Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ook op de beurs groeit het besef dat de EU richting nieuwe strenge maatregelen zal gaan nadat het virus op het continent plots sterk aan kracht heeft kunnen winnen door de heropening van de scholen. Ze kleuren bijgevolg weer bloedrood en beleven hun slechtste dag sinds juli. Alles krijgt klop maar vooral weer de aandelen in de reissector natuurlijk.

Het lijkt steeds meer op een herhaling van 13 maart, maar dan in slow-motion. Je voel wel aan dat alles in een stroomversnelling begint te komen, elke dag komen er nieuwe cijfers die nog desastreuzer zijn dan de vorige dag, elke dag hoor je "we moeten al terug naar x maart of y april voor zo'n slecht cijfer", en elke dag hoor je meer over lockdowns.

Wie nog toiletpapier nodig heeft, ik zou niet te lang wachten.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik had gedacht dat het lokale COVID-19 triage centrum de plek bij uitstek zou zijn om zeker een masker te dragen en je afstand te bewaren van de anderen die staan aan te schuiven.

Ik moest er vandaag in de buurt zijn... lekker knus keuvelen dicht bij elkaar. OK dan.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Ook op de beurs groeit het besef dat de EU richting nieuwe strenge maatregelen zal gaan nadat het virus op het continent plots sterk aan kracht heeft kunnen winnen door de heropening van de scholen. Ze kleuren bijgevolg weer bloedrood en beleven hun slechtste dag sinds juli. Alles krijgt klop maar vooral weer de aandelen in de reissector natuurlijk.
En zo gaat dat intussen al XX jaren op de beurs. Vandaag een serieuze dip, binnen een paar dagen weer een hausse.

Maar er is hoop aan het eind van de tunnel. Indien nu eens alle scholen in Europa 3 maand sluiten (een mooie klus voor Michel) - dan is die crisis zo weer bezworen en kunnen we straks weer gezellig "normaal" doen. Weer naar mega concerten, weer overal op reis, weer kussen en handjes geven...

Wow - als het zo eenvoudig is, waarom is daar dan nog niemand opgekomen ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:1 september kon perfect uitgesteld worden, je weet dat even goed als ik.
Uitstel van executie... het zou maw. weinig oplossen behalve de nieuwe piek iets vertragen.

Scholen, bedrijven (want die sleuren hun werknemers ook maar al te graag terug naar kantoor), ... of andere plaatsen waar men lange tijd met veel mensen tesamen zit zijn gewoon dingen die we maximaal moeten vermijden tot er een vaccin is. Het economisch leven kan echter gerust blijven draaien mits een aantal duidelijke en relvante regels omdat daar de contacten van veel kortere duur zijn.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

DarkV schreef: Scholen, bedrijven (want die sleuren hun werknemers ook maar al te graag terug naar kantoor), ... of andere plaatsen waar men lange tijd met veel mensen tesamen zit zijn gewoon dingen die we maximaal moeten vermijden tot er een vaccin is. Het economisch leven kan echter gerust blijven draaien mits een aantal duidelijke en relvante regels omdat daar de contacten van veel kortere duur zijn.
Dat men scholen wil openen kan ik begrijpen, het is een logistieke nachtmerrie om die dicht te houden en de effecten op de ontwikkeling van kinderen zijn enorm.
Waar ik echter NUL begrip voor heb zijn bedrijven die hun werknemers terug naar kantoor proberen te halen. Elke werknemer die thuis kan werken zou verplicht moeten thuis werken. Thuiswerk zou gewoon verplicht moeten worden tot vaccin algemeen beschikbaar is. Dat zou al een enorme impact hebben. We hebben de technologie en de mogelijkheid om dit te doen, er is geen enkel excuus.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

DarkV schreef: bedrijven (want die sleuren hun werknemers ook maar al te graag terug naar kantoor)

Dat hangt af van de common sense van het bedrijf in kwestie hoor.
Bij ons is thuiswerk al doorgetrokken tot het jaareinde, en zitten we met ~600 van de 2500 personeelsleden die sinds maart niet meer op kantoor zijn geweest en fulltime van thuis werken.

Personeel wat niet absoluut aanwezig moet zijn, mag, indien ze wensen max 1 dag per week aanwezig zijn, en moet dan verplicht de wandelplannen volgen zoals uitgetekend (1 richtingsverkeerd in de gangen), verplicht het spreidingsplan van de refter en koffieruimtes volgen (1/4e van normale capaciteit), en tijdens alle bewegingen zijn mondmaskers verplicht. Idem voor het ontsmetten van de (1/3e) werkplekken die nog gebruikt mogen worden, enz enz enz

Als ik dat afzet tegen wat ik hoor, zie, en lees van andere bedrijven, doen wij het best efficient en goed....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Uitstel van executie... het zou maw. weinig oplossen behalve de nieuwe piek iets vertragen.
Ik weet het niet, in mei/juni ging het wel goed met de scholen, maar toen was het virus ook niet gewoon bijna niet aanwezig. Het virus "ontstaat" niet op de scholen, het kan er enkel maar verspreiden, en hoe vaak dat gebeurt - als er geen of onvoldoende veiligheidsmaatregelen genomen worden - hangt onder meer af van hoeveel kinderen het binnenbrengen.

Dat zou aan de basis gelegen hebben van het advies van Sciensano: zolang het dagelijks aantal besmettingen onder de 100 ligt kunnen de scholen perfect open. Op 1 september was het 4 keer meer dan dat, de gevolgen zijn ondertussen bekend.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

F*CK Corona en thuiswerken. Ik heb vorige vrijdag expliciet gevraagd om weer naar kantoor te mogen gaan om te werken. En het werd toegestaan. Dus alle dagen weer naar Brussel. Ik had mijn buik meer dan vol van dat thuiswerken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Vanaf vrijdag kan ook u lid worden van het gegeerd clubje van de "terugkeerders". Dankzij een nieuwe versoepeling is het vanaf dan opnieuw toegestaan om naar de rode zones binnen de EU te reizen, essentiële reden of niet. Het wordt wel nog afgeraden.

Bij terugkomst moet je wel wel nog steeds 2 weken in zelfisolatie gaan, en je moet een test afleggen. Na 9 dagen mag je de zelfisolatie al stopzetten indien je dan een tweede negatieve test aflegt (tussen de twee testen moeten wel minstens 5 dagen zitten). Maar momenteel wordt er niet toegezien op de naleving van deze regels.

Reizen buiten de EU blijft niet toegestaan, tenzij voor de reeds eerdere gepubliceerde uitzonderingsgevallen.

Leuk ideetje om na een lange zomer thuis de komende herfstvakantie er even welverdiend tussenuit te gaan met de kinderen? De Spaanse hotels en resorts bieden ongeziene all-inclusive promoprijzen deze herfst.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ze beginnen maw terug wat bij te draaien, 't ging tijd worden.
Of dat veel zal uitmaken ?
Ik ging gisteren zwemmen met mijn dochter, we hadden bijna een privé zwembad, 6 man en 3 redders...de cafetaria is al 3 weken failliet...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ze zijn helemaal op hun kop gevallen.

Nieuw voorstel: per provincie een andere bubbel

Dit vind ik echt zo idioot als het maar kan zijn :bang:
Ik ben iemand die over heel Vlaanderen wel ergens naartoe kan gaan en ook soms ga. Dan heb ik dus in mijn woonprovincie een andere bubbel dan waar ik naar toe reis?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Vanaf vrijdag kan ook u lid worden van het gegeerd clubje van de "terugkeerders". Dankzij een nieuwe versoepeling is het vanaf dan opnieuw toegestaan om naar de rode zones binnen de EU te reizen, essentiële reden of niet. Het wordt wel nog afgeraden.
iceke schreef:Ze beginnen maw terug wat bij te draaien, 't ging tijd worden.
Of dat veel zal uitmaken ?
Dat zal het aantal besmettingen in BE ook doen toenemen, want al die terugkeerders importeren en zijn dus verse broeihaarden.
Slimme strategie om zo snel mogelijk terug naar (een vorm van) lockdown te gaan, zoals we die al zien in andere landen.

De enige vraag die ons nog rest is: wanneer gaat BE ook terug een (soort van) lockdown invoeren, niet "of" we dat gaan doen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Van zodra het AZ begint te panikeren...
Elke dag ontdek je meer en meer dat die cijfers maar cijfers zijn en weinig met de realiteit te maken hebben, heel de zomer stond de krant vol met buurgemeenten die over de alarmdrempel gingen, enkele gemeenten zelfs zeer goed door die alarmdrempel(met bijkomende maatregelen) en dan krijg je weken na de feiten het nieuws dat er in al die tijd gewoon niemand is opgenomen geweest in het AZ.
Gooi daar dan nog het nieuws bij dat als je aan je zere teen moet geopereerd worden en je test positief op covid je ook in de opnamestatistieken komt, dan weet je het wel.
Die lockdown is dus nog niet aan de orde
wied schreef:Test, trace & isolate! Dat is de dril, maar we falen op alle fronten. Daarom moeten we ons tevreden stellen met de positiviteitsratio, een soort troostprijs tgv wiskundig mieregeneuk. NL is al tot deze conclusie gekomen en beslist om eindelijk massaal testen te laten uitvoeren in duitse labo's. In de UK denkt men er ongeveer hetzelfde over blijkbaar...
[youtube]JUx-kdbKQys[/youtube]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Inderdaad, niets aan de hand. Besmettingen omhoog, ziekenhuis opnames omhoog maar blijkbaar niet snel genoeg want ook de rode zones mogen nu bezocht worden en "ons Maggy" wil ook de bubbel van 5 versoepelen.
Alles is aanwezig om dit langer te laten duren.

Gezond verstand? Overpoort, illegale rave party's, voetbal"supporters",......
Bye, Maurice
https://on4bam.com
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga niet blijven herhalen dat ik niet vind dat er niets aan de hand is. Wat ik wel ga blijven herhalen is dat je die cijfers moet nuanceren.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Nuanceren zoals in "nee er zijn niet meer coronagevallen, ze test meer"?
Onafgezien van meer/minder testen blijven ziekenhuisopnames een goede indicatie. Dat zijn besmettingen waarbij "2 weken thuis uitzieken" niet voldoende is. We weten ondertussen ook dat mensen die "genezen" zijn soms lange revalidatie nodig hebben en mogelijk blijvende schade aan longen en hart.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

boonpwnz schreef: Nieuw voorstel: per provincie een andere bubbel
Inderdaad, dikke zever.
Als we hier in Limburg kijken zijn er een deel regio's waar de besmettingen hoger liggen dan in andere gemeentes/steden.
Waarom de ganse provincie dan dezelfde kleurcode geven?

Dat ze het noemen zoals het is, er is een probleem.
En dat probleem is voor een groot deel door vakantiegangers veroorzaakt.
Niet door de bubbel van 5, wel waar men het terug binnenbracht in de bubbel van 5.
Daar heeft men gefaald gewoon, maar dat gaan we niet toegeven :nono:
Neen, we gaan reizen naar rode zones niet meer verbieden :bang:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@iceke

Ja, Arjen Lubach is niet alleen erg grappig, maar vooral ook heel scherp in zijn analyse. Gelijklopend betoog is ook te vinden in de britse Guardian, zij het dan minder vermakelijk... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

CCatalyst schreef:
iceke schreef: Bullshit, je kan die 2 grafieken niet over elkaar leggen.. je kan puur op die cijfers niet gaan voorspellen dat er meer opnames gaan gebeuren.
De realiteit heeft je vandaag al ingehaald, mijn beste.
iceke schreef: Omdat het nooit onveilig is geweest me dunkt... hoeveel "kinderen" zijn er gestorven aan Corona ?

Het gevaar zit bij de 65plussers, niet bij de kinderen.
Ok.

Ik zal dit vanaf nu het forumcirkeltje gaan noemen, een synoniem voor de excuussubstitutie die hierin zo typerend is:
A. De cijfers stijgen, er moet iets gedaan worden
B. Het is geen probleem. Dat is enkel maar omdat er meer getest wordt
C. Dat is niet waar, de ratio stijgt ook
D. Het is geen probleem. Kinderen worden niet ziek
E. Kinderen kunnen het wel overdragen aan mensen die ziek worden
F. Het is geen probleem. Ik zie het niet in de ziekenhuiscijfers
(Twee weken later)
G. De cijfers stijgen nu ook in de ziekenhuizen, er moet iets gedaan worden
H. Het is geen probleem. Dat is enkel maar omdat de ziekenhuizen meer gevallen rapporteren. En het aantal overlijdens stijgt niet.
(Een week later).
I. Het aantal overlijdens stijgt nu ook sterk, er moet iets gedaan worden.
J. HET IS NIET MIJN PROBLEEM, het zijn toch maar ouderen die doodgaan.
Niemand kan dit, denk ik, beter samenvatten.

Ik zou besluiten met: "ieder recht op zijn waarheid". Het enige probleem is dat het negationisme - door wie dan ook en om welke redenen dan ook - mensenlevens eist, vooral van de zwaksten. Dit laatste is dan ook weer iets waar velen niet van wakker liggen. Ook hier weer: "ieder recht op zijn mening" maar finaal hoop ik toch dat ik, noch mensen uit mijn omgeving die extra-risico lopen zoals mijn bejaarde ouders het leven niet moeten laten omwille van enkele kortzichtige onbenullen.

Eén ding staat vast: besmettingen stijgen opnieuw. Punt, over en uit. Dit is de enige realiteit. En verder aan diegenen die de statistische en academische discussies graag verder in stand houden. Vergeet gewoon ook de realiteit niet ...
Fliz
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Dat mensen nog discussiëren met iceke? Duidelijk een totaalontkenner; meestal niet vatbaar voor rede.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Fliz schreef:Dat mensen nog discussiëren met iceke? Duidelijk een totaalontkenner; meestal niet vatbaar voor rede.
En wie, op dit forum, denkt het alleenrecht op de "rede" te bezitten :nono:
Als kortzichtige onbenul stel ik dan toch de vraag: is het aantal overlijdens daadwerkelijk sterk gestegen?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

wied schreef:
Fliz schreef:Dat mensen nog discussiëren met iceke? Duidelijk een totaalontkenner; meestal niet vatbaar voor rede.
Als kortzichtige onbenul stel ik dan toch de vraag: is het aantal overlijdens daadwerkelijk sterk gestegen?
Die overlijdens zijn niet het enige probleem... Ik ken er nu toch al wel enkelen die het gehad hebben, allemaal hebben ze maanden na datum blijvende klachten. Stuk voor stuk jonge en sportieve mensen (allemaal iets boven en onder de 30). Niet normaal en bijzonder beangstigend. Zo zijn er duizenden en duizenden waar geen statistieken over bestaan en wie weet wat dat gaat geven voor die mensen in de toekomst. Je wilt het écht niet doormaken die ziekte, zelfs al ben je niet een risicopatiënt. De lange termijn complicaties zijn nog volledig onbekend.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Vanmorgen in de tijd een grafiek gezien met uitleg:
https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 17952.html
Omdat massaal wordt getest - op 18 september werden 39.262 personen getest - is er met de positiviteitsratio een goed coronakompas. Sciensano berekent die ratio door het aantal positieve tests tegenover het aantal uitgevoerde af te zetten. Die ratio is België 3,7 procent, met grote regionale verschillen. Omdat Sciensano de onderliggende data niet deelt, zette De Tijd het aantal positief geteste mensen tegenover het aantal geteste personen af. Beide indicatoren lopen in grote lijnen gelijk. Er is alleen een verschil mogelijk als iemand een aantal keer negatief test voor een positieve test volgt.

De detectiegraad van positieve gevallen leert dat het virus wel degelijk aan een opmars bezig is, maar er geen reden tot paniek is. Hij dient vooral om de evolutie van de pandemie te volgen omdat vergelijken met maart moeilijk is. De positiviteitsratio lag op de piek op 30 procent, maar toen werden door schaarste alleen mensen met duidelijke ziektesymptomen getest. Nu wordt veel breder getest.
Als ik de grafiek zie, de bedenkingen lees en mezelf bedenk dat nu ook grondiger wordt getest (direct meer en nauwkeuriger), denk ik dat de woorden “geen reden tot paniek” in het artikel wel van toepassing zijn.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Ik zou besluiten met: "ieder recht op zijn waarheid". Het enige probleem is dat het negationisme - door wie dan ook en om welke redenen dan ook - mensenlevens eist, vooral van de zwaksten. Dit laatste is dan ook weer iets waar velen niet van wakker liggen. Ook hier weer: "ieder recht op zijn mening" maar finaal hoop ik toch dat ik, noch mensen uit mijn omgeving die extra-risico lopen zoals mijn bejaarde ouders het leven niet moeten laten omwille van enkele kortzichtige onbenullen.

Eén ding staat vast: besmettingen stijgen opnieuw. Punt, over en uit. Dit is de enige realiteit. En verder aan diegenen die de statistische en academische discussies graag verder in stand houden. Vergeet gewoon ook de realiteit niet ...
Oei,
er zijn imho ergere dingen om van wakker te liggen, ttz, lag jij wakker van die ca. 5000 griep doden elk jaar ? Ik ook niet, dus waarom zo ik er nu wel van wakker liggen ? (je moet er niet op antwoorden hoor, ik weet perfect waarom wel)
Waar ik wel van wakker lig is het failliet van België, wat heb je er aan om 85+ te worden als de helft van je leven niet kwaliteitsvol is ?
Dat heeft trouwens niks met kortzichtigheid te maken, alles met realiteit.
Mijn ouders, die naast mij wonen, daar kom ik dus al bijna 6 maand niet meer binnen, ttz we houden afstand en de contacten verplaatsen zich zo veel mogelijk naar buiten. Idem voor mijn dochter, Hotel opa & oma is er niet echt meer bij.
Kortzichtig = denken dat je onoverwinnelijk bent of denken dat Corona een hoax is.
Kortzichtig = denken dat je dit op korte termijn kan oplossen met een vaccin of met mondkapjes godbetert.
Kortzichtig = de economie vierkant laten draaien op momenten dat dat niet nodig is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Het enige probleem is dat het negationisme - door wie dan ook en om welke redenen dan ook - mensenlevens eist, vooral van de zwaksten. Dit laatste is dan ook weer iets waar velen niet van wakker liggen. Ook hier weer: "ieder recht op zijn mening" maar finaal hoop ik toch dat ik, noch mensen uit mijn omgeving die extra-risico lopen zoals mijn bejaarde ouders het leven niet moeten laten omwille van enkele kortzichtige onbenullen.
Voor iemand die in de gezondheidszorg werkt, zou je toch ook de andere cijfers moeten kennen.

