Ik heb bij Amazon een muurbeugel besteld om mijn fritzbox tegen de muur te hangen. Tot nu toe stond hij op een tafeltje op 45 cm boven de vloer. Ik heb de Fritzbox deze morgen verticaal tegen de muur gehangen, de achterkant zweeft ongeveer 25 cm boven de vloer en hij hangt in een hoek. Ten opzichte van zijn vorige positie op tafel heb ik hem een halve meter verplaatst. Even gekeken met de wlan app van AVM en wat blijkt? Mijn wifi snelheid is er een serieus stuk op vooruit gegaan, de positie van de Fritzbox ten opzichte van de twee repeaters is ook een heel pak beter ondanks dat hij een halve meter verder staat van 1 van die repeaters. Herkent iemand dit fenomeen?
Het gaat trouwens om deze beugel
Veel snellere wifi bij verticale montage Fritzbox
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik herken het niet nee, maar 26€ voor een beugel terwijl je gewoon 2 vijzen in de muur kan draaien
En hoe bevestig je die beugel ? Met 2 vijzen ? ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
Met twee vijzen en pluggen die erbij zitten. Bij de Fritzbox moet je heel nauwkeurig boren of de vijzen staan te ver uit elkaar of te dicht bij elkaar. Met die beugel heb je speling, zowel verticaal als horizontaal en die 2 ophangpunten op die beugel zijn perfect geplaatst voor mijn fritzbox. Maar daar gaat het hier toch niet over? De beugel was trouwens maar goeie 22 euro.VOiD schreef:Ik herken het niet nee, maar 26€ voor een beugel terwijl je gewoon 2 vijzen in de muur kan draaienEn hoe bevestig je die beugel ? Met 2 vijzen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Jep, is bekende hack bij FB met de ingebouwde, niet richtbare antennes.
Google maar eens naar: Fritz WiFi geschwindigkeit horizontal vertikalAntennenstellung des Routers ändern: Die meisten Router haben Rundstrahl-Antennen. Sie senden das Funksignal relativ gleichmäßig in einer leicht geplätteten Kugelform, in einem Winkel von 90 Grad zur Antennenachse. Wollen Sie also WLAN-Clients im gleichen Stockwerk erreichen, sollten die Antennen senkrecht ausgerichtet sein. Bei WLAN-Routern mit internen Antennen wie der Fritzbox hilft Ausprobieren: Je nach gewünschter Abstrahlrichtung sollten Sie den Router horizontal oder vertikal aufstellen. Immer hilfreich: Positionieren Sie den Router im Zentrum des Bereichs, den er ausleuchten soll – und stellen Sie ihn möglichst hoch, damit sich die Funkwellen ungehindert ausbreiten können.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Van de 7490 zijn er verschillende revisies met verschillende antennes. Je ziet dat er een aantal antenne's gebruikt worden die op het pcb geetst zijn, en er worden er 1 of 2 (maximaal 1 per radio) naar een andere antenne gebracht (ook een geetste antenne op een appart pcb, in het geval van de rode is het van het merk Airgain). Dus je kan niet alles 7490 over dezelfde lijn beoordelen:
https://openwrt.org/_media/media/avm/fr ... pinout.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-g-AE ... 214426.jpg
https://gaming.hwupgrade.it/articoli/vi ... nterno.jpg
Je zou ook op de aansluitingen andere antenne's kunnen hangen met een hogere versterking en die met een betere uitrichting ten opzichte van je clients een nog beter bereik en signaal gaan geven.
https://openwrt.org/_media/media/avm/fr ... pinout.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-g-AE ... 214426.jpg
https://gaming.hwupgrade.it/articoli/vi ... nterno.jpg
Je zou ook op de aansluitingen andere antenne's kunnen hangen met een hogere versterking en die met een betere uitrichting ten opzichte van je clients een nog beter bereik en signaal gaan geven.
-
- Elite Poster
Vergeten te vermelden dat ik een 6890lte heb.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Dat doet er niet toe want de WiFi antennes zijn vast ingebouwd. Die richtbare externe antennes van de 6890 LTE zijn de LTE antennes.
-
- Elite Poster
Het verschil is echt frappant. 1 van mijn Mr Handsfree speakers die al heeeeeeeel lang last heeft van hickups bij het streamen van internet radiostations, die heeft daar nu geen last meer van. Mijn laptop die ik van het werk gebruik om aan homeworking te doen had met de regelmaat van een klok last van een verbroken wifi verbinding. Sinds de modem nu tegen de muur hangt is dat probleem ook van de baan. Maar het was wel opvallend dat het bereik van die Fritzbox in de hoogte echt wel heel erg goed was. Gewoon huis met 1 verdiep en dan nog zolder erboven; op zolder een quasi perfecte ontvangst zolang de Fritzbox horizontaal opgesteld stond. Dat zal nu wel minder zijn maar ik heb niet echt een wifi signaal nodig tot op zolder. Op de slaapkamers boven heb ik ook een quasi perfecte ontvangst.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 23 keer
Ik zie hierbij 2 mogelijke verklaringen:
- de polaristie van de antenne past nu beter bij de polarisatie van je clients/repeaters
- je zegt dat de opstelling nu in de hoek van de kamer is, mogelijks krijg je een versterkend effect van het signaal in een bepaalde richting zoals bij een “corner reflector” of vrij vertaald “hoek reflector” antenne.
- de polaristie van de antenne past nu beter bij de polarisatie van je clients/repeaters
- je zegt dat de opstelling nu in de hoek van de kamer is, mogelijks krijg je een versterkend effect van het signaal in een bepaalde richting zoals bij een “corner reflector” of vrij vertaald “hoek reflector” antenne.
-
- Elite Poster
Een hele tijd geleden had ik hier trouwens een topic geopend naar aanleiding van de radiostreams die na verloop van tijd begonnen te stotteren. Er werden verschillende mogelijke oplossingen aangereikt maar niemand (ik zelf ook niet trouwens) die er ooit bij stil heeft gestaan dat het gewoon te maken kon hebben met de horizontale positie van de Fritzbox. Ik ga dat topic eens proberen op te zoeken en verwijzen naar dit topic als zijnde de oplossing. Sinds deze middag staat de internet radio te spelen zonder ook maar 1 onderbreking.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 23 keer
je moet maar eens uitproberen he! Alles hangt af van hoe je antennes tov. elkaar staan als beide vertikaal staan of beide horizontaal zal dit het best werken de combinatie horizontaal vertikaal zal in theorie het minste resultaat geven.dragonflo schreef:Is dit ook zo bij de bbox en de modem van Telenet?
Mijn bbox staat horizontaal en ik heb zeer goed bereik.
Wat betreft die hoekreflector, deze werkt op hetzelfde principe als een paraboolantenne maar dan met slechts 2 reflectievlakken. Je "duwt" als het ware al je signaal in een bepaalde richting. Zoek maar eens in google op zelfbouw antennes voor wifi je zult wel vele voorbeelden vinden. Voor point to point verbindingen is de alom gekende "pringless" antenne populair.
https://nl.ephesossoftware.com/articles ... s-can.html
Zo lang je een metalen of een rf (radiofrekwent) reflecterend materiaal gebruikt kun je wifi signalen laten weerkaatsen in de richting die je wil.
Dit is nu zeer simplistisch uitgelegd want over antennetechnieken kan men vele boeken vullen....maar ik hoop dat je het basisprincipe een beetje begrijpt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Zeer logisch als je weet hoe het stralingspatroon van antennes werken.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Hier vind men tal van antenne kits voor de Fritz!Box, ook muurbeugels.
https://frixtender.de/
https://frixtender.de/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput