led verlichting 12v of 24v

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hi

Ik vraag me af waarom ik zou kiezen voor 12v dan wel 24v wanneer ik de transformator in de onmiddellijke omgeving kan plaatsen van de lichtbron.

Ik weet dat de kabelsectie groter moet zijn bij 12v dan bij 24v bij eenzelfde afstand en bij eenzelfde wattage, maar daar gaat het dus _niet_ om.

Specifiek ben ik nu aan 't kijken naar Ledstrips.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

De meeste led strips functioneren op 24VDC ( zeker met een hoger vermogen )
Dus zeker geen klassieke transformator maar een 24V DC voeding ( led driver )
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

bwa, de ledstrips die ik bij Ali zien staan zijn bijna altijd in 12v of 24v te krijgen.
Ik heb zowel 12v als 24v al in gebruik.

Mijn vraag gaat dus specifiek over: "waarom zou ik 12v of 24v" kiezen. Los van wat er beschikbaar is, en zoals ik aangaf, wanneer de trafo naast de lichtbron is geplaatst.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Waar de transfo hangt, is niet belangrijk. Wel de lengte (en het aantal leds/m) van je ledstrip.

Bij 24V kan je langere afstanden leggen zonder dat je tussentijds stroom moet injecteren.
Als je te lang gaat, ga je op einde van je ledstrip kleurverschil zien omdat de spanning te laag is.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

devastator schreef:Waar de transfo hangt, is niet belangrijk. Wel de lengte (en het aantal leds/m) van je ledstrip.

Bij 24V kan je langere afstanden leggen zonder dat je tussentijds stroom moet injecteren.
Als je te lang gaat, ga je op einde van je ledstrip kleurverschil zien omdat de spanning te laag is.
Correct, maar is dit niet kwaliteitsgebonden of hebben alle strips dit probleem?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Dat heeft niets met kwaliteit van de strip te maken, alle strips hebben dit probleem.
Bij iedere led verlies je een klein stuk spanning (de 'spanningsval'). Ik weet niet hoeveel dit is voor SMD leds, maar voor een gewone led is dat bv 0.7V. Als je zo dus 100 leds na elkaar zet, schiet er van je 12V op het einde nog maar 5V over.
Bij 24V kan je dus langere ledstrips maken voordat je het probleem van de spanningsval gaat zien.

Ik ga altijd voor 24V.

EDIT: zie ook:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

devastator schreef:Dat heeft niets met kwaliteit van de strip te maken, alle strips hebben dit probleem.
Bij iedere led verlies je een klein stuk spanning (de 'spanningsval'). Ik weet niet hoeveel dit is voor SMD leds, maar voor een gewone led is dat bv 0.7V. Als je zo dus 100 leds na elkaar zet, schiet er van je 12V op het einde nog maar 5V over.
Bij 24V kan je dus langere ledstrips maken voordat je het probleem van de spanningsval gaat zien.

Ik ga altijd voor 24V.

EDIT: zie ook:
De spanningsval heb je doordat elke led een klein beetje stroom van de voeding afneemt.
Hoe meer stroom in totaal, hoe groter de spannigsval tussen de LED's.
Zo verwachten dat kwaliteitsstrips een dikkere koperen baan hadden?
De spanning verdubbelen is uiteraard een grote winst omdat de stroom halveert voor eenzelfde vermogen wat resulteert in een halve spanningsval.
Relatief gezien wordt het verschil nog kleiner.

0,7V is een klassieke diode.
LED's hebben een spanning tussen de 1,2 en 3,5 volt, vooral bij de witte LED's ligt deze hoger.
Leuk weetje, desondanks een LED in principe een diode is, kunnen ze vaak niet goed tegen reverse spanning en heb je daar soms wél een diode nodig om ze te beschermen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster

Een klassieke led (die ik in mijn projecten gebruik - om te solderen), is 0.7V (voor rood dacht ik). Dat is idd hetzelfde als een diode.
De spanningsval is niet (of in heeeel beperkte mate) afhankelijk van de stroom

EDIT: dat is niet helemaal waar, want het effect is enkel zichtbaar wanneer je de een lange strip op hoge brightness zet.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

devastator schreef:... Bij iedere led verlies je een klein stuk spanning (de 'spanningsval'). Ik weet niet hoeveel dit is voor SMD leds, maar voor een gewone led is dat bv 0.7V. Als je zo dus 100 leds na elkaar zet, schiet er van je 12V op het einde nog maar 5V over ...
Bij die ledstrips staan de leds parallel geschakeld (je kan er gerust stukken afknippen en ze blijven werken). Het verhaal hierboven zou enkel gelden bij leds in serie. Je gaat wel een verlies krijgen (spanningsval) over de draden, in de strip zelf, die al die leds van stroom voorziet.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Gerelateerde vraag:

Stel ik heb een ledstrip die 30w verbruikt (12v of 24v is hier niet relevant volgens mij).

Ik neem een transformator van 40w (om een beetje marge te hebben) of ik neem een transformator van 80w (met het idee om in de toekomst een 2de identiek strip aan te sluiten wanneer ik vind dat 1 niet voldoende licht geeft).

Wat gebeurt er met het verbruik?
Zal ik bij 1 strip en een trafo van 40w evenveel energie verbruiken, dan met 1 strip en een trafo van 80w ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een 80W "LED Driver" heeft normaal gezien een hoger rendement dan een 40W driver indien de gebruikte componenten gelijkwaardig zijn.

Een driver presteert in het algemeen optimaal tussen de 40 en 100% belasting.

Hierdoor zal een 80W driver aan 50% belasting een beter rendement hebben dan een 40W driver aan 100% belasting.

Wat niet uitsluit dat een El cheapo 80W driver slechter kan zijn dan een degelijke 40W driver!
Screenshot 2020-10-01 170739.png
Bron: https://www.etaplighting.com/sites/defa ... 018_NL.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”