De zomerbanden ( Toyo Proxes T1R) die ik gebruik staan erom gekend sneller dan gemiddeld te slijten., het positieve daaraan is de super grip op zowel droog als nat.iceke schreef:
Als uw banden maar 20K meegaan, zou je je beter zorgen maken over uw rijstijl dan over de veiligheid van uw banden
Winterbanden
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Helaas gedragen anderen zich niet altijd gewoon en heb je geen keuze eens hard op de remmen te gaan staan - ook al hield je afstand.iceke schreef:Als je je gewoon in het verkeer gedraagt heb je geen "supergrip" nodig, ook niet in de regen
Meteen maar de airbags er uit ook dan?
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
1 keer hoeft maar voldoende te zijn... Vorige week nog nodig gehad toen een fietser de weg overstak op een oversteekplaats voor fietsers. Als ik dan zei dat hij geen voorrang had op mij was zijn reactie: Ik heb wel voorrang L*L. Daar zullen mijn banden ook wel een stuk van versleten zijn. Gelukkig hebben we dan nog geen flat spots.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Vraagje over winterbanden vs zomerbanden...
Nieuwe auto waar zomerbanden op staan. Dus ik vraag aan de garage welke winterbanden ze aanbieden.
Krijg 2 merken doorgestuurd: Semperit en Continental. Daartussen kiezen is al moeilijk maar dan kijk je naar het bandenlabel...
De zomerbanden die er bij mij op staan hebben een A klasse voor grip op nat wegdek. De beide winterbanden echter een C klasse.
Mijn vraag is nu, is dit een achteruitgang onder niet winterse omstandigheden? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat een winterband het beter doet dan een zomerband onder natte omstandigheden. Ben nu wel even aan het nadenken om de investering van toch wel 1500 euro niet te doen voor die 5 dagen dat het sneeuwt in België.
Bijkomend, op mijn gelijkvormigheidsattest staat een heel andere bandenmaat voor de winterband dan wat zij me voorstellen. Is dit toegelaten?
Nieuwe auto waar zomerbanden op staan. Dus ik vraag aan de garage welke winterbanden ze aanbieden.
Krijg 2 merken doorgestuurd: Semperit en Continental. Daartussen kiezen is al moeilijk maar dan kijk je naar het bandenlabel...
De zomerbanden die er bij mij op staan hebben een A klasse voor grip op nat wegdek. De beide winterbanden echter een C klasse.
Mijn vraag is nu, is dit een achteruitgang onder niet winterse omstandigheden? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat een winterband het beter doet dan een zomerband onder natte omstandigheden. Ben nu wel even aan het nadenken om de investering van toch wel 1500 euro niet te doen voor die 5 dagen dat het sneeuwt in België.
Bijkomend, op mijn gelijkvormigheidsattest staat een heel andere bandenmaat voor de winterband dan wat zij me voorstellen. Is dit toegelaten?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik heb ook een heel andere maat van banden in de zomer en winter (255 vs 205). Beide maten staan gewoon op de lijst van toegelaten maten (in de deurstijl).
Kan niet veel zeggen over de kwaliteit van die banden (zomer vs winter), maar de temperatuur speelt natuurlijk ook mee
Kan niet veel zeggen over de kwaliteit van die banden (zomer vs winter), maar de temperatuur speelt natuurlijk ook mee
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Met velg veronderstel ik dan. Geen verkeerde prijs toch ?decat schreef:1500 eur voor 4 winterbanden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Natuurlijk met velg en sensoren... De banden zelf kosten online amper iets van 105 euro... De rest is velg en sensoren. Misschien kan ik wel opteren voor een stalen velg maar dat is esthetisch niet echt mooi.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Vorig jaar was er een verhelderend filmpje met zomer & winterbanden in een test hangar ergens in Scandinavie waar ze de temperatuur konden controleren... als ik me niet vergis kwamen ze daar ook tot die conclusie (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)
Wettelijk gezien heb je enkel dezelfde banden nodig voor & achter (dus voor en achter mogen verschillen, niet links en rechts)
Waar je wel moet op letten is de snelheids index op de band (of je moet beginnen stickers plakken met max. X/uur in je wagen)
Tot slot de banden maat, die maakt niet zoveel uit zolang je velgen maar passen hé, Als jij 17 duims zomervelgen hebt, kan je perfect 15 duims wintervelgen kopen(maar je moet natuurlijk wel er op letten dat ze passen (remschijven))
Ik heb de laatste jaren (3?) mijn winterbanden niet meer opgelegd... als het niet meer sneeuwt doe ik de moeite niet meer.(ik ga ni skiën)
Wettelijk gezien heb je enkel dezelfde banden nodig voor & achter (dus voor en achter mogen verschillen, niet links en rechts)
Waar je wel moet op letten is de snelheids index op de band (of je moet beginnen stickers plakken met max. X/uur in je wagen)
Tot slot de banden maat, die maakt niet zoveel uit zolang je velgen maar passen hé, Als jij 17 duims zomervelgen hebt, kan je perfect 15 duims wintervelgen kopen(maar je moet natuurlijk wel er op letten dat ze passen (remschijven))
Ik heb de laatste jaren (3?) mijn winterbanden niet meer opgelegd... als het niet meer sneeuwt doe ik de moeite niet meer.(ik ga ni skiën)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het gaat niet over "5 dagen sneeuw".
Winterbanden hebben een andere samenstelling van rubber (en andere componenten) die bij koude een betere grip opleveren en bij warmere temperaturen gewoon aan het tarmac blijven plakken (tijdens de lockdown in mei/juni nog rondgereden op winterbanden, dat is niet bevorderlijk voor de remafstand en voor de slijtage van die banden).
Wat je eigenlijk nodig hebt is detailinfo over remafstand bij verschillende temperaturen bij de verschillende banden: 45°, 25°, 10°, 5°, 0°, -5°, ... en bij sneeuw (iets met lamellen enzo).
Winterbanden hebben een andere samenstelling van rubber (en andere componenten) die bij koude een betere grip opleveren en bij warmere temperaturen gewoon aan het tarmac blijven plakken (tijdens de lockdown in mei/juni nog rondgereden op winterbanden, dat is niet bevorderlijk voor de remafstand en voor de slijtage van die banden).
Wat je eigenlijk nodig hebt is detailinfo over remafstand bij verschillende temperaturen bij de verschillende banden: 45°, 25°, 10°, 5°, 0°, -5°, ... en bij sneeuw (iets met lamellen enzo).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Indien het om merkgebonden velgen + banden en sensoren gaat valt de kost op zich nog mee.
Wanneer men twijfelt door de prijs zou ik voor stalen velgen gaan, minder mooi natuurlijk maar het drukt de prijs toch aanzienlijk.
Bij een lichte slipper in de winter bv tegen borduur of stukrijden in een put zijn ze ook goedkoper om te vervangen en makkelijker te vinden. Het stukrijden in een put valt meer voor dan je denkt = velg lijkt optisch nog ok maar scheurt lichtjes = drukverlies.
Over het al dan niet nuttig vinden van de investering is al genoeg op het net geschreven, die keuze is ieder voor zich.
Wanneer men twijfelt door de prijs zou ik voor stalen velgen gaan, minder mooi natuurlijk maar het drukt de prijs toch aanzienlijk.
Bij een lichte slipper in de winter bv tegen borduur of stukrijden in een put zijn ze ook goedkoper om te vervangen en makkelijker te vinden. Het stukrijden in een put valt meer voor dan je denkt = velg lijkt optisch nog ok maar scheurt lichtjes = drukverlies.
Over het al dan niet nuttig vinden van de investering is al genoeg op het net geschreven, die keuze is ieder voor zich.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Bwa, ergens wel toch? Vorig jaar geen sneeuw gezien met de auto en hoge temperaturen, het jaar er voor 2 dagen en enkele vriesdagen...
Die details die je omschrijft vind je dus nergens. Dat is het probleem en ook mijn vraag. Kan je die grip van winterbanden op nat wegdek 1 op 1 vergelijken met grip op nat wegdek van zomerbanden? Waar zit het kantelpunt indien niet? Wil geen aankoop doen die slechter remt op een nat wegdek bij 10 graden bvb.
Stalen velg is een optie, heb er achter gevraagd, men ging het bekijken. Ze pushen natuurlijk naar dezelfde velg die er al op staat omdat het "mooi" is. Voor die 4 maanden dat ik met winterbanden rij hoeft dat niet mooi te zijn, wel functioneel. Zout maakt het er ook niet beter op voor alu velgen en zoals je zegt, even de borduur tikken is een probleem met alu velgen en hoeft geen probleem te vormen met stalen velgen.
Die details die je omschrijft vind je dus nergens. Dat is het probleem en ook mijn vraag. Kan je die grip van winterbanden op nat wegdek 1 op 1 vergelijken met grip op nat wegdek van zomerbanden? Waar zit het kantelpunt indien niet? Wil geen aankoop doen die slechter remt op een nat wegdek bij 10 graden bvb.
Stalen velg is een optie, heb er achter gevraagd, men ging het bekijken. Ze pushen natuurlijk naar dezelfde velg die er al op staat omdat het "mooi" is. Voor die 4 maanden dat ik met winterbanden rij hoeft dat niet mooi te zijn, wel functioneel. Zout maakt het er ook niet beter op voor alu velgen en zoals je zegt, even de borduur tikken is een probleem met alu velgen en hoeft geen probleem te vormen met stalen velgen.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Linkje?iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb net een nieuwe auto moeten bestellen (al enkele maanden terug) en toch ook weer gekozen voor de serieus dure optie "winterbanden" (incl bandenwissels én stockage).
Er zijn jaren dat de winter eigenlijk een lange herfst is, maar ook dat het stenen uit de grond vriest (2008) of veel sneeuwt (2017). Aangezien een lease op 4 jaar is, moet ik kiezen om 4 jaar lang al dan niet de mogelijkheid te hebben.
Dus ja...
Winterbanden in zomerse april temperaturen (25°) is echt geen goed idee: langere remafstand, sneller patineren, ...
Zomerbanden in de winter: dat heb ik al heel lang niet meer ervaren.
Er zijn jaren dat de winter eigenlijk een lange herfst is, maar ook dat het stenen uit de grond vriest (2008) of veel sneeuwt (2017). Aangezien een lease op 4 jaar is, moet ik kiezen om 4 jaar lang al dan niet de mogelijkheid te hebben.
Dus ja...
Winterbanden in zomerse april temperaturen (25°) is echt geen goed idee: langere remafstand, sneller patineren, ...
Zomerbanden in de winter: dat heb ik al heel lang niet meer ervaren.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik wissel wel elke keer mijn banden om, maar ik doe dat anders, denk ik, dan andere. Winterbanden leg ik erop in december en gaan er al terug af begin april. Mijn winterbanden gaan ondertussen al 5j mee, mijn zomerbanden moet ik elke 2j vervangen (grote velgen, sportieve bochtennemer). Ik heb ooit ook eens een zomer lang met winterbanden gereden, niks van gemerkt eigenlijk. Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk.
Volgens mij zijn de temperaturen bij ons niet uiteenlopend genoeg om het echt te verantwoorden. Met kleinere velgen (en dus meer bandhoogte) zou ik zelfs gewoon voor all-seasons gaan (zolang ge niet naar het buitenland moet).
Volgens mij zijn de temperaturen bij ons niet uiteenlopend genoeg om het echt te verantwoorden. Met kleinere velgen (en dus meer bandhoogte) zou ik zelfs gewoon voor all-seasons gaan (zolang ge niet naar het buitenland moet).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Op een achtertrekker moet je dat toch merken ...Sasuke schreef:Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ja, uiteraard, maar ik bedoel t.o.v. wel/niet winterbanden merk ik weinig verschil. Slippen doe ik evengoeddevastator schreef:Op een achtertrekker moet je dat toch merken ...Sasuke schreef:Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Hier ook met 4 seizoensbanden. Tevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 39 keer
https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxkselder schreef:Linkje?iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Dat was inderdaad het filmpje waar ik het over had.
