iPhone Turn by turn navigatie voor fietsen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Heeft er iemand een tip voor een app die turn-by-turn navigatie heeft en tevens GPX files kan importeren ?
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Komoot. Ik heb al veel geprobeerd, maar deze app steekt ver boven de andere uit.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

demenne schreef:Komoot.
+1. Je kan via de komoot-website makkelijk mooie ritjes plannen, die staan dan meteen gesync'd in je app.
Nadeel van bike-navi per gsm: na 3 à 4u is de batterij leeg.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ik probeer ook telkens komoot te gebruiken maar slaag er niet in om de kaart in de juiste stand te houden. van zodra ik het scherm aanraak begint die te draaien. het blijft niet op koers boven staan. iemand een tip?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Nee, dat is idd vervelend. Op het pijltje (rechtsonder) kan je de juiste kaartweergave opnieuw instellen, maar da’s niet simpel aan 35/u :-)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wacht, even voor de duidelijkheid, ik ken KOMOOT niet, maar tot nu was het niet mogelijk GPX files te importeren op iOS (of toch niet zonder complexere omwegen), en de apps die dat wel zus en zo konden, daar was de GPX niet echt correct ingelezen en zat je met foutieve routering.

Dus kan iemand bevestigen dat deze app dat WEL kan, perfect, makkelijk en de navigatie werkt?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Via de app lukt niet, idd.
De GPX importeer je via de komoot-website: plus-teken rechtsboven > 'importeer..' enz...
In de app vind je deze dan bij profiel > tours > gepland. Easy 8)

Wel even account maken, nu nog gratis, maar als de populariteit stijgt zal het ook wel betalend worden (zoals Strava).

En de navigatie werkt zeer goed, je hebt wel het nadeel van een GSM natuurlijk. Het zal nooit zo goed zijn als pakweg een Wahoo of Garmin.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik heb een fiets met Bosch motor en ben heel tevreden van hun fietscomputer met navigatie waarmee ik ook GPX files kan im- en exporteren.

Dit werk enkel met Bosch motoren maar het voordeel is natuurlijk dat dit stevig op de fiets staat, waterdicht en schokbestendig is, zijn stroom krijgt van de batterij van de fiets en ook eigen vermogen, cadans, hartslag,... meet.

Ik heb een 1ste generate Nyon maar ze hebben nu een heel assortiment fietscomputers die ook kunnen samenwerken met de gekoppelde telefoon.

https://www.bosch-ebike.com/en/connect/
Screenshot.png
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Dafke schreef:Wacht, even voor de duidelijkheid, ik ken KOMOOT niet, maar tot nu was het niet mogelijk GPX files te importeren op iOS (of toch niet zonder complexere omwegen), en de apps die dat wel zus en zo konden, daar was de GPX niet echt correct ingelezen en zat je met foutieve routering.

Dus kan iemand bevestigen dat deze app dat WEL kan, perfect, makkelijk en de navigatie werkt?
Ik gebruik Komoot vnl met mijn Garmin fietscomputer, maar GPX via iOS werkt wel. Ga via Files naar het Gpx bestand en selecteer dan openen met Komoot. Daarna opent de GPX file in de app.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Koop een Garmin Edge Explore - ik gebruikte voordien een oude Samsung Galaxy als GPS maar dat ding kan niet tegen mijn natte vingers / handen na een tocht en dan kan ik in mytracks de gereden route niet eens opslaan omdat de touch screen flipt.

Garmin door de MM -18% actie nu voor rond de 160 euro vindbaar.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Voor mij is het doel GPX import en navigatie (gesproken) voor op de moto.
Gsm staat ook coyote op en muziek en is low profile + heb ik al in bezit.
Een extra dikke gps er nog eens op, dat wil ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik gebruik deze app:
https://apps.apple.com/nl/app/osmand-ka ... d934850257

Is wel om te wandelen maar zou ook moeten werken met de fiets. Tijdens verlof meermaals zonder problemen gebruikt in de bergen. GPX importeren is eenvoudig. Stuur jezelf een mail met de gpx-bestanden en open deze met de app.

Ik gebruik normaal de Garmin wandelgps maar de software en de kaarten zijn zo'n ellende dat ik stilaan overweeg om volledig over te stappen op GSM.

Voor de batterij kan je een powerbank gebruiken als back-up maar op de fiets is dat wat onhandiger.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik tracht via de website van Komoot een route te plannen... maar ik kan dit precies niet stap voor stap.

Hij wil meteen van de start naar de bestemming... ik wil zelf m'n route hiertussen kunnen bepalen :???:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Om te navigeren van a naar b werkt het niet voor mij. Stuurde me door grindpaadjes terwijl ik op de moto zat :)
En daarbij had ik racefiets aangeduid. Lijkt me niet dat die baansletjes daar door zouden rijden :)

Verder kan ik gratis Vlaams Brabant gebruiken, de rest is betalen :/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Komoot op iOS kan perfect gpx importeren.

Gpx downloaden, openen kiezen en dan komoot selecteren. Wel eerst je komoot al eens opstarten, anders doet die soms rare dingen.


Heb betalende account, en stap voor stap plannen gaat perfect. Mss dat die functionaliteit wel enkel voor betalende versie is...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ramaht schreef:Heb betalende account, en stap voor stap plannen gaat perfect.
Hoe doe je dit dan precies want ik geen enkel filmpje of uitleg kan ik dit vinden ?

Het lukt me enigsinds door bestaande waypoints lichtjes te verslepen... zo maakt hij een extra aan wat ik dan kan verplaatsen naar aan punt waar ik van de Kmooi router wil afwijken. Echt handig is het niet... het zou fijner zijn dat het werk zoals bijvoorbeeld in Afstandmeten.nl (al kan ik die GPX dus importeren in Komoot).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je voegt eerst je startpunt in, dan je bestemming en dan verschijnt de optie om waypoints toe te voegen.
Doe. Je gewoon + en dan kan je adres, of locatie op kaart of ... kiezen.

Wil je lus maken, kan je 2x zelfde zetten en dan waypoints beginnen toevoegen, de routes tussen twee kan je dan nog verslepen als je wilt.

Dat is via iphone/iPad app zo, dus online zal wel zelfde zijn.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

DarkV schreef:Ik tracht via de website van Komoot een route te plannen... maar ik kan dit precies niet stap voor stap.

Hij wil meteen van de start naar de bestemming... ik wil zelf m'n route hiertussen kunnen bepalen :???:

Ik gebruik al jaren https://www.bikemap.net/

Is gratis en kan je heel precies je route zelf bepalen. Acheraf exporteren naar iphone https://bikegpx.com/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ramaht schreef:Doe. Je gewoon + en dan kan je adres, of locatie op kaart of ... kiezen.
Locatie op kaart kiezen lukt dus niet via de website... enkel huidige locatie of een adres opzoeken.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Installeer dan de app...
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

DarkV schreef:
Ramaht schreef:Heb betalende account, en stap voor stap plannen gaat perfect.
Hoe doe je dit dan precies want ik geen enkel filmpje of uitleg kan ik dit vinden ?

Het lukt me enigsinds door bestaande waypoints lichtjes te verslepen... zo maakt hij een extra aan wat ik dan kan verplaatsen naar aan punt waar ik van de Kmooi router wil afwijken. Echt handig is het niet... het zou fijner zijn dat het werk zoals bijvoorbeeld in Afstandmeten.nl (al kan ik die GPX dus importeren in Komoot).
Op youtube staan er genoeg tutorials en er zijn ook regelmatig campfires:
https://www.eventbrite.co.uk/o/komoot-30057240114

Eenmaal je inlogt zijn er toch voldoende duidelijke tutorials.
https://www.komoot.nl/help

Na alle miserie met Garmin en die free tooltjes, steekt deze app er echt met kop en schouders boven uit.
Ik rij zowel met de mountainbike als met de koersfiets en dankzij het wisselen van de profielen is deze uitstekend geschikt voor beide.
Voor mij is dit de eerste tool waarbij je merkt dat het door fietsers is gemaakt en niet door IT mannen die nog nooit in den bos hebben gestaan met hun fiets :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”