Ik ben van plan me er eentje aan te schaffen maar zie door de bomen het bos niet meer
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Wel nogmaals, ik zal herhalen dat er op geen enkele vraag echt een eenduidig antwoord is.iceke schreef: Geef ik als leek mijn geld aan een goto, of geef ik mijn geld beter uit aan een grotere buis ?
Je begint met de grote sterrenbeelden en sterk zichtbare sterren. Gaandeweg breid je uit en zal je dan aan de hand van de zichtbare sterren jezelf kunnen orienteren naar andere sterren en sterrenbeelden. Het zal leuk en interessant zijn, soms ook frusterend, het is een leerproces. Er zijn daar boeken/handleidingen/videos voor. Vergeet geen rood lichtje te kopen.iceke schreef:maw, ga ik als leek mijn weg vinden zonder die hulpmiddelen ?
Lichtvervuiling is hier uiteraard niet goed, meer zelfs, veel slechter kan je niet vinden. Herinner u de beruchte foto van NASA die de lichtpollutie wereldwijd toont. Echte liefhebbers gaan er af en toe op uit naar bv Frankrijk of verder voor de beste sterrenhemels. De goede plaatsen zijn gedocumenteerd. Als je je telescoop nooit zal verplaatsen zullen er veel zaken zijn die je nooit zult zien.iceke schreef:Wat met lichtvervuiling ? Ik woon in de driehoek Antwerpen Brussel Gent, de laatste paar nachten heb ik met het blote oog een mooie sterrenhemel, maar is het überhaupt de moeite om mijn tijd(of geld) erin te steken wetende dat ik waarschijnlijk nooit dat ding ga verplaatsen ?
Astroshop Urania, die kan je wel bellen maar het zijn speciale openingsuren want het is gelinkt aan de sterrenwacht aldaariceke schreef:Een winkel die je kan aanraden ? Liefst online, maar 1tje waar je naar kan bellen voor info verkies ik boven de laagste prijs.