Persoonlijk vind ik winterbanden bij te hoge temperaturen te veel lawaai maken, mijn zomerbanden beginnen dan weer echt gevaarlijk te worden bij temperaturen dicht tegen het nulpunt met een beetje nat wegdek(abs kicks in, en ik heb helemaal geen sportieve rijstijl)
Persoonlijk vind ik winterbanden bij te hoge temperaturen te veel lawaai maken, mijn zomerbanden beginnen dan weer echt gevaarlijk te worden bij temperaturen dicht tegen het nulpunt met een beetje nat wegdek(abs kicks in, en ik heb helemaal geen sportieve rijstijl)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik rij met een AWD performance auto met 235/35 19 banden en 400+ PK, en dan een brave volvo diesel 110PK voortrekker die een beetje opgevoerd is met eigen vinding.lukadad schreef:Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
Op volvo ligt quatrac all seasons, al mee door de sneeuw geploeterd en in de meest barre omstandigheden mee gereden. Het enige waar die band echt slecht in is, is bij regen, dan voel ik heel snel de understeer en moet ik bochen op bvb wisselaars braaf een de snelheid nemen, of hij schuift, zelfs bij perfecte uitlijning van de wielen (laten doen). Maar als je gewoon je snelheid een beetje verlaagt geraakt hij toch overal. Als je braaf de artificieel lage snelheden door de overheid opgelegd rijdt, is er eigenlijk nooit een probleem. Dus all season is een compromis niet compatible met mensen die in alle omstandigheden performance willen, maar in zomer als winter rijdt hij naar mijn zin maar bij regen steekt het volledig tegen.
En dan op de AWD, als het echt stevig sneeuwt of er ligt een laagje ijs dan is het gewoon onbegonnen om met zoveel power op de baan te komen met zomerbanden. In alle andere omstandigheden werkten de stock Pilot Super Sport banden verslavend, maar de Alpin PA4 winterband is nog veel meer verslavend en veel meer grip ook in het tussenseizoen, wel zeer dure band rond de 1000+ euro voor vier met plaatsing.
Voor de zomer heb ik nu Pilot Sport 4S, mega veel grip zelf bij limit handling rijden, maar net voor de lockdown nieuwe laten steken en nu zitten we aan 4mm achteraan en 5mm vooraan rest, en al eens laten wisselen van plaats. Wel duur, laagste prijs in eigen streek rond de 800 voor een setje.
Dus zeer veel grip is vrijwel altijd snellere slijtage. Geen van beide Michelin banden heeft moeite met regen, zelfs hard optrekken in de regen lukt en als hij tractie verliest weten we dat direct want dan houdt hij zich zeker een seconde in. Dat doet hij eerder als je optrekt en de ondergrond is niet 100% effen en je rijdt over een naad tussen twee types afsalt met geen mooie overgang, als je dan net aan het optrekken was heb je tractieverlies. Maar in de regen nooit een prob.
-
- Pro Member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik zit ook in deze categorie. Al 3 jaar zijn de winterbanden in de garage.iceke schreef:
Ik heb de laatste jaren (3?) mijn winterbanden niet meer opgelegd... als het niet meer sneeuwt doe ik de moeite niet meer.(ik ga ni skiën)
Vergeet ook niet dat winterbanden een klein 10% meer verbruiken door de andere samenstelling van rubber. Natuurlijk primeert veiligheid.
Dit gezegd raad ik niemand 4 seizoensbanden. Deze gaan niet lang mee (wat ze duur maken) en op droog wegdek zijn ze slechter dan zomerbanden en in winterse omstandigheden slechter dan winterbanden.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
To be honest: de conclusie die Iceke uit dat filmpje haalt is dus eigelijk gewoon verkeerd, de conclusie van Lukadad is een pak beter.lukadad schreef:https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
"tegen het vriespunt zit" is wel al iets helemaal anders dan "onder de 10°C".
Pas dus maar op met samenvattingen van anderen over te nemen, soms zijn ze dus onjuist...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als ik met mijn Mercedes-AMG Project One (285/35 ZR 19 vooraan en 335/30 ZR 20 achteraan) tegen 200km/h het klaverblad van Lummen pak en het heeft geregend, schuif ik toch ook een beetje hoor. Tegen dat de politie het door heeft ben ik toch al in Leuven en ik heb een gepersonaliseerde nummerplaat met de naam van een ander erop... en moesten ze mij toch tegenhouden dan zeg ik gewoon dat die trage snelheden voor mij niet gelden, neh!
Alle gekheid op een stokje, ik zou niet meer zonder winterbanden kunnen, ge voelt het verschil echt wel. Alu velgen voor winterbanden zijn we mooi maar ze zien gewoon meer af door het zout ook. 't is een keuze.
Ik heb ze voor de privéwagen op velgen zodat ik ze zelf kan vervangen.
J.
Alle gekheid op een stokje, ik zou niet meer zonder winterbanden kunnen, ge voelt het verschil echt wel. Alu velgen voor winterbanden zijn we mooi maar ze zien gewoon meer af door het zout ook. 't is een keuze.