Kanker is (als ziektegroep) de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland. In 2019 stierven in Nederland 45.024 personen (24.303 mannen en 20.721 vrouwen) met kanker als onderliggende doodsoorzaak. Dit komt overeen met 30% de totale sterfte in Nederland in 2019. Van de totale sterfte aan (goedaardige en kwaadaardige) nieuwvormingen in 2018 was 96% het gevolg van kanker, de overige 4% was het gevolg van goedaardige nieuwvormingen. De sterfte neemt toe met de leeftijd; bijna 80% van alle sterfgevallen door kanker in 2019 betrof personen van 65 jaar en ouder. Bijna een kwart (23%) van alle sterfgevallen door kanker in 2019 had longkanker als onderliggende doodsoorzaak.

45.024 : 365 dagen = 134 doden per dag.

Vergeleken met het aantal mensen dat momenteel (in blijkbaar de ergste curve van de ziekte - de paniek slaat hier geweldig toe) sterft aan corona is dit gigantisch. Euh.Volgens VRT Nieuws gisteren blijft het aantal doden al MAANDEN stabiel op 2 PER DAG.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... aan-kanker

Niemand wil dat 80 plussers sterven aan corona. Maar om het risico te beperken dat ze EVENTUEEL zouden sterven aan corona de ganse bevolking opnieuw in lockdown zetten, is idioot. Ik stel dan ook voor dat iedereen die doodsbang is dat zijn grootouders/bejaarde ouders aan corona overlijden, tot er een vaccin is hen enkel vanop afstand bezoeken, zodat het risico dan verkleint. Ze moeten dan natuurlijk ook ZELF nog iets doen. Hun reisjes naar Spanje (overwinteren, oh zo leuk) en dergelijke een jaartje uitstellen hé. Ben ik nu onmenselijk, het zij zo. Ik ken voldoende mensen die stierven aan kanker en bij geen één van hen moesten de scholen sluiten of de winkels bankroet gaan. En hun dood TELT OOK.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

[Mod]
Deze topic staat in het Forum "Maatschappelijke discussies (niet technisch)", waar er in principe niet gemodereed word op inhoud.
Maar de algemene Forum gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users:
  • - persoonlijke aanvallen zijn ook hier niet toegelaten.
    - iedereen heeft het recht om zijn mening te geven / te argumenteren.
    - users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Ik stel dan ook voor dat iedereen die doodsbang is dat zijn grootouders/bejaarde ouders aan corona overlijden, tot er een vaccin is hen enkel vanop afstand bezoeken, zodat het risico dan verkleint.
Zelfs zo makkelijk is het niet, een vaccin helpt vooral bij diegene die het niet nodig hebben, dat vaccin gaat vooral interessant zijn voor <65, daarboven ga je niet veel minder sterfgevallen zien, maar dat vergeet men er natuurlijk wel ff bij te vertellen in de gazet natuurlijk.
(voor ik weer alle zonden van de wereld over mijn kop krijg, ik ben geen anti vaxxer, ik krijg met plezier elk jaar een spuit in mijn arm en mijn dochter is bv. voor meer dingen gevaccineerd dan wat in het kind & gezin boekje staat.. maar die gerushte corona prik, die sla ik met plezier nog wel ff over)
Owja, voor ik het vergeet, de dhz tests zijn weer legaal.. dus voor diegene die graag weten of ze antilichamen hebben, snel snel naar de apotheek zou ik zeggen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

wied schreef:
Als gezondheidswerker stel ik u voor binnen een 4 à 6- tal weken eens terug te komen op deze vraag. Natuurlijk stijgt het aantal overlijdens nu niet omdat het hoofdzakelijk jongere generaties zijn die de besmetting oplopen.

Maar laat die samen met hun kinderen nog enige tijd oma en opa bezoeken thuis of in de woon- & zorgcentra, laat de kinderen die niet meer naar school mogen / kunnen maar opgevangen worden door oma en opa etc. etc. Dan zullen we binnen enkele weken zich een logische evolutie zien aftekenen. Blijkbaar is dat terug voor velen een brug te ver geredeneerd ...

Desalniettemin hoop ik dat ik ten stelligste ongelijk krijg maar tegelijkertijd vrees ik ...

En finaal bij wijze van reply:
- er nog altijd steevast van overtuigd dat een ander zijn vrijheid eindigt waar deze het welzijn van anderen in het gedrang brengt
- en wie, op dit forum, meent het recht te hebben om te stellen dat de oudere generatie niet van tel is omdat ze toch zo-ie-zo nog maar enkele jaren te gaan hebben. Wie, op dit forum, durft te stellen dat hij het recht heeft om zwakkeren ter dood te veroordelen omwille van de eigen vrijheid, resulterend in evenredige blijheid ... ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: En finaal bij wijze van reply:
- er nog altijd steevast van overtuigd dat een ander zijn vrijheid eindigt waar deze het welzijn van anderen in het gedrang brengt
- en wie, op dit forum, meent het recht te hebben om te stellen dat de oudere generatie niet van tel is omdat ze toch zo-ie-zo nog maar enkele jaren te gaan hebben. Wie, op dit forum, durft te stellen dat hij het recht heeft om zwakkeren ter dood te veroordelen omwille van de eigen vrijheid, resulterend in evenredige blijheid ... ?
Natuurlijk durf ik dat te stellen, waarom zou ik me verantwoordelijk moeten voelen voor de gezondheid van een ander ?
Dat hebben we nooit gedaan, en voor mijn part hoeven we dat dus nu ook niet te doen..
Ben je ooit ziek gaan werken ? Ben je ooit te vroeg gaan werken = de termijn die je van de dokter kreeg niet uit gedaan ?
Heb jij als gezondheidsmedewerker altijd die gezondheidsregels toegepast die er nu zo hard ingepompt worden ? Dus voor elke patiënt handen wassen of ontsmetten en afstand houden of een masketje op ? (en kom nu niet af dat dit pas van maart de regel was, in het AZ en WZC hangen die dispensers met alcohol gel al jaren)
Wordt jij als gezondheidsmedewerker regelmatig getest ? Uiteindelijk is de kans groot dat de meeste infecties bij hulpbehoevenden doorgegeven zijn door verplegend personeel ( dat heeft niks met stigmatiseren te maken, dat is gewoon eigen aan het beroep)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: Niemand wil dat 80 plussers sterven aan corona. Maar om het risico te beperken dat ze EVENTUEEL zouden sterven aan corona de ganse bevolking opnieuw in lockdown zetten, is idioot..
en opnieuw praten we enkel over de kwantiteit vh leven.

niemand wil dat 80 jarige aan corona sterven maar k wil ook niet dat we 80jarigen systematisch en zonder proces opsluiten voor de rest van hun leven.
De gemiddelde doorlooptijd in een rusthuis is ocharme 1,5-2j. Reken zelf maar uit hoeveel procent dat half jaar opsluiting ondertussen is.

an ja, de term opsluiting klinkt tendentieus maar de facto komt het daar wel op neer bij de overgrote meerderheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster

1207 schrijft: ...De gemiddelde doorlooptijd in een rusthuis is ocharme 1,5-2j...

Als die bewering klopt, dan is het bewijs geleverd dat die mensen al veel vroeger uit de maatschappij zelf zijn gestoten! Dat lijkt mij dus ook een barbaarse samenleving dan :-(
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Niet echt,
men stelt de verhuis naar het WZC veel te lang uit, WZC's zijn geen hotel voor uw oude dag meer, maar revalidatie centra voor mensen die niet meer revalideren.
Ons moe heeft haar heup gebroken, is uit het AZ gesjot & 't wit geel kruis is niet echt voldoende meer qua support. Dan kan of mag je niet verwachten dat ons moe het nog decennia lang gaat uithouden in het WZC.

Soit, het ziet er naar uit dat we dus dit weekend een versoepeling van de maatregelen krijgen en de bubbel van 5 sneuvelt. Imho een van de weinige maatregelen die er echt toe doen (uw nauwe contacten zoveel mogelijk beperken)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:Als die bewering klopt, dan is het bewijs geleverd dat die mensen al veel vroeger uit de maatschappij zelf zijn gestoten! Dat lijkt mij dus ook een barbaarse samenleving dan :-(
Een rusthuis is een relatief nieuw concept, een symptoom van een individuele samenleving.

Vroeger zorgden de mensen voor elkaar over generaties heen, er werden toen ook voldoende kinderen "gekocht" zodat dat mogelijk was. Nu zijn we vooral bezig met onszelf en onze 1,8 kinderen, en opa/oma passen niet in ons ideaalplaatje want die kosten teveel tijd. We betalen bijgevolg een ander om het voor ons te doen zodat we de tijd aan onszelf kunnen gunnen.

Die ander die je betaalt heeft echter niet de emotionele band die jij hebt, opa/oma zijn voor hen maar een nummertje dat geld moet opbrengen en niet teveel mag kosten. Ze worden in een "efficient" behandelingsprogramma gestoken, dat geselecteerd werd omdat het goedkoop is, niet omdat het bij opa/oma past. En als opa/oma dan aftakelt kost dat extra tijd (en geld) en moet het niet lang duren zodat ze snel vervangen kunnen worden door een nieuw nummertje dat niet zoveel kost.

En dan zijn er mensen die dat "bezig met zichzelf" nu tot het extreme drijven en zelfs geen inspanning meer willen leveren om te vermijden dat ouderen twee weken door een hel van pijn gaan en vervolgens alsnog sterven, terwijl de jongeren feesten, reizen en weer met zichzelf bezig zijn. En uiteindelijk, als opa en oma al lang dood en begraven zijn, beginnen zo'n dingen dan aan het geweten te knagen, en voelen we ons toch nooit echt gelukkig in onze droomwereld waar we enkel maar met onszelf bezig zijn. Wat hebben we dan gewonnen?

Soit, cirkeldiscussie.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 sep 2020, 22:06, in totaal 2 gewijzigd.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:Natuurlijk stijgt het aantal overlijdens nu niet omdat het hoofdzakelijk jongere generaties zijn die de besmetting oplopen.[...]
Een bewijs dat de isolatie tussen de generaties werkt. Ik ga mijn moeder nu ook niet kussen en omhelzen en zo zijn er veel mensen die zo denken. Een heel andere instelling dan in het voorjaar. Maar het virus begint toch terug zijn weg te vinden. Ik ook hoop dat ik er naast zit, maar ook ik vrees er voor.
phil48 schreef: Niemand wil dat 80 plussers sterven aan corona. Maar om het risico te beperken dat ze EVENTUEEL zouden sterven aan corona de ganse bevolking opnieuw in lockdown zetten, is idioot. [...]
Het debat polariseert op verschillende vlakken. Andere ziektes dan Covid-19 waren door de maatschappij.
Marianne Zwagerman bij de Telegraaf schreef:De emotie moet echt uit het #coronadebat. Het dorre hout wordt gekapt, misschien een paar maanden eerder dan zonder virus. Moet iedereen die nog in de bloei van zijn leven zit, daar alles voor opofferen?
contra
[quote=" Peter Mertens in "Ze zijn ons vergeten""]Ouderen in de samenleving zijn niet de laatsten. Het zijn de eersten. Het zijn de ontdekkers, de pioniers, degenen die ons alles geleerd hebben, die ons zijn voorgegaan. De ouderen zijn niet het verleden. Ze zijn de toekomst. Zij zijn waar wij nog moeten komen. [/quote]
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Dan kan of mag je niet verwachten dat ons moe het nog decennia lang gaat uithouden in het WZC.
maakt op zich niet zoveel uit, de klemtoon meot op kwaliteit liggen

uiteindelijk vraagt niemand aan de oudjes wat ze willen.
rusthuizen en overheid beslissen dat levensduur op alles primeert, lijkt mij fout
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Soit, het ziet er naar uit dat we dus dit weekend een versoepeling van de maatregelen krijgen en de bubbel van 5 sneuvelt. Imho een van de weinige maatregelen die er echt toe doen (uw nauwe contacten zoveel mogelijk beperken)
Idd, de evolutie van de cijfers is bemoedigend, dus we kunnen eigenlijk zonder veel discussie overgaan tot grote versoepelingen morgen.

Geen "bubbel" meer (niemand respecteerde dit), en reizen naar rode zones wordt terug toegestaan, dat zijn we al zeker. Wie terugkomt uit risicogebied zou veel korter in zelfisolering moeten gaan. Ook de mondmaskerplicht zou grotendeels afgezwakt worden, om dan bij de volgende Veiligheidsraad mogelijks helemaal afgeschaft te worden. Misschien ook al een volledige heropening van de horeca (geen capaciteitsbeperkingen meer) en de discotheken, en geen beperkingen meer op feesten?

De basis zou een vervanging van het knipperlichtsysteem van Sciensano door een nieuw systeem van Lieven Annemans zijn, waarbij maatregelen niet meer afhangen van het aantal gevallen, wel van de bezetting van de ziekenhuizen. Dit zou toelaten om de meeste maatregelen volledig af te schaffen morgen. Het systeem voorziet ook dat men overschakelt op een ander opportuun criterium indien de ziekenhuisbezetting te sterk zou beginnen stijgen en er geen "draagvlak" is voor maatregelen. Er werd een communicatiekit uitgewerkt opdat het systeem altijd "positief gekaderd" zou worden en om duidelijk te maken dat kritiek op het systeem niet toegelaten is omdat dat de bevolking zou kunnen verwarren. De verwachting is dat Belgie hiermee wereldwijd een voorbeeld zal worden van een land dat het juist aangepakt heeft.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 sep 2020, 22:29, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Er komt maw terug wat gezond verstand in die maatregelen... Ik hoop dat ze het nu wel uitgelegd gaan krijgen dat je covid krijgt van je naasten & niet van die toevallige passant op straat, in't cafe of de supermarkt.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

De voornaamste verandering zal zijn dat de bubbel van vijf er aan gaat. In de plaats komt een persoonlijk "contact krediet" of hoe je het ook zou kunnen noemen en niet meer per gezin. Maar we gaan het gevolg er wel van zien vrees ik. Tegelijk zal er een "score" bord komen zoals ze nu al kennen in het VK. We zullen het morgen wel zien...

De maatregelen laten afhangen van de ziekenhuisopnames is een gevaarlijke piste omdat je daar tijd mee verliest. Die ziekenhuisopnames, de opnames in de intensieve en ten slotte de doden ijlen enorm na op de besmettingen. Daar zitten nog eens sociologische factoren achter die het alleen maar complexer maken en minder controleerbaar. Zo houden ouderen en vatbare mensen zich nu al weg van jongere generaties wat deels verklaart dat de opnames (gelukkig) nog niet te erg zijn gestegen, maar dat gaat er wel van komen. Het virus is niet noemenswaardig veranderd. En nog altijd mankeren de cijfers van mensen die thuis deftig uitzieken en last blijven hebben lang na covid-19. Dat is niet te onderschatten.

Iceke heeft gelijk dat je meestal het virus doorgegeven krijgt via je naaste contacten, dat is een vaststelling, maar op één of andere manier komt het in die intieme sfeer terecht. En dat kan via het werk, het café of in elk contact met een besmettelijk iemand. Het is bijna zoals het Paard van Troje dat je familie binnen sluipt. De contact tracing faalt nog veel te veel om dat externe in kaart te brengen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
an ja, de term opsluiting klinkt tendentieus maar de facto komt het daar wel op neer bij de overgrote meerderheid.
En kinderen vier of vijf maanden weg houden van school, was dat dan geen opsluiting ?

Ze mochten zelfs niet naar een speeltuin !!!

Leg dat maar eens uit aan die 40 procent van de bevolking die op een flat ipv een huis met tuin wonen. Voor hen was het OOK opsluiting he.

@ petrol. Die contact tracing faalt voor een groot deel omdat wij er niet aan meewerken. Oh nee. Wat met onze privacy is belangrijker dan "derden" beschermen.

In dat soort maatschappij leven wij.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Het is een feit dat niet iedereen even hard wordt getroffen, en dan doel ik niet op de ziekte of het virus zelf. Er zijn nu éénmaal mensen die niet kunnen werken van thuis uit. Die niet de luxe hebben om altijd over internet te beschikken. Of wees maar eens een alleenstaande moeder met een paar keuters in een flat met twee kamerkes.

Mensen opsluiten heeft weinig zin. Ze uit elkaar houden des te meer. Maar de drama's in de WZC zijn een gevolg van beleid van lang voor covid-19. Ook de kwaliteit van het leven van die mensen daar. Ook zonder SARS-coV-2.

Maar de manier en het gemak waarop die mensen zo vlug worden opgegeven raakt mij toch wel. Alsof het ene leven meer waard is dan het andere.

Wanneer men 'onrendabel' is, telt men dan precies niet meer mee in de maatschappij? Zeggen we dat dan ook van de langdurig zieken of de gehandicapten?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”