uit. De koppeling van beide apparaten zit in het stopcontact dat ik bouwde in die "verborgen" ruimte waar de nieuwe verwarming in hangt.

Mijn vraag is nu: zal dit effect hebben op de levensduur van de verwarming? Als ik kijk naar mijn overige (oude) elektrische verwarmingen, dan kan je die in/uit schakelen met een dedicated schakelaar op de verwarming zelf, en de thermostaat in de ruimte stuurt die uiteraard ook aan wanneer de gewenste temperatuur bereikt is. Maar de voeding op zich van de verwarming, die blijft denk ik dan wel altijd aan, tot ik hem handmatig uitschakel met de knop, niet? Het hierboven beschreven systeem, van mijn nieuwe verwarming, schakelt écht de stroom 100% uit in het stopcontact waardoor de verwarming helemaal geen stroom meer krijgt. Wanneer de thermostaat weer aanschiet, krijgt het stopcontact en dus de verwarming weer stroom en verwarmt hij opnieuw.

Heeft dergelijk scenario een slecht effect op de nieuwe verwarming? Of is dit hoe het altijd werkt?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”