Heb er ook al over nagedacht hoe je dit zou kunnen doen, identiek hetzelfde scenario.
Heb daar een Tasmota om te sturen, maar nog niet de moeite gedaan temperatuursensoren te plaatsen / scriptje te schrijven.
DS18B20 sensoren zijn compatibel, niet duur en meten in stappen van 0.0625 °C
Wat je wil voorkomen is opwarming in je ruimte door zonnestraling als de temperatuur reeds warm genoeg is.
Dit kan je volgens mij redelijk eenvoudig goed doen door in de desbetreffende ruimte nauwkeurig de temperatuur te meten, indien deze temperatuur sneller stijgt dan bijvoorbeeld 0,5°C/h en boven de 24°C is ofzo (zo warm wordt het nooit door klassieke verwarming), dan sluit de rolluiken half.
Je bent uiteraard al een beetje te laat met sluiten.
Of het op zulke dagen nog de moeite is om de rolluiken terug te openen voor het slapen gaan denk ik vaak niet.
In de winter kan het ook een mooie vriesdag zijn, en wil je net zo veel mogelijk zonlicht binnen laten.
Ik zou ook buiten nog een temperatuursensor willen plaatsen in de voeg van een facadesteen, zo heb je toch een indicatie van zonneinstraling/kracht met enige thermische traagheid uitgemiddeld zonder dat het zichtbaar hoeft te zijn.
Helaas heeft ook dit geen meerwaarde voor het openen als je gevel opgewarmd is tegen 's avonds met zo'n massa.
Soms is het toch eenvoudiger gewoon even met de smartphone te bedienen op een preset
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –