Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

ddd schreef:Idd, zuid gericht, maar ik zou de hoek nog groter maken om vooral in de wintermaanden maximale opbrengst te hebben. In de zomer heb je dan maar bv 50% van max opbrengst, maar dat is met een grote installatie nog genoeg.
Niet nodig met de huidige regels natuurlijk (terugdraaiende teller).
Hangt ervanaf. De hoek aanpassen bvb (van 15° naar ideale 32°) geeft ook meer schaduw voor de panelen erachter als de zon niet ideaal of lager staat. Als je plaats genoeg hebt is dit natuurlijk geen probleem. Maar voor de meeste bij een plat dak worden er gewoon meer panelen gezet bij niet ideale omstandigheden bvb de hoek aan te passen. Voor volgend jaar is ZO en ZW panelen zetten wél belangrijk. maar dat is een ander verhaal.

volledig terzijde. Heb vandaag ingetekend om nog zonnepanelen te zetten voor 2020. de verkoper maakte zich sterk dat VREG de zaak bij de RVS zal verliezen. Dit was ook al zo in het verleden bij subsidiering. Het heeft mij over de streep getrokken om toch dit jaar nog te zetten en te genieten van de terugdraaiende teller.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Denk niet dat een verkoper nu de meest aangewezen persoon is om te gokken over de uitspraak voor of tegen vreg...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nexus1980 schreef:de verkoper maakte zich sterk dat VREG de zaak bij de RVS zal verliezen. Dit was ook al zo in het verleden bij subsidiering. Het heeft mij over de streep getrokken om toch dit jaar nog te zetten en te genieten van de terugdraaiende teller.
Gelukkig heeft ie rechten gestudeerd én kent ie de wetgeving ter zake rond bevoegdheidsverdeling tussen VREG, regering, CREG, ...etc.
Ofwel: een non-argument.

Het is wel een grote kans dat je teveel hebt betaald om nog de garantie te krijgen dat de installatie dit jaar nog gekeurd raakt.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

heist_175 schreef: Gelukkig heeft ie rechten gestudeerd én kent ie de wetgeving ter zake rond bevoegdheidsverdeling tussen VREG, regering, CREG, ...etc.
Ofwel: een non-argument.

Het is wel een grote kans dat je teveel hebt betaald om nog de garantie te krijgen dat de installatie dit jaar nog gekeurd raakt.
Inderdaad, het blijft toch een gok maar dat de vreg dit al een paar keer geprobeerd heeft en altijd verloren was voor mij nieuwe informatie.

4500 euro incl. Btw voor 3550 WP met een omvormer van 3kwh. Omdat ons huis 9 meter hoog is moeten ze jammer genoeg met een hoogtewerker werken wat de prijs met 350 euro heeft opgedreven.
Voor diegene die wat meer details willen. Het zijn 10 q-cell panelen (mono) en een saj omvormer met 10j garantie. Op de meeste online aanvragen voor prijsoffertes en afspreken werd niet gereageerd. Vermoedelijk waren ze druk bezig. Wat vinden jullie van de prijs? Heb ik teveel betaald? :|
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Lijkt OK qua prijs al zijn dit geen a merken. 1.04 eur per wp excl btw volgens mij. Of 1.19 eur per wp excl btw als he t6 procent is. Dan is he tiers hoger dan pakweg vorig jaar maar nog OK.

Weet wel dat achter de schermen de terugdraaiende teller volledig is afgeschaft.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

liegebeestig schreef:
Weet wel dat achter de schermen de terugdraaiende teller volledig is afgeschaft.
Sinds wanneer ? Zonder terugdraaiende teller is het toch niet meer interessant ? Energie kost niet veel, het zijn de distributiekosten en heffingen die het duur maken.

Ik twijfel ook nog sterk of ik er zou laten plaatsen.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

liegebeestig schreef:Lijkt OK qua prijs al zijn dit geen a merken. 1.04 eur per wp excl btw volgens mij. Of 1.19 eur per wp excl btw als he t6 procent is. Dan is he tiers hoger dan pakweg vorig jaar maar nog OK.

Weet wel dat achter de schermen de terugdraaiende teller volledig is afgeschaft.
Q-cell zonnepanelen zijn tier1. Na 25j zouden ze nog 85% rendement nog moet hebben. Dat is duidelijk a kwaliteit. Saj omvormer is inderdaad minder bekend en van chinese makelij. Qua software minder dan solaredge of Sma. Maar standaard 10j garantie én ze repareren niet wat de verkoper ook als pluspunt beschouwt. Ze vervangen alleen. Een sma met extra garantie naar 10j was een opleg van 500 euro. Dus voor mij niet waard.

De terugdraaiende teller is nog niet afgeschaft hoewel dat dit bij de rvs momenteel ligt. Als de vreg verliest hebben al bestaande zonnepaneel installaties en diegene voor 2021 nog maximaal recht tot 2035 met terugdraai principe... ook de digitale meters hoewel dit dan virtueel gebeurd. Bij alle analoge ferraris meters heb je sowieso “recht” op terugdraai principe tot ze vervangen worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nexus1980 schreef:
heist_175 schreef: Gelukkig heeft ie rechten gestudeerd én kent ie de wetgeving ter zake rond bevoegdheidsverdeling tussen VREG, regering, CREG, ...etc.

Het is wel een grote kans dat je teveel hebt betaald om nog de garantie te krijgen dat de installatie dit jaar nog gekeurd raakt.
Inderdaad, het blijft toch een gok maar dat de vreg dit al een paar keer geprobeerd heeft en altijd verloren was voor mij nieuwe informatie.
De VREG heeft hierover nog nooit geprocedeerd, want het is/was een nieuwe beslissing van de Vlaamse overheid.
4500 euro incl. Btw voor 3550 WP met een omvormer van 3kwh. Omdat ons huis 9 meter hoog is moeten ze jammer genoeg met een hoogtewerker werken wat de prijs met 350 euro heeft opgedreven.
Voor diegene die wat meer details willen. Het zijn 10 q-cell panelen (mono) en een saj omvormer met 10j garantie. Op de meeste online aanvragen voor prijsoffertes en afspreken werd niet gereageerd. Vermoedelijk waren ze druk bezig. Wat vinden jullie van de prijs? Heb ik teveel betaald? :|
Je moet rekenen aan €1/WP voor een string omvormer, rekening houdend de meerkost aan hoogtewerker zal je €500-700 "teveel" betaald hebben. De reden is heel simpel: ze kunnen min of meer vragen wat ze willen, want de installatiecapaciteit is beperkt en iedereen wil nog snel voor 31/12/2020. Neem de proef op de som en vraag bij een andere installateur iets gelijkaardigs met installatiedatum in 2021.
liegebeestig schreef:Lijkt OK qua prijs al zijn dit geen a merken.
Q-Cells is absoluut een A-merk.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Panelen van q cells zijn inderdaad wel degelijk. Als er echter een probleem opduikt met de installatie ligt het meestal aan de omvormer. Vandaar mijn voorkeur om voor een bekend merk te kiezen.

Bovendien beter kiezen voor een hybride omvormer. Die is klaar voor een toekomst met batterijen.