Ik heb ze voor de privéwagen op velgen zodat ik ze zelf kan vervangen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Op de wagen van mijn vrouw ook gewoon Quattrac 4 all-season banden. Geen gedoe met banden wisselen en stockeren. En voor de kilometers die maar gedaan worden...
Mijn wagen wissel ik dus wel om van winter- naar zomerbanden, maar eigenlijk ook enkel maar omdat dit op kosten van de firma is. Ik denk dat ik er geen meerprijs voor zou geven...
Mijn wagen wissel ik dus wel om van winter- naar zomerbanden, maar eigenlijk ook enkel maar omdat dit op kosten van de firma is. Ik denk dat ik er geen meerprijs voor zou geven...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Dream on ... of koop een racesimJoe de Mannen schreef:Als ik met mijn Mercedes-AMG Project One
Zelfde redenering hier, ik heb enkel nog maar de voorste vervangen, de achterste liggen er al zeer lang opOp de wagen van mijn vrouw ook gewoon Quattrac 4 all-season banden. Geen gedoe met banden wisselen en stockeren. En voor de kilometers die maar gedaan worden...
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Enkel ter toevoeging, omdat ik hier las dat het in Duitsland verplicht is: https://www.vab.be/nl/banden/info-en-ti ... nterbanden
Verschillende Europese landen maken een onderscheid tussen volledige verplichting of verplichting bij winterse omstandigheden. In Duitsland geldt het tweede en dit is onafhankelijk van de periode. Mocht je onverhoopt in mei sneeuw tegenkomen in Duitsland, dan moet je rondrijden met winterbanden. Er is vaak geen specifieke controle op het gebruik van winterbanden, maar men kan wel het voertuig tijdens een normale controle ook inspecteren op voorziening winterse omstandigheden. In het geval van een ongeval (of pechverhelping indien je vast zit in de sneeuw) kan het zijn dat de verzekering niet wil tussenkomen voor jouw schade of schade aan derden terugvordert van jou.
Verschillende Europese landen maken een onderscheid tussen volledige verplichting of verplichting bij winterse omstandigheden. In Duitsland geldt het tweede en dit is onafhankelijk van de periode. Mocht je onverhoopt in mei sneeuw tegenkomen in Duitsland, dan moet je rondrijden met winterbanden. Er is vaak geen specifieke controle op het gebruik van winterbanden, maar men kan wel het voertuig tijdens een normale controle ook inspecteren op voorziening winterse omstandigheden. In het geval van een ongeval (of pechverhelping indien je vast zit in de sneeuw) kan het zijn dat de verzekering niet wil tussenkomen voor jouw schade of schade aan derden terugvordert van jou.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Op droog wegdek zijn 4 seizoensbanden inderdaad slechter dan zomerbanden zoals jij stelt. Maar wél beter dan winterbanden.Nexus1980 schreef:
...
Dit gezegd raad ik niemand 4 seizoensbanden. Deze gaan niet lang mee (wat ze duur maken) en op droog wegdek zijn ze slechter dan zomerbanden en in winterse omstandigheden slechter dan winterbanden.
In winterse omstandigheden zijn ze slechter dan winterbanden zoals jij stelt. Maar wél beter dan zomerbanden.
Voor mensen die weinig km's doen (zoals ook mijn echtgenote) en die niet om het half jaar van banden willen wisselen zijn 4 seizoensbanden wél een goede en vooral betaalbare oplossing. Mits een normale rijstijl is 4 seizoens het hele jaar door beter dan zomerbanden het hele jaar door of winterbanden het hele jaar door.
Maar zomer/winter volgens de seizoenen zal altijd ongetwijfeld de beste oplossing blijven. En ook ongetwijfeld de duurste.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Waarom zou het duurder zijn ? Volgens mij zal dat nogal meevallen. In de winter slijten je zomerbanden niet, en andersom ... OK, de velg, maar die kan je later ook gewoon doorverkopen (Geen enkele van mijn 8 velgen heeft stoepschade).pfuhu schreef: Maar zomer/winter volgens de seizoenen zal altijd ongetwijfeld de beste oplossing blijven. En ook ongetwijfeld de duurste.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Een 4 seizoensband bestaat niet voor mijn sportbakje... Geen optie dus.
Michelin pilot sport 4 is inderdaad wel een prachtige band wat grip betreft.
