Ik ben al een tijdje aan het proberen om over een foto (in Gimp) een contour te tekenen rond een persoon om uiteindelijk alleen dat over te houden maar dat lukt me niet goed
Het lijkt me niet evident om dit met een muis te doen en vraag me af of dat toch op een ietwat fatsoenlijke manier voor mekaar te krijgen.
Nu heb ik ook eens gezocht naar info maar kan niets bruikbaars vinden.
Is er hier iemand onder jullie die daar tips voor heeft?
Is Inkscape een betere optie?
Merci!
E.
Contour tekenen rond persoon?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Photoshop, masker optie.
Ik deed het vroeger ook altijd met een muis.
Disclaimer: vroeger was +/- 1996 op een Apple Quadra (model nummer weet ik niet meer) op basis van ingescande dia's op een Umax scanner.
Dia's waren (oa) de badpakkenspecial van P-magazine.
Sorry, nostalgie, ik liet me gaan...
Ik deed het vroeger ook altijd met een muis.
Disclaimer: vroeger was +/- 1996 op een Apple Quadra (model nummer weet ik niet meer) op basis van ingescande dia's op een Umax scanner.
Dia's waren (oa) de badpakkenspecial van P-magazine.
Sorry, nostalgie, ik liet me gaan...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
https://www.gimpusers.com/tutorials/highpass-masking
Je creëert een extra laag die enkel dient om licht door te laten -- dit concept komt van de foto darkrooms waar men een transparant plastic vel over de foto legt en de contouren uit dat vel snijdt. Meestal was dit een rood vel omdat het fotopapier enkel gevoelig was voor blauw en groen licht, dus bij het maken van een foto van de originele foto met het vel erover, reageerde het fotopapier enkel met de plaatsen waar het licht niet door het rode vel ging.
Bij fotomanipulatie software is dit concept overgenomen en is die maskering/selectie vaak nog altijd rood, maar tegenwoordig gebruikt men eerder wit/zwart en de grijzen tussenin om aan te geven hoe transparant een bepaalde pixel moet zijn (en dus hoeveel licht die pixel doorlaat naar de laag eronder). Die maskeringslaag kan je dan als alpha-channel gebruiken (op het originele beeld) die de transparantie van de kleuren aangeeft per pixel.
't Hoeft niet per sé met wit/zwart gedaan te worden: je kan ook gewoon de fotolaag dupliceren en er een rode, half-transparante laag tussen zetten (of een kleur die goed contrasteert met de kleuren in de foto), en dan rechtstreeks transparantie tekenen door delen weg te gommen, bijvoorbeeld. Da's eigenlijk hetzelfde als die oude darkroom techniek.
Voor objecten met een harde/zuivere contour is het makkelijk om het object wit te kleuren en de omgeving zwart. Bij fijne structuren zoals haartjes is dit onmogelijk met de hand te doen, en dan kan je trucjes gebruiken zoals in die tutorial om een wit/grijs/zwarte maskeringslaag te maken. De grovere gedeeltes brush je gewoon snel wit(=behouden)/zwart(=weg). Het initieel lichtjes blurren van de maskeerlaag helpt om superfijne details in elkaar te laten overvloeien zodat je contourlijn uiteindelijk wat zachter is (eigenlijk creëer je eerst een lichte gloed rond het object).
Met een 'magic wand' tool (Fuzzy Select) kan je ook fijne details automatisch selecteren en kan je spelen met de gevoeligheid om de juiste contouren te vinden.
Je creëert een extra laag die enkel dient om licht door te laten -- dit concept komt van de foto darkrooms waar men een transparant plastic vel over de foto legt en de contouren uit dat vel snijdt. Meestal was dit een rood vel omdat het fotopapier enkel gevoelig was voor blauw en groen licht, dus bij het maken van een foto van de originele foto met het vel erover, reageerde het fotopapier enkel met de plaatsen waar het licht niet door het rode vel ging.
Bij fotomanipulatie software is dit concept overgenomen en is die maskering/selectie vaak nog altijd rood, maar tegenwoordig gebruikt men eerder wit/zwart en de grijzen tussenin om aan te geven hoe transparant een bepaalde pixel moet zijn (en dus hoeveel licht die pixel doorlaat naar de laag eronder). Die maskeringslaag kan je dan als alpha-channel gebruiken (op het originele beeld) die de transparantie van de kleuren aangeeft per pixel.
't Hoeft niet per sé met wit/zwart gedaan te worden: je kan ook gewoon de fotolaag dupliceren en er een rode, half-transparante laag tussen zetten (of een kleur die goed contrasteert met de kleuren in de foto), en dan rechtstreeks transparantie tekenen door delen weg te gommen, bijvoorbeeld. Da's eigenlijk hetzelfde als die oude darkroom techniek.
Voor objecten met een harde/zuivere contour is het makkelijk om het object wit te kleuren en de omgeving zwart. Bij fijne structuren zoals haartjes is dit onmogelijk met de hand te doen, en dan kan je trucjes gebruiken zoals in die tutorial om een wit/grijs/zwarte maskeringslaag te maken. De grovere gedeeltes brush je gewoon snel wit(=behouden)/zwart(=weg). Het initieel lichtjes blurren van de maskeerlaag helpt om superfijne details in elkaar te laten overvloeien zodat je contourlijn uiteindelijk wat zachter is (eigenlijk creëer je eerst een lichte gloed rond het object).
Met een 'magic wand' tool (Fuzzy Select) kan je ook fijne details automatisch selecteren en kan je spelen met de gevoeligheid om de juiste contouren te vinden.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Tegenwoordig heb je dat "as-a-service": https://www.remove.bg/
Moderne versies van Photoshop zijn daar zo enorm goed in geworden in het automatisch extracten dat het manueel werken met maskers eigenlijk "a thing of the past is".
Videoconferencing-software zoals Zoom en Microsoft Teams doen die dingen zelfs realtime met video om op die manier de achtergrond te blurren of te vervangen door iets dat er niet uitziet als je slaapkamer.
Moderne versies van Photoshop zijn daar zo enorm goed in geworden in het automatisch extracten dat het manueel werken met maskers eigenlijk "a thing of the past is".
Videoconferencing-software zoals Zoom en Microsoft Teams doen die dingen zelfs realtime met video om op die manier de achtergrond te blurren of te vervangen door iets dat er niet uitziet als je slaapkamer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Mmm... het resultaat is daar niet altijd wat het moet zijn... ik zie soms wel eens mensen met een ontbrekende arm en zomeon schreef:Videoconferencing-software zoals Zoom en Microsoft Teams doen die dingen zelfs realtime met video om op die manier de achtergrond te blurren of te vervangen door iets dat er niet uitziet als je slaapkamer.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat heet "inclusie"DarkV schreef:Mmm... het resultaat is daar niet altijd wat het moet zijn... ik zie soms wel eens mensen met een ontbrekende arm en zomeon schreef:Videoconferencing-software zoals Zoom en Microsoft Teams doen die dingen zelfs realtime met video om op die manier de achtergrond te blurren of te vervangen door iets dat er niet uitziet als je slaapkamer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb intussen behoorlijk wat uren howto YT/sites bekeken en ben een beetje mee vertrokken.
Is dat een typisch probleem dat je de muistoets moet inhouden en met de muis schuiven waardoor dat niet altijd goed gaat?
Vermoedelijk gaat dat een stuk beter met een tekenpen maar vroeg me af of het bv mogelijk is om met een eerste klik te starten (aan te zetten) en met een volgende klik te stoppen met tekenen?
Ik ben echter niet zo geneigd om een persoonlijk foto 'online te gooien'; kan misschien als paranoïde overkomen met alle virtuele, sociale toestanden tegenwoordig maar heb al gezien hoever ze soms gaan met foto's die van het net zijn geplukt.
Ik heb intussen behoorlijk wat uren howto YT/sites bekeken en ben een beetje mee vertrokken.
Is dat een typisch probleem dat je de muistoets moet inhouden en met de muis schuiven waardoor dat niet altijd goed gaat?
Vermoedelijk gaat dat een stuk beter met een tekenpen maar vroeg me af of het bv mogelijk is om met een eerste klik te starten (aan te zetten) en met een volgende klik te stoppen met tekenen?
Bedankt voor de tip Meon!meon schreef:Tegenwoordig heb je dat "as-a-service": https://www.remove.bg/
Ik ben echter niet zo geneigd om een persoonlijk foto 'online te gooien'; kan misschien als paranoïde overkomen met alle virtuele, sociale toestanden tegenwoordig maar heb al gezien hoever ze soms gaan met foto's die van het net zijn geplukt.
Heb idd onlangs gezien, toen ik een webcam installeerde voor een oudere, vrouwelijke kennis, dat dit mogelijk is en ook nog behoorlijk goed werkt.meon schreef: Videoconferencing-software zoals Zoom en Microsoft Teams doen die dingen zelfs realtime met video om op die manier de achtergrond te blurren of te vervangen door iets dat er niet uitziet als je slaapkamer.
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Er zijn misschien programmakes waar je iets kunt instellen à la "toggle mouseclick" in plaats van de muisknop te blijven indrukken -- misschien met programmakes die meer met toegankelijkheid (=accessibility, voor mensen met een handicap) te maken hebben. Maar dat zal waarschijnlijk nog moeilijker zijn -- probeer met korte stukjes zodat je bij een foutje slechts een klein stukje wegneemt met "undo".
Als het gaat om onderbrekingen bij het ingeklikt houden, heeft dat waarschijnlijk eerder te maken met de muisknop zelf, of met onderbrekingen van het muissignaal door andere zaken die even de cpu opeisen.
In GIMP heb je wel een optie om "smooth stroke" in te stellen voor je brush (in dat paneel dat standaard aan de linkerzijde staat als je brush geselecteerd hebt). Je kan ook de hardness wat verlagen om de randen van de brush wat zachter te maken. En een grotere brush is ook wat makkelijker onder controle te houden dan een fijn lijntje.
Je kan ook een path tool gebruiken: dan zet je punten uit die een curve bepalen en je kan die punten verschuiven om de curve bij te werken. Dit is handiger dan zelf een mooie bocht te proberen tekenen. Ik doe dat meestal in Paint.Net met korte lijnen/curves langs de contouren.
Soms is de "bucket fill" tool ook gemakkelijker om automatisch een vlak in 1 kleur te zetten omdat er een threshold op zit waarmee je de gevoeligheid kan instellen, gelijkaardig aan de magic wand tool (fuzzy select). In Paint.Net wordt dat live geüpdatet totdat je een goeie selectie gevonden hebt.
btw, bij video is het waarschijnlijk een veel simpelere techniek die gewoon kijkt naar welke pixels dezelfde blijven tussen 2 beelden in plaats van te raden welke pixels bij een persoon horen (al gaat dat met AI tegenwoordig ook al beter).
Als het gaat om onderbrekingen bij het ingeklikt houden, heeft dat waarschijnlijk eerder te maken met de muisknop zelf, of met onderbrekingen van het muissignaal door andere zaken die even de cpu opeisen.
In GIMP heb je wel een optie om "smooth stroke" in te stellen voor je brush (in dat paneel dat standaard aan de linkerzijde staat als je brush geselecteerd hebt). Je kan ook de hardness wat verlagen om de randen van de brush wat zachter te maken. En een grotere brush is ook wat makkelijker onder controle te houden dan een fijn lijntje.
Je kan ook een path tool gebruiken: dan zet je punten uit die een curve bepalen en je kan die punten verschuiven om de curve bij te werken. Dit is handiger dan zelf een mooie bocht te proberen tekenen. Ik doe dat meestal in Paint.Net met korte lijnen/curves langs de contouren.
Soms is de "bucket fill" tool ook gemakkelijker om automatisch een vlak in 1 kleur te zetten omdat er een threshold op zit waarmee je de gevoeligheid kan instellen, gelijkaardig aan de magic wand tool (fuzzy select). In Paint.Net wordt dat live geüpdatet totdat je een goeie selectie gevonden hebt.
btw, bij video is het waarschijnlijk een veel simpelere techniek die gewoon kijkt naar welke pixels dezelfde blijven tussen 2 beelden in plaats van te raden welke pixels bij een persoon horen (al gaat dat met AI tegenwoordig ook al beter).