Maar ik denk dat de poster zodanig van zijn gelijk overtuigd is ivm terugdraaiende teller dat ik verder niet de moeite doe. De rechtszaak is een afgesproken een-tweetje tussen kabinet en vreg, afgesproken net voor de verkiezingen. De terugdraaiende teller verdwijnt en als je hem mag houden zal het prosumententarief zodanig stijgen (al wel aangekondigd ivm piekbelasting in 2022) dat je zal komen smeken om een digitale teller te krijgen. Het is een absolute no brainer om je aankoop uit te stellen tot 2021, dan krijg je er 1500 euro bovenop.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:Bovendien beter kiezen voor een hybride omvormer. Die is klaar voor een toekomst met batterijen.
Zolang thuisbatterijen nog niet rendabel zijn, weet ik niet of de investering het voorlopig waard is om nu te investeren voor later met ene "verouderde" technologie van start te gaan.
Een grote speler zoals SMA gaat niet mee in het verhaal deze te combineren... wie weet is dit een domme of een slimme zet?
Uiteraard kan je enkele elektrische verliezen en kosten beperken door dit in 1 toestel te combineren.
liegebeestig schreef: Maar ik denk dat de poster zodanig van zijn gelijk overtuigd is ivm terugdraaiende teller dat ik verder niet de moeite doe. De rechtszaak is een afgesproken een-tweetje tussen kabinet en vreg, afgesproken net voor de verkiezingen. De terugdraaiende teller verdwijnt en als je hem mag houden zal het prosumententarief zodanig stijgen (al wel aangekondigd ivm piekbelasting in 2022) dat je zal komen smeken om een digitale teller te krijgen. Het is een absolute no brainer om je aankoop uit te stellen tot 2021, dan krijg je er 1500 euro bovenop.
Tja...
Analoge meters... zullen ze met het capaciteitstarief zo duur maken door de jaren heen dat ook die gaan smeken om een digitale meter, zeker wie geweigerd heeft zal achteraf diep in z'n portemonnee mogen tasten voor een zelf aangevraagde interventie.
Prosumententarief... Laten we hopen dat het z'n jaren nog uit doet.
Ik denk niet dat duurder maken hier echt voldoende is om hun doel te bereiken, ten opzichte van amper iets krijgen door injectievergoeding.
Ze willen er gewoon vanaf en met de grond gelijk maken!
2021... De dag van vandaag is dit nog steeds een slechtere zaak vergeleken met het prosumententarief dus dat blijft gokken wat de toekomst brengt.
Het is er niet beter op geworden voor terugverdientijd zonnepanelen door de jaren heen, dus waarom zou 2021 het keerpunt zijn?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ben ook een van die late beslissers, en het altijd uitgesteld.
De twijfels ...
* loont het de moeite om nu nog sbel-snel te bestellen voor plaatsing in 2020 (wegens terugdraaiende teller)?
* welk vermogen panelen leggen?
* welke omvormer?

Dak: Zuid-oostelijk, helling ca 45°
Plaats genoeg voor 24 panelen (ik zie bij de geburen dat ze meestal 21 panelen leggen).

En de laatste twijfel: is het nog de moeite, ik ben 65+, waarschijnlijk zie ik het rendement niet meer voor het einde van mijn leven (tenzij ik 90+ wordt :wink: )?
Of zouden zonnepanelen de waarde van de woning verhogen (betere EPC) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Wij gaan er (normaal gezien volgende week) ook laten leggen nog. Ik zie het zo: die terugdraaiende teller wil ik zo lang als het kan gebruik van kunnen maken. En evenveel in de toekomst op een ander systeem overstappen. Andersom gaat niet... en het is zéér twijfelachtig dat het andere systeem voordeliger is (zonder batterij).
Naar terugverdientijd kijk ik zelf eerlijk gezegd minder. Het is voor mij meer een hebbeding voor de groene gedachte. En who knows hoe lang ik hier nog woon.. Maar met immer stijgende prijzen haal ik het er waarschijnlijk wel uit. Al is het break even, dan heb ik tenminste op een eco manier stroom opgewekt.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:Ik ben ook een van die late beslissers, en het altijd uitgesteld.
De twijfels ...
* loont het de moeite om nu nog sbel-snel te bestellen voor plaatsing in 2020 (wegens terugdraaiende teller)?
* welk vermogen panelen leggen?
* welke omvormer?

Dak: Zuid-oostelijk, helling ca 45°
Plaats genoeg voor 24 panelen (ik zie bij de geburen dat ze meestal 21 panelen leggen).

En de laatste twijfel: is het nog de moeite, ik ben 65+, waarschijnlijk zie ik het rendement niet meer voor het einde van mijn leven (tenzij ik 90+ wordt :wink: )?
Of zouden zonnepanelen de waarde van de woning verhogen (betere EPC) ?
Voor de overgang deze op je dak hebben zal je goed mogen zoeken.
Plots wil iedereen panelen die toch al plannen had, waarschijnlijk drijft dat ook wat de prijzen de hoogte in.
Je vermogen panelen is afhankelijk van je verbruik, ik vermoed dat jullie met 2 zijn, dan ben je vast gesteld rond de 3000 € (wat geen onoverkomelijk bedrag meer is zelf te financieren tov. vroeger een veelvoud voor hetzelfde vermogen).
Welke omvormer is ook een beetje smaak hé, net hetzelfde met een automerk.
Persoonlijk denk ik dat je met de marktleider SMA weinig kan misdoen, helaas missen (?) zij de laatste jaren wat innovaties in combinatie met thuisbatterijen... de vraag is natuurlijk binnen hoe veel tijd wordt dit pas rendabel, als je rekent dat een omvormer na een jaar of 12 toch sneuvelt heb je nog de mogelijkheid.
Terugverdientijd is zo'n 6 à 8 jaar, dus break even zal je hoogstwaarschijnlijk wel nog halen (mits de wetgeving niet verandert).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

powaq schreef:Wij gaan er (normaal gezien volgende week) ook laten leggen nog. Ik zie het zo: die terugdraaiende teller wil ik zo lang als het kan gebruik van kunnen maken. En evenveel in de toekomst op een ander systeem overstappen. Andersom gaat niet... en het is zéér twijfelachtig dat het andere systeem voordeliger is (zonder batterij).
Naar terugverdientijd kijk ik zelf eerlijk gezegd minder. Het is voor mij meer een hebbeding voor de groene gedachte. En who knows hoe lang ik hier nog woon.. Maar met immer stijgende prijzen haal ik het er waarschijnlijk wel uit. Al is het break even, dan heb ik tenminste op een eco manier stroom opgewekt.
De prijzen van ZP's zijn zo hard gedaald, dat je net zo goed zou kunnen gaan voor een 4kWp installatie met een 4kWh batterij erbij. Grofweg €8K. Dat is al bij al best betaalbaar, wetende dat enkele jaren geleden een gemiddelde installatie €15K kostte en 20 jaar geleden €30K.

De Tesla Powerwall kost iets van een €8K, nog €6-8K panelen en je zit grote delen van het jaar offgrid.
Het grote voordeel daarvan is dat een groot deel van uw elektriciteitsprijs vastgeklikt zit en je maar een klein deeltje moet "bijtanken" via het net.
Doe daar nog een EV bij die V2G geactiveerd heeft - waardoor je een 40kWh (of meer) - ook nog kan volladen met uw PV installatie en het plaatje ziet er plots heel anders uit.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik wou dat ik het kon maar wij wonen in een herenhuis in de stad. Te beperkte dakoppervlakte, we kunnen zoveel vermogen niet leggen (+ het is al een dure installatie voor het vermogen; grote hoogte, niet makkelijk bereikbaar, speciale dakconstructie etc..). Maar een kleine batterij is wel iets dat misschien in de toekomst er wel bij komt. De prijzen zijn inderdaad te doen al. Eerst eens zien hoe de zonnepanelen in de praktijk werken.
V2G ook geen optie bij ons, geen oprit. En persoonlijk vindt ik dat met de huidige batterij technologie een heel slecht idee om de batterij van je auto daarvoor te gebruiken, daar zijn we nog niet. De batterij degradatie kost voor een auto is véél te hoog.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

powaq schreef:En persoonlijk vindt ik dat met de huidige batterij technologie een heel slecht idee om de batterij van je auto daarvoor te gebruiken, daar zijn we nog niet. De batterij degradatie kost voor een auto is véél te hoog.
Zou de V2G certificatie dat niet opvangen, als in: als ie V2G is, blijft de batterij degradatie binnen deze marges?

Wij moeten eerst onze dakbedekking aanpassen, nu is dat nog asbest. Bij de start van deze Vlaamse regering had ik stiekem gehoopt dat ze met een ambitieus plan zouden komen (zoals in NL al jàààren bestaat) om naar een asbestvrije samenleving te gaan en dus ook een steunmechanisme als je grote oppervlaktes asbestvrij maakt.
Nu geniet iedereen (ikzelf + de maatschappij) van het voordeel bij het weghalen van de asbest op mijn dak, maar ík moet wel alle kosten dragen (€3-4K).

Eender hoe, eens dat die werf wat dichterbij komt, ga ik me terug bezig houden met ZP's, omvormers en batterijen.
Je kan elke euro maar 1 keer uitgeven, al lijkt die regel de voorbije 20 jaar in de politiek niet te gelden, en we hebben nog andere (kostelijke) plannen ook :).
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Zou er iemand hier zijn met kennis van zonnepanelen: ik zoek iemand die mijn gekregen offerte beoordeeld?

Kort gezegd: is het de offerte te duur bijvoorbeeld.

Graag zou ik een privé bericht sturen
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

thomasv schreef:Zou er iemand hier zijn met kennis van zonnepanelen: ik zoek iemand die mijn gekregen offerte beoordeeld?

Kort gezegd: is het de offerte te duur bijvoorbeeld.

Graag zou ik een privé bericht sturen
place 2 be
https://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=37
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En persoonlijk vindt ik dat met de huidige batterij technologie een heel slecht idee om de batterij van je auto daarvoor te gebruiken, daar zijn we nog niet. De batterij degradatie kost voor een auto is véél te hoog.
60kWh bruikbare accu en dat minstens 2000 keer
Per keer kan je 400km rijden
Of met 120MWh 800.000km
Omgerekend per dag 32kWh voor 10j lang elke kalenderdag.
Indien je per dag daar 10kWh van zou gebruiken voor V2H dan nog kan je 500.000km bollen.
En de batterij is niet op, heeft nog 80% van zijn capaciteit. De wagen is misschien wel op.
Enkel voor wie dag in dag uit 200km doet zal t niet lukken.

O ja de prijs van een 60kWh bruikbare thuisbatterij ten opzichte van de prijs van een thuisbatterij op wielen, je zal verschieten van t verschil.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

thomasv schreef:Zou er iemand hier zijn met kennis van zonnepanelen: ik zoek iemand die mijn gekregen offerte beoordeeld?
Kort gezegd: is het de offerte te duur bijvoorbeeld.
Rule-of-thumb
- €1K per kWp PV's
- €1K per kWh batterij
bruma schreef:O ja de prijs van een 60kWh bruikbare thuisbatterij ten opzichte van de prijs van een thuisbatterij op wielen, je zal verschieten van t verschil.
Enig idee waarom?
12kWh Tesla Powerwall: €12K
33kWh VW e-UP: €23K
40kWh Nissan Leaf: €35K
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

bruma schreef:
En persoonlijk vindt ik dat met de huidige batterij technologie een heel slecht idee om de batterij van je auto daarvoor te gebruiken, daar zijn we nog niet. De batterij degradatie kost voor een auto is véél te hoog.
60kWh bruikbare accu en dat minstens 2000 keer
Per keer kan je 400km rijden
Of met 120MWh 800.000km
Omgerekend per dag 32kWh voor 10j lang elke kalenderdag.
Indien je per dag daar 10kWh van zou gebruiken voor V2H dan nog kan je 500.000km bollen.
En de batterij is niet op, heeft nog 80% van zijn capaciteit. De wagen is misschien wel op.
Enkel voor wie dag in dag uit 200km doet zal t niet lukken.

O ja de prijs van een 60kWh bruikbare thuisbatterij ten opzichte van de prijs van een thuisbatterij op wielen, je zal verschieten van t verschil.
Zo eenvoudig is het blijkbaar niet. Het probleem zit 'm niet zozeer in het laden/ontladen maar blijkbaar de manier waarop de ontlading gebeurt. De manier waarop de auto tijdens het rijden ontlading doet (en bijladen bij het afremmen) is anders dan hoe het electriciteitsnet net zou ontladen/laden. Het probleem ontstaat als je 2 verschillende vormen van ontladen "mengt". Een batterij is een bepaald ontladingspatroon gewoon, als je 2 patronen gaat introduceren loopt het blijkbaar mis. Dat blijkt toch uit een studie. (voor zover ik het begrijp, ik ben ook geen expert daarin en heb nog niet de tijd genomen om mij daar volledig in te verdiepen) Nu goed, er is een andere studie die dat tegenspreekt ook. Probleem is dat er gewoon nog niet genoeg onderzoek naar gedaan is (er lopen blijkbaar studies die de bevindingen van beide voorgaande studies proberen te combineren). En dat de huidige technologie er nog niet klaar voor is.
heist_175 schreef:
bruma schreef:O ja de prijs van een 60kWh bruikbare thuisbatterij ten opzichte van de prijs van een thuisbatterij op wielen, je zal verschieten van t verschil.
Enig idee waarom?
12kWh Tesla Powerwall: €12K
33kWh VW e-UP: €23K
40kWh Nissan Leaf: €35K
Marketing/omdat het kan zou ik zeggen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

@powac
Ik denk dat je je iets op je mouw hebt laten spelden.
Een batterij wordt uitgedrukt in Ah en dit noemt men de 1C waarde.
Dus de totale stroom die ze kan leveren verbruikt (of geladen) in 1u.
Echter dit klopt niet, dit is een theoretisch getal en je komt er het dichtst bij indien je die gebruikt bij 0,1C (in 10u) of zelfs in 20u (0,05C). Dit kan je terugvinden in de data sheets van de producent.
Hoe lager de stroom hoe meer energie eje er uit krijgt.
Batterijen kunnen niet goed tegen te hoge stromen, deze groter dan 1C (2 of 3C) en bij zo'n waarden dan moet je zorgen dat de interne temperatuur binnen het werkdomein blijft.
Vandaar dat snelladen over het bereik in % beperkt is. Denk maar aan de rapidgate van de leaf. Ontladen identiek.

Uitzondering zijn de LTO batterijen, recent op de markt, die kunnen ontladen op 10C en laden op 5C.

Voor V2H (huisverbruik op de batterij) zijn de stromen zo klein, in vergelijking met het rijden, dat de batterij dit zelfs liever heeft.
Mochten deze kleine stromen geen goed doen aan de batterij zou je geen granny charger bijgeleverd krijgen, die werkt tussen de 6-14A (AC stopcontact zijde)
Bij het accelereren moet je niet verschieten dat de wagen méér dan 60kW nodig heeft. Een huisaansluiting is normaliter maar 9kW (daarboven klapt de zekering er uit).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

https://ec.europa.eu/environment/integr ... na1_en.pdf
Zoals ik zei, meer studies nodig.
De studies die elkaar tegen spreken, eentje van de universiteit van Hawaii en andere van Warwick. Als je die van Hawaii bekijkt is de impact bijzonder groot.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

powaq schreef: V2G ook geen optie bij ons, geen oprit. En persoonlijk vindt ik dat met de huidige batterij technologie een heel slecht idee om de batterij van je auto daarvoor te gebruiken, daar zijn we nog niet. De batterij degradatie kost voor een auto is véél te hoog.
Waarom niet, goed wetende dat meeste van die elektrisch wagens in leasing zitten en zelfs vanaf 2026 verplicht worden als bedrijfswagen.
Na 5 jaar moet die wagen toch weg, waarom ze niet gebruiken als batterij voor je huis. Bijna leeg vertrekken thuis en opladen op het werk. Dat is toch wat ze willen in de dag opladen als de zon schijnt en batterij gebruiken tijdens piek in de avond.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Gaat hoofdzakelijk over V2G niet V2H een groot verschil in grootte van vermogens, energie en stromen.
V2G wordt zelfs beboet indien de terugdraaiende teller wordt afgeschaft.
powaq schreef:https://ec.europa.eu/environment/integr ... na1_en.pdf
Zoals ik zei, meer studies nodig.
De studies die elkaar tegen spreken, eentje van de universiteit van Hawaii en andere van Warwick. Als je die van Hawaii bekijkt is de impact bijzonder groot.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik heb toch altijd over V2G gesproken?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Is er ergens een simulator beschikbaar waar je het eigen verbruik van je zonnepanelen kan simuleren als je zelf over data beschikt van je verbruik ?
Deze https://simulatordigitalemeter.vreg.be/ had ik al gevonden maar dat is enkel voor huishoudelijk gebruik.
Op https://www.sunnydesignweb.com/ kan je ook een bedrijfsprofiel ingeven maar ik beschik over data van mijn verbruik en zou dit eigenlijk nog nauwkeuriger willen simuleren.

Is er al duidelijkheid of er een vergoeding komt voor de teruggeleverde stroom of tegen wanneer zullen we dit weten ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

PeterP schreef:Is er ergens een simulator beschikbaar waar je het eigen verbruik van je zonnepanelen kan simuleren als je zelf over data beschikt van je verbruik ?
Hey Peter, zoek je zoiets als dit? http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm vergeet alleen niet flash te aanvaarden in je webbrowser. Zo weet ik met mijn plat dak (hellingsgraad 15°), in Deurne, met 3550 WP, 3192 kWh (worst case) mag verwachten.

Vroeger had je nog https://www.energiesparen.be/stroomvoorspeller maar deze is recent uit de lucht.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Bedankt voor de link. Eigenlijk zou ik die mens zijn data van de laatste 10 jaar moeten kunnen hebben.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
treeg
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2020, 15:02

hallo ik heb een lot zonnepanelen staan en zou ze willen plaatsen .
ik zou mij willen een gen24 8.0 plus aanschaffen https://www.alma-solarshop.nl/zonne-omv ... -plus.html
er zijn 2 mppt trackers en zou willen 2 strings maken mijn vraag is hoeveel panelen mogen er op 1 string in serie gekoppeld worden zie foto
Bijlagen
foto g.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1/ Iemand recentelijk een thuisbatterij gekocht of laten plaatsen? Ik zoek wat recente prijzen, maar ik vind bitter weinig recente prijsinformatie.
2/ Subsidies voor thuisbatterijenzijn er nog: https://www.vlaanderen.be/premie-voor-t ... te-energie
De premie bedraagt 250 euro per kilowattuur werkelijke capaciteit van het batterijsysteem.
De premie bedraagt maximaal 3.200 euro en kan nooit meer bedragen dan 35% van de investeringskosten.
Als u nog geen digitale meter hebt en een digitale meter moet aanvragen bij de netbeheerder, dan kunt u de kosten van de plaatsing en de indienststelling in rekening brengen (inclusief de meterkast en de kosten voor de beperkte en noodzakelijke demonteringswerken en/of aanpassingswerken aan de meterlocaties). Het bedrag van de premie kan dan worden verhoogd met maximaal 300 euro
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, daar was ik ook al voor aan het kijken.
Maar wel een systeem om tegen de buitenmuur te hangen.
Info is schraars en verkopers antwoorden gewoon niet :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

svermassen schreef: Info is schraars en verkopers antwoorden gewoon niet :bang:
Ik heb volgende week een eerste afspraak, voor zowel PV als batterij.
Maar het zou interessant zijn om een prijsidee te hebben, momenteel zit ik met:
- ~ €1/Wp voor PV
- ~ €1-2/Wh voor thuisbatterij (+/- €6K 3kWh & €10K 15kWh)
Maar dat zijn heel grove schattingen, gebaseerd op "tinternet" (incl BTW? - welke BTW 6/21? - incl installatie? - incl ... ??).

Eens ik offertes zie komen, zal ik wat prijsdata posten, zoveel mogelijk ontdaan van persoonlijke informatie van koper (ikzelf) en installateur.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ze hebben het te druk met het afwerken van de installaties die eind vorig jaar besteld zijn (gok ik) ?

Over het plaatsen tegen een buitenmuur, dat kunnen ze lang niet allemaal. Tesla wel. Maar is dat wel een goed idee?
Een batterij en extreme temperaturen, dat gaat niet goed samen, en al hang je ze aan de kant waar de zon nooit schijnt, als het 's nachts -10°c is, da's koud eh.

Ik ben ook nog maar pas begonnen met kijken. Ik heb nog tot november 2023, dan zit ik aan 15 jaar voor mijn eerste installatie ZP, en dan is het gedaan met de terugdraaiende teller.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb ook wel interesse, als kijk ik nog wel even de kat uit de boom hoe het gaat evolueren met de regels hier rond.
ygeffens schreef: Een batterij en extreme temperaturen, dat gaat niet goed samen, en al hang je ze aan de kant waar de zon nooit schijnt, als het 's nachts -10°c is, da's koud eh.
Daar zal vast wel iets in zitten zoals de Tesla auto's om actief te koelen/verwarmen, al kost dat natuurlijk ook weer elektriciteit :-)
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Heb hier een offerte liggen voor een Huawei Luna 2000-5 batterij.
Geleverd en geplaats voor 3800 euro + btw.

Het lijkt me momenteel nog niet realistisch dat je genoeg stroom van het net kan besparen om dat op een deftige termijn terug te verdienen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar het hangt volledig van je verbruiksprofiel af.
Bij 250 volledige cyclussen per jaar (wat veel is) bespaar je 1250 kWh netstroom jaar. En dat maal u stroomprijs geeft u een idee van de besparing per jaar.

Je zou wel al kunnen anticiperen door een hybride omvormer te kopen.
Prijzen zijn wel dalende onder impuls van de Duitse markt waar het blijkbaar wel al rendabel zou zijn.

Persoonlijk denk ik wel dat de thuisbatterij een belangrijke rol zal spelen in de energietransitie.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

PeterP schreef: Persoonlijk denk ik wel dat de thuisbatterij een belangrijke rol zal spelen in de energietransitie.
Daar ben ik ook wel van overtuigd.
Maar zolang het niet langs de ene kant investeren is en dat de overheid langs de andere kant terug neemt...
Prosumententarief bijvoorbeeld.
Dan heb ik liever geen premies.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Wat de energietransitie betreft ben ik alle geloof in de overheid al lang verloren.

Dalende prijzen voor thuisbatterijen, nu reeds betaalbare zonnepanelen en elektrische mobiliteit zullen er voor zorgen dat wij als burger of kmo zelf de transitie zullen kunnen maken.

Alleen voor de koudste en donkerste wintermaanden zie ik zelf nog geen oplossing. In Duitsland worden bijvoorbeeld micro-wkk's op gas geplaatst met als argument dat die veel efficienter zijn dan grote gascentrales.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

PeterP schreef:Wat de energietransitie betreft ben ik alle geloof in de overheid al lang verloren.
Yep. De burger zoekt oplossingen om minder afhankelijk te zijn van de grillen van overheid of stroomproducent en maakt gebruik van wat hem aangereikt wordt. Tot de dag komt dat de burger volledig zelfbedruipend wordt en zich van het stroomnet af laat sluiten. Het zal niet lang duren voor de overheid zal verplichten om een aansluiting op het stroomnet te hebben op straffe van boete. En alle drogredenen zullen goed zijn (veiligheid bv) maar de echte reden, exorbitante prijs, daar zal de overheid netjes over zwijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef:Heb hier een offerte liggen voor een Huawei Luna 2000-5 batterij.
Geleverd en geplaats voor 3800 euro + btw.
€4K voor 5kWh? Dat is een mooie prijs.
Wij verbruiken +/- 10-11kWh per dag, dus met 5kWh raken we in de zomer de nachten wel door.
Persoonlijk denk ik wel dat de thuisbatterij een belangrijke rol zal spelen in de energietransitie.
PeterP schreef:Wat de energietransitie betreft ben ik alle geloof in de overheid al lang verloren.
Dalende prijzen voor thuisbatterijen, nu reeds betaalbare zonnepanelen en elektrische mobiliteit zullen er voor zorgen dat wij als burger of kmo zelf de transitie zullen kunnen maken.
Idd, de overheid is te wispelturig. Met PV en batterij ben ik verre van "off grid", maar toch al wat meer dan nu :).
Liever een deel van de oplossing dan van het probleem...
svermassen schreef:Prosumententarief bijvoorbeeld.
Ik heb speciaal gewacht tot in 2021 om van die onzin van prosumententarief af te zijn, alsook de prijsstijgingen omdat velen dromen dat de terugdraaiende teller voor installaties van 2019 & 2020 nog gaat werken (gesimuleerd).
Jack Daniels schreef:Tot de dag komt dat de burger volledig zelfbedruipend wordt en zich van het stroomnet af laat sluiten. Het zal niet lang duren voor de overheid zal verplichten om een aansluiting op het stroomnet te hebben op straffe van boete. En alle drogredenen zullen goed zijn (veiligheid bv) maar de echte reden, exorbitante prijs, daar zal de overheid netjes over zwijgen.
Er zijn heel wat manieren om de "off-grid" burger toch een dikke factuur te bezorgen. Als er genoeg PV+bat installaties zijn, zullen de verschillende regeringen en overheden wel 2 keer nadenken (cfr firmawagens, dat durft ondertussen ook niemand nog af te schaffen).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”