Jammer dat er niet meer vergelijkingsmateriaal is tussen zomer en winterbanden.
Michelin pilot sport 4 is inderdaad wel een prachtige band wat grip betreft.
Jammer dat er niet meer vergelijkingsmateriaal is tussen zomer en winterbanden.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ha, ik was mis. Blijkbaar zijn het zomerbanden... Nu ja, ik heb geen sportieve rijstijl. Michelin energy saver plus.
Ik deed met m'n vorige set 122k km, en met m'n huidige nu al 150k, en ze zijn zeker nog niet op.
Ik deed met m'n vorige set 122k km, en met m'n huidige nu al 150k, en ze zijn zeker nog niet op.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Rubber reageert op koude. Het wordt meer stugger en harder, daarom dat bij lage temperaturen de rubbersamenstelling voor winterbanden anders is.
Wat de afvoer wat water betreft, is het nog altijd het profiel dat doorslaggevend is.
Sneeuw blijft op de banden plakken ongeacht het profiel, dus zijn sneeuwkettingen van belang in landen waar veel sneeuw valt.
Wat de afvoer wat water betreft, is het nog altijd het profiel dat doorslaggevend is.
Sneeuw blijft op de banden plakken ongeacht het profiel, dus zijn sneeuwkettingen van belang in landen waar veel sneeuw valt.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het regent maar 7% van de tijd in België, maar het sneeuwt en vriest echt nog veel minder dan dat.ub4b schreef:Op volvo ligt quatrac all seasons (...) slecht (...) bij regen
Waarom zou je dan opteren voor een band die slecht presteert bij regen en goed bij omstandigheden die veel minder vaak voorkomen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is dus mijn ganse vraag nogmaals samen gevat en een duidelijk antwoord bestaat precies niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Dat klopt, de keren dat ik met de quatrac onderstuur heb ervaren is enkel bij regen, en dan volstaat het gewoon iets rustiger te rijden en is het probleem weg. Sinds de uitlijning kan ik met normaal weer bochten veel beter aansnijden en de racelijn rijden als ik wil - behalve bij regen Met dus een oude volvo.heist_175 schreef:Waarom zou je dan opteren voor een band die slecht presteert bij regen en goed bij omstandigheden die veel minder vaak voorkomen?
Tijdens de lockdown zoveel met de racesim zitten spelen dat ik op het Ferrari circuit dezelfde tijd met een stuur klopte (na een uurke of twee), als een echte Ferrari piloot met een fysieke versie - om één of andere reden vertalen die sim skills zich terug naar de echte wereld. Nu staat de racesim weer niks te doen en de neefjes smeken om er eens mee te mogen spelen
[youtube]MtB_G8FcFjQ[/youtube]
en mijn hot lap:
[youtube]PdWD3pc0vls[/youtube]
Wat de sneeuw betreft rij ik naar skigebieden met de oude volvo omdat ik daar gewoon 2 paar ski's kan in droppen zonder drager, dus de quatrac daar geraak je elk skigebied mee binnen gezien er een sneeuwlogo op staat. Al getest in zeer barre omstandigheden in zowel Andorra als Labresse. Worst case heb ik nog sneeuwkettingen, maar sinds de quatracs heb ik die er nog nooit moeten opleggen.
Ook de 2 mountain bikes gaan er vlot in, dus ondanks een oude auto met > 300K op de teller, nog steeds een zeer nuttige wagen.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Duh, ik leef niet in een wereld waar ik telkens ander banden ga leggen als de temp onder de 10°c gaat...selder schreef:iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]To be honest: de conclusie die Iceke uit dat filmpje haalt is dus eigelijk gewoon verkeerd, de conclusie van Lukadad is een pak beter.lukadad schreef:https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
"tegen het vriespunt zit" is wel al iets helemaal anders dan "onder de 10°C".
Pas dus maar op met samenvattingen van anderen over te nemen, soms zijn ze dus onjuist...
Wat ik wel doe is mijn rijstijl aanpassen aan veranderende weersomstandigheden, en dan voldoen doe zomerbanden perfect, ook met 5°C op een droog wegdek.
Soit, ik ga dat setje winterbanden dus nooit verslijten op mijn wagen met de weersomstandigheden in Vlaanderen van de laatste 10j.
Voor mijn volgende wagen zal het waarschijnlijk zomerbanden plus een setje all seasons worden ipv winterbanden